Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 10 augusti 2009 - 19:40
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Egentligen är det faktiskt ganska märkligt med alla dom här digital-boxarna av diverse märken. Jag har haft ett flertal som en Kiss DP558, Dreambox DM-7020-S, Sagem CDC7000, IpBox 900HD, Tvix M-4100SH och nu slutligen en Sagem HD PVR 101-ST. Gemensamt för dom alla är att knappast någon användare verkar nöjd om man läser dom respektive forumen. Ingen av maskinerna verkar färdigutvecklade och det är ett ständigt uppdaterande av progranvara. Hittills har jag inte sett eller hört talas om den perfekta boxen. Är det en sak som fungerar bra så kan man ge sig den på att minst 5 funktioner som orsakar diverse crachar. Man kan undra vad dom olika upphovsmakarna tänker på? "Skicka ut "skiten på marknaden så får vi se om dom blir nöjda, å ta bra betalt för dom inte minst!" På något sätt är det bara att inse att vi, pöbeln, är dom alfa, beta-testare som tillverkarna inte själva har lust att engagera innan dom släpper en ny produkt på marknaden. Och för oss simpla labbråttor är alltid gräset grönare på andra sidan, kosta vad det kosta vill. Vem skulle köpa en bil där krockuddarna fungerar på var tredje bil, antisladdsystemet fungerar på ett hjul (om man har tur) ,där styrservon ballar ur då o då och bromsarna är sådär. Den kärran skulle inte bli gammal på marknaden inbillar jag mig. Vi är nog tiil sist bara brickor i spelet om att sälja dom flesta och dyraste abbonemangen och låsa upp oss så länge som möjligt. Och om det låter pessimistiskt så är det precis vad det är för jag börjar bli lite trött på det här med digitalboxar och alla fantastiska funktioner som sällan eller aldrig fungerar. En stilla undran till slut är om någon sett, provat eller hört talas om den ulimata boxen (som inte kostar en förmögenher) ?
Sagem har inte varit inblandad i CDC7000 (dvs CDs Combobox) den kom från koreanska Handan. Sagem kom in i bilden senare med HDTV-boxarnas intåg. Comboboxen från 2004 hade i mångt och mycket en bättre mjukvara med fler funktioner än vad Sagems har 2009 (tyvärr).
Postad 11 augusti 2009 - 10:05
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Börjar tröttna på allt trassel med boxen nu, som dom dessutom är alldeles för sega med att rätta till.
Är det nån som vet om det finns nåt tv-kort man kan sätt i datorn som kan konkurrera med CD boxen?
Postad 11 augusti 2009 - 15:25
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Börjar tröttna på allt trassel med boxen nu, som dom dessutom är alldeles för sega med att rätta till.
Är det nån som vet om det finns nåt tv-kort man kan sätt i datorn som kan konkurrera med CD boxen?
Borde du bäst veta, kan man tycka ;-) Kanske finns det något bra här. https://www.prisjakt...ams=k=s40693446Hör gärna av dig om du hittar något bra, önskar också en bättre möjlighet att förflytta inspelade program, snabbare än genom realtidskopiering.
Postad 11 augusti 2009 - 16:18
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Borde du bäst veta, kan man tycka ;-)
Kanske finns det något bra här. https://www.prisjakt...ams=k=s40693446
Hör gärna av dig om du hittar något bra, önskar också en bättre möjlighet att förflytta inspelade program, snabbare än genom realtidskopiering.
Jag ska kolla där, thanks  Ja, det borde ju jag veta Jag gick ursprungligen med i hembio forum för att kolla om det fanns nåt (bra) tv-kort för canal digital. Det var innan CD boxen fanns. Jag kunde inte hitta nåt sånt kort och under tiden kom cd boxen så då blev det den istället. Förhoppningsvis finns det nåt bra tv-kort nuförtiden, men det verkar vara en riktigt djungel så det kan ta tid att hitta nåt, om det finns .
Postad 11 augusti 2009 - 16:36
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Tror att FireDTV kan vara något tillsammans med en HTPC med antingen Vista 64 eller W7 64
Postad 11 augusti 2009 - 16:58
Unregisteredba5975fd
-
Unregisteredba5975fd
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Ja definitivt FireDTV är det bästa alternativet , har kollat upp detta många gånger o jag kommer alltid till samma slutsats. (tyvärr är spargrisen bara halvfull , men det kommer att bli FireDTV för min del ) https://www.inet.se/...rewire/6303955/http://www.digital-e...index.php?startEn gammal tråd kanske men fullt läsvärd https://www.minhembi...howtopic=104658
Redigerat av Unregisteredba5975fd, 11 augusti 2009 - 17:14.
Postad 11 augusti 2009 - 18:10
Unregistered828ccd15
-
Unregistered828ccd15
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
Har sökt och läst massor av sidor i denna mastodonttråd men hittar inte något om hur man får marksänt att funka i denna box. Har lagt till de marksända kanalerna men vart hittar jag dom sedan?Glöm min dumma fråga, NU, när jag frågade så hittade jag dom
Redigerat av Unregistered828ccd15, 11 augusti 2009 - 18:18.
Postad 11 augusti 2009 - 18:25
kjellhugo
-
kjellhugo
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Ja definitivt FireDTV är det bästa alternativet , har kollat upp detta många gånger o jag kommer alltid till samma slutsats. (tyvärr är spargrisen bara halvfull , men det kommer att bli FireDTV för min del ) 
https://www.inet.se/...rewire/6303955/
http://www.digital-e...index.php?start
En gammal tråd kanske men fullt läsvärd https://www.minhembi...howtopic=104658
Håller med om att Fire-DTV är bäst som tv-kort, funkar fint med S2-kort i Windows7 och få in HD-kanalerna MEN man lever under hotet att CD ska börja para korten, och de lär väl inte godkänna Fire-DTV korten. Bra sajt för info om Fire-DTV är www.tystpc.nu.
Postad 11 augusti 2009 - 19:29
hank the hunk
-
hank the hunk
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Hej på Er,
I min box startar hårddisken av sig själv ca 2 minuter efter det att man har stängt av boxen, man hör hur den surrar igång (ej fläkten) boxen är fortfarande "avstängd" ingen bild eller ljud på tv:n och klockan visas i displayen, boxen blir även varm precis som om den var igång.
Någon mer som vet något kring detta?, pratade med supporten 4ggr idag och fick råden att läsa in senaste mjukvaran på nytt, köra factory defaults & formatera hårddisken, inget av detta hjälpte.
Fjärde gången jag pratade med dem så sa de att det var ett känt problem och att en tekniker skulle kontakta mig inom 48h.
Boxen och abonnemanget är helt nytt, dock undrar jag om boxen är begagnad...det fanns ingen skyddsfilm över displayen och att det fanns fingeravtryck där, någon som vet om det skall vara skyddsfilm över displayen? det brukar ju vara det på nya produkter. På baksidan av boxen sitter det en liten vit fyrkantig klisterlapp som jag inte förstår varför den sitter där, kan det vara någon märkning för att boxen är rekondad?
Postad 11 augusti 2009 - 19:53
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej på Er,
I min box startar hårddisken av sig själv ca 2 minuter efter det att man har stängt av boxen, man hör hur den surrar igång (ej fläkten) boxen är fortfarande "avstängd" ingen bild eller ljud på tv:n och klockan visas i displayen, boxen blir även varm precis som om den var igång.
Någon mer som vet något kring detta?, pratade med supporten 4ggr idag och fick råden att läsa in senaste mjukvaran på nytt, köra factory defaults & formatera hårddisken, inget av detta hjälpte.
Fjärde gången jag pratade med dem så sa de att det var ett känt problem och att en tekniker skulle kontakta mig inom 48h.
Boxen och abonnemanget är helt nytt, dock undrar jag om boxen är begagnad...det fanns ingen skyddsfilm över displayen och att det fanns fingeravtryck där, någon som vet om det skall vara skyddsfilm över displayen? det brukar ju vara det på nya produkter. På baksidan av boxen sitter det en liten vit fyrkantig klisterlapp som jag inte förstår varför den sitter där, kan det vara någon märkning för att boxen är rekondad?
Hur ser den "röda lampan" ut i displayen, lätt röd, blinknade etc? När du kör boxen får den in EPG för ett antal dagar och när du stänger av boxen så borde den gå och låta med fläkt mm i 5-10 minuter tuggande innan den tystnar, men det gör inte din? Om det är en klisterlapp på undersidan så täcker den den skruv som "håller ihop boxen"
Postad 11 augusti 2009 - 20:10
hank the hunk
-
hank the hunk
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Hur ser den "röda lampan" ut i displayen, lätt röd, blinknade etc? När du kör boxen får den in EPG för ett antal dagar och när du stänger av boxen så borde den gå och låta med fläkt mm i 5-10 minuter tuggande innan den tystnar, men det gör inte din?
Om det är en klisterlapp på undersidan så täcker den den skruv som "håller ihop boxen"
Den röda lampan lyser med ett fast sken, inte särskilt svagt, starkare än klockan. EPG:n täcker ett antal dagar framåt i tiden, har inte kolalt exakt hur långt. När jag stänger av boxen tar det inte många sekunder innan den blir helt tyst, absolut inga 5 min. Klisterlappen sitter på baksidan där anslutningarna sitter, en liten vit lapp typ en kanapp cm i fyrkant. /henrik
Postad 11 augusti 2009 - 21:36
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Den röda lampan lyser med ett fast sken, inte särskilt svagt, starkare än klockan. EPG:n täcker ett antal dagar framåt i tiden, har inte kolalt exakt hur långt. När jag stänger av boxen tar det inte många sekunder innan den blir helt tyst, absolut inga 5 min.
Klisterlappen sitter på baksidan där anslutningarna sitter, en liten vit lapp typ en kanapp cm i fyrkant.
/henrik
jag hade fel om lampan den lyser mycket riktigt starkare än klockan, men boxen bör allt tugga hårddisk i en 5 minuter med blinkande lampa (vilket är ett fel men som alla? borde ha) och därefter tystna med fast sken. Har ingen aning varför din beter sig annorlunda
Postad 12 augusti 2009 - 08:18
tv-kort
-
tv-kort
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Håller med om att Fire-DTV är bäst som tv-kort, funkar fint med S2-kort i Windows7 och få in HD-kanalerna MEN man lever under hotet att CD ska börja para korten, och de lär väl inte godkänna Fire-DTV korten.
Bra sajt för info om Fire-DTV är www.tystpc.nu.
Ja, det där med pairing gör ju verkligen att man tvekar att investera i ett tv-kort. ( https://www.minhembi...howtopic=220332) ETT tv-kort räcker väl inte förresten om man vill kunna spela in en kanal och titta på en annan ? Då måste man väl koppla in 2 tv-kort med ett parabolkort till varje?
Postad 12 augusti 2009 - 09:30
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Ja, det där med pairing gör ju verkligen att man tvekar att investera i ett tv-kort. (https://www.minhembi...howtopic=220332)
ETT tv-kort räcker väl inte förresten om man vill kunna spela in en kanal och titta på en annan ? Då måste man väl koppla in 2 tv-kort med ett parabolkort till varje? 
Vill inte vara oförskämd men jag tycker att det är bättre att du skapar en egen tråd om TV-kort, det är inte så mycket CD HD box relaterat. Men jag tror att det är så att du måste ha två kort (om det inte finns någon som har två mottagare i sig). Du behöver då också ett tvillingkort från CD. Kanske är det bättre att satsa på en typ CD combobox (som faktiskt fungerar utmärkt (har haft min i kanske 5 år aldrig någon hängning) och köra den för SD och allmänt tittande och ha ett HD TV-kort kopplat till datorn
Postad 12 augusti 2009 - 09:45
hank the hunk
-
hank the hunk
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
jag hade fel om lampan den lyser mycket riktigt starkare än klockan, men boxen bör allt tugga hårddisk i en 5 minuter med blinkande lampa (vilket är ett fel men som alla? borde ha) och därefter tystna med fast sken. Har ingen aning varför din beter sig annorlunda
I går kväll tuggade den faktiskt ett par minuter innan den stängde av sig, men sen efter ca 2min så startade hårddisken igen. Det är nog inte helt bra att den är igång utan fläkt, när jag startade boxen i morse och kollade temperaturen så var den 53 grader, boxen står helt fritt på en hylla som sitter på väggen. Ingen som vet om det satt plastfilm över displayen då ni fick Er box? /henrik
Postad 12 augusti 2009 - 09:52
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
I går kväll tuggade den faktiskt ett par minuter innan den stängde av sig, men sen efter ca 2min så startade hårddisken igen.
Det är nog inte helt bra att den är igång utan fläkt, när jag startade boxen i morse och kollade temperaturen så var den 53 grader, boxen står helt fritt på en hylla som sitter på väggen.
Ingen som vet om det satt plastfilm över displayen då ni fick Er box?
/henrik
Verkar inte bra, ta du och få en ny box. Boxen ligger nästan aldrig över en 45-48grader för det justerar fläkten och vid start så brukar det var runt en kanske 38C
Postad 12 augusti 2009 - 09:55
Travolta
-
Travolta
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Tycker min box surrar en hel del. Beställde den nyligen så jag vill tro att jag ändå har den tysta modellen. Men står jag 5 meter ifrån är det inga problem att höra den om det är riktigt tyst för övrigt.
Kan man se på något sätt om man har den modellen som klassas som den tysta?
Postad 12 augusti 2009 - 12:04
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Håller med! Såg oxå på The Happening igår kväll, det är ju rena katastrofen hur textningen är. O att tex-tv dyker upp titt som tätt är ju oxå väldigt störande. Trött på att den hänger sig i MyTv menyn ofta etc.. Nu har denna box snart funnits på marknaden i 2år, o fortfarande är den ej 100% stabil o ej bra box. Frågan är om den överhuvudtaget kommer bli helt bra o stabil box. Sagem har jag inget förtroende av längre. Skit företag känns det som att det är. Undrar om Pace är bättre? Som Viasat använder..
Får jag snart reda på! Min Pace ligger och väntar på att köras ut av lantbrevbäraren. Gratis medskickas även trådlösa routrar för att kunna nyttja VideoOnDemand på boxarna! Nu helt plötsligt känns det inte som om CD ligger först i tekniken längre. Jag har dessutom, nu när jag har legat sjuk i några dagar tittat mycket på HDTV, tex Animal HD och retat mig mycket på att bilden ofta hänger sig eller blockar sig. Får se om detta blir bättre hos Viasat. Likaså saknade jag 5.1-ljudet på C+ HD igår (Golden Compass). En basic-grej som jag direkt ska testa är hur boxen textar SD-kanaler, vilket som bekant ser katastrofalt illa ut med Sagem-boxen...
Postad 12 augusti 2009 - 12:15
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
@Agpath
vilken pace box är det du har beställ?
//
HJ
Postad 12 augusti 2009 - 12:44
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
@Agpath
vilken pace box är det du har beställ?
// HJ
TDS-850 NV Dvs, HD-VOD-boxen, får även en enklare gratis för tvillingkortet, men vet inte om den också är Pace.
Postad 12 augusti 2009 - 13:20
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Aha, sökte lite grand men hittar inga bra tester. Nåväl då du går över till Viasat och detta är en CD tråd så får vi väl läsa i Viasat tråden hur det går för dig
Jag börjar bli trött på CD och deras bos men jag väntar till nästa uppdatering innan jag bestämmer mig.
Vill egentligen ha en box där jag kan välja leverantör utan att behöva byta box
//
HJ
Postad 12 augusti 2009 - 13:28
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Aha, sökte lite grand men hittar inga bra tester. Nåväl då du går över till Viasat och detta är en CD tråd så får vi väl läsa i Viasat tråden hur det går för dig 
Jag börjar bli trött på CD och deras bos men jag väntar till nästa uppdatering innan jag bestämmer mig. Vill egentligen ha en box där jag kan välja leverantör utan att behöva byta box 
//
HJ
Hej, till viss nivå tycker jag det är OK att man nämner alternativ i tråden och att CD ser att tex agpath lämnar CD för Viasat pga boxen (inte utbudet). Det kanske kan få CD att lägga ytterligare press på Sagem att få ur sig något som man kan lita på. Men det bör hållas kort, dessa inlägg.
Postad 12 augusti 2009 - 15:32
erlander
-
erlander
-
Forumräv
-
-
551 inlägg
Okej... nu får jag inte ens ingång boxen. Efter att det står init så kommer kanalnumret upp och sen blir det en grön prick efter numret (så långt väl iaf). Sen precis någon sekund efter att jag fått bild så dör boxen och rebootar in till standby-läge.
Nu slänger jag snart denna skitbox
Edit: Det löste sig genom att peppra på Plusknappen på boxen iom att man tydligen inte får stänga av den med kanal 71 (silver) på.
De (kundtjänst) sa (som vanligt) att nya mjukvaran kommer inom kort tid och att pairing kommer ske men inte inom närmaste tiden.
Har nu reklamerat min box och väntar på samtal från dem ang. detta.
Redigerat av erlander, 12 augusti 2009 - 16:15.
Postad 12 augusti 2009 - 16:00
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Hej, till viss nivå tycker jag det är OK att man nämner alternativ i tråden och att CD ser att tex agpath lämnar CD för Viasat pga boxen (inte utbudet). Det kanske kan få CD att lägga ytterligare press på Sagem att få ur sig något som man kan lita på. Men det bör hållas kort, dessa inlägg.
När man säger upp abb så frågar de varför och jag har föklarat. Nu har det ju snart gått 3 år sedan boxen släpptes och bindingstiderna börjar gå ut, så frågan är hur många som kommer hänga kvar med boxen när man är fri att avsluta?
Postad 12 augusti 2009 - 16:54
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
När man säger upp abb så frågar de varför och jag har föklarat. Nu har det ju snart gått 3 år sedan boxen släpptes och bindingstiderna börjar gå ut, så frågan är hur många som kommer hänga kvar med boxen när man är fri att avsluta?
Det är väl 2 år (men det känns som 3)
Postad 12 augusti 2009 - 18:10
voyager
-
voyager
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Ja det är 2år snart som denna PVR box kom ut på marknaden, 2007. 2006 kom ju den vanliga HD boxen, o den hade ju en del problem den oxå. Inte så konstigt eftersom det är Sagem skit.. :/
Postad 12 augusti 2009 - 18:13
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Jo, 2 år var det. Men man måste säga till 30 dagar innan det går ut om man vill avsluta, annars förlängs det automatiskt med 12 månader!
Postad 12 augusti 2009 - 21:36
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Jo, 2 år var det. Men man måste säga till 30 dagar innan det går ut om man vill avsluta, annars förlängs det automatiskt med 12 månader!
Nej, så får de inte göra. Det kallas negativt avtal. Du kan ringa och avbryta, med uppsägningstid, när du vill efter bindningstid.
Postad 13 augusti 2009 - 08:44
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Nej, så får de inte göra. Det kallas negativt avtal. Du kan ringa och avbryta, med uppsägningstid, när du vill efter bindningstid.
I så fall har väl jag, med flera, skriftligt på att CD bryter mot lagen?
Postad 13 augusti 2009 - 11:13
boko57
-
boko57
-
Rookie
-
5 inlägg
Hoppas att det inte gör något om jag som precis ny på detta forum kommer med några frågor.
Jag har som alla andra tydligen en del problem med CD inspelningsbara HD box. Kunde dock inte drömma om att denna box renderat i alla dessa foruminlägg.
En undran jag har är angående den där servicemeny som man kan komma till genom en del knapptryckningar (röd knapp, I-info knappen, grön knapp). Om man skall göra en total reset av boxen så finns det några val med återställning av flashminne, ROM programvara etc. Man kan tydligen formatera hårddisken också.
Är det något som rekommenderas att "pilla" på dessa val och i så fall vilka?
Min box låser sig ibland, är seg som sirap och lite allmän opålitlig. Vid några tillfällen har den också påstått att jag skall kontrollera parabolen och inga program har visats. Men jag har en utmärkt signalstyrka och efter omstart så har kanalerna kommit åter.
/Bosse
Postad 13 augusti 2009 - 11:28
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hoppas att det inte gör något om jag som precis ny på detta forum kommer med några frågor.
Jag har som alla andra tydligen en del problem med CD inspelningsbara HD box. Kunde dock inte drömma om att denna box renderat i alla dessa foruminlägg.
En undran jag har är angående den där servicemeny som man kan komma till genom en del knapptryckningar (röd knapp, I-info knappen, grön knapp). Om man skall göra en total reset av boxen så finns det några val med återställning av flashminne, ROM programvara etc. Man kan tydligen formatera hårddisken också.
Är det något som rekommenderas att "pilla" på dessa val och i så fall vilka?
Min box låser sig ibland, är seg som sirap och lite allmän opålitlig. Vid några tillfällen har den också påstått att jag skall kontrollera parabolen och inga program har visats. Men jag har en utmärkt signalstyrka och efter omstart så har kanalerna kommit åter.
/Bosse
Det är bara att önska dig välkommen till klubben  Det du listar är inget som är direkt unikt för din box, utan är väl tyvärr såsom den ibland "fungerar". Formatera om HDD har jag inte provat, men det löser troligen inte dina problem heller. Ibland när det är riktigt illa, så kan en återställning av boxen fungera enligt Meny val. Bara att hoppas att nästa mjukvara blir bätttre, och under tiden att den ändå stundtals kan prestera ett acceptabelt resultat. Du har en lista med buggar i inlägg #3.
Postad 13 augusti 2009 - 11:35
boko57
-
boko57
-
Rookie
-
5 inlägg
Så länge man tittar på ett program så är det oftast inget problem. Värre blir det när man använder fjärren för så kan både det ena och andra hända. Jag har en Samsung LE52A766 tv och enligt CD så kunde bl a bristen på respons från min fjärr bero på att tv:n störde boxen/fjärren. Fick rådet att lägga en handduk över boxen
Postad 13 augusti 2009 - 12:03
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Så länge man tittar på ett program så är det oftast inget problem. Värre blir det när man använder fjärren för så kan både det ena och andra hända. Jag har en Samsung LE52A766 tv och enligt CD så kunde bl a bristen på respons från min fjärr bero på att tv:n störde boxen/fjärren. Fick rådet att lägga en handduk över boxen 
Eller stänga av TV'n Du kan prova att flytta boxen så att fjärröverföringen inte är direkt i TV-ljuset. Du kan också prova med multi-fjärr vilket kan lösa vissa av dessa problem. Se till att inte ha lågenergilampor i närheten av boxen. Har du automatisk ljusreglering av TV'n igång, stäng av den. Detta kan hjälpa delvis, men fjärröverföringen är inte lyckad, man får liksom mata boxen med kommando för kommando och se att de går fram innan man trycker nästa. Särskilt hängningsbenägen är boxen för kommandon i MyTV
Postad 13 augusti 2009 - 12:35
boko57
-
boko57
-
Rookie
-
5 inlägg
Fjärrkontrollen är en katastrof.
Märkligt att det inte skall gå att ta fram en fungerande fjärrkontroll från början. Man får göra precis som du säger ta ett kommando i taget samt vänta på den tröga boxen att vakna till liv.
Inget för den stressade.
Postad 13 augusti 2009 - 13:49
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Nja, enligt villkoren är det detta som gäller: 14. AVTALSPERIOD Avtalet gäller under en inledande avtalsperiod om 12 eller 24 månader. Om inte Kunden eller CD säger upp Avtalet senast 30 dagar innan avtalsperiodens slut gäller Avtalet därefter tills vidare med en ömsesidig uppsägningstid om tre månader, dock att Avtalet tidigast upphör vid utgången av den kalendermånad som infaller vid eller efter uppsägningstidens slut.15. UPPSÄGNING FRÅN KUND Om Kunden säger upp Avtalet i förtid under den inledande avtalsperioden eller under avtalsperiod enligt särskilt kampanjerbjudande från CD ska Kunden betala en slutavgift motsvarande abonnemangsavgiften för de månader som återstår av avtalsperioden. Uppsägning ska inte påverka Kundens skyldighet att erlägga betalning för köp av Box (avbetalning eller kontant). Vid förtida betalning avseende avbetalningsköp av Box gäller konsumentkreditlagens närmare bestämmelser. Om Kunden säger upp Avtalet när det övergått till att gälla tills vidare föreligger betalningsskyldighet för abonnemangsavgiften under uppsägningstiden och fram till Avtalets upphörande enligt punkt 14. Uppsägning från Kund enligt punkt 14 och denna punkt 15 kan ske med fax, e-post, brev eller per telefon. 16. UPPSÄGNING FRÅN CANAL DIGITAL Vid väsentligt avtalsbrott från Kundens sida får CD säga upp Avtalet med omedelbar verkan. Vid sådan uppsägning ska Kunden betala slutavgift enligt punkt 15. Vid Kundens betalningsdröjsmål avseende avbetalningsköp har CD rätt till förtida betalning av hela restskulden i enlighet med vad som närmare föreskrivs i konsumentkreditlagen.
Postad 13 augusti 2009 - 16:28
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Nja,
enligt villkoren är det detta som gäller:
14. AVTALSPERIOD Avtalet gäller under en inledande avtalsperiod om 12 eller 24 månader. Om inte Kunden eller CD säger upp Avtalet senast 30 dagar innan avtalsperiodens slut gäller Avtalet därefter tills vidare med en ömsesidig uppsägningstid om tre månader, dock att Avtalet tidigast upphör vid utgången av den kalendermånad som infaller vid eller efter uppsägningstidens slut.
15. UPPSÄGNING FRÅN KUND Om Kunden säger upp Avtalet i förtid under den inledande avtalsperioden eller under avtalsperiod enligt särskilt kampanjerbjudande från CD ska Kunden betala en slutavgift motsvarande abonnemangsavgiften för de månader som återstår av avtalsperioden. Uppsägning ska inte påverka Kundens skyldighet att erlägga betalning för köp av Box (avbetalning eller kontant). Vid förtida betalning avseende avbetalningsköp av Box gäller konsumentkreditlagens närmare bestämmelser. Om Kunden säger upp Avtalet när det övergått till att gälla tills vidare föreligger betalningsskyldighet för abonnemangsavgiften under uppsägningstiden och fram till Avtalets upphörande enligt punkt 14. Uppsägning från Kund enligt punkt 14 och denna punkt 15 kan ske med fax, e-post, brev eller per telefon.
16. UPPSÄGNING FRÅN CANAL DIGITAL Vid väsentligt avtalsbrott från Kundens sida får CD säga upp Avtalet med omedelbar verkan. Vid sådan uppsägning ska Kunden betala slutavgift enligt punkt 15. Vid Kundens betalningsdröjsmål avseende avbetalningsköp har CD rätt till förtida betalning av hela restskulden i enlighet med vad som närmare föreskrivs i konsumentkreditlagen.
Detta har du väl klippt från hemsidan? Det skriftliga avtal som jag fick med HD-boxen säger att det automatiskt förlängs med 12 månader om jag inte säger upp det minst 30 dagar innan avtalet går ut (vilket jag har gjort med en dryg månads marginal).
Postad 13 augusti 2009 - 18:13
Unregisteredce27a3d9
-
Unregisteredce27a3d9
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Detta har du väl klippt från hemsidan? Det skriftliga avtal som jag fick med HD-boxen säger att det automatiskt förlängs med 12 månader om jag inte säger upp det minst 30 dagar innan avtalet går ut (vilket jag har gjort med en dryg månads marginal).
De avtalsvillkor du syftar på är från <2007, och gäller inte längre. De som finns tillgängliga på hemsidan gäller från 2008-06-01 och tills vidare. Dessa gäller för alla privatkunder. Anledningen till att alla kanske inte vet om dessa nuvarande avtalsvillkor är pga att Canal Digital inte är skyldiga att informera kunder vid förbättring av villkor för kund. Vilket denna ändringen var, (det sker inga automatiska förlängningar av avtalstiden). Uppsägningsvillkoren säger att om du har ett fast slutdatum och vill avsluta det dit, skall du meddela det senast 1månad innan utgång, annars har du alltid innevarande månad + 3månaders uppsägningstid. Aktuella villkor finns alltid tillgängliga på hemsidan samt via kundtjänst Mvh Tomas
Postad 13 augusti 2009 - 18:16
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Från februari 2009; Canal Digital stäms för negativt avtalsbindning: http://www.dagensjur...avtalsbindning/
Postad 13 augusti 2009 - 18:17
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
someuser, har du någon info om nästa mjukvara?
Postad 14 augusti 2009 - 06:40
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Jag har för mig att ändringen i avtalstexten kom efter stämningen men jag kan ha fel.
Jag köpte min box och tog abonnemanget i Nov 07 så jag har samma text i papperet hemma som då skulle vara felaktig.
Jag har hittat det nya på nätet och det skall vara det senaste och giltigt för alla. Jag tror jag skall säga upp det ändå och ta viasat bara för att:
1 jag är otroligt trött på boxen
2 jag vill se Formel 1 och Road Racing igen.
3 såvitt jag kan bedöma efter lite efterforskning är Pace boxen bättre med te.x. kopiering via USB porten.
Negativt skulle då vara VS oförmåga att kunna tillåta omflyttning av kanalplatser!
Vi får se.
//
HJ
Postad 14 augusti 2009 - 09:25
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Jag har för mig att ändringen i avtalstexten kom efter stämningen men jag kan ha fel. Jag köpte min box och tog abonnemanget i Nov 07 så jag har samma text i papperet hemma som då skulle vara felaktig.
Jag har hittat det nya på nätet och det skall vara det senaste och giltigt för alla. Jag tror jag skall säga upp det ändå och ta viasat bara för att:
1 jag är otroligt trött på boxen 2 jag vill se Formel 1 och Road Racing igen. 3 såvitt jag kan bedöma efter lite efterforskning är Pace boxen bättre med te.x. kopiering via USB porten.
Negativt skulle då vara VS oförmåga att kunna tillåta omflyttning av kanalplatser!
Vi får se.
// HJ
Det står iofs "för framtida användning" i manualen, när det gäller de 2 USB-portarna. För mig är det nätverksanslutningen med fri tillgång till tex SVT Play, TV4 Play, och framförallt TV1000-on demand som är det direkt avgörande (om vi bortser från att jag är trött på CDs box).
Postad 14 augusti 2009 - 09:45
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Ah, ja de glömde jag ju bort att nämna 
Det är ju inte dumt alls faktiskt.
//
HJ
[edit]:
Verkar som om jag hade fel vad avser USB, samma skit på den som på CD
Filmindustrin verkar ha alla i ledband
Redigerat av Unregistereda4c12829, 14 augusti 2009 - 12:00.
Postad 14 augusti 2009 - 15:28
T.P.
-
T.P.
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Det står iofs "för framtida användning" i manualen, när det gäller de 2 USB-portarna. För mig är det nätverksanslutningen med fri tillgång till tex SVT Play, TV4 Play, och framförallt TV1000-on demand som är det direkt avgörande (om vi bortser från att jag är trött på CDs box).
Canal Digital kommer också att ha VideoOnDemand och möjlighet att spela in automatisk varje avsnitt i en serie någon gång under hösten. Däremot så håller jag med, att CD boxen är den buggigaste boxen som finns och att de först borde fixa alla buggar och sedan implementera nya tjänster som VOD.
Postad 15 augusti 2009 - 09:44
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Rättelse innan ni läser min text om barnfilmen Ironman som gillas av vuxna med barnasinnet kvar
Det jag skriver om nedan stämmer inte då infon på Canal + webtablå för en gång skull inte stämmer. Sänds en film i 5.1 står det, men denna gång gjorde det inte det. Men en hel del bra filmer sänds i 2.0 på canal+ HD och det känns ju ljummet när 5.1 ljud finns på utgiven DVD.Så var det dgas igen Ironman ikväll i DD 2.0. på Canal + HD. Helt otrtorligt att de lyckats få tag i så många HD filmer som inte har flerkanalsljud. Min prioritet när jag väljer distributör av TV är: 1. Utbudet, bilden, problemfri box och bra ljud . . . .108. designen. Alla på förstaplatsen måste stämma och Canal Digital uppfyller bara hälften (utbud/bild). Från kundtjänst inget svar ännu men tror att folk från Canal Digital häckar här på forumet.Någon som vet varför vissa filmer inte sänds med 5.1 ljud och är en av orsakerna till att jag blivit olaglig igen. Filmer på nätet och köpta dito har 5.q ljud så varför inte hos Canal Digital? Jag har inte med "Tyst Box" på min lista eftersom man kan fixa detta själv (gör det själv boxar är kul).
Redigerat av ruva, 15 augusti 2009 - 21:39.
Postad 15 augusti 2009 - 09:59
hank the hunk
-
hank the hunk
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Verkar inte bra, ta du och få en ny box. Boxen ligger nästan aldrig över en 45-48grader för det justerar fläkten och vid start så brukar det var runt en kanske 38C
Fick en ny box på posten igår, kopplar in den och får pb06 i displayen. Pratar med supporten igen och de skall skicka mig en tredje box, men de kan inte skicka iväg den fören jag har skickat in den första. Känns inte alls kul det här, helt ny kund och allt. En sak som är mycket märklig är att utbytesboxen som jag fick har generellt ca 10-stegs bättre mottagning på båda mottagarna, jag testade med gamla och nya boxen flera gånger. /henrik
Postad 15 augusti 2009 - 15:52
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Jaha, då var det bara att plocka undan CD-boxen då 
Jag trodde att jag kunde ha kvar den utan antennanslutning och titta på det som finns på hårddisken, men så jag gjorde jag en fabriks-reset. Till min häpnad så vill inte boxen starta utan en kanal-listan, vilket får till följd att jag inte kommer åt hårddisken nu...
Så nu åker den ut och det blir Pace-burken till 100%, vilket jag inte alls är missnöjd med. De som påstår att Pacen ger sämre SD-bild än CD vet nog inte vad de talar om. Det är lika bra bild med 720p inställt. Därtill så är ju textningen från denna boxen överlägset snyggare än vad Sagem-boxen klarar av. Hittills har jag inte råkat på några buggar alls, faktiskt. Därtill så är denna större box, med en stor fläkt, sval och TYST!!
Postad 15 augusti 2009 - 16:18
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Jaha, då var det bara att plocka undan CD-boxen då  Jag trodde att jag kunde ha kvar den utan antennanslutning och titta på det som finns på hårddisken, men så jag gjorde jag en fabriks-reset. Till min häpnad så vill inte boxen starta utan en kanal-listan, vilket får till följd att jag inte kommer åt hårddisken nu... Så nu åker den ut och det blir Pace-burken till 100%, vilket jag inte alls är missnöjd med. De som påstår att Pacen ger sämre SD-bild än CD vet nog inte vad de talar om. Det är lika bra bild med 720p inställt. Därtill så är ju textningen från denna boxen överlägset snyggare än vad Sagem-boxen klarar av. Hittills har jag inte råkat på några buggar alls, faktiskt. Därtill så är denna större box, med en stor fläkt, sval och TYST!!
Måste vara någon av SW uppdateringarna som gjort att inte boxen vill köra utan antennanslutning, för visst så tömde jag boxen utan kort och anslutning i början (på den tiden man bytte box några gånger i veckan). Vad tycker du om fjärrkontroll och respons från boxen, funkar det bättre med Pace? Fick en ny box på posten igår, kopplar in den och får pb06 i displayen. Pratar med supporten igen och de skall skicka mig en tredje box, men de kan inte skicka iväg den fören jag har skickat in den första.
Helt otroligt egentligen, kunde förstå det för två år sedan, då jag bytte ung. 4 boxar på 2-3 veckor, men att det fortfarande kan var så!!
Redigerat av Unregistered124686ac, 15 augusti 2009 - 16:20.
Postad 15 augusti 2009 - 17:54
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Måste vara någon av SW uppdateringarna som gjort att inte boxen vill köra utan antennanslutning, för visst så tömde jag boxen utan kort och anslutning i början (på den tiden man bytte box några gånger i veckan).
Vad tycker du om fjärrkontroll och respons från boxen, funkar det bättre med Pace?
Helt otroligt egentligen, kunde förstå det för två år sedan, då jag bytte ung. 4 boxar på 2-3 veckor, men att det fortfarande kan var så!!
Fjärren till Pace är faktiskt det enda som hittills faktiskt är sämre! Stor, klumpig och svag signal. Jag håller på att konfigurera min Harmony att fungera mot den.
Postad 15 augusti 2009 - 17:58
Mazak
-
Mazak
-
Användare
-
-
196 inlägg
Jaha, då var det bara att plocka undan CD-boxen då  Jag trodde att jag kunde ha kvar den utan antennanslutning och titta på det som finns på hårddisken, men så jag gjorde jag en fabriks-reset. Till min häpnad så vill inte boxen starta utan en kanal-listan, vilket får till följd att jag inte kommer åt hårddisken nu... Så nu åker den ut och det blir Pace-burken till 100%, vilket jag inte alls är missnöjd med. De som påstår att Pacen ger sämre SD-bild än CD vet nog inte vad de talar om. Det är lika bra bild med 720p inställt. Därtill så är ju textningen från denna boxen överlägset snyggare än vad Sagem-boxen klarar av. Hittills har jag inte råkat på några buggar alls, faktiskt. Därtill så är denna större box, med en stor fläkt, sval och TYST!!
För att se det på hårddisken räcker ju med en scart o en TV, måste vara att du gjorde en fabriks-reset då eftersom det inte funka för dej. Här funkade det utmärkt idag när jag skulle se utan antenn eller satellit-kabel i boxen Så det är väl bara att söka upp en ny kanallista igen då
Redigerat av Mazak, 15 augusti 2009 - 17:59.
Postad 15 augusti 2009 - 18:06
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Här funkade det utmärkt idag när jag skulle se utan antenn eller satellit-kabel i boxen Så det är väl bara att söka upp en ny kanallista igen då 
Nix, parabolen står nu mot Sirius, så det är rökt för Sagem-boxen nu! Man tycker ju dock att den kunde nöja sig med marknätskanaler. Men tydligen går den inte att enbart använda som markbox om man inte har en kanallista från Thor först...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|