* Officiell Tråd - Monitor Audio Silver RS*
1309 svar till detta ämne
Postad 12 October 2005 - 18:18
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlägg
ok!
Just upplösningen i lite lugnare musik med få instrument tycker jag är en av RS6 svagare sidor särskilt om det är kvinnlig sångare - . I jämförelsen med JM högtalarna så tyckte jag att JM hade torr, tillbakalutad detaljerad ljudbild- bättre för viss musik, men de saknade lite av den djupare basen i RS6. Två bra högtalare helt enkelt.
Jag håller fortfarande RS8 som en bättre högtalare, den klarar att lyfta fram enskilda instrument även i en riktigt komplex ljudbild, hanterar dynamik och snabba ändringar från lugna till kraftfulla partier, samt djupare bas. Jag gillar då klassiskt, jazz 60-70tal och electronica + viss R&B (inte singer songwriter stuket bara)
JMLab/RS 6 är bättre köp om man har ett rum på kanske 20 kvm eller mindre, RS8 kräver lite yta för att komma till sin rätt. Uppfattade inte någon av dem som svårplacerade.
Instämmer helt i EVO.
Sedan har jag iofs lyssnat på sakerna med naim resp marantz.
Postad 12 October 2005 - 18:35
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
spacebot - Kan instämma i det jag i alla fall vet om....kan oxå påpeka att det bara var manliga sångare och en hel del instrument, dvs inte bara sångare/acoustisk gitarr.
Angående djupare bas...OK...men JMlab hade på ngt sätt mer bas & mer ljud överlag...men det beror nog främst på JMlabs bas var lite mer "bumlig/boomig"...(dock långt ifrån FÖR bumlig) medan MA hade en mkt distinkt bas. Med MA hörde man riktigt anslaget på bassträngarna.
Fördelen med RS8 jämfört med RS6 var som jag skrev fylligheten/mer kropp i alla register...inte bara basen...samt en klart större stereobild.
Mvh JB
Postad 12 October 2005 - 18:40
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
Trevligt JB! Saknas nu bara att Alpha kollar in RS så kanske man kan bestämma sig till slut.  Jojo... vet att man skall lita på sig själv...
Intressant detta med JM-Lab 726. Efter att ha lyssnat på dessa för ett par veckor sedan så hamnade de högt på min lista. De rasade ju inte längre ned nu om man säger så...  .
Funderade du något på instrumentseparationen. Som jag sagt tidigare tyckte jag RS6 låg klart efter Audiovector K3 Super i just denna "parameter". Kan det som någon trodde ha med basskillnaden på dessa två att göra?
När det gäller just basen så tyder jag det som att du ansåg RS6 lite mer rappare än 726? Efter mina lyssningar så tror jag att jag skall ha en bas som ffa är rapp till min stärkare. Djupet är av sekundär betydelse...
Edit: Fick tydligen svaret när jag skrev detta.
Edit2: Hallbäcks säljer RS8 för 11 795kr enligt hemsidan.
Tackar! Trots att det nog inte blev så mycket lättare.
Redigerat av Unregistered1013, 12 October 2005 - 18:51.
Postad 12 October 2005 - 18:40
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlägg
ja.
Postad 12 October 2005 - 23:57
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Funderade du något på instrumentseparationen. Som jag sagt tidigare tyckte jag RS6 låg klart efter Audiovector K3 Super i just denna "parameter". Kan det som någon trodde ha med basskillnaden på dessa två att göra?
När det gäller just basen så tyder jag det som att du ansåg RS6 lite mer rappare än 726? Efter mina lyssningar så tror jag att jag skall ha en bas som ffa är rapp till min stärkare. Djupet är av sekundär betydelse...
Edit: Fick tydligen svaret när jag skrev detta. Edit2: Hallbäcks säljer RS8 för 11 795kr enligt hemsidan.
Tackar! Trots att det nog inte blev så mycket lättare. 
<{POST_SNAPBACK}>
Separationen/luftigheten samt inte allt för stort stereoperspektiv var väl det enda negativa jag kunde finna med MA RS-modellerna, eller rättare sagt det som JMLabarna var bättre på. Skulle nog säga att JMLab & Audiovector är betydligt mer lika i sina karaktärer. MA hade en mkt rapp bas...RS6 låter nog helt OK även i djupbas om man inte har allt för stort rum...men då talar jag om musikbas och inte om biobas. Fasade nästan lite för att det kanske skulle bli lite svårare för vissa att bestämma sig nu...men jag måste ändå poängtera att båda MA-modellerna lät riktigt trevligt. Lycka till Pefre och alla övriga...trevligt oxå att min recension uppskattades...allt jag skriver brukar inte få lika mkt uppskattning! He, he...det här blev även mitt första inlägg på "nygamla" Minhembio där man tog sina första stapplande steg in i den nya och snabbföränderliga hembiovärlden ifrån den mer traditionsbundna hifivärlden...man blir ju nästan nostaligisk. Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 13 October 2005 - 00:04.
Postad 13 October 2005 - 08:08
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlägg
Separationen/luftigheten samt inte allt för stort stereoperspektiv var väl det enda negativa jag kunde finna med MA RS-modellerna, eller rättare sagt det som JMLabarna var bättre på. Skulle nog säga att JMLab & Audiovector är betydligt mer lika i sina karaktärer.
MA hade en mkt rapp bas...RS6 låter nog helt OK även i djupbas om man inte har allt för stort rum...men då talar jag om musikbas och inte om biobas.
Fasade nästan lite för att det kanske skulle bli lite svårare för vissa att bestämma sig nu...men jag måste ändå poängtera att båda MA-modellerna lät riktigt trevligt.
Mvh JB
<{POST_SNAPBACK}>
Instämmer i snabbhet/torr/antiblöt bas + separationen i MA6. Däremot upplever jag JM högtalarna har *för* luftig nästan tillbakdragen stereobild. MA8 har bättre separation än MA 6, och instrumenten framträder tydligare i komplexa musikstycken i MA8 än i JM, större stereobild än MA6. 8ans bas gräver riktigt djupt utan att bli "blöt". För övrigt blev jag lite "åksjuk" av annonserna när jag kom hit, mysko med ny layout
Postad 13 October 2005 - 13:10
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
Skulle nog säga att JMLab & Audiovector är betydligt mer lika i sina karaktärer.
Är detta ett antagande eller har du lyssnat på tex K3-modellen? Om vi ponerar att MA RS6 skulle kosta lika mycket som JM-Lab 726, hade det då (enl. dig) varit självklart att välja den (för den är så mycket bättre) eller är det mer en smaksak. Kanske inte en helt lätt fråga och svaret blir ju naturligtvis subjektivt. Tack på förhand!
Redigerat av Unregistered1013, 13 October 2005 - 13:54.
Postad 13 October 2005 - 14:56
Unregistered28512
-
Unregistered28512
-
Forumräv
-
-
629 inlägg
Är det någon som har lyssnat på RS1'or?
Hur bra bas är det i dom?
Duger dom till vanlig musik lyssning, pop/rock?
Postad 13 October 2005 - 15:06
Graziano
-
Graziano
-
Beroende
-
-
1191 inlägg
Ja verkligen ett stort tack till JB att du tog dig tid å lyssna på MA och även skriva så vackert om skönheterna här, hehe. Jag är iaf riktigt kär i RS 6 designen, nästan lika vacker som de vackraste brudarna
Ska nog köpa i nästa vecka så jag har de på fredag å gotta sig med över helgen. Hoppas man blir nöjd bara, men de tror jag för de verkar som att RS 6 har det jag vill ha, en klar och öppen ljudbild, rapp återvinning vilket gör det kul att lyssna, fin diskant och en design som slår de mesta, desigen är ju mkt viktig för mig som är prylbög  Som jag tidigare nämt så slår en vackrare utsida en liiiiiten ljudskillnad
>>Pefre
Ja nu tycker jag du också tar tag i saken å köper de små söta RS 6orna, så blir vi lika lyckliga båda två nästa fredag
Ek eller körsbär....hum
Postad 13 October 2005 - 17:30
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Skulle nog säga att JMLab & Audiovector är betydligt mer lika i sina karaktärer. Är detta ett antagande eller har du lyssnat på tex K3-modellen?
Om vi ponerar att MA RS6 skulle kosta lika mycket som JM-Lab 726, hade det då (enl. dig) varit självklart att välja den (för den är så mycket bättre) eller är det mer en smaksak. Kanske inte en helt lätt fråga och svaret blir ju naturligtvis subjektivt. Tack på förhand!
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har lyssnat på AV K3, men i ett helt annat rum och med Arcam AVR300 som drivkälla. Mkt svårt att därför göra en exakt jämförelse...men det du frågade om var instrumentseparationen och där är JMlab mkt mer lik AV än MA...även ljudkaraktärsmässigt där både JMLab och AV låter klart torrare än MA. Dock låter JMLab 726 mkt större i steroperspektivet i SIDA och DJUP än både MA och AV...! Dvs de spelar mer "som hela" väggen! Min slutsats är att samtliga tre är bäst på olika saker...dvs ingen är bäst på allt så som objektivt svar på din fråga blir:...vilka du väljer beror på vad du prioriterar. För min egen del skulle jag nog behöva testa samtliga hemma för att höra vad som låter bäst/är mest prisvärt just hos mig. Så svårt är det. Hoppas du förstår nu? EDIT: Försöker mig dock på en rankning med tanke på ljud/prisvärdhet efter vad jag prioriterar och vad man kan köpa dem för. 1. MA RS8 (mest för ljudets skull...men glöm absolut inte bort Elac 207.2 för samma peng ) 2. JMLab 726S (komb. av bra ljud, inte bäst, men till MYCKET bra pris) 3. MA RS6 (endast 3:a mest pga av rätt liten sterobild/kropp för priset) 4. AV K3....! (sist på alla plan) Observera dock att det är SMÅ skillnader mellan de olika platserna och någon annan kan säkert tycka annorlunda. Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 13 October 2005 - 18:01.
Postad 13 October 2005 - 18:21
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
instrumentseparationen och där är JMlab mkt mer lik AV än MA...även ljudkaraktärsmässigt där både JMLab och AV låter klart torrare än MA.
Dock låter JMLab 726 mkt större i steroperspektivet i SIDA och DJUP än både MA och AV...! Dvs de spelar mer "som hela" väggen!
Min slutsats är att samtliga tre är bäst på olika saker...dvs ingen är bäst på allt så som objektivt svar på din fråga blir:...vilka du väljer beror på vad du prioriterar.
För min egen del skulle jag nog behöva testa samtliga hemma för att höra vad som låter bäst/är mest prisvärt just hos mig. Så svårt är det.
Ja - och det som gör det ännu svårare är att jag inte är riktigt säker på vad jag själv föredrar än. Men... skall man gå på mina butikslyssningar så verkar det som att jag uppskattar den lite torrare karaktären mer och då spec. till PM7200 som jag tror är lite "blöt". Detta gör ju då 726s mycket het. Måste lyssna mer på denna mao. Tack för att du tog dig tid JB. Graz: Spelar en slant på att du har dina före mig. Vill gärna ha ett par RS6or med tanke på utseendet men är alltså tveksam till att jag föredrar ljudet. Hoppas på nya högtalare till Jul iaf.
Postad 13 October 2005 - 21:40
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Måste väl då påpeka att jag föredrar ljudklangen samt "klarheten" hos MA...men att JMLab spelar med ett större ljud...så pass mkt större att jag blev lite väl mkt förvånad för att jag skulle säga MA tvärsäkert som bättre.
MA kan ju låta annorlunda hemma?
Lycka till i alla fall...!
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 13 October 2005 - 21:43.
Postad 14 October 2005 - 09:54
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlägg
Skulle nog säga att JMLab & Audiovector är betydligt mer lika i sina karaktärer. Är detta ett antagande eller har du lyssnat på tex K3-modellen?
Om vi ponerar att MA RS6 skulle kosta lika mycket som JM-Lab 726, hade det då (enl. dig) varit självklart att välja den (för den är så mycket bättre) eller är det mer en smaksak. Kanske inte en helt lätt fråga och svaret blir ju naturligtvis subjektivt. Tack på förhand!
<{POST_SNAPBACK}>
@JB & pefre: Instämmer i kommentaren om AV och JMlab, även om man behöver komme upp till 15tkr klassen på AV för att ljudbilden skall växa till sig ordentligt. Dessutom tycker jag att högtalare med diskantport bakåt är svårplacerade i ett hem
Postad 14 October 2005 - 13:47
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
@JB & pefre: Instämmer i kommentaren om AV och JMlab, även om man behöver komme upp till 15tkr klassen på AV för att ljudbilden skall växa till sig ordentligt. Dessutom tycker jag att högtalare med diskantport bakåt är svårplacerade i ett hem
Bara så vi inte lurar några - JM-Lab 726s har porten på framsidan. Tror du menade endast AV men det kan tolkas annorlunda. Sorry för OT. Edit: Oops... Ser nu att det står "diskantport". Jag läste basport.
Redigerat av Unregistered1013, 14 October 2005 - 19:27.
Postad 14 October 2005 - 18:57
Silversparr
-
Silversparr
-
Användare
-
-
143 inlägg
Hur bör man placera en högtalare med diskantport bakåt? MA har ju diskantport bakåt.
Postad 14 October 2005 - 19:18
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Hur bör man placera en högtalare med diskantport bakåt? MA har ju diskantport bakåt.
<{POST_SNAPBACK}>
Generellt bör de stå så långt ifrån väggen att basporten kan "andas" utan problem...! Dvs man får absolut inte ställa dem direkt emot väggen...utan minst 20 cm ifrån. Mvh JB
Postad 14 October 2005 - 20:14
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Porten på MA är inte en diskantport, det är basreflexporten för övre 6"aren, även fast den sitter bakom diskanten. Sätter man örat emot så hör man att den inte strålar bakåt, som däremot AV gör.
Redigerat av Unregistered9d54ba4f, 14 October 2005 - 20:15.
Postad 14 October 2005 - 20:47
Graziano
-
Graziano
-
Beroende
-
-
1191 inlägg
Precis, basporten fram och på baksidan vädras mellanregister och diskant!
Postad 14 October 2005 - 21:17
JackHowitzer
-
JackHowitzer
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har läst om att Marantz förstärkare ska passa bra ihop med Monitor Audio . Hur är det i övrigt . vilka andra förstärkare kan tänkas fungera ihop med dom? . ex Yamaha , Pioneer, H/K etc....
Postad 15 October 2005 - 08:20
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1423 inlägg
Som svar på silversparrs fråga, så har jag haft B&W 603 S2 förut och i mitt vardagsrum så producerade de en massa stående vågor. Nu med med mina rs6 så har jag nästan inga problem med det alls. Trots mina betongväggar. RS 6 upplever jag som mycket lättplacerade trots sin spelstil. Tilläggas bör att jag hade båda portarna täppta på mina B&W 603 S2 på MA har jag inga täppta alls.
Postad 17 October 2005 - 20:15
Don Walther
-
Don Walther
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Nu har jag äntligen fått hem mina RS6:or plus LCR, i Black Oak utförande. Har hunnit testköra några timmar nu med min nya Marantz SR5600 och måste säga att ljudet är grymt bra. Så nu blir det att spela in dem järnet de kommande dagarna!
Postad 17 October 2005 - 21:36
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlägg
Hej
Jag menade AV mi3 med diskantport- jag har för mig det vartfall.
Mvh
Postad 17 October 2005 - 21:48
Graziano
-
Graziano
-
Beroende
-
-
1191 inlägg
>>Don Walther
Grattis till högtalarna får man säga Don! Lägg gärna upp lite bilder framöver om du har lust med det  Hur upplever du ljudet nu när de iten är inspelade?
Postad 17 October 2005 - 22:12
Don Walther
-
Don Walther
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Tackar tackar,
Ljudet är grymt klart och fint. Jag är nybörjare på allt vad hembio heter så jag är nog inte rätt person att recensera (eller så är jag just det eftersom jag inte kan nåt... beror väl på hur man ser på det hela kanske). Jag håller på utforska receivern (Marantz SR5600) samtidigt som jag försöker spela in dem. Jag har bara en 3.0 uppsättning så jag har inte riktigt klurat ut hur man ska ställa in receivern för att få bästa ljudet ännu, men forskar på för fullt. Just nu kör jag Nightwish cd-skiva Bestwishes för fullt via DVD'n (Panasonic S97).
Som sagt, allting positivt hittills. Grymt ljud och designen och finnishen fullkomligt sprudlar av kvalitétskänsla. Tunga, massiva, rustika. Jag får återkomma med lite mer kommentarer när jag spelat lite mer. Tyvärr har jag ingen digitalkamera men kolla in ishackas galleri, han har exakt samma uppsättning som mej. Kanske återkommer med bilder senare när jag lyckats råffa åt mej en digikamera.
Redigerat av Don Walther, 18 October 2005 - 14:45.
Postad 24 October 2005 - 08:41
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
JB- Ruggigt kul att läsa om dina intryck. En fråga dyker upp - om jag förstått din lyssning rätt så stod alla högtalare på rad framför. Provade Ni att byta platser på dem några gånger? Kan den större ljudbilden hos JMLab helt eller delvis vara en placeringsfråga, eller kan man utesluta såna spekulationer? Vilken butik lyssnade du i? (Blev uggigt nyfiken och sugen att lyssna då jag läste.) Någon som vet om RS6 occRS8 har magnetisk avskärmning?
Postad 24 October 2005 - 10:23
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
Vilken butik lyssnade du i? (Blev uggigt nyfiken och sugen att lyssna då jag läste.)
Någon som vet om RS6 occRS8 har magnetisk avskärmning?
Har absolut för mig att de är avskärmade (nästan 100% på det  ). Hade varit kul att få även dina intryck av dessa.
Postad 24 October 2005 - 11:09
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Jag har bara hört RS6. Dessutom fanns ganska begränsat med högtalare att lyssna på som jämförelse. Ska försöka lyssna lite mer och jämföra med fler.
Kan bara konstatera att Infinity Beta 50, JBL 100, Canton S8 lät sämre. Canton hade väl delar som kunde uppfattas som bra, men jag gillade RS6. Bra balans genom registren. Övriga kändes det rent dumt att ens jämföra mot. Kändes väldigt "allround". Lät engagerande och bra vad vi än klickade fram på cd'n. Roligt med en så pass engagerande högtalare som ändå inte känns färgad. Det enda som jag egentligen saknade var sista botten i basen och lite mer "kött" på vissa röster och instrument. Sedan funkade det inte med en av mina käpphästar, lägre gitarrtoner. Brukar vara intressant att lyssna på hur högtalare separarerar tonerna vid 2-3 gitarrpålägg och här tyckte jag att det flöt ihop. Vet att det inte var stärken (Primare 21 och Rotel 03 samt 02). Kan ev ha varit cd'n (någon H/K kring 5'), men jag tror "boven" kan vara signalkabeln (något för omkring 300:-). Hade tyvärr inte tid att kolla det, så det får bli nästa gång. Högtalarkabeln (vad det nu var) har jag hört med annat och då har det funkat, så jag utesluter även den. Det som kanske imponerade mest var nog ändå basen. Inte kvantitteten, men känslan vid anslagen, oavsett om det var baskagge, elbas, ståbas eller kombinationer. Härlig närvaro.
Sammantaget: Efter att ha varit ganska skeptisk (vilket jag ofta blir då en sak blir väldigt hyllad) så får jag erkänna - RS6 ÄR ruggigt bra och jag tvekar inte att rekomendera dem till folk. Faktum är att de troligen står hos en bekant snart.  (Ska bara få verifierat att de är magnetiskt avskärmade.) Skulle iofs även vara kul att höra RS8 ...
Postad 24 October 2005 - 11:22
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlägg
@hifisnubben
RS8 är ett lyft jämfört med RS6, map ljudbild, separation, går djupare i basen. Provlyssna, men de låter skräp innnan de är inspelade så se upp.
Jag har jämförd med nya Dali förresten. Jag var riktigt besviken. Går inte att jämföra med MA. Inte med B&Ws golvare heller, trots att B&W är gamla. Eller JMlab. Eller AV.
Mvh
Postad 24 October 2005 - 12:47
Unregistered4a05a49e
-
Unregistered4a05a49e
-
Lärjunge
-
-
299 inlägg
Hejsan....
Lånar denna tråden lite då jag letar reciver till mina Monitor Audio S8(inte RS).
Alla här rekomenderar Marantz men eftersom jag är ute efter en stärkare med HDMI växel så är alternativen som jag har följande.
Pioneer ax4
Denon 3806
Yamaha 2600
Jag har mailat runt lite och fått svar från MA i england som rekomenderar Denon och Braskens som har provat med Pioneer och de tycker det låter väldigt bra.
Så är det någon som har hört någon av dessa stärkare med MA högtalare?
Vet inte om det finns mer alternativ på reciver med HDMI växel runt 12000 kr?
Postad 24 October 2005 - 13:00
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
@hifisnubben
RS8 är ett lyft jämfört med RS6, map ljudbild, separation, går djupare i basen. Provlyssna, men de låter skräp innnan de är inspelade så se upp.
Jag har jämförd med nya Dali förresten. Jag var riktigt besviken. Går inte att jämföra med MA. Inte med B&Ws golvare heller, trots att B&W är gamla. Eller JMlab. Eller AV.
Mvh
<{POST_SNAPBACK}>
Jo, jag ska lyssna på dem då jag kan. Har näligen hört både och om dem. Pratade med 2 kilar som jag har stor respekt för ljudmässigt som tyckte att om man inte har ett stort rum så var RS8 et nerköp. Främst för att den tappar defintion i basområdet och att det stör övriga register. Samtidigt har jag hört andra som jag har respekt för som säger ungefär samma sak som det skrivs här på forumet. Konstigt at man är nyfiken va?
Postad 24 October 2005 - 13:07
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlägg
@hifisnubben Vad är ett litet rum? jag har bara lyssnat på RS 8 i rum på 21 kvm, 26 kvm. Jag tror att jag skulle våga köra dom i rum nedåt 16-18kvm om det är avlångt och högtalarna är placerade på kortsidorna. Mvh
Postad 24 October 2005 - 15:41
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Vi har inte snackat m2. Bara "mindre", vilket jag tolkar som omkring 15 m2 och neråt. (Större brukar jag räkna 25m2 och uppåt - GROVT.) Får fråga.
Postad 24 October 2005 - 16:03
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
JB- Ruggigt kul att läsa om dina intryck. En fråga dyker upp - om jag förstått din lyssning rätt så stod alla högtalare på rad framför. Provade Ni att byta platser på dem några gånger? Kan den större ljudbilden hos JMLab helt eller delvis vara en placeringsfråga, eller kan man utesluta såna spekulationer?
Vilken butik lyssnade du i? (Blev uggigt nyfiken och sugen att lyssna då jag läste.)
Någon som vet om RS6 occRS8 har magnetisk avskärmning?
<{POST_SNAPBACK}>
Tjena hifisnubben. Japp, alla högtalare stod i en rad framför. Bytte inte platser på dem. JMlabarna stod ytterst, och de båda MA RS-modellerna innanför. Lite dumt att jag inte påtalade det tidigare, eftersom det självklart har påverkat en del, då MA blev mer "inklämda" samt stod mindre isär, men skillnaden var klart större än dessa faktum. Lyssnade på dem på Sontec på Odengatan. Sedan tyckte jag att RS8:orna gav den där fylligare "kroppen" i ljudet över alla register som saknades lite i RS6, inte bara mer bas alltså. Nu var RS6 inte tunna i sig, men i alla fall klart tunnare i jämförelse med RS8 & JMlab 726. Märktes tydligt att de två sistnämnda har större volym att leka med samt även fler element som spelar ljudets frekvensomfång i låg- och mellanpartiet. Men om man ska lägga ut ca 12 tkr så får man absolut inte glömma bort Elac 207.2 Dessa samt MA RS-modellerna är väl de högtalare (förutom XTZ W2MT i alla fall ljud/för priset) som imponerat mest på mig på senare år. Övriga är BC Acoustic ACT1, som dock verkar ha prishöjts  , Totems små stativare Rainmaker, samt JMlab Chorus 726 när de nu går att köpa för under 8 000 kr. Angående stort/litet rum. RS8 TROR jag absolut inte skulle vara överkurs för ett rum på ned emot 16 m2, men mindre än det så blire nog för mycket av det goda, dvs om vi nu talar om rum med betongväggar. Rum med trä/spånskiveväggar är något helt annat...vilket även Swed2 kan intyga om... EDIT: Lade till ngr fler modeller som impat på mig det senaste året...! Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 24 October 2005 - 17:55.
Postad 25 October 2005 - 07:54
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
OK. Ungefär hur långt var det mellan MA-mögtalarna som stod innerst? (Gissning.) Stod RS6 innerst?
Personligen är jag inte så förtjust i Elac. Förstår de som blir det och hade någon frågat för 5-6 år sedan hade det varit en favorit, men numera har jag glidit från de där extremt analytiska och gått mer mot "sväng". Elac är utan tvekan ruggiga högtalare, men inget för mig.
Än en gång - kul att läsa intrycken!
Postad 25 October 2005 - 09:36
tope72
-
tope72
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hej
Vad tror ni om att driva ett par Monitor Audio RS 6 med en Denon Avr 3805 både för hemma bio och Stereo?
Postad 25 October 2005 - 18:06
clevername
-
clevername
-
Beroende
-
-
1088 inlägg
Det går alldeles utmärkt enligt MA själva
Postad 26 October 2005 - 07:01
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Det går alldeles utmärkt enligt MA själva
<{POST_SNAPBACK}>
Hur mycket i den prisklassen och uppåt skulle de säga "det går nog inte" om.
Postad 26 October 2005 - 09:51
clevername
-
clevername
-
Beroende
-
-
1088 inlägg
För att förtydliga, när jag frågade om klangmatchning med mina gamla MA-högtalare, så frågade jag om receivers också. Då rekommenderade de Denon 3805 och 2805 eller vad den heter som kostar 6-7000kr. Sen var det en lite klumpig formulering, men jag kom så småningom fram till att de rekommenderade Marantz 8500 och 7500 också. (Tyvärr har jag inte kvar mailet, så jag kan inte citera).
Postad 26 October 2005 - 10:38
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3086 inlägg
Måste börja med att säga som majoriteten att vilka högtalare detta är. Har bara haft mina i 4 dagar men jag har nog 20 timmars effektivt lyssnande och så nöjd jag är. Jag driver mina med en pioneer ax5ai och en sak som jag har funderat på är vilken skillnad skulle det bli tror ni om man lade till ett rotelslutsteg på frontarna (ex rb1070). Jag känner i vissa lägen att det låter lite sprött med ax5:an och högtalarna. Körde bland annat alice cooper och poison på cd och det saknades lite kraft och kropp i musiken (nu kör jag iofs med min pioneer 520h som spelare tills jag får nya 989:an och det kanske inte är optimalt). Tror ni detta skulle bli bättre med ett slutsteg och i så fall vilket kan tänkas passa till RS6:orna?
Sen lurar jag också på vilken sub man ska ha till ett helt 5.1-system Monitor audio. Bör man hålla sig till någon av deras subbar? Hade annars lite funderingar på Infinity Kappa eller Yamaha sw-1500. Kan någon av dem passa och i så fall vilken?
Postad 26 October 2005 - 11:10
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
För att förtydliga, när jag frågade om klangmatchning med mina gamla MA-högtalare, så frågade jag om receivers också. Då rekommenderade de Denon 3805 och 2805 eller vad den heter som kostar 6-7000kr. Sen var det en lite klumpig formulering, men jag kom så småningom fram till att de rekommenderade Marantz 8500 och 7500 också. (Tyvärr har jag inte kvar mailet, så jag kan inte citera).
<{POST_SNAPBACK}>
 Ok, då förstår jag lite mer vad du menar.
Postad 26 October 2005 - 11:12
clevername
-
clevername
-
Beroende
-
-
1088 inlägg
Subben är inte särskilt känslig för klangmatchning, så där kan du välja det du tycker låter bra, kostar rätt och har acceptabel WAF.
Detta är jag inte hundra på, men jag tror att det är försteget som skapar det spröda ljudet.
Postad 26 October 2005 - 13:00
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3086 inlägg
Subben är inte särskilt känslig för klangmatchning, så där kan du välja det du tycker låter bra, kostar rätt och har acceptabel WAF.
Detta är jag inte hundra på, men jag tror att det är försteget som skapar det spröda ljudet.
<{POST_SNAPBACK}>
WAF behöver jag inte bekymra mig för.....*flinar*......så har du någon favorit bland föreslagna subbar eller?? Du tror inte att det ger lite mer fyllighet att skaffa slutsteg med andra ord.......*suck*
Postad 26 October 2005 - 13:45
clevername
-
clevername
-
Beroende
-
-
1088 inlägg
Mitt rum är för litet för att jag skall ha utvecklat en smak för subbar Om jag resonerade rätt om effekterna av försteg och slutsteg (det kommer garanterat kommentarer om det snart), så kan du ju alltid köpa ett stereoförsteg för frontkanalerna. Edit: Det föreslagna steget verkade vara en riaaförstärkare
Redigerat av clevername, 26 October 2005 - 13:48.
Postad 26 October 2005 - 14:12
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3086 inlägg
Om jag inte har fel så har väl RIAA med skivspelare och frekvenskurvor att göra eller?
Postad 26 October 2005 - 14:15
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Du tror inte att det ger lite mer fyllighet att skaffa slutsteg med andra ord.......*suck*
Pioneer hör överlag till de märken som ha en lite ljusare ljudkaraktär, men vad jag förstår så var det mest när du pressade den mkt som ljudet inte räckte till, att det då blev extra sprött och ljust? Det är nämligen när förstärkaren inte orkar med ljudet blir sprött och ljust, det låter näsan som det spricker i diskanten. Beror på att stärkaren klipper/det skapas dist samtidigt som frekvensomfånget minskar. Så ett Rotelsteg skulle nog hjälpa till rätt mkt ändå...men Pioneers försteg kommer även i fortsättningen att ge en lite ljusare/detaljrikare grund till slutresultatet. Min uppfattning tidigare om MA RS6 var oxå att de lät lite tunnt/hade lite kropp så en Pioneer och MA RS6 kanske inte är den bästa matchningen? MA RS8 däremot var klart fylligare i sin karaktär. EDIT: Om jag inte har fel så har väl RIAA med skivspelare och frekvenskurvor att göra eller?
RIIA-steg brukar även kallas phonosteg. Det är en linjeingång/Phono i förstärkaren, om det finns?, med en egen "förstärkare" som förstärker den mkt låga utsignalen ifrån skivspelarens pick-up. Det kan finnas både inbyggda och externa RIIA/phono-steg. Har alltså inget med frekvenskurvor att göra. Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 26 October 2005 - 14:26.
Postad 26 October 2005 - 14:43
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3086 inlägg
Du tror inte att det ger lite mer fyllighet att skaffa slutsteg med andra ord.......*suck* Pioneer hör överlag till de märken som ha en lite ljusare ljudkaraktär, men vad jag förstår så var det mest när du pressade den mkt som ljudet inte räckte till, att det då blev extra sprött och ljust?
Det är nämligen när förstärkaren inte orkar med ljudet blir sprött och ljust, det låter näsan som det spricker i diskanten. Beror på att stärkaren klipper/det skapas dist samtidigt som frekvensomfånget minskar. Så ett Rotelsteg skulle nog hjälpa till rätt mkt ändå...men Pioneers försteg kommer även i fortsättningen att ge en lite ljusare/detaljrikare grund till slutresultatet.
Min uppfattning tidigare om MA RS6 var oxå att de lät lite tunnt/hade lite kropp så en Pioneer och MA RS6 kanske inte är den bästa matchningen?
MA RS8 däremot var klart fylligare i sin karaktär.
EDIT:
Om jag inte har fel så har väl RIAA med skivspelare och frekvenskurvor att göra eller?
RIIA-steg brukar även kallas phonosteg. Det är en linjeingång/Phono i förstärkaren, om det finns?, med en egen "förstärkare" som förstärker den mkt låga utsignalen ifrån skivspelarens pick-up. Det kan finnas både inbyggda och externa RIIA/phono-steg.
Har alltså inget med frekvenskurvor att göra.
Mvh JB
<{POST_SNAPBACK}>
Där ser man. Jag hade för mig att det hade med LP-skivor att göra och att man graverade dem med olika styrka på bas o diskant och att man därför behövde korrigera i förstärkaren.....ja ja......spelar mindre roll. Det stämmer vad du säger om volymen JB. Jag misstänkte att det var stärkaren som klippte.....att karaktären på ljudet är ljus är helt ok med mig men jag kan inte tänka mig att det skall låta på det sättet som jag beskrev. (det finns nog en förklaring att du går under epitetet mästare) Så vad tror du om Rotelsteg till min anläggning eller har du något annat förslag??
Postad 26 October 2005 - 14:53
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Rotel är ett bra steg. Dock inte klangmässigt direkt köttigt.
Jag lyssnade som sagt på RS6 just med Rotel (Se ovan.)
Postad 26 October 2005 - 17:21
clevername
-
clevername
-
Beroende
-
-
1088 inlägg
Där ser man. Jag hade för mig att det hade med LP-skivor att göra och att man graverade dem med olika styrka på bas o diskant och att man därför behövde korrigera i förstärkaren.....ja ja......spelar mindre roll.
Jo så är det, och signalen är dessutom mycket låg. Och det är RIAA, Recording Industry Association of America som definierade förstärkningskurvan en gång i tiden. RIIA är Royal Institute of International Affairs, aka Chatham House, bildades 1920 och är en relativt dold politisk maktfaktor i världen.
Redigerat av clevername, 26 October 2005 - 17:22.
Postad 26 October 2005 - 18:16
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3086 inlägg
Där ser man. Jag hade för mig att det hade med LP-skivor att göra och att man graverade dem med olika styrka på bas o diskant och att man därför behövde korrigera i förstärkaren.....ja ja......spelar mindre roll.
Jo så är det, och signalen är dessutom mycket låg. Och det är RIAA, Recording Industry Association of America som definierade förstärkningskurvan en gång i tiden. RIIA är Royal Institute of International Affairs, aka Chatham House, bildades 1920 och är en relativt dold politisk maktfaktor i världen.
<{POST_SNAPBACK}>
*asg*........de ligger bakom mycket som man inte är medveten om.....
Postad 26 October 2005 - 20:11
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Här står det mesta om begynnelsens RIAA...eller dagens, som man säger, RIIA-steg eller Riior... RIAA=RIIAVisst handlar det om olika frekvenskurvor i grunden...men det var läääänge sedan man talade om detta så visst hade du delvis rätt merger=jag hade delvis fel, men så långt tänkte jag inte...! OTOTOT...sorry. Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 26 October 2005 - 20:16.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|