Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 8,59 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8,56 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 9 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 10 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 11 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 13 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 13 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 14 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 14 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 15 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 15 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 15 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 15 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 15 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 15 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 15 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 15 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 15 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 15 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 16 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 16 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 16 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 16 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 16 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 16 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 16 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 16 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 16 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 16 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 16 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 16 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 16 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 16 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 16 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 16 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 16 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 16 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 17 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 17 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 15 december 2008 - 17:17

TMsurround
  • TMsurround
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Hej!
Vad gör jag för fel med iconbilderna?
Har lagt in små bilder 200x200 pixlar, som även andra använder som iconer, i olika mappar. Där har jag döpt dem till folder.jpg och upfolder.jpg, sedan har jag ändrat till folder view i tvixen. Dock ser jag ändå bara de gula fula mapparna som tidigare. Någon som haft samma problem? Använder Tvixie till filmerna utan problem.

Sorry om jag tar upp något som ev. behandlats tidigare men har sökt utan lycka i de olika trådarna, kanske skit bakom spakarna, vad vet jag.

Tacksam för hjälp!

De ska heta folder.png samt upfolder.png
Och får inte vara större än 200x200 pixlar.

Postad 16 december 2008 - 07:37

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Jag har försökt att ge 1.3.74 en ny chans under några dagar men har fortfarande en del problem. Jag har gjort factory reset som beskrivits ovan.

Hur gör man för att få zoom att fungera i JPG-filer i 1.3.74? Sista numret av Ljud&Bild har en test av TVIX 6500 och där har de tydligen också lyckats att panorera i bilder. Det har jag aldrig lyckats med. Hur gör man?

Ljud&Bild ger också intrycket att man kan kan pausa under inspelning med tunern (även om de i ärlighetens namn inte skriver exakt så). Jag har ju haft tuner länge men aldrig lyckats med det. Går det?

Under uppspelning i 1.3.74 (liksom i de betor jag provat efter 1.2.52) råkar jag mycket ofta ut för att högra delen av bilden börjar svaja. Efter några sekunder försvinner bilden helt och jag tvingas boota om TVIX. Det här har aldrig hänt mig i 1.2.52. Någon annan som känner igen det här? Fläkten är ställd i läget normal men jag har även provat snabb utan någon förbättring.

/Göran

Postad 16 december 2008 - 12:28

Grodman
  • Grodman
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
1.3.74 verkar vara en buggig FW som jag inte kan rekommendera.
Problem som jag fått efter uppgradering.

* Får ingen bild på 720p när jag sätter igång tvixen, måste byta upplösning till något annat och sen tillbaka till 720 för att få igång bilden.(Använder komponent)
* Bildsignalen tappas och bilden börjar blinka efter någon minut i filmen. Omstart av tvixen burkar hjälpa.
* MMS fungerar inte alls som jag vill.
* Ljudet är inte med från start som några redan påpekat, kör en mp3 först och sen tillbaka till filmen så funkar det.
* Ibland hittas inte mina utdelade diskar, har alltid fungerat tildigare (använder Netshare på XP sp3). Även där hjäler det ibland med omstart..ibland inte.

Jag använder min tvix väldigt basic och tycker att det som jag beskriver bode fungera när en ny FW släpps.

Ris till Dvico :wub:

Redigerat av Grodman, 16 december 2008 - 12:33.

Postad 16 december 2008 - 13:07

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

* Får ingen bild på 720p när jag sätter igång tvixen, måste byta upplösning till något annat och sen tillbaka till 720 för att få igång bilden.(Använder komponent)
* Bildsignalen tappas och bilden börjar blinka efter någon minut i filmen. Omstart av tvixen burkar hjälpa.
* Ljudet är inte med från start som några redan påpekat, kör en mp3 först och sen tillbaka till filmen så funkar det.
* Ibland hittas inte mina utdelade diskar, har alltid fungerat tildigare (använder Netshare på XP sp3). Även där hjäler det ibland med omstart..ibland inte.

Jag använder min tvix väldigt basic och tycker att det som jag beskriver bode fungera när en ny FW släpps.

Ris till Dvico ;)

Gällande filmerna och ljudet, så skulle jag säga att det har med materialet du kör eller att du eventuellt måste göra en full reset av TViX:en, eller nedgradera till tidigare firmwareversion för att sedan uppgradera till absolut senast (för att rensa minnet på ett annat sätt, vilket någon har tipsat någon sida tillbaka i tråden och på MPC).

Jag har nämligen inte alls, de problem du har, så jag tror INTE det har med mjukvaran att göra, i de fallen i alla fall. :wub: Lite ris kan de väl få då, men man ska också ha i åtanke att MMS aldrig har varit något som skulle fungera från början när TViX:en gjordes. Allt som inte har varit med från början, måste ju betraktas som en bonus, vare sig det fungerar eller är på BETA-stadie? Det anser i alla fall jag. :P

Prova göra en full reset och nedgradera + uppgradera (ta en fika eller kolla TV under tiden flashar om mjukvaran). Se om inte det fixar biffen.

Postad 16 december 2008 - 13:08

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Mycket konstigt att många upplever helt olika fel.
För mig funkar allt utom MMS bra.
Det verkar som att många fel beror på HDMI-handshake problem.

//BC

Postad 16 december 2008 - 13:57

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Är jag ensam om att inte uppleva några problem med Tvixen och nya FW 1.3.74 ? jag har iofs haft väldigt lite bekymmer med olika FW´s, jag brukar testa att flasha de flesta betorna och har vad jag kan minnas inte haft några bekymmer alls ?! (iofs använder jag min tvix för att kolla Film på, både ISO och MKV) ibland streamar jag från nätet cat6 nät med en Gb switch, men mest kör jag från min 500Gb interna disk som sitter i min tvix, jag har kört AVI filer (Heroes avsnitt) och jag har kört MKV (heroes avsnitt) alla har fungerat sånär som på ett avsnitt (visade sig vara fel på filen) ett nytt försök på en ny fil så var problemet borta.
Jag kollar på lite kort på tvixen och spelar upp hemmasnickrade videofiler från min Digitalkamera (streamar oftast över nätet) inga bekymmer där heller.

När jag nu flashade med 1.3.74 så gjorde jag som någon skrev (höll inne STOP och SETUP på basenheten samtidigt) tvixen startade om och sedan flashade jag, startade om maskinen efter avslutad flashning och glodde på en Iso film som var rykande färsk = nemas problemas.
Så vad jag ville komma fram till är att det är trist att en del har strul med sin "setup" i hemmet, men det betyder nödvändigtvis inte att det är FW som spökar.
Jag jobbar som tekniker på dagarna och jag springer på en uppsjö av problem som ofta beror på "perferi" utrustning, dåliga nätverk, korrupta filer etc men dömmer inte ut Operativet för det.

Jag har inte testat mms (streama webradio ?? ) isåfall testade jag det för länge sen på en tidig FW och mina bekymmer den gången var felaktigt inställda nätvariablar (mitt eget fel) så efter "rätt" inställningar fungerade även det.

Tack för ordet.

Ps: jag kan mkt väl tänkas hitta "fel" om jag går in för att hitta dem....men känns inte som prio just för mig.

Postad 16 december 2008 - 14:02

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Är jag ensam om att inte uppleva några problem med Tvixen och nya FW 1.3.74 ? jag har iofs haft väldigt lite bekymmer med olika FW´s, jag brukar testa att flasha de flesta betorna och har vad jag kan minnas inte haft några bekymmer alls ?! (iofs använder jag min tvix för att kolla Film på, både ISO och MKV) ibland streamar jag från nätet cat6 nät med en Gb switch, men mest kör jag från min 500Gb interna disk som sitter i min tvix, jag har kört AVI filer (Heroes avsnitt) och jag har kört MKV (heroes avsnitt) alla har fungerat sånär som på ett avsnitt (visade sig vara fel på filen) ett nytt försök på en ny fil så var problemet borta.
Jag kollar på lite kort på tvixen och spelar upp hemmasnickrade videofiler från min Digitalkamera (streamar oftast över nätet) inga bekymmer där heller.

När jag nu flashade med 1.3.74 så gjorde jag som någon skrev (höll inne STOP och SETUP på basenheten samtidigt) tvixen startade om och sedan flashade jag, startade om maskinen efter avslutad flashning och glodde på en Iso film som var rykande färsk = nemas problemas.
Så vad jag ville komma fram till är att det är trist att en del har strul med sin "setup" i hemmet, men det betyder nödvändigtvis inte att det är FW som spökar.
Jag jobbar som tekniker på dagarna och jag springer på en uppsjö av problem som ofta beror på "perferi" utrustning, dåliga nätverk, korrupta filer etc men dömmer inte ut Operativet för det.

Jag har inte testat mms (streama webradio ?? ) isåfall testade jag det för länge sen på en tidig FW och mina bekymmer den gången var felaktigt inställda nätvariablar (mitt eget fel) så efter "rätt" inställningar fungerade även det.

Tack för ordet.

Ps: jag kan mkt väl tänkas hitta "fel" om jag går in för att hitta dem....men känns inte som prio just för mig.

Då är vi två ialla fall. :wub:
Jag är jättenöjd med 1.3.74 och har generellt sett haft väldigt lite problem med min TViX.
Tror att din teori om pereferiutrustning träffar huvudet på spiken.
Annars skulle ju alla uppleva samma fel.

//BC

Postad 16 december 2008 - 14:39

Grodman
  • Grodman
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Om det nu är kringutrustningen som det kan vara fel på..varför fungerade det med tidigare FW?
CAT 5 borde väl duga till 100MBit nät och en DIR-655 borde väl oxå se till att informationen kommer fram.

Film som fungerade tidigare fungerar inte nu.
Varför fungerar det efter diverse omstarter? Isf är det väl min mkv-fil som ändrat sig under omstarten.

Förklara för mig som är lite småkorkad exakt hur jag ska göra från början till slut med min nya FW för att få den att fungera. Alla knapptryckningar och trix ska vara med så inget kan lämnas till slumpen, jag vill bara att detta ska fungera.

Tack på förhand.

Skrivs det att mms ska fungera i senaste FW så borde den väl göra det oavsett om det inte var tanken från början. :wub:

Redigerat av Grodman, 16 december 2008 - 14:52.

Postad 16 december 2008 - 15:20

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Om det nu är kringutrustningen som det kan vara fel på..varför fungerade det med tidigare FW?
CAT 5 borde väl duga till 100MBit nät och en DIR-655 borde väl oxå se till att informationen kommer fram.

Film som fungerade tidigare fungerar inte nu.
Varför fungerar det efter diverse omstarter? Isf är det väl min mkv-fil som ändrat sig under omstarten.

Förklara för mig som är lite småkorkad exakt hur jag ska göra från början till slut med min nya FW för att få den att fungera. Alla knapptryckningar och trix ska vara med så inget kan lämnas till slumpen, jag vill bara att detta ska fungera.

Tack på förhand.

Skrivs det att mms ska fungera i senaste FW så borde den väl göra det oavsett om det inte var tanken från början. :wub:

Det är ju det som är det konstiga. Du till exempel, upplever fel med denna mjukvara som inte jag gör.
Min kringutrustning är väldigt basic, och jag får välja bort HD-ljud och sådant.
Eftersom min kringutrustning är flaskhalsen så måste jag anpassa TViXen till den, så långt det går.
Och hittils har det inte varit några problem.

Kolla förresten changeloggen.

Till exempel står det så här om audio och video;

• HD Audio(TrueHD, DTS HD MA) Pass-through through HDMI support.

○ You can turn on/off on the setup.

○ This is only possible with HDMI 1.3 receivers which support these codec.

○ If you don't have these kind of device, you must turn off.

• LPCM pass-through works.

• Now, when you press the audio or subtitle key, the track selector will be shown.

• Improved compatibility MP4 files playback

• Added option for 24Hz BCS auto correction.

○ If you turn this on, the value of brightness is set + 11 and -12 for the contrast when 24Hz is set. This value is reset to original after back to default TV type.

○ If you turn off this, the values for Brightness and Contrast will not be changed.

• Several HDMI issues are fixed.

○ 24Hz shift issue with Sony, Panasonic and other displays fixed.

○ Purple image problem fixed.

○ Now, sends the product information over HDMI.

Kan det inte vara så att din TV eller receiver inte inte kommer överens med TViX'ens HDMI signal?
De har ju trots allt ändrat en helt del där.

När det gäller all dubbelriktad kommunikation så måste ju båda aparaterna ha stöd för samma saker.
Lägger man till nya saker i en av prylarna så vill det ju till att den andra också klarar att använda sig av detta.
Annas får man om möjligt slå av det.

Förstår du hur jag menar?

//BC

Postad 16 december 2008 - 15:25

Grodman
  • Grodman
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Det är ju det som är det konstiga. Du till exempel, upplever fel med denna mjukvara som inte jag gör.
Min kringutrustning är väldigt basic, och jag får välja bort HD-ljud och sådant.
Eftersom min kringutrustning är flaskhalsen så måste jag anpassa TViXen till den, så långt det går.
Och hittils har det inte varit några problem.

Kolla förresten changeloggen.

Till exempel står det så här om audio och video;

Kan det inte vara så att din TV eller receiver inte inte kommer överens med TViX'ens HDMI signal?
De har ju trots allt ändrat en helt del där.

När det gäller all dubbelriktad kommunikation så måste ju båda aparaterna ha stöd för samma saker.
Lägger man till nya saker i en av prylarna så vill det ju till att den andra också klarar att använda sig av detta.
Annas får man om möjligt slå av det.

Förstår du hur jag menar?

//BC

Jag använder inte HDMI, kör med komponent.
Men jag är med på hur du menar.

Jag tycker att min installation är rätt basic.
tvix--->TV med komponent, tvix--->receiver med optiskkabel, stationär dator--->Dir-655--->Tvix med CAT5 kabel.

Det vore jättebra ifall någon kan ta sig tid att plottra ner allt som krävs för att få igång det hela punkt för punkt.

Redigerat av Grodman, 16 december 2008 - 15:29.

Postad 16 december 2008 - 16:49

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Jag använder inte HDMI, kör med komponent.
Men jag är med på hur du menar.

Jag tycker att min installation är rätt basic.
tvix--->TV med komponent, tvix--->receiver med optiskkabel, stationär dator--->Dir-655--->Tvix med CAT5 kabel.

Det vore jättebra ifall någon kan ta sig tid att plottra ner allt som krävs för att få igång det hela punkt för punkt.

I see,

ska kolla om jag kan provocera fram samma resultat som dig.

//BC

Postad 16 december 2008 - 16:59

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Gällande filmerna och ljudet, så skulle jag säga att det har med materialet du kör eller att du eventuellt måste göra en full reset av TViX:en, eller nedgradera till tidigare firmwareversion för att sedan uppgradera till absolut senast (för att rensa minnet på ett annat sätt, vilket någon har tipsat någon sida tillbaka i tråden och på MPC).

Jag har både nedgraderat (safe mode) samt gjort factory reset men inget av det har hjälpt. Jag var inställd på att försöka ge 1.3.74 några dagar men det var omöjligt. jag kunde inte se mer än max 15 minuter av en film utan att TVIX började strula. Jag kände mig tvungen att gå tillbaka till 1.2.52 och har ägnat en stor fel av förmiddagen till att titta på film utan problem i 1.2.52. När det gäller dåligt mateial så har jag också problem med material som spelats in i 6500 (med tunern).

Det som skiljer mig från de flesta andra är ju just att jag har tunern. Jag börjar undra om det kan vara närvaron av den som strular till det. I övrigt har jag mycket enkel setup. Jag har en HDMI-koppling från 6500 direkt till en Sony-TV, analogt ljud.

/Göran

Postad 16 december 2008 - 18:15

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Subtitles verkar inte funka så bra i 1.3.74. Problemet är att Å eller å inte visas på TV skärmen. Med .srt filer blir ett å ett Í och i inbakade subs försvinner texten bakom å:et. Ä och Ö visas utan problem...

Vad hände med Svenska i ovanstående firmware? Det finns bara Engelska, Tjeckiska och ett annat språk att välj bland.

Ljud saknas också på alla .mkv filmer med AC3 eller DTS ljud om man inte spelar en MP3 först...

Postad 16 december 2008 - 18:20

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Hur faan kan dom hålla på och ge ut en massa skit firmware hela tiden, 6500:an är ju snart ett år gammal och folk har fortfarande bekymmer med ditt och datt.
Vafaan detta är inte acceptabelt !!!
Hoppas Tvixfolket drar tummen ur arslet och fixar till mjukvaran snarast.

Postad 16 december 2008 - 18:41

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Hur faan kan dom hålla på och ge ut en massa skit firmware hela tiden, 6500:an är ju snart ett år gammal och folk har fortfarande bekymmer med ditt och datt.
Vafaan detta är inte acceptabelt !!!
Hoppas Tvixfolket drar tummen ur arslet och fixar till mjukvaran snarast.

Hur ### kan vissa ha sådana problem, och andra inte - vilket är fallet? Kan det alltså ha med material och andra prylar att göra som nämns några inlägg upp? Så, skitfirmware är det inte. Olika versioner av firmware verkar fungera bättre för vissa, och sämre för andra. 1.2.52 fungerar till exempel bäst för Göran medan den absolut senaste fungerar klockrent för mig. Så, HITTA LÖSNINGARNA istället, och välj den firmware som verkar vara bäst för DIG. Var lite konstruktiv istället. De jobbar i alla fall på att fixa saker. De har lagt till filstöd och funktioner och fler är i betastadie. Produkten har enbart UTVECKLATS till det bättre, men vissa ser bara negativt på att det tillkommer saker. Jaha, var det bättre med en tidigare firmware - så använd den då istället och låt bli att uppgradera. Simple as that IMHO.

Postad 16 december 2008 - 18:43

Gurra72
  • Gurra72
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Funkar jättebra den nya officiella. Kör inget över nätverk och direkt till Panasonic 42" via HDMI. Kollar mycker film, men nästan inge musik och inge radio, allt funkar utomordentligt, text med åäö också. Streama SR lät intressant...har så dålig mottagning på analog radio så det måste jag testa. Det vore bra om det funka

Postad 16 december 2008 - 18:51

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

allt funkar utomordentligt, text med åäö också.

Lustigt :P

Det här med att "resetta" TViXen... Hur kan gamla inställningar finnas kvar i minnet om man tar bort setup.ini + edid filerna från hårddisken + att man trycker på stop + setup knapparna och flashar in ny firmware via safe mode, då borde den va totalt nollställd eller???

Det verkar ju som om gamla inställningar finns kvar någonstans om om nu "ljudbuggen" och "subtitlebuggen" med Å inte existerar hos andra???

Glömde att svenska inte går att välja i setupen med 1.3.74 ;) Annars är jag väldigt nöjd med maskinen så här efter 2 veckors användande... :wub:

Redigerat av bpl, 16 december 2008 - 18:56.

Postad 16 december 2008 - 19:43

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Det är ju bra om vissa människor tycker det är kul att vara kreativa med sin Tvix, men jag tänker inte betala över 3000:- och nöja mig med att den funkar sisådär och vissa saker som har funkat förut helt plötsligt börjar strula när man gör en uppdatering.

Postad 16 december 2008 - 19:53

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Hur ### kan vissa ha sådana problem, och andra inte - vilket är fallet? Kan det alltså ha med material och andra prylar att göra som nämns några inlägg upp? Så, skitfirmware är det inte. Olika versioner av firmware verkar fungera bättre för vissa, och sämre för andra. 1.2.52 fungerar till exempel bäst för Göran medan den absolut senaste fungerar klockrent för mig. Så, HITTA LÖSNINGARNA istället, och välj den firmware som verkar vara bäst för DIG. Var lite konstruktiv istället. De jobbar i alla fall på att fixa saker. De har lagt till filstöd och funktioner och fler är i betastadie. Produkten har enbart UTVECKLATS till det bättre, men vissa ser bara negativt på att det tillkommer saker. Jaha, var det bättre med en tidigare firmware - så använd den då istället och låt bli att uppgradera. Simple as that IMHO.

Jag tycker du förenklar problemen lite för mycket. Det är sant att jag kan leva med 1.2.52 men samtidigt vill ju säkert många ha tillgång till snabbare bildvisning, nya ljudformat etc. Uppenbarligen är jag inte ensam om att ha problem med 1.3.74.

Jag har en känsla av att vi måste koncentrera oss på att hitta de gemensamma faktorerna mellan oss som har problem coh vad som skiljer mot de som inte har problem. Jag tror inte att detta går att skylla på vilket filmmaterial som används. Som jag skrivit tidigare så har jag även problem med material som spelats in i TVIX. Kan det vara hårdvaran som skiljer mellan maskiner som fungerar och inte fungerar? Kan det vara tuner, hårddisk, typ av närverk etc som skiljer? Själv har jag jag T430, WD GP 1 TB och använder trådat 100 Mbps nätverk.

Det är också bra med tips som kommit in såsom att spela MP3 före MKV, factory reset, nedgradering av FW före upgrade etc. Tyvärr har inte de tips jag sett hittills hjälpt mig.

Lyckas du spela MKV utan att spela MP3 innan?
Lyckas du zooma i JPG i 1.3.74?
Har du aldrig råkat ut för att TVIX hängt sig under uppspelning av filer?

/Göran

Postad 16 december 2008 - 20:05

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Det är detta jag menar. Vi ska inte nöja oss med att tvixen funkar till 80-90% bara. ALLT ska fungera ALLTID

Redigerat av Forshaga, 16 december 2008 - 20:05.

Postad 16 december 2008 - 20:30

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Det är detta jag menar. Vi ska inte nöja oss med att tvixen funkar till 80-90% bara. ALLT ska fungera ALLTID

Med all respekt för den obotlige optimisten Sean (för det har jag, hur orkar du), så håller jag nog med om att en ny fw inte ska tillföra problem som inte fanns där tidigare. Alla klarar av olika skäl inte att hålla på att skruva med settings i tid och otid. Jag hade min inlämnad, fick tillbaka den med klockan satt ur spel och ny fw. Då funkade inte uppspelning av flac som tidigare. Har skickat in den igen för klockproblemet, så jag hann inte börja meka med olika fw för att se om det var det som spökade. Byter jag till en nyare officiel fw blir jag nog rätt sur om jag får problem med sånt som har fungerat tidigare. Fast med ett par glas rött kan jag också testa settings rätt länge B) .

Postad 16 december 2008 - 20:48

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Med all respekt för den obotlige optimisten Sean (för det har jag, hur orkar du), så håller jag nog med om att en ny fw inte ska tillföra problem som inte fanns där tidigare. Alla klarar av olika skäl inte att hålla på att skruva med settings i tid och otid. Jag hade min inlämnad, fick tillbaka den med klockan satt ur spel och ny fw. Då funkade inte uppspelning av flac som tidigare. Har skickat in den igen för klockproblemet, så jag hann inte börja meka med olika fw för att se om det var det som spökade. Byter jag till en nyare officiel fw blir jag nog rätt sur om jag får problem med sånt som har fungerat tidigare. Fast med ett par glas rött kan jag också testa settings rätt länge B) .

Jag håller med om att en ny firmware inte borde tillföra mer problem, men jag HAR så sjukt svårt för icke-kreativa-inlägg där man bara spyr galla. Dessutom håller inte teorin fullt ut att det är en ###### skitfirmware, när nu inte alla har problem, right? Jag är inne på samma spår som Göran, att man borde försöka lista ut vad som gör att det skiljer sig för olika personer, för hade det varit firmwaren, så hade ALLA haft samma problem. Punkt. Så är det alltså inte. Utöver det vidhåller jag att allt som har tillkommit, i min värld är en BONUS och inget man ska kräva ska fungera. Det är bara att gratulera, om det fungerar. Fungerar det inte, försök att lösa problemet (byt firmware). Fungerar det fortfarande inte, fine - tough luck. Sälj produkten om du är missnöjd. Släng den. Kör över den med bilen. Ge bort den. Gör något åt det. Att spy galla på www.minhembio.com/forum hjälper liksom inte. Som någon hänvisade, skriv KREATIVA meddelanden till DViCO istället. Canman samlar information och pratar med DViCO då och då. Tror ni inte på att de läser era mail eller tror på att de ens bryr sig, sälj produkten. Släng den. Kör över den med bilen. Ge bort den. Och... så... vidare.

Till dess får ni pessimister leva med att vi som faktiskt FÅR produkten att fungera med vad vi nu stoppar i den eller matar den med - tänker fortsätta hylla den. När eller OM den börjar ######s med mig, så kan jag skriva under i blod på att jag också kan tänka mig att skriva lite kreativa inlägg, men jag vet vart jag ska rikta dem, och det är inte i denna tråd. I denna tråd försöker jag ENBART vara den positiva vägmästaren eftersom det nästan uteslutande, handlar om problemlösning, och efter ett tag, så blir det väldigt mycket dipp åt det negativa hållet, eftersom alla verkar ha problem med produkten, vilket ju inte är fallet. Därför, är jag här och är en obotlig optimist.

Så, nu har jag lättat mitt hjärta, igen. Jag brukar få göra det drygt varje kvartal för att förklara min ståndpunkt.

EDIT: Mer rödvin åt alla. ;)

Redigerat av sean.wiklund, 16 december 2008 - 20:49.

Postad 16 december 2008 - 20:54

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Jag håller med om att en ny firmware inte borde tillföra mer problem, men jag HAR så sjukt svårt för icke-kreativa-inlägg där man bara spyr galla. Dessutom håller inte teorin fullt ut att det är en ###### skitfirmware, när nu inte alla har problem, right? Jag är inne på samma spår som Göran, att man borde försöka lista ut vad som gör att det skiljer sig för olika personer, för hade det varit firmwaren, så hade ALLA haft samma problem. Punkt. Så är det alltså inte. Utöver det vidhåller jag att allt som har tillkommit, i min värld är en BONUS och inget man ska kräva ska fungera. Det är bara att gratulera, om det fungerar. Fungerar det inte, försök att lösa problemet (byt firmware). Fungerar det fortfarande inte, fine - tough luck. Sälj produkten om du är missnöjd. Släng den. Kör över den med bilen. Ge bort den. Gör något åt det. Att spy galla på www.minhembio.com/forum hjälper liksom inte. Som någon hänvisade, skriv KREATIVA meddelanden till DViCO istället. Canman samlar information och pratar med DViCO då och då. Tror ni inte på att de läser era mail eller tror på att de ens bryr sig, sälj produkten. Släng den. Kör över den med bilen. Ge bort den. Och... så... vidare.

Till dess får ni pessimister leva med att vi som faktiskt FÅR produkten att fungera med vad vi nu stoppar i den eller matar den med - tänker fortsätta hylla den. När eller OM den börjar ######s med mig, så kan jag skriva under i blod på att jag också kan tänka mig att skriva lite kreativa inlägg, men jag vet vart jag ska rikta dem, och det är inte i denna tråd. I denna tråd försöker jag ENBART vara den positiva vägmästaren eftersom det nästan uteslutande, handlar om problemlösning, och efter ett tag, så blir det väldigt mycket dipp åt det negativa hållet, eftersom alla verkar ha problem med produkten, vilket ju inte är fallet. Därför, är jag här och är en obotlig optimist.

Så, nu har jag lättat mitt hjärta, igen. Jag brukar få göra det drygt varje kvartal för att förklara min ståndpunkt.

EDIT: Mer rödvin åt alla. B)

Puss och skål, och fortsätt optimista så länge du bara orkar. Jag gillar det iaf.

Postad 16 december 2008 - 21:05

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

God kväll Göran,

- Japp, jag behöver eller har aldrig behövt starta en MP3-fil innan jag startar en MKV-fil. Allt går igång instantly.
- Zooma fungerar inte (inte med Zoom-knappen i alla fall). Saknar jag funktionen - not really. Jag har däremot fått transitionseffekten, vilket är betydligt mer värd. ÄVEN, om jag håller med om och ALLTID har tyckt att det är knasigt att funktioner som en gång har lagts in eller programmerats, försvinner. Jag ser det däremot som att - om de nu har tagit bort en funktion, så finns det troligen gott skäl och det köper jag rakt av, för jag är hyffsat övertygad om att de inte tar bort funktioner för att ######s med oss. B)
- Jo, de gånger den har hängt sig så har den gjort det på riktigt usla AVI-filer, motsvarande gamla TV-serier och filer från artonhundrakallt, som jag har sparat sedan säkert mer än 10 år tillbaka, du vet nostalgirippade filer från tidig stenålder med Fragglarna eller något obskyrt Airwolfavsnitt, när Internet precis hade fötts. Sedan har det hänt att någon MKV-fil har hängt sig, men det var ett bra tag sedan nu och med tanke på hur mycket film jag kollar på och hur kräsen jag är, så är de tillfällen jag har råkat ut för detta, NADA, för mig. Men det är ju för mig, men jag har heller inget hundraprocentigt krav på att den ska fungera för allt, för jag vet att det aldrig kommer att fungera, eller, inte inom den närmaste framtiden i alla fall. Vill jag att allt ska fungera så bra, så köper jag mig en HTPC och konfigurerar den själv, med allt vad det innebär i form av betydligt (!) högre pris för att få den tyst nog, smidig nog osv. ;)

Postad 16 december 2008 - 21:21

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Det är också bra med tips som kommit in såsom att spela MP3 före MKV, factory reset, nedgradering av FW före upgrade etc. Tyvärr har inte de tips jag sett hittills hjälpt mig.

/Göran

Jag kan spela MKV utan att köra MP3 innan.
Nix, kan ej Zooma. Däremot är den klart snabbare på att ladda bilder och så slipper man svart ruta medan nästa bild laddas.
En gång sedan 1.2.52 har min TViX hängt sig. Då blev jag förståss måttligt road. Det visade sig dock vara ett SBS fel.
När jag förde över filen från datorn till USB-hårddisken så blev det fullt, varpå överföringen stannade.
Jag raderade lite filer och fortsatte överföringen. Allt var frid och fröjd och filmen spelade hur bra som helst ända tills det var 20 minuter kvar. då tvärlåste den sig. Samma sak oavsett vilken FW jag testade.
Till slut tog jag bort filen från USB-disken och förde över den igen. Denna gång utan att överföringen stannade, och trot eller ej, då funkade det kanon att spela filmen från början till slut! Trots att det var EXAKT samma fil.
Mysko, men nu funkar det. B)

//BC

Postad 16 december 2008 - 21:22

Grodman
  • Grodman
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

God kväll Göran,

- Japp, jag behöver eller har aldrig behövt starta en MP3-fil innan jag startar en MKV-fil. Allt går igång instantly.
- Zooma fungerar inte (inte med Zoom-knappen i alla fall). Saknar jag funktionen - not really. Jag har däremot fått transitionseffekten, vilket är betydligt mer värd. ÄVEN, om jag håller med om och ALLTID har tyckt att det är knasigt att funktioner som en gång har lagts in eller programmerats, försvinner. Jag ser det däremot som att - om de nu har tagit bort en funktion, så finns det troligen gott skäl och det köper jag rakt av, för jag är hyffsat övertygad om att de inte tar bort funktioner för att ######s med oss. B)
- Jo, de gånger den har hängt sig så har den gjort det på riktigt usla AVI-filer, motsvarande gamla TV-serier och filer från artonhundrakallt, som jag har sparat sedan säkert mer än 10 år tillbaka, du vet nostalgirippade filer från tidig stenålder med Fragglarna eller något obskyrt Airwolfavsnitt, när Internet precis hade fötts. Sedan har det hänt att någon MKV-fil har hängt sig, men det var ett bra tag sedan nu och med tanke på hur mycket film jag kollar på och hur kräsen jag är, så är de tillfällen jag har råkat ut för detta, NADA, för mig. Men det är ju för mig, men jag har heller inget hundraprocentigt krav på att den ska fungera för allt, för jag vet att det aldrig kommer att fungera, eller, inte inom den närmaste framtiden i alla fall. Vill jag att allt ska fungera så bra, så köper jag mig en HTPC och konfigurerar den själv, med allt vad det innebär i form av betydligt (!) högre pris för att få den tyst nog, smidig nog osv. ;)

Sean..Du som vet det mesta om tvixen...hjälp mig!

Jag vill veta exakt hur jag ska göra för att få en fungerande tvix, jag menar inget illa om du tror det..driver inte med någon utan vill seriöst veta hur man får detta att fungera.
Uppgradera--nedgradera osv..hjälp mig med vad jag ska trycka på...snälla :)

Postad 16 december 2008 - 21:27

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Sean, för allt i världen. Jag menade inte något ont om dig, absolut inte.
Jag vet din ståndpunkt och respekterar att du har ett grymt tålamod och är jätte hjälpsam.
Jag har bara svårt att acceptera att det är som det är och hoppas verkligen att tvix löser ALLA problem som finns.
Nu ska jag sätta mig och kolla på en gammal Hamilton film :-)
No hard feelings och mera rödvin åt folket, skål.

Postad 16 december 2008 - 21:33

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Sean, för allt i världen. Jag menade inte något ont om dig, absolut inte.
Jag vet din ståndpunkt och respekterar att du har ett grymt tålamod och är jätte hjälpsam.
Jag har bara svårt att acceptera att det är som det är och hoppas verkligen att tvix löser ALLA problem som finns.
Nu ska jag sätta mig och kolla på en gammal Hamilton film :-)
No hard feelings och mera rödvin åt folket, skål.

Härligt! Då är vi på samma våglängd. Jag hoppas att det är TV-versionen av Vendetta du kollar på. Den är ju riktigt bra. Eller Fiendens Fiende, fast utgåvan av den på DVD var riktigt rutten, i alla fall de första avsnitten. Tänk om de kunde släppa alla Hamiltonfilmer i HD. Oj, vad jag skulle handla snabbare än blixten. B)

Jag ska fortsätta försöka hjälpa er som kan. Nu för tiden brukar det dock vara andra som kan mer än jag kan, eftersom jag inte jobbar med det här. Nu är jag bara "amatör". ;)

Postad 16 december 2008 - 21:41

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Sean..Du som vet det mesta om tvixen...hjälp mig!

Jag vill veta exakt hur jag ska göra för att få en fungerande tvix, jag menar inget illa om du tror det..driver inte med någon utan vill seriöst veta hur man får detta att fungera.
Uppgradera--nedgradera osv..hjälp mig med vad jag ska trycka på...snälla :)

Grodis, jag vill så gärna hjälpa dig. B)

Peter_sm tipsade om följande:

Reset Defaults TViX M-6500/M7000
In some cases resetting to defaults can come in handy. Although the internal firmware has the options to "reset to defaults", it is not as accurate in operating the command and this version.

* Pressing the stop and setup buttons on the actual box simultanuously and keep pressing them until the display shows "SAVING".
* After several seconds, the TViX automatically reboot to factory settings.

This appeared to completely reset the TViX + NVRAM

1. Alltså, håll nere stop och setup samtidigt och håll dem inne tills det står "Saving". Då har du gjort en reset av TViX:en. Starta om (eller det gör den automatiskt).

2. NEDGRADERA sedan till 1.1.44 som du hittar här:
http://demod.dvico.c...6x00_1.1.44.zip

3. Starta om TViX:en, tryck på TV-out-knappen så att du får bild, dra igång någon AVI-fil eller något "bara för att".

4. Sen skulle JAG personligen göra en factory reset igen enligt punkt 1. Starta om, i fall den nu inte skulle göra det.

5. UPPGRADERA till 1.3.75 som du hittar här:
http://www.canman.se...7x00_1.3.74.zip

6. Starta om och testa och se om saker blir bättre. ;)

*går och gör lite te till*

Postad 16 december 2008 - 22:08

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Sean kör du AutoEDID eller? Själv brukar jag ställa in HDMI 1080P.
Jag brukar ha PAL och att den skiftar automatiskt mellan PAL och NTSC. Jag antar att du har NTSC?

/Göran

Postad 16 december 2008 - 22:31

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Sean kör du AutoEDID eller? Själv brukar jag ställa in HDMI 1080P.
Jag brukar ha PAL och att den skiftar automatiskt mellan PAL och NTSC. Jag antar att du har NTSC?

/Göran

Jag kör aldrig Auto EDID. Min TViX är helt inställd på 720p och NTSC. Uteslutande. De gånger jag känner att något verkar fel med bilden, så brukar jag switcha över manuellt till PAL för att se om det blir bättre, och någon gång har det väl hänt men till 95 % så är det NTSC som gäller för mig. Min TV är enbart HD Ready och max 720p, men jag tycker det blir sjukt bra bild bara på det. Däremot blir man ju lite skadad. Allt i DVD-väg som jag kör nu, ser ju riktigt illa ut, för att inte tala om vanlig "TV". Majgad...

Postad 16 december 2008 - 22:40

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

- Zooma fungerar inte (inte med Zoom-knappen i alla fall). Saknar jag funktionen - not really. Jag har däremot fått

Tar du ut ljudet via HDMI ellr...? Har du ljudet inställt på digitalt eller analogt?
Själv tar jag ljud via HDMI och har ljudet ställt som analogt. Jag har inte utrustning för att ställa digitalt.

Jag kan hålla med om att zoom i JPG inte är en viktig fubktion för mig heller. Däremot är faktiskt största orsaken till att jag envisas med att vilja få igång 1.3.74 snabbare bildvisning och fade-funktionen.

/Göran

Postad 16 december 2008 - 22:40

Grodman
  • Grodman
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Grodis, jag vill så gärna hjälpa dig. B)

Peter_sm tipsade om följande:

1. Alltså, håll nere stop och setup samtidigt och håll dem inne tills det står "Saving". Då har du gjort en reset av TViX:en. Starta om (eller det gör den automatiskt).

3. Starta om TViX:en, tryck på TV-out-knappen så att du får bild, dra igång någon AVI-fil eller något "bara för att".

4. Sen skulle JAG personligen göra en factory reset igen enligt punkt 1. Starta om, i fall den nu inte skulle göra det.

6. Starta om och testa och se om saker blir bättre. ;)

*går och gör lite te till*

Tack Sean!

Ska testa detta imorgon..o då blir det inget te under alla omstarter..det blir grogg eller whiskey! :):)
Nu är det ledigt tom 12/1-09..tjohoooooooooooooooo!!!!
Hjälper detta så blir det ännu mer tjohooooooooooo!!!!

Postad 17 december 2008 - 07:31

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

6. Starta om och testa och se om saker blir bättre. B)

Jag följde den här listan med ett par tillägg sent i går kväll. Tilläggen var att jag valde safe mode när jag nedgraderade till 1.1.44 samt att jag tog bort tre filer ur rooten innan downgrade (filen där EDID ingår i namnet, setup2.ini och setup.ini). Dessutom så svarade jag nej på frågam efter downgrade om jag ville spara inställningarna i setup. Jag gjorde också den andra factory reseten i din lista.

Vidare så har jag satt NTSC (i.st.f. PAL), tagit bort automatiska bytet mellan PAL och NTSC samt satt upplösningen till 720P trots att TVn klarar 1080P. Jag testade någon minut av en MKV direkt efter start och fick ljud utan att köra MP3 innan. Jag tittade på en hel film utan några som helst problem och det tror jag inte jag lyckats med i någon av betorna efter 1.2.52 tidigare.

Jag kommer att testa mer film nu under förmiddagen. Om testerna fortsätter att gå bra kommer jag att börja testa med olika inställningar för att se om de tidigare problemen kan ha något samband med någon av inställningarna.

/Göran

Postad 17 december 2008 - 09:00

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Tar du ut ljudet via HDMI ellr...? Har du ljudet inställt på digitalt eller analogt?
Själv tar jag ljud via HDMI och har ljudet ställt som analogt. Jag har inte utrustning för att ställa digitalt.

Jag kan hålla med om att zoom i JPG inte är en viktig fubktion för mig heller. Däremot är faktiskt största orsaken till att jag envisas med att vilja få igång 1.3.74 snabbare bildvisning och fade-funktionen.

/Göran

Jag tar ut ljudet via HDMI - till TV:n, även om jag har också har kopplat en RCA-kabel till stereon och oftast kör ut ljudet genom den i förstärkaren (och kör mute på TV:n då jag vill ha "mer" ljud än vad de två högtalarna ger). Jag har ljudet inställt på analogt just nu då jag precis är i farten och ska flytta, varför jag inte har någon surroundutrustning uppriggad.

Postad 17 december 2008 - 09:10

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Lustigt ;)

Det här med att "resetta" TViXen... Hur kan gamla inställningar finnas kvar i minnet om man tar bort setup.ini + edid filerna från hårddisken + att man trycker på stop + setup knapparna och flashar in ny firmware via safe mode, då borde den va totalt nollställd eller???

Det verkar ju som om gamla inställningar finns kvar någonstans om om nu "ljudbuggen" och "subtitlebuggen" med Å inte existerar hos andra???

Glömde att svenska inte går att välja i setupen med 1.3.74 :) Annars är jag väldigt nöjd med maskinen så här efter 2 veckors användande... B)

Jag kan meddela att en setup + stop knapp reset gjorde susen för subtitles och språk felen jag hade, nu har jag svenska i menyer och Åå i undertexterna.

Det är iaf väldigt lustigt att man MÅSTE gjöra en factory reset efter man har uppgraderat till en nyare mjukvara, det står det inget om i release notesen för 1.3.74. Detta borde göras automatiskt för att slippa en massa problem!

Ljudbortfallet på MKV filer kvarstår dock...

Jag tar ut ljudet via HDMI - till TV:n, även om jag har också har kopplat en RCA-kabel till stereon och oftast kör ut ljudet genom den i förstärkaren (och kör mute på TV:n då jag vill ha "mer" ljud än vad de två högtalarna ger). Jag har ljudet inställt på analogt just nu då jag precis är i farten och ska flytta, varför jag inte har någon surroundutrustning uppriggad.

Det är därför du inte har ljudproblemen...

Postad 17 december 2008 - 09:43

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Jag kan meddela att en setup + stop knapp reset gjorde susen för subtitles och språk felen jag hade, nu har jag svenska i menyer och Åå i undertexterna.

Det är iaf väldigt lustigt att man MÅSTE gjöra en factory reset efter man har uppgraderat till en nyare mjukvara, det står det inget om i release notesen för 1.3.74. Detta borde göras automatiskt för att slippa en massa problem!

Ljudbortfallet på MKV filer kvarstår dock...

Jag har försökt få fram ljudproblemet men utan att lyckas helt.
Har testat följande;

Både bild via HDMI och komponent.
Både ljudet via HDMI, koax och optisk ljudutgång.
Både digital och analog (PCM) ljudström.
Alla auto-lägen för bilden (PAL/NTSC/24Hz etc.)
Oavset inställningar så funkar ljudet i de MKV-filer jag testat. (AC3)

Den enda gången jag inte fått fart på ljudet är när receivern stått på "auto-detect analog/digital ingång".
Ljudet funkar då om receivern får tex. en vanlig stereo signal, men inte med AC3 från MKV.
Om jag istället ställer receivern manuellt på digital ingång så funkar det flawless med båda signalerna, både optiskt och koaxialt.

Något jag missat?

//BC

Postad 17 december 2008 - 09:56

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Jag har försökt få fram ljudproblemet men utan att lyckas helt.
Har testat följande;

Både bild via HDMI och komponent.
Både ljudet via HDMI, koax och optisk ljudutgång.
Både digital och analog (PCM) ljudström.
Alla auto-lägen för bilden (PAL/NTSC/24Hz etc.)
Oavset inställningar så funkar ljudet i de MKV-filer jag testat. (AC3)

Den enda gången jag inte fått fart på ljudet är när receivern stått på "auto-detect analog/digital ingång".
Ljudet funkar då om receivern får tex. en vanlig stereo signal, men inte med AC3 från MKV.
Om jag istället ställer receivern manuellt på digital ingång så funkar det flawless med båda signalerna, både optiskt och koaxialt.

Något jag missat?

//BC

Ok... Jag har en Onkyo SR-TX606 receiver (HD ljud klar) som auto-switchar mellan ljudformaten (PCM, AC3, DTS osv.)
TViXen är kopplad via HDMI till receivern som är inställd att bara skicka HDMI bild-signalen vidare till TVn, ljudet kodas av i receivern.

Jag tror att det är ett HDMI-handskaknings problem mellan receivern och TViXen...

Postad 17 december 2008 - 10:11

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Ok... Jag har en Onkyo SR-TX606 receiver (HD ljud klar) som auto-switchar mellan ljudformaten (PCM, AC3, DTS osv.)
TViXen är kopplad via HDMI till receivern som är inställd att bara skicka HDMI bild-signalen vidare till TVn, ljudet kodas av i receivern.

Jag tror att det är ett HDMI-handskaknings problem mellan receivern och TViXen...

Ja, det måste nästan vara det.
Frågan är bara vad som orsakar det.
Hur har du TViX'en instäld när det inte funkar?
Autoswitch osv..?

//BC

Postad 17 december 2008 - 10:30

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Men, jag har ju TViX:en kopplad till TV:n via HDMI. Det blir inga som helst problem. Det var det jag menade. Jag tror inte det är så många som har detta problem, då jag tror det är ett fåtal ännu, idag, som kopplar sin TViX, eller motsvarande prylar via HDMI-kabel rakt in i förstärkaren och sedan en annan HDMI-kabel in i TV:n eller en projektor. På detta forum, är det betydligt fler, tror jag, eftersom många ser till vad som är bästa möjliga uppsättning. Jag menar inte att det inte är ett viktigt problem, jag säger bara att jag och vad jag tror, många med mig, inte upplever just det problemet.

Utöver det, så när du nu nämner vad du har för utrustning, så har jag fått för mig att de flesta gånger jag har läst om problem via HDMI, så har det varit strul med just Onkyo.

Postad 17 december 2008 - 11:53

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Ja, det måste nästan vara det.
Frågan är bara vad som orsakar det.
Hur har du TViX'en instäld när det inte funkar?
Autoswitch osv..?

//BC

Nu har jag labbat lite...

Så här ser inställningarna ut i TViXen:

Ljud: Digital
DTS Ljud: Digital
TV Standard: PAL
Autoswitch: NTSC/PAL/24Hz
24Hz Auto BCS: Av
TV-typ: 16:9
Videoport: HDMI
HDMI Ljud: På
HD Audio Pass Through: På
Video Out Color: YPbPr
Video Out Mode: 1080P
Ljusnivå: Auto

Med firmware 1.2.52 och 1.3.21 funkar AC3 och DTS ljudet utan att man måste tex. spela en MP3 innan man får ljud.
Med firmware 1.3.74 funkar inte AC3 och DTS ljud, måste tex. spela en MP3 för att få ljud...

Jag har gjort factory reset mellan varje flashning och flashat via safe mode...

Jaha vad kan vi utröna av det här då? Något har hänt med AC3 och DTS ljud via HDMI i firmware senare än 1.3.21.
Kolla in MPC forumet, där finns det en drös med TViX ägare som har samma problem med ljudet så jag tror inte att det är ett specefikt problem med just Onkyo receivrar.

Postad 17 december 2008 - 12:01

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Just Onkyo dyker ofta upp vid problem med mediaspelare.
Vet inte om det är något de har gjort som passar dåligt med signalerna från burkar med Sigmadesign processorer.
Bevisligen så går det att kringgå eftersom vissa firmware fungerar... ville bara upplysa om att Onkyo verkar skilja sig en aning från de flesta hembioförstärkarna.

Postad 17 december 2008 - 13:30

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Nu har jag labbat lite...

Så här ser inställningarna ut i TViXen:

Ljud: Digital
DTS Ljud: Digital
TV Standard: PAL
Autoswitch: NTSC/PAL/24Hz
24Hz Auto BCS: Av
TV-typ: 16:9
Videoport: HDMI
HDMI Ljud: På
HD Audio Pass Through: På
Video Out Color: YPbPr
Video Out Mode: 1080P
Ljusnivå: Auto

Med firmware 1.2.52 och 1.3.21 funkar AC3 och DTS ljudet utan att man måste tex. spela en MP3 innan man får ljud.
Med firmware 1.3.74 funkar inte AC3 och DTS ljud, måste tex. spela en MP3 för att få ljud...

Jag har gjort factory reset mellan varje flashning och flashat via safe mode...

Jaha vad kan vi utröna av det här då? Något har hänt med AC3 och DTS ljud via HDMI i firmware senare än 1.3.21.
Kolla in MPC forumet, där finns det en drös med TViX ägare som har samma problem med ljudet så jag tror inte att det är ett specefikt problem med just Onkyo receivrar.

Tackar, jag ska försöka få fram samma grej med dina inställningar i kväll.

//BC

Postad 17 december 2008 - 14:35

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Men, jag har ju TViX:en kopplad till TV:n via HDMI. Det blir inga som helst problem. Det var det jag menade. Jag tror inte det är så många som har detta problem, då jag tror det är ett fåtal ännu, idag, som kopplar sin TViX, eller motsvarande prylar via HDMI-kabel rakt in i förstärkaren och sedan en annan HDMI-kabel in i TV:n eller en projektor. På detta forum, är det betydligt fler, tror jag, eftersom många ser till vad som är bästa möjliga uppsättning. Jag menar inte att det inte är ett viktigt problem, jag säger bara att jag och vad jag tror, många med mig, inte upplever just det problemet.

Utöver det, så när du nu nämner vad du har för utrustning, så har jag fått för mig att de flesta gånger jag har läst om problem via HDMI, så har det varit strul med just Onkyo.

Om du kör hdmi till tv:n, har du alltid ljud till den då? Jag har hdmi, och optisk till förstärkaren, men jag får s.g.s aldrig ljud till både och. Inställningssak?

Postad 17 december 2008 - 15:16

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Jag har nu kört film några timmar under förmiddagen med FW 1.3.74 i stort sett utan problem. Det var lite hackigt under några sekunder så jag trodde det var på väg att gå åt skogen men det rättade till sig relativt snart.
Jag tror aldrig att jag lyckats ta mig genom en enda film i 1.3.74 utan åtminstone två eller tre omstarter av TVIX tidigare.
Tidigare har jag också haft problemet med ljudet i MKV där jag tvingats köra MP3 innan MKV men även det problemet verkar ha förösvunnit.
Även om det kan vara tidigt att ropa hej så tycker jag det börjar se hoppfullt ut.
Det jag gjort är alltså att följa Seans råd ovan med några tillägg som jag beskrivit tidigare.
Jag har också ruckat på en del inställningar: Jag började med att ändra upplösning från 1080P till 720P men har därefter ändrat tillbaka till 1080P och kört en hel film med den inställningen. Jag har också ändrat PAL till NTSC och den inställningenn är kvar. Jag har tagit bort autoswitchen PAL/NTSC.
Ljudet är ställt på ANALOGT och TVIX är kopplad HDMI direkt till TVn (precis som tidigare).
Lite genant i sammanhanget är att jag fortfarande inte tittat på en hel högupplöst film men jag har haft samma typ av bekymmer tidigare med vanlig upplösning.

Det som återstår är att laborera med de sista två inställningarna PAL/NTSC samt att spela högupplöst material för att se om det gör någon skillnad men det får antagligen vänta till i morgon.

/Göran

Postad 17 december 2008 - 15:17

Unregisteredf53f9190
  • Unregisteredf53f9190
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
orkar inte leta :\
jag har lagt in senaste firmeware och vill installera den vilka knappar ska jag trycka in?? tack för svar

Postad 17 december 2008 - 15:18

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Om du kör hdmi till tv:n, har du alltid ljud till den då? Jag har hdmi, och optisk till förstärkaren, men jag får s.g.s aldrig ljud till både och. Inställningssak?

Japp. Jag får 100 % alltid ljud. Flawless victory.

Postad 17 december 2008 - 15:25

Unregisteredf53f9190
  • Unregisteredf53f9190
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
15 som är här nån borde veta... vill nu =)

Postad 17 december 2008 - 15:32

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

orkar inte leta :\
jag har lagt in senaste firmeware och vill installera den vilka knappar ska jag trycka in?? tack för svar

Förstår inte frågan riktigt...
Kör filen genom TViX'ens menyer.

Alternativt;
Gör en mapp i roten som heter "tvixfw" och lägg sedan firmwaren i den.
starta om tvixen så kommer den automatiskt att uppdatera.

en factory reset gör du genom att trycka på setup och stopp samtidigt.

//BC

Postad 17 december 2008 - 15:41

Unregisteredf53f9190
  • Unregisteredf53f9190
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
hmm ok sorry... factory reset tar det bort den gamla drivrutinen och ersätter den med den nya?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.