* Officiell tråd - Sony Alpha DSLR-A700 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 21 februari 2009 - 01:27
Postad 22 februari 2009 - 09:54
Postad 22 februari 2009 - 10:33
Undrar hur stora dessa filer blir..:Någon som provat "Rawhide" .. Det är endast ett Raw program .. Samt gratis..
http://www.my-spot.com/RHC/
Jag hade gått på ngt som tar ut jpeg så man slipper läsa in dem igen och göra om dem till det.RAWHide only outputs the best quality 16 bit per channel Tiff files with full EXIF data
Edit: Testade att göra om en 6Mpix till 16 bit tiff. 35MB landade den på. Dina 12Mpix borde dubbla den siffran

Redigerat av Supernaut77, 22 februari 2009 - 10:38.
Postad 22 februari 2009 - 23:44
Asså. Programmet verkar i mina ögon rätt bra.. Och dessutom gratis..... Inte "samma" fina färger som Silkypix ger.. Men anser skärpan samt brushanteringen verkar vassare med Rawhide...Även Dxo får sig en fight här tycker jag..
Nån annan A700 ägare som kan testa lite och ge sin syn på programmet? Ja även andra Sonyägare då också.. För programmet funkar ju till flera av Sonys modeller... (och andra märken)... Kanske får man starta en ny topic om mot förmodan det vaknar några slumrande Sonyister iofs så det blir lite resonemang.. Men det är förmodligen önsketänkande....

Redigerat av mayro, 22 februari 2009 - 23:45.
Postad 23 februari 2009 - 00:39

Postad 23 februari 2009 - 21:29
Jag väntar till sommaren, då det sägs att Sony ska släppa en ny DSLR!
Jag tror, om nu Sony lyckas få till en nice uppgradering av A700, så kommer det säljas drös-vis med beggade A700 överallt!
Förhoppningsvis så kommer priserna gå ner i butikerna till runt 5-7k så man slipper köpa begagnat, men om de stannar kvar där, då satsar jag på en beggad A700!
Om nu inte Sony´s nya DSLR är intressant för mig alså! För då blir det att tänka om...
Så jag väntar med optik-köp och allt vad det heter(bortsett från ett 50/1,7) och satsar mina pengar på antingen ett helt nytt fantastiskt hus eller en hederlig A700!
Shit också...F*n va nyfiken jag blev på vad Sony kommer fram med...

Så runt Juli-Augusti kommer jag "minst" ha en A700

Postad 23 februari 2009 - 21:51
Livet är kort. Gäller att ha skoj medans man lever det.. Då min fru fick cancer bekräftat så var det bara månader ifrån då vi snackade om käka jordgubbar efter middan då vi åkte hem från sjukan tills intensiven ringde och sa vi skulle komma för ta sista avskedet.. Månader!!!!! Så snabbt kan det gå även med sjukdom från man märker det tills det är snudd slut..
På Så kort tid förändrade hela våra liv snudd och gjorde mig till nästan änkeman. Samt barnen moderslösa..
Nu gick allt bra ändå tack gode Gud och läkaren med personal..
Men så fort kan livet vända av bara sjukdom.. Och se då vad olyckor kan göra .. Pang....
Så varför vänta för ev nån lite yttepyttepeng mindre i pris? Skillnad vore om man talade om tusen och åter tusentals kr.. Men jag tvivlar på att folk kommer dumpa ut sina A700 då det finns så få samt så många köpsugna A200 ägare som står i kö att ta över dom fina A700orna då dom säljs . Och efterträdaren lär inte bli billig tror jag så den blir ett alternativ till en beg A700á.. Dessutom verkar inte Minolta Sonyfolket göra som Canikonfolket gör.. Där man byter kameror efter en slags modetrend mer än av nödvändighet..
Du ser ju klart att gamla Minoltaägare än idag ser sina kameror med stor respekt och fortsätter fota med dom.. Och då det byts kamera så beror det ofta på att Minoltan ramlat i bitar.. Så som sagt. Jag är ytterst tveksam att du kommer se en slags Canikonrusning efter den "nya" a 700an då den kommer.. Så någon uppsjö med beg kommer troligen aldrig uppkomma gissningsvis..
På Fs finns 187 reggade ägare av A700.. Detta antal säger mig att någon störtflod kommer vi aldrig se på dessa fina kameror beg inte..
Nä köp dig en A700 nu och ha skoj redan nu med den Ponisch.. Det gjorde jag.. vafasiken.. Om jag gav en tusing mer än nödvändigt.. Så har jag haft tid att börja lära mig kameran Samt har skoj under tiden.. Dessutom är det en go feeling att knäppa på optik osv man skaffar undan för undan på ett riktigt semihus.. Det är feeling..

Redigerat av mayro, 23 februari 2009 - 23:34.
Postad 24 februari 2009 - 09:16
Jag fick min för ca 7300 :- från UK inklusive frakt.
Är nöjd med upp-bytet från min A100. A700 är en rejäl kamera att leva med, där finns inget jag saknar än så länge (jag avstår från live view tack).
Postad 24 februari 2009 - 09:33
Men samtidigt kanske det är värt det?
Hur är sökare på A700 jämfört med A200?
Postad 24 februari 2009 - 11:41
A200 är sämre än A100 men inte så dålig som på A300/350.
Postad 25 februari 2009 - 21:44

Postad 25 februari 2009 - 22:25
Säger bara grattis till en mycket fin kamera Lizzie.. Spelar ingen roll om den kostar 6-7-8 eller 9 tusen kr.. Det är den värd varevigaste dag... Och den tar inte slut i morgon. Så du kommer ha massa kul med den..Jag personligen bygger på min A700 så sakta med basgrejor den vill ha såsom blixtar program optik osv .. Och det är enbart roligt därför jag vet min kamera kommer vara med mig ett bra tag och ge glädje...

Redigerat av mayro, 25 februari 2009 - 22:26.
Postad 25 februari 2009 - 22:52

Postad 02 mars 2009 - 19:10
Postad 10 mars 2009 - 16:30
Nu var jag blixtsnabb på musknappen och har till min förvåning köpt en lätt beg A700 på e-bay uk för £490 plus frakt, totalt £520. Det är under 7 000 men kanske dyrt för att vara en begagnad i England. Snälla säg något fort innan jag får ångest över hur mycket pengar jag slängt ut!
Hur går det ?? Du borde nu ha fått den nu ......

Postad 10 mars 2009 - 21:36
Hur går det ?? Du borde nu ha fått den nu ......
Sant. Den borde kommit i måndags. Dock verkar den ha fastnat i Malmö... Biter naglarna ner till knogarna. Ska dessutom hälsa på min krassliga son i Gävle och tanken är att jag ska åka i morgon. Kämpar med impulsen att åtminstone vänta in posten innan jag åker.

Postad 10 mars 2009 - 21:54

Redigerat av ekke, 13 mars 2009 - 15:02.
Postad 13 mars 2009 - 13:34
Sant. Den borde kommit i måndags. Dock verkar den ha fastnat i Malmö... Biter naglarna ner till knogarna. Ska dessutom hälsa på min krassliga son i Gävle och tanken är att jag ska åka i morgon. Kämpar med impulsen att åtminstone vänta in posten innan jag åker.
Vi väntar och hoppas ju du fick din kamera och inte en sten.. Så lyft "stenen" från våra undringar Lizzie.... Fick du en kameran?

Postad 13 mars 2009 - 17:13
dxo har testat a700 nu, slutpoäng 0.3 p under d300
( en skillnand under 5 är inte märkbar)
Hmm ok vidste jeg ikke, så burde der kvalitetsmæssigt ikke være en forskel på D300, D200 og A700 (D200 er 2.4p under D300), viser bare hvor lidt der egentlig sker på billedkvalitetssiden.
Postad 13 mars 2009 - 23:07
Länk, tack! Skulle gärna vilja läsa, men hittar inte sidan.dxo har testat a700 nu, slutpoäng 0.3 p under d300
( en skillnand under 5 är inte märkbar)
Postad 15 mars 2009 - 00:25
700 ligger ju i paritet med andra riktigt bra hus!
...men menar dom att dom viktar D90 högre än D300 i deras rankinglista avseende det dom mäter på... är det logiskt/möjligt?
/TMC
Postad 15 mars 2009 - 00:56
Intressant läsning!
700 ligger ju i paritet med andra riktigt bra hus!
...men menar dom att dom viktar D90 högre än D300 i deras rankinglista avseende det dom mäter på... är det logiskt/möjligt?
/TMC
Ja ? då d90 är en nyare kamera har de haft ytterligare tid på sig att förfina mjukvaran etc

Postad 15 mars 2009 - 17:07

TMC
Postad 15 mars 2009 - 19:03
Så tills det sker nått mer dramatiskt så är optiken samt användandet mer avgörande säkerligen tror jag än så länge än kamerahusen är..

Redigerat av mayro, 15 mars 2009 - 20:18.
Postad 16 mars 2009 - 02:29
...hm...då får man nog med mössan i hand tillstå att man inte fattar ett dyft av vad deras tester handlar om... D90 "bättre" än D300 och A700 med flera, nu är det ju många andra saker som fäller valet av kamera vid köp, men den är således ruskigt bra på just "detta"...?
![]()
TMC
Det sitter ju en nya version av SONYs cmos sensor i D90 än i motsvarande D300/A700
http://www.photoclub...round-revealed/
Läs mer där om SONYs cmos sensorer ...
Postad 16 mars 2009 - 14:42
Vi väntar och hoppas ju du fick din kamera och inte en sten.. Så lyft "stenen" från våra undringar Lizzie.... Fick du en kameran?
Det blev en kamera! Efter mycket strul med frakten så la jag till slut ett par timmar på detektivarbete per telefon för att ta reda på var paketet var, och hittade den! Kunde hämta upp den på väg till sonen och har testat den kvällstid på travet på Romme, trots en del snö och mycket svåra ljusförhållanden. Den är alldeles underbar!

Postad 16 mars 2009 - 15:45
Grattis Lizzie till en superbra kamera! I´m getting jealous!
Jag har sett din vånda...

Kan bara säga att visst snackar alla om att det sitter i objektivet - och visst är det sant i hög grad - men med mina minoltor hade jag nog bara gråtit på Romme. Nu är den bilden jag visar här förminskad, men du kommer ju lätt åt mitt bildgalleri (http://topazlizz.smugmug.com/) där du kan se hur lite brus det blir trots allt i bilder tagna med ISO 2500-3200.
Jag ångrar inte detta en sekund nu när jag börjat leka med den!
Postad 16 mars 2009 - 18:28

Ser riktigt bra ut det där för vara F 4 och iso 2500.....
Postad 16 mars 2009 - 20:17
Redigerat av Lizzie, 16 mars 2009 - 20:18.
Postad 16 mars 2009 - 21:07

Postad 16 mars 2009 - 21:13

Postad 16 mars 2009 - 22:00
Jag har sett din vånda...
![]()
Kan bara säga att visst snackar alla om att det sitter i objektivet - och visst är det sant i hög grad - men med mina minoltor hade jag nog bara gråtit på Romme. Nu är den bilden jag visar här förminskad, men du kommer ju lätt åt mitt bildgalleri (http://topazlizz.smugmug.com/) där du kan se hur lite brus det blir trots allt i bilder tagna med ISO 2500-3200.
Jag ångrar inte detta en sekund nu när jag börjat leka med den!
Fina bilder du har dä'r på din sida Lizzie...

Dom där Tamron 90 MM verkar riktigt bra.. Bossieman har också tagit några riktigt fina bilder med sådant på trav såg jag..
Postad 16 mars 2009 - 22:03
Haha, såklart det duger med spindlar, vill bara se om det verkligen stämmer det där med att den ska vara "för skarp" så att man måste dra ner skärpan i efterhand
Faktiskt risk att det kan vara så. Har tagit ett gäng hästbilder med min Minolta 35-105mm på A700 och ser i Photoshop att hästen ofta ser påklistrad ut, förmodligen för att jag behandlar bilderna ungefär som jag brukar. Har faktiskt nu börjat dra ner både skärpa och kontrast. Konstigt!! Eftersom Tamron 90mm nog är det skarpaste jag har så kan jag tänka mig att det blir så, dock inte i taskigt ljus och snöfall som på Romme.
Mayro, märker du detta?
Annars får jag väl se om den där spindeln som bitvis bor i badkaret kan komma fram snart. Ute är det nog kört.
Postad 16 mars 2009 - 22:14
Fina bilder du har dä'r på din sida Lizzie...
![]()
Dom där Tamron 90 MM verkar riktigt bra.. Bossieman har också tagit några riktigt fina bilder med sådant på trav såg jag..
Tack mayro! Det gläder mig att du varit där och tittat!
Tamron 90mm är det objektiv jag är mest lycklig av att ha köpt. Jättemycket för pengarna, och det är ju inte ens dyrt!
Bossiemans hemsida måste jag leta upp i så fall, vad roligt med någon som jobbat med samma typ av bilder!
(Men allvarligt, mayro, varför säljer du det objektivet - det är ju jättebra! omfånget är perfekt! Skulle oerhört gärna köpa men är nu luspank, av förklarliga skäl!)
Postad 16 mars 2009 - 22:20

Postad 16 mars 2009 - 22:22
Tack mayro! Det gläder mig att du varit där och tittat!
Tamron 90mm är det objektiv jag är mest lycklig av att ha köpt. Jättemycket för pengarna, och det är ju inte ens dyrt!
Bossiemans hemsida måste jag leta upp i så fall, vad roligt med någon som jobbat med samma typ av bilder!
(Men allvarligt, mayro, varför säljer du det objektivet - det är ju jättebra! omfånget är perfekt! Skulle oerhört gärna köpa men är nu luspank, av förklarliga skäl!)
säljer vad?
Postad 17 mars 2009 - 08:57
Tack för länken! Har nog varit där någon gång innan och tittat men det hade jag glömt. Kände igen en del konsertbilder. Hittade till slut travbilder, och det var jättekul att se samma kombination av kamera och objektiv! Vet dock inte hur jag kan få fram exif-info på flickr?Här har du hans Flickr-album, möjligt att han har något annat också men det får du kika på i "våra fotosamlingar!-tråden!
Bossieman, vi kanske ses på trav någon gång?

Postad 17 mars 2009 - 09:00

Postad 17 mars 2009 - 09:00
Postad 17 mars 2009 - 09:22
Nederst i højre hjørne (under Kameratypen) er der et link der hedder more properties, derinde er EXIF info
Tack så mycket! Där fanns ju allt. Kan konstatera att inställningarna var väldigt lika mina också.
Postad 17 mars 2009 - 12:49

Tror jag går den vägen i alla fall...
Postad 17 mars 2009 - 13:53

Din plan låter bra. Nu ska jag ut och se om jag kan få mitt nya Tamron 200-500mm (på avbetalning såklart) att göra som jag vill! Det verkar vilja ha mycket ljus, och nu är det ljus - i kombination med att jag är ledig denna vecka!

Postad 17 mars 2009 - 21:50
----------------------------------------------------------------------------------------------
Sony A700 Iso 6400 och Big Beercan 75-300 med endast en taklampa...
Inte perfelkt inte.. Men rackarns så bra ändå anser då jag...Iso 6400 inomhus handtaget med telezoomoptik som är från 1985....
Make = SONY
Model = DSLR-A700
Software = Adobe Photoshop Elements 7.0 Windows
Date Time = 2009-03-17 22:19:26
Exif IFD Pointer = Offset: 232
[Camera]
Exposure Time = 1/10"
F Number = F4.5
Exposure Program = Normal program
ISO Speed Ratings = 6400
Exif Version = Version 2.21
Date Time Original = 2009-03-17 04:09:55
Date Time Digitized = 2009-03-17 04:09:55
Shutter Speed Value = 3.32 TV
Aperture Value = 4.34 AV
Brightness Value = -3.38 BV
Exposure Bias Value = ±0EV
Max Aperture Value = F4.5
Metering Mode = CenterWeightedAverage
Light Source = unknown
Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode
Focal Length = 75mm
Color Space = sRGB
Exif Image Width = 1026
Exif Image Height = 699
File Source = DSC
Scene Type = A directly photographed image
Custom Rendered = Normal process
Exposure Mode = Auto exposure
White Balance = Auto white balance
Digital Zoom Ratio =
Focal Length In 35mm Film = 112mm
Scene Capture Type = Normal
Contrast = Normal
Saturation = Normal
Sharpness = Hard
Bifogad fil(er)
Redigerat av mayro, 17 mars 2009 - 22:32.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar