* Officiell Tråd - Onkyo TX-NR1007, 3007, 5007 *
1313 svar till detta ämne
Postad 09 March 2010 - 20:32
groggpappa
-
groggpappa
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
jaha. man kanske ska slänga köpetankarna i drickat nu då och vänta :S
men å andra sidan kanske man kan plocka upp någon av 3007 eller 5007 för ett ruggigt bra pris.
Ja menar man lär väl inte bli missnöjd i alla fall.. om man asolut inte måste ha 3d, eller haha sitter med ett fysiskt behov av det senaste.. vilket väl är fallet för det flesta på denna sight hehe
Postad 09 March 2010 - 20:47
groggpappa
-
groggpappa
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Postad 09 March 2010 - 21:18
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
jaha. man kanske ska slänga köpetankarna i drickat nu då och vänta :S
men å andra sidan kanske man kan plocka upp någon av 3007 eller 5007 för ett ruggigt bra pris.
Ja menar man lär väl inte bli missnöjd i alla fall.. om man asolut inte måste ha 3d, eller haha sitter med ett fysiskt behov av det senaste.. vilket väl är fallet för det flesta på denna sight hehe
Att hålla tummarna för niceprice på 5007 lät inte så troligt med han jag pratade med på hbb, dom hade ett ex inne nu och visste inte om dom får in mera heller. Enligt samma kille så är samtliga maskiner dom får in bara inne och vänder. Jag ser ingen anleding till varför dom skulle droppa dom i pris när det är sån efterfrågan på dom. Var det inte något liknade när 906 skulle ersättas?
Postad 09 March 2010 - 21:22
groggpappa
-
groggpappa
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Sant så sant
Postad 10 March 2010 - 07:33
AshtrayY
-
AshtrayY
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Tydligen ska Onkyo ha uppdaterat förstärkartekniken till *08-modellerna (iaf 608, antar att det gäller alla) vilket ska ge ytterligare kraft. Vore intressant med ett A/B-test för att testa den praktiska skillnaden.
"The new TX-SR608 7.2-channel THX-Select2 Plus certified receiver has new power amplifier section that uses three-stage inverted Darlington output topology, and a power boost from 90 to 100 watts."
/Ash
Postad 10 March 2010 - 18:49
groggpappa
-
groggpappa
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Någon som kan kommentera denna test. yamha tycks raka hem detta test, vilket även tycks vara fallet i många andra? http://www.lydogbild...ml#artid4657119
Redigerat av groggpappa, 10 March 2010 - 19:03.
Postad 10 March 2010 - 19:05
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Någon som kan kommentera denna test. yamha tycks raka hem detta test, vilket även tycks vara fallet i många andra?
http://www.lydogbild...ml#artid4657119
"Smaken är olika. Jag håller med Kjell. Jag hade en Yamaha 3800 (samma ljud som 3900) till mina Heco Celan 700 och det lät inte bra. Jag fick prova olika slutsteg för att få ett bra ljud ut Yamahan. Det jag saknade var rymd i ljudbilden och punch i basen. Men så lånade jag hem en Onkyo 876 (samma ljud som 3007) och tappade hakan av förvåning, så BRA lät det! Så jag sålde Yamaha 3800 och köpte Onkyo 876 och nu är jag en lycklig film- och musik-njutare varenda dag. Jag gillar dessutom att man kommer åt GUI på Onkyon utan att ha TV:n igång (som på Yamaha), samt att Onkyon klarar av att ta emot SACD (DSD) via HDMI från min Cambridge 650BD." Denna kommentar skrev jag på testet...  Gillar Onkyo-ljudet mycket mer!
Postad 10 March 2010 - 19:07
Rotelköpes
-
Rotelköpes
-
Användare
-
-
239 inlägg
Någon som kan kommentera denna test. man påstår i denna test att ljudet i Onken inte är speciellt bra?
http://alatest.se/ap...1...4981405,86/
Här nedan är texten du länkade översatt (google translate). Verkar som de klagar på problem att göra EQ- eller andra ljudinställningar inklusive ev. problem med Audyssey. LayoutAutokalibreringen takes quite a long time, because the setup will be run through a new time for each seat that is corrected for. Receiver's route signs have not NOK information to do this without the on-screen menu. Anyone who uses the projector, you should definitely have a small monitor attached to for this purpose, because the fan noise from the projector interfering romkorreksjonen. The draw down of Onkyo is that the sound disappears when you go into the menu to make settings (this applies to all Onkyo receivers). It makes the job hopeless if you are not satisfied with the speaker distances and noise levels that have been made by the automatic romkorreksjonen, because you can not hear what happens with the audio in real time when one adjusts. Especially in rooms with a lot of reflection from walls, ceilings and floors psychoacoustics plays a major role, which measure the microphone does not take into account. This makes it difficult to get perfected sound. Sound QualityThat said, there are good sound coming out of this receiver. Audyssey DSX provides a very large soundstage. It has grown to include height information (requires additional speakers), and it works well. It is a bit random what comes in height, we feel, when a helicopter coming from the front, and over our heads, we do not quite correct impression of this from Audyssey lydkalkuleringer. Still, we like this better than the usual surround, because it is a better overall and the size of it all. The dialogue is very clear, with good chest Klang and velartikulerte overtones. Mid-range area comes up with a brilliant dynamic contrast, the receiver has plenty of power so it can carry relatively heavy-powered speakers with good precision. Our easy-driven M & K S-150 THX Ultra Speaker System to 70 000 kroner will certainly run out. Between channels is the good relationship, so surround sound surrounds us fine. Just make sure the microphone is located at, and thus the system corrected for six to eight symmetric spaces. For example, adjustments for each seat in a corner sofa, choose the correction system is completely strange delays and noise levels for the different channels. Music in stereo should be enjoyed in Pure Audio mode, where all the sound settings is avoided, and often with a couple of good, floor-standing speakers. With the excellent B & W CM9 songs Onkyo receiver was very good. It has a tight bass and a very clear midrange, so singing voices coming well forward, and there are good terms, namely of the individual instrument. We miss a little better resolution in the treble range, for even if the tonal balance is impeccable, it is a bit coarse at the very top that give acoustic instruments a little tip. Bass response is cash and good, but compared with its competitors have likeprisete Onkyo receiver a little slimmer dypbassgjengivelse. ConclusionOnkyo TX-NR3007 is a receiver for the discerning. With 9.2 channels, it should not be on the number of desired speakers. And with the advanced Audyssey XT romkorreksjonen in combination with the Audyssey DSX surround decoding, you get a great and immersive sound. However, it may happen that you need to calibrate more than once, the auto-correction has its weaknesses when it comes to account for psychoacoustics. If the manual re-adjustment is necessary, it is very difficult, because the receiver is silent when you go into the setup menu, and real-time adjustment is thus impossible. Otherwise, the receiver both powerful and sweet, with a bell clear midrange reproduction and excellent balance. To whittle wood chips, we could wish for slightly better resolution at the very top and an even more resounding dypbass, but Onkyo has definitely found a good balance with the TX-NR3007, which works well for both movies and music.
Postad 10 March 2010 - 19:25
groggpappa
-
groggpappa
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Ok.. tycks bringa lite klarhet i detta. jag är som saget en "restarter" på hemmabio och jäkligt mycjet har hänt sedan min första setup jag hade. H/K avr 7000 och canton Rc-L.. som väl vid det här laget är klassisk.
Postad 10 March 2010 - 19:30
groggpappa
-
groggpappa
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Någon här som testat Onkyo 3007 tillsammans med Xtz, min upplevelse av dem hittils är att de är ganska oförlåtande mot ljudkällan.
Någon här som kan ge lite feedback vad gäller bildbehandlingen? den ska ju även den vara grymt bra på 3007/5007
Postad 11 March 2010 - 11:38
Ralle_81
-
Ralle_81
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Någon här som testat Onkyo 3007 tillsammans med Xtz, min upplevelse av dem hittils är att de är ganska oförlåtande mot ljudkällan.
Någon här som kan ge lite feedback vad gäller bildbehandlingen? den ska ju även den vara grymt bra på 3007/5007
Jag testar Onkyo 1007 mot XTZ 99.36 och måste säga att det är en ganska så trevlig upplevelse. Dock är inte mina högtalare helt inspelade än.
Postad 12 March 2010 - 16:10
Unregisteredc986506e
-
Unregisteredc986506e
-
Användare
-
-
121 inlägg
Sitter på en 1007:a & har sett några som kör Spotify till den. Hur gör ni? Har sett lösningar med nån typ av media server på datorn som streamar men det är inte aktuellt för mig, då jag lika gärna kan plugga laptopen med HDMI till Onkyon direkt(hade varit skönt att slippa ha en jock HDMI-kabel genom rummet). Har en ps3:a men den har väl inget spotify-stöd? Ready Nas Dou har väl heller inget stöd för detta!? Antar att det inte går att köra Spotify direkt via nätverket? Någon som kör en bra fungerande lösning?
Postad 12 March 2010 - 16:48
groggpappa
-
groggpappa
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Någon som har något input om Front High kanalerna på 9.2 stärkarna, hur mycket spelar de in på ljudbilden?
Tycks ju även vara så att 3007:an mfl är på väg ut ur soritmentet.
Vad kommer hdmi 1.4 att tillföra. Undras om det är köpläge alls nu?
Postad 12 March 2010 - 17:24
arcticblue
-
arcticblue
-
Användare
-
-
115 inlägg
Någon som har något input om Front High kanalerna på 9.2 stärkarna, hur mycket spelar de in på ljudbilden?
Jag tycker det är en klar skillnad med front high inkopplade (i jämförelse med utan). Ljudbilden blir mer komplett och naturlig. Kör således med 9.1 och det funkar kanon! Saknar inte 7.1 alls... Tycks ju även vara så att 3007:an mfl är på väg ut ur soritmentet.
Bara för att ett par nya Onkyos blivit annonserade betyder ju nödvändigtvis inte att x007 serien kommer att ersättas omedelbums. Vad kommer hdmi 1.4 att tillföra. Undras om det är köpläge alls nu?
Även om du väntar tills HDMI 1.4 är släppt så kommer det vara ngt annat som ligger bakom hörnet. Den här branschen kräver ständiga uppgraderingar om man skall hänga med
Redigerat av arcticblue, 12 March 2010 - 18:27.
Postad 12 March 2010 - 18:06
groggpappa
-
groggpappa
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
tackar för tipsen.. och du har naturligtvis rätt, det är bara fånigt att vänta "in" saker i elektronik svängen
Postad 12 March 2010 - 18:30
arcticblue
-
arcticblue
-
Användare
-
-
115 inlägg
tackar för tipsen.. och du har naturligtvis rätt, det är bara fånigt att vänta "in" saker i elektronik svängen 
Nja, fånigt vet jag inte, men jag försöker iaf undvika '1st generation' av ngt eftersom dessa brukar ha barnsjukdomar. Skulle nu HDMI 1.4 dyka upp på massiv front så dröjer det nog åtminstone till 2011 innan vi ser '2nd generation' samt lite prylar och filmer som utnyttjar potentialen i HDMI 1.4 (ex.vis 3D). Dock är det ju endast gissningar från min sida, verkligheten kanske blir helt annan
Postad 13 March 2010 - 13:02
groggpappa
-
groggpappa
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Håller fortfarande på velar lite.
Någon här som kan dra de största skillnaderna mellan 1007 och 3007?
Postad 13 March 2010 - 13:12
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
3007 har:
*VL - d.v.s. bättre D/A-omvandlare
*Mer effekt
*Går att bryggkoppla
*Bättre uppskalning
*Dubbla HDMI-utgångar
Finns säkert ännu mer...
Postad 13 March 2010 - 13:38
groggpappa
-
groggpappa
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
har tyvärr inte haft chansen att provlyssna dem sida vid sida, 1007 vs 3007, men det att 3007 har bättre d/a omvandling torde väl innebära bättre ljud. Xtz 99-26 är rätt oförlåtande mot källan vad jag har märkt i alla fall.
Uppskalning, någon som ärligt kan säja om man ser skillnad?
Postad 13 March 2010 - 14:39
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
har tyvärr inte haft chansen att provlyssna dem sida vid sida, 1007 vs 3007, men det att 3007 har bättre d/a omvandling torde väl innebära bättre ljud. Xtz 99-26 är rätt oförlåtande mot källan vad jag har märkt i alla fall.
Uppskalning, någon som ärligt kan säja om man ser skillnad?
Vad är det folk har som skall skalas upp? Om man kollar på dvd´s låter ni inte era spelare sköta den biten?
Redigerat av Evil Homer, 13 March 2010 - 14:41.
Postad 13 March 2010 - 14:47
groggpappa
-
groggpappa
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Befogad fråga faktist. Men det är en punkt som alltid dyker upp i jämförande test mellan 3007 och 1007.
Men det lär inte bli någon issue för mig för jag lär inte ha något att skala upp. Men hur är det med uppskalnng av Tv etc. Funkar det.
Det mest intressanta i jämförelsen 1007 och 3007 torde vara ljudupplevelsen. jag menar är 4k extra för 3007 verkligen befogat. Men det beror väl på vilket anlägg man har kanske. Men är det inte så att man kommer åt i stort sett alla funktioner som 3007an har med en 1007?
Redigerat av groggpappa, 13 March 2010 - 16:09.
Postad 13 March 2010 - 16:49
Putte100
-
Putte100
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Jag fick min 1007 för drygt en vecka sen, men har lite problem när jag använder den tillsammans med min ps3.
Ibland verkar det som den inte känner av att jag skickar ljud via hdmi (det står analogt på förstärkaren).
Ibland har jag fått ljudet att funka om jag skickar det som pcm.
Och ibland har jag kunnat skicka hd-ljud okodad.
Jag har testat 3 olika hdmi-kablar.
Stänger jag av och på förstärkaren några gångar så kan ljudet funka (ibland bara pcm och ibland hd-ljudet.
Nån som vet vad detta beror på?
Postad 13 March 2010 - 16:56
Unregistered0502f88f
-
Unregistered0502f88f
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Befogad fråga faktist. Men det är en punkt som alltid dyker upp i jämförande test mellan 3007 och 1007.
Men det lär inte bli någon issue för mig för jag lär inte ha något att skala upp. Men hur är det med uppskalnng av Tv etc. Funkar det.
Det mest intressanta i jämförelsen 1007 och 3007 torde vara ljudupplevelsen. jag menar är 4k extra för 3007 verkligen befogat. Men det beror väl på vilket anlägg man har kanske. Men är det inte så att man kommer åt i stort sett alla funktioner som 3007an har med en 1007?
Har ej hört 1007 o 3007 under samma förutsättningar själv, men jag har läst i en större hifitidning ett test där dom jämförde alla 3 -007 modellerna. och dom tyckte inte att ljudskillnaden mellan 1007 o 3007 var stor utan för att få en förbättring så behövde man gå upp till 5007. Kommer inte ihåg vilken Jag har stativare i samma prisklass som förstärkaren ( 1007 )( stereo frontarna altså). Det låter mycket bra, men inte lika bra som med cyrus och Harmony design moddad Rotel CD men dom kostar nästan det dubbla ihop.
Postad 13 March 2010 - 20:47
Unregistered37710561
-
Unregistered37710561
-
Forumräv
-
-
625 inlägg
Vill man se de exakta skillnaderna mellan 1007 och 3007 går det ju enkelt att kolla på Onkyos egen sida. Eller via denna länk: jämförelse 1007 - 3007
Postad 14 March 2010 - 10:22
Unregistered0502f88f
-
Unregistered0502f88f
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Vill man se de exakta skillnaderna mellan 1007 och 3007 går det ju enkelt att kolla på Onkyos egen sida. Eller via denna länk: jämförelse 1007 - 3007
Men dom säger ingenting om ljudskillnaden. Och det är det viktigaste eller hur?
Postad 14 March 2010 - 10:43
Unregisteredc986506e
-
Unregisteredc986506e
-
Användare
-
-
121 inlägg
Har ju en 1007:a sedan en tid & är nöjd, har ju inte några monsterhögtalare (B&W 300-serien, 5.1 & så ett par gamla QLN 601:or som surroundback) & det är ju helt ok ljud. Speciellt nöjd är jag med ljudet vid filmtittande. Försöker lura ut hur jag ska få bästa möjliga ljud vid musiklyssning 2-kanal & även när jag lyssnar från datorn på komprimerat ljud!? Tips skulle uppskattas!!! Har en PS3:a men den har ju inte vanliga analoga rca utgångar. Dvd är en Sony RDRHX710 & där har jag både koaxial för det digitala & rca för det analoga men när jag ändrar hör man ingen skillnad direkt...Kanske har jag missat något i inställningarna på de olika apparaterna men tror inte det!? Har lurat på typ en dac-magic men har inte testat någon.
En annan sak: Hur har ni det med inställningarna för ljudnivån(intelligent ljud) ut från Onkyon, står ju på 0db men går ju att dra upp till max 12db om man vill. Hur har ni gjort där, för- nackdelar?
Postad 14 March 2010 - 11:37
Unregistered0502f88f
-
Unregistered0502f88f
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Har ju en 1007:a sedan en tid & är nöjd, har ju inte några monsterhögtalare (B&W 300-serien, 5.1 & så ett par gamla QLN 601:or som surroundback) & det är ju helt ok ljud. Speciellt nöjd är jag med ljudet vid filmtittande. Försöker lura ut hur jag ska få bästa möjliga ljud vid musiklyssning 2-kanal & även när jag lyssnar från datorn på komprimerat ljud!? Tips skulle uppskattas!!! Har en PS3:a men den har ju inte vanliga analoga rca utgångar. Dvd är en Sony RDRHX710 & där har jag både koaxial för det digitala & rca för det analoga men när jag ändrar hör man ingen skillnad direkt...Kanske har jag missat något i inställningarna på de olika apparaterna men tror inte det!? Har lurat på typ en dac-magic men har inte testat någon.
En annan sak: Hur har ni det med inställningarna för ljudnivån(intelligent ljud) ut från Onkyon, står ju på 0db men går ju att dra upp till max 12db om man vill. Hur har ni gjort där, för- nackdelar?
Ps3 ställer du på linjär pcm så kan du få ut alla formaten med högsta kvalitet (om du har tjock varianten med slim varianten funkar även bitsream) inställningar- videoinställningar-utdata för bd/dvd . använd hdmi kabel. Om du laddar hem Tversity till datorn så kan du streama musik både till 1007 o Ps3 an via en nätverkskabel. till ps3 kan du streama film o bilder också tversity översätter nästan alla format så att ps3 kan läsa dom. Tversity är gratis. jag tror inte att du får någon större ljud förbättring med dac. Jag anser att högtalare är den viktigaste delen. Jag har ganska lika ljud vid stereo lysning som med film. ljudet blir lite bättre i pure direkt läget men då är ju inte subbarna med så med viss musik så är det ena läget bättre och med annan så är det andra bättre. om du ställer ps3 till att skala upp bilden till din tvs upplösning så är den en bra dvd spelare. Den funkar fint som cd spelare om du tar ut signalen digitalt ( du kan ställa in 3 olika lägen av bit mapping som kan göra ljudet lite bättre). Jag tycker att det streamade ljudet är lite bättre om jag kör genom ps3 i stället för direkt till 1007an
Postad 14 March 2010 - 12:18
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
3007 har:
*VL - d.v.s. bättre D/A-omvandlare *Mer effekt *Går att bryggkoppla *Bättre uppskalning *Dubbla HDMI-utgångar
Finns säkert ännu mer...
Dubbla utgångar har min 1007:a oxå, så där är ingen skillnad. Innan köp gjorde jag ett excelark med skillnader: 1. HQV Reon-VX vs Faroudja DCDi Cinema video chip vs. HDMI Video Upscaling to 1080p with Faroudja DCDi Cinema™ 2. VLSC™ (Vector Linear Shaping Circuitry) for All Channels 3. Dolby® Volume for Reference-Quality Listening Experience at Any Volume 4. 200 W/Ch vs. 180W/Ch at 6 Ω, 1 kHz, 1 Channel Driven, IEC 5. One additional HDMI input (front) 6. One additional (AUX 2) RCA input 7. USB Port for an MP3 Audio Device (Audio Only) 8. Massive Transformer and Two Separate Transformers for Audio and Video Processing 9. BTL (Bridged Transless or Bridging) Capability 10. Backlight remote control vs. partly backlight remote control Här följer mitt högst personliga resonemang kring ovanstående: 1. Faroudja gör inte bort sig alls, tvärtom, men på denna punkt verkar HQV-Reon-chippet göra ett grymt jobb i alla situationer! Dock tänker jag att chippet främst används/prövas vid konvertering mellan analoga källor till de digitala HDMI-utgångarna och då bör man fundera kring hur många analoga källor man har och tänker sig skala upp. Jag har ingen, så valet blev Faroudja. 2. Svårt att veta ngt om, eller höra skillnad. En fördel för 3007:an iaf. 3. Vad jag erfar gör Audyssey Dynamic Volume™ egentligen samma sak som Dolby® Volume, d.v.s. normaliserar ljudnivån från TV-källor. 4. Effektskillnad på 20W/ch vid 6 Ω, 1 kHz, 1 Channel Driven, IEC känns i min mening ganska marginell. 1007:an levererar tillräckligt tycker jag. 5. En front-HDMI hade varit bra, men det går att koppla in bakom oxå. Om inte, får man väl köpa sig en kortare HDMI-förlängningskabel... 6. Känns minst viktig. 7. Då den har option för iPod-docka samt streaming av de flesta format genom nätverket från datorn kan man lösa MP3-uppspelning ändå. 8. Svårt att säga ngt om. 9. Behöver man bryggkoppla? Jag behöver inte. 10. Cool feature. Dock en feature som är mer bekväm än nödvändig. Sedan fick prisskillnaden avgöra - för min del till 1007:ans fördel. /M
Redigerat av eztoril, 15 March 2010 - 00:33.
Postad 14 March 2010 - 13:14
groggpappa
-
groggpappa
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Instämmer. har lagt beställning på en 1007a nu.
Köpte nätverkslagring och ett par front high högtalare för mellanskillnaden mellan 1007 och 3007.
känns helt rätt
Redigerat av groggpappa, 14 March 2010 - 13:15.
Postad 14 March 2010 - 13:37
Unregisteredc986506e
-
Unregisteredc986506e
-
Användare
-
-
121 inlägg
Instämmer. har lagt beställning på en 1007a nu. 
Köpte nätverkslagring och ett par front high högtalare för mellanskillnaden mellan 1007 och 3007.
känns helt rätt 
Du blir nog inte besviken!? Det enda man grämer sig lite för är ju alla saker som händer på marknaden...men köper man efter sitt eget behov så tror jag att det blir bäst. Hoppas att du blir lika nöjd som jag!!! Bara att vänta på leverans då...Lycka till!
Postad 14 March 2010 - 23:45
Ralle_81
-
Ralle_81
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
3007 har:
*VL - d.v.s. bättre D/A-omvandlare *Mer effekt *Går att bryggkoppla *Bättre uppskalning *Dubbla HDMI-utgångar
Finns säkert ännu mer...
Tror du blir helnöjd med 1007an, lägg mellanskillnaden på något annat istället....
Postad 15 March 2010 - 08:12
Unregistered37710561
-
Unregistered37710561
-
Forumräv
-
-
625 inlägg
Du blir nog inte besviken!? Det enda man grämer sig lite för är ju alla saker som händer på marknaden...men köper man efter sitt eget behov så tror jag att det blir bäst. Hoppas att du blir lika nöjd som jag!!! Bara att vänta på leverans då...Lycka till!
Tyvärr är det nog så att det alltid kommer att komma nya saker och det är nog näst intill omöjligt att vänta in allting för det kommer alltid att finnas något nytt på kommande och när väl de "grejsen" har dykt upp är det nåt annat på intågande. Väntar man nu till hösten så är det bergis nåt annat som kommer att komma till följande vår osv. så här rullar det på och det kommer aldrig att bli det ultimata köptillfället när allt är med och färdigutvecklat. Bara att köpa i nuläget och inte fundera över vad som komma skall utan vad som redan finns.
Postad 15 March 2010 - 10:03
Unregisteredc986506e
-
Unregisteredc986506e
-
Användare
-
-
121 inlägg
Tyvärr är det nog så att det alltid kommer att komma nya saker och det är nog näst intill omöjligt att vänta in allting för det kommer alltid att finnas något nytt på kommande och när väl de "grejsen" har dykt upp är det nåt annat på intågande. Väntar man nu till hösten så är det bergis nåt annat som kommer att komma till följande vår osv. så här rullar det på och det kommer aldrig att bli det ultimata köptillfället när allt är med och färdigutvecklat. Bara att köpa i nuläget och inte fundera över vad som komma skall utan vad som redan finns.
Du har så rätt!!! Det gäller bara att intala sig att köpa nu & inte tveka, köper man rätt "grej" så blir man säkert nöjd. Det här forumet är ju fantastiskt på det sättet att du kan få svar på nästan alla dina frågor & undringar! Tur att NI/VI finns! Ps3 ställer du på linjär pcm så kan du få ut alla formaten med högsta kvalitet (om du har tjock varianten med slim varianten funkar även bitsream) inställningar- videoinställningar-utdata för bd/dvd . använd hdmi kabel. Om du laddar hem Tversity till datorn så kan du streama musik både till 1007 o Ps3 an via en nätverkskabel. till ps3 kan du streama film o bilder också tversity översätter nästan alla format så att ps3 kan läsa dom. Tversity är gratis. jag tror inte att du får någon större ljud förbättring med dac. Jag anser att högtalare är den viktigaste delen. Jag har ganska lika ljud vid stereo lysning som med film. ljudet blir lite bättre i pure direkt läget men då är ju inte subbarna med så med viss musik så är det ena läget bättre och med annan så är det andra bättre. om du ställer ps3 till att skala upp bilden till din tvs upplösning så är den en bra dvd spelare. Den funkar fint som cd spelare om du tar ut signalen digitalt ( du kan ställa in 3 olika lägen av bit mapping som kan göra ljudet lite bättre). Jag tycker att det streamade ljudet är lite bättre om jag kör genom ps3 i stället för direkt till 1007an
Passar på att tacka dig också när jag ändå är inne!!! Ska försöka återkomma när jag testat mer... Var ju några fler ? jag hade men de kanske rätas ut snart!?
Postad 15 March 2010 - 16:29
Unregistered0502f88f
-
Unregistered0502f88f
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
. Försöker lura ut hur jag ska få bästa möjliga ljud vid musiklyssning 2-kanal & även när jag lyssnar från datorn på komprimerat ljud!? Tips skulle uppskattas!!!
Du har en knapp på fronten på 1007an som heter music optimizer som ska förbättra komprimerat ljud du kan ju prova om det hjälper
Postad 16 March 2010 - 10:22
aeklund
-
aeklund
-
Användare
-
-
113 inlägg
Hej på er alla!
Jag ber om ursäkt om min fråga redan varit uppe i tråden, men jag orkade inte läsa igenom varenda post.
Jag har funderat på att skaffa en receiver med dubbla HDMI ut för att kunna skicka bild till både tv och proj utan att behöva koppla om en massa kablar hela tiden. Jag har då kikat lite på 1007:an.
Frågan är som följer:
Kan man på de olika HDMI-utgångarna välja vilken output det skall vara eller blir det samma på båda?
Problemet är nämligen att teven är Full-HD (Samsung 46B650) och projjen är HD-Ready och kan inte ta emot 1080p (Panasonic AE700).
Bildvisarna jag tänkt använda är PS3 Slim via HDMI, HTPC via DVI->HDMI, WII via Component och en Sony DVD-Rec via Component.
Postad 17 March 2010 - 00:09
Ralle_81
-
Ralle_81
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
nu säljs sista exet i silver på marrakezh av Onkyo 3007 för 13900 marrakezh
Postad 17 March 2010 - 01:19
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Hej,
Jag har nyligen köpt en 5007.
Nu har jag upplevt knäppningar i förstärkaren vid ljudspårsbyte, det har hänt ett par ggr när jag skall byta ljudspår på min Blu-ray (har en LG BD 390). Det är precis som att den inte hittar ljudspåret och ej kan stanna vid valt ljudspår.
Idag när jag bytte ljudspår så stod den och tuggade okontrollerat i 2-3 min innan jag stängde av förstärkaren och satte på den igen och då funkade den klockrent. Nån som kan ha en aning vad detta beror på, kan uppdatering av firmware ev. fixa till detta?
Läste tidigare här i tråden att folk haft problem med knäppningar vid användning av digitalbox, kan det vara samma problem med min när jag byter ljudspår mån tro.
Har ej uppgraderat med någon firmware bör tilläggas, (kanske bör se över det) vad tror ni?
Mvh
Bigrauk
Redigerat av Bigrauk, 17 March 2010 - 01:34.
Postad 17 March 2010 - 06:41
arcticblue
-
arcticblue
-
Användare
-
-
115 inlägg
Har ej uppgraderat med någon firmware bör tilläggas, (kanske bör se över det) vad tror ni?
Knäppningar ska blivit åtgärdat iom sista uppgraderingen så det borde ju vara dags att pröva det?
Postad 17 March 2010 - 12:01
Unregistered37710561
-
Unregistered37710561
-
Forumräv
-
-
625 inlägg
Knäppningar ska blivit åtgärdat iom sista uppgraderingen så det borde ju vara dags att pröva det?
Kan inte påsta att alla knäppningar har försvunnit till 100% i den senaste firmwiren men helt klart bättre blev det när man använder sig av digitalbox och växlar fram o tillbaka mellan kanaler o program. Så enligt mitt tycke lönar det sig helt klart att uppdatera spelaren omedelbart.
Postad 17 March 2010 - 15:36
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Har nu uppdaterat mitt svarta monster, fortsättning följer.....
Postad 17 March 2010 - 17:27
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Då var man visst påväg hemåt efter ett mycket trevligt besök på hbb i v- Frölunda.
Någon som kan gissa vad som ligger i sätet brevid mig, en ledtråd är att det står på lådan att det rekommenderas att man skall vara minst 2 personer som lyfter den.
Postad 17 March 2010 - 19:16
arcticblue
-
arcticblue
-
Användare
-
-
115 inlägg
Då var man visst påväg hemåt efter ett mycket trevligt besök på hbb i v- Frölunda. Någon som kan gissa vad som ligger i sätet brevid mig, en ledtråd är att det står på lådan att det rekommenderas att man skall vara minst 2 personer som lyfter den.
Grattis! Jag antar att det även står Onkyo på den? Vilken modell blev det till slut?
Postad 17 March 2010 - 21:21
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Grattis! Jag antar att det även står Onkyo på den? Vilken modell blev det till slut?
Står Onkyo 5007 på den, detta är PRECIS samma känsla man hade när man var liten och väntade på att få öppna sina julklappar. Har kopplat in den nu ikväll och kört den i 5.1 med bryggat läge till frontarna. helt okalibrerad, inte ens rört nivåerna mellan högtalarna. Och ändå dansar den åttor runt min yamaha. När man sitter med ett fånigt flin på läpparna då vet man att man valde rätt  Skall pilla mera i alla inställningar som finns imorgon om mina småttingar tillåter mig.
Postad 17 March 2010 - 22:00
Unregisteredc986506e
-
Unregisteredc986506e
-
Användare
-
-
121 inlägg
. Försöker lura ut hur jag ska få bästa möjliga ljud vid musiklyssning 2-kanal & även när jag lyssnar från datorn på komprimerat ljud!? Tips skulle uppskattas!!! Du har en knapp på fronten på 1007an som heter music optimizer som ska förbättra komprimerat ljud du kan ju prova om det hjälper
Den ska jag testa... Tack!!!
Postad 18 March 2010 - 13:56
groggpappa
-
groggpappa
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Fått hem min 1007:a nu från das faderland i söder.
kan bara säja SVINFET!
det blir en rejäl utmaning att fillra med all inställingar, men efter den autmatiska kändes det kolckrent direkt ...
tack för allt input i den här tråden
Postad 18 March 2010 - 16:09
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Gjorde just ett test med Master and Commander, tror det är ca 7min 30sek in i filmen som det är lite roligt att testa ljudet,
WOOOOOOOOOOOOOOOOW Gåshud!!!!
Löjligt nöjd än sålänge, men har inte gjort uppdateringen än så mina relän klickar ganska så bra. Men jag får väl dra mig en nätverkskabel och fixa det.
Postad 19 March 2010 - 08:13
thewall
-
thewall
-
Lärjunge
-
-
381 inlägg
Grattis till alla nya ägare
Har haft min 3007 i 3 veckor nu och den imponerar mer och mer. Enda problemet är att jag har svårt att bestämma mig vilket sound mode jag ska köra i, det är så kul att hålla på att klicka runt och testa men frun blir vansinnig
Redigerat av thewall, 19 March 2010 - 08:15.
Postad 19 March 2010 - 08:34
benhem
-
benhem
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag kan rekomendera att digitalisera musiksamlingen i flac med exempelvis gratisprogrammet EAC, jag tycker det låter riktigt bra på min 5007:a. Konstigt att förstärkaren inte kan skicka digitala insignaler till zon2,3, någon som vet vad det beror på och kan komma runt det?
Redigerat av benhem, 19 March 2010 - 08:35.
Postad 19 March 2010 - 12:31
Ralle_81
-
Ralle_81
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Grattis till alla nya ägare
Har haft min 3007 i 3 veckor nu och den imponerar mer och mer. Enda problemet är att jag har svårt att bestämma mig vilket sound mode jag ska köra i, det är så kul att hålla på att klicka runt och testa men frun blir vansinnig 
HAHAH, har samma problem med min 1007a
Postad 19 March 2010 - 17:00
Unregistered284c4ad1
-
Unregistered284c4ad1
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Har beställt en 3007 nu. förhoppningsvis kommer denna vecka.
Så nu ryker hk avr7000 åt skogen
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|