Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Northern Star 42" Plasma

1070 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 August 2004 - 21:14

Mrmovieman
  • Mrmovieman
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Video Ingångar:
2st S-video & Composite video
1st Component (YcbCr/YPbPr)
1st VGA (D-sub-15 pins)
1st Scart
1st DVI

Mitt förslag:
DVDn skall självklart(lr bör vara iaf.) vara kopplad via Component, lr. DVI om det går.
Video= Scart lr, s-video
Xbox= S-video? lr. om det finns componetkabel så använd det om DVD:n på DVI
Digitalbox= Scart

Sen finns det scartförgrenare att köpa om det skulle knipa på platser.

Postad 09 August 2004 - 23:18

winlof
  • winlof
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Själv klart så va jag lite yr.
Jag använder ju xboxen som dvd(xbmc).

Får väl köpa komponent till den isåfall...

Det jobbigaste blir väl att man måste slå på stereon varje gång.
Eftersom det inte finns nå högtalare på den, så får man ju väcka grannarna bara man ser på "dokumentärer" mitt i natten:)

Postad 11 August 2004 - 14:07

Thanos
  • Thanos
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Det jobbigaste blir väl att man måste slå på stereon varje gång.
Eftersom det inte finns nå högtalare på den, så får man ju väcka grannarna bara man ser på "dokumentärer" mitt i natten:) 

Det finns ju separata högtalare till plasman hos yellowexpress.se om du inte vill använda stereon.
Jag håller dock med om att det är lite svagt med bara 1 SCART.

Så här se det ut för mig:

DVD: DVI
Xbox: SCART (via RGB-scartfördelare)
DigitalTV: SCART (via RGB-fördelare)
Gamecube: SCART (via RGB-scartfördelare)

Men det dök upp en liten fråga nu. Jag har komponentkabel till Xbox men det är SCART anslutning, finns det komponentkablar med YcbCr/YPbPr anslutning också eller har jag missförstått precis allt? :)

Postad 23 August 2004 - 14:01

Unregistered924f697d
  • Unregistered924f697d
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Finns det någonstans där man kan kolla på denna plasma? Eller skall man beställa & skicka tillbaks om inte bilden är bra?
Eller är det möjligtvis så att det finns någon i Göteborg som har köpt NS-plasman som skulle kunna tänka sig att ställa upp med en snabbdemo?

Postad 23 August 2004 - 20:08

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Men det dök upp en liten fråga nu. Jag har komponentkabel till Xbox men det är SCART anslutning, finns det komponentkablar med YcbCr/YPbPr anslutning också eller har jag missförstått precis allt? :D

Ja, jag har sett kablar som har SCART med kombinerat komponent och S-Video (men då inte RGB) i ena änden, och 3 RCA + S-Video i andra änden.

Postad 24 August 2004 - 09:12

Morn
  • Morn
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Hej! Jag har nu blivit jättesugen på en NS! Men först lite undringar:
På bilderna hos yellowexpress ser det ut som att -i och -HDi har högtalare på sig, är dessa löstagbara? För jag vill inte ha nåra...
Är det värt att slänga upp 37k på HDi-versionen? Den har ju vad jag kan se högre upplösning. Det låter annars väl lite med 852x480 på de andra. Vad annars får jag för de extra 12000??
Dessutom verkar HDi-n vara utan inbyggd tv-tuner. Kan det då vara värt att köpa en extern, typ den här?

Hoppas på svar så jag snart kan slå till på "rätt" plasma! :D

Postad 24 August 2004 - 10:04

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

Är det värt att slänga upp 37k på HDi-versionen? Den har ju vad jag kan se högre upplösning. Det låter annars väl lite med 852x480 på de andra. den här?

Det är lite bättre tryck i bilden på 1024*768 skärmar ja.
(jag har inte sett HDin utan jämför NSen med en 50 tums Fujitsu för 80000:- )
jag tror HDin är mycket prisvärd men det är ju lite mer pengar.
Men du får absolut ingen dålig bild med NSen om du har rätt kablar och ansluter med rätt ingångar.
Där jag kan tänka mig är störst skillnad är i Windows om du kopplar in PCn genom VGA eller DVI.
som sagt skillnaden finns där men det är absolut inte som natt och dag :D

Redigerat av Unregistered1008, 24 August 2004 - 10:05.

Postad 30 August 2004 - 12:58

SoloPOLO!
  • SoloPOLO!
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hello there,
I've been in this forum about a month ago when I couldn't make up my mind which plasma TV I should buy. The expensive branded ones or the cheaper no-name ones. With help of others in this forum I made some decisions and now I’m in a position to help others.
I bought a HD plasma TV from Yellow Express. I think it’s worth the price. I’ve had the NS-PLA-42 for some time but later I bought the HD model because it is not well suited to be used with a PC. Otherwise, I think that was a very good plasma TV. But the HD model is simply excellent. This finish I have only seen in much more expensive models from Sony, JVC, Philips etc. And the picture quality is superb. A friend of mine has a Philips Pixel Plus model and compared to that my HD TV produces a sharper and crisper picture.

SoloPOLO!

Postad 30 August 2004 - 13:20

Thanos
  • Thanos
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Jag har också haft min NS42 i några månader nu och jag har kommit fram till slutsatsen att jag är besviken på den.
Möjligen att jag förväntade mig för mycket då det var min första plasma, men jag tycker inte alls att bildkvaliten är speciellt bra, och speciellt inte när man spanar på TV (matad med upc digital-tv).
Detta blev särskilt uppenbart igår när jag kollade på The Usual suspects på 4an. Dimma är ju nästan omöjligt för den att visa utan att det ska vara VM i pixels, likaså mörka partier.
Har testat en bunt med inställningar och har uppgraderat mjukvaran, och även om det blev bättre så är det inte tillräckligt bra.

DVD från min NorthQ via DVI har dock varit ok, speciellt tecknade filmer som Finding Nemo/Ice Age etc har haft en sjukt tryck i bilden.
Likaså Xbox via Komponent har haft hyffsad bild (bara lite sämre än vad jag förväntade mig) och HDTV via DVI från dator är ju onekligen svårt att misslyckas med i bildkvalite, men det blir omständigt om man ska försöka få tag i HDTV-format av alla filmer man vill se :o

Möjligen att jag har tokmissat någon inställning eller nått, då det är min första plasma, men det känns som om jag har testat det mesta. ;)

Postad 30 August 2004 - 14:05

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0
jag håller med om att den ärligt talat inte kan visa dimma och mörka grånyanser utan att hela bilden blir pixlig.
det verkar som om nyanserna för gråtonerna efter svart och uppåt inte har tillräckligt många övergångar för att det ska räcka.
du har bäcksvart och du har nyanser uppåt i gråskalan men dom är på tok för få för att få en jämn övergång.
utöver det så är jag super nöjd och man får väl stå ut med att svarta partier blir dassiga.
men det beror givetvis också vilken film man ser.
90% av alla filmer jag har kollat på ser mycket bra ut.

frågan är hur mycket man kan optimera genom mjukvaran? jag tänkte maila yellowexpress och på skoj fråga om det finns nån möjlighet att optimera gråskalorna för att få fler nyanser,kanske att man tappar nyanser på andra färger då men det skulle ju spela mindre roll.

Thanos: jag märkte efter uppdateringen att du har mycket mer kontrast än förut så du behöver inte köra med mer än 45-55 på kontrasten och 64 på ljusstyrkan för att det ska se bra ut.
kör du med högre kontrast så blir det mörka FÖR mörkt och man tappar detaljer i bilden.

Postad 30 August 2004 - 16:32

bkam
  • bkam
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
När det gäller tv så måste man ha en digital box typ boxer eller nåt för att få en bra tv bild , kable tv via antenjack tycker jag är skit kass , när jag gämför mellan en boxer och canal dig. via antenjack så är det ljus år imellan dom. Så titta man på tv mycket och har en plasma så är det i mitt tyckte ett måste med nån form av digital box, jag har gjort denna gemförelse med andra modler med och plasma tv måste ha en bra signal för att vissa en bra bild och det får man inte ifrån ett antenjack.

Ett problem som många har är att man tror plasma & lcd är SÅÅÅÅÅÅ bra och blir lätt besviken när man får hem en sån.Av nån andledning så har plasma & lcd fått ett rykte om att va sååå jäkla mycket bättre än crt så dom förväntingar många har är för hög.
Visst är en bra inställd plasma eller en Lcd grymt bra och mycket mer tryck i bilden än en crt men som sakt i vissa fal så väntar sig folk en så grymt mycket större skillnad än vad det är

Redigerat av bkam, 30 August 2004 - 16:35.

Postad 31 August 2004 - 02:06

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0
Denna plasma verkar inte vara någon jättehit då jag har hittat 7 säljannonser på den bara idag! Den säljs flitigt på bla blocket, bzz - vissa plasmor är bara 1 mån!!! Jag funderade faktiskt på att köpa en plasma från yellowexpress.se men tror inte det blir så pga att alla??? säljer av sina...Blir nog en panna istället!

Redigerat av Kalle_K, 31 August 2004 - 02:07.

Postad 31 August 2004 - 14:55

Unregisteredac4639cc
  • Unregisteredac4639cc
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Det är inte så att det är NS_PLA42 som utannonseras då med syfte att köpa en ny NS-plasma (eller annan) med högre upplösning? Så funderar nämligen jag på att göra.

Så begrunda Panasonicarna, det tycker jag. Men du kanske inte skall basera det på säljannonserna enbart (även om jag får hålla med om att det var ett fyndigt sätt att kolla kvaliteten och kundnöjdheten :D

/SS

Postad 31 August 2004 - 15:52

Objectory2004
  • Objectory2004
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Vi fck i går hem vår NS42 i-modellen, och omdömmet så här långt är si och så.

TV-bilden blev bra mycket bättre än vad jag hade räknat med, utifrån många kommentarer här. Mer än väl godkänt.

Dvd-bilden är däremot inget vidare, men det tillfaller jag dels spelaren i sig samt rackiga kablar. Så det skall uppdateras lite så får vi se sen.

Utver det så är det väl att pilla på inställningar.

Men den är snygg som f*n på väggen iaf :D

Ni som uppdaterat till DVD med DVI, vilka spelare rek. ni ? Inga monsterprisklasser dock :D

Postad 31 August 2004 - 17:58

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

TV-bilden blev bra mycket bättre än vad jag hade räknat med, utifrån många kommentarer här. Mer än väl godkänt.

jo jag har fått ordning på bilden från Digital TV jag med :D
jag beställde en ny Digital Box som kom idag (Samsung DSR 9500A)
Boxen i kombintation med en S-video Kabel från HQ (400:-) gjorde ytterligare ett lyft från den gamla mottagaren som jag körde Scart.
jag jämförde med en kvalitets Scart kabel även på nya Boxen och S-video ger bäst skärpa!

som det känns nu så har man köpt klart alla kablar och mottagre så nu kan man börja njuta av bilden istället..hehe

Postad 01 September 2004 - 07:59

Unregisteredc76d9563
  • Unregisteredc76d9563
  • Beroende

• 1048 inlägg
  • 0

Ni som uppdaterat till DVD med DVI, vilka spelare rek. ni ? Inga monsterprisklasser dock :angry:

Denon är på gång att släppa nya spelare med DVI i humana prisklasser. Håll utkik.

Postad 01 September 2004 - 09:35

Objectory2004
  • Objectory2004
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
joeyua:

Jo jag hittade faktiskkt dom i natt. Lutar åt en Denon 1910 just nu. Verkar vara mycket DVD för pengarna :angry:

Postad 01 September 2004 - 20:00

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0
Glöm DVD ni som har NSen :)
ni kollar inte på vad NSen kan leverera

jag har just sett början på en dokumentär film med ett sånt jäkl.. tryck och skärpa i bilden så man nästan hoppar till när man kollar och får kika 2 gånger för att tro det är sant.
jag pratar om Step Into Liquid HDTV 1080i med en bit rate på 38mbit/sec.

nu som först ser man hur HDTV ska se ut,det är tyvärr sannslös skillnad på olika så kallade HDTV filmer som finns på nätet mot sånna man kan köpa och är inspelade i HDTV från början.
Man får väl hoppas resten av allt HDTV material ser ut och låter som Step Into Liquid,för jag har svårt att tänka mig nåt bättre.

ni som har en NS och en snabb dator med DVI.
Skaffa Step Into Liquid HDTV!! när ni har sett den så ser ni vad framtiden har att ge och även hur bra NSen fixar det trots en lägre upplösning.

måste kika färdigt på filmen,var tvungen att skriva av mig bara :angry:

surfs up dudes!
/Patrik

Redigerat av Unregistered1008, 01 September 2004 - 20:03.

Postad 02 September 2004 - 00:40

winlof
  • winlof
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Hur är det igentligen med dimma i filmer??
Har hört att det ska se riktigt jävligt ut...
Tom på dyrare plasmor...

Är bakprojektions tv bättre på att vissa dimma?

Postad 02 September 2004 - 06:34

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

Hur är det igentligen med dimma i filmer??
Har hört att det ska se riktigt jävligt ut...
Tom på dyrare plasmor...

Är bakprojektions tv bättre på att vissa dimma?

på vissa filmer ser dimma illa ut med få nyanser men på vissa andra filmer så ser det inte lika illa ut så det är lite olika.
jag måste kolla vidare för jag tror egentligen inte det beror på Plasman hur dimma ritas upp utan filmerna som har en för låg bitrate helt enkelt.
som jag sa så vart jag mycket imponerad av bild kvaliteten i Step into Liquid.
det är nog så att med en sån hög bitrate som med 38mbit/sec så är det omöjligt att få en dålig bild.
med en sån bitrate så existerar inte pixlar vid snabba kamera rörelser och färgerna verkar vara fler med jämnare övergång.
all bild information som skickas till Plasman är så nogrann och snabb så du får bättre och tydligare bild och Plasman vet hur den ska lägga färgnyanserna bättre än att gissa sig till hur exempelvis dimma ser ut med en lägre bitrate som det är på DVD.
jag tror det bara är så enkelt så att en Plasma som inte kostar 50000kr och uppåt visar bilden som den är när den matas in.
dyrare Plasma skärmar kan säkert fuska till bildsignalen och få den att se bättre ut än vad det är med olika Antialiasing filter osv.

summa: du får den kvaliteten du matar in i en Plasma.
vilken bitrate filmen ligger på verkar påverka bilden mer än själva upplösningen.

Redigerat av Unregistered1008, 02 September 2004 - 06:35.

Postad 02 September 2004 - 06:49

K Soze
  • K Soze
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

summa: du får den kvaliteten du matar in i en Plasma.

Brukar ju vara så med det mesta... skit in... skit ut :blink:

Ingen som har sett Medion seriöst uppkopplad och inställd?

Postad 02 September 2004 - 14:53

Unregisteredac4639cc
  • Unregisteredac4639cc
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Patrik_G, vilken av NS:erna är det du har?`

Postad 02 September 2004 - 17:37

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

Patrik_G, vilken av NS:erna är det du har?`

Den här med uppdaterad mjukvara:
http://www.yellowexp...14&container=3

Redigerat av Unregistered1008, 02 September 2004 - 17:39.

Postad 02 September 2004 - 20:09

Unregisteredac4639cc
  • Unregisteredac4639cc
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Sjyyyst, samma som jag alltså! : )

Jag går lite och funderar på om jag skall köpa mig en ny dator (har en bärbar idag, defenetivt utan dvi-utgång), och evetuellt så är syftet att köpa en ny dator istället för dvd-spelar (jepp, lite dyrare, men då får man ju ny dator på köpet).

Och jag tolkar det är som att du rekomenderar ett datorköp med dvi-grafikkort även av andra anledningar... :blink:

Ställde just samma fråga på htpc-forumet så det är lite OT, sorry, men vi är ju ändå inne på ämnet; Kan man få DCDi med datorn? Alltså finns det mjukvara som kan fixa det eller måste det sitta ett faroudja-chip på grafikkortet? Kommer man alltså att få sämre bild via datorn än att köpa tex en denon 1910?

Postad 02 September 2004 - 20:48

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

Kan man få DCDi med datorn? Alltså finns det mjukvara som kan fixa det eller måste det sitta ett faroudja-chip på grafikkortet? Kommer man alltså att få sämre bild via datorn än att köpa tex en denon 1910?

jag har ingen aning om vad DCDI är så det kanske du kan förklara :blink:
det enda du behöver se till är att du köper en dator med ett nyare grafikkort med 128meg minne och AGP X8
jag har hört att DVI utgången kan vara sämre på vissa grafikkort men jag vet inte vilka det skulle vara.
jag vet heller inte om mitt Radeon 9800 PRO har den bästa DVI utgången eller om dom nya X800 XT korten är ännu värre?
det kanske finns dom som känner till det bättre?
se även till att du köper en kvalitets DVI kabel för att få optimal bild.
skillnaden i bildkvalitet mellan en standard DVI kabel och en Kvalitets kabel är rätt liten men den finns där,den är dock inte värd pengarna men det är ju en anna sak :P vill man ha ut max bildkvalitet då kostar det tyvärr.

Postad 02 September 2004 - 21:16

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

• 1209 inlägg
  • 0
DCDI är en inbyggd "linjedubblare"..I brist på bättre ord..Finnes för det mesta i Projektorer (oftast i infocus projektorer) men även i en och annan tv så som de lite senare Samsung plasmorna.

Postad 02 September 2004 - 22:02

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

DCDI är en inbyggd "linjedubblare"..I brist på bättre ord..Finnes för det mesta i Projektorer (oftast i infocus projektorer) men även i en och annan tv så som de lite senare Samsung plasmorna.

ok det är alltså en speciell typ av Deinterlace filter.
isåfall så borde Moonlight-Elecard MPEG Player fixa det.
den har ett antal olika Deinterlace filter att välja på.

det är den spelaren jag kör med till HDTV
finns här:
http://www.moonlight.co.il/cons.php

Saxat från Moonlight's Elecard MPEG Player v 2.3 Release Notes:

* High definition video playback/decoding
* Real-time, high resolution video playback at D1 720x480 at 30fps for NTSC and 720x576 at 25fps for PAL playback on Pentium II 450 MHz with DirectX
* Compatible with the video card supporting the YUV overlay
* Displays correct aspect ratio
* Full screen mode
* Video frame capturing (pixel-by-pixel, aspect ratio or user defined)
* DirectShow and ActiveMovie compliance
* Audio MPEG-1 Layer (I, II, III)
* Audio MPEG-2
* Play list function
* Sound control
* Brightness control
* Deinterlace vertical filter
* Deinterlace field interpolation
* Play list merging feature
* Post-processing deblocking
* Double precision IDCT
* Search forward and Search backward options – provide the ability to look through a movie by step. You can define step size by time (1, 2, 5, 10, 15 and 30 seconds) or by frame
* Quarter resolution playback (preview mode)
* Sequence and system header information
* Graph preview and ability to set filter properties
* Playback of any well-known and widespread multimedia formats such as: AVI, WAV, MP3, MOV

* Opens URL for playback
* GOP-accurate MPEG-2 Trimming using re-multiplexing procedure
* Playback can be started in full screen mode at startup and this mode is switched off after movie ends

Redigerat av Unregistered1008, 02 September 2004 - 22:07.

Postad 03 September 2004 - 12:33

Unregisteredac4639cc
  • Unregisteredac4639cc
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Precis, mer info finns på:
http://www.av-outlet...s/dept_335.html

Jag är nu inte säker på om det finns olika "kvaliteter" eller versioner av DCDi, men det verkar som att många hellre väljer denons nya dvd-spelare med dvi än tex samsungs mycket på grund av att denonerna har faroudjas DCDi chip.

Jag vet inte heller hur förhållandet mellan faroudja och DCDi är, om DCDi är en standard och Faroudja ett företag, hur det är med patent eller som sagt om DCDi alltid är DCDi... Någon som vet kanske kan förklara?

Om man kör HDTv..är inte iden då att man inte skall behöva linjedubbla?

Förstår vad du menar med kabeln Patrik_G, egentligen vill jag inte tro på det där att det är skillnad på olika kablar, men jag är för feg för att våga köpa dom biligaste ändå... B)

Postad 06 September 2004 - 17:50

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Kanske har detta redan varit upp (man kan ju inte läsa alla inlägg i denna tråden) men vill ändå berätta för intresserade att dagens Computer sweden har en artikel om Northern Star där man kan läsa att företaget startats av några kompisar på Kinnevik för ett år sedan (en av dem heter Martin Ljunggren) och i huvudsak sålt via Yellowexpress på nätet.
Artikeln handlar om produkten MP3 spelare med egen design och tillverkning i Sydkorea, men man får väl förmoda att det inte finns flera företag med samma namn ?

G

Postad 06 September 2004 - 22:17

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0
jag har en fråga:
kan NSen ta emot RGB genom Scart?
det finns ju nåt som heter S-Scart i menyn kan det vara den man kör när man ska använda RGB?
jag provade S-Scart inställningen men jag fick bara svartvit bild vilket borde betyda att jag inte har en "full" scart kabel som kan sända RGB?
stämmer det?

jag hade tänkt köpa en S-video Kabel från marcus cables men nu är jag rätt osäker på om man istället ska satsa på en värre scart.
jag har absolut ingen dålig bild genom Digital TV men man undrar ju om det går att få ännu bättre :)

Gilgamesh: har du tillgång till scanner så scanna av artikeln och posta den :D

Redigerat av Unregistered1008, 06 September 2004 - 22:21.

Postad 06 September 2004 - 23:08

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Försökte faktisk scanna in artikeln, men min scanner strejkar, tyvärr. Kanske någon annan med fungerande scanner har måndagens CS, i så fall är det på sidan 9, avsnittet "CS HEMMA".

G

Postad 08 September 2004 - 17:21

rodny
  • rodny
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa plasma-tv, och har kollat runt en del. Ni som har en NS, skulle ni rekommendera den? prisklassen för plasma:n är perfekt för mig.
Patrik G: Vart har du köpt bordstället till din NS?

Postad 09 September 2004 - 15:43

Unregisteredac4639cc
  • Unregisteredac4639cc
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Tjena Rodny!

Jag har en NSPLA_42 (alltså den "första") och är på det stora hela ganska nöjd med den. Om du har tänkt att köra progressive scan över komponent på den så har den en bug just nu som gör så att bilden blir lite ihoptryckt bla. Det kommer säkerligen en fix för det men det kan vara värt att veta. Dvi har jag inte kört ännu på den (pinsamt jag vet) men det skall tydligen bli riktigt sjysst bild... men om du inte har en spelare med dvi, och efterssom PS är lite buggigt så får man gå ned till scart eller super vhs, det är lite störande men jag kör så nu tills jag hittat en dvd-spelare med dvi ut som jag vill ha. Bilden är helt ok, verkligen...men jag hoppas bli lite wowad av dvi'n när jag får tassarna på en sådan.

För vanlig filmvisning och digitalt tv-tittande så är det en bra skärm tycker jag. Skall du köra dator och sådant skall du ha en med 1024x768 upplösning (antingen en nyare norhern star eller en annan med andra ord).

Bordsstället ingår.

Redigerat av Unregisteredac4639cc, 09 September 2004 - 15:44.

Postad 09 September 2004 - 18:01

rodny
  • rodny
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tack för svaret!

Postad 09 September 2004 - 22:36

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

Patrik G: Vart har du köpt bordstället till din NS?

jag har 2st bordställ över om du är intresserad :huh:

jag hängde upp min på väggen vilket jag tycker ger mest "skryt" ;) intryck.
bordstället tyckte jag inte passade ihopp med NSen,det såg lite billigt och stelt ut.
NSen gör sig bäst på väggen tycker jag iofs

Redigerat av Unregistered1008, 09 September 2004 - 22:36.

Postad 14 September 2004 - 17:50

thoddy
  • thoddy
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
tjena har en liten fråga till er... :P

Sitter o funderar på att beställa en Samsung DVD-HD935 till min plasma, men precis innan jag ska klicka köp får jag syn på detta:

Viktigt, signalen som skickas ut via DVI-porten är skyddad med ett HDCP-protokoll (en typ av kryptering) och den skärm spelaren kopplas till måste också ha HDCP.

Funkar den till min plasma ? Min Plasma NS

Om nu denna inte skulle fungera, har ni då nått annat bra tips på en prisvärd dvd som funkar bra med denna plasma ?

Vore tacksam för ett svar, ###### bra forum föressten!

Redigerat av thoddy, 14 September 2004 - 18:00.

Postad 14 September 2004 - 18:04

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0
Samungen kommer att fungera om du gör den regionsfri via fjärren. Då stängs nämligen HDCP av.

Hälsningar,
Funky

Postad 14 September 2004 - 18:06

thoddy
  • thoddy
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
ahh :P Härligt! Då blire väl o beställa en sån då... Du vet ingen länk där jag kan hitta hur man gör den multi ?

Fick min NS idag föressten... Fin som fan va den :D

Föressten, ingår det DVI kabel med dvdn ? Eller måste man köpa det separat ?

Redigerat av thoddy, 14 September 2004 - 18:20.

Postad 14 September 2004 - 18:19

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

ahh :P Härligt! Då blire väl o beställa en sån då... Du vet ingen länk där jag kan hitta hur man gör den multi ?

Fick min NS idag föressten... Fin som fan va den :D

Grattis!
om jag vore dig så skulle jag uppdatera mjukvaran direkt!
det är sån skillnad så det nästan är ett måste

jag har mjukvaran så jag kan maila den isåfall.

Edit: kablen du behöver är en vanlig nollmodems kablel med hon/han kontakt

Redigerat av Unregistered1008, 14 September 2004 - 18:23.

Postad 14 September 2004 - 18:44

thoddy
  • thoddy
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
dom sa på yellowexpress att dom de skickar ut nu är försedd med den nya programvaran. Men du kan ju alltid skicka ändå... Man vet aldrig.. Hur byter man mjukvaran då ? Vilken kabel ?

Postad 14 September 2004 - 18:45

thoddy
  • thoddy
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

dom sa på yellowexpress att dom de skickar ut nu är försedd med den nya programvaran. Men du kan ju alltid skicka ändå... Man vet aldrig.. Hur byter man mjukvaran då ? Vilken kabel ?

just ja, email vore ju bra också :P

[email protected]

Postad 14 September 2004 - 19:01

thoddy
  • thoddy
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Samungen kommer att fungera om du gör den regionsfri via fjärren. Då stängs nämligen HDCP av.

Hälsningar,
Funky

har du lust att skicka ett pm lr mail på hur jag gör eller en länk... Vågar inte beställa innan jag vet 100% säkert att den går att göra regfri via fjärren.

Redigerat av thoddy, 14 September 2004 - 19:01.

Postad 14 September 2004 - 19:04

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

[email protected]

ok vad bra
då behöver du inte uppdatera nåt för det finns bara en ny mjukvara till NSen vad jag vet.

jag skickar PM ang Samsung spelaren :D

Postad 14 September 2004 - 19:45

thoddy
  • thoddy
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

[email protected]

ok vad bra
då behöver du inte uppdatera nåt för det finns bara en ny mjukvara till NSen vad jag vet.

jag skickar PM ang Samsung spelaren :D

kan man kolla på något sätt om man har den nyate programvaran ? Hann inte leka så mycket med den idag.. är på jobbet nu =)

Postad 14 September 2004 - 19:50

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

kan man kolla på något sätt om man har den nyate programvaran ? Hann inte leka så mycket med den idag.. är på jobbet nu =)

jepp
om du kan välja "Zoom" formaten när du trycker på Scale knappen och även har Deinterlace filter i menyn så har du nya mjukvaran.
det är fler inställningar som är nya men jag kommer inte ihåg alla.

Postad 14 September 2004 - 20:15

thoddy
  • thoddy
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

jepp
om du kan välja "Zoom" formaten när du trycker på Scale knappen och även har Deinterlace filter i menyn så har du nya mjukvaran.
det är fler inställningar som är nya men jag kommer inte ihåg alla.

oki då låter det som jag har senaste mjukvaran :P

Postad 15 September 2004 - 08:13

Unregisteredac4639cc
  • Unregisteredac4639cc
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Sitter o funderar på att beställa en Samsung DVD-HD935 till min plasma

Efterföljaren HD945 kommer i dagarna....kanske värt att vänta? Samt att det är ganska mycket snack om denon 1910 som kan vara väl så god om du inte behöver dolby digital dekoder (5.1 diskreta utgångar).

Postad 15 September 2004 - 11:55

thoddy
  • thoddy
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Sitter o funderar på att beställa en Samsung DVD-HD935 till min plasma

Efterföljaren HD945 kommer i dagarna....kanske värt att vänta? Samt att det är ganska mycket snack om denon 1910 som kan vara väl så god om du inte behöver dolby digital dekoder (5.1 diskreta utgångar).

då är frågan.. Går 945 att göra regfri då ? Om inte har jag ingen användning av den dvdn :P

Postad 15 September 2004 - 15:20

Unregisteredac4639cc
  • Unregisteredac4639cc
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

då är frågan.. Går 945 att göra regfri då ? Om inte har jag ingen användning av den dvdn :P

Det är ju en bra fråga iofs. Det skulle förvåna mig om det inte går, men jag frågar mig nog mest om hdcp-skyddet också försvinner om man lyckas göra den kodfri.
(hdcp är alltså kopieringsskyddet över hdmi vilket är ~ dvi plus ljud)

Men du, hade du funderat något på Denons 1910?

Jag går själv och funderar på denon eller samsung...och folk pratar rätt varmt om den här denonen.

Redigerat av Unregisteredac4639cc, 15 September 2004 - 15:21.

Postad 15 September 2004 - 15:23

Unregisteredac4639cc
  • Unregisteredac4639cc
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Det är btw ingen som vet ännu om NS-PLA42 (första modellen med uppgraderingen) stödjer hdmi och hdcp-protokollet?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.