nVidia ION plattform
1279 svar till detta ämne
Postad 22 augusti 2009 - 03:43
Unregistered7790dfc3
-
Unregistered7790dfc3
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
Kan det ha varit så att du inte använde hårdvaruaccelerationen? Får inget hack på något av det jag spelat upp med hw-acc.
Att bilden blev för liten... Kan du haft fel upplösning/hz inställd? Min täcker då både hela tvn och hela projektorbilden när den är inställd på 1920x1080p och 60hz (växlar även till 24 vid film)! Detta kan ju även vara orsaken till den sämre bilden?
Ang kvaliteten på bilden så kan det även ha med codecs att göra, vissa codecs är det mycket sämre bild på helt enkelt. Jag kör med mpc-hc och kan inte klaga jämfört med att spela b-ray i ps3 iaf, men din b-rayspelare kanske är snäppet bättre iofs.
/MVH
Redigerat av Unregistered7790dfc3, 22 augusti 2009 - 03:44.
Postad 22 augusti 2009 - 09:40
Beautiful_Barca
-
Beautiful_Barca
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Kan det ha varit så att du inte använde hårdvaruaccelerationen? Får inget hack på något av det jag spelat upp med hw-acc.
Att bilden blev för liten... Kan du haft fel upplösning/hz inställd? Min täcker då både hela tvn och hela projektorbilden när den är inställd på 1920x1080p och 60hz (växlar även till 24 vid film)! Detta kan ju även vara orsaken till den sämre bilden?
Ang kvaliteten på bilden så kan det även ha med codecs att göra, vissa codecs är det mycket sämre bild på helt enkelt. Jag kör med mpc-hc och kan inte klaga jämfört med att spela b-ray i ps3 iaf, men din b-rayspelare kanske är snäppet bättre iofs.
/MVH
Visst hade jag hw-acc på. Bilden blir för stor på tvn när jag kör 1920x1080p från dator. Så man får minska ner den med nvidias verktyg. Det kan vara värt att prova annan codec. Ska göra det.
Postad 22 augusti 2009 - 10:27
m1m3r
-
m1m3r
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Får också perfekt storlek på bilden utan att ha ändrat något - måste vara någon setting i din TV som ställer till problemet?
Postad 22 augusti 2009 - 12:01
Unregistered28512
-
Unregistered28512
-
Forumräv
-
-
629 inlägg
Installerade youtube pluginet på xbmc igår.. funkar hur bra som helst, även i hd .
Hur gjorde du för att installera plugin i xbmc? /Micke
Postad 22 augusti 2009 - 15:07
Qudos
-
Qudos
-
Användare
-
-
154 inlägg
Hur gjorde du för att installera plugin i xbmc?
/Micke
Det undrar jag också!  /Q
Postad 22 augusti 2009 - 16:49
mAniAk-
-
mAniAk-
-
Användare
-
-
186 inlägg
Visst hade jag hw-acc på. Bilden blir för stor på tvn när jag kör 1920x1080p från dator. Så man får minska ner den med nvidias verktyg.
Det kan vara värt att prova annan codec. Ska göra det.
Du måste gjort nåt galet, använder du rätt hdmi ingång? Läs manualen för att se vilken du ska använda, kolla så tvn är rätt inställd (på min heter det exakt scan eller PC).
Postad 22 augusti 2009 - 20:42
Beautiful_Barca
-
Beautiful_Barca
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Du måste gjort nåt galet, använder du rätt hdmi ingång? Läs manualen för att se vilken du ska använda, kolla så tvn är rätt inställd (på min heter det exakt scan eller PC).
Jo, visst var det jag som hade gjort något galet. Hade tv'n inställd på 16:9. Gick in och ändrade till fit screen sen var det problemet borta. Tänkte inte på detta eftersom den alltid var inställd på 16:9 och funkade bra så både med bluray-spelaren, digital boxen samt xboxen. Har inte hunnit testa om bildkvaliteten blev mycket bättre i och med detta. Kollade nyss på en bluray film med rätt så dålig bild. Detta är dock inte datorns fel utan filmens. Hacket kommer jag dock inte ifrån. Bilden hackar till lite grann då och då. Ska testa att klocka upp CPU'n och grafiken senare för att se om jag kan bli av med problemet. Ska också testa lite kodade filmer. Än så länge har jag bara testat blu-ray skivor.
Postad 22 augusti 2009 - 20:51
Beautiful_Barca
-
Beautiful_Barca
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
vad var du inte nöjd med ang. Dinovo Mini?
Det är nog att rekommendera att köra XBMC som mediaspelare eller någon annan som växlar bildfrekvensen rätt annars kommer filmen alltid att hacka. Svärta etc. ska också justeras. Sök på "datorsvärta" samt "videosvärta"
Kan du rekommendera någon spelare som funkar under windows och som växlar bildfrekvensen rätt? Anledningen till att jag inte vill köra xbmc är att den inte spelar upp BD skivor. Ska nog även testa att ändra bildfrekvensen manuellt för att se om det gör någon skillnad. Någon som vet vad BD kör för bildfrekvens? Ifall det är 25, funkar det bra att sätta på 50 eller ska man köra 25?
Postad 22 augusti 2009 - 21:05
m1m3r
-
m1m3r
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Bilden hackar till lite grann då och då.
Kommer hacken regelbundet kan det vara att grafikkort och TV inte synkar riktigt, prova ReClock; http://forum.slysoft...ead.php?t=19931
Postad 22 augusti 2009 - 22:52
Beautiful_Barca
-
Beautiful_Barca
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Kommer hacken regelbundet kan det vara att grafikkort och TV inte synkar riktigt, prova ReClock; http://forum.slysoft...ead.php?t=19931
Har testat nu att ändra frekvensen till 24 Hz interlaced i windows. Bilden blev helt perfekt i princip. Inga hack alls. Efter att jag hade ställt in tvn rätt också så blev kvaliteten på bilden riktigt bra också. Kanske inte fullt så bra som bluray spelaren från samsung, men nästintill iallafall. Tack för hjälpen gott folk. Blir till att lämna tillbaka bluray spelaren imorgon och behålla asrocken. Sen får man införskaffa windows 7 så fort det kommit ut. Någon som vet något sätt att få datorn att skifta frekvens automatiskt så fort man sätter på film??
Postad 22 augusti 2009 - 23:27
mAniAk-
-
mAniAk-
-
Användare
-
-
186 inlägg
Har testat nu att ändra frekvensen till 24 Hz interlaced i windows. Bilden blev helt perfekt i princip. Inga hack alls. Efter att jag hade ställt in tvn rätt också så blev kvaliteten på bilden riktigt bra också. Kanske inte fullt så bra som bluray spelaren från samsung, men nästintill iallafall.
Tack för hjälpen gott folk. Blir till att lämna tillbaka bluray spelaren imorgon och behålla asrocken. Sen får man införskaffa windows 7 så fort det kommit ut.
Någon som vet något sätt att få datorn att skifta frekvens automatiskt så fort man sätter på film??
MPC-HC har d3d fullscreen som du kan sätta upplösning och hz på om du vill, men den klarar inte blu-ray uppspelning, men för allt annat funkar det.
Postad 23 augusti 2009 - 09:23
m1m3r
-
m1m3r
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Någon som vet något sätt att få datorn att skifta frekvens automatiskt så fort man sätter på film??
Kolla upp ChRes om du inte får till det på annat vis.
Postad 23 augusti 2009 - 18:22
Unregisteredcb176ab1
-
Unregisteredcb176ab1
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Svn repo installer använde jag för att installera youtube plugin, kolla denna länk: http://www.xbmc.nu/i...o...1&Itemid=40Det undrar jag också! 
/Q
Postad 23 augusti 2009 - 18:35
Veven
-
Veven
-
Rookie
-
6 inlägg
Fick hem min ASRock tidigare i veckan. Köpte Blu-ray varianten hos MrPC.
Det är en sak som stör mig något fruktansvärt som jag bara inte hittar någon lösning på, och det är att jag får riktigt kassa hastigheter över nätverket mot min Windows Home server. Det är gigabit-hastighet på både min router (D-link DIR 655) samt servern.
När jag kopierar från servern till datorn så kommer jag max upp i ca 10 - 12 mb/s. Jag har kollat att nätverkskortet har kopplat upp med gigabit-anslutning, men det är något som segar ner allt. Jag har testat både Win 7 RC och Vista Home Premium med samma resultat. Har även testat att köra utan Norton igång.
Detta är lite störande då jag använder servern och spelar upp filmer via nätverket till ASRocken och det hackar som fan ibland pga den låga hastigheten.
Någon som har upplevt samma sak eller finns det någon som har något tips?
Postad 23 augusti 2009 - 18:46
m1m3r
-
m1m3r
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Postad 23 augusti 2009 - 19:08
Veven
-
Veven
-
Rookie
-
6 inlägg
Bit/s eller byte/s?
Megabytes...
Postad 23 augusti 2009 - 19:17
Veven
-
Veven
-
Rookie
-
6 inlägg
Nu funkar det helt plötsligt!!
Installerade om Win 7 igen och ligger nu mellan 50 - 60 Mbytes/sek, som jag brukar på dom andra burkarna här hemma. Hade gärna funnit en lokisk förklaring bara... men det är ju såhär med datorer ibland...
Postad 23 augusti 2009 - 22:15
mole
-
mole
-
Användare
-
-
138 inlägg
När jag kopierar från servern till datorn så kommer jag max upp i ca 10 - 12 mb/s. Detta är lite störande då jag använder servern och spelar upp filmer via nätverket till ASRocken och det hackar som fan ibland pga den låga hastigheten.
Vad är det för galet feta filmer du spelar upp som kräver _mer_ än 10-12mb/s? x264 1080p rullar ju i betydligt mindre för mig iaf.
Postad 23 augusti 2009 - 23:52
forsaken
-
forsaken
-
Användare
-
-
153 inlägg
10-12mb/s är vad en 100mbit koppling ger, har aldrig stött på någon film som kräver i närheten av det, bird scene i planet earth peakar på runt 45mbit/s. Tror du har/hade något annat som e fel.
Postad 24 augusti 2009 - 00:31
mAniAk-
-
mAniAk-
-
Användare
-
-
186 inlägg
Snälla, kan ni använda stora och små bokstäver på rätt ställen när ni förkortar.
Byte = B, bit = b.
100Mbit räcker så det blir över många gånger om för en 1080p film så det måste varit nåt annat som varit knas.
Postad 24 augusti 2009 - 06:06
sandos
-
sandos
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Har testat nu att ändra frekvensen till 24 Hz interlaced i windows.
Fast inte ska man köra 24i? Du ska väl snarare köra 24p gissar jag...
Postad 24 augusti 2009 - 08:06
endumen
-
endumen
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Asus släpper EEE box med ION: http://translate.goo...-eeebox-eb1012/Landar den på 3000:- är ju den oerhört intressant.
Postad 24 augusti 2009 - 09:00
Paer86
-
Paer86
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Asus släpper EEE box med ION: http://translate.goo...-eeebox-eb1012/
Landar den på 3000:- är ju den oerhört intressant.
Mäh. Nu när man väntat så länge på Asrock (som ska komma idag) så kommer något som man vill ha mer. Det skulle isåfall betyda mer väntetid. Illa. Men jag tror jag står fast vid Asrock, även om EEE är snyggare, mindre och har trådlöst.
Postad 24 augusti 2009 - 09:01
endumen
-
endumen
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Mäh. Nu när man väntat så länge på Asrock (som ska komma idag) så kommer något som man vill ha mer. Det skulle isåfall betyda mer väntetid. Illa. Men jag tror jag står fast vid Asrock, även om EEE är snyggare, mindre och har trådlöst.
Du får väl glädja dig åt dvd-brännaren istället.
Postad 24 augusti 2009 - 09:04
Unregistered1cf4719f
-
Unregistered1cf4719f
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Asus EEE snyggare? Ja smaken är som baken... Asrocken är i min mening betydligt snyggare.
Annars är det bra att det kommer konkurrenter till Asrocken. Allt går att förbättra
Postad 24 augusti 2009 - 13:31
Paer86
-
Paer86
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Ja, jag tycker faktiskt den är snyggare. Slimmad och snygg på skrivbordet. Dock antagligen inte lika praktisk att placera. Asrock kan man ju trycka in nästan var som helst.
Men 3000kr tycker jag låter väl optimistiskt, med tanke på att Asrocken ligger på runt 3200kr. Lägg sedan till trådlöst, bluetooth, mindre/lättare, mer slimmad design, Windows Vista Premium, plus att Asus är ett mer etablerat varumärke. Så minst 4000kr tror jag. Säkert mer i början.
Postad 24 augusti 2009 - 13:56
endumen
-
endumen
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Ja, jag tycker faktiskt den är snyggare. Slimmad och snygg på skrivbordet. Dock antagligen inte lika praktisk att placera. Asrock kan man ju trycka in nästan var som helst.
Men 3000kr tycker jag låter väl optimistiskt, med tanke på att Asrocken ligger på runt 3200kr. Lägg sedan till trådlöst, bluetooth, mindre/lättare, mer slimmad design, Windows Vista Premium, plus att Asus är ett mer etablerat varumärke. Så minst 4000kr tror jag. Säkert mer i början.
Visserligen är det ju betydligt mindre skatt i Hong Kong men 3188$ blir 3062SEK. Så ja, du kanske har rätt 3500-4000:- kan den nog hamna på minst.
Postad 24 augusti 2009 - 18:21
Veven
-
Veven
-
Rookie
-
6 inlägg
Vad är det för galet feta filmer du spelar upp som kräver _mer_ än 10-12mb/s? x264 1080p rullar ju i betydligt mindre för mig iaf.
Det stämmer, hastigheten var inte felet att det hackar. Frågan är vad jag gör för fel. Hur har ni gjort för att utnyttja HW-acc från den inbyggda grafiken? Har tänkt att prova lite XMBC som jag läst att många kör med. Men det funkar väl inte under Win 7 eller? Någon som kan rekomendera något under Win 7?
Postad 24 augusti 2009 - 18:58
m1m3r
-
m1m3r
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Det stämmer, hastigheten var inte felet att det hackar. Frågan är vad jag gör för fel. Hur har ni gjort för att utnyttja HW-acc från den inbyggda grafiken? Har tänkt att prova lite XMBC som jag läst att många kör med. Men det funkar väl inte under Win 7 eller? Någon som kan rekomendera något under Win 7?
Jag kör CoreAVC + MPC-HC i Win7, funkar fint.
Postad 24 augusti 2009 - 19:39
Mauritsius
-
Mauritsius
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Asus släpper EEE box med ION: http://translate.goo...-eeebox-eb1012/
Landar den på 3000:- är ju den oerhört intressant.
Ja den verkar onekligen mycket intressant... http://www.asus.com/...H1q2VTqyLXaCw1fUndrar när den kommer?
Postad 24 augusti 2009 - 19:56
Veven
-
Veven
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag kör CoreAVC + MPC-HC i Win7, funkar fint.
Ok, tack för tipset. Funkar det med alla standardinställningar eller är det något som behöver justeras innan 1080p funkar? Vad kör du för drivers för grafiken? Jag har testat både dom som Windows update hittar och de senaste från Nvidias sida.
Postad 24 augusti 2009 - 20:06
m1m3r
-
m1m3r
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
NVIDIAs senaste.
Enda settingen du måste kolla är att MPC-HC laddar CoreAVCs codec, du ska få en först blå sedan grön ikon i systemtray, då är allt som det ska.
Postad 25 augusti 2009 - 06:43
roomraider
-
roomraider
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej allesammans, Jag har en del problem att få till alla saker med min ubuntu 9.04 och asrocken. Jag har följt guiden http://xbmc.org/foru...ead.php?t=54705men kört fast. Egentligen kokar det ner till två problem * Bilden är större än skärmytan på min HD Ready DiBoss tv, vilket gör att jag knappt ser onoff knappen och missar första bokstäverna i Accessories menyn. Drivrutinen installerad är glx-190, har även testat glx-185. Det lustiga är att i det gui:t för Nvidia x server settings kan jag välja 1920.. 1280.. 800.. upplösningar. Testade då att gå in manuell i xorg.conf och lägga till Modes "1366x768", men det verkar inte ge något resultat trots omstart. Vet tyvärr inte alls hur jag ska gå vidare här och är grymt frustrerad. * Andra problemet är ljud via hdmi. Det funkar inte alls (har inte testat att ta ljudet på något annat sätt heller). All hjälp mottages tacksamt.
Postad 25 augusti 2009 - 08:10
kajmodin
-
kajmodin
-
Rookie
-
2 inlägg
Fick hem en Asrock igår. Trevlig liten maskin det där. Uppdaterade firmware till senaste Satte delat minne till 512 Mb Installerade ubuntu, Körde en upgrade På med 185 drivarna från nvidia installerade lirc för MCE remote Installerade Boxee ( En avknoppning från xbmc) som enligt mitt tycke är mycket trevligare. Boxee är mer fokuserat på online content. ( booxe.tv) Slog på hw accelering i boxee. 1080P flyter riktigt fint Fick inget ljud först, har maskinen kopplad med hdmi direkt till tvn, så ljudet skall även det via hdmi till tvn. Satte alla inställningar i ubuntu till Digital hdmi ALSA. Boxee ljud inställningar Dolby Digital (AC3) Capable Receiver: ej på DTS Capable Receiver: ej på Audio Output Device: hdmi (eller hw=0,3) Passthrough Output Device: hdmi (eller hw=0,3) So far soo good, ljud från lokala filmer fungerar Men inga flashfilmer eller liknande fick något ljud. Verkar vara extremt många som har problem med detta. hittade denna guiden som löste problemet. http://forum.boxee.t...read.php?t=9617En sak som är bra med boxee är att den har inbyggt interface mot rtorrent. ( man kan se pågående hämtningar av filer) Installerade rtorrent och wtorrent (webinterface mot rtorrent) Så nu kan man sitta på jobbet, surfa in mot maskinen, slänga upp en torrentfil och maskinen börjar tanka. Man kommer hem från jobbet, sätter sig vid tvn och kör igång filmen direkt. Så sjukt smidigt Är extremt nöjd med maskinen
Postad 25 augusti 2009 - 08:11
mAniAk-
-
mAniAk-
-
Användare
-
-
186 inlägg
Hej allesammans,
Jag har en del problem att få till alla saker med min ubuntu 9.04 och asrocken. Jag har följt guiden http://xbmc.org/foru...ead.php?t=54705 men kört fast.
Egentligen kokar det ner till två problem * Bilden är större än skärmytan på min HD Ready DiBoss tv, vilket gör att jag knappt ser onoff knappen och missar första bokstäverna i Accessories menyn. Drivrutinen installerad är glx-190, har även testat glx-185. Det lustiga är att i det gui:t för Nvidia x server settings kan jag välja 1920.. 1280.. 800.. upplösningar. Testade då att gå in manuell i xorg.conf och lägga till Modes "1366x768", men det verkar inte ge något resultat trots omstart. Vet tyvärr inte alls hur jag ska gå vidare här och är grymt frustrerad.
* Andra problemet är ljud via hdmi. Det funkar inte alls (har inte testat att ta ljudet på något annat sätt heller).
All hjälp mottages tacksamt.
Vad sägs om att ge oss lite info om hårdvara.... Prova ställ in upplösningen i XBMC istället. Ang ljudet får du konfa alsa eller vad som nu används, du kan även ställa in om du ska köra digital ut eller inte när du spelar upp film i XBMC, och förmodligen i nån konfig meny. Leta!
Postad 25 augusti 2009 - 08:44
endumen
-
endumen
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Fick hem en Asrock igår. Trevlig liten maskin det där.
Uppdaterade firmware till senaste Satte delat minne till 512 Mb Installerade ubuntu, Körde en upgrade På med 185 drivarna från nvidia installerade lirc för MCE remote Installerade Boxee ( En avknoppning från xbmc) som enligt mitt tycke är mycket trevligare. Boxee är mer fokuserat på online content. ( booxe.tv) Slog på hw accelering i boxee. 1080P flyter riktigt fint
Fick inget ljud först, har maskinen kopplad med hdmi direkt till tvn, så ljudet skall även det via hdmi till tvn. Satte alla inställningar i ubuntu till Digital hdmi ALSA.
Boxee ljud inställningar Dolby Digital (AC3) Capable Receiver: ej på DTS Capable Receiver: ej på
Audio Output Device: hdmi (eller hw=0,3) Passthrough Output Device: hdmi (eller hw=0,3)
So far soo good, ljud från lokala filmer fungerar
Men inga flashfilmer eller liknande fick något ljud. Verkar vara extremt många som har problem med detta. hittade denna guiden som löste problemet. http://forum.boxee.t...read.php?t=9617
En sak som är bra med boxee är att den har inbyggt interface mot rtorrent. ( man kan se pågående hämtningar av filer)
Installerade rtorrent och wtorrent (webinterface mot rtorrent)
Så nu kan man sitta på jobbet, surfa in mot maskinen, slänga upp en torrentfil och maskinen börjar tanka. Man kommer hem från jobbet, sätter sig vid tvn och kör igång filmen direkt.
Så sjukt smidigt
Är extremt nöjd med maskinen
Nu blev jag sjukt sugen på att skippa PS3! PS3 är bra på många sätt, men den är långt ifrån klockren när det gäller .rar och interfacet med info från imdb kan man ju lugnt önska mer av... :/
Postad 25 augusti 2009 - 08:58
roomraider
-
roomraider
-
Rookie
-
6 inlägg
Vad sägs om att ge oss lite info om hårdvara....
Prova ställ in upplösningen i XBMC istället. Ang ljudet får du konfa alsa eller vad som nu används, du kan även ställa in om du ska köra digital ut eller inte när du spelar upp film i XBMC, och förmodligen i nån konfig meny. Leta!
Hårdvaran är det som finns i Asrock Nettop Ion 330 Att ställa in upplösningen i XBMC borde inte spela någon roll för resten av operativet. Ljudet är konfad på samma sätt som guiden. Så där är det väl ev. SBS på mig, har kanske missat nåt (trots att jag dubbelkollat typ 4 ggr).
Postad 25 augusti 2009 - 09:01
roomraider
-
roomraider
-
Rookie
-
6 inlägg
Fick hem en Asrock igår. Trevlig liten maskin det där.
Uppdaterade firmware till senaste Satte delat minne till 512 Mb Installerade ubuntu, Körde en upgrade På med 185 drivarna från nvidia installerade lirc för MCE remote Installerade Boxee ( En avknoppning från xbmc) som enligt mitt tycke är mycket trevligare. Boxee är mer fokuserat på online content. ( booxe.tv) Slog på hw accelering i boxee. 1080P flyter riktigt fint
Fick inget ljud först, har maskinen kopplad med hdmi direkt till tvn, så ljudet skall även det via hdmi till tvn. Satte alla inställningar i ubuntu till Digital hdmi ALSA.
Boxee ljud inställningar Dolby Digital (AC3) Capable Receiver: ej på DTS Capable Receiver: ej på
Audio Output Device: hdmi (eller hw=0,3) Passthrough Output Device: hdmi (eller hw=0,3)
So far soo good, ljud från lokala filmer fungerar
Men inga flashfilmer eller liknande fick något ljud. Verkar vara extremt många som har problem med detta. hittade denna guiden som löste problemet. http://forum.boxee.t...read.php?t=9617
En sak som är bra med boxee är att den har inbyggt interface mot rtorrent. ( man kan se pågående hämtningar av filer)
Installerade rtorrent och wtorrent (webinterface mot rtorrent)
Så nu kan man sitta på jobbet, surfa in mot maskinen, slänga upp en torrentfil och maskinen börjar tanka. Man kommer hem från jobbet, sätter sig vid tvn och kör igång filmen direkt.
Så sjukt smidigt
Är extremt nöjd med maskinen
Ser schysst ut. Finns det någon guide för hur man går tillväga hela vägen med 9.04 och just Asrocken?
Postad 25 augusti 2009 - 09:56
kajmodin
-
kajmodin
-
Rookie
-
2 inlägg
Ser schysst ut. Finns det någon guide för hur man går tillväga hela vägen med 9.04 och just Asrocken?
bara följa det jag skrev tidigare är inte så mycket som behövs göras egentligen. enda mecket är ljudet. men kolla länken jag postade. edit: har lagt in rss feeds för 2 private trackers nu. Så nu kan får jag upp alla nya torrents direkt i boxxe bara välja valfri film och klicka download med fjärrkontrollen mycket smidigt
Redigerat av kajmodin, 25 augusti 2009 - 09:57.
Postad 25 augusti 2009 - 10:02
mole
-
mole
-
Användare
-
-
138 inlägg
Egentligen kokar det ner till två problem * Bilden är större än skärmytan på min HD Ready DiBoss tv, vilket gör att jag knappt ser onoff knappen och missar första bokstäverna i Accessories menyn. Drivrutinen installerad är glx-190, har även testat glx-185. Det lustiga är att i det gui:t för Nvidia x server settings kan jag välja 1920.. 1280.. 800.. upplösningar. Testade då att gå in manuell i xorg.conf och lägga till Modes "1366x768", men det verkar inte ge något resultat trots omstart. Vet tyvärr inte alls hur jag ska gå vidare här och är grymt frustrerad.
* Andra problemet är ljud via hdmi. Det funkar inte alls (har inte testat att ta ljudet på något annat sätt heller).
Angående problemet med skärmytan känner jag inte till lösningen men om du kikar ett par sidor tidigare i tråden ser du att jag och genstruktur hade samma problem med hans maskin och ingen lösning fanns att hitta enkelt i linux vid det tillfället. Kör man senaste drivrutinerna i Windows verkar man kunna ändra skärmytan men i Linux finns inget sådant stöd vad jag har hittat (googla nvidia linux overscan). Vi hade precis samma problem som dig och ändringar i xorg.conf gav inget resultat alls. Misstänker att det beror på att asrock och tv kommunicerar över hdmi med EDID som tydligen ska ställa in allt automagiskt men verkar som om tv:n rapporterar felaktiga värden vilket gör att om man manuellt ändrar i nvidia-settings sparas inte dessa ändringar tills nästa omstart. Angående ljudet med hdmi följde vi en guide som jag inte minns url till men dubbelkontrollera att du ställt in hdmi i xbmc samt att inställningarna i System->Preferences->Sound stämmer. Fanns även någon fil man kunde pilla in lite text i men är sjukt osäker på om det hade någon inverkan alls.
Postad 25 augusti 2009 - 11:49
roomraider
-
roomraider
-
Rookie
-
6 inlägg
Angående problemet med skärmytan känner jag inte till lösningen men om du kikar ett par sidor tidigare i tråden ser du att jag och genstruktur hade samma problem med hans maskin och ingen lösning fanns att hitta enkelt i linux vid det tillfället. Kör man senaste drivrutinerna i Windows verkar man kunna ändra skärmytan men i Linux finns inget sådant stöd vad jag har hittat (googla nvidia linux overscan). Vi hade precis samma problem som dig och ändringar i xorg.conf gav inget resultat alls. Misstänker att det beror på att asrock och tv kommunicerar över hdmi med EDID som tydligen ska ställa in allt automagiskt men verkar som om tv:n rapporterar felaktiga värden vilket gör att om man manuellt ändrar i nvidia-settings sparas inte dessa ändringar tills nästa omstart.
Angående ljudet med hdmi följde vi en guide som jag inte minns url till men dubbelkontrollera att du ställt in hdmi i xbmc samt att inställningarna i System->Preferences->Sound stämmer. Fanns även någon fil man kunde pilla in lite text i men är sjukt osäker på om det hade någon inverkan alls.
Tack! Ska pilla en del när jag kommer hem. Det skulle ju vara synd om man inte får till det med ubuntu och skärmytan, tvingar mig att köra win istället. Ska stånga pannan blodig mot väggen först dock.
Postad 25 augusti 2009 - 19:05
roomraider
-
roomraider
-
Rookie
-
6 inlägg
Tack! Ska pilla en del när jag kommer hem. Det skulle ju vara synd om man inte får till det med ubuntu och skärmytan, tvingar mig att köra win istället. Ska stånga pannan blodig mot väggen först dock.
Sådär en bit på vägen. Efter att ha varit inne och fixat i pulseaudios default fil så kan jag nu iaf få ljud via hdmi. Kvar att göra där är att testa ljud med xbmc. När det gäller bild, så testade jag på en ny tv och där funkar det om jag ställer in "Aspect ratio: Just Scan". Ska strax koppla tillbaka till gamla tvn (som har nästan 3 år på nacken) och se om samma sak funkar där.
Postad 25 augusti 2009 - 20:47
mole
-
mole
-
Användare
-
-
138 inlägg
Sådär en bit på vägen. Efter att ha varit inne och fixat i pulseaudios default fil så kan jag nu iaf få ljud via hdmi. Kvar att göra där är att testa ljud med xbmc.
När det gäller bild, så testade jag på en ny tv och där funkar det om jag ställer in "Aspect ratio: Just Scan". Ska strax koppla tillbaka till gamla tvn (som har nästan 3 år på nacken) och se om samma sak funkar där.
skönt att det löste sig med ljudet. hoppas du kan lösa overscan-problemet också, då kanske en annan vågar köpa sig en htpc framöver också hehe. som det ser ut nu verkar det snarare som jag får vänta tills jag köpt ny tv.
Postad 26 augusti 2009 - 06:39
roomraider
-
roomraider
-
Rookie
-
6 inlägg
skönt att det löste sig med ljudet. hoppas du kan lösa overscan-problemet också, då kanske en annan vågar köpa sig en htpc framöver också hehe. som det ser ut nu verkar det snarare som jag får vänta tills jag köpt ny tv.
Önskar jag också gjort det. Får verkligen inte till det med overscan på min 3 år gamla DiBoss. Istället kan man ju som ngn tipsade om tidigare ställa in det i XBMC. Tyvärr kan man då inte surfa och annat med schysst bild. Jag funderar nu på att göra om allt och köra in windows / ubuntu parallellt, men ska testa ett tag först. Det borde väl eventuellt gå med modeline i xorg.conf men jag fick inte till det. Någon annan är kanske bättre på det? Tillsammans med xvidtune skulle man tydligen kunna få in en bra skärmyta. Som tur är har man lärt sig en del på vägen iaf
Postad 26 augusti 2009 - 07:21
pjnordlund
-
pjnordlund
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Wohoo, aviserad om leverans, med lite tur så kanske jag har min Asrock ikväll
Postad 26 augusti 2009 - 09:10
Unregisteredeb16f459
-
Unregisteredeb16f459
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Vart har du beställt datorn ifrån?
Postad 26 augusti 2009 - 09:32
bucky
-
bucky
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Samma här ....Äntligen! Någon som vet om XBMC funkar även på 64bitars versionen av Windows7 ?
Postad 26 augusti 2009 - 09:33
endumen
-
endumen
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Samma här ....Äntligen!
Någon som vet om XBMC funkar även på 64bitars versionen av Windows7 ?
ja, men inte hw-acc så att köra det på ASRocken är tämligen dumt.
Postad 26 augusti 2009 - 09:38
jimmap
-
jimmap
-
Rookie
-
2 inlägg
vad skall man köra på då?
Postad 26 augusti 2009 - 09:41
bucky
-
bucky
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
ja, men inte hw-acc så att köra det på ASRocken är tämligen dumt.
OK men Windows 7 32 bitars då?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|