* Officiell tråd - TViX M-6500A *
7525 svar till detta ämne
Postad 02 januari 2009 - 19:47
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Måste man ladda hem hela Bluerayfilmer på 20-40 GB för att kunna testa de nya ljudformaten eller finns dom med på de rippade filmerna på 5-15 GB. Finns det någon som i så fall kan ge mig ett tips på någon film. Tänkte jag skulle testa hd-ljud nu när jag uppgraderat fw.
Du kan ta hem den stora .m2ts filen då HD ljudet finns med där, men det kan bli problem med att TViXen inte switchar till rätt frame rate (24fps) och att inte undertexten visas. Tar du hem rubb som stubb blir det inga problem.
Postad 02 januari 2009 - 19:54
Unregistered451cc69b
-
Unregistered451cc69b
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Brukar ju stå i infon på filen du drar ner vilka ljud format det är. Men det brukar inte finnas på dom rippade filerna på 5-15 GB utan dom brukar finnas på dom som ligger runt 40 GB.
Annars kan du ju gå ut till en affär och köpa dig en BD film och prova HD-ljuden 
Ursäkta en oinvigd, men vad jag förstår så köper man väl en Tvix för att slippa köpa skivor... Man vill väl köra nertankat högupplöst material. Var skulle han stoppa in den skivan? Inte meningen att låta tyken eller dum...men; Innebär ditt påstående att den nya beta-versionen tillåter uppspelning av "Bluray-isos/filer" på ca 40Gb (och inte de vanliga rippade (t.ex.) x264-filerna) och att den inte gjort detta förut? Eller innebär det att du tycker att man skall köpa en bluray-spelare till datorn. (I så fall hur lurar man tvixen att hitta en extern BD-spelare i datorn? Den spelar väl bara Network-share?) Tidigare i tråden skrevs ju om den nya betaversionen och ville eg. bara veta om det är fulla img av BD som den nu klarar? Har någon nån info om tvixen klarar nätladdad hyrfilm, dvs klara drm-skyddade filer?
Postad 02 januari 2009 - 21:44
Magnus79
-
Magnus79
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Inga problem.
En dator eller NAS med mycket utrymme, 2 st tvixar. Rekommender även Squeezebox för musikbiten men det går ju att hanka sig fram med en Tvix om man vill.
Sen gärna en anslutning med tp-kabel, funkar väl hjälpligt med trådlöst också men kabel blir bäst i längden.
Tackar för detta. Om man tänker sig en bra grund att bygga vidare på. Man köper sig en TVIX och en NAS med låt säga 2x1TB. Bör man köra denna i RAID 0 för hastighetens skull eller kan man lugnt köra RAID 1 och känna sig säker ur synvinkeln backup?
Kan man i en NAS begränsa åtkomsten för vissa användare? Jag tänker mig att grabben (8år) får använda sin befintliga dator för att kolla film från NAS:en till att börja med. (Funkar detta med tanke på filtyper i mediaspelare mm.??) Jag behöver ju inte fylla NAS med "gymnastikfilm", men det finns ju annat i DVD-samlingen han inte bör se
Ang. Squeezebox: Är det många här som använder TVIX som musikspelare? Hur funkar det? Vad är inte bra?
Se där, det blev ju en hink full av frågor. Hoppas någon orkar ta sig an. Vill inte börja investera i något bara jag klarar av, det måste funka för hela familjen.
Årets näst sista dag. Njut
Slänger ut frågan igen då jag hamnat en bit ner i tråden och är rädd att bli bortglömd. Hoppas någon vänlig människa tar sig tid med en mindre vetande
Postad 02 januari 2009 - 21:48
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2 709 inlägg
Ursäkta en oinvigd, men vad jag förstår så köper man väl en Tvix för att slippa köpa skivor
Nja det behöver ju inte vara så. Jag äger både en tvix 7000 samt en BD spelare, så ta mitt inlägg med glimten i ögat då ist
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 02 januari 2009 - 21:50.
Postad 03 januari 2009 - 02:48
Unregistered33328
-
Unregistered33328
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Jag har ett problem och det är att när jag använder min USB-disk som jag har kopplad på Tvixen så finns det ingen "upfolder" när jag har Icon-mode aktiverat. Detta gäller även min disk som jag har delad från datorn via Netshare.
Jag kommer liksom inte ut från mina nätverks-diskar/USB-diskar!?
Det går inte att vänsterklicka för att komma upp på "disk-menyn" när man är i icon.mode. Dessutom så går det inte att komma ur Icon-mode och få små ikoner igen när jag är på Netshare-disken!?
Jag vill att det ska finnas en upfolder-lösning så jag på ett smidigt sätt kan hoppa mellan mina diskar.
Vad gör jag för fel?
Allt funkar ju klockrent när jag kör via den interna disken!?
Jag har lagt in både en upfolder.png (200x200 px) och en icon.tvix i roten på diskarna.
Jag kör med fw 1.3.74
Har fixat alla omslag med Tvixie.
Kör med Netshare 2.1.0.1
Blir galet tacksam till den som kan lösa problemet!!
/ Pinhead
Postad 03 januari 2009 - 07:52
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Jag har ett problem och det är att när jag använder min USB-disk som jag har kopplad på Tvixen så finns det ingen "upfolder" när jag har Icon-mode aktiverat. Detta gäller även min disk som jag har delad från datorn via Netshare.
Prova Repeat-knappen /Göran
Postad 03 januari 2009 - 09:06
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Innebär ditt påstående att den nya beta-versionen tillåter uppspelning av "Bluray-isos/filer" på ca 40Gb (och inte de vanliga rippade (t.ex.) x264-filerna) och att den inte gjort detta förut?
Nej den spelar inte .iso Blurays, endast mappstruktur. Allt annat funkar som förut fast lite bättre. Denna firmware är bara till för att testa Bluray uppspelning, man har 100 uppspelningar på sig sen är det slut... Vet ej om en omflash ger 100 spelningar igen.
Postad 03 januari 2009 - 09:43
Unregistered33328
-
Unregistered33328
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Prova Repeat-knappen
/Göran
Tack tack tack...att det kan vara så enkelt
Postad 03 januari 2009 - 09:48
Peter_sm
-
Peter_sm
-
Användare
-
-
193 inlägg
Nej den spelar inte .iso Blurays, endast mappstruktur. Allt annat funkar som förut fast lite bättre.
Denna firmware är bara till för att testa Bluray uppspelning, man har 100 uppspelningar på sig sen är det slut... Vet ej om en omflash ger 100 spelningar igen.
INFO 2. We have plan to support BD ISO. Not 100% sure we can make it. But it seems very much possible. But, we can only play not protected, region free BD backups 3. 24p support and correct audio change works only when playing with BD Lite usage with full BD back up folder. Playing m2ts file will not give correct 24Hz swich. 4. FYI, User can use external subtitle when playing with BD Lite. Usage : user needs to rename the desired subtitle to index.smi (or other subtitle file extension we support) and copy the index.smi file under BDMV folder.
Postad 03 januari 2009 - 14:13
Unregisteredbc7538b2
-
Unregisteredbc7538b2
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
när man installerar en ny hårddisk, lägger tvixen upp mappar i den automatiskt eller får man göra det själv, tänker på video, audio som finns meny i början på tvixen, Om den inte gör det hur gör man det själv så den fixar det, Måste man tömma hårdisken igen o börja om från början
Postad 03 januari 2009 - 14:45
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
när man installerar en ny hårddisk, lägger tvixen upp mappar i den automatiskt eller får man göra det själv, tänker på video, audio som finns meny i början på tvixen, Om den inte gör det hur gör man det själv så den fixar det, Måste man tömma hårdisken igen o börja om från början
Det fixar den själv efter den har formaterat hårddisken...
Postad 03 januari 2009 - 15:23
Preed
-
Preed
-
Användare
-
-
170 inlägg
Måste man ladda hem hela Bluerayfilmer på 20-40 GB för att kunna testa de nya ljudformaten eller finns dom med på de rippade filmerna på 5-15 GB. Finns det någon som i så fall kan ge mig ett tips på någon film. Tänkte jag skulle testa hd-ljud nu när jag uppgraderat fw.
Jag vet att 720p TV rippar funkar, även dom flesta 1080p rippade blurayfilmer jag testat... TV ripparna har väl oftast AC3 ljud, men jag vet att en del filmer har DTS som jag testat och det fungerar, iofs på en 720p TV med analogt ljud ut i TVn... Sen undrar jag fortfarande om man kan få bort splash screenarna i Netshare programmet? Irriterande värre!
Redigerat av Preed, 03 januari 2009 - 15:25.
Postad 03 januari 2009 - 15:36
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Jag vet att 720p TV rippar funkar, även dom flesta 1080p rippade blurayfilmer jag testat... TV ripparna har väl oftast AC3 ljud, men jag vet att en del filmer har DTS som jag testat och det fungerar, iofs på en 720p TV med analogt ljud ut i TVn...
Sen undrar jag fortfarande om man kan få bort splash screenarna i Netshare programmet? Irriterande värre!
Jag tvivlar förstås på att du har serier eller ens .mkv-filmer med "de nya ljuden"... han pratar om DTS-HD MA, Dolby True HD m.fl. Splasharna är nog svårare att få bort än att få bort reklamen i TV. Maila Dvico om det, men jag tvivlar på att de lägger nåt krut på det. andreas30:Du får nog leva med att ta de stora 20+ filmerna ett tag.
Postad 03 januari 2009 - 15:57
Unregisteredbc7538b2
-
Unregisteredbc7538b2
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Det fixar den själv efter den har formaterat hårddisken...
Min formaterade inte hdd fick göra det själv i datorn, Går det formatera om den efteråt i tvixen? Eller får man leva med detta nu
Postad 03 januari 2009 - 17:46
Unregistered7f802c91
-
Unregistered7f802c91
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Jag får inte längre ut något ljud överhuvudtaget från min TViX. Varken från min reviecer eller genom att bara koppla en HDMI-kabel till TVn.
Det skumma är att varje gång jag startar Tvixen så startar den numera i MUTE-läge. Men även om jag stänger av mute så får jag inte ut något ljud.
Någon som hört talas om detta eller har en lösning? *frustrerad*
Jag har version 1.2.52. Har även provat att installera om versionen. Men fortfarande inget ljud....
Tacksam för svar.
Postad 03 januari 2009 - 18:54
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Jag får inte längre ut något ljud överhuvudtaget från min TViX. Varken från min reviecer eller genom att bara koppla en HDMI-kabel till TVn.
Det skumma är att varje gång jag startar Tvixen så startar den numera i MUTE-läge. Men även om jag stänger av mute så får jag inte ut något ljud.
Någon som hört talas om detta eller har en lösning? *frustrerad*
Jag har version 1.2.52. Har även provat att installera om versionen. Men fortfarande inget ljud....
Tacksam för svar.
Har du testat att göra en fabriksåterställning? Det borde kunna lösa problemet. Det är ju som en större reset, med skillnaden att ingen data försvinner (som filmer, music etc.) men minnet i TViX:en nollställs. Det innebär också att du får ställa in bilden, ljud, nätverk etc. Testa det.
Postad 03 januari 2009 - 19:31
Adam87
-
Adam87
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hej! Tänkte införskaffa en Tvix 6500 för att spela upp 1080p filmer och vill då ha en NAS till detta. Tänkte på denna: https://www.prisjakt...kt.php?p=317421. Fungerar denna upsättning för att spela upp 1080p filmer utan problem eller vad tycker folket som kan? =)
Postad 03 januari 2009 - 20:14
Unregistered451cc69b
-
Unregistered451cc69b
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Tänkte göra ett försök nr 2 om nån har koll på drm-skyddat material. Nå nsom vet om näthyrfilm funkar i Tvixen eller vet om de jobbar på att lösa det eller är det bara MS som har tillåtelse än så länge med Digital Rights Management material s sin WMP 9+?
Postad 03 januari 2009 - 20:52
Ume-Anders
-
Ume-Anders
-
Användare
-
-
105 inlägg
Hej! Tänkte införskaffa en Tvix 6500 för att spela upp 1080p filmer och vill då ha en NAS till detta. Tänkte på denna: https://www.prisjakt...kt.php?p=317421. Fungerar denna upsättning för att spela upp 1080p filmer utan problem eller vad tycker folket som kan? =)
Jag köpte just den för ett par veckor sen och har inga problem med den alls. Det blir med Samba du ansluter dig till den NAS:en Såg tex en 1080p film igår och den fungerade klockrent Prisvärd tycker jag
Postad 03 januari 2009 - 21:16
Preed
-
Preed
-
Användare
-
-
170 inlägg
Ni som säger att tvixen är slö att föra över data till över nätverk, har ni 1000mbit då eller bara 100?
Går det bara ansluta till diskar på dator via netshare eller samba? finns inte NFS eller något annat? Samba är väl inte så snabbt?
Postad 03 januari 2009 - 21:47
Citrius
-
Citrius
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej!
Jag har precis beställt en Tvix 7000. Jag har en fråga finns det en funktion på tvixen att man får upp en video browsing som på den här bilden?
Postad 03 januari 2009 - 22:00
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Ni som säger att tvixen är slö att föra över data till över nätverk, har ni 1000mbit då eller bara 100? Går det bara ansluta till diskar på dator via netshare eller samba? finns inte NFS eller något annat? Samba är väl inte så snabbt?
1000 eller 100 Mbps gör nästan ingen skillnad. DVICO har så vitt jag sett varrit ärliga och aldrig mörkat detta. Dvica nämner så vitt jag vet inte 1000 Mpbs i sina produktblad. Jag tycker nog att det vore ärligare om även distributörer avstod från att nämna 1000 Mbps. Netshare ger stöd för NFS och - ja NFS (Netshare) är snabbare än Samba. Den högsta hastighet man kan räkna med ligger omkring 50 Mbps (megabit per sekund). /Göran
Postad 03 januari 2009 - 22:01
ttxx
-
ttxx
-
Användare
-
-
169 inlägg
Hej! Jag har precis beställt en Tvix 7000. Jag har en fråga finns det en funktion på tvixen att man får upp en video browsing som på den här bilden?
inte helt automatiskt men det går. Se TViXiE
Postad 03 januari 2009 - 22:05
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Tänkte göra ett försök nr 2 om nån har koll på drm-skyddat material. Nå nsom vet om näthyrfilm funkar i Tvixen eller vet om de jobbar på att lösa det eller är det bara MS som har tillåtelse än så länge med Digital Rights Management material s sin WMP 9+?
Det går inte att köra drm-skyddat material i TVIX. Jag har gjort ett försök att ansluta en DVD via USB. Den fungerade bra för egenproducerat material men inte för köp-DVD. Jag fick tips om möjlighéten att köra från en DVD i PC och med rätt program i PCn (t.ex. AnyDVD eller DVD43) fungerade det (det lilla jag provade). /Göran
Postad 03 januari 2009 - 22:06
ttxx
-
ttxx
-
Användare
-
-
169 inlägg
Denna firmware är bara till för att testa Bluray uppspelning, man har 100 uppspelningar på sig sen är det slut... Vet ej om en omflash ger 100 spelningar igen.
Var har du sett detta? Jag har inte hittat någon info om att den är begränsad till 100 uppspelningar
Postad 03 januari 2009 - 22:08
Citrius
-
Citrius
-
Rookie
-
2 inlägg
inte helt automatiskt men det går.
Se TViXiE
tack ska försöka med detta när jag får den  kan knappt vänta:D
Postad 03 januari 2009 - 22:10
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Min formaterade inte hdd fick göra det själv i datorn, Går det formatera om den efteråt i tvixen? Eller får man leva med detta nu 
Du kan ju alltid USB-koppla den till datorn och formattera - men du förlorar naturligtvis allt data. Du måste också lägga upp Audio, Video och Photo-mapparna manuellt. /Göran
Postad 03 januari 2009 - 22:53
Preed
-
Preed
-
Användare
-
-
170 inlägg
1000 eller 100 Mbps gör nästan ingen skillnad. DVICO har så vitt jag sett varrit ärliga och aldrig mörkat detta. Dvica nämner så vitt jag vet inte 1000 Mpbs i sina produktblad. Jag tycker nog att det vore ärligare om även distributörer avstod från att nämna 1000 Mbps.
Netshare ger stöd för NFS och - ja NFS (Netshare) är snabbare än Samba.
Den högsta hastighet man kan räkna med ligger omkring 50 Mbps (megabit per sekund).
/Göran
Vad får man för hastighet över W-LAN? Kan man plugga in vilken W-LAN usb-sticka som helst eller? Rätt segt att sitta och kopiera över 8gb filmer i typ 5-6mb/s..  Är bästa sättet en USB sladd då eller ska jag bara nöja mig med att streama över nätverket från datorn istället för att plugga in en HDD i tvixen?
Postad 04 januari 2009 - 00:10
Unregistered023cb8f5
-
Unregistered023cb8f5
-
Användare
-
-
175 inlägg
Vad får man för hastighet över W-LAN? Kan man plugga in vilken W-LAN usb-sticka som helst eller? Rätt segt att sitta och kopiera över 8gb filmer i typ 5-6mb/s.. Är bästa sättet en USB sladd då eller ska jag bara nöja mig med att streama över nätverket från datorn istället för att plugga in en HDD i tvixen?
Jag har min laptop kopplad till router trådlöst och tvix:en kopplad till routern med kabel. Kan streama 720p-film på 6-7gb utan problem från bärbara datorn genom Netshare.
Postad 04 januari 2009 - 05:49
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Jag har min laptop kopplad till router trådlöst och tvix:en kopplad till routern med kabel. Kan streama 720p-film på 6-7gb utan problem från bärbara datorn genom Netshare.
För mig fungerade inte trådlöst något vidare. Det kan bero på en kombination av gammalt järn och att inspelningar från SVT HD tar cirka 8.5 GB per timme (även om de också är 720P). Jag kör nu trådat (100 Mbps) och då fungerar det bra att streama från datorn. Jag tror inte att man kan räkna med mer än cirka 30 Mbps över trådlöst nät. /Göran
Postad 04 januari 2009 - 07:52
Adam87
-
Adam87
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Jag köpte just den för ett par veckor sen och har inga problem med den alls. Det blir med Samba du ansluter dig till den NAS:en Såg tex en 1080p film igår och den fungerade klockrent
Prisvärd tycker jag
Läste här att Samba inte var lika snabbt som NFS, betyder det att den inte spelar upp 1080p filmer lika. Verkar som NFS är lättare att hantera, kan jag inte ha det programmet till denna disken? https://www.prisjakt...kt.php?p=317421
Postad 04 januari 2009 - 08:56
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Var har du sett detta? Jag har inte hittat någon info om att den är begränsad till 100 uppspelningar
Det kommer upp ett meddeande på skärmen som räknar ner från 100 till 0 när du startar en Bluray film, du måste spela hela Bluray mappstrukturen inte bara .m2ts filen...
Postad 04 januari 2009 - 10:02
Unregisteredd2619a18
-
Unregisteredd2619a18
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
har ni nån bra sida att ladda hem hd trailers från, har sökt i tråden , men dom som jag hittar funkar inte länken längre.
Postad 04 januari 2009 - 10:20
Peter_sm
-
Peter_sm
-
Användare
-
-
193 inlägg
har ni nån bra sida att ladda hem hd trailers från, har sökt i tråden , men dom som jag hittar funkar inte länken längre.
Testa denna länk http://www.google.se...e...ers&spell=1först träffen är ju OK Google är ju så enkelt
Redigerat av Peter_sm, 04 januari 2009 - 10:21.
Postad 04 januari 2009 - 12:34
Unregisteredd2619a18
-
Unregisteredd2619a18
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Postad 04 januari 2009 - 13:04
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
klart det är enkelt, om man söker rätt.
kanonbra sida. thanks
Jag skulle vilja rekommendera Dave's Trailerpage också: http://74.53.95.28/
Postad 04 januari 2009 - 22:28
Unregistered33406b1c
-
Unregistered33406b1c
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har försökt att koppla upp min 6500 som WI-FI enhet på nätverk. Har lyckats att koppla upp den. Men vad för funktioner kan jag göra sen. Kan jag bara streama? Jag vill ju kunna föra över filer till tvixen. Hur går jag till väga då? Hur hittar jag tvixen från min XP-dator??
Snälla hjälp mig någon.
Postad 05 januari 2009 - 08:08
Thomparompa
-
Thomparompa
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Tvix och Visualizations liknande de i winamp när man spelar musik, FINNS DET?? Har sökt och sökt här i tråden men finner inget om det.
Tacksam för all information
BUMP....... Finns det verkligen ingen som kan bistå mig i detta???
Postad 05 januari 2009 - 09:02
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
BUMP.......
Finns det verkligen ingen som kan bistå mig i detta???
Morn', Skälet till att du inte har fått något svar, kan vara att det inte finns några visualizations, vilket alltså är fallet. Det får nog ligga på önskelistan. Det enda som finns är skärmsläckaren, som du ju själv kan påverka genom att göra en egen liten bild och lägga i rotkatalogen på TViX:en, liknande den här:
Postad 05 januari 2009 - 09:06
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Jag har försökt att koppla upp min 6500 som WI-FI enhet på nätverk. Har lyckats att koppla upp den. Men vad för funktioner kan jag göra sen. Kan jag bara streama? Jag vill ju kunna föra över filer till tvixen. Hur går jag till väga då? Hur hittar jag tvixen från min XP-dator??
Snälla hjälp mig någon.
Det finns en Samba-server i TVIX 6500. Det enklaste sättet att nå den är att öppna utforskaren i PCn och skriva in \\nnn.nnn.nnn.nnn i adressraden (där nnn.nnn.nnn.nnn är IP-adressen till TVIX). ID=tvixhd1 PW= tvixhd1 Sedan kan du klippa och klistra filer till och från TVIX i utforskaren. /Göran
Postad 05 januari 2009 - 09:36
kalle_22
-
kalle_22
-
Lärjunge
-
-
276 inlägg
Vad tycker ni om den nya Firmware .jag får inget ljud och jag tycker att den gamla hade ett mycket starkare ljud än den nya.
Postad 05 januari 2009 - 10:40
ferran
-
ferran
-
Användare
-
-
137 inlägg
En liten fundering....
Jag har inte tänkt på detta förrens nu, men när jag kollar film från tvixen så kan jag endast välja mellan "auto" och "Wide screen" på min tv (Philips Ambilight 42" plasma) och dom andra alternativen är "gråade" (går ej att välja) nån som vet vad det kan vara ?
Anledningen till att jag vill kunna välja 16:9 Wide eller Letter etc är att kör jag på Auto så får jag texten på filmerna lite för långt ner i underkant och kör jag endast Wide screen så blir bilden lite för liten.
Känns som allt jag kör från Tvixen endast har dessa 2 alternativ trots att TV´n har stöd för fler inställningar.
Jag kör med HDMI från 6500 till Tv´n
Postad 05 januari 2009 - 11:04
Unregisteredf53f9190
-
Unregisteredf53f9190
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Ta 4:3 på tven och zooma på tvixen prova... lycka till
Postad 05 januari 2009 - 11:56
nissetib
-
nissetib
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag har en fråga ang. nätverksswitch och Tvix. Har sedan länge haft trådat nätverk mellan Tvix och router som har fungerat skapligt iaf. Nu är det så att jag även har en PS3 som jag vill ha med i nätverket. Har därför köpt en nätverksswitch som jag tänkte koppla in både PS3:an och Tvixen.
Så här ser det ut idag: Till routern har jag kopplat 2 datorer och även Tvixen.
Så här tänkte jag koppla: Att jag kopplar in switchen på den nätverkskabeln som går från routern till Tvixen och sedan kopplar in Tvixen och PS3:an till switchen.
Det borde gå eller hur?????
Anledningen till min fråga är att jag inte vill bryta förpackningen till switchen om det här absolut inte skulle funka.
Postad 05 januari 2009 - 12:48
apfelstrodel
-
apfelstrodel
-
Användare
-
-
137 inlägg
Hej
Har en TViX M-6500A och har nu lite frågor angående användning av trådlöst nätverk. Antar att jag inte är den ända som verkligen hatar sladdar och funderar nu på att försöka fixa trådlös anslutning till min tvix men känner mig som ett riktigt blåbär. Skulle vara riktigt skönt om någon här kunde hjälpa mig att besvara några frågor.
1. För att fixa det trådlösa nätverket har jag förståt att man måste ha ett nätvärks kort tex( https://www.prisjakt...ukt.php?p=84492) som man sätter i usb proten på tixen. Vilket kort rekomenderar ni ?
2. Jag använder min tvix framförallt för att lyssna på musik hur funkar det ? Kommer jag åt musiken som ligger på tvixens HD genom datorn så att jag tex kan titta igenom mapparna och spela upp en låt/flera låtar? Kan jag även spela upp musik ifrån datorn så att dom spelas upp genom tvixen om jag har tex en mp3 låt som jag har på dator hd. (tex genom winamp eller WMP eller hur funkar det?)
3. När jag har det trådlösa nätverket behöver jag då ha något i min dator eller räcker det med det innbydda nätverkskortet (antar att man får använda sig av ntshare eller liknande också)? och funkar det att tanka och surfa samtidigt utan att (om det nu funkar) streama musik ifrån datorns hd utan ströningar och hackningar.
tack på förhand
Mvh Peter
Postad 05 januari 2009 - 13:12
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Jag har en fråga ang. nätverksswitch och Tvix. Har sedan länge haft trådat nätverk mellan Tvix och router som har fungerat skapligt iaf. Nu är det så att jag även har en PS3 som jag vill ha med i nätverket. Har därför köpt en nätverksswitch som jag tänkte koppla in både PS3:an och Tvixen.
Så här ser det ut idag: Till routern har jag kopplat 2 datorer och även Tvixen. Så här tänkte jag koppla: Att jag kopplar in switchen på den nätverkskabeln som går från routern till Tvixen och sedan kopplar in Tvixen och PS3:an till switchen.
Japp, inga problem. Har samma setup fast med tvix och xbox360 på switchen.
Postad 05 januari 2009 - 13:16
tuppen
-
tuppen
-
Användare
-
-
208 inlägg
Anledningen till min fråga är att jag inte vill bryta förpackningen till switchen om det här absolut inte skulle funka.
Givetvis fungerar detta! Har själv en D-Link Gigabit Switch kopplad till min router och på switchen sitter min XBOX 360 samt min TVIX 6500. Såg att man redan svarat :-)
Redigerat av tuppen, 05 januari 2009 - 13:18.
Postad 05 januari 2009 - 15:22
andreas30
-
andreas30
-
Användare
-
-
230 inlägg
Har ett litet problem.
Får inte detta med HD-ljud att fungera. Jag har en Denon 3808 som klarar dom nya ljudformaten, men hur ska det vara inställt i setupen på tvixen.
Jag ändrade Hd Audio Pass Through till på. Måste jag ändra något annat?
Postad 05 januari 2009 - 17:05
Thomparompa
-
Thomparompa
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Morn',
Skälet till att du inte har fått något svar, kan vara att det inte finns några visualizations, vilket alltså är fallet. Det får nog ligga på önskelistan. Det enda som finns är skärmsläckaren, som du ju själv kan påverka genom att göra en egen liten bild och lägga i rotkatalogen på TViX:en, liknande den här:

Tack för informationen. Det hade annars vart en skitbra idé.
Postad 05 januari 2009 - 17:25
ferran
-
ferran
-
Användare
-
-
137 inlägg
En liten fundering....
Jag har inte tänkt på detta förrens nu, men när jag kollar film från tvixen så kan jag endast välja mellan "auto" och "Wide screen" på min tv (Philips Ambilight 42" plasma) och dom andra alternativen är "gråade" (går ej att välja) nån som vet vad det kan vara ? Anledningen till att jag vill kunna välja 16:9 Wide eller Letter etc är att kör jag på Auto så får jag texten på filmerna lite för långt ner i underkant och kör jag endast Wide screen så blir bilden lite för liten.
Känns som allt jag kör från Tvixen endast har dessa 2 alternativ trots att TV´n har stöd för fler inställningar.
Jag kör med HDMI från 6500 till Tv´n
Ta 4:3 på tven och zooma på tvixen prova... lycka till
edit: Hur zoomar jag in resp ut på tvixen då ?! Men alltså det är på TV´n jag ej kan välja Andra format (som finns men är gråade) Kan inte välja 4:3 på tv´n bara auto eller wide fast jag har andra format som inte är valbara kollar jag tv så kan jag välja nästan alla....
Redigerat av ferran, 05 januari 2009 - 17:26.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|