Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz SR-6004

880 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 December 2009 - 18:15

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Det har ju pratats lite grand om SR7004 och SR8004 i denna tråd och att de skulle dyka upp mot slutet av 2009, vilket det ju nu är.

Finns det någon konkret information om dessa i dagsläget?

Det kan jag tyvärr inte göra, men av vad jag hört så ska de komma. Verkar dock som att de inte kommer i år. : / Men det kan vara falska förhoppningar som någon givit mig. : / Tror dock att det var från Septon som jag hörde det. :)

Postad 23 December 2009 - 14:06

iorek
  • iorek
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej,

Jag problem med min nyinköpta Marantz SR-6004. Jag går med HDMI (Supra 2m nya) från min PS3 och från min Marantz BD 7004 till Recievern. Via Recievern har jag störning i bild, syns mest på mörk färg men är över hela skärmen. En mild from av myrornas krig, dvs. vita punkter som blinkar över hela skärmen.

Om jag går med PS3 eller Blue Ray direkt till TV är bilden perfekt.

Jag har provat alla fyra HDMI-ingångar och båda HDMI-utgångarna och störningarna finns hela tiden.

Är detta ett inställningsproblem? Eller har jag haft otur?

Mvh.

Postad 27 December 2009 - 21:35

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
problem löst..

Redigerat av Majorglenn, 27 December 2009 - 22:20.

Postad 28 December 2009 - 03:01

Experigus
  • Experigus
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Hej, är intresserad av denna Receiver och har suttit och läst endel.
Har läst både ris & ros.
Ljudet är självklart det som är prio för mig, men receicern jag kommer köpa måste ha minst 2-hdmi ut vilket ju denna har.
Frågan är dels, hur bra är videodelen i denna receivern med både uppskalning och hur enkelt fungerar det att switcha mellan utgång 1 resp. 2.
Så fitt jag förstått det så är det oxå enbart HDMI-ut som kan skicka ut en uppskalad bild och ej via komponent, stämmer det?

Tack på förhand.

//Daniel

Har en SR6003:a och du switchar mellan HDMI1/HDMI2 via en knapp på fjärren. Jag kör endast via HDMI och uppskalning fungerar utan problem.

Redigerat av Experigus, 28 December 2009 - 03:01.

Postad 28 December 2009 - 06:32

Experigus
  • Experigus
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Hej,

Jag problem med min nyinköpta Marantz SR-6004. Jag går med HDMI (Supra 2m nya) från min PS3 och från min Marantz BD 7004 till Recievern. Via Recievern har jag störning i bild, syns mest på mörk färg men är över hela skärmen. En mild from av myrornas krig, dvs. vita punkter som blinkar över hela skärmen.

Jag har provat alla fyra HDMI-ingångar och båda HDMI-utgångarna och störningarna finns hela tiden.

Är detta ett inställningsproblem? Eller har jag haft otur?

Mvh.

Känns som otur. Jag har både min xbox och bluray inkopplat via hdmi till min SR6003. Jag har inte behövt göra inställningar och det är inga problem med bilden. Ta med din PS3 till butiken och testa bilden på en annan SR6004.

Redigerat av Experigus, 28 December 2009 - 06:45.

Postad 03 January 2010 - 13:06

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Jag går med HDMI (Supra 2m nya) från min PS3 och från min Marantz BD 7004 till Recievern. Via Recievern har jag störning i bild, syns mest på mörk färg men är över hela skärmen. En mild from av myrornas krig, dvs. vita punkter som blinkar över hela skärmen.

Det låter som typiska HDMI-störningar som uppstår vid t.ex. långa kablar, s.k. sparklies. Suprakablarna på 2 meter borde dock klara av överföringen med råge.
Har du lång kabel mellan receiver och bildvisare?

Postad 04 January 2010 - 12:59

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
Nu när folk har haft förstärkaren ett tag, vad anser ni om stereoljudet?
Är väldigt spridda bud beroende på var man läser.
Sugen på förstärkaren, mycket för att jag faktiskt tycker den är väldigt snygg, men är inte stereoljudet i topp (för prisklassen så klart), så är det inte lika intressant.

Postad 04 January 2010 - 13:18

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Såg att vissa hade problem med bluetooth-ljudet. Nu har ju jag ingen sådan här förstärkare men far min har en yamaha med tillhörande bluetooth-modul. Han hade också nåt mysko ljud i bakgrunden, hördes när dom började sjunga. Ett tjulande/pipande ljud liksom. Han ringde hembiobutiken och dom påstod att många inbyggda bluetooth-moduler i laptops var av undermålig kvalité så han köpte en belkin för runt 300 kr. Det blev bättre men inte helt bra tror jag.

Personligen tror jag att man ska undvika bluetooth om det är hifi man är ute efter. Bluetooth har nog för låg hastighet för att ljudet ska kunna skickas okomprimerat. Man köper ju inte en förstärkare för 10 000 kr och sedan skickar man en skitsignal till den, skulle inte jag gjort iaf. Det är ju verkligen bortkastade pengar.

Ni som vill ha trådlöst ljud, kolla in apples airport express. Den skickar ljudet över wifi och det är klockren överföring. Fungerar i originalutförande med itunes. Men med programmet airfoil på datorn kan man skicka ljudet från vilket program man vill. Perfekt för spotify. Jag har digitaliserat hela skivsamlingen i itunes i förlustfritt format. Perfekt att kunna sitta och bläddra mellan skivorna på datorn och dessutom med bitperfekt kvalité.

MVH Martin

Postad 04 January 2010 - 14:40

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

• 530 inlägg
  • 0

Nu när folk har haft förstärkaren ett tag, vad anser ni om stereoljudet?
Är väldigt spridda bud beroende på var man läser.
Sugen på förstärkaren, mycket för att jag faktiskt tycker den är väldigt snygg, men är inte stereoljudet i topp (för prisklassen så klart), så är det inte lika intressant.

Nu har jag väl inget direkt att jämföra mot men den låter klart bättre än Onkyo 607 och klart sämre än min Naim Nait 5i.

Tror nog att det är svårt att hitta något bättre i prisklassen dock!

Postad 04 January 2010 - 14:48

iorek
  • iorek
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Det låter som typiska HDMI-störningar som uppstår vid t.ex. långa kablar, s.k. sparklies. Suprakablarna på 2 meter borde dock klara av överföringen med råge.
Har du lång kabel mellan receiver och bildvisare?

Hej,

Japp, HDMI-kablarna är 2m från BD7004/PS3 till Receiver och sedan 2m mellan Receiver till TV. Så det känns inte som 4m är för långt.

Mvh

Postad 04 January 2010 - 16:15

mirazelda
  • mirazelda
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Jag har haft lite mailkontakt med dem senaste veckan och nu verkar den vara inlagd och fungera. Sitter och för över ändringarna till fjärren nu så får reda på det snart om det funkar :)

Tja,

Är det bekräftat att Logitech lagt till 6004 i databasen nu? Jag kollade nyss på deras hemsida över kompatibla produkter och då var den INTE med...är nämligen hugad spekulant på både en 6004 samt en Harmony One..

Mvh/Mz

Postad 04 January 2010 - 20:50

Unregistered7234a376
  • Unregistered7234a376
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0
Hej.

Jag läste i tråden att en del hade problem med 1080p från PS3'an genom marantzen och till TV (Proj). Jag har liknande problem. Min bild får störningar när jag kör i RGB Full Range (HDMI) läge från PS3'an. Det "kryper" i kanterna på vita partier som är mot mörk bakgrund.

Att det är någonting med HDMI och Marantzen som inte lirar har jag förstått, men finns det någonting att göra åt problemet, det är ganska störande att inte kunna köra Full Range då det ger mycket mer svärta.

Jag har PS3 första generationen samt Marantzen och en Sony HW15 projektor i setupen.

När jag kör med HDMI kabel direkt från PS3'an till projektorn är det inga som helst störningar i bilden.

Finns det någon med tips om hur detta problem avhjälps så är jag oerhört tacksam för svar.

Mvh,

Postad 06 January 2010 - 00:02

Tob_E
  • Tob_E
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag fortsätter lite på spåret med krånglande HDMI överföringar. Kastade ut en förfrågan i tvix 6500 tråden, i hopp om felet kanske låg där. Haft recievern i knappt över 1 dygn så har väl bara kommit till det att jag känner mig någerlunda bekväm med den.

Felet är att vid stillbilder så tappar den färgschemat, detta har synts i tvixen då gränsnittet är statiskt. Men ikväll såg jag även det i en stillbildsmeny från bluray spelaren. Påverkar den gula färgen som blir blå aktig. Jag har än så länge inte upptäckt några konstigheter vid uppspelning av filmer, varken från tvixen eller bluray spelaren. Jag kan återfå rätt färger om jag skiftar insignalen och sen tillbaka. Kastar mest ut en förfrågan innan jag går vidare med det, så har någon någon ide eller synpunkt så är jag väldigt tacksam.

Postad 06 January 2010 - 02:35

klippo
  • klippo
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Jag fortsätter lite på spåret med krånglande HDMI överföringar. Kastade ut en förfrågan i tvix 6500 tråden, i hopp om felet kanske låg där. Haft recievern i knappt över 1 dygn så har väl bara kommit till det att jag känner mig någerlunda bekväm med den.

Felet är att vid stillbilder så tappar den färgschemat, detta har synts i tvixen då gränsnittet är statiskt. Men ikväll såg jag även det i en stillbildsmeny från bluray spelaren. Påverkar den gula färgen som blir blå aktig. Jag har än så länge inte upptäckt några konstigheter vid uppspelning av filmer, varken från tvixen eller bluray spelaren. Jag kan återfå rätt färger om jag skiftar insignalen och sen tillbaka. Kastar mest ut en förfrågan innan jag går vidare med det, så har någon någon ide eller synpunkt så är jag väldigt tacksam.

En long-shot, testat en annan HDMI kabel? Kanske är glapp? Annars kanske en factory reset åtgärda det, har du problem direkt från tvix till tv?

Postad 06 January 2010 - 02:41

klippo
  • klippo
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Någon som har koll på om man kan växla ljud-input på denna när man spelar eller kollar på film?

Ibland vore det nice att lyssna på musik samtidigt som man spelar, försökte detta på 6003 men där gick det inte (om man bortser från allt bök i menyern)

Postad 07 January 2010 - 01:40

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Har läst väldigt mycket om Marantz och att de ska vara vassa på 2-kanal/musik. Har aldrig hört det med egna öron, men beskrivningen lyder ofta att ljudbilden är mjuk, varm och högupplöst. Har även läst att basen är lite "svag" (?) och inte så tight.

Jag gillar varmt ljud och ej för ljust och vasst, så det låter rätt lovande.....men mjukt ljud kan jag tolka både negativt och positivt för egen del. Vill ju inte att det ska låta för "snällt" och mesigt heller, Lyssnar en hel del på hårdrock och klassisk rock. Får gärna vara lite puls och punch också. Viktigt att det inte låter burkigt och instängt heller.

Har just nu en Harman/Kardon 245 och Kef 3005 högtalare men är riktigt sugen på uppdatering och då just till Marantz (för tillfället).

Någon/några med vetskap, åsikter och erfarenheter av just Marantz receivers som har lust att dela med sig av sina referenser här?

Postad 07 January 2010 - 19:25

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1515 inlägg
  • 0
Kollat på sr6004 väldigt länge nu och är snart dags för inköp. Är detta ett känt problem med sr6004 + ps3 i full range rgb? Har en 250gb ps3 slim i fall det är avgörande.

Postad 07 January 2010 - 20:00

jollan
  • jollan
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Tja,

Är det bekräftat att Logitech lagt till 6004 i databasen nu? Jag kollade nyss på deras hemsida över kompatibla produkter och då var den INTE med...är nämligen hugad spekulant på både en 6004 samt en Harmony One..

Mvh/Mz

Jag vet inte om det är bekräftat eller vad man säger, men jag hade mailkontakt med harmony supporten och påpekade att sr6004 inte fanns med. Då la dem till det i min användare iaf, så för mig funkar det bra nu med 6004 och Harmony One. Men det vore ju konstigt om de inte lade till koden på 6004 i deras databas.

Men om du skulle köpa de så kan de nog fixa det om inte annat..

Mvh

Postad 12 January 2010 - 09:53

gummiturbon
  • gummiturbon
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Någon som vet/testat om 6004:an klarar av 4 ohm:s högtalare. Vad jag kan hitta i bruksanvisningen står det bara 6 & 8....Dock inget förbud mot 4. Hade inte tänkt byta ut högtalarna nu.

Postad 13 January 2010 - 09:46

Unregistered6d6db93f
  • Unregistered6d6db93f
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Min Yamaha DSP-A2 börjar kännas daterad, så jag har börjat kolla efter en efterträdare runt 10K. Marantz SR 6004 är jävligt snygg men samtidigt känd för att vara strömstark och låta bra. Jag skulle också vilja veta hur bra den låter vid musiklyssning i stereo. Är Marantz den rätta att välja i denna prisklass om man vill åtnjuta bra stereo? Någon som hårdtestat den med "bra" högtalare?

Postad 13 January 2010 - 10:41

harlosaboy
  • harlosaboy
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Någon som vet/testat om 6004:an klarar av 4 ohm:s högtalare. Vad jag kan hitta i bruksanvisningen står det bara 6 & 8....Dock inget förbud mot 4. Hade inte tänkt byta ut högtalarna nu.

Jag hade problem med 4 ohm (Canton) och fick byta ut mot 6-8 ohm (Jamo). Maskinen stannade nämligen och fick sättas igång igen i butiken men efter bytet till nya högtalare inga problem. Som alltid är det ju säkrast att följa bruksanvisningen....

Postad 16 January 2010 - 10:08

klippo
  • klippo
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Jag kör med 4ohm, MA RX8, funkar kanon!

I övrigt så har jag ett jätte problem med bluetooth ljudet och PS3, dom verkar krocka? Någon fler som har problem med det? Helt plötsligt slutar ljud och PS3 fungera ungefär samtidigt

Postad 16 January 2010 - 11:50

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1515 inlägg
  • 0
Bumpar upp tråden, någon som har en ps3'a och kör den med fullrange rgb och det funkar?

Postad 16 January 2010 - 16:10

klippo
  • klippo
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Bumpar upp tråden, någon som har en ps3'a och kör den med fullrange rgb och det funkar?

är det under video settings, rgb full range hdmi, isf ja.

Postad 18 January 2010 - 19:25

JeppeJ
  • JeppeJ
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Har med lite problem med Hdmi ingångarna på min 6004..
Den enda hdmi ingången som jag får riktig bild via är nr 4, har idag både Tvix och en Humax 5000 HD tv box men kopplar jag dom via någon av dom andra så flimrar bilden från tvixen och slår till och från när den kommer från humaxboxen.
Verkar skumt, varför skulle de vara någon skillnad på Ingångarna?????
Någon som märkt en liknande skillnad mellan dom?

Postad 20 January 2010 - 13:30

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Lämnade tillbaks min Marantz SR6004 eftersom den inte kunde kommunicera med min TV. Har istället hoppat upp nån prisnivå och beställt en Integra DTR-70.1 (22.000kr). Får se om HQV-chipet fungerar bättre mot TV:n. Hur som helst så låter den nåt fantastiskt bra (har provat 50.1).

/Ash

Postad 20 January 2010 - 15:08

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Har med lite problem med Hdmi ingångarna på min 6004..
Den enda hdmi ingången som jag får riktig bild via är nr 4, har idag både Tvix och en Humax 5000 HD tv box men kopplar jag dom via någon av dom andra så flimrar bilden från tvixen och slår till och från när den kommer från humaxboxen.
Verkar skumt, varför skulle de vara någon skillnad på Ingångarna?????
Någon som märkt en liknande skillnad mellan dom?

Det ska inte vara någon skillnad alls, jag har inte haft något problem med någon port. Har DVD, HD-DVD, Xbox, Humax 5000HD inkopplat med hdmi och Wii med komponent. Kör ut allt med 2 hdmi, 1 till tvn 1 till projje. Allt funkar klockrent! :) Kunde tom kör wii med videokabel och få ut det med hdmi!

Postad 21 January 2010 - 14:07

denka2000
  • denka2000
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Behöver hjälp. Blir snart galen ;)

https://www.minhembi...howtopic=249255

Vore oerhört tacksam för hjälp. Tror nämligen min stärkare buggar. Har även stora problem att få bilden från PC genom marantzen till projen. Får byta fram och tillbaka mellan inputs ett par ggr innan bild kommer.w

Mvh: Magnus

Jag har precis samma problem. ibland funkar det om jag hoppar in och ut ur marantzens meny så kommer bilden, ibland om jag byter källor ett flertal gånger, lr om jag slår ctrl+alt+del på tangentbordet. det funkar alltså alltid tillslut men det är jävligt störigt att behöva sitta en par minuter innan man får bild.

kopplat som nedan.
HTPC -> 1.5m HDMI -> 15m Hdmi -> Epson TW700

Postad 21 January 2010 - 14:25

denka2000
  • denka2000
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Har läst väldigt mycket om Marantz och att de ska vara vassa på 2-kanal/musik. Har aldrig hört det med egna öron, men beskrivningen lyder ofta att ljudbilden är mjuk, varm och högupplöst. Har även läst att basen är lite "svag" (?) och inte så tight.

Jag gillar varmt ljud och ej för ljust och vasst, så det låter rätt lovande.....men mjukt ljud kan jag tolka både negativt och positivt för egen del. Vill ju inte att det ska låta för "snällt" och mesigt heller, Lyssnar en hel del på hårdrock och klassisk rock. Får gärna vara lite puls och punch också. Viktigt att det inte låter burkigt och instängt heller.

Har just nu en Harman/Kardon 245 och Kef 3005 högtalare men är riktigt sugen på uppdatering och då just till Marantz (för tillfället).

Någon/några med vetskap, åsikter och erfarenheter av just Marantz receivers som har lust att dela med sig av sina referenser här?

Jag har samma smak på ljud som dig och bytte nyligen från H/K 255 till Marantz 6004.

Nackdelar:
När jag ändrade volymen på H/Kn så dök den upp på duken trots att jag skickade allt via HDMI det gör ej 6004.
Marantzen har mycket fulare och tråkigare/jobbigare menysystem.
(vet ej hur man uppdaterar Marantzen)

Fördelar:
Mer kraft.
tightare och klarare (mycket tydligare dialog när man kollar på t.ex Xvid film om man ställer in det).
bättre fjärr (belyst, kan styra flera enheter).
2 HDMI ut 4 in.
Bi-amp möjlighet.
inte en massa S-vhs ingångar som tar plats och ändå aldrig används.
Kan släcka ner fronten ännu mer än H/Kn (bra vid filmtittande)
Snabbknappar för att ändra basen på fjärren så man slipper gå in i menyn.
Bluetooth så man kan köra musik från mobilen.
USB.

Postad 21 January 2010 - 15:00

Alexsjob
  • Alexsjob
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Dum fråga.. Hur faen funkar högtalarkopplingarna på marantzen? Går det att koppla med banankontakt (hur)? Eller måste man tvinna högtalarkablarna och fippla in från "sidan"?

Postad 21 January 2010 - 15:01

klippo
  • klippo
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Dum fråga.. Hur faen funkar högtalarkopplingarna på marantzen? Går det att koppla med banankontakt (hur)? Eller måste man tvinna högtalarkablarna och fippla in från "sidan"?

ta bort plastpluggarna som sittar bak på skruvarna

Postad 22 January 2010 - 01:39

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Jag har samma smak på ljud som dig och bytte nyligen från H/K 255 till Marantz 6004.

Nackdelar:
När jag ändrade volymen på H/Kn så dök den upp på duken trots att jag skickade allt via HDMI det gör ej 6004.
Marantzen har mycket fulare och tråkigare/jobbigare menysystem.
(vet ej hur man uppdaterar Marantzen)

Fördelar:
Mer kraft.
tightare och klarare (mycket tydligare dialog när man kollar på t.ex Xvid film om man ställer in det).
bättre fjärr (belyst, kan styra flera enheter).
2 HDMI ut 4 in.
Bi-amp möjlighet.
inte en massa S-vhs ingångar som tar plats och ändå aldrig används.
Kan släcka ner fronten ännu mer än H/Kn (bra vid filmtittande)
Snabbknappar för att ändra basen på fjärren så man slipper gå in i menyn.
Bluetooth så man kan köra musik från mobilen.
USB.

Tackar för svaret.

Hur upplever du ljudet i jämförelse med H/K (då främst intresserad av 2-kanal)? Vad är de stora skillnaderna?

Jag var och testlyssnade på MediaMarkt men tycker det är väldigt svårt att blida sig en klar uppfattning. Jag upplevde dock att mellanregisret var rätt instängt och burkigt även på Marantzen men då ska man veta att den var helt okalibrerad, uppkopplad direkt från kartong. Lyssnade på den ihop med Kef 3005:or, samma som jag har hemma.

I jämförelse så fick jag även lyssna på Yamaha RX-V765 som jag faktiskt tyckte lät bättre. Fortfarande mäkta nyfiken på Marantzen dock.

Postad 25 January 2010 - 12:01

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0

Jag var och testlyssnade på MediaMarkt men tycker det är väldigt svårt att blida sig en klar uppfattning. Jag upplevde dock att mellanregisret var rätt instängt och burkigt även på Marantzen men då ska man veta att den var helt okalibrerad, uppkopplad direkt från kartong. Lyssnade på den ihop med Kef 3005:or, samma som jag har hemma.

Om du får ett instängt och burkigt ljud från Marantzen så är det nåt som inte är rätt inställt. Körde du Pure Direct-läget? Skulle tro att högtalarna med största sannolikhet var felplacerade på något sätt. Var Yamahan kallibrerad? Isf kan de ju ha kompenserat för högtalarplaceringen i inställningarna på den.

/Ash

Postad 25 January 2010 - 14:38

mirazelda
  • mirazelda
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Tja,

Har precis införskaffat denna pjäs och känner mig efter några dar med nytillskottet ruggigt nöjd. Har däremot en undring angående Hd-ludformaten. Jag har en Panna BD35:a som jag matar bitstream från in i 6004an. När jag kikade på Ice Age 3 i helgen fick jag bara upp en liten röd dts es-logga i högra hörnet på displayen och ingen dts Hd master logga. Jag skiter egentligen i vad det står i displayen, jag vill bara vara 100 på att jag verkligen får ut hd-ljudformatet å inget annat. Har förstått att det är bitstream man ska köra från BD-spelarn, är det då nån inställning på displayen bara jag har missat?

Tackar ödmjukast för råd!

Mvh/Mz

Postad 25 January 2010 - 14:54

klippo
  • klippo
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Tja,

Har precis införskaffat denna pjäs och känner mig efter några dar med nytillskottet ruggigt nöjd. Har däremot en undring angående Hd-ludformaten. Jag har en Panna BD35:a som jag matar bitstream från in i 6004an. När jag kikade på Ice Age 3 i helgen fick jag bara upp en liten röd dts es-logga i högra hörnet på displayen och ingen dts Hd master logga. Jag skiter egentligen i vad det står i displayen, jag vill bara vara 100 på att jag verkligen får ut hd-ljudformatet å inget annat. Har förstått att det är bitstream man ska köra från BD-spelarn, är det då nån inställning på displayen bara jag har missat?

Tackar ödmjukast för råd!

Mvh/Mz

Vad för koppling kör du mellan Pannan och marantzen? hdmi?
missade angående bitstream

Redigerat av klippo, 25 January 2010 - 15:41.

Postad 25 January 2010 - 15:38

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0

Vad för koppling kör du mellan Pannan och marantzen? hdmi?

Kör han bitstream och får DTS så är det ju defenitivt HDMI, annars får man bara 2 kanaler. :P

Troligtvis är det ljudinställningen på själva filmen som inte är satt. Ofta är inte HD-formaten förval, utan man måste ändra efter att man startat filmen (använt audio-knappen på fjärren). Kolla dessutom så att du har godkänt DTS-HD i spelaren (om den har en sån inställning).

/Ash

Postad 25 January 2010 - 18:02

mirazelda
  • mirazelda
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Kör han bitstream och får DTS så är det ju defenitivt HDMI, annars får man bara 2 kanaler. :P

Troligtvis är det ljudinställningen på själva filmen som inte är satt. Ofta är inte HD-formaten förval, utan man måste ändra efter att man startat filmen (använt audio-knappen på fjärren). Kolla dessutom så att du har godkänt DTS-HD i spelaren (om den har en sån inställning).

/Ash

Hej,

Har Pannan kopplad till Marantzen med Hdmi. Väljer DTS HD Master 7.1 i menyn på filmen(audio-knappen på fjärren? Var sitter den?) Får dock bara, vad det verkar, DTS Core: 5.1-ES-ljudspåret av nån konstig anledning...
Även fast jag har en 5.1-uppställning vill jag ju ha DTS-HD Master Audio-ljudspåret.
Men i min display står det DTS och sen en liten dts es logga snett till höger...aaaaarghh! Vad händish? Nån som har en 6004 samt en Panna BD35 som kan hjälpa en skvätt. Har ju inte tjackat denna pjäs för att bli blåst på Hd-konfekten!

Mvh/Mz

Postad 25 January 2010 - 18:16

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Hej,

Har Pannan kopplad till Marantzen med Hdmi. Väljer DTS HD Master 7.1 i menyn på filmen(audio-knappen på fjärren? Var sitter den?) Får dock bara, vad det verkar, DTS Core: 5.1-ES-ljudspåret av nån konstig anledning...
Även fast jag har en 5.1-uppställning vill jag ju ha DTS-HD Master Audio-ljudspåret.
Men i min display står det DTS och sen en liten dts es logga snett till höger...aaaaarghh! Vad händish? Nån som har en 6004 samt en Panna BD35 som kan hjälpa en skvätt. Har ju inte tjackat denna pjäs för att bli blåst på Hd-konfekten!

Mvh/Mz

Har precis som du en BD35:a och en Marantz 6004. Du råkar inte köra med audyssey på och visst har du på "Surr-Auto" eller "Auto" funktionen så att 6004:an känner utav insignalen och ändrar därefter? Sen så är det rätt avgörande hur du ställt in BD35:an.

Postad 25 January 2010 - 18:42

mirazelda
  • mirazelda
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Har precis som du en BD35:a och en Marantz 6004. Du råkar inte köra med audyssey på och visst har du på "Surr-Auto" eller "Auto" funktionen så att 6004:an känner utav insignalen och ändrar därefter? Sen så är det rätt avgörande hur du ställt in BD35:an.

Tja,

Nä, jag har inte kopplat in Audyssey. Det står Auto och surr-auto så det funkar. Men hur har du ställt in din BD-35a då? Får du ut Hd-ljudet? I Bd-35ans ljud-inställningar har jag alla 3 inställda på Bitstream och secondary audio på Off. Det är nog det jag kommer på på rakt arm...

Mvh/Mz

Postad 25 January 2010 - 19:16

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Tja,

Nä, jag har inte kopplat in Audyssey. Det står Auto och surr-auto så det funkar. Men hur har du ställt in din BD-35a då? Får du ut Hd-ljudet? I Bd-35ans ljud-inställningar har jag alla 3 inställda på Bitstream och secondary audio på Off. Det är nog det jag kommer på på rakt arm...

Mvh/Mz

Hmm, har du ställt in 6004:an på EQ Mode: User? BD35:an har du ställt in rätt så där ligger nog inte felet. Ska kolla vidare lite och återkommer om jag kommer på något.

Postad 25 January 2010 - 19:35

mirazelda
  • mirazelda
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Hmm, har du ställt in 6004:an på EQ Mode: User? BD35:an har du ställt in rätt så där ligger nog inte felet. Ska kolla vidare lite och återkommer om jag kommer på något.

Ja, jag har ändrat lite i Eq-inställningarna men det ska ju inte göra att jag inte får ut Hd-ljudet..kikade på Band of Brothers och jag får fortfarande enbart DTS i displayen och inget annat...knäckande..

Mvh/Mz

Postad 25 January 2010 - 19:41

Azeroth
  • Azeroth
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Ja, jag har ändrat lite i Eq-inställningarna men det ska ju inte göra att jag inte får ut Hd-ljudet..kikade på Band of Brothers och jag får fortfarande enbart DTS i displayen och inget annat...knäckande..

Mvh/Mz

The viktiga är att du använder User EQ:n och inte audessey EQ:n, men hur ser det ut i Preference menyn för dig? Tänker på Hdmi Audio... Ärligt talat så tycker jag att det verkar lite skumt att det inte fungerar.. : / Men skriv gärna upp lite mer om hur du ställt in det hela. Kanske blir lättare att komma på vad det kan bero på då, men du vekar ju ställt in det rätt... tyvärr. : /

Postad 25 January 2010 - 19:50

larsmeister
  • larsmeister
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Hur mycket kostar den hos Media Markt??

Postad 25 January 2010 - 20:38

mirazelda
  • mirazelda
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

The viktiga är att du använder User EQ:n och inte audessey EQ:n, men hur ser det ut i Preference menyn för dig? Tänker på Hdmi Audio... Ärligt talat så tycker jag att det verkar lite skumt att det inte fungerar.. : / Men skriv gärna upp lite mer om hur du ställt in det hela. Kanske blir lättare att komma på vad det kan bero på då, men du vekar ju ställt in det rätt... tyvärr. : /

Här är mina inställningar i preference:

optical:Rec
Standby Mode:Eco
Audio: Main
HDMI Audio:Enable
Hdmi Lip Sync: Disable

Eftersom jag skickar Bitstream från Bd35an till 6004 så verkar det vara nån inställning i receivern som e kef. Kan nån förbarma sig över mig och skicka sina korrekta inställningar innan jag skickar den ut genom fönstret..kan det vara mi hdmi-sladd som e kef? Den e ju nyinköpt..

/Mz

Postad 25 January 2010 - 21:08

DB9
  • DB9
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Här är mina inställningar i preference:

optical:Rec
Standby Mode:Eco
Audio: Main
HDMI Audio:Enable
Hdmi Lip Sync: Disable

Eftersom jag skickar Bitstream från Bd35an till 6004 så verkar det vara nån inställning i receivern som e kef. Kan nån förbarma sig över mig och skicka sina korrekta inställningar innan jag skickar den ut genom fönstret..kan det vara mi hdmi-sladd som e kef? Den e ju nyinköpt..

/Mz

Vilken version av firmware har du? Såg att vissa äldre verkar ha just DTS-HD problem.
Download

Postad 25 January 2010 - 21:18

mirazelda
  • mirazelda
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Vilken version av firmware har du? Såg att vissa äldre verkar ha just DTS-HD problem.
Download

Kollade men har den senaste till BD35an..

Postad 25 January 2010 - 21:26

DB9
  • DB9
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Kollade men har den senaste till BD35an..

OK, nu har jag bara en "gammal" (8 månader) SR-6003, men har fått mej att till skillnad från den har 6004 lite firmware uppdateringar.

Postad 25 January 2010 - 21:55

mirazelda
  • mirazelda
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

OK, nu har jag bara en "gammal" (8 månader) SR-6003, men har fått mej att till skillnad från den har 6004 lite firmware uppdateringar.

Ok, hur uppdaterar jag den då?..

Postad 26 January 2010 - 07:25

mirazelda
  • mirazelda
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Stoppade in filmen "I Love you man" som ska ha et Dolby True Hd-spår och i displayen visades Dolby Digital! Inte ett spår efter något Hd-ljudformat..Vaffffaaaaan!!
Det känns som en kraftig retur på denna om jag inte kan få ut Hd-ljudformaten..

Eller är det nåt som har nåt annat?..

Mvh/Mz

Postad 26 January 2010 - 15:41

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0

Hur mycket kostar den hos Media Markt??

9990:- köpte jag min kvar, dock verkar den inte finnas kvar i Barkarby där jag köpte den... (skumt!)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.