Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dreambox DM800HD PVR

1127 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 januari 2009 - 18:27

BuTTuS
  • BuTTuS
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Hej
Har just skaffat en DM800 och den funkar fint med senaste Enigma/Gemini förutom en irriterande detalj:

På kanaler som kör DVB textning så hamnar texten inte längst ner, utan strax under mitten och till vänster. Kanaler som tar texten från text-tv är det inga problem med (förutom att texten är blå). Tips någon?

Och sedan hade jag tänkt använda datorns hårddisk för att spela in på (har ingen i boxen) men det får jag inte till. Har skapat en "automount" mot delad mapp på PCn, men när man försöker spela in så säger den bara "no harddrive found" eller något i den stilen.

Postad 12 januari 2009 - 21:39

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7 289 inlägg
  • 0
Finns ett program som heter 2Sub som funkar bra för det mesta. Går att ställa in storlek mm.
Fungerar dock inte från inspelning. Texten 5 sec osynk

Postad 12 januari 2009 - 23:33

BuTTuS
  • BuTTuS
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

På kanaler som kör DVB textning så hamnar texten inte längst ner, utan strax under mitten och till vänster. Kanaler som tar texten från text-tv är det inga problem med (förutom att texten är blå). Tips någon?

Hmm, det verkar bero på vilket skin jag kör... Tar jag något av de lågupplösta så funkar det bra, men inte med Kerni-HD1

Hur gör jag för att lägga in nya eller uppdaterade skins? Jag är helt grön på det här (linux alltså)... Det var en kompis som installerade boxen med en image från 28e December tror jag. Tror den innehåller Gemini2 v4.0. Mesta infon man hittar på nätet är ju på Tyska...

Postad 13 januari 2009 - 08:50

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Hmm, det verkar bero på vilket skin jag kör... Tar jag något av de lågupplösta så funkar det bra, men inte med Kerni-HD1

Hur gör jag för att lägga in nya eller uppdaterade skins? Jag är helt grön på det här (linux alltså)... Det var en kompis som installerade boxen med en image från 28e December tror jag. Tror den innehåller Gemini2 v4.0. Mesta infon man hittar på nätet är ju på Tyska...

2SUB funkar inte med DVB textning, bara teletext och då fungerar bara 2.08.xx versionen på DM800. Detta är lösningen på orginal BLÅ textningen men vissa OSD menyer kan förstöras av 2SUB så antingen BLÅ text eller förstörda menyer :)

Lösningen på att texten kommer i mitten av bilden på HD kanaler är att editera skin.xml i /usr/share/enigma2/Kerni-HD1/

<screen name="SubtitleDisplay" position="320,138" size="1280,720" zPosition="-1" backgroundColor="transparent" flags="wfNoBorder" />

320=X och 138=Y. Starta om Enigma2 efter du har editerat filen.

Ny version av 2SUB ska komma när LT team släpper ny image...

Postad 13 januari 2009 - 10:33

BuTTuS
  • BuTTuS
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

Lösningen på att texten kommer i mitten av bilden på HD kanaler är att editera skin.xml i /usr/share/enigma2/Kerni-HD1/

<screen name="SubtitleDisplay" position="320,138" size="1280,720" zPosition="-1" backgroundColor="transparent" flags="wfNoBorder" />

320=X och 138=Y. Starta om Enigma2 efter du har editerat filen.

Tack, funkade fint!

Har dock gett upp att mounta en mapp på PCn, och funderar på att köpa en disk att stoppa i istället. Något man bör tänka på ang hastighet, storlek osv?
Och kan man sedan komma åt disken via FTP, och spelar den in i något "användbart" format som funkar på PC sedan?

Redigerat av BuTTuS, 13 januari 2009 - 13:11.

Postad 13 januari 2009 - 14:22

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Tack, funkade fint!

Har dock gett upp att mounta en mapp på PCn, och funderar på att köpa en disk att stoppa i istället. Något man bör tänka på ang hastighet, storlek osv?
Och kan man sedan komma åt disken via FTP, och spelar den in i något "användbart" format som funkar på PC sedan?

Köp en 2,5" SATA disk, alla fungerar. Om disken är tyst är det ett +...

Japp du kommer åt disken via FTP.

.TS är filformatet som boxen spelar in i som du sen kan spela upp på din dator.

Postad 14 januari 2009 - 06:03

uncle_bob
  • uncle_bob
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon som nyligen skaffat ett CanalDigital-abb och DM som kan bekräfta att de inte satt igång med card pairing än?

Sen undrar jag också om n får HD-kanalerna att fungera via DM? har sett lite motstridiga inlägg om det, eller är det bara Viasat som strular med det?

tack på förhand

/Bob

Postad 14 januari 2009 - 07:01

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Hej!

Är det någon som nyligen skaffat ett CanalDigital-abb och DM som kan bekräfta att de inte satt igång med card pairing än?

Sen undrar jag också om n får HD-kanalerna att fungera via DM? har sett lite motstridiga inlägg om det, eller är det bara Viasat som strular med det?

tack på förhand

/Bob

Allt funkar med CD.
HD kanaler funkar inte på Via.

Postad 14 januari 2009 - 14:10

uncle_bob
  • uncle_bob
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Allt funkar med CD.
HD kanaler funkar inte på Via.

Grymt! Tack för ett snabbt svar, då blir det nog att beställa rätt omgående...

//bob

Postad 15 januari 2009 - 17:06

pelle2004
  • pelle2004
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Funderar på att skaffa en ny box för att kunna spela in Comhem's filmkanaler.

Kan man med Dreambox köra ett skript/program som spelar in alla nya filmer/program.
D.v.s enligt en given prioriteringsordning skall inspelning ske om en film tidigare ej är
inspelad på disken.

Skript:
1. Läs in EPG'en
2. Filtreara bort inspelat material
3. Filtrera ut Deckare/Thriller -> spela in...
3. Om ej, Filtrera ut Komedier -> spela in...
.....

/Pelle
:)

Postad 15 januari 2009 - 18:39

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
med min dm7025 kan jag ställa in så att den spelar in ett visst program alltid... eller t.ex att den ska spela in allt som innehåller NHL t.ex.... behövs inget script för det bara ett plugin... dm800 använder samma mjukvara som dm7025 så det funkar på dm800 med...

Redigerat av Leatherface, 15 januari 2009 - 18:41.

Postad 15 januari 2009 - 19:04

BuTTuS
  • BuTTuS
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Hjälp! Har nyss stoppat i en 320GB disk i min DM800, och håller nu på att initiera den. Men nu har den stått och tuggat i över en kvart, är det normalt?

Postad 15 januari 2009 - 19:42

Peter M-F
  • Peter M-F
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Tuggar den fortfarande? vet att min 250Gb tog en stund på sig.

Postad 15 januari 2009 - 19:51

BuTTuS
  • BuTTuS
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Den var nog kanske klar efter en halvtimma eftersom den scrollade längst ner då, men det stog inget där, så det tog ett tag innan jag vågade trycka något... Nu verkar dock allt funka.

Postad 15 januari 2009 - 20:00

pelle2004
  • pelle2004
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

med min dm7025 kan jag ställa in så att den spelar in ett visst program alltid... eller t.ex att den ska spela in allt som innehåller NHL t.ex.... behövs inget script för det bara ett plugin... dm800 använder samma mjukvara som dm7025 så det funkar på dm800 med...

Har den koll på vad den har spelat in så att den inte spelar in samma film igen?

Postad 15 januari 2009 - 20:13

Peter M-F
  • Peter M-F
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Det lät ju bra! lycka till med din DM800, guds gåva till mannen. :)

Postad 15 januari 2009 - 20:26

BuTTuS
  • BuTTuS
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

Kan meddela att den inställningen fixade texten i HD, men att textningen på andra kanaler försvann... Googlade dock lite på det du skrev och plockade fram skoltyskan, och hittade följande siffror som gör att båda textlägena lirar:

<screen name="SubtitleDisplay" position="310,140" size="720,576" zPosition="-1" flags="wfNoBorder" backgroundColor="transparent" />

Postad 15 januari 2009 - 21:22

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Har den koll på vad den har spelat in så att den inte spelar in samma film igen?

Finns nån funktion för att unvika det om det har samma EPG description... AutoTimer heter pluginet...

Redigerat av Leatherface, 15 januari 2009 - 21:49.

Postad 16 januari 2009 - 07:40

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Kan meddela att den inställningen fixade texten i HD, men att textningen på andra kanaler försvann... Googlade dock lite på det du skrev och plockade fram skoltyskan, och hittade följande siffror som gör att båda textlägena lirar:

<screen name="SubtitleDisplay" position="310,140" size="720,576" zPosition="-1" flags="wfNoBorder" backgroundColor="transparent" />

Då kör du inget HD skin (1280*720) va?

Postad 16 januari 2009 - 08:20

BuTTuS
  • BuTTuS
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

Då kör du inget HD skin (1280*720) va?

Jo, Kerni_HD1 eller vad det nu hette. Det har högre upplösning än vad de andra har iaf.

Redigerat av BuTTuS, 16 januari 2009 - 08:21.

Postad 16 januari 2009 - 10:36

Supernisse
  • Supernisse
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Vad heter pluginet som du kan filtrera inspelningar med till 7025

Snisse

Postad 16 januari 2009 - 17:08

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
AutoTimer

Postad 21 januari 2009 - 20:25

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Jag har hdtv pvr-boxen från Canal digital och är rätt trött på den. Kan man använda Dreambox tillsammans med någon forma av kortdelare så man slipper byta korter mellan mottagarna, eller spela in tre olika kanaler samtidigt från de två mottagarna. Har 4 utgångar på mitt parabolhuvud och kan lätt dra en kabel till.
(Har dock hört att t ex SmrartWi inte längre fungerar på boxar från Canal Digital).

Postad 22 januari 2009 - 21:24

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Eftersom ingen svarar blir det nog ingen Dreambox :)

Trött på att köpa prylar som inte gör det man tror att de kan göra.

Postad 22 januari 2009 - 23:08

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
dm7025 klarar att spela in upp till 6 kanaler samtidigt på varje tuner och borde vara nåt liknande med dm800 med... självklart måste alla dom kanalerna vara på samma transponder eftersom dm800 bara har 1 tuner...
När det gäller kortdelare kan jag inte svara på....

Redigerat av Leatherface, 22 januari 2009 - 23:09.

Postad 02 februari 2009 - 14:16

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Hej Leatherface det där med samtidig inspelning, vilka images är det som medger att spela in flera kanaler samtidigt ? Jag har provat på LT5 SP4 men så snart jag startat en inspelning så kan jag inte titta på någon annan kanal. Men det borde ju gå rent tekniskt om de ligger på samma transponder.

Postad 02 februari 2009 - 14:27

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
funkar i alla images men jag använder själv LT5 SP5 som just har släppts... men det funkar med alla tidigare SP med....
dm7025 och dm800 använder samma mjukvara så ingen skillnad där heller så om det inte funkar så måste det vara en begränsning på dm800 isf fast låter ju konstigt om det skulle vara så...
Och självklart kanalerna måste ligga på samma transponder eftersom dm800 bara har 1 tuner...

Redigerat av Leatherface, 02 februari 2009 - 14:33.

Postad 02 februari 2009 - 22:06

sumpan77
  • sumpan77
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Hej! Jag har nyligen skaffat Canal Digital med HD boxen med 250GB Hårddisk. Det jag stör mig mest på med denna Sagembox är ljudnivån från boxen. Sitter typ 2,5-3m ifrån och den hörs konstant. Funderar nu starkt på att skaffa en annan box pga oljud och en rad andra buggar. Hur är det med ljudnivå i Dreamboxen? Finns det nån fläkt som hörs? Hur låter det om man monterar en hårddisk? Monteras hårddisk i boxen eller kan man ha en extern via usb?
Är det svårt att "komma igång" med denna box? Krävs det en massa olika uppdateringar och inställningar för att allt ska fungera? Om man skaffar hårddisk kan man spela in samtidigt som man ser på nåt annat? Är helt ny vad gäller satellitboxar så det får inte vara för krångligt. Nåt annat som kan vara bra att känna till positivt eller negativt med denna box och synnerhet ihop med Canal Digital.

Postad 03 februari 2009 - 06:07

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
som jag skrivit ovan kan du spela in flera kanaler samtidigt men på dm800 måste dom ligga på samma transponder isf... dm8000 är det annars som gäller om du ska ha en hd box med flera tuners....
Du kan spela in till intern hårddisk,usb eller esata disk eller över nätverk på datorns hårddisk... om du ska ha extern disk skulle jag nog rekomendera esata...
Låter inte speciellt varken med eller utan hårddisk...
Lite krångel blir de ju innan allt är konfigurerat men om du vet hur nätverk funkar och läser lite på dreambox forum så ska det nog inte vara nåt problem...
En till sak se upp med alla kloner som börjat säljas nu... det går inte köra dom nyare images på dom pga ett kopieringsskydd i dom nya boxarna... den klagar då på att ingen CA finns ifall man är drabbad efter man flashat en ny image... men till skillnad från dm500 så kan man flasha om med äldre image med nollmodemkabel och dreamup...

Redigerat av Leatherface, 03 februari 2009 - 06:17.

Postad 03 februari 2009 - 13:06

myran79
  • myran79
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Leatherface:
Den borde inte låta alls utan disk då det inte sitter någon fläkt i den? jag kan inte se någon när jag tittar runt på bilder. Eller har jag missat något?

Ni som lekt lite med denna box kanske kan svara på denna fråga:
Jag ska flytta till en ny lägenhet där Canal digital levererar kabel-tv, tyvärr kan dom inte erbjuda någon inspelningsbar hd-box för kabel ännu. Min tanke är att köra DM800:an utan disk och istället använda min BSD server för att spela in till.

Vilka filsystem kan den spela in till?

Postad 03 februari 2009 - 17:21

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Det enda som låter är hårddisken så om du väljer en tyst disk ska den bara låta lite om du sätter örat mot den...
eftersom det inte finns nån fläkt så se till att ha bra ventilation runt boxen annars blir den för varm...
i själva boxen är det ext2 som standard iaf... spelar man in till dator över nätverk spelar det ingen roll det ena du behöver är att konfigurera samba eller nfs på servern...
Ska inte vara nåt problem med CD heller då dom inte har nån pairing vad jag vet iaf...

Redigerat av Leatherface, 03 februari 2009 - 17:24.

Postad 04 februari 2009 - 09:01

myran79
  • myran79
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Det enda som låter är hårddisken så om du väljer en tyst disk ska den bara låta lite om du sätter örat mot den...
eftersom det inte finns nån fläkt så se till att ha bra ventilation runt boxen annars blir den för varm...
i själva boxen är det ext2 som standard iaf... spelar man in till dator över nätverk spelar det ingen roll det ena du behöver är att konfigurera samba eller nfs på servern...
Ska inte vara nåt problem med CD heller då dom inte har nån pairing vad jag vet iaf...

Tack för snabbt svar! Blir att slå till på en sån här rackare. :)

Postad 05 februari 2009 - 14:10

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Ja en DM800 blir man inte besviken på om man bara har lite datorkunskaper och tycker det är roligt att leta rätt på information. Främsta motivet att köpa en sådan är att få tillgång till egenskaper som andra boxar inte erbjuder. Men det finns de som köper dem bara för att slippa en surrande fläkt. Tänk på att i fallet med de flesta andra boxar så finns det ingen intressant information att leta efter, de kan bara göra vissa saker punkt slut och det står i manualen. I fallet med Dreambox pga de är väldigt öppna stimulerar de till mkt tredjepartsutveckling och vill man förstå vad som kommer fram där får man läsa mkt olika forum där ämnena behandlas.

Har man bara konfigurerat boxen bra så är det sedan inga problem för andra familjemedlemmar att navigera den.

Postad 05 februari 2009 - 22:13

spirou011
  • spirou011
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej,
Är nu tvungen att byta vår gamla trotjänare.
Har idag både CD och Viasat via satellit.

En troligen dum fråga:
Jag har inte kunnat se om det finns plats för både CD o Viasat kort i denna.
Det måste det väl göra eller ???

Postad 05 februari 2009 - 22:28

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Ja de kan du men du måste koppla en extern kortläsare om du ska ha mer än 1 kort...
Viasats HD kanaler kan du inte se däremot då dom är pairade...

Redigerat av Leatherface, 05 februari 2009 - 22:28.

Postad 06 februari 2009 - 01:55

Arnedanc
  • Arnedanc
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Varför skall man välja en Dreambox DM 800HD PVR framför Canal Digitals HD PVR?

Är det verkligen värd pengarna? Det skiljer väl minst 2 tusenlappar?

Jag är helt grön nä det gäller Dreambox och vad den kan göra som CDs HD PVR inte kan göra.

Och blir bilden bra nog med DVI-HDMI framför HDMI- HDMI? (Jag kör allt via en Harman Karodn AVR-255.)

Postad 06 februari 2009 - 02:56

alffjeld
  • alffjeld
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
jeg har dreambox 800hd
bildet blir det samme med dvi - hdmi som med hdmi - hdmi, ingen forskjell.
fordelen med den er at den er mye mer fleksibel, du kan montere en harddisk internt, bruke en usb-disk, eller en esata-disk.
du kan bruke den til å streame filmer, lyd og bilder via nettverket fra din pc, og så videre.
den kan brukes til andre kort enn den du har, du kan skifte abbo.
den kan kjøre motordrevet antenne, så du kan ha abbo. på andre systemer som sky U.K. f.eks.
du kan skifte til mange forskjellige operativsystem, som har forskjellige styrker, og utseender.
den er mye mer brukervennlig en den vanlige boksen.
har hatt en dreambox 7000, en 7020, og nå en 800hd, og synes de er verd hver krone.
jeg kan anbefale dreambox på det sterkeste!

Varför skall man välja en Dreambox DM 800HD PVR framför Canal Digitals HD PVR?

Är det verkligen värd pengarna? Det skiljer väl minst 2 tusenlappar?

Jag är helt grön nä det gäller Dreambox och vad den kan göra som CDs HD PVR inte kan göra.

Och blir bilden bra nog med DVI-HDMI framför HDMI- HDMI? (Jag kör allt via en Harman Karodn AVR-255.)

Postad 06 februari 2009 - 08:21

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Dreambox är mer än en box... det är en kompakt linuxdator med tvtuner så möjligheterna är många... skulle jag satsa på en hdbox från DMM och har pengarna rekomenderar jag istället den nya dm8000 som kan ha upp till 4 tuners, dvd brännare bla... DVI-HDMI kabeln är inget problem då dreamboxen skickar ut riktig HDMI signal med ljud tack vare deras speciallösning... hårdvaran klarar också 1080p men vet inte om drivers stöder det än iaf... vilket är intressant om man vill se på mkv filer i 1080p... sen är den framtidssäker då 1080p sändningar börjar.... sen har den utbytbara tuners som man kan byta ut ifall man skulle få för sig att byta från satellit till kabel eller marksänt t.ex eller blanda ifall man kör dm8000....

Redigerat av Leatherface, 06 februari 2009 - 08:26.

Postad 06 februari 2009 - 18:34

spirou011
  • spirou011
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Ja de kan du men du måste koppla en extern kortläsare om du ska ha mer än 1 kort...
Viasats HD kanaler kan du inte se däremot då dom är pairade...

Ok, tack för snabbt svar....

Postad 06 februari 2009 - 23:42

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

jeg har dreambox 800hd
bildet blir det samme med dvi - hdmi som med hdmi - hdmi, ingen forskjell.
fordelen med den er at den er mye mer fleksibel, du kan montere en harddisk internt, bruke en usb-disk, eller en esata-disk.
du kan bruke den til å streame filmer, lyd og bilder via nettverket fra din pc, og så videre.
den kan brukes til andre kort enn den du har, du kan skifte abbo.
den kan kjøre motordrevet antenne, så du kan ha abbo. på andre systemer som sky U.K. f.eks.
du kan skifte til mange forskjellige operativsystem, som har forskjellige styrker, og utseender.
den er mye mer brukervennlig en den vanlige boksen.
har hatt en dreambox 7000, en 7020, og nå en 800hd, og synes de er verd hver krone.
jeg kan anbefale dreambox på det sterkeste!

Det som intresserar mig mest är att man kan strömma till PC, fast min D.link DIR-855 är inte riktig stabil på 5 MB strömmande även på 5 Ghz bandet och QoS Engine. Så, så var det med drömmen om att kunna strömma HD TV som det står i reklamen.

Postad 07 februari 2009 - 08:41

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Det som intresserar mig mest är att man kan strömma till PC, fast min D.link DIR-855 är inte riktig stabil på 5 MB strömmande även på 5 Ghz bandet och QoS Engine. Så, så var det med drömmen om att kunna strömma HD TV som det står i reklamen.

HD blir runt 2mb/s så det borde inte vara nåt problem... fast den ska klara av det i jämn ström hela tiden och det kan ju en hel del routers ha prbolem med... den routern du har borde inte ha några problem då det ska va en av dom bättre rouitarna men jag rekomenderar nog ändå att köra vanlig kabel för stabil streaming....

Redigerat av Leatherface, 07 februari 2009 - 18:14.

Postad 07 februari 2009 - 10:59

challe57
  • challe57
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Prova denna inställning för HD skin så fungerar även TXT textning bra.
Inställning gör så att TXT-textning maximalt uttnyttjar det utrymme som finns vid en 4:3 sändning vilket gör att man kan använda svarta kanter i DM800 för att skala bilden i TV'n och fortfarande se hela texten. Själv har jag slängt ut 2sub som synkade dåligt på BBC kanalerna.

<screen name="SubtitleDisplay" position="160,120" size="960,576" zPosition="-1" flags="wfNoBorder" backgroundColor="transparent" >
</screen>

Postad 07 februari 2009 - 13:13

Aziz Izgin
  • Aziz Izgin
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är verkligen nybörjare deluxe.....är väldigt intresserad av att köpa dm800 men är inte speciellt kunnig inom linux. Orkar inte heller spendera flera timmar för att få det att fungera. Mina krav är egentligen att jag har en bra hdbox som dena kanske och ha dvi eller hdmi och sedan skall denna kopplas till en hd klar projektor.

Jag har viasat och vill använda mitt egna kort. Kör inte med hd kanaler alls utan vill bara att detta skall fungera. Man blir tokig med en massa läsande fram och tillbaka och jag undrar om det går att få hjälp mot betalning eller liknande?

Eller rekommenderar ni i stället en annan box till mig? Kanske Hyro 9000?
Ni har säkert redan pratat om detta kanske på sidan15:-) men orkade faktiskt inte läsa hela tråden.

Uppsattar ett ärligt svar! Tack på förhand!

VH/Aziz

Redigerat av Aziz Izgin, 07 februari 2009 - 13:16.

Postad 07 februari 2009 - 22:19

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Hej!

Jag är verkligen nybörjare deluxe.....är väldigt intresserad av att köpa dm800 men är inte speciellt kunnig inom linux. Orkar inte heller spendera flera timmar för att få det att fungera. Mina krav är egentligen att jag har en bra hdbox som dena kanske och ha dvi eller hdmi och sedan skall denna kopplas till en hd klar projektor.

Jag har viasat och vill använda mitt egna kort. Kör inte med hd kanaler alls utan vill bara att detta skall fungera. Man blir tokig med en massa läsande fram och tillbaka och jag undrar om det går att få hjälp mot betalning eller liknande?

Eller rekommenderar ni i stället en annan box till mig? Kanske Hyro 9000?
Ni har säkert redan pratat om detta kanske på sidan15:-) men orkade faktiskt inte läsa hela tråden.

Uppsattar ett ärligt svar! Tack på förhand!

VH/Aziz

Ja om du inte orkar lägga ner lite tid på att få bäst bild och flest funktioner ska du helt klart köpa en Hyro eller vad apparaten hette...

Postad 08 februari 2009 - 08:07

Aziz Izgin
  • Aziz Izgin
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej!

Det är klart jag vill ha bäst bild, men jag skulle ändå vilja bilda mig en egen uppfattning med hjälp av någon guide om det är värt jobbet eller inte. Dessutom kan man ju lägga ner arbete, frågan är ju hur pass grönjöling man kan vara för att köpa en dreambox utan att ens ha sett eller tidigare hört talas om den?

Nu är det faktiskt så att jag köpte en igår ändå och får väl nu ta den tid det tar (som pappaledig:-).

Jag väntar fortfarande på någon som kan hjälpa mig med en riktlinje....allt prat om images om kortet jag har är länkat till boxens serienummer som medföljde mitt ab osv?

H/Aziz

Postad 08 februari 2009 - 10:08

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Hej!

Det är klart jag vill ha bäst bild, men jag skulle ändå vilja bilda mig en egen uppfattning med hjälp av någon guide om det är värt jobbet eller inte. Dessutom kan man ju lägga ner arbete, frågan är ju hur pass grönjöling man kan vara för att köpa en dreambox utan att ens ha sett eller tidigare hört talas om den?

Nu är det faktiskt så att jag köpte en igår ändå och får väl nu ta den tid det tar (som pappaledig:-).

Jag väntar fortfarande på någon som kan hjälpa mig med en riktlinje....allt prat om images om kortet jag har är länkat till boxens serienummer som medföljde mitt ab osv?

H/Aziz

Kortet är inte knutet till boxen. Här har du en uppsjö med hjälp för att komma igång.

Postad 08 februari 2009 - 15:34

alffjeld
  • alffjeld
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
hei
gratulerer med ny dreambox!
her er en link til ett annet nordisk forum: http://digsat.net/wbb3/

Postad 12 februari 2009 - 18:22

Arnedanc
  • Arnedanc
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Dreambox är mer än en box... det är en kompakt linuxdator med tvtuner så möjligheterna är många... skulle jag satsa på en hdbox från DMM och har pengarna rekomenderar jag istället den nya dm8000 som kan ha upp till 4 tuners, dvd brännare bla... DVI-HDMI kabeln är inget problem då dreamboxen skickar ut riktig HDMI signal med ljud tack vare deras speciallösning... hårdvaran klarar också 1080p men vet inte om drivers stöder det än iaf... vilket är intressant om man vill se på mkv filer i 1080p... sen är den framtidssäker då 1080p sändningar börjar.... sen har den utbytbara tuners som man kan byta ut ifall man skulle få för sig att byta från satellit till kabel eller marksänt t.ex eller blanda ifall man kör dm8000....

OK. Många bra argument.

Men kan man banda ett eller fler program samtidigt som man ser på ett annat (annan kanal) eller ett redan bandat program som man kan med CDs HD PVR?

IPBOX 9000 kan ju det och det är relativt viktigt för mig. :P

Postad 12 februari 2009 - 18:40

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Ja det kan du... men med dm800 kan du bara spela in kanaler på samma transponder som den du ser på då den bara har 1 tuner... dm7025/dm8000 har 2 resp upp till 4 tuners så där kan du spela in många kanaler samtidigt... på min dm7025 kan jag spela in 12 kanaler samtidigt (6st på varje tuner)... du kan även streama olika kanaler till olika rum (eller samma dator om du vill se flera kanaler samtidigt) så behovet av flera boxer försvinner om du bara har en dator i varje rum...

Redigerat av Leatherface, 12 februari 2009 - 18:41.

Postad 13 februari 2009 - 08:50

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

IPBOX 9000 kan ju det och det är relativt viktigt för mig. :D

Det går inte att jämföra IPBox 9000 med DM800/8000. Om du vill att boxen ska andas kvallité både utseende mässigt och bildmässigt ska du köpa en DM800/8000.

576i bilden via HDMI är en katastrof från IPBox 9000 med dgstations mjukvara, även med NLB, sif mjukvara osv...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.