![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
12 990:- |
Postad 08 oktober 2008 - 20:47
Postad 09 oktober 2008 - 08:11
Det är nästa omöjligt att säga exakt vad Game Mode gör för olika apparater. Oftast gör den ingenting förutom att använda en större gamut än standard (dvs mer mättade färger) för att ge mer Pop till bilden. Den kan också lägga på sk edge enhancement dvs att den raderar ut detaljer i den högfrekventa delen av bilden och lågfrekventa delen av bilden och på så sätt förstärks kontrasten hos alla linjer vilket kan ge upplevelsen att bilden är skarpare när den egentligen är mindre detaljrik. Det är i alla fall svårt att säga generellt vad en tillverkare kan tänkas göra med Game Mode, men alltsom oftast är det likt Sport eller Dynamiskt, vilka generellt förstör mer än vad de hjälper bilden, men kolla för all del igenom materialet på DVE och bilda din egen uppfattning för just din TV, det är det som DVE är så bra för. För att kolla gamut och t ex gamma så behöver du dock mätutrustning.uhhh.. du får ursäkta men det där förstod jag ingenting av =) Tycker att man borde kunna få lika skarp bild i film läget. Kanske bara i spel det blir skarpare. Ska fippla vidare. Hade förkastat game mode tidigare.. va skulle jag dit o pilla för =)
Postad 09 oktober 2008 - 13:43
uhhh.. du får ursäkta men det där förstod jag ingenting av =) Tycker att man borde kunna få lika skarp bild i film läget. Kanske bara i spel det blir skarpare. Ska fippla vidare. Hade förkastat game mode tidigare.. va skulle jag dit o pilla för =)
Blir det inte ungefär samma skillnad om du växlar mellan normal-läget och film-läget, som det blir när du från bioläget slår på game mode?
Postad 09 oktober 2008 - 14:03
Postad 09 oktober 2008 - 15:28
nepp det tycker jag inte. har jag exakt samma inställningar på på standard och på game mode så ser det ändå olika ut.
En av poängerna med game mode bör ju i alla fall vara ett det stänger av några av "bildförbättringarna", dvs struntar i några av de bildbehandlingssteg som sker bakom kulisserna, så att man får mindre input lag när man spelar. Vet inte om game mode har den effekten på alla apparater, men på de flesta skulle jag tro. Att detaljer försvinner, om dom är mörka, skulle jag gissa på beror på att normal-läget har en s-formad gammakurva som crushar skuggdetaljerna lite för tidigt. Att det blir skarpare kan ju bero på att game mode helt enkelt höjer skärpan mer. Men det är intressant det här. Vilka skillnader ser du mer om du byter mellan normal-läget och game mode?
Redigerat av mannealm, 09 oktober 2008 - 19:14.
Postad 09 oktober 2008 - 16:51
EDIT: Nu har jag testat lite och jag vet inte vad jag lyckades ha för inställningar på Standard förut när jag jämförde. För nu när jag hade kallibrerat så gott jag kunnat på både standard och gamemode så blev det faktiskt identiskt. Då är det väl bara en funktion för dom som inte har förstånd att stänga av bildförbättringsfunktioner i vanliga fall =)
Redigerat av Unregistered883bce2a, 09 oktober 2008 - 22:35.
Postad 09 oktober 2008 - 23:50
Postad 19 oktober 2008 - 23:04
Eftersom jag inte märker någon som helst skillnad i bildkvalitet om jag skickar signalen från dvd-spelaren med Scart eller hdmi (är jag knäpp?) så kör jag med scart. Då slipper jag att använda hdmi-kontakten på fronten till datorn. Jag har märkt att färgmättnaden blir ungefär lika om jag sänker tre snäpp på rgb-inputen och höjer den tre snäpp på hdmi. Är det vanligt att det fungerar så?
Postad 20 oktober 2008 - 11:19
Vad kör du för utsignal från DVD:n då du kör HDMI, RGB eller YCbCr?
Vet inte vad du har för DVD-spelare men jag tror inte att du knäpp, däremot kanske du inte tittat tillräckligt noga.

Postad 20 oktober 2008 - 12:04
Om du med "olika mättnad" menar olika ljusstyrka på färgerna (vilket är det du tittar på när du rattar med DVEs färgfilter) så är det inte ovanligt att det diffar vid olika ingångar/utrustning.
Vad kör du för utsignal från DVD:n då du kör HDMI, RGB eller YCbCr?
Vet inte vad du har för DVD-spelare men jag tror inte att du knäpp, däremot kanske du inte tittat tillräckligt noga.
Med mättnad menar jag det där som man kan justera lite genom att öka eller sänka färg-reglaget. Har i och för sig för mig att jag läst på hdtvtest att det här reglaget ändrar två saker med färgerna, typ intensity och nåt mer.. (går inte att komma in på hdtvtest så jag kan inte kolla vad det andra var, tint kanske?). Vad är det du menar med färgernas ljusstyrka? Om jag höjer färgreglaget så jättehögt så blir folk oranga i ansiktet och om jag sänker det för mycket så blir dom gråa - det är det jag menar. Och rött bler mer stickande i ögonen och grönt lyser klarare och så. Höjer jag för mycket så ser det ut lite som en samsung

Det där med signalen är jag inte riktigt haj på. Jag trodde typ att det bara var YCbCr som man kunde skicka över hdmi? Är det inte det som är den digitala signalen? Och stämmer det att RGB signalen över scart är typ samma sak som YPbPr över komponentkabel? Jag har inte full koll på det här med olika kablar och typer av signaler. Du får jättegärna reda ut det där lite grann.
Jag uppfattar dock RGB över scart som en riktigt bra signal. Helt klart jämförbar med komponentsignalen som jag skickar från mitt wii, tex. (är det YCbCr eller YPbPr?). Skillnaden mellan komposit och annat upplever jag däremot som jättestor. Är det meningen att man ska se nån särskild skillnad i kvalitet när man kollar på standardupplöst material mellan en RGB-signal och en sån där, vilken det nu är, som brukar skickas över HDMI? På vilket sätt kan man ser att det blir bättre med hdmi?
DVD spelaren är en inte alltför gammal pryl från yamaha. Gillar den eftersom den spelar precis allt man stoppar in i den. Brukar visserligen mest använda ps3 när jag kollar på film, men allt som jag testat funkar inte i den. Då rycker yamahan in. Tar som sagt allt.
Har även lekt med den här kalibrerings skivan från monster, den med jenna drey, och the calibrator. Varken de eller DVE verkarde funka riktigt över HDMI när man skulle ställa in svartnivån om jag inte satte på "supervit" på. Vad är det för något? Blev samma fel både på DVD-spelaren och ps3:an - till jag satte på det där supervit. Kanske är en ledtråd vad jag skickar för signal?
Edit: Vill tillägga att jag uppfattade att både dvd-spelaren och ps3:an mådde lika bra av en höjning av färgättnaden över hdmi. Bilden ser väldigt lika ut oavsett om det är från dvd:n eller sonymaskinen. Över RGB och scart uppfattar jag bilden som mer "färgrik" oavsett om det är från dvd-spelaren eller från digitalboxen.
Redigerat av mannealm, 20 oktober 2008 - 12:09.
Postad 20 oktober 2008 - 13:50
Färgreglaget (Färg/Color) och Tonreglaget (Ton/Tint) är reglage för displayens färgavkodare och används för att korrigera färgernas ljusstyrka repektive färgton, inte för att korrigera färgmättnad, även om det är vanligt att reglage tyvärr påverkar mer än de ska och att de interagerar på svårtydda sätt. En färg har tre parametrar som definierar den:Med mättnad menar jag det där som man kan justera lite genom att öka eller sänka färg-reglaget. Har i och för sig för mig att jag läst på hdtvtest att det här reglaget ändrar två saker med färgerna, typ intensity och nåt mer.. (går inte att komma in på hdtvtest så jag kan inte kolla vad det andra var, tint kanske?). Vad är det du menar med färgernas ljusstyrka? Om jag höjer färgreglaget så jättehögt så blir folk oranga i ansiktet och om jag sänker det för mycket så blir dom gråa - det är det jag menar. Och rött bler mer stickande i ögonen och grönt lyser klarare och så. Höjer jag för mycket så ser det ut lite som en samsung
Brukar man inte kalla det färgmättnad? Genom att höja reglaget när jag skickade över hdmi och sänka när jag skickade över scart blev ansiktsfärger mycket mer konsekventa när man jämförde ingångarna.
Ta till exempelvis Röd primärfärg:

den definieras enligt:
Mättnad

Mättnad anger färgens "innehåll", dvs hur röd färgen är och definieras som avståndet från vitpunkten (oftast D65 idag) i ett CIE-diagram till dess koordinat i diagrammet enligt standard (exempelvis för Rec. 709, dvs HD => Röd enligt CIE xyY färgrymd => x=0.640, y=0.330). Rektangeln till höger representerar ca 80% färgmättnad hos Röd.
Ljusstyrka

Ljusstyrkan misstas ofta för mättnad när det är två olika parametrar. Återigen definierar vitpunktens ljusstyrka vad respektive färgs ljusstyrka ska vara (exempelvis Rec. 709, där Röds ljusstyrka ska vara 21.3% av ljusstyrkan hos vitreferensen). Rektangeln till höger representerar ca 80% ljusstyrka hos Röd. Det är detta som reglaget Färg påverkar mest, men den kan även påverka mättnad till viss del, dock ska man inte använda den specifikt för att korrigera mättnad.
Ton

Färgtonen anger rotationen kring vitpunkten, D65. Om tonen är fel så blandas färgen med närstående färg. Rektangeln till höger representerar att Röd roterats ca 12 grader moturs kring vitpunkten, dvs mot Gul sekundär, varför tonen blir Orange.
Det är ovan som gör att det är näst intill omöjligt att mha endast ögonen korrekt justera in en display. Det är väldigt enkelt att se vad som händer när enskillda parametrar skiljer sig från ett korrekt värde om man vet vad som skiljer, men när allt skiljer samtidigt och på okänt sätt så är det oerhört svårt att avgöra vilken/vilka parameter/parametrar som ska justeras och åt vilket håll.
Med DVE och dess filter justerar man enbart reglaget Färg/Color för minsta möjliga fel i färgavkodningen. Går sällan eller aldrig att få alla färger korrekt enbart med detta reglage utan då krävs mer avancerade kontroller och om sådana finns tillgängliga så krävs mätverktyg för att justera dem korrekt. Det är alltså ganska begränsat vad du kan uppnå med detta om inte displayen gör rätt från början, men du kan i alla fall minimera felen.
Jam begränsar mig till det vanligaste:Det där med signalen är jag inte riktigt haj på. Jag trodde typ att det bara var YCbCr som man kunde skicka över hdmi? Är det inte det som är den digitala signalen? Och stämmer det att RGB signalen över scart är typ samma sak som YPbPr över komponentkabel? Jag har inte full koll på det här med olika kablar och typer av signaler. Du får jättegärna reda ut det där lite grann.
Kabel: HDMI/DVI
Signaltyp: YCbCr (digital komponent) eller RGB
Kabel: Komponent
Signaltyp: YPbPr (analog komponent)
Kabel: Scart
Signaltyp: Scart RGB - allt övrigt undvikes, dvs se till att Scartkontakten har alla stift inkopplade i kabeln.
Det finns ingen generell sanning för alla olika spelare om vilken koppling som ger bästa slutresultat utan det får man prova från fall till fall. Vad man kan säga är att HDMI/DVI tillåter en högre bandbredd och givet att uppspelaren är tillräckligt kompetent tillåter den största felxibiliteten.
Scart tillåter inte progressiv signal utan kan bara skicka interlaced, 480i/576i. Det är upp till displayen att skapa den progressiva bild som allla platt-TV kräver (ignorerar ALiS-paneler här). Med någorlunda kompetent utrustning så är HDMI/DVI att föredra, men det är inte 100% givet att det alltid är så. Föredrar du scart, fortsätt med det.
All bildinformation ska tillslut bli RGB innan det visas upp på displayen. Beräkningar sker dock i Y'CbCr pga att det är mer effektivt. Beroende på om källan eller displayen är bättre på att utföra dessa beräkningar/omvandligar så väljer man att skicka YCbCr eller RGB från källan när man kopplar via HDMI/DVI.
Wii är knappast någon referens att gå efter. Den har väl ganska stora begränsningar. Gissning från min sida efter dess användingsområde, jag har aldrig sett någon live.Jag uppfattar dock RGB över scart som en riktigt bra signal. Helt klart jämförbar med komponentsignalen som jag skickar från mitt wii, tex. (är det YCbCr eller YPbPr?). Skillnaden mellan komposit och annat upplever jag däremot som jättestor. Är det meningen att man ska se nån särskild skillnad i kvalitet när man kollar på standardupplöst material mellan en RGB-signal och en sån där, vilken det nu är, som brukar skickas över HDMI? På vilket sätt kan man ser att det blir bättre med hdmi?
Skillnaden mellan Scart och HDMI/DVI borde vara ganska tydlig och om det inte är det så är uppspelaren knappast någon höjdare. Det ska dock strykas under att det är hela videokedjan som sätter begränsningarna för slutresultatet och upplever du ingen skillnad och är nöjd så är det bara att köra på.
Det är inget fel på testskivorna, i alla fall inte på DVE, den är verifierat korrekt mastrad. Har du problem med BTB så ligger problemet hos källan eller displayen eller båda, men kan vara så enkelt som en inställningssak.DVD spelaren är en inte alltför gammal pryl från yamaha. Gillar den eftersom den spelar precis allt man stoppar in i den. Brukar visserligen mest använda ps3 när jag kollar på film, men allt som jag testat funkar inte i den. Då rycker yamahan in. Tar som sagt allt.
Har även lekt med den här kalibrerings skivan från monster, den med jenna drey, och the calibrator. Varken de eller DVE verkarde funka riktigt över HDMI när man skulle ställa in svartnivån om jag inte satte på "supervit" på. Vad är det för något? Blev samma fel både på DVD-spelaren och ps3:an - till jag satte på det där supervit. Kanske är en ledtråd vad jag skickar för signal?
Edit: Vill tillägga att jag uppfattade att både dvd-spelaren och ps3:an mådde lika bra av en höjning av färgättnaden över hdmi. Bilden ser väldigt lika ut oavsett om det är från dvd:n eller sonymaskinen. Över RGB och scart uppfattar jag bilden som mer "färgrik" oavsett om det är från dvd-spelaren eller från digitalboxen.
Hade mer att säga, men hinner inte mer. Färgrik är svårt att veta vad du menar med när man inte kan se det framför sig. Det kan helt enkelt vara så att din TV är mer kompetent än dina källor och gör bättre ifrån sig med den signalen, men mer färgrik behöver ju inte vara något positivt sett ur perspektivet kalibrering och korrekt bild enligt standard.
Jag skrev för brinnande livet här då inlägget blev för lågnt och jag inte har tid, hoppas någon rättar mig om jag fumlat till något på vägen.
Postad 20 oktober 2008 - 16:17
Det är intressant det här. Men snårigt.
Reglaget som jag har på pz80 (det enda reglaget som finns) heter faktiskt till och med "Färgmättnad". Men det är alltså inte egentligen färgmättnaden som avses utan färgernas "ljusstyrka"? Hur förhåller sig den ökade ljusstyrkan man får om man ökar kontrasten till detta? Den borde ju även den göra så att färgernas ljusstyrka ökar, eller? Kan fortfarande inte komma in på hdtvtest. Var i nån av dom där recensionerna av pannas plasmor som det stod att reglaget för Colour/Färgmättnad påverkade två saker enligt deras tester.
På en av Kalibreringsskivorna (den från monster) som jag tittade på blev man dessutom uppmanad att ställa in färgreglaget (det här vanliga) efter ansiktonen på tre modeller. En skulle vara för blek, en skulle se logom ut och en skulle vara för "röd". Jenna (guiden) sa att tonerna i alla ansikten skulle bli för röda eller oranga om man höjde reglaget för högt och för gråa eller bleka om man hade det för lågt. Den här - naturligtvis lite ovetenskapliga - kalibreringshjälpen skulle (utan nördiga färgfilter, som hon sa) hjälpa en att få en rimlig färginställning. Vad är det som gör att aniktstoner blir oranga om man höjer det för högt?
Det var det där ovanstånde som var grunden till att jag upptäckte att ansiktena alltid såg blekare ut när jag skickade signalen över hdmi än när jag skickade den över rgb-scart. Vilket jag alltså tyckte att gick och jämna ut om jag sänkte respektive höjde färgreglaget som på pannan heter "Färgmättnad" (Är det i princip en felöversättning av panasonic?). Hade alltså egentligen ingenting med färgfiltrena att göra.
Vid en närmare titt så vet jag faktiskt inte vad min dvd-spelare skickar för signal över hdmi. Kan inte välja. Genom komponent kan jag däremot välja vilken signal jag ska skicka. Men på PS3:an kan jag välja "automatisk", "RGB" eller "Y Pb/Cb Pr/Cr" (både analog och digital på en gång eller vadå?) när jag skickar över HDMI. Verkar bli "Y Pb/Cb Pr/Cr" om jag har på automatiskt. Väljer jag RGB så händer det att jag kan välja RGB range "full" eller "begränsad". Väjer jag full så blir bilden för mörk. Har jag istället "Y Pb/Cb Pr/Cr" som videosignal så kan jag välja att sätta på eller stänga av det där som heter "supervit". Det är när supervit är avstängt eller när jag väljer att skicka RGB som den där BTB hanteringen inte verkar fungera på DVE från PS3:an . På min dvd-spelare blir resultatet att jag inte kan se det som är BTB överhuvudtaget om jag skickar signalen över HDMI, men om det beror på att den skickar RGB eller "Y Pb/Cb Pr/Cr utan supervit" vet jag alltså inte. Kör jag över rgb-scart så funkar det dock med BTB-hanteringen utan anmärkning även över scart. Förutom svarthanteringen på DVE så påverkar dessa grejer "vithanteringen" på den andra kalibreringsskivan, den från monster. I den finns det en vit skjorta med knappar på och man blir ombedd att justera kontrasten så att detaljerna ser bra ut på skjortan, knappar och sånt. Från DVD spelaren när jag skickar RGB över scart är det inga problem, men kopplar jag om till hdmi så försvinner alla vitdetaljer. Kan inte se knapparna hur jag än ställer in bilden. Samma sak på PS3:an om jag skickar RGB eller "Y Pb/Cb Pr/Cr" med "supervit" av - inga detaljer i den skjortan. Med "Y Pb/Cb Pr/Cr" och supervit på så funker det dock precis som det ska från PS3:an, dvs precis som från dvd-spelaren över scart. Varför funkar det så här, vad är "supervit" och vaför funkar RGB över HDMI från PS3:an precis som "Y Pb/Cb Pr/Cr" med supervit avstängt, dvs på "fel sätt"? Och vad är det mest rimligt att dvd-spelaren (yamaha S661) skickar för signal?
Vad gäller RGB-scart eller HDMI så uppfattar jag möjligen att HDMI blir lite skarpare, men jag vet inte om det är någon fördel. Och det är absolut ingen stor skillnad. Känns hur som helst ganska oväsentligt eftersom nästan alla begränsning verkar sitta i materialet när det gäller DVD. Generellt så uppfattar jag scart-RGB från dvd-spelaren lite bättre (mjukare och fylligare färger) än hdmi, både från dvd-spelaren och ps3:an, när det gäller sd. Kan det inte vara så att de här gamla dvd:erna liksom är mer anpassade till den analoga RGB signalen?
Du säger även att komponent signalen den här "Y Pb/Cb Pr/Cr" (som det heter på ps3:an) Finns i både analog och digital form (YPbPr och YCbCr). Måste väl vara samma sak med RGB? Analog över Scart och digital över HDMI - men ändå samma liksom, eller?
Blu-ray över HDMI spöar naturligtvis allt.
Edit: Nu kom man in på hdtvtest igen. "Färgmättnad" på pz80 verkar påveka både intensity och saturation (Ljusstyrka och mättnad?). Citat: "No surprises here… the colour gamut of the Panasonic TH42PZ80 was almost identical to those on the PX80 and PZ85, with an oversaturated and bluish green primary point and slightly oversaturated reds. The [Colour] control in the [Picture] submenu was of little use as it affected both colour saturation and intensity in no uncertain terms, whereas [Tint] was greyed out unless presented with an NTSC video signal (the UK uses PAL system)."
Hur förhåller sig dessa begrepp (intensity och saturation) till chroma som pacman nämner nedan och det som Wolfy nämner ovan?
Redigerat av mannealm, 20 oktober 2008 - 23:53.
Postad 20 oktober 2008 - 17:03
https://www.minhembi...s...t&p=2116173Reglaget som jag har på pz80 (det enda reglaget som finns) heter faktiskt till och med "Färgmättnad". Men det är alltså inte egentligen färgmättnaden som avses utan färgernas "ljusstyrka"? Hur förhåller sig den ökade ljusstyrkan man får om man ökar kontrasten till detta? Den borde ju även den göra så att färgernas ljusstyrka ökar, eller?
edit: nått fel på forumet, jag hänvisar till mitt inlägg 60 i tråden ovan
Som sagt, det är enklast att se video som två signaler. Luma & Chroma. Dessa läggs ihop till den bild vi ser. "Color" reglerar nivån på Chroma, "Contrast" reglerar nivån på både Luma och Chroma.
Poängen med Color är att Chroma ska ligga på rätt nivå i förhållande till Luma. Istället för att ge sig in i subjektiv-vm på Monsters disc (släng skiten

edit: PS3 skickar ut YCbCr (eller RGB då), att de döpt det till "Y Pb/Cb Pr/Cr" är bara för att de tycker om att förvirra. Det är mao helt felaktigt (de är knappast ensamma).
Redigerat av pacman, 20 oktober 2008 - 17:11.
Postad 20 oktober 2008 - 23:41
https://www.minhembi...s...t&p=2116173
edit: nått fel på forumet, jag hänvisar till mitt inlägg 60 i tråden ovan
Som sagt, det är enklast att se video som två signaler. Luma & Chroma. Dessa läggs ihop till den bild vi ser. "Color" reglerar nivån på Chroma, "Contrast" reglerar nivån på både Luma och Chroma.
Poängen med Color är att Chroma ska ligga på rätt nivå i förhållande till Luma. Istället för att ge sig in i subjektiv-vm på Monsters disc (släng skiten) så är det bättre att använda DVE vars testmönster och filter är designade för att hjälpa en sätta denna nivå.
edit: PS3 skickar ut YCbCr (eller RGB då), att de döpt det till "Y Pb/Cb Pr/Cr" är bara för att de tycker om att förvirra. Det är mao helt felaktigt (de är knappast ensamma).
Hehe, ja det är en riktig skräpskiva. DVE är verkligen helt i särklass. Väldigt proffsigt gjord! Och man lär sig mycket. En intressant sak som dom sa på DVE var att 6500K egentligen inte är neutralt grått, utan att ett riktigare värde är 5400K. I början av färgtv:ns utveckling tyckte man dock att 6500K var acceptabelt för att få lite mer fräs i bilden. Tyvärr, menade dom, är det inte bara att ändra till det rätta igen (dvs 5400K) eftersom det producerats så mycket material enligt den felaktiga D65-standarden. Detta viste inte jag. Alltså att 5400K är mer neutralt än 6500K. Visste ni det? Dom sa även en annan kul grej, att efter att dom höjt från det riktiga 5400K till det lite mer felaktiga (men fortfarande helt acceptabla) 6500K, så har det kommit många tv-apparater med en temperatur ända upp till 16000K (eller hörde jag fel?). Jag trodde att typ 10000 var bland det värsta man kunde hitta?
Redigerat av mannealm, 20 oktober 2008 - 23:43.
Postad 21 oktober 2008 - 08:46

mvh
/Pär
Postad 21 oktober 2008 - 12:46
Varsågod. Jepp, det är ganska snårigt när man försöker att penetrera detaljerna eftersom det finns nästan en oändlig variation över hur tillverkare behandlar dessa saker och inte få gör fel från start, vilket inte underlättar för en konsument generellt eller för den som försöker att kalibrera sin videokedja att hålla sig till standard.Tack för ditt långa inlägg Wolfy.
Det är intressant det här. Men snårigt.
Ofta påverkas både och, men ljusstyrkan/intensiteten hos alla färger är vad som påverkas mest hos de apparater jag rattat i alla fall.Reglaget som jag har på pz80 (det enda reglaget som finns) heter faktiskt till och med "Färgmättnad". Men det är alltså inte egentligen färgmättnaden som avses utan färgernas "ljusstyrka"?
Jepp, färgerna förhåller sig till referensen, dvs gråskalan så om man ökar reglaget kontrast så ökar intensiteten hos vitnivån och således ökar intensiteten hos färgerna, men detta är inte trivialt och linjärt utan reglaget kontrast kan göra lite olika saker hos olika displayer. Det blir lite väl mycket att skriva för att gå in på alla detaljer, bara att läsa allt du kan på nätet så hajjar du hur det hänger ihop, men som sagt det finns inget som är skrivet i sten här, det kan skilja sig rejält hur olika apparater uppför sig. Teorin bakom är ganska solid dock.Hur förhåller sig den ökade ljusstyrkan man får om man ökar kontrasten till detta? Den borde ju även den göra så att färgernas ljusstyrka ökar, eller?...

Som regel, när det gäller all elektronik, är reglage mindre och mindre pålitliga när du närmar dig ändlägen, de blir logaritmiska istället för linjära i sin respons. Det är väl så att tonen påverkas när du drar på för fullt, eller så är det att du redan har en felaktig ton och den blir mer tydlig när ljusstyrkan ökar. Orange innebär att röd färg drar åt gult....Vad är det som gör att aniktstoner blir oranga om man höjer det för högt?
Det är fullt normalt att olika ingångar kräver olika inställnigar, men det är det justerade slutresultatet man måste gå efter, inte att det skiljer sig från början.Det var det där ovanstånde som var grunden till att jag upptäckte att ansiktena alltid såg blekare ut när jag skickade signalen över hdmi än när jag skickade den över rgb-scart. Vilket jag alltså tyckte att gick och jämna ut om jag sänkte respektive höjde färgreglaget som på pannan heter "Färgmättnad" (Är det i princip en felöversättning av panasonic?). Hade alltså egentligen ingenting med färgfiltrena att göra.
Nja, Färgmättnad är iofs bättre än att det skulle hetat kort o gott Färg, men mer korrekt borde det heta Färgintensitet, men det skulle nog sätta griller i huvudet på många, så Färg/Color/Saturation/Färgmättnad får man nog leva med. Ska man vara riktigt petig borde reglagen inte finnas öht idag då det och Tint/Hue är mer reliker från analog-TV, men eftersom om de skulle saknas så skulle många ta det som om TVn är sämre för att den saknar dessa reglage så får de vara kvar. Vad jag menar är att om apparaterna av idag gjorde avkodningen korrekt, vilket skulle vara fullt möjligt med dagens tekink, så skulle de inte behövas. Vad man skulle ha är istället en komplett CMS, med individuell kontroll över Mättnad, ljusstyrka samt ton för alla 6 färger, 3 primärer samt 3 sekundärer. Gjorde apparaterna korrekt här också så skulle endast kontroll över primärerna samt gråskala behövas för att alls skulle falla perfekt på plats inom en specifik videokedjas begränsningar.
Finns där inget val så är sannolikheten mycket stor att spelaren skickar YCbCr (YCbCr 4:2:2 är allra troligast).Vid en närmare titt så vet jag faktiskt inte vad min dvd-spelare skickar för signal över hdmi. Kan inte välja.
Det är tyvärr inte ovanligt att bildchip klipper BTB över HDMI.Genom komponent kan jag däremot välja vilken signal jag ska skicka. Men på PS3:an kan jag välja "automatisk", "RGB" eller "Y Pb/Cb Pr/Cr" (både analog och digital på en gång eller vadå?) när jag skickar över HDMI. Verkar bli "Y Pb/Cb Pr/Cr" om jag har på automatiskt. Väljer jag RGB så händer det att jag kan välja RGB range "full" eller "begränsad". Väjer jag full så blir bilden för mörk. Har jag istället "Y Pb/Cb Pr/Cr" som videosignal så kan jag välja att sätta på eller stänga av det där som heter "supervit". Det är när supervit är avstängt eller när jag väljer att skicka RGB som den där BTB hanteringen inte verkar fungera på DVE från PS3:an . På min dvd-spelare blir resultatet att jag inte kan se det som är BTB överhuvudtaget om jag skickar signalen över HDMI, men om det beror på att den skickar RGB eller "Y Pb/Cb Pr/Cr utan supervit" vet jag alltså inte.
Har nyligen skaffat en PS3 och har inte haft möjligheten att leka med den särskillt mycket, men det står väl i flera trådar vilken inställning som är optimal för PS3 vad gäller video. Pacman vet det garanterat.Kör jag över rgb-scart så funkar det dock med BTB-hanteringen utan anmärkning även över scart. Förutom svarthanteringen på DVE så påverkar dessa grejer "vithanteringen" på den andra kalibreringsskivan, den från monster. I den finns det en vit skjorta med knappar på och man blir ombedd att justera kontrasten så att detaljerna ser bra ut på skjortan, knappar och sånt. Från DVD spelaren när jag skickar RGB över scart är det inga problem, men kopplar jag om till hdmi så försvinner alla vitdetaljer. Kan inte se knapparna hur jag än ställer in bilden. Samma sak på PS3:an om jag skickar RGB eller "Y Pb/Cb Pr/Cr" med "supervit" av - inga detaljer i den skjortan. Med "Y Pb/Cb Pr/Cr" och supervit på så funker det dock precis som det ska från PS3:an, dvs precis som från dvd-spelaren över scart. Varför funkar det så här, vad är "supervit" och vaför funkar RGB över HDMI från PS3:an precis som "Y Pb/Cb Pr/Cr" med supervit avstängt, dvs på "fel sätt"? Och vad är det mest rimligt att dvd-spelaren (yamaha S661) skickar för signal?
För RGB har du två lägen, video/studionivå eller PC-nivå. Video/studionivå är med full dynamik bibehållen, dvs med BTB och WTW bibehållna (digital nivå 16-235, BTB <=> <16, WTW <=> >235). PC-nivå (digital nivå 0-255) klipper BTB och WTW och i värsta fall så expanderar det 16-235 till 0-255.
Idealt så ska inte displayen göra något med med signalen om man skickar RGB in, men så är säkerligen inte alltid fallet och det kan säkert leda till fel även om man skickar korrekt RGB från spelaren.
Håller nog med om att du ska slänga den där monster-skivan. Bättre att använde mindre subjektiva testmönster mha DVE och sedan kolla riktigt material för ev efterjustering.
Mest rimligt är att Yamahan skickar YCbCr enligt ovan.
Nej, DVD är digitalt och källmaterialet på dem ligger som YCbCr 4:2:0, dvs komprimerat. Helt uppackat är det YCbCr 4:4:4, vilket man kan skicka från en del spelare.Kan det inte vara så att de här gamla dvd:erna liksom är mer anpassade till den analoga RGB signalen?
Möjligtvis kan man uttrycka det så förenklat, men egentligen inte. Scart är lite av en egen signal som inte har så väldigt mycket med komponent att göra. Nu har jag dock mer eller mindre lämnat Scart bakom mig så jag kan ha fel i det. I slutändan ska dock allt bli RGB i displayen och om beräkningar och konverteringar sker korrekt så spelar det absolut ingen roll vilken väg man tar för att komma dit varför man generellt kan säga att man väljer det som fungerar bäst och om olilka val ger samma slutresultat så väljer man vilken som och om man inte kan få till det oavsett vad man väljer så måste man antingen satsa på mer kompetent utrustning eller köpa en extern videoprocessor.Du säger även att komponent signalen den här "Y Pb/Cb Pr/Cr" (som det heter på ps3:an) Finns i både analog och digital form (YPbPr och YCbCr). Måste väl vara samma sak med RGB? Analog över Scart och digital över HDMI - men ändå samma liksom, eller?
Hinner inte skriva mer just nu, återkommer om ingen annan svarat, om jag kommer ihåg det.Edit: Nu kom man in på hdtvtest igen. "Färgmättnad" på pz80 verkar påveka både intensity och saturation (Ljusstyrka och mättnad?). Citat: "No surprises here… the colour gamut of the Panasonic TH42PZ80 was almost identical to those on the PX80 and PZ85, with an oversaturated and bluish green primary point and slightly oversaturated reds. The [Colour] control in the [Picture] submenu was of little use as it affected both colour saturation and intensity in no uncertain terms, whereas [Tint] was greyed out unless presented with an NTSC video signal (the UK uses PAL system)."
Hur förhåller sig dessa begrepp (intensity och saturation) till chroma som pacman nämner nedan och det som Wolfy nämner ovan?

Postad 21 oktober 2008 - 14:24
med YCbCr och med superwhite på "On" så får jag däremot både BTB och WTW, men ej med
YCbCr och superwhite på "off".
Mao, för DVD och BD-film så ger YCbCr med superwhite på "On" bästa resultat.
Då kan man även sätta RGB på "Full" då spelen _alltid_ skickas som RGB och vad jag läst så renderar
RSX(PS3:ans grafikchip från nVidia) i 0-255(vet ej om det stämmer dock). Att man satt RGB på "Full" kommer
då heller inte att inverka på DVD/BD-filmer då man redan satt film till YCbCr. Noteras bör även att man förmodligen
kommer behöva olika inställningar på tv:n för spel och film om man kör så.
Edit: Vill dock minnas att Pannas plasmor inte tar en 0-255("RGB Full") signal utan alltid förväntar sig att få en
16-235(studio/video colorspace), i så fall så måste RGB stå på "Limited".
Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 21 oktober 2008 - 15:02.
Postad 21 oktober 2008 - 23:04
Jag får inte BTB eller WTW från min PS3 alls om jag kör med RGB(limited) om jag minns rätt,
med YCbCr och med superwhite på "On" så får jag däremot både BTB och WTW, men ej med
YCbCr och superwhite på "off".
Mao, för DVD och BD-film så ger YCbCr med superwhite på "On" bästa resultat.
Då kan man även sätta RGB på "Full" då spelen _alltid_ skickas som RGB och vad jag läst så renderar
RSX(PS3:ans grafikchip från nVidia) i 0-255(vet ej om det stämmer dock). Att man satt RGB på "Full" kommer
då heller inte att inverka på DVD/BD-filmer då man redan satt film till YCbCr. Noteras bör även att man förmodligen
kommer behöva olika inställningar på tv:n för spel och film om man kör så.
Edit: Vill dock minnas att Pannas plasmor inte tar en 0-255("RGB Full") signal utan alltid förväntar sig att få en
16-235(studio/video colorspace), i så fall så måste RGB stå på "Limited".
Japp, verkar funka på samma sätt för mig. På min förra samsung kunde man ändra hdmi-svärtan på tv:n. Går inte på panna - går nästan inte att ändra någonting på panna.
Märkte förresten en jäkla konstig grej idag. Min planet earth-utgåva (DVD) verkar skicka fel svärta, alltså det verkar vara fel på själv DVD-utgåvan. Kör jag med DVD-spelaren så blir det väldigt grått, ingen svärta. Samma sak om jag kör YCbCr eller RGB+begränsad från ps3:an. Sätter jag däremot på "full", så ser det riktigt ut. Jäkla tur att jag har mitt ps3, annars hade ju skiten varit nästan osebart. Måste väl vara att DVD:n är kodad i datorsvärta istället för videosvärta, eller hur? Är det vanligt att det är så där fel på DVD-utgåvor? Minns att det var samma grej på demot till tiger woods 08, blev alldeles för ljust om man inte satt black level till "fel" läge.
Och Wolfy, tack för att du fortsätter klargöra detta. Uppskattas verkligen. Har även försökt att fatta vad supervit är men lyckas inte riktigt. Så här står det på playstationsidan: http://manuals.plays...superwhite.html
Inte så mycket...
Redigerat av mannealm, 21 oktober 2008 - 23:10.
Postad 22 oktober 2008 - 07:29
Den aktiverar området 236-255 (WTW). Nått mer än så gör den inte vad jag kan se, finns inte så mkt mer att säga om den lixom.

Men det verkar variera lite, ev beroende på vilken display man har, för om jag minns rätt så behöver jag inte aktivera det för att få WTW, kan vara skillnad beroende på om man kör BD eller DVD dock. Får kolla upp det en gång för alla.

Postad 22 oktober 2008 - 11:22
Y' är som pacman beskrev, Luma, det svart-vita i bilden och det som innehåller all bildinformation. Y' för Rec. 709, dvs HD, definieras enligt Y'(709) = 0.2126*R' + 0.7152*G' + 0.0722*B'. Cb, Cr är Chroma-komponenterna och kommer från B'-Y' respektive R'-Y' och alltsammans är relaterat till varann via matrismultiplikation så det är ren matematik. ' representerar att signalen är gammakorrigerad....Edit: Nu kom man in på hdtvtest igen. "Färgmättnad" på pz80 verkar påveka både intensity och saturation (Ljusstyrka och mättnad?). Citat: "No surprises here… the colour gamut of the Panasonic TH42PZ80 was almost identical to those on the PX80 and PZ85, with an oversaturated and bluish green primary point and slightly oversaturated reds. The [Colour] control in the [Picture] submenu was of little use as it affected both colour saturation and intensity in no uncertain terms, whereas [Tint] was greyed out unless presented with an NTSC video signal (the UK uses PAL system)."
Hur förhåller sig dessa begrepp (intensity och saturation) till chroma som pacman nämner nedan och det som Wolfy nämner ovan?
OK, det är alldeles för kortfattat och kanske mer förvirrande än förklarande, men där är var det kommer ifrån.
Vad som menas med intensity vad gäller reglaget Color/Saturation är att CbCr påverkas av detta relage som en gain-kontroll där du ställer in så att de avkodade R, G och Bs intensitet/ljusstyrka blir korrekt i relation till Y (Via DVE gör detta mha Color Bars mönstret där den grå bakrunden är Y). Notera att jag inte skriver ' här därför att det du ser på genom färgfiltren eller via en mätare, eller via ett Red/Blue/Green-only läge hos displayen är efter det att displayen "neutraliserat" gammakorrigeringen med en de-gamma funktion, oftast brar kallad displayens gamma. Problemet är att gain-kontrollen Color påverkar alla färger samtidigt varför det oftast är omöjligt att få till R, G och Bs intensiteter att bli korrekt i relation till Y.
Vad du egentligen ska ställa med färgmättnad (saturation) är displayens uppvisade färg så att den faller på korrekt koordinat i ett CIE-diagram (tillsammans med kontroller för ton (Tint/Hue) och ljusstyrka/intensitet för en komplett CMS). Dvs allt uppspelaren säger via källmaterialets kod är: - Visa en fullmättad röd färg för denna pixel! Sen är det upp till displayen att visa detta korrekt enligt standard för det källmaterialet. Den yta som spänns upp av att R, G och Bs koordinater sammanbinds i ett CIE-diagram är displayens gamut, vilket du säker sett i recensioner och det nämns också ovan av hdtvtest.
Tyvärr är det också så att många displayer ändrar både intensitet och mättnad när man ändrar Color, när de egentligen bara ska påverka intensiteten för att man ska kunna fixa att avkodningen sker korrekt. Man får ställa in så gott det går för att få till det minsta felet och det man finner minst jobbigt att leva med.
Det största problemet är att väldigt få displayer medger att man kalibrerar bilden att bli helt korrekt, dels pga felaktigheter i hur de sköter signalhanteringen och beräkningar/konverteringar (bl a matris matematik), dels därför att de har ofullständiga justeringsmöjligheter för att komma tillrätta med ev felaktigheter.
Nåja, jag hoppas att ovan inte är alltför komprimerat utan att det går att förstå i alla fall det viktigaste av det.
PS Tilläggas bör också att så vitt jag vet så är färgmättnaden, dvs en specifik färgs avstånd från vitpunkten i t ex ett CIE-diagram, en inbyggd egenskap hos displayen (spektrat från fosformaterialet hos plasma, CRT, OLED, etc. Färgfiltren i en LCD, spektrat från RGB LEDs, osv). Jag vet hur den justeras, men har inte 100% klart för mig hur mättnaden fysiskt korrigeras via en CMS. Har sporadiskt försökt läsa mig till det, men har inte lagt alltför mycket krut på det eftersom vi som bor i PAL-land har våra färger i stort sett identiska med Rec. 709 standard och NTSC DVD kör jag uppskalat varför Rec 601 räknas om till Rec. 709 och jag har inte noterat några hiskeliga färgfel i det material jag tittat på och jämfört uppskalad PAL DVD vs uppskalad NTSC DVD med samma film. DS
Edit: Korrigerade enligt pacmans korrekta påpekande att matrisavkodningen är Rec. 601 vs Rec. 709 och inte SMPTE-C vs Rec. 709.
Redigerat av Wolfy, 22 oktober 2008 - 12:26.
Postad 22 oktober 2008 - 12:02
Vad supervit är?
Den aktiverar området 236-255 (WTW). Nått mer än så gör den inte vad jag kan se, finns inte så mkt mer att säga om den lixom.
Men det verkar variera lite, ev beroende på vilken display man har, för om jag minns rätt så behöver jag inte aktivera det för att få WTW, kan vara skillnad beroende på om man kör BD eller DVD dock. Får kolla upp det en gång för alla.
Ja det låter ju som att man med supervit har tillgång till området 16-255 istället för 16-236. Men vad är vitsen med det? Och för både slayer för mig så fungerar ju heller inte BTB om vi inte sätter på supervit. Verkar skumt. På monsterskivan där både BTB påverkas och vitdetaljerna i i skjortan så är det konstigt. Den verkar ju liksom göra för mycket till vitt, alla detaljer försvinner om supervit inte är på. BTB påverkas dessutom på ett lite annorlunda sätt på denna skiva. Istället för att som på DVE, där BTB inte är synligt alls om jag inte sätter på supervit, så ändrar det istället karaktär. Med supervit avstänkt så får BTB information på monterskivan en blåaktig ton. Men supervit på ser det helt riktigt ut, precis som när jag skickar över scart. Och över scart är det väl bara 16-236 som gäller. Varför skulle hdmi då börja visa allting korrekt bara för att man har 16-255 istället. med supervit på. Verkar lika rörigt som det här med färg, typ

Redigerat av mannealm, 22 oktober 2008 - 12:15.
Postad 22 oktober 2008 - 12:05
Njae...matriskodningen konverteras från SD (Rec601) till HD (Rec709) när du kör uppskalat. Några primärer (sett i ett 2D gamut perspektiv, vilket är det SMPTE-C definerar) konverteras inte.och NTSC DVD kör jag uppskalat varför SMPTE-C primärer konverteras till Rec. 709
Postad 22 oktober 2008 - 12:14
Jag har ställt frågan förut, men aldrig fått något svar, om jag nu inte missat det. Är displayens gamut helt en egenskap hos displayen? Hur gör en CMS fysiskt när den flyttar en färgs mättnadsgrad och går det ö h t att flytta en primär som är mindre mättad till mer mättad och i så fall, hur? Skulle vara kanon att få det frågetecknet utsträckt.Njae...matriskodningen konverteras från SD (Rec601) till HD (Rec709) när du kör uppskalat. Några primärer (sett i ett 2D gamut perspektiv, vilket är det SMPTE-C definerar) konverteras inte.

PS När jag skriver aldrig fått något svar, så menar jag generellt, inte att du är skyldig mig ett svar.

PPS Är det så att en CMS har en LUT av typ, för olika gamut? Nåja, ska kanske låta dig svara först...
Redigerat av Wolfy, 22 oktober 2008 - 12:20.
Postad 22 oktober 2008 - 12:48

Vill minnas att det är så Samsung jobbar (vars teknik tydligen ska vara hämtad från TI:s DLP DCI Cinema CMS teknik, enl nån höjdare på Avs) och gör man på detta sätt kan man slänga sina DVE-filter, de kommer inte funka alls för att avgöra om matrisdekodningen är korrekt. Jag skulle GISSA att detta är iaf en anledningen till att DVE-filter inte funkar så bra (dvs de ger sken om att det är värre än vad det egentligen är) på många av dagens displayer.
Hur det går till praktiskt vet jag inte, ditt förslag om en slags LUT i slutkedjan (i RGB världen) av displayen tycker jag låter vettigt. En annan variant är ju att man micklar med Chroma-delen av signalen. Och så säkert massor av varianter till som är för avancerade för att man ens sla kunna gissa fram dem...

Detta för att minska en gamut. Iprincip går det inte att få en gamut att vara större än vad som är fysiskt möjligt, trodde jag iaf tills jag läste om det nånstans...ska se om jag hittar länken...har det bara på papper

Men som sagt, nu pratar vi inte om matriskodning alls längre...

Postad 22 oktober 2008 - 13:00
OK, det låter logiskt som du beskriver det och då borde det också vara så att för att en CMS ö h t ska fungera, i alla fall implementerad som du beskrev det, så krävs det att displayens inbyggda gamut är större än den standard man vill kalibrera till, man kan ju inte addera negativt. Kanske därför som så många tillverkare har så övermättade färger, bara det att de glömde att inkludera en CMS.

Postad 22 oktober 2008 - 13:08
Det här skulle ju kunna ge att om man har en felaktig "fysisk" gamut och applicerar egentligen totalfel matrisdekodning som dock av ren flyt kompenserar exakt för de fel gamuten introducerar, så skulle man ha helt korrekt bild. Cool huh.En annan variant är ju att man micklar med Chroma-delen av signalen

Postad 22 oktober 2008 - 14:45
Givetvis på bekostnad av bl.a. minskad total output och samtidig minskning av övriga primärers omfång...?
Funderar lite på om man t.ex. på så vis skulle kunna fixa till BenQ W9000:s skeva gröna primär om man har ett väldigt svagt gröntonat filter av rätt nyans?
Postad 22 oktober 2008 - 15:30

Postad 22 oktober 2008 - 21:35
Märkte förresten en jäkla konstig grej idag. Min planet earth-utgåva (DVD) verkar skicka fel svärta, alltså det verkar vara fel på själv DVD-utgåvan. Kör jag med DVD-spelaren så blir det väldigt grått, ingen svärta. Samma sak om jag kör YCbCr eller RGB+begränsad från ps3:an. Sätter jag däremot på "full", så ser det riktigt ut. Jäkla tur att jag har mitt ps3, annars hade ju skiten varit nästan osebart. Måste väl vara att DVD:n är kodad i datorsvärta istället för videosvärta, eller hur? Är det vanligt att det är så där fel på DVD-utgåvor? Minns att det var samma grej på demot till tiger woods 08, blev alldeles för ljust om man inte satt black level till "fel" läge.
Är det någon annan än jag som varit med om det här att själva källan verkar vara kodad i "fel svärta"? Tycker att det är ganska anmärkningsvärt att det är en så känd serie som "planet earth" som har blivit fel. Är det inte? Tror ni att det är hela utgåvan eller bara vissa pressningar? Jag har den på svenska och den ligger på fem skivor. Någon annan som märkt detta med planet earth? Tänker att det nog är ganska många som skaffat denna serie på dvd.
Postad 23 oktober 2008 - 08:15
För mig är ett filter nått som blockerar/dämpar olika frekvenser av ljus. Får inte ihop det i hur det ska kunna öka en viss färg "renhet" (mättnad).Hmmmm... Man kan väl öka mättnaden (flytta punkten längre ut i gamut:en) på EN färg med hjälp av ett fysiskt filter? Typ, ett rödfilter för att öka röd gamut?
Givetvis på bekostnad av bl.a. minskad total output och samtidig minskning av övriga primärers omfång...?
Funderar lite på om man t.ex. på så vis skulle kunna fixa till BenQ W9000:s skeva gröna primär om man har ett väldigt svagt gröntonat filter av rätt nyans?
Säger inte att du har fel, bara att jag inte fattar.

edit: ett sätt att få större gamut, iaf åt ett håll, är att ha en skadeskjuten mätare...eller vad säger du Wolfy?

Redigerat av pacman, 23 oktober 2008 - 08:17.
Postad 23 oktober 2008 - 09:40
Jepp, då kan man snacka mättad färg.edit: ett sätt att få större gamut, iaf åt ett håll, är att ha en skadeskjuten mätare...eller vad säger du Wolfy?

Postad 23 oktober 2008 - 12:34
Tekniken användes väl när en projektor, i mitt fall en Sony LCD, var svag i en färg, typ röd, och då applicerade manFör mig är ett filter nått som blockerar/dämpar olika frekvenser av ljus. Får inte ihop det i hur det ska kunna öka en viss färg "renhet" (mättnad).
Säger inte att du har fel, bara att jag inte fattar.
ett rödfilter som dämpade resten av färgerna men släppte igenom mest rött.
Det ökade rött relativt till de övriga färgerna men dämpade som sagt totala flödet.
Redigerat av rickardl, 23 oktober 2008 - 12:53.
Postad 23 oktober 2008 - 12:41

Postad 23 oktober 2008 - 12:52
Hade för mig att det var i detta underbara (Detta för att minska en gamut. Iprincip går det inte att få en gamut att vara större än vad som är fysiskt möjligt, trodde jag iaf tills jag läste om det nånstans...ska se om jag hittar länken...har det bara på papper


http://www.babelcolo.....or spaces.pdf
Säg till när ni läst klart.

Postad 23 oktober 2008 - 17:58
...och att den totala output:en minskade ganska mkt.
Ska se om jag kan rota fram det där filtret och testa igen.

Men, vad händer om man sätter ett rödfilter framför en projektor som är kalibrerad till D65 och som visar vitt? Då borde väl denna vita testbild mäta ngt annat än D65 och mest sannolikt mäta en punkt som ligger en liten bit ut på linjen mot röd primär?

Postad 23 oktober 2008 - 23:15

DVE förklarar även varför man skall fixa till TV bilden på ett och enligt mig vettigt sätt, vilket kan vara tilltalande för personer som är intresserade av verkligheten.
Det gör all skillnad i världen!
Redigerat av DrSodomon, 23 oktober 2008 - 23:21.
Postad 24 oktober 2008 - 07:28
Filtret kommer dämpa grönt och blått ljus vilket kommer ge ett underskott av dessa färger varför vitpunkten flyttas mot rött ja. I stort sätt samma som att sänka Gain för grönt och blått mao.Har bestämt för mig att jag fick vidare omfång mot röd primär och samtidigt mindre omfång mot grön och blå när jag mätte en Hitachi TX100 med rödfilter på.
...och att den totala output:en minskade ganska mkt.
Ska se om jag kan rota fram det där filtret och testa igen.
Men, vad händer om man sätter ett rödfilter framför en projektor som är kalibrerad till D65 och som visar vitt? Då borde väl denna vita testbild mäta ngt annat än D65 och mest sannolikt mäta en punkt som ligger en liten bit ut på linjen mot röd primär?Den "vita" tonen förvandlas väl till en svagt mättad röd? Eller tänker jag fel nu?

Edit: Hmm, när du säger det så... Eftersom filtret dämpar G+B så kommer det ju förstås dämpa det G+B ljus som faktiskt finns i den röda primären, dvs den röda primären både bli "mer röd" (mer exakt egentligen "mindre r+g") , mer mättad mao. Nu börjar jag vakna här, du är nog inte så tokigt ute. Rota fram filtret and show us the graphs...

Var det föresten inte projectiondesign som använde sig av "optisk CMS" i sina toppmodeller...hur fett är inte det?

Redigerat av pacman, 24 oktober 2008 - 08:24.
Postad 24 oktober 2008 - 08:49
Rota fram filtret and show us the graphs...
Will do... Hittade filtret här på jobbet! Lite dammigt och sprucket men det funkar nog för att testa med.

Ska testa lite i helgen, återkommer.

Postad 24 oktober 2008 - 08:59
Det finns standarder (=överenskommelser) som styr exakt hur färgskala och gråskala ligger när filmer skapas. Problemet är att TV konstruktörerna har valt att distordera och vrida på hur färger återges och att man själv måste se till att justera tillbaka dom.
Naturligtvis är detta ju en smaksak och man kan ju justera dom precis som man vill och det passar en, men färger på en TV är inte subjektivt som ljudet på en högtalare. Färger finns väl definierade i kelvinskalan och kan mätas med externa instrument. Distortionen i en TV är nästan alltid ditlagd vad jag förstår och kan tas bort. I en högtalare finns den alltid med som ett fundamentalt bidrag i form av resonanser och frekvensgång i olika omfattning.
Postad 24 oktober 2008 - 09:56
DrSodomon>> Well, en display adderar alltid en viss grad av distorision (kan vi kalla det) och de kommer de göra tills den dagen den perfekta displayen konstrueras (dvs aldrig). Men en poäng med kalibrering är att man tar bort onödig distorision. Så kanske man kan säga.

Ett annat sätt att säga det är att bildåtergivning (färger, kontraster etc) är ett produktionsbeslut, inte ett reproduktionsbeslut. Dvs låt de som gör materialet labba, inte den som tittar på materialet.
Sen är det förstås 100% fritt för var och en att göra vad fasen de vill, som sagt, vem vet, kanske finns det de som föredrar att addera rosa elefanter till bilden. Låt dem göra det då.

För min del så är de två viktigaste poängerna med kalibrering just det att man tar bort onödig distorsion (man undviker att medvetet tillföra fel lixom, känns ju rätt najs) OCH att det är en förutsättning för att man ska kunna göra en bedömning av bilden. För det är så, om man inte jämför kalibrerat med kalibrerat så har man jämfört äpplen med päron och vad är meningen med det? För min del är det mindre viktigt att "fånga den rätta looken av filmen", jag är mao mera tekniknerd än filmnerd.

Redigerat av pacman, 24 oktober 2008 - 10:00.
Postad 24 oktober 2008 - 10:32
typ såhär?kanske finns det de som föredrar att addera rosa elefanter till bilden. Låt dem göra det då.


Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 24 oktober 2008 - 10:38.
Postad 24 oktober 2008 - 10:40
Det är ett vanligt missförstånd att målet är att se "verkligheten" så som den blev inspelad och att när man ser på en display ska det vara som att se ut genom fönstret samt att kalibrering skulle syfta till att ge "bästa bild".Jag antar att det finns lite av en religös aspekt i detta, men är inte tanken att återge bilden så som den blev inspelad? Att hitta rätt balans i färger är ingen konstart eller hantverk. Det finns metoder och/eller verktyg för att göra detta?
Det finns standarder (=överenskommelser) som styr exakt hur färgskala och gråskala ligger när filmer skapas. Problemet är att TV konstruktörerna har valt att distordera och vrida på hur färger återges och att man själv måste se till att justera tillbaka dom.
Naturligtvis är detta ju en smaksak och man kan ju justera dom precis som man vill och det passar en, men färger på en TV är inte subjektivt som ljudet på en högtalare. Färger finns väl definierade i kelvinskalan och kan mätas med externa instrument. Distortionen i en TV är nästan alltid ditlagd vad jag förstår och kan tas bort. I en högtalare finns den alltid med som ett fundamentalt bidrag i form av resonanser och frekvensgång i olika omfattning.
Om man har den utgångspunkten så blir det godtyckligt och ren religion då man lämnas till att tro att man ligger någorlunda rätt.
Syftet med kalibrering, tro det eller ej,

Bästa bild får man genom att köpa den mest kompetenta utrustningen inom sin budget. Kalibrering har inget med det att göra.
Lite mer om det här med att återge det som spelas in. Jag har sett det beskrivas i en del forum att aktuell standard inte korrekt återger exakt det som spelas in på film. Det ser enligt dem inte "naturligt" ut efter kalibrering, vilket, enligt dem, är vad som borde eftersträvas, dvs att allt ska se naturligt ut. Problemet med det resonemanget är att det blir helt absurt eftersom inspelningar inte sker i 100% kontrollerade miljöer. Delar ur samma scen kan spelas in med månader emellan och under helt annorlunda ljusförhållanden, via användande av filter i kamerna, etc. För att återskapa detta skulle man behöva ha tillgång till råmaterialet samt ha tillgång till mätningar vid inspelningstillfället, sen skulle man kontinuerligt behöva justera sin utrustning för att matcha förhållandet för stunden... knappast praktiskt genomförbart. Vidare har mane sedan sk Rendering Intent eller skaparens vilja om man så vill, dvs där skaparen av materialet, regissören m fl, avgör hur han/hon/dem vill att bilden ska se ut. Detta sker med utrustning som dagligen kalibreras till att följa standard.
Nej, vad vi har att lita till är att kalibrera mot standard och mer än så kan man inte göra. Sen är det här med kalibrering definitivt inte trivialt utan kan vara allt från enkelt till väldigt utmanande och man får leva med begränsningarna som finns hos utrustningen man har att tillgå: uppspelare, display, mätutrustning, etc.
Vad jag vill ha sagt är att kalibrering inte är någon hokus-pokus alls, det är i grunden inte svårare än att man kalibrerar en våg med givna vikter inom en standard och mäter på ett standardiserat sätt för att vara säker på att den väger korrekt, utöver det så är det kvalitén på vågen som avgör slutresultatet.
Redigerat av Wolfy, 24 oktober 2008 - 10:45.
Postad 24 oktober 2008 - 10:48
Man kan ju också välja att ha en klocka som t.ex. går lite före (många som gör det vet jag, för att aldrig komma försent), men det är ju mer fel än rätt så att säga.

Kraftigt förenklat såklart...

På det personliga planet så upplever jag att en kalibrerad display gör att MER material ser bra ut, rent subjektivt, än en display som ligger långt från standard.
Man uppnår alltså en jämnare kvalitetsupplevelse på det hela taget, även om mycket material säkerligen av olika anledningar är snett mastrat i grunden.

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 24 oktober 2008 - 10:51.
Postad 24 oktober 2008 - 10:58

Sen är det ju vissa delar av kalibrering som tveklöst ger objektivt bättre bild, så som korrekt inställning av svartnivå, vitnivå, bästa gammaegenskaper för miljön mar tittar i, en korrekt gråskala som förhoppningsvis trackar linjärt.
PS Håller också med om att kalibrering ger en normalisering över allt källmaterial, men ibland är man dock tvungen att frångå standard för att stå ut när det är helt åt helsike. En grej med Pioneers ISF minnen i deras plasmor som jag inte gillar, det att de är låsta efter kalibrering. DS
Redigerat av Wolfy, 24 oktober 2008 - 11:00.
Postad 24 oktober 2008 - 12:09
*räcker upp en hand*Man kan ju också välja att ha en klocka som t.ex. går lite före...

Redigerat av pacman, 24 oktober 2008 - 12:10.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar