Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 22 December 2008 - 23:32

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Behöver lite assist här, har totalt stillestånd i boxen. Har fått en helt ny burk från Canman, och får inte igång nätverksbiten (såklart). Om man kunde lära sig att fota alla inställningar innan man mekar med grejorna, men nej då... Problemet är att mina utdelade diskar från datorn visas som tomma. Jag får 5 av 5 när jag pingar, och jag kan komma åt den interna disken från datorn. Jag missar något uppenbart, men vad? Tvix ansluten med kabel till Netgear-router, och somm alltid tror man ju att allting är rätt ifyllt.

Redigerat av penke62, 23 December 2008 - 00:22.

Postad 23 December 2008 - 00:04

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Nu kommer jag inte åt den interna disken via USB. Det sket sig med en överföring, som bara stannade. Sen dess får jag beskedet att enehten är okänd/oidentifierad...

Att få den att synas i nätverket är inte heller lätt. Kanske är en fem meter nätverkskabel lit väl i längsta laget, jag vet inte. MEN, jag HAR kommit åt den via nätverket.

Har precis satt in en 1TB disk. Kan den var för stor?

Edit:

Kommer åt den via nätverket. Får väl bli den vägen då. Inte är det någon 1 Gig's förbindelse liksom. Trots att jag har 1Gb rakt igenom i nätverket...

Edit2:

Nu när den är formatterad i Tvixen. Har verkligen joxat med den ikväll. Tänkte att den kanske inte gillade att disken var formatterad i Windows, så jag tog helt sonika bort partitionen i Diskhanteraren och stoppade sen in disken i Tvixen igen.

Detta gjorde jag via min "USB-vagga" - som helt plötsligt kan komma att vara guld värd, eftersom det iaf går liite fortare att fylla disken på det sättet. Det blir lite micklande visserligen, men det får man väl typ ta, med denna inte helt färdiga mediaspelare...

Edit3

Nu är överföringen igång. 1TB-disken är i "USB-vaggan". Ca 8 timmar kommer det att ta...

Redigerat av Tompa123, 23 December 2008 - 14:16.

Postad 23 December 2008 - 10:39

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Behöver lite assist här, har totalt stillestånd i boxen. Har fått en helt ny burk från Canman, och får inte igång nätverksbiten (såklart). Om man kunde lära sig att fota alla inställningar innan man mekar med grejorna, men nej då... Problemet är att mina utdelade diskar från datorn visas som tomma. Jag får 5 av 5 när jag pingar, och jag kan komma åt den interna disken från datorn. Jag missar något uppenbart, men vad? Tvix ansluten med kabel till Netgear-router, och som alltid tror man ju att allting är rätt ifyllt.

Ingen som känner sig manad att tänka fritt om det här?
Ingen som gjorde, så jag fick lösa det själv. Det käns iofs bättre.

Redigerat av penke62, 23 December 2008 - 12:07.

Postad 23 December 2008 - 16:20

CalleD
  • CalleD
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Nej, bluray iso funkar inte, men varför inte bara använda den stora m2ts filen? Går ju så mycket snabbare att starta fimer när man slipper meny och extra kraffset.

Väntar nu bara på subtitle stöd i m2ts filer :)

Inga större problem med undertexter till m2ts-filer. Ta bara lämplig HD-undertext (1080P :lol: ) från ex Undertexter och döp till samma namn som m2ts-filen. Se och njut!
Men direktstöd vore ju enklast!

Calle

Postad 23 December 2008 - 20:31

Blutch
  • Blutch
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej,
Jag slog på stort inför julen och köpte en Tvix M-6500A. Nu försöker jag få den att fungera men det går inte så bra. Jag har kopplat in den till datorn för att kunna föra över lite filmer, men den kommer inte upp som en ikon i "Den här datorn" fastän det står att det ska göra det i manualen. Manualen som medföljde som pdf, och den tryckta handboken är ju inte till någon vidare hjälp måste jag säga... :lol:

I enhetshanteraren så står det att min hårddisk SAMSUNG HD753LJ USB Device fungerar korrekt.

Har jag missat något? Behöver jag koppla in den till TVn en gång först?

Jag vet att det är sent, och alla säkert är upptagna med julstöket, men jag är väldigt tacksam för all hjälp. :)

Postad 23 December 2008 - 20:48

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Hej,
Jag slog på stort inför julen och köpte en Tvix M-6500A. Nu försöker jag få den att fungera men det går inte så bra. Jag har kopplat in den till datorn för att kunna föra över lite filmer, men den kommer inte upp som en ikon i "Den här datorn" fastän det står att det ska göra det i manualen. Manualen som medföljde som pdf, och den tryckta handboken är ju inte till någon vidare hjälp måste jag säga... :lol:

I enhetshanteraren så står det att min hårddisk SAMSUNG HD753LJ USB Device fungerar korrekt.

Har jag missat något? Behöver jag koppla in den till TVn en gång först?

Jag vet att det är sent, och alla säkert är upptagna med julstöket, men jag är väldigt tacksam för all hjälp. :)

Kolla så att din hårddisk är en primär partition, annars fungerar den nog inte.
Se till att det blir i NTFS i samma veva.

Postad 23 December 2008 - 21:01

Blutch
  • Blutch
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tusen tack för snabbt svar. Men som lite halvdan på datafronten så vet jag inte hur jag gör hårddisken till primär...? Det stod något i instruktionerna om att "Ställ in jumperinställningarna till master" och jag letade efter någonstans där det stod något om jumperinställningar. Men hittade inget...

Vad ska jag göra? :)

Postad 23 December 2008 - 21:21

HemoWest
  • HemoWest
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

........
.......

Fattar jag dig rätt om jag säger att du har köpt dig en Tvix plus en usb-hårddisk (extern). Nu försöker du få tillgång till disken genom att först koppla in Tvixen i datorn och usb-disken i Tvixen. Jag hoppas att jag fattar fel för annars borde det ju vara snajdigt att koppla in din usb-disk direkt i datorn.

Om hårddisken inte är en extern usb-disk så är det enklaste sättet att formatera den att göra det med hjälp av Tvixen. Stoppa i disken enligt anvisningarna och starta upp Tvixen. När Tvixen frågar om den ska formatera disken så svarar du ja. När formateringen är klar borde Windows hitta den likt en normal usb-disk när du kopplar ihop den.

Höll jag tungan i rätt mun eller har ett glas rött gjort mig helt snurrig!?

:)

Postad 23 December 2008 - 21:43

Blutch
  • Blutch
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Nja, det är en intern hårddisk som jag satt dit själv. Det var nån liten papplåda i den från början, men hårddisken som jag köpte ingick i paketet från Webhallen, så det ska vara korrekt.

Nu har jag testat att slå på apparaten UTAN att ha USB-kabeln inkopplad till datorn. Det har kommit upp en del inställningar, men det verkar inte funka som det ska. Jag trycker och trycker och chansar men har inte kommit någonstans känns det som. :) Jag får kämpa vidare lite så får vi se. Men någon fråga om formatering har jag inte sett ännu...

Postad 23 December 2008 - 22:29

HemoWest
  • HemoWest
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Istället för att sitta och aptrycka på alla knappar och hoppas på tur så vore det nog att föredra att göra följande (i den ordningen):
  • Först stoppa i hårddisken i Tvixen
  • Sen starta Tvixen (inkopplad till TV:n)
  • Trycka på fjärrkontrollens "TV OUT" (näst längst ner till vänster)
  • Upprepa knapptryckandet tills bild syns
  • Formatera disken när Tvix:en önskar göra det

När allt detta är gjort kan du testa att koppla in till datorn via usb....

Postad 23 December 2008 - 22:37

flizzy
  • flizzy
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Måste man skicka ljudet via Analog (PCM) inställning för att kunna få ljud i MKV-filer? För mig är det så iallafall.
Kör HDMI via Onkyo 606 förstärkare. FW: 1.3.74.

Redigerat av flizzy, 23 December 2008 - 23:08.

Postad 23 December 2008 - 22:55

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Måste man skicka ljuder via Analog (PCM) inställning för att kunna få ljud i MKV-filer? För mig är det så iallafall.

Nej, det ska fungera i normala fall.
De senare firmware som släppts har medfört lika många nya problem som de har löst.
1.2.52 verkar vara den som medför minst problem i nuläget (rätta mig om jag har fel).

Postad 23 December 2008 - 23:10

flizzy
  • flizzy
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Misstänkte att det var den nya firmwaren som ställde till det. Då blir det till att återgå till 1.2.52 då. Tack för svaret.

Postad 23 December 2008 - 23:43

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Tusen tack för snabbt svar. Men som lite halvdan på datafronten så vet jag inte hur jag gör hårddisken till primär...? Det stod något i instruktionerna om att "Ställ in jumperinställningarna till master" och jag letade efter någonstans där det stod något om jumperinställningar. Men hittade inget...

Du behöver inte skämmas, DViCO är inte heller mer än halvdana "på datafronten". Instruktionen om "jumperinställningarna till master" hör till TViX 4000 som kom för några år sedan, de borde fått bort det ur handboken vid det här laget...

Postad 23 December 2008 - 23:59

Blutch
  • Blutch
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Nu har jag fått ordning på allt. Jag hade råkat få italienska som språk så när jag väl hade tryckt på TV-OUT 48 gånger och äntligen fått bild, så fick jag gissa mig till hur man återställde apparaten... På italienska... :P

Men nu har jag flyttat över lite filer, så nu ska jag äntligen testa apparaten.

Stort tack för all hjälp, särskilt till HemoWest som löste problemet. :)

Nu ska jag bara försöka förstå vad alla audio-video-inställningar och annat ska vara till för... Men det kanske är överkurs... Jag får nog läsa igenom hela tråden så kanske det finns fler bra tips.

GOD JUL ALLA!!! Hehe, nu blev det precis 00:00. :lol:

Postad 24 December 2008 - 00:04

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Nu har jag gjort slag i saken och beställt en Tvix 6500. Har några frågor dock (orkar inte sitta och läsa igenom varenda sida):

1. Har tänkt stoppa i en 500gb hårddisk, visst är det 3,5" S-ATA som gäller? Och vilken hårddisk rekommenderar ni som är tyst?

2. Hur gör jag ifall en film är i .img-format? Räcker det att döpa om filen till .iso? Finns annars något bra program för att konvertera img till iso i datorn?

3. Min TV är endast HD-Ready. Vad händer om jag försöker köra en 1080p .mkv-fil? Ingen bild alls eller kan man skala ned den till 720p?

4. Har upptäckt att många .mkv-filer inte har någon text. Vart hittar jag subs till alla filmer, någon speciell sida som har de flesta?

Det var allt för nu, tack på förhand! :)

Postad 24 December 2008 - 00:34

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Nu har jag gjort slag i saken och beställt en Tvix 6500. Har några frågor dock (orkar inte sitta och läsa igenom varenda sida):

1. Har tänkt stoppa i en 500gb hårddisk, visst är det 3,5" S-ATA som gäller? Och vilken hårddisk rekommenderar ni som är tyst?

2. Hur gör jag ifall en film är i .img-format? Räcker det att döpa om filen till .iso? Finns annars något bra program för att konvertera img till iso i datorn?

3. Min TV är endast HD-Ready. Vad händer om jag försöker köra en 1080p .mkv-fil? Ingen bild alls eller kan man skala ned den till 720p?

4. Har upptäckt att många .mkv-filer inte har någon text. Vart hittar jag subs till alla filmer, någon speciell sida som har de flesta?

Det var allt för nu, tack på förhand! :)

Hallå,

1. Ja, 3,5" SATA är det som gäller. Jag kör Samsungs 500-giggare. den är tyst.
2. Nyaste firmwareversionerna spelar även .img. För de gamla funkar det oftast med att bara döpa om filen till .iso
3. Du kan spela upp 1080p filmer i 720p eller vilket format du nu vill/kan köra.
4. Har ingen personlig erfarenhet, men efter en googling så verkar väl undertexter.se vara en bra källa?

//BC

Postad 24 December 2008 - 00:40

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Vad ska jag göra? :)

Om du inte får Tvixen till att göra jobbet som HemoWest skrev, så får du göra så här:
Gå in i "Controlpanel/administrative tools/Computer management" och välj där "Disk management" (med översättning och lite fantasi hittar du även i svenska versionen). Där kan du se vad din disk har för status.
Det ska alltså inte stå dynamisk till vänster om stapeln för den hårddisken.
Prova att ta bort hela partitionen där genom att högerklicka och välja "Delete volume".
Starta om Tvixen och sen borde frågan dyka upp.
Man ska kunna lägga till en primär i Disk management också, men jag är lite för ovan vid det för att förklara hur det går till. Troligen är det bara att välja "Add volume" eller liknande, efter att du har tagit bort den existerande.

EDIT: Så går det när man gör en massa saker mitt i ett meddelande... problemen är redan lösta och jag har ett meddelande fullt av svammel. /EDIT.

GOD JUL på er alla!

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 24 December 2008 - 00:43.

Postad 24 December 2008 - 00:53

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Ok tack för snabba svar! Vilken firmwareversion ska jag köra? Den allra nyaste har gjort en del saker sämre har jag hört? Hur som helst tror jag att jag kommer att bli nöjd med min Tvix, ska nästan uteslutande bara använda den till filmtittande.

GOD JUL!

Postad 24 December 2008 - 12:11

HemoWest
  • HemoWest
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

........
Stort tack för all hjälp, särskilt till HemoWest som löste problemet. :)
........
GOD JUL ALLA!!! Hehe, nu blev det precis 00:00. ;)
.......

Skönt att det blev bra till slut. Troligtvis var det tryckandet i blindo som la italienska som språk. Men du verkar vara en fena på att läsa även det. (Det finns förövrigt en liten lathund tidigare i denna tråd där man får hjälp att knappa sig fram oavsett spårk. Kan vara bra att veta.)

God Jul på dig och alla andra Tvix:are.

Postad 24 December 2008 - 12:38

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Skönt att det blev bra till slut. Troligtvis var det tryckandet i blindo som la italienska som språk. Men du verkar vara en fena på att läsa även det. (Det finns förövrigt en liten lathund tidigare i denna tråd där man får hjälp att knappa sig fram oavsett spårk. Kan vara bra att veta.)

God Jul på dig och alla andra Tvix:are.

Nu ligger väl Blutch packad under granen eller har låst in sig och kollar film "marathon-style", men jag vet inte om jag fattade saken rätt om hans språk i Tvixen. Det finns ett sätt att ändra grundspråket i Tvixen för all framtid, citat:

If your current TViX's default language and TV system is correct you do not need to do this.
If your TViX's default setting is not what you want, You need to do this once and once only.
You do not need to do this everytime you upgrade the firmware.

1. Press 1->3->9->7 button on the initial screen (MENU).

2. When the Factory Menu appear, Press the Input Factory Code. Please refer to below table.
(Example : Swedish-0692)

3. Select save – press ok button. And then TViX is rebooted.

Om inte grundspråket är rätt så kan det hända de mest konstiga sakerna.

EDIT: Mina inlägg får mig själv och tro att jag har tullat på julglöggen i sömnen. Har läst tidigare inlägg aningen slarvigt. Nåja, det är ett tips till er som har köpt utländska "fulburkar" om inget annat. /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 24 December 2008 - 13:48.

Postad 24 December 2008 - 15:42

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

1. Ja, 3,5" SATA är det som gäller. Jag kör Samsungs 500-giggare. den är tyst.
2. Nyaste firmwareversionerna spelar även .img. För de gamla funkar det oftast med att bara döpa om filen till .iso
3. Du kan spela upp 1080p filmer i 720p eller vilket format du nu vill/kan köra.
4. Har ingen personlig erfarenhet, men efter en googling så verkar väl undertexter.se vara en bra källa?

1. Jag har också Samsung, andra föredrar Western Digital Green.
3. Ja, det är bara att ställa in TViXen att alltid skicka 720p ut.
4. Eller swesub.nu, det är därifrån undertexter.se stjäl de flesta av texterna.

Postad 24 December 2008 - 19:54

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Totalt off topic:
En god jul till alla er andra nördar.

Postad 25 December 2008 - 18:53

TukTuk
  • TukTuk
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Hej!

Vet inte om det blir något off-topic men om någon av er ser denna till REA ute nu i mellandagarna tror jag det är många som skulle uppskatta ifall ni hojtar till om pris och plats! Tack!

Postad 25 December 2008 - 20:59

weezer
  • weezer
  • Forumräv

• 706 inlägg
  • 0
Kort fråga, kan jag connecta till tvixen utifrån via ftp? Dess interna ip jag använder vid ftp är ju inte till så mkt användning där, liksom.

Postad 25 December 2008 - 23:14

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Hej!

Vet inte om det blir något off-topic men om någon av er ser denna till REA ute nu i mellandagarna tror jag det är många som skulle uppskatta ifall ni hojtar till om pris och plats! Tack!

https://www.minhembi...s...t&p=2227395

Postad 25 December 2008 - 23:34

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Kort fråga, kan jag connecta till tvixen utifrån via ftp? Dess interna ip jag använder vid ftp är ju inte till så mkt användning där, liksom.

Självklar går det att komma åt tvixen FTP-server lika bra som vilken annan server som helt utifrån, men du måste ju forwarda porten först.

Postad 26 December 2008 - 01:11

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
God fortsättning på er. Pryl-Geekpolare. :lol:

Mitt USB-sladdproblem är löst. Köp INTE Deltacos billiga USB-kabel, om det är ca tre meter mellan datorn och TVixen. Då får ni problem, som jag beskrivit tidigare i denna tråd.

Min Samsung 1TB:are hälsar och berättar att han mår alldeles ypperligt i TVixen. :wub:

Redigerat av Tompa123, 26 December 2008 - 01:59.

Postad 26 December 2008 - 08:05

weezer
  • weezer
  • Forumräv

• 706 inlägg
  • 0

Självklar går det att komma åt tvixen FTP-server lika bra som vilken annan server som helt utifrån, men du måste ju forwarda porten först.

Ahh, ok får ge mig in i routern å bröta då :wub:

Postad 26 December 2008 - 21:25

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlägg
  • 0
Tänkte köpa en Tvix 6500, men har några frågor:

1. Kan man ladda ner en blu-ray skiv-fil och sedan köra den i tvixen om man lägger in den på en usb hårddisk? Har hört att man ska klicka på den stora video filen, ungefär som att öppna en video ts fil i vlc?

2.Vilken usb hårddisk funkar bäst med en tvix?

3. Ger m-7000 bättre bild, den är ju guldporterad ingång/utgångarna, eller?

4.Syncar den rätt 24p 1080p?

Postad 26 December 2008 - 22:45

OGP
  • OGP
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
HDMI-Lyd kan ikke slås av lenger i setup med nye FW.....den sender lyd ut uansett.

Postad 27 December 2008 - 01:38

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Tänkte köpa en Tvix 6500, men har några frågor:

1. Kan man ladda ner en blu-ray skiv-fil och sedan köra den i tvixen om man lägger in den på en usb hårddisk? Har hört att man ska klicka på den stora video filen, ungefär som att öppna en video ts fil i vlc?

Det stämmer, men du kan inte använda dig av textningen i filen.
Om jag har fattat saken rätt så kan man använda sig av extern textfil.

2.Vilken usb hårddisk funkar bäst med en tvix?

Köp något tyst och svalt. Mitt tips är WD Elements t.ex.

3. Ger m-7000 bättre bild, den är ju guldporterad ingång/utgångarna, eller?

Under extrema förhållanden skulle du kunna slippa glappkontakt eller liknande... men svaret blir nog ändå: -Nej!
Guldpläterade kontakter och inget annat.

Ja! Till 100%.

Postad 27 December 2008 - 02:31

Unregistered9c2c5781
  • Unregistered9c2c5781
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

HDMI-Lyd kan ikke slås av lenger i setup med nye FW.....den sender lyd ut uansett.

Jodå, det kan man visst.

Jag kör FW 1.3.74 med Video-ut HDMI och HDMI ljud AV.

Funkar klockrent, har inte haft några problem med denna FW sedan jag uppdaterade från 1.2.52

Postad 27 December 2008 - 08:36

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlägg
  • 0

Det stämmer, men du kan inte använda dig av textningen i filen.
Om jag har fattat saken rätt så kan man använda sig av extern textfil.

Tack för svaren.
Visste inte att det fans färdiga textfiler till sådana filer, eller tar man det en rippad versions srt fil? Kan det inte bli så att texten kommer in lite fel i filmen?

Postad 27 December 2008 - 08:58

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

NEJ!

Spelar du bluray rippar .m2ts filer växlar inte TViXen uppdateringsfrekvens till 24 bilder per sekund.
Med andra ord är det rätt så värdelöst att spela .m2ts filer då det inte går att forcera fram 24p med TViX, det går med NMT mjukvara. Hoppas att det kommer i en nyare mjukvara...

Redigerat av bpl, 27 December 2008 - 09:00.

Postad 27 December 2008 - 10:56

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlägg
  • 0

Visste inte att det fans färdiga textfiler till sådana filer, eller tar man det en rippad versions srt fil? Kan det inte bli så att texten kommer in lite fel i filmen?

? :)

Postad 27 December 2008 - 11:56

pefl
  • pefl
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Måste man skicka ljudet via Analog (PCM) inställning för att kunna få ljud i MKV-filer? För mig är det så iallafall.

Jag har samma problem, har också en 606:a. Men man behöver inte gå över till Analog inställning om man kör en mp4-fil eller nåt först. Hur skumt som helst, men säg vad som inte är det med den här apparaten.

Postad 27 December 2008 - 12:02

Bletch
  • Bletch
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Edit; fick svar på min fråga.

Redigerat av Bletch, 27 December 2008 - 12:15.

Postad 27 December 2008 - 12:38

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

NEJ!

Spelar du bluray rippar .m2ts filer växlar inte TViXen uppdateringsfrekvens till 24 bilder per sekund.
Med andra ord är det rätt så värdelöst att spela .m2ts filer då det inte går att forcera fram 24p med TViX, det går med NMT mjukvara. Hoppas att det kommer i en nyare mjukvara...

Har inte märkt det problemet på min äldre Tvix (och tro mig jag är känslig för sånt) och det låter suspekt att den inte skulle känna av det. Å andra sidan har jag svårt att fatta varför man måste köra .m2ts-filer när .mkv fungerar så bra.
Ska testa lite mer men med gammelburken... har inget sug efter dessa nyare i dagsläget.

? :)

Om du tar en som är avsedd för samma framerate (23,976Hz) så fungerar det. Dessutom så är Tvixens möjlighet att synka om texten "on the fly" så bra att man snabbt synkar om den i början av filmen för att kunna luta sig tillbaks.

Postad 27 December 2008 - 16:24

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Har inte märkt det problemet på min äldre Tvix (och tro mig jag är känslig för sånt) och det låter suspekt att den inte skulle känna av det. Å andra sidan har jag svårt att fatta varför man måste köra .m2ts-filer när .mkv fungerar så bra.

Anledningen att köra .m2ts filer är att jag vill spela upp HD ljudet med min Onkyo TX-SR606.

TViXen switchar fint till 24p på .mkv och .avi men inte på .m2ts, bug eller inte implementerad feature det är frågan.
Forcering av 1080/24p skulle lösa problemet...

Postad 27 December 2008 - 19:18

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Går det att använda externa usb-tvkort till den här, eller måste man använda insticksmodulen som finns? Hur blir den inspelade bilden kvalitetsmässigt med insticken?

Postad 27 December 2008 - 21:06

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlägg
  • 0

Ska testa lite mer men med gammelburken... har inget sug efter dessa nyare i dagsläget.

Om du tar en som är avsedd för samma framerate (23,976Hz) så fungerar det. Dessutom så är Tvixens möjlighet att synka om texten "on the fly" så bra att man snabbt synkar om den i början av filmen för att kunna luta sig tillbaks.

Finns det någon annan apparat på marknaden som kan läsa texten i en blu-ray skiva fil? Eller kommer det någon uppdatering snart som möjliggör detta. Eller är det krångligt att lösa? Kan Popcorn läsa texten i en bluray fil?

Postad 27 December 2008 - 21:23

Unregisteredbc7538b2
  • Unregisteredbc7538b2
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Funderar på o köpa en 6500 eller popcorn a-110. Om man installerar en intern hårdisk på tvix M-6500A kan man koppla en nätverk kabel mellan datorn o tvixen o föra över filer den vägen eller vad är det smidigast sättet o föra över filer annars

Postad 27 December 2008 - 21:40

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Funderar på o köpa en 6500 eller popcorn a-110. Om man installerar en intern hårdisk på tvix M-6500A kan man koppla en nätverk kabel mellan datorn o tvixen o föra över filer den vägen eller vad är det smidigast sättet o föra över filer annars

Det går att överföra filer över antingen USB-kabel eller nätverk. USB går mycket snabbare än nätverk men dels så får inte sladden vara särskilt ång och dels går det inte att spela film samtidigt som man använder USB mot datorn. Nätverk går i max cirka 50 Mbpds även om du har GigaBit nät.

/Göran

Postad 27 December 2008 - 21:42

Unregisteredbc7538b2
  • Unregisteredbc7538b2
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Det går att överföra filer över antingen USB-kabel eller nätverk. USB går mycket snabbare än nätverk men dels så får inte sladden vara särskilt ång och dels går det inte att spela film samtidigt som man använder USB mot datorn. Nätverk går i max cirka 50 Mbpds även om du har GigaBit nät.

/Göran

Men om man inte tittar samtigt som man för över filmer eller musik till hdd på tvixen så borde det funka med en lång usb kabel eller?

Postad 27 December 2008 - 22:05

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Går det att använda externa usb-tvkort till den här, eller måste man använda insticksmodulen som finns? Hur blir den inspelade bilden kvalitetsmässigt med insticken?

Nej - det finns inga drivrutiner för USB TV-kort.
Insticksmodulen kan bara användas med marksända fria kanaler (DVB-T). Bildkvaliteten blir mycket bra, framför allt med SVT HD om man har tillgång till det (Mälardalen).
Det som skämmer är att stödet för TV-modulen är eftersatt. Jag tror att det finns olika typer av problem i varje firmware som har att göra med DVB-T modulen. De som skyndar till TVIX försvar hävdar att TVIX i första hand är avsedd att spela filmfiler.

/Göran

Postad 27 December 2008 - 22:43

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Men om man inte tittar samtigt som man för över filmer eller musik till hdd på tvixen så borde det funka med en lång usb kabel eller?

Jag vet inte maximal längd på kabeln på rak arm. Det finns uppgifter tidigare i tråden. Själv brukar jag flytta en notebook till TVIX då och då om det är stora filer jag vill föra över.
Jag skulle gissa att någon annan kommer in snart med uppgift om hur lång kabeln får vara.

Om det inte är stora filer brukar jag använda Samba-servern i TVIX och mappa upp disken i TVIX till datorn. Då kan man använda vanlig copy-paste mellan diskarna (båda riktningarna). Själv anväbder jag trådat nät.

/Göran

EDIT: Det påstås tidigare i tråden att maxlängd är 5 meter.

Redigerat av Goeran, 27 December 2008 - 22:50.

Postad 28 December 2008 - 01:49

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

EDIT: Det påstås tidigare i tråden att maxlängd är 5 meter.

Det kan nog stämma, men jag fick problem med en kabel redan vid tre meter(har skrivit om det i tråden tidigare), så...

Den jag har nu funkar dock, köpt på PåAv av alla ställen...

Redigerat av Tompa123, 28 December 2008 - 01:52.

Postad 28 December 2008 - 02:06

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Nu är jag trött :D

men håller på att få krupp, har sökt i tråden men jag kan inte ta till mig nått.

har inst netshare, har trådbundet nätverk via router, men sen då, finns det nån lättfattad guide var man ska klicka, vilken typ av ftp man ska skicka med.
ska man öppna portar i routern, vilka isåfall.
som det är nu fattar jag inte nått och det är många sidor att läsa.

Postad 28 December 2008 - 11:15

flizzy
  • flizzy
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Jag har samma problem, har också en 606:a. Men man behöver inte gå över till Analog inställning om man kör en mp4-fil eller nåt först. Hur skumt som helst, men säg vad som inte är det med den här apparaten.

Jag installerade FW 1.2.52 iställetoch nu funkar det med de Digitala inställningarna. Får leva med andra problem istället...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.