Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - BenQ PE8700(+) *

649 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Benq PE8700 (Reservdelar för projektorer) 1 7,5 (1) Inga priser
Benq PE8700+ (Projektorer) 1 8,5 (11) Inga priser
5 relaterade trådar

Postad 15 januari 2005 - 14:05

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Jag undrar om någon kör 1080i 50hz utan att bilden skakar upp och ner lite så att man tappar skärpan.
Jag har testat och med panasonic 97 funkar det inte i 50 hz.

576p 50hz allt ok
720p 50hz hackar
1080i 50hz skakar

720p 60hz allt ok
1080i 60hz allt ok

svårt att se förbättringar med att köra 720p eller 1080i men tycker bilden blitr lite skarpare.
Och man vill att det ska funka,Jag har Mailat Benq och väntar på svar.

Men om jag ska vara ärlig så är jag tveksam till att det kommer att fixas på denna modell ,får nog vara glad om den kommer på dom nya modellerna.

Mvh:ML

Intressant! Jag har också tänkt fråga samtliga 8700-ägare om de får stabil bild vid 1080i@50Hz via DVI? Jag har en Denon DVD-1910 och har också skakande bild. Jag har hela tiden trott att det är 1910:an som felar, jag har inte hört en enda display som visar en stabil bild från 1910:an. Men va fan, det kanske är 8700 som är boven, iaf delvis???

Är det någon som lyckats få en lugn och stabil bild vid 1080i@50Hz via DVI?

I så fall, vilken DVD-spelare (eller annan bildmatande pryl) har ni?

På 8700 via DVI-ingången går ju inte signalen via Sil504-chippet. Alltså bör 1080i inte skickas som interlaced, utan i själva fallet som 540p (en på höjden ihoptryckt bild) som sedan bara scalas till 720p i projjen. Och jag tror (har aldrig lyckats hitta ett svar egentligen) att det är så 1080i skickas från de flesta (alla?) DVD-spelare :( ?

Så min teori är att problemet har med uppdateringsfrekvensen att göra. Projjen rapporterar ju 50 Hz. Så antingen är det:

1. Projjen klarar inte 50 Hz.

eller:

2. DVD-spelaren (1910, S97...) skickar inte 50 Hz fastän projjen indikerar det.

eller kan det vara så att:

3. 1080i skickas interlaced och blir inte deinterlacad i projjen. Därav skakandet?

:angry:

Postad 15 januari 2005 - 23:56

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
LoveSpy, Vanilla och ni andra tweakare:
Har ni fått tag på en kopia på service manualen? Om ni har kanske ni har lust att dela med er av er visdom (eller pdf-fil...? :angry: )
När jag kollade igenom service menyn för att eventuellt ändra något så kom jag på några frågor:

DLP/Degamma table:
Varför skall den stå i Graphics Enhanced? Borde den inte stå i film, eller video? Vad har Degamma table för inverkan på bilden?

DLP/CW:
Vanilla hade +22, och jag hade +27, i övrigt har det stämt på pricken alla factory settings, vad gör CW och är mitt "fel"?

Vad gör menyerna HD adj och STD adj? Och varför ändrar man inget i dem?

Det var första omgången frågor.... :(

Postad 16 januari 2005 - 00:16

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Har ni fått tag på en kopia på service manualen? Om ni har kanske ni har lust att dela med er av er visdom (eller pdf-fil...? ;) )

..den skulle även jag gärna vilja ha tag på... B)

DLP/Degamma table:
Varför skall den stå i Graphics Enhanced? Borde den inte stå i film, eller video? Vad har Degamma table för inverkan på bilden?

i ursprunget från takisot så har även han ändrat till film. Personligen ser inte jag nån märkbar skillnad. Dock tar det ju tid att få genom en ändring så jämförelsen är lite svår att göra. Litar dock på takisot och kör på film jag med nu.. ;) . Inverkan på bilden hoppas jag finns beskrivet i just service manulen.

DLP/CW:
Vanilla hade +22, och jag hade +27, i övrigt har det stämt på pricken alla factory settings, vad gör CW och är mitt "fel"?

cw är colour wheel delay, och samma här, märkte ingen skillnad utan tog takisots värden rakt av jämfört med det värde jag hade tidigare (22->13). Är alldeles för grön för att börja tweaka själv i service menyn... :rolleyes: fick hem min dve-skiva idag så nu kan jag äntligen feppla med user menyn för den sista finjusteringen där man känner sig lite mer hemtam... ;)

btw: kan inte köra 1080i alls då min graffekort + 10 meter lindy inte är funkis. får bild men den är helt paj dvs hoppar rejält, sparklies överallt oavsett Hz:en.

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 16 januari 2005 - 00:19.

Postad 16 januari 2005 - 02:23

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1 646 inlägg
  • 0
Nu har jag också ändrat mina värden både i user menu och service menu och låt mig säga så här: WOW ! Jag tyckte att jag hade en jäkligt schyst bild innan men nu är det fanemej spot on ! :rolleyes: Färgerna sitter som ett smäck i alla lägen ! Jag kör med exakt samma värden som Vanilla fast jag har ökat värdet för färg två hack och tweakat pyttelite på min dvdspelare där jag från default har ändrat black level till enhanced och dragit upp brightness en bit samt att jag har ökat skärpan ett steg via Denons pixel image enhancer. Jag är så nöjd med bilden så jag vet knappt vad jag heter ;) Har säkert lagt fram 20 filmer som jag gått genom bara för att så hur härliga dom ser ut nu. Filmerna var bl a Gladiator, Finding Nemo, Indiana Jones : Last Crusade, Jackie Brown, The Fifth Element Superbit och Monsters Inc.

Tack för detta tipset grabbar !

Redigerat av Drem, 16 januari 2005 - 02:30.

Postad 16 januari 2005 - 11:13

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

• 357 inlägg
  • 0
Ska testa ikväll.
Hoppas man kan få lite bättre.

Har beställt Dve pal men det var slut kommer senare.
ingen som hittat någon inställning som fixar skaket i 1080i
Mvh:ml

Postad 16 januari 2005 - 11:40

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0
ML Hur funkar Stewart Firehawk Duken till Benq:n???? :rolleyes:

Redigerat av Unregisteredfb4a45a9, 16 januari 2005 - 11:45.

Postad 16 januari 2005 - 13:33

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Har ni fått tag på en kopia på service manualen? Om ni har kanske ni har lust att dela med er av er visdom (eller pdf-fil...?  )

Läste på AVS (tror att det var takisot faktiskt) att service-manualen inte är så användbar, tydligen förklarar den inte så bra vad de olika inställningarna gör med bilden. Men den är ju gratis! Det är flera medlemmar som har den och de brukar inte vara kinkiga på att dela med sig av den. Kolla igenom trådar som handlar om 8700/8700+ så hittar ni nog någon. Jag själv har inte skaffat den (ännu).

Drem, låter fint det! Nu måste jag göra ett djupare test av tweaket jag också :rolleyes: .

Postad 16 januari 2005 - 13:47

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

Jag undrar om någon kör 1080i 50hz utan att bilden skakar upp och ner lite så att man tappar skärpan.
Jag har testat och med panasonic 97 funkar det inte i 50 hz.

576p 50hz allt ok
720p 50hz hackar
1080i 50hz skakar

720p 60hz allt ok
1080i 60hz allt ok

svårt att se förbättringar med att köra 720p eller 1080i men tycker bilden blitr lite skarpare.
Och man vill att det ska funka,Jag har Mailat Benq och väntar på svar.

Men om jag ska vara ärlig så är jag tveksam till att det kommer att fixas på denna modell ,får nog vara glad om den kommer på dom nya modellerna.

Jag kan återge det jag sett;
S97 576i+p720p/1080i:
Sharp Z201+Optoma 57
Samsung 935 fíxar 576i+p/720p/1080i 60hz
Sharp Z201*
Kommer snart att kunna testa fler DLP.

*med de kända 60hz ryckningarna referensfilmer jag sett är det inte
osebart snarare acceptabelt
Sämre bildfilmer hackar mer.

Hur är er projektorn jämfört med tex Infocus 5700?
Har inte läst hela tråden.

Postad 16 januari 2005 - 23:49

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

• 357 inlägg
  • 0

ML Hur funkar Stewart Firehawk Duken till Benq:n???? ;)

Behöver jag svara på det? :)

Postad 17 januari 2005 - 00:07

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

• 357 inlägg
  • 0
Har dolat med bilden ca 8 timar idag.
Testat Dom nya värdena som Vanilla kör.
Resultat : färgerna blev bättre (svårt att få bättre)
Men det vita krossades samt att detaljer försvann i mörkapartier.
Det gick att justera till i dvdn tillslut.
Jag upplever att det även blev (mindre konig bild) eller vad man nu ska kalla det.
Har inte hunnit kolla detta till 100% men skriver det ändå.
Om du har en ljusbakgrund med ex ett mörkt träd i så har jag haft lite (magnetfält runt trädet) svag skugga.Och jag tror att detta försvunnit vilket gör mig ännu gladare :) .

Den enda nackdelen jag upplever med dessa inställningar är att det är svårt att hitta perfekt inställning för contrast och brightness.utan att det vita krossas.
Men en klar förbättring totalt ;)

Postad 17 januari 2005 - 08:39

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0
Har ni testat att kalibrera mot någon THX film där optimizern följer med?
Vid inställning mot tex starwars 2 så kan man se hur man lyckats.
Testa om ni ser de 8 rutorna med era inställningar. Samt thxloggan och
dess skugga som man inte ska se. Jag blev väldigt överaskad av resultatet.
Summan av det jag lärt mig är att man jagar svärta och sen detaljer i den
samt att ha fin högdager. Ofta slutar detta fel och det ser man snabbt i
THX testet. Är det någon som är intresserad av att prova och redovisa
resultatet.
Vad är skillnaden mellan denna proje och Infocus 5700 i bild o ljud?

Postad 17 januari 2005 - 10:05

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

• 357 inlägg
  • 0

resultatet.

Ja det är den jag använder! Bland annat.

Mvh: ML

Postad 17 januari 2005 - 10:12

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0

resultatet.

Enkelt sakt 5700 bättre färger sämre svärta låter mera :)

Postad 17 januari 2005 - 10:37

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
sen har väl 5700 matterhorn istf mustangen

Postad 17 januari 2005 - 10:44

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Jag upplever att det även blev (mindre konig bild) eller vad man nu ska kalla det.
Om du har en ljusbakgrund med ex ett mörkt träd i så har jag haft lite (magnetfält runt trädet) svag skugga.Och jag tror att detta försvunnit vilket gör mig ännu gladare :) .

Den enda nackdelen jag upplever med dessa inställningar är att det är svårt att hitta perfekt inställning för contrast och brightness.utan att det vita krossas.

Överlag positivt alltså. Hur är det med dithering? Tyckte det blev bättre på min i mörka och ljusa scener (speciellt mycket mörka scener) men kanske tom lite sämre i medelljusa bilder med enfärgade "suddiga" partier. Det var en scen med brun rök (stridscen) som inte såg bra ut då det var mycket dithering i den. Dessa scener är ju dock sällsyntare än mörka och ljusa så man får väl leva med det.
Magnetfältet...är det samma som ringning??

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 17 januari 2005 - 10:45.

Postad 17 januari 2005 - 11:41

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

• 357 inlägg
  • 0

Överlag positivt alltså. Hur är det med dithering? Tyckte det blev bättre på min i mörka och ljusa scener (speciellt mycket mörka scener) men kanske tom lite sämre i medelljusa bilder med enfärgade "suddiga" partier. Det var en scen med brun rök (stridscen) som inte såg bra ut då det var mycket dithering i den. Dessa scener är ju dock sällsyntare än mörka och ljusa så man får väl leva med det.
Magnetfältet...är det samma som ringning??

Ja jag tycker att det blev mindre dithering.
Magnetfältet...är det samma som ringning? Jag tror det (det ser ut som dom vore laddade ett,svagt fält runt objektet)
Har inte testat allt men med dom sista inställningarna men det ser mycket bra ut vad jag kan se.Om det nu skulle vara så att något blivit sämre så är det ändå bättre nu.För hudfärger och sånt är 100% och det är mycket sånt i filmer(porr) ;)

Postad 17 januari 2005 - 11:46

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

• 357 inlägg
  • 0

JAg kollade på den när jag skulle byta men Benq 8700 vinner enligt mig.
Kommer inte ihåg varför men beslutade mig för benQ och är fortfarande helnöjt.
En nakdel som jag ser det är ljudnivån men detta har jag löst.
Finns tystare men då har dom andra nackelar.
Lessen att jag inte kan peka ut skilnaden mellan 5700 8700.
Men testa själv det är alltid säkrast och lyssna inte för mycket på andra.

Postad 17 januari 2005 - 11:51

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

JAg kollade på den när jag skulle byta men Benq 8700 vinner enligt mig.
Kommer inte ihåg varför men beslutade mig för benQ och är fortfarande helnöjt.
En nakdel som jag ser det är ljudnivån men detta har jag löst.
Finns tystare men då har dom andra nackelar.
Lessen att jag inte kan peka ut skilnaden mellan 5700 8700.
Men testa själv det är alltid säkrast och lyssna inte för mycket på andra.

Jag testar det jag kan, men läser man forumet med lite förnuft
kan man följa vissa, med en röd tråd och som är opartiska.
Särskilt de som testar och skall köpa. Några kan tom skriva
att deras proje är sämre än den dom ville köpa..........

Postad 17 januari 2005 - 11:57

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0
Nackdelarna med 5700 (jfrt med 8700) är väl fläktljudet och en alltför hög ljusstyrka med sämre kontrast som följd. Dock kan den högre ljusstyrkan vara en fördel om man inte kan mörklägga helt.

Postad 17 januari 2005 - 12:23

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

Nackdelarna med 5700 (jfrt med 8700) är väl fläktljudet och en alltför hög ljusstyrka med sämre kontrast som följd. Dock kan den högre ljusstyrkan vara en fördel om man inte kan mörklägga helt.

Jag har totalt mörklagt och en highgainduk så min kan vara
ljussvag. Tack för svaren. Ni vet ingen i Luleå som har en
8700?

Postad 17 januari 2005 - 15:24

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Närmaste jag känner till är en som bor i Umeå och som har en BenQ8700+......

Postad 20 januari 2005 - 10:10

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
"Dolade" (ett snott ML uttryck...:P) ett par timmar igår igen. Det slutade med få förändringar. En liten höjning på brigthness och sänkning på sharpness. I övrigt samma värden som tidigare. Bilden är naturligtvis kanon. På DVE skivan återkommer ju scenen med herren och damen som sitter vid ett bord och äter och det är snudd på att man tror att det är HDTV man tittar på..B). Så jag lämnar det positiva därhän så länge,

Sharpness: Får inte till det riktigt, nu har jag den på 0 då jag gissar att sharpness "filtret" då inte är "aktivt". Denna funktion tillför ju egentligen extra information till bilden som inte finns med i ursprungsmaterialet. I vilket fall så får jag inte bort de vita skuggorna runt de svarta strecken i testbilden helt och hållet. Gissar att det är samma fenomen som ML kallar "magentism" och som nog också heter ringning men är inte 100 på att det är den korrekta benämningen på fenomenet. Är det nån som möjligen har lyckats på den fronten att reducera bort fenoment helt?

Röd: Med det röda färgfiltret framför nyllet och dolande med röda justeringen så får jag det inte helt färgkonsistent, dolar även med gula för att se om det påverkar rött och det gör det men utan att jag får till det så som med blå och grön. Kanske det inte är möjligt eller har ni andra konsistenta fält i alla tre färgerna?

Brigthness, en fråga bara, den svarta stapeln som representerar "blacker then black" syns inte alls när jag kör DVI varianten, vid analogt typ komponenet så syns den. Är detta normalt eller borde jag se den även via DVI?

F.ö: Takisot på AVS och Love Spy på PJ ska ha varsin guldstjärna för tweaket respektive tweaktipset :lol:

btw: Fick just en kopia på service manualen...:D

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 20 januari 2005 - 12:03.

Postad 20 januari 2005 - 13:09

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Sharpness: Får inte till det riktigt, nu har jag den på 0 då jag gissar att sharpness "filtret" då inte är "aktivt". Denna funktion tillför ju egentligen extra information till bilden som inte finns med i ursprungsmaterialet. I vilket fall så får jag inte bort de vita skuggorna runt de svarta strecken i testbilden helt och hållet. Gissar att det är samma fenomen som ML kallar "magentism" och som nog också heter ringning men är inte 100 på att det är den korrekta benämningen på fenomenet. Är det nån som möjligen har lyckats på den fronten att reducera bort fenoment helt?

Till att börja med så vill jag minnas att perra1 tidigare skrivit att DVE PAL tyvärr är besudlad med lite Edge Enhancement. Om det är det som ställer till det för dig vet jag ej. Jag anser nog att jag lyckats få testbilden ren o fin. Då har jag sharpness på 0 ("mittläget") både på projje och DVD.

Röd: Med det röda färgfiltret framför nyllet och dolande med röda justeringen så får jag det inte helt färgkonsistent, dolar även med gula för att se om det påverkar rött och det gör det men utan att jag får till det så som med blå och grön. Kanske det inte är möjligt eller har ni andra konsistenta fält i alla tre färgerna?

I min setup (Denon DVD-1910) är blått och rött inga som helst problem. Däremot får jag inte till det gröna. Dock är det inget jag märker av alls vid filmtittning.

Brigthness, en fråga bara, den svarta stapeln som representerar "blacker then black" syns inte alls när jag kör DVI varianten, vid analogt typ komponenet så syns den. Är detta normalt eller borde jag se den även via DVI?

Du bör kolla in tråden om BTB i DVD-avdelningen av forumet. Kolla även in www.component.se. Min DVD-spelare klarar BTB både via DVI och komponent. Dock gör inte alla det...

Efter att ha läst tråden om BTB och framförallt perra1:s inlägg inser jag att jag kalibrerat lite fel på brightness och contrast. Brightness har jag ställt in så att den svarta bakgrunden motsvarar BTB-stapeln. Detta medför tydligen att man "krossar" det svarta. Det är ju inga problem att höja bakgrundsnivån lite över BTB-stapelns nivå, men då ökar ju dithering betydligt :P . Jag ska labba lite med detta ikväll.

F.ö: Takisot på AVS och Love Spy på PJ ska ha varsin guldstjärna för tweaket respektive tweaktipset

Jag kan inte ta åt mig äran för detta då det faktiskt pratats tidigare (i trådens begynnelse) om detta tweak. Tror inte det var någon som provade då dock.

Till sist: skickar PM angående service-manualen B) !

Redigerat av Unregistered94256dec, 20 januari 2005 - 13:11.

Postad 20 januari 2005 - 16:51

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
LoveSpy:
Jag hoppas att du delger oss dina justeringar ifrån taksiots eller ML?

Var får man tag på en DVE nuförtiden i PAL? Den verkar vara slut.....

Postad 20 januari 2005 - 21:30

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Kort sammanfattning av innehållet i servicemanulen för BenQ8700, obs ej + modellen. Format pdf på 97 sidor,

Utgår från innehållsförteckningen,

- Safety precautions - vanliga dravlet
- Servicing precautions - vanliga dravlet
- Engineering specifications:
Sammanställer en slags acceptanstest inklusive beskriving på utförande och vilka tester som ska gås igenom. I service menyn finns det ett antal testbilder som används för att hitta onormala pixlar typ fastnat i 0 eler 1 eller som slumpar sig. Här finns också tabeller på vilka upplösningar, format och frekvenser som stöds. Här finns utöver det fler data om enheten än i user manulen.
- Spare parts list - no comments..
- Block diagram - no comment..
- Packaging description - no comment..
- Apperance description - no comment..
- Alignment procedure:
Detaljerad instruktion för att "tweaka" den. Det är bara ett litet bekymmer....:) det krävs oscilloskop, prober, pattern generator, lux meter etc. Dock avslutas färgtweaken med "color final check.." som verkar vara en slags "sanity check" och görs visuellt med pattern 2: 16-gray (0~100%) där alla grå streck ska ha samma "färg" och förändringen i brigthness skall vara linjär....jasså minsann :)
- Factory OSD operation
Här går man igenom allt innehåll i service OSD men tyvärr med väldigt lite extra information, i princip inget utöver det man redan kan gissa till utom för värdeintervall och en liten kort text om vad man använder respektive testbildtill som är lite kött på benen iallfall.
- Firmware upgrade procedure
Den här delen är ju bra den dagen det kommer en ny firmware.....som eliminerar dithering helt... :D
- RS232 codes
Mha en RS232-koppling via PC:n och tex hyperterminal kan man skippa fjärrsien helt....nångång.. :(
- Schematics
En mängd ritningar på "allt" om man vill... :)

Postad 20 januari 2005 - 21:39

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Efter att ha läst tråden om BTB och framförallt perra1:s inlägg inser jag att jag kalibrerat lite fel på brightness och contrast. Brightness har jag ställt in så att den svarta bakgrunden motsvarar BTB-stapeln. Detta medför tydligen att man "krossar" det svarta. Det är ju inga problem att höja bakgrundsnivån lite över BTB-stapelns nivå, men då ökar ju dithering betydligt  :) . Jag ska labba lite med detta ikväll.

Även om jag inte ser BTB så såg man ju 2% stapeln och den lade jag så att den precis syns dvs ett snäpp lägre på brigthness så syns den ej och då fick jag samtidigt "ingen" dithering i det den svarta bakgrunden och en klart acceptabel dithering i 2% stapeln.

Postad 20 januari 2005 - 21:40

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Mycket väl sammanfattat Vanilla! J
ag har ju aldrig sett en service manual innan, men npg är väl Benq:ens "lite" tunn? (om du som sagt var inte skall löda om kretsarna eller liknande, då är den säkert väldigt uttömmande)
Nej det verkar som om den mest kan användas för att "nollställa" projjen efter ev misslyckad tweak. "Mina" vänner är på PJ resp tjuvläsande på AVS verkar vara lösningen för en annan :)

Postad 20 januari 2005 - 23:29

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Thx rentalman,

OBS gäller 8700

Apropå skakningarna vid olika format så ser man i service-manulen att max gränsen för projjen är när det gäller supportad timing för DVI-I ingången respektive HDTV (ypbpr och rgbhv) ingången är:

480p - 60Hz/60Hz
576p - 50Hz/50Hz
720p - 60Hz/60Hz
1080i - 30Hz/30Hz (ML har ju fått 60Hz att funka men ej 50Hz)

För vanliga PC signaler (4:3 format) klarar den som tidigare nämnts VGA, SVGA och XGA (1024*768) upp till och med 85Hz

Det bör vara det som gör det svårt att få 1080i 50Hz att fungera...kanske.

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 20 januari 2005 - 23:34.

Postad 21 januari 2005 - 08:36

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Vanilla:
Nu är jag inte så haj på ingångarnas typer på 8700+, men kan man omvandla 1080i signalen till en data signal som Benq:en kan ta emot utan flimmer? Är jag helt borta nu, eller? :)

Postad 21 januari 2005 - 10:06

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Vanilla:
Nu är jag inte så haj på ingångarnas typer på 8700+, men kan man omvandla 1080i signalen till en data signal som Benq:en kan ta emot utan flimmer? Är jag helt borta nu, eller? :)

Hej, du ska inte behöva "omvandla" då ju ML lyckats med 1080i vid 60Hz utan flimmer.

Postad 21 januari 2005 - 10:50

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Vanilla:
det jag tror att jag menar :( är att då den verkar kunna ta emot 60Hz men inte 50 Hz annat än via "PC-signaler" (vad nu det är...) så kanske man kunde omvandla signalen till 60 Hz eller PC 4:3 signal? Men det kanske inte går att göra detta?

ML klarade 1080i vid 60 Hz, men jag som kör PAL är ju inte hjälpt av det :)
Kan det tänkas att det kan komma en firmware uppdatering till den? Är det någon som har kontakt med Benq i detta ärende? Finns det kanske en mailadress som man kan "bomba" med frågor och krav på svar? :D

Postad 21 januari 2005 - 12:05

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0
Rätta mig om jag har fel, men är inte både 720P och 1080i NTSC upplösningar?

Typ 480(Vanlig NTSC) * 1,5= 720 och 720*1,5= 1080.

Det borde ju inte vara så konstigt att det är anpassat till NTSC 60hz då eller?

Obs. bara en spekulation, inte ett påstående, har inte fördjupat mig nämnvärt i just detta ämne, än...

Trevlig helg!

Postad 21 januari 2005 - 12:09

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

En liten fråga eftersom jag är i köpartankar.

Jag har provat att köra denna proj via dvi i 720p 50hz. Projektorn visar att den får det också, men jag upplever att det inte flyter helt ryckfritt. När man däremot matar den med 1080 50hz så flyter det optimalt.
Vi har provat med en Lumagen dvi scaler och en dvd spelare med dvi. Dvd spelaren klarar inte av att prestera en 1080i 50hz ryckfritt men scalern gör det, i 720p 50hz så är ryckningarna ganska lika mellan scaler och spelare.

Så är det så att den inte gillar 720p 50hz via dvi?

MVH
Bosse

Jag hittade detta inlägg på sidan 14 i denna tråd. Mao verkar det som projjen klarar 1080i@50Hz via DVI. Då lutar det åt att det är DVD-spelaren som felar, det kanske rent utav är Faroudja-chippen som är boven. Denon 1910, 2910, 3910 och Panasonic S97 använder ju Faroudja. Eller så är det ett "kompatibilitetsproblem"... :)

Förresten är det nån som hört/läst något om någon ny firmware för 8700+? Det ryktades ju om en sådan som skulle reducera dithering kraftigt. Eller är det kört, BenQ satsar kanske på de nya projjarna nu istället. Angående de nya (7700 & 8720), båda två har nämnts i tråden redan i somras som rykten uppsnappade på AVS. Båda visade sig vara sanna.

Postad 21 januari 2005 - 12:51

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
LoveSpy:
Hmm, om man bara tycker att det är 1080i som rycker och inte 720p? Då är det väl en annan som får ansöka om en ny fw till hjärnkontoret... :)

Ingen annan som har en 8700+ som dessutom har en "bamsescaler" som kan kolla om den klarar olika signaler via DVI?

Postad 21 januari 2005 - 18:59

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

LoveSpy:
Hmm, om man bara tycker att det är 1080i som rycker och inte 720p? Då är det väl en annan som får ansöka om en ny fw till hjärnkontoret... :P

Ingen annan som har en 8700+ som dessutom har en "bamsescaler" som kan kolla om den klarar olika signaler via DVI?

Inlägget från sida 14 handlar om ryckigheten i panoreringar som uppstår när 50 Hz omvandlas till 60 Hz. Alltså inte om vibrerandet i 1080i@50Hz via DVI som du förmodligen menar (eller?). Det intressanta i det citerade inlägget från sida 14 är att det tydligen går att mata projjen med 1080i@50Hz via DVI utan att bilden vibrerar :) !

Så oroa dig inte, du behöver ingen ny firmware till hjärnan :huh: . Panoreringsryckigheten i 720p är i mina ögon så lindrig att den är ganska svår att upptäcka. Inget som stör mig iaf!

Postad 21 januari 2005 - 19:53

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
LoveSpy:
Så i vårt fall så får vi hoppas på en fw uppdatering till DVD:n istället? Men den frågan tar vi i den tråden. Det känns iaf billgare att byta spelare än projje :) (om jag nu hade stört mig på hackandet..)

Postad 23 januari 2005 - 13:52

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Nu har jag ändrat i service menyn till de sk Takisot siffrorna och sedan endast kört en THx Optimizer som kalibrering, och jag undrar hur ni tycker att ni lyckats med färgerna? När jag får bra värden på thx-loggans skuggor så blir det blödningar på framför allt rött men även blått och grönt :unsure:

Nu skall jag villigt säga att jag inte är något vidare kunnig på detta med kalibrering, men man försöker så "gott en kan". Först när man fipplar i DVD:n också så ser det ut som man vill, men om man "sätter på" en TV bredvid så ser man ju "lite" skillnad. Ni som är kanonnöjda med er bild, hur ser den ut jämfört med en TV bild?

Postad 24 januari 2005 - 09:38

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Ni som är kanonnöjda med er bild, hur ser den ut jämfört med en TV bild?

Tv:n har inte en chans längre...:D

Postad 24 januari 2005 - 09:50

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Rentalman, några blödningar i färgerna märker jag inte av. Kan du beskriva lite mer hur det artar sig?

Angående bildens kvalitet jämfört med en ca 28-32" CRT TV, jag tycker det är svårt att göra en rättvis jämförelse eftersom båda matas med samma källmaterial men visas med en bild som skiljer sig enormt i storlek. Projje-bilden avslöjar ju alla brister som DVD/MPEG innehåller mycket tydligare. På TV:n upplevs bilden skarpare och med bättre svärta. På projjen är bilden lugnare och mer filmlik.

Jag är inte heller någon hejare på kalibrering, man lär sig genom att läsa diverse forum och artiklar. Men fortfarande följer man instruktionerna på DVE slaviskt...

Tills sist, en fundering som uppkommit efter att ha läst tråden om BTB. Det finns tydligen "colorspace" för video (kallas även "normal") med digitala värdena 16 för svart och 235 för vitt (referenser) och PC (expanded/extended) med digitala värdena 0 för svart och 255 för vitt (referenser). Beroende på hur DVD och bildvisare är inställda får man varierande resultat.

Se denna bild i BTB-tråden (tack till Outermountain).

Min fundering är vad BenQ 8700+ använder för colorspace? Och om man kan ändra colorspace? Jag tror att man kan ändra, och att det är precis det man gör genom att ändra inställningen "degamma table" i service-menyn mellan graphics enhanced (0-255?), film (16-235?), video enhanced (0-255???) osv. Dock är jag långt ifrån säker, största anledningen till det är att jag inte kan se någon som helst skillnad mellan film och video enhanced. Eller är det så att video enhanced är 16-235?

:D :D :D

Postad 24 januari 2005 - 09:54

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Till att börja med så vill jag minnas att perra1 tidigare skrivit att DVE PAL tyvärr är besudlad med lite Edge Enhancement. Om det är det som ställer till det för dig vet jag ej. Jag anser nog att jag lyckats få testbilden ren o fin. Då har jag sharpness på 0 ("mittläget") både på projje och DVD.

I min setup (Denon DVD-1910) är blått och rött inga som helst problem. Däremot får jag inte till det gröna. Dock är det inget jag märker av alls vid filmtittning.

Du bör kolla in tråden om BTB i DVD-avdelningen av forumet. Kolla även in www.component.se. Min DVD-spelare klarar BTB både via DVI och komponent. Dock gör inte alla det...

Jag kör med htpc/theatertek/dvi->proj. När jag ändrar i spelaren vilket jag inte gjorde tidigare så ser jag BTB stapeln så uppenbarligen kör jag med "data" dvs 0-255 på båda sidor och det ska ju vara bäst enl den BTB tråden. Kan inte ändras på projektorsidan vad jag vet. Brigthness var inställd på 0 i spelaren och det gick inte att få det bättre. Spelaren har inte "sharpness" som alternativ men om det är en DVE "feature" så får det vara. Ser inte fenoment och/eller stör mig ej på det vid normalt tittande. WTW finjusterades ytterligare ett par snäpp via spelarens meny..:D. Tänke testa lite CW för att se om takisots värde verkar stämma även där. Det som är "jobbigast" med htpc:n är att det finns för mycket och för många ställen där man kan ändra bildegenskaper... :D

Postad 24 januari 2005 - 09:56

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Stort tack till Vanilla för service-manualen. Den fick du av takisot va?

:D

Postad 24 januari 2005 - 09:58

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Min fundering är vad BenQ 8700+ använder för colorspace? Och om man kan ändra colorspace? Jag tror att man kan ändra, och att det är precis det man gör genom att ändra inställningen "degamma table" i service-menyn mellan graphics enhanced (0-255?), film (16-235?), video enhanced (0-255???) osv. Dock är jag långt ifrån säker, största anledningen till det är att jag inte kan se någon som helst skillnad mellan film och video enhanced. Eller är det så att video enhanced är 16-235?

:D  :D  :D

Kunde man ändra till enhanced så borde det inte vara möjligt att se BTB stapeln hur man än gör på spelaren. Jag har film mode och ser BTB och då kan det väl bara vara 0-255 som gäller på projektorsidan i film mode. Får prova med video enhanced och BTB stapeln...:D

Uppdatering, provade alla 3 moder och ser BTB stapeln varje gång. Den sista moden "linear" ger en väldigt ljus bild (rak gamma) men även här ser man BTB:n.

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 24 januari 2005 - 10:37.

Postad 24 januari 2005 - 10:00

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0

Stort tack till Vanilla för service-manualen. Den fick du av takisot va?

:D

:D Du såg väl ursprungsmailet.....kan man ha ett mer grekiskt namn än så.... :D . Fick även ett ex av Kevin så nu är man välförsedd... B)

BTW: Fick ändra lite på mitt CW värde som nu är 17 istf. 13. Amatörtweakning är ju kul..:D

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 24 januari 2005 - 10:40.

Postad 24 januari 2005 - 14:27

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

:D  :D  :D

Kunde man ändra till enhanced så borde det inte vara möjligt att se BTB stapeln hur man än gör på spelaren. Jag har film mode och ser BTB och då kan det väl bara vara 0-255 som gäller på projektorsidan i film mode. Får prova med video enhanced och BTB stapeln...:D

Uppdatering, provade alla 3 moder och ser BTB stapeln varje gång. Den sista moden "linear" ger en väldigt ljus bild (rak gamma) men även här ser man BTB:n.

Hmm...

Om jag fattat det hela rätt så:

På DVD-skivor är bilden lagrad i komponentformat med bildinformation under nominell svart (BTB), BTB-stapeln t ex, och över nominell vit (WTW).

När man sedan ska skicka bilden digitalt via DVI till en bildvisare måste DVD-spelaren konvertera till digital RGB och sätta nominell svart till 16 och nominell vit till 235. Detta för att BTB och WTW ska "följa med" till bildvisaren och inte klippas bort. Alltså sätter man bara de nominella nivåerna (referenserna) till 16 och 235, hela spannet 0-255 skickas. Om DVD-spelaren istället sätter de nominella nivåerna till 0 och 255, mao sätter källmaterialets 16/235 till 0/255, så klipps källmaterialets info under 16 och över 235. BTB-stapeln syns inte.

Men även om DVD-spelaren skickar hela spannet 0-255 med nominell svart=16 och nominell vit=235 så är det inte säkert att man ser BTB och WTW. Detta pga att bildvisaren tyvärr kan förvänta sig/använda PC-nivåer (nominell svart=0 och nominell vit=255) och konverterar därefter. Mao användes den inkommande signalens 16 som 0 och 235 som 255. BTB och WTW syns inte.

Eller på ett enklare sätt: så länge BTB-stapeln syns så används normala nivåer (16-235) och inte expanderade/PC (0-255).

Alltså är min slutsats att Benq 8700+ i alla "degamma table"-lägen förväntar sig/använder normala nivåer. Detta eftersom du ser BTB-stapeln vid alla lägen. Dessutom skickar din HTPC även normala nivåer.

B) Eller är jag ute och cyklar? :blink:

Jag har lusläst perra1:s och Outermountain:s inlägg i BTB-tråden och kan inte se det på annat sätt. Tycker även det låter rimligt...

Redigerat av Unregistered94256dec, 24 januari 2005 - 14:31.

Postad 24 januari 2005 - 15:55

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
LoveSpy:

Rentalman, några blödningar i färgerna märker jag inte av. Kan du beskriva lite mer hur det artar sig?

Angående bildens kvalitet jämfört med en ca 28-32" CRT TV, jag tycker det är svårt att göra en rättvis jämförelse eftersom båda matas med samma källmaterial men visas med en bild som skiljer sig enormt i storlek. Projje-bilden avslöjar ju alla brister som DVD/MPEG innehåller mycket tydligare. På TV:n upplevs bilden skarpare och med bättre svärta. På projjen är bilden lugnare och mer filmlik.

Blödningarna blir runt klara RGB färger typ i Starwars 1:an när de drar igång lasersvärden eller visar inne i det Nuibianska kryssaren vid panelerna som är i rödorange sken. Så man har fått justera ner alla brightness och kontrast värden med ett par hack för att bli av med dessa blödningar.
Sedan så hade jag stora problem med att få sanddynerna att se bra ut. Igen så var alla värden OK i optimizern..... Har inte ni haft lite problem med detta? Jag var till och med "tvungen" att minska på det röda för att slippa minska på contrast/brightnes. Men jag gillar fortfarande inte det bruna i t.ex deras rockar.

Jag måste verkligen köpa en DVE nu men den är ju slut överallt.... :D

Jag måste ändå säga att om man tittar på en 29 tums trinitron bild som trots allt är 13 år gammal så är den grymt verklighetstrogen, jämfört med projjen. Dock om man stänger av den och endast tittar på projjen så är det en annan sak :D

Efter att jag äntligen fått igång min video via receiver till 8700+ igår så satt jag och fipplade med inställningarna även dör DVD:n och jag säger bara ######r vilken bild i sagan om ringen när Gandalf kommer in bland hoberna....det är så grönt att jag nästan blir bländad och detaljerna i hans ansikte..... :D
Men det finns en risk att man sitter och fipplar mer än man tittar..... :D

Postad 24 januari 2005 - 16:04

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Blödningarna blir runt klara RGB färger typ i Starwars 1:an när de drar igång lasersvärden eller visar inne i det Nuibianska kryssaren vid panelerna som är i rödorange sken. Så man har fått justera ner alla brightness och kontrast värden med ett par hack för att bli av med dessa blödningar.
Sedan så hade jag stora problem med att få sanddynerna att se bra ut. Igen så var alla värden OK i optimizern..... Har inte ni haft lite problem med detta? Jag var till och med "tvungen" att minska på det röda för att slippa minska på contrast/brightnes. Men jag gillar fortfarande inte det bruna i t.ex deras rockar.

Jag måste verkligen köpa en DVE nu men den är ju slut överallt....

Jag vill minnas att min projje hade bra färger "out of the box", förutom röd som jag tyckte var överdriven (blödde kanske är rätt ord här) . Därefter har jag bara gjort små justeringar med hjälp av DVE. Jaja, det kanske är just DVE du behöver?

Lycka till med att hitta ett ex! :D

Postad 24 januari 2005 - 16:35

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

Jag har lusläst perra1:s och Outermountain:s inlägg i BTB-tråden och kan inte se det på annat sätt. Tycker även det låter rimligt...

Du har ju skrivit en enkel förklaring, utan att göra en hel tråd :D
Det som återstår är den delen hur mycket man tappar om
både DVD o Proje/Plasma står i Dataläge?
Jag försöker ta reda på det själv. När jag såg denna kombination
i en butik så tyckte jag att den totala känslan ändå var ganska bra.
Jag såg detaljer i svärtan, det blev inte för mörkt så alla detaljer gick
förlorade. Däremot hade LG´s PY10 42 tumsplasman lite grådassig
svärta. Men det kan ju bero på allt ströljus i butiken. Jag har aldrig
sett en hemma hos någon :D

Postad 25 januari 2005 - 09:13

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Hmm,
Kan någon vänlig person säga om de tre bildminnen som finns är per ingång eller totalt? Jag har uppfattat dem som per ingång men igår så var alla mina inställningar puts väck på DVI ingången men kvar på s-video. :blink: (jag använde dessutom olika till dem ifall ifall....
Nu får man ju börja om igen.......

Postad 27 januari 2005 - 13:55

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

Jag kör med htpc/theatertek/dvi->proj. När jag ändrar i spelaren vilket jag inte gjorde tidigare så ser jag BTB stapeln så uppenbarligen kör jag med "data" dvs 0-255 på båda sidor och det ska ju vara bäst enl den BTB tråden. Kan inte ändras på projektorsidan vad jag vet. Brigthness var inställd på 0 i spelaren och det gick inte att få det bättre. Spelaren har inte "sharpness" som alternativ men om det är en DVE "feature" så får det vara. Ser inte fenoment och/eller stör mig ej på det vid normalt tittande. WTW finjusterades ytterligare ett par snäpp via spelarens meny..B). Tänke testa lite CW för att se om takisots värde verkar stämma även där. Det som är "jobbigast" med htpc:n är att det finns för mycket och för många ställen där man kan ändra bildegenskaper... ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Angående Edge-enhancement i DVE så finns detta INTE, den som säger att jag har sagt något sådant måste blanda ihop det med att jag har nämt att det finns lite ringing i DVE, men ytterst lite - knappt så att man utan referensdisplay kan upptäcka detta...

Ett tips dock - Man skall helst INTE ändra i spelaren när man kör HTPC, eftersom man då ändrar på 8-bitars nivån... detta försämrar bild-dynamiken och det är mycket lätt att klippa eller överstyra signaler! Ändra i Projektorn/Displayen då du oftast har 10-bitars signalhantering där, vilket ger mer head/toe room för att kunna hantera bilddynamiken på ett riktigt sätt ;)

mvh

/Pär

Postad 27 januari 2005 - 14:57

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Angående Edge-enhancement i DVE så finns detta INTE, den som säger att jag har sagt något sådant måste blanda ihop det med att jag har nämt att det finns lite ringing i DVE, men ytterst lite - knappt så att man utan referensdisplay kan upptäcka detta...

Aaah, du har så rätt. Ringing var det, och du beskrev ringing som något som kunde misstas för EE.

Var lite för snabb bara B) !

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.