* Officiell tråd - TViX M-6500A *
7525 svar till detta ämne
Postad 17 December 2008 - 15:46
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
hmm ok sorry... factory reset tar det bort den gamla drivrutinen och ersätter den med den nya?
Nja, alltså, factory reset tar bara bort eventuella inställningar som lagras i NVRAM. Aktuell Firmware påverkas inte. För att byta firmware kör du filen i TViX'en. (eller via safe upgrade som förklars ovan). //BC
Postad 17 December 2008 - 15:55
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
orkar inte leta :\ jag har lagt in senaste firmeware och vill installera den vilka knappar ska jag trycka in?? tack för svar
Du väljer filen coh trycker på play.
Postad 17 December 2008 - 16:24
Unregisteredf53f9190
-
Unregisteredf53f9190
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
okej trycker play bara tack ni som hjälpt =)
Postad 17 December 2008 - 17:02
a95180
-
a95180
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Någon som får m4a-ljudfiler att funka i FW1.3.74? Det fungerade i föregående officiella FW och har varit listat som en issue i alla beta-FWs till denna nya officiella 1.3.74. Himla störande när saker som funkar bara lägger av. m4a-filer visas ej överhuvudtaget i fil-listan längre.
Börjar bli rätt trött på den här prylen. Jag litar inte på den för fem öre längre. Igår tittade jag och min flickvän på en tämligen ny-rippad DVD-ISO som fick för sig att avbryta efter halva filmen. Inte en enda av mina DivX-filmer funkar heller utan avbryts efter ett tag.
Postad 17 December 2008 - 19:45
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Någon som får m4a-ljudfiler att funka i FW1.3.74? Det fungerade i föregående officiella FW och har varit listat som en issue i alla beta-FWs till denna nya officiella 1.3.74. Himla störande när saker som funkar bara lägger av. m4a-filer visas ej överhuvudtaget i fil-listan längre.
Det filstödet har väl aldrig varit tänkt kunna köras från början, right? Det har väl varit på ett betastadie hela tiden (eller har jag fel)? I så fall har de bara inte lyckats lägga till det än. De har ju fått till APE och lite annat så M4A kanske kommer framöver. Börjar bli rätt trött på den här prylen. Jag litar inte på den för fem öre längre. Igår tittade jag och min flickvän på en tämligen ny-rippad DVD-ISO som fick för sig att avbryta efter halva filmen. Inte en enda av mina DivX-filmer funkar heller utan avbryts efter ett tag.
Om du tar och gör enligt min post nedan, så kanske det löser sig och du slipper vara trött. Du behöver nog dumpa lite data ur ditt minne. Vi är ett gäng andra som inte har dina problem. Jag har det inte i ISO-filer. Göran här i tråden, fick också saker lösta som tidigare inte fungerade i just 1.3.74 för att han inte hade rensat minnet helt. Det verkar som att du behöver göra en "Factory reset" och först nedgradera och sedan uppgradera, i den ordningen. Läs min post i alla fall för lite konstruktivt testande: https://www.minhembi...s...t&p=2215007
Postad 17 December 2008 - 22:07
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
Har provkört 3.74 nu lite och har faktiskt inga problem med den än så länge. Iofs hade jag det inte heller med 2.52 heller
Postad 17 December 2008 - 23:35
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Jag börjar bli övertygad om att ljudproblemen i MKV-filer är relaterade till TV Standard parametern.
Jag kan inte påstå attt jag testat tillräckligt många gånger men jag tror att TV Standard: PAL gör att man inte får ljud medan man med TV Standard: NTSC får ljud.
/Göran
Postad 18 December 2008 - 00:45
Forshaga
-
Forshaga
-
Användare
-
-
206 inlägg
Har problem med flimmer i displayen på min Onkyo förstärkare. Det slutar så fort jag startar en film, men innan dess så flimmrar det helt vansinnigt.
Jag kör med fw 1.2.52
Så, vad göra tror ni ?
Postad 18 December 2008 - 07:35
penke62
-
penke62
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Jag börjar bli övertygad om att ljudproblemen i MKV-filer är relaterade till TV Standard parametern. Jag kan inte påstå attt jag testat tillräckligt många gånger men jag tror att TV Standard: PAL gör att man inte får ljud medan man med TV Standard: NTSC får ljud.
/Göran
Är det så enkelt så att det är därför jag inte får ut ljud till tv:n via HDMI? Får testa så fort jag får tillbaka den, även om inställningen väl ändå borde vara PAL?
Postad 18 December 2008 - 09:01
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Är det så enkelt så att det är därför jag inte får ut ljud till tv:n via HDMI? Får testa så fort jag får tillbaka den, även om inställningen väl ändå borde vara PAL?
Nja, det har väl med materialet att göra? Nästan allt material jag har, är i NTSC-format, så det finns defintivt ingen anledning för mig att köra PAL i TViX:en i alla fall.
Postad 18 December 2008 - 10:54
penke62
-
penke62
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Nja, det har väl med materialet att göra? Nästan allt material jag har, är i NTSC-format, så det finns defintivt ingen anledning för mig att köra PAL i TViX:en i alla fall.
Jag får m.a.o testa med lite mer varierande källmaterial, när jag får tillbaka den. Grymt abstinent, kan jag säga.
Postad 18 December 2008 - 11:07
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Jag börjar bli övertygad om att ljudproblemen i MKV-filer är relaterade till TV Standard parametern. Jag kan inte påstå attt jag testat tillräckligt många gånger men jag tror att TV Standard: PAL gör att man inte får ljud medan man med TV Standard: NTSC får ljud.
/Göran
Jo det har med Autoswitchningen 24HZ/30Hz att göra. Spelar jag upp en PAL MKV fil kommer ljudet på en gång...
Postad 18 December 2008 - 11:24
penke62
-
penke62
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Jo det har med Autoswitchningen 24HZ/30Hz att göra. Spelar jag upp en PAL MKV fil kommer ljudet på en gång...
Visar det sig ha med inställningen att göra, är det väl att betrakta som en bugg? Jag avvaktar dock sura tillmälen tills jag har testat själv.
Postad 18 December 2008 - 11:30
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Visar det sig ha med inställningen att göra, är det väl att betrakta som en bugg? Jag avvaktar dock sura tillmälen tills jag har testat själv.
Jo det är en bugg då ljudet funkade senast i 1.3.21...
Postad 18 December 2008 - 17:43
Tompa123
-
Tompa123
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Vad är det jag har köpt? På Popcorn Hour kan man lätt söka efter t ex en NAS server i nätverket. Allt konfigurerat med DHCP. Här skall man låsa IP-adresserna, vilket inte fungerar 100 i en Router och dela ut mappar och %¤% och hans #¤#¤%#... Finns det verkligen ingen nätverkssök-funktion i den här "SuperDuper-maskinen"? Edit:Håller på att uppgradera firmwaren(till 1.3.74) - alltid något som är enkelt iaf. Tyckte att jag läste lite flyktigt att det skulle gå att uppgradera direkt från nätet, men jag tog väl miste på det... Edit igen:ÄH! Jag har iaf just nu bestämt mig för att behålla min Popcorn Hour A-100, men givetvis också min nya Tvix. Den har jag redan hittat fördelar med. Mycket vill ha mer.
Redigerat av Tompa123, 18 December 2008 - 21:12.
Postad 18 December 2008 - 20:41
Ursin The Evil
-
Ursin The Evil
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej och glad påsk...eller nått sånt.
Någon som vet om man kan få bukt med mp3 problemet som verkar finnas på senaste FW. Jag menar då problemet att tvixen hoppar till nästa låt under tiden man sitter och lyssnar (dessutom stämmer inte låtlängden som visas) . Det hela är hyfsat irriterande men är inte så sugen att gå tillbaka till 1.2.52 då både filmer och bildvisning fungar bra med senaste FW. Någon som har nått tips eller hört något viskas om en eventuell fix från Dvico.
Redigerat av Ursin The Evil, 18 December 2008 - 20:45.
Postad 18 December 2008 - 21:20
a95180
-
a95180
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Det filstödet har väl aldrig varit tänkt kunna köras från början, right? Det har väl varit på ett betastadie hela tiden (eller har jag fel)? I så fall har de bara inte lyckats lägga till det än. De har ju fått till APE och lite annat så M4A kanske kommer framöver. ... ... Läs min post i alla fall för lite konstruktivt testande: https://www.minhembi...s...t&p=2215007
Har följt instruktionerna men tyvärr inga framsteg. M4A-format står på kartongen och har som sagt fungerat perfekt i tidigare FW-versioner. Dessa äldre FW-versioner är alldeles för dåliga tyvärr att nedgradera till av många skäl. Tack för tipset iaf. Mvh Jonas
Postad 18 December 2008 - 22:00
Mr Ma9oo
-
Mr Ma9oo
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Du kan köra DHCP, det har jag gjort utan problem. Nu har jag låst IP nummerna i min Dlink router och det är inte svårare än ett knapptryck. Iaf inte i DIR-655:an. Jag har anslutit till 3 diskar (NAS) och det är inte svårare än att skriva in ip och "Share" namnet. Sen har jag skapat användare på alla diskar med namn och lösen tvixhd1/tivxhd1. Jag har inga problem att ansluta till mina diskar. Någon sökfunktion känner jag inte till men jag har nog aldrig känt att jag saknar en heller. Jag ser ju i routern vilket ip den har. Vad är det jag har köpt?
På Popcorn Hour kan man lätt söka efter t ex en NAS server i nätverket. Allt konfigurerat med DHCP. Här skall man låsa IP-adresserna, vilket inte fungerar 100 i en Router och dela ut mappar och %¤% och hans #¤#¤%#...
Finns det verkligen ingen nätverkssök-funktion i den här "SuperDuper-maskinen"?
Edit: Håller på att uppgradera firmwaren(till 1.3.74) - alltid något som är enkelt iaf. Tyckte att jag läste lite flyktigt att det skulle gå att uppgradera direkt från nätet, men jag tog väl miste på det...
Edit igen: ÄH! Jag har iaf just nu bestämt mig för att behålla min Popcorn Hour A-100, men givetvis också min nya Tvix. Den har jag redan hittat fördelar med. Mycket vill ha mer. 
Postad 18 December 2008 - 22:14
Tompa123
-
Tompa123
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Du kan köra DHCP, det har jag gjort utan problem. Nu har jag låst IP nummerna i min Dlink router och det är inte svårare än ett knapptryck. Iaf inte i DIR-655:an.
Jag har anslutit till 3 diskar (NAS) och det är inte svårare än att skriva in ip och "Share" namnet. Sen har jag skapat användare på alla diskar med namn och lösen tvixhd1/tivxhd1. Jag har inga problem att ansluta till mina diskar.
Någon sökfunktion känner jag inte till men jag har nog aldrig känt att jag saknar en heller. Jag ser ju i routern vilket ip den har.
Tack för svaret. Hinner mickla lite innan bingen ropar/skallar på en. Jag vet hur man låser IP-numren i min Netgear VNR3500. Mina tidigare erfarenheter av att låsa IP-nummer är dock inte direkt positiva(I en Linksys Router)... Hinner kanske få igång det hela ikväll. Tack än en gång för svaret. Edit:Lika bra att erkänna: Nätverkskunskap är min akilleshäl... Jag har alltså en Netgear ReadyNAS Duo RND2150 och vill helst köra NFS från den. Läste lite i manualen, det verkar som om NFS-läget enbart verkar fungera med TViX NetShare installerat i PC'n. Hmmm...
Redigerat av Tompa123, 18 December 2008 - 23:51.
Postad 18 December 2008 - 22:43
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Hej och glad påsk...eller nått sånt.
Någon som vet om man kan få bukt med mp3 problemet som verkar finnas på senaste FW. Jag menar då problemet att tvixen hoppar till nästa låt under tiden man sitter och lyssnar (dessutom stämmer inte låtlängden som visas) . Det hela är hyfsat irriterande men är inte så sugen att gå tillbaka till 1.2.52 då både filmer och bildvisning fungar bra med senaste FW. Någon som har nått tips eller hört något viskas om en eventuell fix från Dvico.
Det problemet brottas jag med och den enda lösningen jag har just nu är att koda om de mp3 som krånglar. Kan bli en hel del men det verkar ju som man får dras med detta problem ett tag tyvärr för felet har ju varit på alla 1.3.x firmware vad jag vet i alla fall. Jag kodar om direkt när jag stöter på en låt som inte fungerar. Jag har en massa mp3 så jag orkar inte gå igenom allt utan tar det eftersom jag får problem med låtar.
Postad 18 December 2008 - 23:37
sekeos
-
sekeos
-
Amatör
-
-
63 inlägg
/Göran
Håller med dig Jag har även tagit bort autoswitchen PAL/NTSC, det är det som gör att inte blir ljud på mkv filer(hos mig) ,utan att köra en mp3 fil eller en dvv iso Undra hur dom som gjort firmwaren kan ha missat en sådan bugg!!!
Redigerat av sekeos, 18 December 2008 - 23:58.
Postad 19 December 2008 - 07:32
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
Tack för svaret. Hinner mickla lite innan bingen ropar/skallar på en. Jag vet hur man låser IP-numren i min Netgear VNR3500. Mina tidigare erfarenheter av att låsa IP-nummer är dock inte direkt positiva(I en Linksys Router)...
Hinner kanske få igång det hela ikväll.
Tack än en gång för svaret. 
Edit: Lika bra att erkänna: Nätverkskunskap är min akilleshäl...
Jag har alltså en Netgear ReadyNAS Duo RND2150 och vill helst köra NFS från den. Läste lite i manualen, det verkar som om NFS-läget enbart verkar fungera med TViX NetShare installerat i PC'n. Hmmm...
Jag kan bara säga att det funkar utmärkt att köra NFS med annat än TViX NetShare. Dels använder jag just en RedyNAS Duo, och på datorn använder jag Microsoft Windows Services for UNIX som är mycket stabilare än NetShare.
Postad 19 December 2008 - 08:42
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Håller med dig Jag har även tagit bort autoswitchen PAL/NTSC, det är det som gör att inte blir ljud på mkv filer(hos mig) ,utan att köra en mp3 fil eller en dvv iso Undra hur dom som gjort firmwaren kan ha missat en sådan bugg!!!
Jag testade ytterligare en fil och där var jag tvungen att ta bort autoswitch också. Jag antar att det beror på vilken fil man spelar. För mig är det egentligen inte vanligt att spela MKV alls. Den primära användningen för mig är inspelning från tunern och att titta på TV vid tider som passar mig bättre. Jag var mest nyfiken på varför problemet uppstod för en del och inte för andra. När jag väl insåg att det hade med TV Standard att göra ville jag kommunicera detta så fort som möjligt. /Göran EDIT: Jag håller med dig om att det är trist att den här typen av buggar inte upptäcks vid testning. Jag har haft TVIX i ungefär 1.5 år (först 4100 och sedan 6500) och märkt hur gamla problem som lösts i en officiell FW återkommit i en senare officiell FW. Det tyder på att de har dålig hantering av de olika generationerna av koden. Dessutom har jag en känsla av att de interna testerna inte sker på ett vettigt sätt. Jag har själv jobbat många år inom ett företag som bland annat sysslat med programmering (även om jag inte själv jobbat med programmering -trots att jag är utbildad på många programspråk). I detta bolag var det i stort sett vattentäta skott mellan programmering och validering. Jag har själv hoppat in och deltagit i validering av ett projekt för många år sedan. Jag hade inte på något vis varit inblandad i utvecklingen av produkten och faktum är att jag inte ens hade kunskap om produkten innan jag började valideringen. Min enda kontakt med utvecklingsteamet var en kontaktman. Inom loppet av 24 timmar hittade jag ett så fundamentalt fel att de tvingades ägna en månad åt att reparera problemet. Jag tror tyvärr inte att DVICO ens är i närheten av den typen av testning. Ett annat problem tycker jag är att inställningarna i SETUP är så dåligt beskrivna i manualen. Finns det någon i det här forumet som på ett adekvat sätt kan beskriva vad inställningarna TV Standard och Auto Switch egentligen betyder? Manualen säger följande: * TV standard : Den förinställda videoinställningen på TViX HD är COMPOSITE (NTSC/S-VIDEO eller PAL C/S-VIDEO). Det här är den vanligaste inställningen och fungerar med nästan alla TV-apparater. * Auto Switch : används när video out ändras mellan NTSC / PAL / 24Hz. eller på engelska: * TV Standard : The default video setting of the TViX HD is COMPOSITE (NTSC/S-VIDEO or PAL C/SVIDEO). This is the most general setting and works with almost all TVs. * Auto Switch : is used when the video out is changed according to the NTSC , PAL or 24Hz format. Jag begriper tyvärr inte ett vitten. /Göran
Redigerat av Goeran, 19 December 2008 - 09:55.
Postad 19 December 2008 - 08:47
Mr Ma9oo
-
Mr Ma9oo
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Tack för svaret. Hinner mickla lite innan bingen ropar/skallar på en. Jag vet hur man låser IP-numren i min Netgear VNR3500. Mina tidigare erfarenheter av att låsa IP-nummer är dock inte direkt positiva(I en Linksys Router)...
Hinner kanske få igång det hela ikväll.
Tack än en gång för svaret. 
Edit: Lika bra att erkänna: Nätverkskunskap är min akilleshäl...
Jag har alltså en Netgear ReadyNAS Duo RND2150 och vill helst köra NFS från den. Läste lite i manualen, det verkar som om NFS-läget enbart verkar fungera med TViX NetShare installerat i PC'n. Hmmm...
Jag har inte någon Netgear. Jag kör SAMBA och har Lacie Ethernet BigDisk på 1 och 2 TB. Detta fungera klockrent och jag har inga problem med materialet. Ända gången TViXen hackat är när ajg kört "fågelscenen" och om detta beror på att jag kör SAMBA, mitt nätverk (Gigabit, Cat 6) eller om det ligger i TVixen, det har jag ingen aning om. Men vem sitter och tittar på det klippet hela tiden  Jag har en Qnap Turbo TS-209 Pro liggande som jag köpte för att flera, i början, sa att SAMBA hade svårt att spela upp filer över 4 GB och att det inte skulle fungera med HD. Jag har inte märkt detta. Enda jag upptäckt med mina nätverksdiskar är att mappar och filer med Å, Ä och Ö inte fungerar över nätverket. Så min Qnap ligger fortfarande i sin låda i väntan på att jag behöver mer utrymme. TS-209 pro kan köra NFS så det får vi lösa då.
Redigerat av Mr Ma9oo, 19 December 2008 - 08:49.
Postad 19 December 2008 - 17:11
Unregistered080efb6d
-
Unregistered080efb6d
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
När man tittar på innehållet i en katalog, kan man ändra storleken på texten här? Då jag kopplat in Tvixen på en liten tv(20 tum) så är det extremt svårt att välja rätt film. Någon som vet?
Det går att ändra font mm för undertexter vet jag men...
Postad 19 December 2008 - 19:51
Ursin The Evil
-
Ursin The Evil
-
Rookie
-
4 inlägg
Det problemet brottas jag med och den enda lösningen jag har just nu är att koda om de mp3 som krånglar. Kan bli en hel del men det verkar ju som man får dras med detta problem ett tag tyvärr för felet har ju varit på alla 1.3.x firmware vad jag vet i alla fall. Jag kodar om direkt när jag stöter på en låt som inte fungerar. Jag har en massa mp3 så jag orkar inte gå igenom allt utan tar det eftersom jag får problem med låtar.
Tack för tipset Depeche. Dock så är jag för bekväm för att börja koda om låtarna och det lutar mer och mer att gå tillbaka till föregående FW. Tycker det är lite märkligt att de lyckats sumpa nått fungerade i och med nya FW. Rimligtvis borde väl fungerande mp3 stöd vara en av de lättare funktionerna att få ordning på med tanke på att det är det vanligaste formatet för musik och dessutom är det ju inte helt nytt heller =) Nåja inte lönt att hänga läpp över detta nått mer bara att nedgradera FW.
Redigerat av Ursin The Evil, 19 December 2008 - 19:58.
Postad 19 December 2008 - 21:02
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
När man tittar på innehållet i en katalog, kan man ändra storleken på texten här? Då jag kopplat in Tvixen på en liten tv(20 tum) så är det extremt svårt att välja rätt film. Någon som vet? Det går att ändra font mm för undertexter vet jag men...
Det går att byta storlek och font på systemtexten, om du har någorlunda uppdaterad firmware. Du hittar det i setupen, kommer inte ihåg exakt var någonstans, men du hittar nog om du letar. Men det går inte med ursprungsfirmare.
Postad 19 December 2008 - 23:07
Tompa123
-
Tompa123
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Jag kan bara säga att det funkar utmärkt att köra NFS med annat än TViX NetShare. Dels använder jag just en RedyNAS Duo, och på datorn använder jag Microsoft Windows Services for UNIX som är mycket stabilare än NetShare.
Tack även du för att besvara mitt inlägg. Då vet jag att det funkar. Bara att lista ut hur. Jag är "envis som synden", så det löser sig, hm, absolut...
Redigerat av Tompa123, 19 December 2008 - 23:08.
Postad 19 December 2008 - 23:11
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Tack för tipset Depeche. Dock så är jag för bekväm för att börja koda om låtarna och det lutar mer och mer att gå tillbaka till föregående FW. Tycker det är lite märkligt att de lyckats sumpa nått fungerade i och med nya FW. Rimligtvis borde väl fungerande mp3 stöd vara en av de lättare funktionerna att få ordning på med tanke på att det är det vanligaste formatet för musik och dessutom är det ju inte helt nytt heller =)
Nåja inte lönt att hänga läpp över detta nått mer bara att nedgradera FW.
Ja jag håller med dig. Det borde ju inte vara svårt att få mp3 att fungera utan problem. Det har ju som sagt fungerat i tidigare firmware. Jag har varit ganska irriterad på detta fel ett tag nu. Jag vill ju köra de senare firmwaren pga vissa funktioner som kommit med senare firmware men eftersom jag kör så pass mycket musik på Tvixen känns det ju inte bra. Nu har jag börjat med att koda om mp3 som har problem istället. Jag får se hur länge jag orkar med det.
Redigerat av Depeche, 19 December 2008 - 23:11.
Postad 19 December 2008 - 23:55
penke62
-
penke62
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Ja jag håller med dig. Det borde ju inte vara svårt att få mp3 att fungera utan problem. Det har ju som sagt fungerat i tidigare firmware. Jag har varit ganska irriterad på detta fel ett tag nu. Jag vill ju köra de senare firmwaren pga vissa funktioner som kommit med senare firmware men eftersom jag kör så pass mycket musik på Tvixen känns det ju inte bra. Nu har jag börjat med att koda om mp3 som har problem istället. Jag får se hur länge jag orkar med det.
Ett alternativ är att köra en batchkonvertering (tack Sean) av allihop på en gång. Tar säkert en jäkla tid, men lika bra att dra rubbet på en gång, så är alla ok.
Postad 20 December 2008 - 10:46
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
Ber om tålamod då frågan kanske varit aktuell tidigare. Kan dock inte hitta något som löser mina problem
Har Txixen inkopplad på nätverket med tråd. PC med XP Home. Bredband från bredbandsbolaget. Har även en intern hdd i tvixen. Har delat ut mappar på datorn som jag hittar när jag skriver in datorn ip på respektive nätverksdisk. Mitt problem är att jag måste mata in datorn ip manuellt under "nätverksdisk" i Tvixen varje gång jag startar den. Annars hittas ingenting då det är dynamisk ip (DHCP) och den IP som jag senast matade in står kvar. Hur löser jag det här? Ett liknande problem har jag med den interna disken som jag kan hitta när jag manuellt matar in Tvixens IP men som ju försvinner, och ändras, varje gång jag startar om datorn. Blir himla krångligt om allt detta måste göras manuellt varje gång man tittar på film!
När jag väl hittar det jag vill i nätverket är Txixen en himlagåva!!
Postad 20 December 2008 - 12:27
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Ber om tålamod då frågan kanske varit aktuell tidigare. Kan dock inte hitta något som löser mina problem
Har Txixen inkopplad på nätverket med tråd. PC med XP Home. Bredband från bredbandsbolaget. Har även en intern hdd i tvixen. Har delat ut mappar på datorn som jag hittar när jag skriver in datorn ip på respektive nätverksdisk. Mitt problem är att jag måste mata in datorn ip manuellt under "nätverksdisk" i Tvixen varje gång jag startar den. Annars hittas ingenting då det är dynamisk ip (DHCP) och den IP som jag senast matade in står kvar. Hur löser jag det här? Ett liknande problem har jag med den interna disken som jag kan hitta när jag manuellt matar in Tvixens IP men som ju försvinner, och ändras, varje gång jag startar om datorn. Blir himla krångligt om allt detta måste göras manuellt varje gång man tittar på film!
När jag väl hittar det jag vill i nätverket är Txixen en himlagåva!!
Jag har inte läst ditt inlägg till sista bokstav men tycker det verkar som ditt grundproblem är att en DHCP server delar ut olika IP-adresser till både datorn och TVIX vid olika tidpunkter. Du skriver inte om du har en router men om du har det så brukar det gå att lösa med hjälp av den. Varje nätverksadapter har en MAC-adress som är tolv hexadecimala siffror (0-F). I routern brukar man kunna "reservera" en IP-adress som är knuten till MAC-adressen. På det viset kommer DHCP-servern i routern alltid att tilldela PCn/TVIXen samma adress. Om du skriver vilken router du har (om du har en) så tror jag säkert att någon i tråden kan tala om hur du gör. /Göran
Redigerat av Goeran, 20 December 2008 - 12:27.
Postad 20 December 2008 - 12:51
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
Tack för snabb respons!
Txixen erhåller rätt ip i rätt tid. Problemet gäller nätverksdiskarna som man konfigurerar i tvixen. Där skriver jag ju in datorns ip för att komma åt disken. När iP sedan ändras måste jag manuellt ändra IP-adressen som jag tidigare skrivit in under nätverksdiskarna för att de ska hittas. Eller?
Edit: det jag i min enfald trodde var en router har visat sig vara en låst acces-point. Kan det vara det som strular?
Redigerat av Unregistered5480a0bb, 20 December 2008 - 13:01.
Postad 20 December 2008 - 13:13
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Tack för snabb respons!
Txixen erhåller rätt ip i rätt tid. Problemet gäller nätverksdiskarna som man konfigurerar i tvixen. Där skriver jag ju in datorns ip för att komma åt disken. När iP sedan ändras måste jag manuellt ändra IP-adressen som jag tidigare skrivit in under nätverksdiskarna för att de ska hittas. Eller?
Om du har satt datorn till dynamisk utdelning (DHCP) och låter routern välja ip-nummer varje gång datorn startas, då får du detta problemet. Oftast så räcker det att skriva in en giltig adress i datorns nätverksinställningar. Kolla vad du har just nu och skriv upp dessa uppgifter, lägg sedan in dem manuellt i inställningarna enligt bilden.
IP.JPG 59.14K
0 Antal nerladdningarEdit: det jag i min enfald trodde var en router har visat sig vara en låst acces-point. Kan det vara det som strular?
Ja... det finns rätt mycket "skräp" som bredbandsbolagen ger bort. Kanske det går att lösa med den eller att du köper en enkel router.
Postad 20 December 2008 - 13:29
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
Ska prova det alternativet pronto! Tack för hjälpen.
Postad 20 December 2008 - 14:52
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Jag började tro på 1.3.74. Jag har kört ett antal olika filmfiler och den verkar något så när stabil men då kommer nästa besvikelse.
Är det någon som känner igen följande problem:
Den spelar in fel kanal från tunern vid tidsstyrda inspelningar. Om jag t.ex. ställer in den för inspelning från SVT1 kan den mycket väl spela in SVT24.
I början trodde jag väl möjligen att jag själv ställt in fel men dels har jag testat ett antal gånger i dag och varit noga med hur jag ställt in kanalen, dels hamnar inspelningarna i rätt folder på hårddisken (t.ex. DTV_REC\SVT1) även om innehället är från SVT24.
Efter att ha testat ett antal gånger tror jag att det inträffar när sista inspelning som gjorts är SVT HD men tester i dag har inte varit helt konsekventa. Ibland blir det fel kanal efter SVT HD, ibland inte.
Dessutom är ofta skärmen svart under inspelning (så när som på den röda cirkeln som visar att inspelning pågår). Det här har jag sett i mångag av de tidigare FW och är egentligen bara ett irritationsmoment för mig eftersom jag har en till digitalbox. Men jag kommer att få svårt att leva med att den inte spelar in rätt kanal.
Tillbaka till en tidigare FW.
/Göran
Postad 20 December 2008 - 18:34
Colonel
-
Colonel
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Suck!! Håller med om att fw 1.3.74 suger sett till att spela mp3-filer. Det är otroligt störande att sitta o lyssna på musik när tvixen får för sig att klippa mitt i en låt för att skippa till nästa. En simpel mp3-spelare för 99 kr klarar ju att spela upp musiken så nu funderar jag istället på att nedgradera fw jag med...
Filmuppspelning funkar stabilt och bra i 1.3.74 så vi får väl hoppas att det till slut kommer en bra fw...
(var bara tvungen att få gnälla lite)
Postad 20 December 2008 - 18:46
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Suck!! Håller med om att fw 1.3.74 suger sett till att spela mp3-filer. Det är otroligt störande att sitta o lyssna på musik när tvixen får för sig att klippa mitt i en låt för att skippa till nästa. En simpel mp3-spelare för 99 kr klarar ju att spela upp musiken så nu funderar jag istället på att nedgradera fw jag med...
Filmuppspelning funkar stabilt och bra i 1.3.74 så vi får väl hoppas att det till slut kommer en bra fw...
(var bara tvungen att få gnälla lite)
Ja det är väldigt irriterande. Men det är inte bara 1.3.74 utan alla 1.3.x firmware vad jag vet har detta felet. Det fungerade klockrent att köra mp3 med 1.2.x firmware men då fanns istället inte funktionen att spola i mp3.
Postad 20 December 2008 - 21:06
zyntax81
-
zyntax81
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Ja det är väldigt irriterande. Men det är inte bara 1.3.74 utan alla 1.3.x firmware vad jag vet har detta felet. Det fungerade klockrent att köra mp3 med 1.2.x firmware men då fanns istället inte funktionen att spola i mp3.
Jag tycker inte att du ska kräva för mycket av denna spelare. Dom har ju bara haft 7 månader på sig sedan 1.2.x firmwaren att fixa mp3uppspelningNämner Sean det till alla han rekar nyaste firmwaren till tro? hmmmm
Postad 20 December 2008 - 21:21
lappen71
-
lappen71
-
Veteran
-
-
2053 inlägg
Det är väl då själva ********
Var tvungen att köra min recovery skiva på datorn.
Och nu plötsligt går det inte att mappa upp HDD i Tvixen på datorn.
Jag ser Tvixen i utforskaren som NONE och när jag försöker logga in med tvixhd1/tvixhd1 så går det inte.
Snart slänger jag ut skiten på gården...är det nån som vill ha det så ställe er under mitt fönster
Postad 20 December 2008 - 21:43
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Jag tycker inte att du ska kräva för mycket av denna spelare. Dom har ju bara haft 7 månader på sig sedan 1.2.x firmwaren att fixa mp3uppspelning Nämner Sean det till alla han rekar nyaste firmwaren till tro? hmmmm 
Personliga gliringar är ju alltid trevligt så här innan jul. Tack.
Postad 21 December 2008 - 02:48
zyntax81
-
zyntax81
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Personliga gliringar är ju alltid trevligt så här innan jul. Tack.
Var bara en jul fundering. God Jul i övrigt!
Postad 21 December 2008 - 11:21
Gurra72
-
Gurra72
-
Användare
-
-
100 inlägg
Nån som fått Sveriges Radio s alla program att fungera i Tvixen? isåfall berätta hur! Skulle bli min egen julklapp till mig själv.
Postad 21 December 2008 - 20:13
OGP
-
OGP
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hei,
Lastet inn 1.3.74....ingen bildet mer  Bare lyd. Hjelper ikke å trykke på TV OUT heller....tips? Alt virker før reboot etter upgrade.
Skal tv-standard stå på ntsc eller pal?
Redigerat av OGP, 21 December 2008 - 20:24.
Postad 22 December 2008 - 10:05
a95180
-
a95180
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Nån som fått Sveriges Radio s alla program att fungera i Tvixen? isåfall berätta hur! Skulle bli min egen julklapp till mig själv.
Jag vet inte om du sett mitt inlägg i denna tråd ang. ämnet. Där berättar jag att jag tyvärr _inte_ har fått det att funka, men du får iaf ett exempel på hur en fil borde se ut. Inlägget gäller FW 1.3.59, men jag har provat med 1.3.74 också och får samma negativa resultat. Felsymptomen är att SR-kanalen börjar spelas upp men avslutas efter någon halvminut eller så. Inlägget är från Dec 15 2008, 13:16 (jag har inte kommit på hur man länkar till ett visst inlägg). Mvh Jonas
Postad 22 December 2008 - 13:04
tuppen
-
tuppen
-
Användare
-
-
208 inlägg
Hej!
Vet någon om det fungerar att spela BlueRay-ISO filer skapade med AnyDVD HD från en BlueRay skiva, i tvix'n.
Ja jag vet att de blir stora ;-)
Mvh
Tuppen
Postad 22 December 2008 - 14:00
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Min proj visar att färgdjupet är 8bitar. Stämmer det ? Borde det inte vara 12 bitar, eller är det beroende på källan. Jag har testat diverse MKV, men enbart 8 bitar.
Nån som kan förklara ?
Postad 22 December 2008 - 17:58
paradiset91
-
paradiset91
-
Rookie
-
5 inlägg
Försöker spela webradio med tvixen men den bootar om hela tiden som jag försöker starta en m3u eller pls fil. Sparar undan en pls fil i winamp som jag försöker dra igång från tvix. Har provat att spara den på tixhårddisken men även försökt att dra igång den som ligger på datorns hårddsik via tvixen. Jag är en ny ägare av tvix och kan ha missat något om hur man gör. Jag har den senaste officiella firmwaren(tror jag).
Postad 22 December 2008 - 20:43
Unregistered7ad2a59b
-
Unregistered7ad2a59b
-
Användare
-
-
236 inlägg
Hej!
Vet någon om det fungerar att spela BlueRay-ISO filer skapade med AnyDVD HD från en BlueRay skiva, i tvix'n. Ja jag vet att de blir stora ;-)
Mvh Tuppen
Nej, bluray iso funkar inte, men varför inte bara använda den stora m2ts filen? Går ju så mycket snabbare att starta fimer när man slipper meny och extra kraffset. Väntar nu bara på subtitle stöd i m2ts filer
Postad 22 December 2008 - 21:32
paradiset91
-
paradiset91
-
Rookie
-
5 inlägg
Ursäkta mig jag fick igång radion, det var uppdateringen av firmwaren som hade misslyckats.
Går det att få in Moorongänget i Gbg (stefan Andersson) bandit m.m.
Finns det något ställe där man kan hitta adresser till svenska kanaler eller är det någon som läser forumet som har lyckats att lägga in svenska kanaler??
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|