Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Topfield TF5700PVRt

3284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 mars 2007 - 09:42

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Med anledning av instpelningar, har jag upptäkt ett problem. Flera av mina inspelningar är inte kompletta. De är klippta "mitt i". Jag har under en tid funderat på varför det är så. Men nu tror jag mig veta varför. Det är de inspelningar som går under "sena" kvällen. Antingen programmerade att starta via EGP'n eller via Timer inspelningar. Jag tror att dessa startar då vi fortfarande tittar på TV, och pågår då vi går och lägger oss. Då stänger man av Boxern utan att tänka på att boxen fortfarande spelar in. Detta gör ju att inspelningen avbryts då man stänger av boxen.

Är det någon som känner igen problemet? Och hur skall man i stället gör för att stänga av boxen? Man vill ju helst inte ha den gående hela natten.

/Kjell

Postad 07 mars 2007 - 11:22

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Sätt igång en insomningstimer med "klock-knappen".

/Daniel

Postad 07 mars 2007 - 11:43

jalsing
  • jalsing
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Någon som har testat cardsplitter på 5700:an? Funkar de bra/dåligt?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej !

Jag har köpt cardsplitter och den fungerar med 5700 samt 2 andra mottagare jag har.
Har bara haft igång den i en vecka men än så länge har jag inga problem.

Dock var det lite tricky innan korten blev accepterade i början, fick göra om
installationen ett par gånger.

/Kenneth

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar för infon. Låter kanon! Upplever du det som nått större problem över att klientkortet sticker ut och du inte kan stänga luckan?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej !

Har nu haft cardsplitter ett antal veckor och allt fungerar kanon, dock går det inte
att stänga luckan men den går ju att ta bort helt så det ser jag inte som mer än en design.
Har tänkt att skära upp luckan så att bara lite av antennen sticker ut

Har 2 våningar med boxar både uppe och nere och 10 meter mellan dessa är inga problem.

/Kenneth

Postad 07 mars 2007 - 11:49

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0

Har nu haft cardsplitter ett antal veckor och allt fungerar kanon, dock går det inte
att stänga luckan men den går ju att ta bort helt så det ser jag inte som mer än en design.

Har 2 våningar med boxar både uppe och nere och 10 meter mellan dessa är inga problem.

/Kenneth

<{POST_SNAPBACK}>

Lysande! Beställning av en Topfield sker i slutet av april för min del (då abbonemanget går ut).

Postad 07 mars 2007 - 11:54

CaptainMike
  • CaptainMike
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

2. Vid programmering av timer-inspelning så kommer inte inspelningen igång vid utsatt tid, det blir inte någon inspelning alls trots att detta är programmerat. Detta händer då och då både om boxen är på och avstängd.

Det där händer mig också allt som oftast. Och timerinspelningar som jag ställt in på veckovis eller daglig inspelning försvinner rätt vad det är från inspelningslistan. Jag har hela tiden en viss osäkerhetskänsla, jag kan aldrig vara säker på att ett program verkligen blir inspelat - för det mesta funkar det, men inte alltid....

För ett antal veckor sedan var plötsligt nästan alla inspelade filmer (ett 15-tal) raderade - det enda som var kvar var informationen om dem, och att 0 MB var inspelad (några av filmerna hade jag sett början på, så jag vet att de var inspelade). Efter att ha ställt in burken på fabriksinställningar igen, så har detta problem inte upprepats.

Från början tänkte jag att de konstigheter som uppträder berodde på handhavandefel, men nu börjar jag mer och mer bli övertygad om att mjukvaran är småbuggig - i alla fall på mitt exemplar. Så jag ska börja föra loggbok nu över alla konstigheter för att se om det finns något mönster....

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken mjukvaru version kör du på?

/M

<{POST_SNAPBACK}>

TF-NPTs 2.241 (06-10-27)

<{POST_SNAPBACK}>

Samma som jag oxå har..

/M

Postad 07 mars 2007 - 13:05

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0

Jag har just köpt en TP 5700 PVRt och undrar hur man automatisk avkodar inspelade program nattetid.

Det finns någon TAP för detta eller så gör du så här när det är nattdags:
- I PVR listan så markerar du dom inspelningarna du vill avkoda med den RÖDA-knappen. Det kommer att synas en siffra vid dom du markerat.
- Tryck på REC knappen och avkodningen börjar.
- Tryck på PÅ/AV knappen. Det kommer fram en fråga om du verkligen vill stänga av. Gör inget, låt den stå så.

Är det någon som känner igen problemet? Och hur skall man i stället gör för att stänga av boxen? Man vill ju helst inte ha den gående hela natten.

När du trycker på PÅ/AV knappen så kommer det fram en varning/fråga låt denna ruta vara framme. Den stänger av sig när inspelningen är färdig.

PS. Jag har ingen 5700a så jag kanske inte borde svara, men jag är rätt så säker på att det funkar så som jag skrivit. Om inte hoppas jag någon rättar mig.

//Michael

Postad 07 mars 2007 - 14:56

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Sätt igång en insomningstimer med "klock-knappen".

/Daniel

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det kanske man kan testa. Har nog missat detta med insomningstimer. Nackdelen är väl när resten av familjen som har mycket mindre intresse för boxen och alla finesser stänger av den.
Men jag skall testa och se om det fungerar.

När du trycker på PÅ/AV knappen så kommer det fram en varning/fråga låt denna ruta vara framme. Den stänger av sig när inspelningen är färdig.

PS. Jag har ingen 5700a så jag kanske inte borde svara, men jag är rätt så säker på att det funkar så som jag skrivit. Om inte hoppas jag någon rättar mig.

//Michael

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter ju super om det är så. Jag har aldrig sätt något sådant meddelande. Men jag är inte heller helt säker på att det har skett när jag själv stängt av.

Jag ser väl egentligen bara en ända nackdel med båda dessa varianter. (Nack del och nackdel). Det är att jag inte längre har framme fjärrkontrollen till TV'n som alltid står Standby när boxen är avstängd och när jag slår på boxen/dvd, startar TV'n automatiskt. Den stängs också av automatiskt då jag stänger av boxen. Risken är att någon i familjen "gör alla" för att få stängt av TV'n. Men jag skall först testa dessa varianter. Tack för snabba och bra svar.

/Kjell

Redigerat av Chelsean, 07 mars 2007 - 15:08.

Postad 07 mars 2007 - 15:24

jalsing
  • jalsing
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

/Kenneth

<{POST_SNAPBACK}>

Lysande! Beställning av en Topfield sker i slutet av april för min del (då abbonemanget går ut).

<{POST_SNAPBACK}>

Tänk på att du kan ha uppsägningstid även fast det går ut efter 1 eller 2 år så rullar abbonemanget på.
Jag hade 3 månader f.o.m det jag sa upp till boxer.
Så jag köpte ny box med 2 års abonemang samtidigt som jag sade up det gamla,
det gav mig några månader att test cardsplitter samtidigt som jag hade dom extra korten kvar.

/Kenneth

Postad 07 mars 2007 - 15:52

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0

Tänk på att du kan ha uppsägningstid även fast det går ut efter 1 eller 2 år så rullar abbonemanget på.
Jag hade 3 månader f.o.m det jag sa upp  till boxer.
Så jag köpte ny box med 2 års abonemang samtidigt som jag sade up det gamla,
det gav mig några månader att test cardsplitter samtidigt som jag hade dom extra korten kvar.

/Kenneth

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, det är jag med på. Jag sade upp mitt abonemang i början av januari, så det är redan gjort :(

Postad 07 mars 2007 - 16:25

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

För ett antal veckor sedan var plötsligt nästan alla inspelade filmer (ett 15-tal) raderade - det enda som var kvar var informationen om dem, och att 0 MB var inspelad (några av filmerna hade jag sett början på, så jag vet att de var inspelade). Efter att ha ställt in burken på fabriksinställningar igen, så har detta problem inte upprepats.

Från början tänkte jag att de konstigheter som uppträder berodde på handhavandefel, men nu  börjar jag mer och mer bli övertygad om att mjukvaran är småbuggig - i alla fall på mitt exemplar. Så jag ska börja föra loggbok nu över alla konstigheter för att se om det finns något mönster....

<{POST_SNAPBACK}>

Kunde du titta på filmerna efter fabriksinställningen?

Eller raderades dom vid fabriksinställningen?

Postad 07 mars 2007 - 18:03

tiso001
  • tiso001
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Från början tänkte jag att de konstigheter som uppträder berodde på handhavandefel, men nu  börjar jag mer och mer bli övertygad om att mjukvaran är småbuggig - i alla fall på mitt exemplar. Så jag ska börja föra loggbok nu över alla konstigheter för att se om det finns något mönster....

<{POST_SNAPBACK}>

Kunde du titta på filmerna efter fabriksinställningen?

Eller raderades dom vid fabriksinställningen?

<{POST_SNAPBACK}>

Det vet jag faktiskt inte, eftersom jag raderade alla filerna innan jag gjorde fabriksinställningen....kanske skulle avvaktat med att radera dem, men eftersom det stod 0 MB på alla filer så tänkte jag att det ändå var kört...

Postad 08 mars 2007 - 08:44

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

//Michael

<{POST_SNAPBACK}>

Yhippi. Jag testad detta i går kväll. Det fungerar exakt som du beskriver. Jag fick en varning då jag skulle stänga av boxern under pågående inspelning. Jag lät frågan bara stå kvar utan att varken svara Ja eller Nej. Stängde endast av TV'n När inspelningen var klar. Stängde boxen av sig utan problem.

Tack för den informationen. Den var guld värd.

/Kjell

Postad 08 mars 2007 - 15:23

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Vi gillar att komma med nyheter!

Och att vara först, vilket vi tror att vi är denna gången med.

Och här har ni något att bita i.

En Topfield 5700 med HDMI ut; TF5700PVRtHDMI

Dessutom en inbyggd scaler som skalar upp signalen till 576i/p 720i/p eller 1080i.

Finns i lager.

Postad 08 mars 2007 - 15:47

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0

Dessutom en inbyggd scaler som skalar upp signalen till 576i/p 720i/p eller 1080i.

Finns i lager.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var en MYCKET trevlig nyhet! Jag är klart PÅ! Ni kan väl se till att ha en på lager om en månad :D

Postad 09 mars 2007 - 10:22

Frippegubben
  • Frippegubben
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Ok, jag har haft mi box i ett par dar nu och börjar förstå det mesta som har med den dagliga hanteringen att göra, trots det skämt de kallar manual... :D

Det jag inte har hittat i den här tråden, trots att det har pratats om det, är hur jag får boxen att i efterhand avkoda de inspelningar jag gjort? Behöver jag nån TAP för att få till det eller hur gör man?
Boxer har nämligen inte strypt Canal+ och därför passar jag på att lägga upp ett lager filmer för framtida tv-kvällar. Men då behöver jag ju avkoda dem snarast, innan Boxer stryper abbonemanget till det jag betalar för! :lol:

(Dessutom börjar den här tråden bli ohanterligt lång. Kanske är det dags att starta en ny som BARA handlar om funktioner och möjligen TAPs till 5700:an, och inte en massa annat tjafs av typen "är den bättre än Humax?" "Ja det är den" "Nej det tycker inte jag, köp Dilog istället".
En tråd för oss som har boxen och vill veta hur man bäst använder den, helt enkelt)

Postad 09 mars 2007 - 12:15

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0

Det jag inte har hittat i den här tråden, trots att det har pratats om det, är hur jag får boxen att i efterhand avkoda de inspelningar jag gjort? Behöver jag nån TAP för att få till det eller hur gör man?

Nej, kolla inlägg 506.

Postad 09 mars 2007 - 13:23

NovaStella
  • NovaStella
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Finns i lager.

<{POST_SNAPBACK}>

Bästa nyheten på länge. Är newbie på detta så har ett antal frågor.

1. Vad innebär det att den skalar upp till hd - blir det bättre kvalite på alla program som man tittar på då eller är det beroende av sändning?

2. På info om boxen kan jag se att ni skriver att den har flera rf-ut för att försörja flera rum - innebär detta att man kan se på inspelade program i boxen i andra rum eller något annat (mkt intressant funktion för mig)?

edit: står att man kan ansluta både scart och hdmi - betyder detta att man iannat fall än ovan kan ansluta en till teve som kan komma åt inspelat material eller utsändning?

3. Betyder flera rf-ut att man också kan skicka vidare till DVD eller?

3. Vad övrigt skiljer boxen från den som tidigare diskuterats i tråden?

Edit: Vad används USB porten till när det tydligen inte är möjligt att ansluta extern hårddisk..

Stella

Redigerat av NovaStella, 09 mars 2007 - 14:10.

Postad 09 mars 2007 - 15:40

jalsing
  • jalsing
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Finns i lager.

<{POST_SNAPBACK}>

1. Vad innebär det att den skalar upp till hd - blir det bättre kvalite på alla program som man tittar på då eller är det beroende av sändning?

2. På info om boxen kan jag se att ni skriver att den har flera rf-ut för att försörja flera rum - innebär detta att man kan se på inspelade program i boxen i andra rum eller något annat (mkt intressant funktion för mig)?

edit: står att man kan ansluta både scart och hdmi - betyder detta att man iannat fall än ovan kan ansluta en till teve som kan komma åt inspelat material eller utsändning?

Edit: Vad används USB porten till när det tydligen inte är möjligt att ansluta extern hårddisk..

Stella

<{POST_SNAPBACK}>

Hej !

På anten utgången från boxen skickas det ut som du spelar upp alternative den kanal
du tittar på. Så beroende på hur du kopplat ditt antenn nät hemma så kan alla se det.

USB ingången används för att koppla upp en PC med och skicka över program eller hämta saker
från boxen.

Postad 09 mars 2007 - 15:50

jalsing
  • jalsing
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Nej, kolla inlägg 506.

<{POST_SNAPBACK}>

Ett annat sätt som fungerat för mig är att:

1 starta PIP(picture in picture) och se till att den lilla bilden står på svt1 sedan ställer jag även
den vanliga bilden på svt1 och stänger av boxen.

När sedan inspelningen startar på en kodad kanal så blir den alltid ensam om kortet
och blir därmed alltid avkodad direkt.

Kanske lite omstänndigt med det går fort och enkelt och det fungerar.
/Kenneth

Postad 09 mars 2007 - 23:31

Livroy
  • Livroy
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tack Mich för inlägg #506
Det var det bästa tips jag fått på denna tråd, då jag fram till nu suttit & avkodat ett program per natt :)
Har för övrigt samma problem som många andra med kortläsare som inte alltid hittar kortet direkt, vibrationsoljud, missade epg inspelningar mm.

Cp

Postad 10 mars 2007 - 08:30

isacsop
  • isacsop
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har nyligen köpt en Topfiled 5700 PVRt. Hade samma problem med missade och flyttade inspelningar som många andra beskriver tills jag installerade Jags_EPG.tap. Nu fungerar det KLOCKRENT. Har inte missat en enda inspelning sedan dess. Den manual på engelska som verkar mest komlpett hittar du här http://web.ukonline.co.uk/rwein/Jag's%20EPG%20Manual.pdf

Lycka till
//Per

Postad 10 mars 2007 - 08:43

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Finns i lager.

<{POST_SNAPBACK}>

Stella

<{POST_SNAPBACK}>

1. Skalning skulle behöva ett helt eget forum. Men kort då. En platt tv/proj är oftast optimerad att visa en viss upplösning. Och i princip i alla lägen blir det ännu bättre om man kan visa bilden progressivt. Dessutom är de flesta nya tv byggda för att ha den bästa signalbehandlingen över hdmi. Dessa saker sammantaget gör att du får en bättre bild på allt du tittar på. Även om det rent logiskt inte borde gå att bara "förbättra" bilden.

2. Du har nog läst fel, på den vanliga TF5700 skriver vi att den har RF-ut för att försörja flera rum. Den nya med HDMI har ingen RF-mod. alls. Att den har flera RF-ut är alltså den troliga fel-läsningen.

2b och lite 3. Du kan få signal ut via scart och HDMI samtidigt. Och via scarten komponent om du vill. Dock är det så att oavsett hur du kopplar kan du bara få en sak ur boxen åt gången. Du kan alltså inte på något sätt få ut ett program ur en kontakt och ett annat ur en annan kontakt.

3a. Ingen RF i HDMI-modellen.

3b. Skillanden är HDMI och ingen RF.

//Göran

Postad 11 mars 2007 - 00:09

Unregistered885c3748
  • Unregistered885c3748
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Finns i lager.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var en MYCKET trevlig nyhet! Jag är klart PÅ! Ni kan väl se till att ha en på lager om en månad :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

MUMMA

Precis vad jag väntat på i flera månader = HDMI+PVR+dubbla tuners. Kan inte bli bättre ! Så fort jag läste detta la jag in en beställning på digitaltvexpterten.se, nu längtar jag efter leveransen...och att jag kommer på en tillräckligt bra motivering till frugan varför jag har bränt 5000 sek när vi redan har en PVR (Force 530T), som dock endast har en mottagare... (motiveringstips mottages gärna)

Postad 11 mars 2007 - 02:51

Unregistered418955c3
  • Unregistered418955c3
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Ni som är tekniskt kunnande varför kör inte ni firedtv samt mce,vista istället? 3 veckors guide visserligen lite pillande men jag kan ju spela in en film som kommer om 3 veckor senare i guiden. samt välja att spela in hur många minuter jag vill efter filmen . med topfield så missar man ju slutet om det är lite försenat. plus man att man har all musik, hemladdade xvid, foto, musik.
jag köpte en topfield utan ab. bara för att testa, min familj blev tokiga på den dåliga EPG:n (skyll ej mottagaren på detta) då jag bor i skåne så hadde jag 1 veckas program epg på dom danska kanalerna) alltid men knappt kvällens program på dom svenska boxer kanalerna. samt att epg: skiljer
sig rätt mycket i hur pass detaljerat det är. Nackdel med vista,mce2005 är ingentext tv samt ingen text på canal+

Postad 11 mars 2007 - 09:42

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Ni som är tekniskt kunnande varför kör inte ni firedtv samt mce,vista istället? 3 veckors guide visserligen lite pillande men jag kan ju spela in en film som kommer om 3 veckor  senare i guiden. samt välja att spela in hur många minuter jag vill efter filmen . med topfield så missar man ju slutet om det är lite försenat. plus man att man har all musik, hemladdade xvid, foto, musik.
jag köpte en topfield utan ab. bara för att testa, min familj blev tokiga på den dåliga EPG:n (skyll ej mottagaren på detta) då jag bor i skåne så hadde jag 1 veckas program epg på dom danska kanalerna) alltid men knappt kvällens program på dom svenska boxer kanalerna.  samt att epg: skiljer
sig rätt mycket i hur pass detaljerat det är. Nackdel med vista,mce2005 är ingentext tv samt ingen text på canal+

<{POST_SNAPBACK}>

Du skulle testat med TAPen JAGs EPG. Då funkar det så bra det kan med Boxers kassa EPG-utsändningar.

Synd att inte alla svenskar kan jämföra med danskarna, då hade alla sett hur det skulle kunna fungera om det fanns lite kompetens hos Boxer/Teracom...

Postad 11 mars 2007 - 09:46

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Håller med! Jag's EPG är bra, men MyStuff är ett mer samlat koncept för hela boxen tycker jag. I båda dessa går det att ställa in hur lång marginal före och efter inspelningen man vill ha, ifall programmen börjar före utsatt tid (t.ex. MTV brukar göra så) eller är försenade och slutar senare.

Dessutom kan de programmera inspelningar efter sökord, så då finns det ingen anledning att programmera flera veckor i förväg. Ändras tiden då är du lurad, men inte med sökorden. Min box ligger ca 36 timmar i förväg hela tiden.

Går att välja att bara lägga på tid på vissa kanaler också, eller allihop. Mycket enkelt och flexibelt, men det kräver som sagt ett tilläggsprogram (TAP) men de är gratis och uppdateras ofta!
Bara att tanka hem!

Redigerat av Unregistered345c2d61, 11 mars 2007 - 09:48.

Postad 11 mars 2007 - 19:53

CaptainMike
  • CaptainMike
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Hej,

Är det någon som vet hur man kan förstora texten i text-tv(..köpte en box åt min morfar som ser lite dåligt..)?

/M

Postad 12 mars 2007 - 06:22

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Känner inte till något sätt att få texten större, men jag blir verkligen imponerad av din morfar som har en Topfield TF5700PVRt. ^_^
Vet inte om den tillhör kategorin "Enkel/Stabil PVR box för pensionär..."
Klar han av den bra?. ^_^

Redigerat av Unregistered345c2d61, 12 mars 2007 - 06:26.

Postad 12 mars 2007 - 09:33

NovaStella
  • NovaStella
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Varför ger den nya Topfield TF5700PVRt med HDMI och 250 gb hårddisk istället för 160 gb så dåligt genomslag? Knappt nån kommentar. Är inte detta "creme de la creme" på marknaden just nu?

Jag är newbie och inte jätteinsatt, men har penetrerat marknaden vad gäller digitalboxar i några veckor nu. För en vecka sen hade jag bestämt mig för Samsungs box, men nu har jag ändrat mig - denna kan ju så mycket mer.

Samsungs box kostar ca 2000 kr med boxerabb och Topfields box med HDMI kostar 4500 kr med boxerabb - tycker Ni inte att skillnaden i pris är motiverat eller vad?

Varför blev mottagandet så svalt?! - det hade ju knappast diskuterats innan så det var ju verkligen en nyhet

Postad 12 mars 2007 - 10:10

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Topfield är mycket mer flexibel med tanke på att det går att utveckla egna program (TAPs) till den. Finns stort utbud med dessa och nya kommer hela tiden.

Med tanke på att den nya Topfielden bara funnits i knappt en vecka har kanske inte så många hunnit köpa den än, speciellt eftersom den bara verkar vara tillgänglig på postorder eller i någon enstaka stad.

Redigerat av Unregistered345c2d61, 12 mars 2007 - 10:11.

Postad 12 mars 2007 - 10:33

CaptainMike
  • CaptainMike
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Känner inte till något sätt att få texten större, men jag blir verkligen imponerad av din morfar som har en Topfield TF5700PVRt.  :(
Klar han av den bra?.  :(

<{POST_SNAPBACK}>

Han fick boxen igår... Än så länge hanterar han endast de enklaste finesserna.. Tidigare spelade han in alla program mha videon men nu när det går över till digital tv så blir inspelningen mer komplicerade då man måste progga videon+digitalboxen , därför blev det en box med pvr och äkta dual tuners("..vilket endast topfielden har...")..Vi får se om den blir "enkel/stabil box för pensionär".. efter en del lektioner ^_^

Synd, att man inte kan förstora texten då denna funktionen brukar finnas med på de flesta digital boxar på marknaden..

Testade hans box under en vecka och ... hmm.. det lär bli en box till mig med.. ^_^)

/MVH

Mikael

Postad 12 mars 2007 - 10:51

CaptainMike
  • CaptainMike
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Hmm, kommer den nya 5700PVRt MasterPiece modellen att ha hdmi? Annars så blir det en 5710 m HDMI....

/M

Postad 12 mars 2007 - 12:16

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0

Synd, att man inte kan förstora texten då denna funktionen brukar finnas med på de flesta digital boxar på marknaden.

Ett litet tips: Boxen skickar även ut textTV/text till TV'n. Så det går att använda TVns textTV/text funktion, om den har det.

Postad 12 mars 2007 - 13:49

CaptainMike
  • CaptainMike
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Synd, att man inte kan förstora texten då denna funktionen brukar finnas med på de flesta digital boxar på marknaden.

Ett litet tips: Boxen skickar även ut textTV/text till TV'n. Så det går att använda TVns textTV/text funktion, om den har det.

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant.. Tack För Tipset!!!!

/M

Postad 12 mars 2007 - 18:39

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 303 inlägg
  • 0

Känner inte till något sätt att få texten större, men jag blir verkligen imponerad av din morfar som har en Topfield TF5700PVRt.  :D
Klar han av den bra?.  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Han fick boxen igår... Än så länge hanterar han endast de enklaste finesserna.. Tidigare spelade han in alla program mha videon men nu när det går över till digital tv så blir inspelningen mer komplicerade då man måste progga videon+digitalboxen , därför blev det en box med pvr och äkta dual tuners("..vilket endast topfielden har...")..Vi får se om den blir "enkel/stabil box för pensionär".. efter en del lektioner B)

Synd, att man inte kan förstora texten då denna funktionen brukar finnas med på de flesta digital boxar på marknaden..

Testade hans box under en vecka och ... hmm.. det lär bli en box till mig med.. ;))

/MVH

Mikael

<{POST_SNAPBACK}>

Äkta dual tuners har alla med dual tuners...inte enbart topfield alltså
5700 HDMI har uppskalning till 1080i också:
http://www.nettosat....r-hdmi-260.html

Här har du annars lite andra kommande boxar (tyvärr väldigt försenade):
http://www.barcom.se.../markboxar.html

Såg precis att Barcom plockat bort arion som var det mest intressanta men men:
http://www.bramida.s...?code_no=705030

Redigerat av junkan, 12 mars 2007 - 18:42.

Postad 12 mars 2007 - 19:30

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Med anledning av instpelningar, har jag upptäkt ett problem. Flera av mina inspelningar är inte kompletta. De är klippta "mitt i". Jag har under en tid funderat på varför det är så. Men nu tror jag mig veta varför. Det är de inspelningar som går under "sena" kvällen. Antingen programmerade att starta via EGP'n eller via Timer inspelningar. Jag tror att dessa startar då vi fortfarande tittar på TV, och pågår då vi går och lägger oss. Då stänger man av Boxern utan att tänka på att boxen fortfarande spelar in. Detta gör ju att inspelningen avbryts då man stänger av boxen.

/Kjell

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns en TAP som heter powerdown som löser detta. Om du stänger av boxen när den spelar in så sätts automatiskt en sleeptimer, bilden stängs av och det står OFF i dsiplayen.
/jakob

Postad 12 mars 2007 - 19:32

CaptainMike
  • CaptainMike
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Känner inte till något sätt att få texten större, men jag blir verkligen imponerad av din morfar som har en Topfield TF5700PVRt.  ;)
Klar han av den bra?.  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Han fick boxen igår... Än så länge hanterar han endast de enklaste finesserna.. Tidigare spelade han in alla program mha videon men nu när det går över till digital tv så blir inspelningen mer komplicerade då man måste progga videon+digitalboxen , därför blev det en box med pvr och äkta dual tuners("..vilket endast topfielden har...")..Vi får se om den blir "enkel/stabil box för pensionär".. efter en del lektioner B)

Testade hans box under en vecka och ... hmm.. det lär bli en box till mig med.. ;))

/MVH

Mikael

<{POST_SNAPBACK}>

Äkta dual tuners har alla med dual tuners...inte enbart topfield alltså
5700 HDMI har uppskalning till 1080i också:
http://www.nettosat....r-hdmi-260.html

Här har du annars lite andra kommande boxar (tyvärr väldigt försenade):
http://www.barcom.se.../markboxar.html

Såg precis att Barcom plockat bort arion som var det mest intressanta men men:
http://www.bramida.s...?code_no=705030

<{POST_SNAPBACK}>

Det blev en topfield 5710 m HDMI :P

/M

Postad 12 mars 2007 - 19:34

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Det finns en TAP som heter powerdown som löser detta. Om du stänger av boxen när den spelar in så sätts automatiskt en sleeptimer, bilden stängs av och det står OFF i dsiplayen.

...och med tap:en TF5000Display kan du se på displayen om en inspelning är igång.
Du kan t.o.m. tända en lysdiod när inspelning pågår. B)

Redigerat av Unregistered345c2d61, 12 mars 2007 - 19:36.

Postad 12 mars 2007 - 20:47

Unregistered8497f471
  • Unregistered8497f471
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hejsan. Jag köpte min 5700 förra veckan. Ett problem jag har är att timerinspelningar inte funkar när apparaten är i standby-läget, varken med EPG eller manuell tidsinställning. Om jag slår på apparaten så startar dock inspelningen efter en kort stund, men inspelningen blir då från detta ögonblick.

Om apparaten är påslagen så funkar EPG- och manuella tidsinställningar

Melmac, som verkar vara generalagent, skrev på första sidan i denna tråd att: "Active Time-Shift. Spelar in upp till 2h automatiskt vilket gör att man kan gå tillbaka om man missar något, funkar även om man byter kanal."

...på min verkar 1 timme vara det som gäller. (Men jag är inte helt säker då jag byter kanal oftare än detta.)

SYS: 2426
Load: L5.07
App: v5.3.2
SW: TF-NPTs 2.241
HW: v1.00
Uppdat: Oct 27 2006

Postad 13 mars 2007 - 06:14

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Prova att installera t.ex. "Jag's EPG" för att få en bättre hantering av programmeringen.
Den hittar du här! http://www.tapworld....ent/view/14/29/
Blir mycket smidigare menyer också.

Redigerat av Unregistered345c2d61, 13 mars 2007 - 06:15.

Postad 13 mars 2007 - 13:19

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

/Kjell

<{POST_SNAPBACK}>

/jakob

<{POST_SNAPBACK}>

Grymt. Jag skall testa testa dennna. Det här är precis vad jag sökte
/Kjell

Postad 13 mars 2007 - 13:35

isacsop
  • isacsop
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jags_EPG.tap tappar bort Åå i namnet på inspelningen via EPG. Ää och Öö kommer med men inte bokstaven Åå. Finns det någon lösning eller måste man leva med detta?

//Per

Postad 14 mars 2007 - 06:42

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
För tillfället tror jag du måste leva med det. Blir nog ändrat i en kommande version.
Topfield är populära i Tyskland, så där skrivs många taps. Tyskarna har inte bokstaven Å i sitt alfabet.

I programinformationen kan det bli en del skräptecken, men det verkar bero på vilken kanal jag tittar på. :(
Samma problem med det på min simpla Nokia 112T, så det verkar inte vara specifikt för Topfield.

Redigerat av Unregistered345c2d61, 15 mars 2007 - 16:02.

Postad 14 mars 2007 - 08:38

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

I programinformationen kan det bli en del skräptecken, men det verkar bero på vilken kanal jag tittar på.  :(
Samma problem med det på min simpla Nokia 112T, så det verkar inte vara specifikt för Topfield.

<{POST_SNAPBACK}>

Det verkar bero på att SVT:s programinformation nu sedan ett par veckor tillbaka sänds i UTF-8, man får då två "skräptecken" istället för Å, Ä, Ö om boxens (eller TV-kortets) programvara inte klarar att hantera Unicode i EPG-informationen. Samma fenomen kan du se i din webbläsare om ett HTML-formulär ställs in för att sända UTF-8 men mottagande sida förutsätter att data skickats som ISO-8859-1.
Problemet är alltså absolut inte Topfield-specifikt utan påverkar även Dilog, TwinhanDTV med flera. "Felet" ligger antingen hos Boxer eller Teracom (men icke-SVT kanalers information sänds ju korrekt) eller hos SVT.

Redigerat av DVBgeek, 14 mars 2007 - 08:41.

Postad 14 mars 2007 - 10:06

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
En fråga till dig Fridde:

Ser i din profil att du kör MyStuff, funkar den bra, den är skriven 5800:an. När jag scannat igen handboken har dom en en fjärrkontroll med helt andra funktioner på knapparna, hur funkar det med 5700:an, blir det inte lite struligt om knapparna har en funktion men texten en säger en annan?
Eller kanpparna kanske har kvar sin original funktion?

Jag antar att du fyller på EPG information med eit2mei, funkar den bra?

Såg oxå att MyStuff in säker i description utan bara på titel, det kanske inte är något problem egentligen, bara van vid att JAG kan söka i description oxå.

Anledningen att jag fundera på att byta är främst att JAG inte stödjer favoritlistor, det blir en himla massa kanaler man får info om som man inte ör intresserad av.

/jakob

Postad 14 mars 2007 - 12:23

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Det finns ju inte många taps (några alls?) skrivna specifikt för 5700. Den är ju specifik för Sverige, men det är nog 5000 som är mest lik.
MyStuff har ett omfattande menysystem för att ändra inställningar för t.ex. vilka knappar som skall styra vad, så jag har inte haft några problem. Det går att ställa in så att första knapptryckningen på EPG öppnar MyStuffs EPG och andra tryckningen öppnar originalmenyn. Likaså med arkivet.

Det rekommenderas också att man ska installera "Remote Extender" för att få fler knappar tillgängliga på fjärren, men det bara knasar till det. Då märks skillnaden och knappar flyttas omkring. Låter jag bara bli det så stämmer mina knappar med texterna på dem. Inga problem alls! Skulle inte stå ut med att ha det på något annat sätt! :(

eit2mei kör jag med timer tidigt varje morgon. Då slår den igång boxen och stegar upp en kanal i taget och uppdaterar info. Den går också att köra manuellt, men det har jag inte behövt göra. Har inte haft några problem med den. EPGn håller sig uppdaterad som den skall.
Det går att köra med JAGs EPG för att samla info till MyStuff också, men tycker att det är lite överdrivet...

Tror att det går att välja om sökfunktionen i MyStuff skall söka i description också.
(Hmm... Hittar inte den inställningen just nu, så den kanske inte finns). :D

Har inte provat med favoritlistor så jag vet inte hur det funkar...

Redigerat av Unregistered345c2d61, 14 mars 2007 - 17:52.

Postad 14 mars 2007 - 20:07

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Tackar för bra svar...

Det verkar som om jag ska prova att ska igång MyStuff vad det lider... Tyvärr håller jag på och bli frisk nu så min tid som fjättrade vid soffan med fjärren i högsta hugg är över för denna gång...

Läste i MyStff manualen att man kan göra egna kanal listor, dock verkar det som dom måste prepas i en dator först och sedan föras över. Det finns till och med stöd för flera användare som kan ha olika inställningar...

Har då Logotyper för kanalerna i EPG'n?

/Jakob

Postad 15 mars 2007 - 05:41

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Självklart har jag logotyper!
Finns att hämta på den här sidan. http://leien.info/topfield/

Från början är det lite pyssel med logos men det behöver ju inte man göra varje dag så...

Redigerat av Unregistered345c2d61, 15 mars 2007 - 16:08.

Postad 15 mars 2007 - 14:24

Unregistered8497f471
  • Unregistered8497f471
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Det verkar ha löst sig med timerinspelning från standbyläge. Jag prövade att dra ut elsladden från väggen och sätta in den igen. Numera verkar alla inspelningar funka - i alla fall EPG-genererade.

Postad 15 mars 2007 - 16:07

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Ja, den kan hamna i ett läge som kallas "4-punkters problemet". Det innebär att klockan visas istället för aktuell kanal på displayen när boxen är påslagen och att 4 punkter blinkar när du slår av den.

Det problemet har jag bara haft en gång. Trodde att det berodde på att jag haft en massa olika taps igång för att testa och att det blivit nåt error, men det verkar kunna hända ändå.
Lösningen är ju att bara dra ur sladden en sväng. Har inte hänt igen för mig.
Andra (har läst en del om problem med timers i ett engelsk forum) verkar dock ha problem med timers ändå av andra skäl, men jag har inte upplevt några problem.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.