Ingen kan väl anse annat än att denna proj är
no 1 bland budgetprojektorer just nu? Jag drar mina slutsatser från mitt besök på ROCKS i Sundsvall ikväll.
Ljudnivå 44805 var takmonterad och till min förvåning så hördes den knappt när jag stod under den - långt över mina förhoppningar. Säljaren pratade om att ljudnivån tydligen var lägre under den än på sidorna. I vilket fall - mycket positiv ljudnivå. Ljudnivå ungefär som Marantz S3 eller Z2. (med ljudnivå så syftar jag på oljud så klart - inte på den inbyggda högtalaren. Tänk er att se sagan och låta filmljudet spelas från projektorn - vilken upplevelse

nästan värt att testa)
Bild 4- (5+ om man tar hänsyn till priset)
DLP bild är ändå DLP bild.........LCD får gärna locka med sin upplösning, men att slippa den grå hinnan (screendooren) gör att bilden blir så mycket naturtrognare. Människorna ser ut som i verkligheten och inte aldeles grådassiga, dvs som om de ska dö inom tre minuter. Uppdateringen är ok, scalern är ok och inge VB eller andra störningar. Jag noterade inte någon grumlighet som merry pratat om, mer än det som scalern ställer till med på alla projar som inte är 576 linjers. 480 och 720 blir ju aldrig lika skarpa som 576:or. Inte ens Marantz S3 an är ju lika skarp som 5700 om man har full bild. 720 är ju dock något skarpare än 480 - så klart. (Om det säljaren sa stämmer så är även det mycket positivt. Det enda som han hade ändrat på var keystone annars skulle den vara direkt ur kartong. Inte en massa kalibrering.) OBS! endast komponent tittade vi på!
Screendoor 4 (5+ om man tar hänsyn till priset)
Här åker den ju på spö i jämförelse med 5700 och S3:an så att de sjunger om det, däremot så bankar den ju samtliga LCD med råge - Screendoor upplevs ju inte på alls samma sätt som med en LCD.
Svärta 4+ (3+ om man jämför med CRT)
S3:an tar ju helt klart denna, däremot så är svärtan betydligt bättre än 5700. Grå duk kommer absolut inte att behövas.
Kontrast 4Som 5700 ungefär, sämre än S3.
Ljuskänslig 2+Denna proj är till för rum där man kan hindra ljuset hyffsat. I upptänt rum så hade den inte mycket att erbjuda, inte ens på deras Firehawk. Har du inte rullgardiner så hoppa över denna...... Jag vill dock inte kritisera denna punkt för hårt med tanke på att den verkligen inte är avsedd för ljusa rum. Det är ju trots allt tack vare den relativt ljussvaga lampan som gör att bilden blir så makalöst bra i mörka rum.
Anslutningar/funktioner 3Den har ju allt som de flesta behöver. Jag tycker att det var bra att man inte matade den med mer saker då detta hade påverkat priset negativt. Förlåt om jag är egoistisk
Priset

(vad säger man?)
Om bara skattemyndigheten skulle kunna få fingrarna ur ars...... så att även jag får en.
Leverans 1- Skärpning Infocus! Nu har det inte drabbat mig (ännu) men hur j-a länge ska man behöva vänta? Nästa gång så ta i istället och imponera med att ni får fram den tidigare. Tydligen så fanns det massor i lager hos ROCKS nu, fast med min otur så lär de väl vara slut vid det laget att jag har råd.
SlutsatsS3 är givetvis den man ska köpa, men med tanke på min ekonomi så blir det denna acceptabla proj, och för de 114 tusen som blir över så får det bli en bil, en motorcykel och ett årskort. Kanske någon öl också