Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sharp Z-201 *

789 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sharp XV-Z201E (Projektorer) 1 9.062498 (15) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 22 September 2004 - 19:27

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Så länge garantin gäller så borde man kanske undvika att pilla i den...om den hade gått ut hade jag inte tvekat en sekund att byta till en tystare.
Viktigt att man inte sätter dit en fläkt som är tystare men på bekostnad av flödet...det kan kanske bli nyrt om projjen övertempar.

Jag tycker nästan, men är osäker...att projjen låter lite mer än när den var ny.
Å, jo jag har kört damsugaren och fixat filtrena minst var 100:e timme.

Postad 21 October 2004 - 19:32

Unregistered138dd22f
  • Unregistered138dd22f
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Jag har kört min i 1.260 timmar och hör inget oljud överhuvudtaget. Har dammsugat den en gång och den är cirka 10-11 månader gammal.

Postad 21 October 2004 - 20:39

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0

Jag har kört min i 1.260 timmar och hör inget oljud överhuvudtaget. Har dammsugat den en gång och den är cirka 10-11 månader gammal.

Jag har faktiskt inte hört skramlet lika ofta...verkar som det håller på att gå över...och är rätt säker på att det minskat i ljudstyrka också(det hörs ju bara några minuter efter start, så man känner sig inte helt säker på ljdnivån).

TT 340tim, dammsugen 3ggr.

Postad 22 October 2004 - 08:03

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Jag måste erkänna att jag inte lagt ner så mycket energi på att tjata på Sharp-folket, men det vore intressant att få veta om någon försökt att få dem att grotta vad detta skrammel kan bero på och vad deras reaktion/svar blev.

PGVInvest>> Vad har du för firmware i din projj?

Om jag inte minns fel så var det någon som upplevde att skramlet i dennes projje började efter att den varit på firmwareuppgradering. Finns här någon som känner igen det?

Postad 22 October 2004 - 08:27

Unregistered3db4ee7e
  • Unregistered3db4ee7e
  • Användare

• 238 inlägg
  • 0
Har just monterat denna projjen hemma (igår kväll) och hunnit göra en del enkla grundinställningar. KAnon bild med precis det djup och annat jag vill ha men lite "problem" med skuggbilder då jag matar med en lång S-Video kabel.
Skall ta och testa lite i helhgen eller början av nästa vecka med bättre kabel samt eventuellt annan DVD
Men klart nöjd hitintills

Postad 22 October 2004 - 09:36

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
charon2 >> Ja det är en mycket trevlig bild med 201:an :angry:, men hur är det med din projje... skramlar och låter mer precis när du startar den (ca 2-5min)?
Vore intressant att veta.

Postad 22 October 2004 - 11:34

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0

Jag måste erkänna att jag inte lagt ner så mycket energi på att tjata på Sharp-folket, men det vore intressant att få veta om någon försökt att få dem att grotta vad detta skrammel kan bero på och vad deras reaktion/svar blev.

Om jag inte minns fel så var det någon som upplevde att skramlet i dennes projje började efter att den varit på firmwareuppgradering. Finns här någon som känner igen det?

Yepp, min hade aldrig skramlat innan jag skickade den för uppdatering...dock så tror jag inte att mjukvaran kan påverka oljudet....antingen var skramlets uppkomst en ren slump eller så är postens hantering av paket inblandad i förloppet...?

Postad 22 October 2004 - 13:47

Unregistered3db4ee7e
  • Unregistered3db4ee7e
  • Användare

• 238 inlägg
  • 0
*SMÅSKRATTARÄ Sorry.. Var sp euforisk att dne är så bra som den var ;-)

MEN helt ovetenskapligt så har den ett lite annorlunda ljud JUST när den startar upp dock inte när den är uppvärmd och klar...

Postad 22 October 2004 - 16:37

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Yeah, bilden är klockren.

Är lite orolig för min egen del...mitt nuvarande vardasrum är precis rätt form (avlångt) med bara två fönster då huset är byggt för att likna en gammal norrbottensgård. Med två avpassade rullgardiner går det att få "hermetiskt tätt", så att man kan se film med 100% njutning även mitt i sommaren med midnattsolen på lur utanför... ;)

...men min arbetsgivare tänker troligen flytta min röv till Linköping eller nåt liknande....ganska stor risk att man får ett vardagsrum som inte är lika klockrent.
Hur gör ni andra...jag tycker ljusstyrkan är perfekt för ett 'mörklaggt rum' , men om man får det sämre än så....då kanske de int räcker....har börjat titta på ett eventuellt byte av projje om det blir likt ovan...men inte riktigt funnit nåt...kanske en Inficus5700 + nåt ljusfilter.

Hurpass mörklaggt har ni andra 201:are hemma? är det nån som inte har mörkt och tycker att det fungerar ok ?

Postad 23 October 2004 - 13:38

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Är det någon mer som lider av konturskuggor med sin Z201? Upptäckte det när jag tittade lite mer kritiskt på bilden efter att bytt dvd-spelare till en Denon 3910. Har testat både med DVI och komponent-video. Provade med min gamla dvd-spelare för att se om det hängde på min nya dvd-spelare, men det fanns med den gamla också.
Har bl.a. provat med "Die another day" som enligt recensionen på Component.se inte lider av Edge Enhancement.

Postad 26 October 2004 - 16:54

Unregistered3db4ee7e
  • Unregistered3db4ee7e
  • Användare

• 238 inlägg
  • 0
Leasons learned :-)

Satt och letade detta missljud jag först tyckte mig höra... Tror det var jag som lurade mig själv lite...

Sedan har jag upptäckt vilken grym skillnad bra kablar kan göra.... Nu är den helt acceptabel med S-Video :)

Dock är komponent lite bättre..
Men vilken drömprojje..... *SUCKA*
Sambon blir dock lite konstig nu när jag börjat leta annat hus (så man kan få ett dedikerat lyssningsrum/hemmabiorum ;-)

Postad 26 October 2004 - 20:49

Unregistered725e4b90
  • Unregistered725e4b90
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Peggen
Die another day lider av kraftig EE.Recensenten måste ha dålig syn.
Prova någon Warner titel istället.

Postad 29 October 2004 - 23:33

Unregistered3e6d458d
  • Unregistered3e6d458d
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Har ögnat igenon hela denna tråd nu, letandes efter firmware info.
Vet ej om jag missat något, men det jag undrar är:

Jag har den första versionen av firmwaren, är det endast visning av insignalens upplösning som korrigerats i dom senare verisonerna?

Någon som vet om jag lika gärna kan ha kvar den första firmwaren då bilden inte påverkas av någon uppdatering av firmwaren?

MVH Christer

Postad 30 October 2004 - 10:02

Unregistered725e4b90
  • Unregistered725e4b90
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Om du kör DVI och tittar på palfilmer och har en dvd spelare som inte skalar upp bilden typ Pioneer 668 då bör du uppgradera men annars är det inte värt besväret att skicka iväg den till generalagenten.Tydligen gör inte de lokala servicecenterna uppgraderingen.720 50hz fungerar annars perfekt.

Postad 30 October 2004 - 16:59

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Tjaba!

Jag har ju i tidigare inlägg pratat om att jag haft problem med pulserande ljusintensitet när jag matar projjen med 60Hz material.
Jag har inte bränt så mycket krut på att isolera problemet tidigare, mest pga att jag bara äger en film som är NTSC. Nu är i alla fall mysteriet löst.

Nu är jag på väg att skiljas från min älskade 201:a, uppgraderingdjävulen (ni vet alla vem/vad jag talar om :)) har satt klorna i mig. Detta har fått mig att leta lite mer intensivt, för att jag med rent samvete ska kunna säga till köparen att projjen är felfri.

Det visade sig att det hela beror på att jag dragit strömkabeln för nära signalkablarna, mycket enkelt. Självklart kan det tyckas, men jag trodde inte det var orsaken eftersom jag inte sett något i den stilen då jag kör PAL-filmer.
Men när jag nu drog en S-videokabel långt ifrån alla strömkablar och provade så var bilden lugn och ljuset pulserade inte det minsta. Phuu! :blink:

Postad 30 October 2004 - 17:17

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
undrar vad du uppgraderar till för proj ?

Postad 30 October 2004 - 17:45

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Har inte uppgraderat än, men det lutar åt att det blir en Optoma H77, Mitsubishi HC2000.
Jag hoppas bara att jag kan övertala mig själv att jag har råd med det. :)

Postad 30 October 2004 - 17:58

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
Sälja 201 till mig ?

Postad 30 October 2004 - 18:12

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Biomax>> Du har fått ett PM. :)

Postad 30 October 2004 - 20:43

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0

Har inte uppgraderat än, men det lutar åt att det blir en Optoma H77, Mitsubishi HC2000.
Jag hoppas bara att jag kan övertala mig själv att jag har råd med det. :rolleyes:

Tja!

Jag har också blitt rätt sugen på en Optoma H77.....först och främst är det att den är så tyst...och det jag läst om vad folk verkar tycka om den. Har inte sett den än IRL...men det måste lösas.

Så, om jag inte får sparken av kungen i FB2004 eller måste flytta till ett sagolikt ljust vardagsrum i Linköping :) (-->IF 5700 isåfall?), så lutar det åt en sån H77.

Om lampflicker: Har inte sett det en enda gång på min projje. Är känslig för sånt flimmer annars, så jag tycker jag skulle sett det om det fanns... jag har förmodligen varit överseriös med kabeldragningen för att den inte skall kunna påverka(brukar bli onödigt noga när jag gör nåt)...så mina bild- & ljudkablar är minst 50cm från all anna el, hela vägen....enda stället det är nära är vid ingången i projjen...men det är ju liksom svårt att påverka.

Postad 31 October 2004 - 00:19

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
AAKEE >> Vi ses i Linköping (?), jag kommer att flytta från Örebro till Linköping pga jobbet, har hyreskontrakt från första december. Vad sägs om en Linköpingstråd linkande den vi har i Örebro och ett par NERD-gatherings i framtiden? :D

Men du... en 5700 (inte för att det är en direkt dålig projje men) den låter ju som ett reaplan och svärtan är ju inte alls så bra som 201:ans (rätta mig om jag har fel). Det finns alltid sätt att mörklägga, eller? :)

H77 är kanske inte snyggast, inte heller minst eller lättast. Hehe den är nog snarast Optomas svar på Frankensteins monster. :rolleyes:

Postad 31 October 2004 - 13:48

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0

AAKEE >> Vi ses i Linköping (?), jag kommer att flytta från Örebro till Linköping pga jobbet, har hyreskontrakt från första december. Vad sägs om en Linköpingstråd linkande den vi har i Örebro och ett par NERD-gatherings i framtiden?  :D

Men du... en 5700 (inte för att det är en direkt dålig projje men) den låter ju som ett reaplan och svärtan är ju inte alls så bra som 201:ans (rätta mig om jag har fel). Det finns alltid sätt att mörklägga, eller?  :)

H77 är kanske inte snyggast, inte heller minst eller lättast. Hehe den är nog snarast Optomas svar på Frankensteins monster.  :D

Yepp, ínte kul att tvingas flytta, men man får se det positiva: det blir 100mil närmare till flera av butikerna man vill besöka...och lite Nerd-klubb får man givetvis hoppas på.

Reaplanslösningen, med en så long thow som 5700 kanske man kan ha den på grannens tak åsså skjuta igenom ett fönster...då borde det inte höras så mycket...iallafall inte om man köper extra ljuddämpande 3glasfönster :rolleyes:
Kom sen på att jag egentligen menade 7205 när jag skrev 5700...men ljusstyrka/svärtan är la samma problem endå...

Nä, nog är det givetvis H77 som hägrar. Jag är faktiskt helt nöjd med min 201E för tillfället...enda som gör mig drömmande just nu är ljudet...då den är kortskjutande i samband med mitt coola tak med friliggande balkar så går det inte lösa med nån husch-box...skulle inte se bra ut(å då har jag inte ens frågat chefen för det estetiska här hemma).

Jag vet inte hur ni andra 201-ägare har det, men jag har två fönster totalt i vardagsrummet på 120*120cm...med två rullgardiner blir det tokmörkt...även när midnattssolen är uppe. Har vant mig med att det är perfekt mörklaggt...vet inte hur andra gör...vanliga vardagsrum har väl ofta hur många fönster som helst...?

Postad 01 November 2004 - 20:29

Unregistered3e6d458d
  • Unregistered3e6d458d
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Om du kör DVI och tittar på palfilmer och har en dvd spelare som inte skalar upp bilden typ Pioneer 668 då bör du uppgradera men annars är det inte värt besväret att skicka iväg den till generalagenten.Tydligen gör inte de lokala servicecenterna uppgraderingen.720 50hz fungerar annars perfekt.

Vad går jag miste om om jag inte följer ditt råd att uppgradera firmwaren till den senaste från den första?

MVH Christer

Postad 01 November 2004 - 20:52

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Jag inväntade mjukvaruversion 1.37 innan jag köpte projjen(februari-mars -04)...minns inte riktigt, men det var nåt med DVI som kunde strula...tror jag.

I vart fall, jag har skickat den på uppgradering till 1.6 och numera står det 580P(som det skall) när jag kör 576P-DVI...innan stod det 800*600, men jag ser ingen skillnad på bilden(ganska säker på det)....så mellan 1.37 och 1.6 så tror jag skillnaden är obetydligt.

Du kan nog kolla tidigare i denna tråd om det med första mjukvaran...

Postad 02 November 2004 - 00:36

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Vad är det nu för kvarvarande problem med sharpen?

1. Lampan fladdrar (tydligen på vissa - har det försvunnit med FW?)
2. Inbyggda deinterlacern still sucks (såklart)
3. Svärta i toppklass men tyvärr inte kontrasten 100%ig
4. Takmontering om man har högt i tak = NoNo eller lång pinne (då lensshift max = bild rakt ut från linsen)
5. Något annat?

Boogie

Postad 02 November 2004 - 19:25

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
När upphör en projektor att tillverkas ? finns det någon röd tråd för detta ?
Det kommer ju hel tiden nya projektorer och informationen om dessa är lätta att få, men att få info om när en proj utgår är inte lika givet.

Tex Sharp 201 som funnit i ett år drygt när försvinner den ? <_<

Postad 02 November 2004 - 21:35

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Den har väl funnits ett knappt år i praktiken...tror jag.

Det som lär styra är när nästa proj som ersätter den börjar produceras.

I Sharpfallet är det på g en efterträdare, ...undra om int´den skulle heta 2000? ...i vart fall torde 201:an sluta göras då.

Andra märken kan ha längre "liv"....tex optoma H56, fanns redan våren 2003 och tillverkas än, vad jag vet...den har nog fått en liten uppdatering...men modellnamnet är detsamma...troligen det mesta andra med. NEC HT1000 hann ju också finnas ett bra tag.

Postad 06 November 2004 - 10:19

Unregistered138dd22f
  • Unregistered138dd22f
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Jag har den ursprungliga firmware. Har inte uppgraderat då jag inte tycker det behövts.

Det märkliga är att jag för några dagar sedan upptäckte en sak.

När jag stänger av projjen kommer ett missljud och den grå avstängsningsrutan som visas "flimmrar".

Kom upp ett pra gångar för att nu vara borta igen.

Skumt :-(

Postad 06 November 2004 - 11:59

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Har någon testat Keystone på sin 201:a. Påverkar det bildkvaliteten synbart och i så fall hur mycket.
Jag funderar på att sänka min duk med ungefär 15 cm, vilket innebär att övre kanten på bildytan kommer 20 cm under projektorns lins. Idag är kanten 5 cm under linsen och jag kör utan Keystone och får därmed lite trapetsformad bild, men det kan jag leva med. Om jag flyttar duken ytterligare 15 cm antar jag att bilden blir väldigt sned.

Postad 08 November 2004 - 13:11

Unregisteredf998178d
  • Unregisteredf998178d
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Hej, märkte igår när jag fifflade med skärpan att jag inte kan få skärpa över hela bilden. Testade bara med fort med projjens menytexter att om jag ställde in skärpan i högra hörnet så vart det "suddigt" i vänstra nedre. Inget som jag har stört mig på under filmvisning dock. Lensshiftar max men testade att dra ner den och det gjorde ingen skillnad. Har ni andra perfekt skärpa över hela bilden?

Mvh

The Reaper

Postad 10 November 2004 - 15:43

Unregisteredca13620a
  • Unregisteredca13620a
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0
Hur är det med lampfladder på denna PJ? BigScreen såg det. Ser ni det som har den?

Postad 10 November 2004 - 23:42

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Jag har försökt se det, men inte sett det nån gång...har letat reda på riktigt ljusa scener med himmel mm, och pausat, men inte sett det.
Tror inte det gäller alla projjar, eller kanske inte med alla mjukvaror.
Vill minnas att nån i denna tråd hade fått flimmer, åsså kör lampan ett tag i normal-läge, därerfter återgått till eco-mode och då var flimmret borta.

Tror inte man behövber avstå från köp pga det.

Postad 11 November 2004 - 09:04

lungan
  • lungan
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0

Hur är det med lampfladder på denna PJ? BigScreen såg det. Ser ni det som har den?

Jag hade lite lampfladder vid ungefär 300 tim lamptid. Körde i normalläget i ca 20-30 timmar och har inte sett det sedan dess. Det är bara i eco mode det kan dyka upp, lampan kan tydligen bli lite instabil vid lägre drivspänning. Mitt fladdrande har
inte dykt upp igen så jag betraktar det som en minor issue, inget att haka upp sig på imt då det försvinner om man kör normalläget en stund.

I Sharpfallet är det på g en efterträdare, ...undra om int´den skulle heta 2000? ...i vart fall torde 201:an sluta göras då.

XV-Z2000 är nog ingen ersättare till 201, snarare en mellanmodell mellan 200/201 och 12000. Prisgapet mellan Sharps nuvarande modeller är ju enormt, 22500 kr för Matterhornmodellerna, 90000+ kr för HD2+-modellen. XV-Z2000 hamnar nog på ca 40000 SEK riktpris och 200/201 finns kvar tills TI tar bort nuvarande Matterhorn-chip.

Postad 23 November 2004 - 12:47

Unregisteredf998178d
  • Unregisteredf998178d
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Hej, märkte igår när jag fifflade med skärpan att jag inte kan få skärpa över hela bilden. Testade bara med fort med projjens menytexter att om jag ställde in skärpan i högra hörnet så vart det "suddigt" i vänstra nedre. Inget som jag har stört mig på under filmvisning dock. Lensshiftar max men testade att dra ner den och det gjorde ingen skillnad. Har ni andra perfekt skärpa över hela bilden?

Mvh

The Reaper

Hej, är det ingen som kan svara på om det bara är fel på mitt ex eller om total fokus inte är att förvänta på denna projektor.

Mvh

The Reaper

Postad 25 November 2004 - 21:34

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Har inte märkt nåt sånt iallafall, jag tror att jag får perfekt över hela.
Tänk på en grejj: projjen måste sitta exakt vinkelrätt i både sid och höjdled mot duken för att det skall kunna bli lika skärpa över hela. Minsta vinkelfel gör att det inte kan bli lika över hela.

Skall iallafall kolla mer noga.

Postad 26 November 2004 - 09:12

Unregisteredf998178d
  • Unregisteredf998178d
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Tänk på en grejj: projjen måste sitta exakt vinkelrätt i både sid och höjdled mot duken för att det skall kunna bli lika skärpa över hela. Minsta vinkelfel gör att det inte kan bli lika över hela.

Självklart! Det är det som är boven :D. Har inte testat ännu men eftersom jag har den monterad under vardagsrumsbordet(som brukar flyttas lite) så brukar jag få ställa in den lite varje gång och det görs ju självklart inte perfekt varje gång. Skönt att veta att den inte är något fel på den men känner mig lite dum som inte tänkte på det :wub:. Tack!

Mvh

The Reaper

Postad 27 November 2004 - 14:27

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
kul att det bara var det :(

Postad 09 December 2004 - 09:37

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
Nu ######r rassla det till nytt lägsta pris 19995 kr .......!!!

Postad 11 December 2004 - 12:02

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Har nu skickat in min projektor till verkstaden. Andra gången den är inne för blinkande lampa. Hoppas på att få ny lampa om dom inte hittar något annat fel. Enligt Tobias på Sharp skulle dom vara generösa med garantin på lampan, den nya har ju gått 240 timmar/6 månader.
Har även bett dom fixa oljudet från fläktarna som uppstår dom första minutrarna efter uppstart. Hoppas dom kan lösa det.

Dessa bägge fel verkar många av oss drabbas av, ändå hade Tobias inte hört talas om det innan. Jag har fått uppfattningen att han är den som jobbar mest med hembioprojektorer hos Sharp i sverige. Ni andra som har problem med detta borde kanske slå en signal och tala lite med honom så han blir medveten om att det är vanliga fel och kan ordna någon form av lösning på det. Han är väldigt trevlig att prata med och är serviceminded. Ni når honom på 013-23 54 00, Tobias Ekholm.

Postad 11 December 2004 - 16:51

FortytwO
  • FortytwO
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Nån som vet var man kan få tag i longthrow modellen till denna projektorn? Har hört att det ska va Sharp Z-200? Nån som vet nått om det?

Postad 11 December 2004 - 20:09

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0

Nån som vet var man kan få tag i longthrow modellen till denna projektorn? Har hört att det ska va Sharp Z-200? Nån som vet nått om det?

pipro har båda

Postad 16 December 2004 - 15:51

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
Någon som jämfört DVI och komponent till Sharpen ????

Postad 17 December 2004 - 07:48

Unregisterede0bedb85
  • Unregisterede0bedb85
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Tjenare angående DVI vs komponent finns det väl en hel del som har provat.
Jag själv har provat lite olika spelare bland annat Samsung 935, HK 25, 22 och
Pioneer 686.
Det jag märkte var att det blev lite
mer tryck i bilden och att det blev mindre "brus" med HDMI (DVI).
Jag har tyvärr ännu inte kunna testa 720,1080 50hz,så möjligen kan det bli ännu bättre men det ser jäkligt bra ut med Pioneer 686.
Just nu har jag HK22 så när pengarna ramlar in skall jag byta upp mig,
men just nu ramlar det in nya DVD med DVI eller HDMI nästan varje dag så man får väl se vilken det blir.Men det ända som gäller är att man måste prova sig fram.

Postad 17 December 2004 - 08:47

lungan
  • lungan
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0
Generellt blir det bättre bild med DVI, mindre brus, klarare färger och lite mer dynamik i bilden. En annan stor fördel är att overscan minimeras, från över 4% till i princip inget alls. Det är ju alltid kul att se "hela" filmen.

Postad 17 December 2004 - 21:38

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Min projje har nu slutat låta illa när man startar den, låter 'normalt' hela tiden :blink:
Kommer inte riktigt ihåg när det slutade låta illa vid uppstart.

Har inte heller sett nåt av lampblinket som det talats om...är det förresten nån som bytt lampa pga tiden eller att den gått sönder ?

Postad 17 December 2004 - 21:42

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
Skall införskaffa ny duk till min 201, kan dock ej komma fram till om den mår bäst av en grå eller vit ?
Jag har helt mörklagt, tips emottages tacksamt !

Postad 19 December 2004 - 09:07

Unregistered963e8511
  • Unregistered963e8511
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Hej

Jag har kört på en Projecta Procinema High Contrast S och det har funkat bra..

Postad 20 December 2004 - 13:12

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0

Min projje har nu slutat låta illa när man startar den, låter 'normalt' hela tiden  :D
Kommer inte riktigt ihåg när det slutade låta illa vid uppstart.

Har inte heller sett nåt av lampblinket som det talats om...är det förresten nån som bytt lampa pga tiden eller att den gått sönder ?

I bruksanvisningen skriver dom om ev ljud som uppstår när den blir varm resp kall, att det skulle ha med plastens utvidgning att göra , kanske det var det och att den nu blivit inkörd

Postad 22 December 2004 - 23:49

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
Märkt i ovan kant på bilden, syns bäst om man kör blå testbidl, att det precis över där pixlarna sluta löper ett en cm rödaktig färgat fält längst hela bilden.
ca 1.5 cm brett, det är inte pixlar, bara en liten annan färg ton än det svarta, utan för bild, någon som sett detta ?

Postad 23 December 2004 - 14:00

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Svarar på biomax två senaste inlägg,

Oljudet: nja, med säkerhet inte plast som knäpper vid värme, utan nån av fläktarna som levde rövare. Om det inte var oljud från färghjulet, så måste det varit en fläkt(låter alltför lågfrekvent för det, ungefär som en söndrig fläkt i en dator).

Nix, min bild är klockrent blå hela ytan över, kanske nåt fel på din projj...(du har väl putsat linsen längst fram...jag hade några flugor som sket på min lins i somras...gissa om bilden såg skum ut sen...lite putsning gjorde susen).

Vi hade en diskussion om den ramen som sitter runt alla DLP-projjars bild för en tid sen(jag hade inte sett det innan), även den med pixlar...ser ut ungefär som en ram runt hela bilden på min 2m breda bild är väl den ramen cirka 1cm(uppskattat ur minnet)...den går runt hela bilden och den består av nåt som ser ut som "konstant släckta pixlar".

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.