Japp. Om du till exempel skapar listorna i Winamp, och sedan sparar de spellistorna på TViX:en.Hej alla.
Kan man lägga upp musikfiler spellistor i Tvix 6500?
* Officiell tråd - TViX M-6500A *
TViX HD M-6500A
(Mediaspelare)
|
4
|
(168)
|
Inga priser | |
TViX HD M-7000
(Mediaspelare)
|
5
|
(33)
|
Inga priser |
Postad 06 December 2008 - 11:22
Postad 06 December 2008 - 11:38
Japp. Om du till exempel skapar listorna i Winamp, och sedan sparar de spellistorna på TViX:en.
Ok, tack.
Det var väl egentligen det jag ville veta innan jag plockar upp min ur kartongen.
Vad är det som är negativt med TVix ?
Postad 06 December 2008 - 12:30
Ok, tack.
Det var väl egentligen det jag ville veta innan jag plockar upp min ur kartongen.
Vad är det som är negativt med TVix ?
Finns två "negativa" saker med Tvix:
1. Den är dyrare än t.ex. Popcorn hour.
2. Den saknar leksaker som torrentklient och youtubebrowser.
Att den är dyrare kompenseras med att den är enklare att använda och känns mer gedigen.
Torrentklienten och de andra lull-lullen i PCH är begränsade än så länge. För min del är det mest nyhetens behag med såna saker i en mediaspelare. Du kommer inte att ångra dig.
Postad 07 December 2008 - 00:44
Jag har haft min TViX M-7000 i ett par månader nu och jag är nöjd med det mesta. Funderar på att använda den interna hårddisken i TViX:en som en usb-hårddisk via nätverket för att kunna kopiera, ta bort, döpa om, mm, på disken utan att koppla in den via USB:n. Jag kan logga in via ftp:n men det är lite krångligare att använda.
Skriver jag in \\192.168.77.198(TViX:ens IP nummer) i startmenyn/kör så får jag upp att jag ska logga in med användarnamn och lösenord, jag har provat tvixhd1/tvixhd1 som jag läst på flera platser på nätet och även inloggningsuppgifterna till ftp:n men får inte det att funka.
Jag kör Vista Ultimate 64
En till fundering, jag har en Qnap TS-209Pro NAS som jag streamar ifrån, när jag ansluter till Qnap:en med NFS så tar det upp till 1 minut innan han får kontakt med den och jag får fram filerna på tv:n men ansluter jag med NFS till datorn med NetShare 2.00 så går det blixtsnabbt gäller även SMB till datorn. Har då provat att köra SMB till Qnap:en men det funkar inte men från datorn till qnap:en funkar SMB. Hoppas jag inte krånglade till det för mycket.
1. Tvix -> Qnap, NFS, Tar upp till en minut att ansluta.
2. Tvix -> Qnap, SMB, Hittar ej.
3. Tvix -> PC, NFS, NetShare 2.00, Funkar klockrent.
4. Tvix -> PC, SMB, Funkar klockrent.
5. PC -> Qnap, SMB, Funkar klockrent.
SMB i Qnap:en funkar, kanske är någon inställning. Användarinställning i Qnap:en?
Tacksam för svar.
Postad 07 December 2008 - 13:34
Försök att leta här på forumet men hittar inte riktigt svar, kommer man kunna använda denna för att ha filmer på den och ansluta över nätverket till Tvixen?
Är det samba som gäller en sån gång?
Läst att LaCie big disk ska tydligen fungera med samba.
Postad 07 December 2008 - 14:31
När jag ska välja en nätverksdisk och skriva in ip-numret kan jag ej ta bort de siffror som redan står där, bara ersätta dem med nya siffror.
Problemet är att ip-numret jag vill ha är xx.xxx.xx.xxx och numret som står i tvixen xxx.xxx.xxx.xxx. Det står att jag ska trycka på [DELETE] för att ta bort siffror men det fungerar ej (dele/capture-knappen på fjärren).
Någon som vet vad som kan vara tok?
Postad 07 December 2008 - 15:12
Kan du inte bara skriva en 0, tex om det ska vara 86.220.15.155 så skriver du 086.220.015.155?Jag har ett litet miniproblem som jag inte lyckas få bukt med.
När jag ska välja en nätverksdisk och skriva in ip-numret kan jag ej ta bort de siffror som redan står där, bara ersätta dem med nya siffror.
Problemet är att ip-numret jag vill ha är xx.xxx.xx.xxx och numret som står i tvixen xxx.xxx.xxx.xxx. Det står att jag ska trycka på [DELETE] för att ta bort siffror men det fungerar ej (dele/capture-knappen på fjärren).
Någon som vet vad som kan vara tok?
Jag kommer inte ihåg om det är så man ska göra eller inte, men det är det första jag skulle prova iaf.
Postad 07 December 2008 - 23:12
Är det så att tvixen inte klarar skarpa bluray?
Postad 08 December 2008 - 05:06
Då lägger jag till :Finns två "negativa" saker med Tvix:
1. Den är dyrare än t.ex. Popcorn hour.
2. Den saknar leksaker som torrentklient och youtubebrowser.
Att den är dyrare kompenseras med att den är enklare att använda och känns mer gedigen.
Torrentklienten och de andra lull-lullen i PCH är begränsade än så länge. För min del är det mest nyhetens behag med såna saker i en mediaspelare. Du kommer inte att ångra dig.
3. Den kan bara visa jpeg, inga andra bildformat. Det kan PCH.
Postad 08 December 2008 - 11:29
1. Du måste hacka Vista (we love Vista) för att Samba ska fungera."jag har provat tvixhd1/tvixhd1 som jag läst på flera platser på nätet och även inloggningsuppgifterna till ftp:n men får inte det att funka."
"SMB i Qnap:en funkar, kanske är någon inställning. Användarinställning i Qnap:en?"
Tacksam för svar.
http://forum.canman....35870#post35870
http://forums.micros.......25&SiteID=1
Prova också senaste FW då det nånstans i changeloggen stod bättre Vista kompatibilitet.
2. Du måste skapa en användare/resurs på Qnapen som delar ut en mapp med lösenord/användarnamn (tvixhd1/tvixhd1)
Blueray är tjocka filer = spela inte över nätverk. Då snackar vi okomprimerat.Jag har en fråga angående uppspelning av bluray på Tvix. Jag lade för skoj skull in min bluray film på datorn för att sedan streama den till min tvix, men problemet är när jag försöker starta filmen i tvixen så blir det svart, står 'please wait' och sedan kommer jag tillbaka till foldern där jag hade min film.
Är det så att tvixen inte klarar skarpa bluray?
Men vad är det för fil? Är det nåt komprimerat? Är materialet bara kodat ifrån en blueray? Är det en .mkv fil?
Annars klarar inte tvixen blueray .iso's .. men vem vill ha rent material i blueray... tar ju gaaaanska mycket plats.
Redigerat av Unregisteredf6f55443, 08 December 2008 - 11:31.
Postad 08 December 2008 - 12:25
Då lägger jag till :
3. Den kan bara visa jpeg, inga andra bildformat. Det kan PCH.
Helt klart ett minus, men de flesta kör väl i alla fall jpeg i sina kameror.
Själv kör jag alltid RAW i min Canon och måste ändå göra om dem i avsett program innan de är användbara.
Det är ju lite av vitsen med raw-formatet visserligen... men det hade ju varit häftigt ifall det gick att köra dem direkt.
Postad 08 December 2008 - 12:46
Jag har ett mega problem.
Jag uppdaterade min tvix till den senaste fw 1.3.65. Körde igång en BD film för att testa DTS-HD, allt funkade kanon.
När jag nu dagen efter uppdateringen skulle testa filmen igen så blev allt svart på tvn efter jag stängde av filmen.
Jag har provat att byta fw genom lilla rutan på tvixen. Har även nu gjort en fabriksåterställning utan resultat.
Testade att sätta HDMI kabeln direkt till tvn istället för förstärkaren men det funkade inte heller.
Är det nån som har vart med om detta eller har en lösning så skulle flera ton panik försvninna?
Postad 08 December 2008 - 14:01
Hej!
Jag har haft min TViX M-7000 i ett par månader nu och jag är nöjd med det mesta. Funderar på att använda den interna hårddisken i TViX:en som en usb-hårddisk via nätverket för att kunna kopiera, ta bort, döpa om, mm, på disken utan att koppla in den via USB:n. Jag kan logga in via ftp:n men det är lite krångligare att använda.
Skriver jag in \\192.168.77.198(TViX:ens IP nummer) i startmenyn/kör så får jag upp att jag ska logga in med användarnamn och lösenord, jag har provat tvixhd1/tvixhd1 som jag läst på flera platser på nätet och även inloggningsuppgifterna till ftp:n men får inte det att funka.
Jag kör Vista Ultimate 64
En till fundering, jag har en Qnap TS-209Pro NAS som jag streamar ifrån, när jag ansluter till Qnap:en med NFS så tar det upp till 1 minut innan han får kontakt med den och jag får fram filerna på tv:n men ansluter jag med NFS till datorn med NetShare 2.00 så går det blixtsnabbt gäller även SMB till datorn. Har då provat att köra SMB till Qnap:en men det funkar inte men från datorn till qnap:en funkar SMB. Hoppas jag inte krånglade till det för mycket.
1. Tvix -> Qnap, NFS, Tar upp till en minut att ansluta.
2. Tvix -> Qnap, SMB, Hittar ej.
3. Tvix -> PC, NFS, NetShare 2.00, Funkar klockrent.
4. Tvix -> PC, SMB, Funkar klockrent.
5. PC -> Qnap, SMB, Funkar klockrent.
SMB i Qnap:en funkar, kanske är någon inställning. Användarinställning i Qnap:en?
Tacksam för svar.
Jag följde denna guide http://www.mpcclub.c...de_tvix_nmt.pdf
Har precis samma grejer som du har och för mig är allt blixtsnabbt från qnappen.
Kör du med fasta IP? annars kan det vara värt att prova.
Arg... såg att guiden inte var kvar längre på länken, skall försöka hitta en annan länk..
PM-a mig så kan jag maila guiden om någon vill ha den. Guiden är för inställningar gällande Qnap och Tvix
Redigerat av tomras, 08 December 2008 - 14:14.
Postad 08 December 2008 - 14:13
Testade denna och allt fungerade förutan att flera iso filmer ville starta utan ljud?! ändrade då tillbaka till officiella .52. Men under själva uppdateringen till gamla firmware bootade den plötsligt om innan den var klar! vilket resulterade i att jag inte fick någon bil på tv. Som tur är kan man bläddra via displayen och letade mig fram till den fw fil och klickade på den vilket resulterar i en dialogruta ja eller nej (vänsterpil för ja) sedan var det bara att vänta 10-15min tvixen bootade om och allt var frid o fröjd
Lite surt att man får göra om alla nätverksinställningar med ny fw, men iofs så kan man det snart i blindo
Postad 08 December 2008 - 14:18
Hjäälp..
Jag har ett mega problem.
Jag uppdaterade min tvix till den senaste fw 1.3.65. Körde igång en BD film för att testa DTS-HD, allt funkade kanon.
När jag nu dagen efter uppdateringen skulle testa filmen igen så blev allt svart på tvn efter jag stängde av filmen.
Jag har provat att byta fw genom lilla rutan på tvixen. Har även nu gjort en fabriksåterställning utan resultat.
Testade att sätta HDMI kabeln direkt till tvn istället för förstärkaren men det funkade inte heller.
Är det nån som har vart med om detta eller har en lösning så skulle flera ton panik försvninna?
Jag har nu löst detta.. puh..
Postad 08 December 2008 - 14:41
Jag råkar ha sparat över 1500 bilder av tecknaren Lindström, i formatet .gif:-(Helt klart ett minus, men de flesta kör väl i alla fall jpeg i sina kameror.
Själv kör jag alltid RAW i min Canon och måste ändå göra om dem i avsett program innan de är användbara.
Det är ju lite av vitsen med raw-formatet visserligen... men det hade ju varit häftigt ifall det gick att köra dem direkt.
Postad 08 December 2008 - 14:49
Det löser du i till exempel Photoshop (om du har det) genom att göra en batchning av filerna, där du enkelt beskrivet tar och "pekar" på alla 1500 filer och sedan säger åt Photoshop att spara om alla filer som JPG-filer. Det är alltså inget reellt jobb mer än fixa batchningen (det är som ett makro, som gör samma funktion igen och igen och igen och igen och igen och...)Jag råkar ha sparat över 1500 bilder av tecknaren Lindström, i formatet .gif:-(
Det finns troligen andra program som gör det här också, allt från gratisprogram till prova 30-dagar etc. Googla om du har funderingar.
Postad 08 December 2008 - 15:05
Jag följde denna guide http://www.mpcclub.c...de_tvix_nmt.pdf
Har precis samma grejer som du har och för mig är allt blixtsnabbt från qnappen.
Kör du med fasta IP? annars kan det vara värt att prova.
Arg... såg att guiden inte var kvar längre på länken, skall försöka hitta en annan länk..
PM-a mig så kan jag maila guiden om någon vill ha den. Guiden är för inställningar gällande Qnap och Tvix
Tack för svar.
Jag kör just nu qnap:en som dhcp server men har även provat fasta ip adresser men det blir samma sak på båda.
Guiden vore trevligt
MVH Johan
Postad 08 December 2008 - 15:12
1. Du måste hacka Vista (we love Vista) för att Samba ska fungera.
http://forum.canman....35870#post35870
http://forums.micros.......25&SiteID=1
Prova också senaste FW då det nånstans i changeloggen stod bättre Vista kompatibilitet.
2. Du måste skapa en användare/resurs på Qnapen som delar ut en mapp med lösenord/användarnamn (tvixhd1/tvixhd1)
Aha!! då får jag prova med det ikväll. Jag kör senaste FW om det inte kommit en ny senaste dagarna.
Bara hem och laborera lite med tvix:en
MVH Johan
Postad 08 December 2008 - 15:56
Får nog ge mig på det. Tack för tipset.Det löser du i till exempel Photoshop (om du har det) genom att göra en batchning av filerna, där du enkelt beskrivet tar och "pekar" på alla 1500 filer och sedan säger åt Photoshop att spara om alla filer som JPG-filer. Det är alltså inget reellt jobb mer än fixa batchningen (det är som ett makro, som gör samma funktion igen och igen och igen och igen och igen och...)
Det finns troligen andra program som gör det här också, allt från gratisprogram till prova 30-dagar etc. Googla om du har funderingar.
Postad 08 December 2008 - 17:04
Blueray är tjocka filer = spela inte över nätverk. Då snackar vi okomprimerat.
Men vad är det för fil? Är det nåt komprimerat? Är materialet bara kodat ifrån en blueray? Är det en .mkv fil?
Annars klarar inte tvixen blueray .iso's .. men vem vill ha rent material i blueray... tar ju gaaaanska mycket plats.
Nej det var en bluray .iso. Synd att den inte klarar dessa feta filer, skulle vara kul att se skillnaden mellan spelare och tvix
Postad 08 December 2008 - 17:49
Nej det var en bluray .iso. Synd att den inte klarar dessa feta filer, skulle vara kul att se skillnaden mellan spelare och tvix
Tvixen klarar bluray men inte bluray iso.
Så lägg över hela bluray filmen och spela upp den så funkar det.
/P
Postad 09 December 2008 - 00:02
hur ska jag lägga över hela filmen då?
packa upp iso filen på hårddisken och spela upp den största m2ts filen i stream mappen
Redigerat av Unregistered7ad2a59b, 09 December 2008 - 00:03.
Postad 09 December 2008 - 01:01
fanns nått bängligt program tidigare där man kopplade upp mot imdb osv för att hämta bild info om film osv för att skapa en bakgrund i mappen osv men tyckte inte det var speciellt användarvänligt då man var tvungen att göra det manuellt för varje film... Streamar från en dator i nätverket hela tiden.
Postad 09 December 2008 - 05:13
Jag tror du tänker på det andra "TViX GUI Builder". Testa TWiXIE istället. Lättare än så blir det inte.All information du behöver hittar du nedan på dess officiella länk (och dess hemsida såklart):finns det nått enkelt sätt att få en filmomslagsbild som ikon för filmmappen automagiskt nuförtiden
fanns nått bängligt program tidigare där man kopplade upp mot imdb osv för att hämta bild info om film osv för att skapa en bakgrund i mappen osv men tyckte inte det var speciellt användarvänligt då man var tvungen att göra det manuellt för varje film... Streamar från en dator i nätverket hela tiden.
https://www.minhembi...howtopic=202026
Postad 09 December 2008 - 08:53
Tänkte om man ska spara till ett framtida köp eller köpa denna nu till jul ?
Postad 09 December 2008 - 10:49
Någon som vet om det kommer en uppföljare till Tvix 6500 inom en snar framtid ?
Tänkte om man ska spara till ett framtida köp eller köpa denna nu till jul ?
Det lär nog inte komma någon ny TViX-spelare från förrän i mitten på nästa år.
//BC
Postad 09 December 2008 - 12:24
Postad 09 December 2008 - 13:19
Postad 09 December 2008 - 14:58
Jag tror du tänker på det andra "TViX GUI Builder". Testa TWiXIE istället. Lättare än så blir det inte.All information du behöver hittar du nedan på dess officiella länk (och dess hemsida såklart):
https://www.minhembi...howtopic=202026
tack tack precis vad jag letade efter!
Postad 09 December 2008 - 18:05
Hur som helst, problemet är att när jag försöker spela upp en .mkv ihop med en separat .srt så ser jag inget annat än timestamps när jag spelar det på Twixen. Har spelat upp exakt samma filer mha VLC i datorn och då fungerar det som det ska.
Hur fixar man detta? Spelar upp filer från ett separat USB-minne, har uppdaterat FW.
[EDIT] Fanns tydligen två versioner av undertexter till samma release som jag hade problem med. Den ena fungerade som den ska på Tvixen. Jag ser dock inga större skillnader på filerna eller innehållet, så man kan ju undra vad som ställt till det hela.
Redigerat av Unregistered09c7adf3, 09 December 2008 - 18:52.
Postad 10 December 2008 - 00:08
Beta på beta på beta släpps som lägger till nya funktioner men Dvico vägrar fixa buggar och problem på grundläggande funktioner.
Jag uppmanar alla som äger Tvix 6500/7000 att kontakta Dvico för att sätta lite press på dem att släppa riktig firmware någon gång. Fler och fler visar missnöje mot Dvico på www.mpcclub.com tex.
Signa upp på http://www.tvix.co.kr/eng/ för att kommunicera med Dvico.
Postad 10 December 2008 - 01:25
Har sökt, men finner ingen som verkar ha liknande problem som mig.
Hur som helst, problemet är att när jag försöker spela upp en .mkv ihop med en separat .srt så ser jag inget annat än timestamps när jag spelar det på Twixen. Har spelat upp exakt samma filer mha VLC i datorn och då fungerar det som det ska.
Hur fixar man detta? Spelar upp filer från ett separat USB-minne, har uppdaterat FW.
Precis som tommypeters säger så läser du in filen i notepad och sparar den i ANSI-format så fungerar det.
Den du hade är troligen i UTF-8 istället för ANSI.
Det lustiga är att Western Digital's mediaspelare ska ha texten i UTF-8 för att fungera...
Postad 10 December 2008 - 11:06
Nu har jag fått det att funka med samba mellan vista och tvix:en. Dock så kvarstår problemet mellan tvix och NAS.Aha!! då får jag prova med det ikväll. Jag kör senaste FW om det inte kommit en ny senaste dagarna.
Bara hem och laborera lite med tvix:en
MVH Johan
Har provat att lägga in användare tvixhd1 med samma lösenord. Får det dock inte att funka iaf.
Någon som kan säga lite mer utförligt hur ni har gjort när ni konfigurerat eran Qnap tillsammans med Tvixen
MVH Johan
Postad 12 December 2008 - 11:08
Ingen vet det - och det verkar inte som att DviCo vet heller...Vet nån när det nya firmware kommer (inte beta)
Postad 12 December 2008 - 13:12
Ingen vet det - och det verkar inte som att DviCo vet heller...
Ska tydligen komma en ny skarp version i morgon (13:e)
//BC
Postad 12 December 2008 - 13:30
/Haen
Postad 12 December 2008 - 13:34
Mystiskt att den har samma versionsnummer som betan..och den är inte helt stabil t.ex har jag inget ljud från hdmi om jag inte spelar t.ex en mp3-fil först. Delar problemet med rätt många har jag förstått.
/Haen
Ja, det är verkligen märkligt.
Jag har kört både 1.3.65 och 1.3.74 och de har funkat helt suveränt för mig!
Enda glitchen jag har haft är att spolning inte funkat i vissa AVI-filer.
Kör mest DVD och lite MKV så det är inget major, men ändå.
//BC
Postad 12 December 2008 - 13:58
Postad 12 December 2008 - 14:54
Ja, det är verkligen märkligt.
Jag har kört både 1.3.65 och 1.3.74 och de har funkat helt suveränt för mig!
Enda glitchen jag har haft är att spolning inte funkat i vissa AVI-filer.
Kör mest DVD och lite MKV så det är inget major, men ändå.
//BC
Jo det verkar vara ett problem som inte alla drabbas av, något fungerar inte helt rätt i hdmi handskakningen. Därmot fungerar det som det ska i betan 1.3.52..men senare versioner har problemet. Någon skrev att det har med auto ntcs/pal/24 inställningen att göra.
Nedanstående länk går till forumet där andra beskriver problemet och andra problem med betan som nu blivit skarp
http://www.mpcclub.c...o...49&start=45
Ska prova och installera den skarpa versionen och se vad som händer, med samma versionsnummer så ser det dystert ut.
/Haen
Postad 12 December 2008 - 21:06
Postad 12 December 2008 - 23:01
Ja, den är ny, sedan igår typ.jag undrar om denna uppdatering Firmware 1.3.74 är ny? jag brukar gå in på tvix.co.kr men det har fvarit ett tag sen det har varit nån uppdatering till tvix 7000 där?
Jag tycker att du ska bokmärka det skandinaviska forumet istället, och titta under tråden "Firmware" framöver:
http://forum.canman....isplay.php?f=43
Redigerat av sean.wiklund, 12 December 2008 - 23:27.
Postad 12 December 2008 - 23:11
Postad 13 December 2008 - 00:35
Har satt in en 500gb HDD som jag har formaterat i NTFS. Sen skapar jag dom 3 mapparna "VIDEO", "PHOTO" och "AUDIO". Kopplar in den i tv:n. Kollar i meny systemet efter det jag kopierade över en stund tidigare. Där hittar jag inga .iso filer utan bara massa konstiga mappar som jag aldrig sett förut och som inte innehåller något, dom heter bin, c, dev, etc, frontview, initrd, lib, mnt, o.s.v. Mapparna visar sig ej när jag har kopplat in tvixen i datorn.
Snälla, vad gör jag för fel??
/DAvid
Postad 13 December 2008 - 01:04
Jag anar att du ryckt ur USB-sladden till TVIX utan att göra säker borttagning före. TVIX är gannska känslig på det.Köpte en Tvix 6500 idag på netonnet.
Har satt in en 500gb HDD som jag har formaterat i NTFS. Sen skapar jag dom 3 mapparna "VIDEO", "PHOTO" och "AUDIO". Kopplar in den i tv:n. Kollar i meny systemet efter det jag kopierade över en stund tidigare. Där hittar jag inga .iso filer utan bara massa konstiga mappar som jag aldrig sett förut och som inte innehåller något, dom heter bin, c, dev, etc, frontview, initrd, lib, mnt, o.s.v. Mapparna visar sig ej när jag har kopplat in tvixen i datorn.
Snälla, vad gör jag för fel??
/DAvid
Prova att USB-koppla TVIX igen och kör felkontroll (egenskaper - verktyg) på disken. Använd sedan säker borttagning innan du kopplar ur USB-sladden.
/Göran
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
TViX N1
10 bilder
36 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?