Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Elgiganten börjar sälja Denon?

684 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
Denon AVR-2310 (Förstärkare) 3 8.5625 (15) Inga priser
Denon AVR-1610 (Förstärkare) 2 9.190476 (20) Inga priser
Denon AVR-1910 (Förstärkare) 2 9 (16) Inga priser
Denon AVR-3310 (Förstärkare) 4 7.833332 (5) Inga priser
Denon PMA-510AE (Förstärkare) 5 7.874998 (7) Inga priser
Denon Avr-4310 (Förstärkare) 0 9.642856 (13) Inga priser
43 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 2 år sedan
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000 (791 inlägg) 3 år sedan
Onkyo TX-SR607 (2235 inlägg) 9 år sedan
Stor skillnad? (822 inlägg) 12 år sedan
Uppgradering på gång - vad gäller nuförtiden? (19 inlägg) 12 år sedan
NAS-lösning (3 inlägg) 12 år sedan
* Officiell Tråd - Denon AVR-4310, 3310 * (681 inlägg) 14 år sedan
Multizone eller Zone 2 (5 inlägg) 14 år sedan
Denon till Samsung via HDMI stör antennsignal! (1 inlägg) 14 år sedan
Denon AVR-2310 Multi Ch In (4 inlägg) 14 år sedan
Köpa en begagnad Denon PMA-510AE (5 inlägg) 14 år sedan
Denon AVR-1610 (3 inlägg) 14 år sedan
Monitor Audio Silver RX6 eller RX8? (6 inlägg) 15 år sedan
Denon-klubben (119 inlägg) 15 år sedan
Skillnad på Flerkanalare (som natt och dag) (174 inlägg) 15 år sedan
Gamla Denon 2310 eller nya Onkyo 608? (1 inlägg) 15 år sedan
Prisvärdaste Hemmabio Förstärkaren Just Nu? (6 inlägg) 15 år sedan
Vilken receiver: Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 till mitt Canton-system (21 inlägg) 15 år sedan
Tangent Clarity / Evo med Denon AVR-2310 (2 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 eller Yamaha RX-V365? (49 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 med Harman Kardon hkts11 (4 inlägg) 16 år sedan
Denon 3310 eller Onkyo 807? (23 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 vs Denon AVR-1803 (3 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR507 vs Denon AVR-1610 (369 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610, 1910, eller 3310? (22 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare som fixar hdmi till hdmi uppskalning (14 inlägg) 16 år sedan
Denon 2310 + Monitor Audio (0 inlägg) 16 år sedan
Denon 1910 vs 1610 -- hjälp (38 inlägg) 16 år sedan
Ny receiver med bra pre-out? (3 inlägg) 16 år sedan
Bildproblem med Denon AVR-1610 och PS3? (9 inlägg) 16 år sedan
Receiver för Ps3, Wii, Digitalbox, HTPC & Blu-ray (18 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-2310 + Ati HD5870-problem (7 inlägg) 16 år sedan
Denon avr-1910 eller Onkyo TX-SR607 (130 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 ? (46 inlägg) 16 år sedan
Bästa förstärkarlösningen för hembio & stereo? (37 inlägg) 16 år sedan
Vad kan Denon 2310 som också denna kan? (8 inlägg) 16 år sedan
Stor surr eller liten surr + slutsteg *Uppdaterad med testresultat* (4 inlägg) 16 år sedan
Bättre ljudkvalité även fast kraft inte saknas (5 inlägg) 16 år sedan
Paket eller lösa delar (6 inlägg) 16 år sedan
Val utav förstärkare, Denon, Onkyo eller Marantz (188 inlägg) 16 år sedan
Surroundreceiver till Dali Concept 10? (2 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1910 eller Denon AVR-2309 (3 inlägg) 16 år sedan
Transporter eller inte? (4 inlägg) 16 år sedan

Postad 11 February 2010 - 19:07

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0

Jag tror problemet i denna tråden, är att här möts de som ligger lite ovan lågbudget med dom
som är inriktade på bara på lågbudget. Vi förstår helt enkelt inte varandra fullt ut.
Jag kan dock förstå er som skall köpa en 1610 eller 1910 och att ni skiter fullständigt i var
ni handlar den bara den kostar Minst ..
Men ni måste också förstå oss, som vill ha lite mer och som köper oftare och för mer pengar
och som vill ha rätt service och allt vad det innebär. Försök att förstå lite hur vi tänker
så tror jag att vi/jag kan visa er lite mer förståelse också .. även om jag redan gör och gjort det
precis :rolleyes:

Maveric

Hehe fint att man nyss köpt en 1610 lågbudgetdravelförtsärkare från fulfinmärket Denon.
Så om man köper en 1610 lr1910 så är Denon skit, men allt över är det Denon fina hifi saker som är kanon?

Och JA jag köper ofta men måste allt vara dyrt för att vara bra?
Låter som att för tre veckor sedan var den helt ok (4000:-) för då fanns den bara på HK, men när någon annan började sälja billigare då var det skit.

Rent Svammel!!!!

Postad 11 February 2010 - 19:21

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Okey Maveric

Vad menar du med att du förstår att jag köper de billigare?

Förklara dig lite närmare tack.

Postad 11 February 2010 - 19:24

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Okey Maveric

Vad menar du med att du förstår att jag köper de billigare?

Förklara dig lite närmare tack.

Du vill inte lägga mer pengar på HIFI än ett par tusen och det respekterar jag
Men för den sakens skull så är inte de som vill lägga några tusen till ..dumma i huvudet och du smart för att
du både betalar lite och dessutom på billigaste stället

Jag förklarade det ett antal inlägg tidigare, men ni har en förmåga att hoppa över
hälften av vad andra skriver och sedan tolka det ni läser lite hur som helst

När jag skriver, så betyder orden det jag menar och ingenting annat

Maveric

EDIT: Jag vände på meningen lite :rolleyes:

Redigerat av Unregistered1103, 11 February 2010 - 19:31.

Postad 11 February 2010 - 19:31

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Knalla in på Audio Concept i Stockholm,där har ni en riktigt butik.
Med grymt bra personal och ett stort utbud. :rolleyes:

Postad 11 February 2010 - 19:34

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Alla försöker övertyga varann i tråden. Kommer alldrig lyckats. Givetvis skall man köpa sin produkt där det känns rätt, hos en vettig återförsäljare o.s.v oavsett om det handlar om HK, MM eller EG. Många förkortnigar blir det.. :P

Grejjen som vissa av oss har försökt att förklara är bakgrunden vad som har hänt och varför det har hänt. Detta verkar har retat upp ett antal som skriver i tråden. Börjar jämföra hur seriöst det är att att sälja nätverkskabel, monopol, vilka kunder som får rabatt och så vidare.. Helt otroligt vad det verkar "röra" upp känslor, men LÄS nogrannt vad som skrivs så är det faktiskt ett antal frågetecken och påståenden som reds ut.

Att ifrågasätta motivet EG har med sin helt plötsliga "hifi" satsning och valet av just Denon, det är inte så svårt att förstå...

HK har alltid varit en stark spelare på den skandinaviska marknaden med gedigen produktkatalog o.s.v Har tagit "över" ett antal märken genom åren och faktiskt sänkt priset på dessa o.s.v Detta har då stuckit i ögona på "hifi folket". Men än värre när de började med sina medlemspriser som garanterade samma pris som MM, Onoff, EG och de andras butikspriser på platttv och dylikt. EG har sedan intågandet på den svenska marknaden alltid marknadsfört sig som den störste, billigaste och bäste av stormarkandsalternativen. Det är också helt sant och bevisat att de tog ett antal år av "slita hund..." och minusmarginal för att bygga upp detta varumärke som EG står för idag. Samma sak gör MM nu, stooora omkostnader och minusresultat för att slå sin störste konkurrant EG men också vinna allla vi konsumenters plånbok, "allt annat vore ju puckat".

Att vissa handlare, tror det är blandannat HK och Hemmabiobutiken som marknadsfört sig under en längre tid med "Du får inte samma service hos en vitvaruhandlare", "Vi vet inget om kylskåp men hifi, det kan vi", "blev det inte lite fel nu..." och liknande budskap retar givetvis upp EG's inköpare/ägare då de märker att Mediamarkt har faktiskt lyckas hålla upp marginalerna någorlunda på sitt hifi sortiment och dedikerade hifirum!

Hur skall dom reagera på EG, givetvis vill dom vara med och ta av kakan. MEN hade de varit minsta seriösa med sin satsning så hade det inte skett på detta vis. De lade in en banner med direkt gliring tillbaks på AVR1910 o budskap: Nu kan du köpa Hifi hos vitvaruhandlaren eller liknande? Ja men det är väl okej att EG säljer hifi om det vill. Inte mig imot iallafall, jag kommer ändå välja där jag vill köpa.

Men ett faktum är mycket glasklart:

Hade dom varit seriösa hade de inte köpt ett litet restparti av en populär tillverkare. De hade isåfall sett till att dom har den kvantitet som behövs, dom hade sett till att ha dessa produkter i lager när de aggresivt går ut med att markandsföra/prisdumpa dessa. Inte först efter att det har uppdagats av den egentliga utsedda av Denon återförsäljarkanalen!

Inte minst, de hade sett till att ha dessa produkter i alla butiker så alla "svenssons" hade märkt, -ja här har de ju faktiskt ett urval av hemmabioreciever! Inte bara på hemsidan där de som vet specifikt vad de är ute efter handlar. De som också har lite mer kött på benen och kanske läser prisjakt... Hade de viljat visa sin goda sida som en seriöst återförsäljare, hade deras personal vetat om dessa produkter, haft samma pris på dessa i butik som på hemsida, visat upp dessa i butikshyllan o.sv o.sv På det viset hade de lyckats inte bara hos er fåtal som har köpt via nätet efter ha läst i denna tråden, då hade de även lyckats på "golvet"!!

De hade också sett till att ha ett avtal isåfall med Denon av fler produkter, svenska bruxar (även om detta har visat sig förekomma) Det hade också varit en bra affär om EG tänkte långsiktigt med satsningen och hållt sig lite billigare än HK, INTE prisdumpat så mycket att det inte har marginal kvar. (Kom inte och säg att de säljer +/- noll på tex cd spelare och förstärkaren av Denon. INGEN aktör sitter inne med ett sådant inpris från Denon själva oavsett vad man tror om marginal eller inte. Tror ni verkligen att denon själva är nöjda med vad som har hänt?? Skulle inte tro det va! Att de får sälja apparater som attan är ju inte bara allt, men inget märke oavsett branch mår bra i längden av prisdumpningar. Inte att förknippa med prissäkningar, läs detta noga för er som verkar ha svårt att fatta. Det är skillnad!

Nu säljer antagligen HK som bara den av de modeller de kan få tag på för att kunderna som ser deras hemsida inte ens vet att EG säljer dessa och varför de är nedsatta. Tror därimot att personalen, som några har påpekat, är frustrerade eller griniga på hifiklubben. Och jag förstår dom.... Innan EG har visat motsatsen mot de som har insyn vad som har skett, innan vi vet hur deras påhittade avtal med Denon ser ut, innan de "leker" med samma spelregler, ja då tror jag att det inte bara handlar om marginal de är förbannade över... Varför skulle en anställd på HK vara arg över EG satsning på Denon om han/hon inte visste hela sanningen bakom allt? De får ju sälja mer förstärkare nu än på mycket länge kan man förmoda? Därimot kan väl alla förstå att ägarna, inköparna på HK är förbannade över förlorad inkomst marginalmässigt men också sättet EG gör denna "satsning" på?
Det finns inga regler som säger att HK skulle ha "ensam rätt" på Denon, skulle Denon vara intresserade av att sälja kvantitet i sverige så skulle väl dom först och främst välja Mediamarkt då de är just de som säljer Denon i Tyskland m.m. Och Mediamarkt äter EG till frukost när det kommer till kvantitet, sortiment och storlek på inköp. De är den största på den europeiska marknaden. Punkt slut!

Fundera då på varför Denon var ett av de ända märkena de inte tog in vid sin lansering av Mediamarkt i kungens kurva för ett antal år sedan. De har ju alla alternativ, de har dessa på lager e.c.t

Hade det varit seriöst från giganten så hade det varit långsiktigt, då hade dom köpt Denon av Denon och inte gråimport. Inse fakta, det började som en bluff och nu återstår det att se hur de lyckas förvalta detta. Men tro inte att prissättningen kommer att se ut så här i framtiden på varken EG eller HK, vem som nu kommer att vara den som kommer ha Denon framöver?? Varför väljer inte EG fler märken, högtalare e.c.t?? Nä just det, inköparen var på semester... ha ha ha Sääääkert! :rolleyes:

Det finns inget i mina tidigare inlägg som nedvärderar kunder som gör sig ett klipp och det är bara att jubla att de som vill ha Denon har ett lysande tillfälle nu... Att jag sedan föraktar idiot inlägg som vissa har lagt in i tråden, det står jag för och jag förstår många andras (tex Maverick) frustration på att vissa i tråden bara läser eller förstår bara vad dom vill..

Kan vara ett av de längsta inläggen på länge? *ASG* Men försök nu förstå vad som har skett och jag kan tänka mig att vi inte har sett mer än toppen av isberget än... Intressant är vad det är iallafall! :lol:

Redigerat av macarthur, 11 February 2010 - 19:51.

Postad 11 February 2010 - 19:40

nisse82
  • nisse82
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Bättre pajkastning går inte ens att finna i kabeltrådarna, stark jobbat allesammans!

Hur kan alla se så svart och vitt på saker och ting?
Det är jättebra att butiker som HK, Pause, Ref, mfl finns. Där får man hjälp med funderingar och lyssnande och betalar lite mer ungefär som vilken restaurang som helst. Dock har inte alla behovet att klämma och känna och vill hellre betala den lilla pengen, fine. Låt det stanna där istället för att dra igång en "vi vs dem"-kampanj.

Postad 11 February 2010 - 19:47

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

skillnaden är att elgiganten kan inte pruta 25% på sina listpriser!!!! de prutar inte åt nån utan alla får köpa för utsatt pris.
en kollega till mig fick svaret "vi prutar inte, vi har så lite avans ändå" när priskriget rasade som värst och han var intresserad av denon 2310. försökte pruta lite då det inte skiljde så mycket mot listpriset på 3310 och han inte tyckte att 3310 var nödvändig för honom. detta finns beskrivet längre upp i tråden.
du menar på fullaste allvar alltså att du ska sitta och ringa runt alla HKbutiker i sverige för att få ett bättre pris än det som listas på deras hemsida och det svar du får av HK centralt?
att förklara för HK att man har för långt att åka fungerar ju inte heller vad jag märkt. jag blev ju tvungen att välja på att köpa en ny mikrofon eller lägga ut 1680:- på att köra fram och tillbaka till närmsta butik.

jag föraktar inte HK men jag gillar INTE att de har olika standarder mot folk och folk samt att de kan vara väldigt snorkiga i sitt bemötande på telefon. det bästa som hänt HK är nog att de får konkurrens då det brukar gynna inte bara kund utan även butiken till slut.

bortförklaring och bortförklaring, en stor aktör som elgiganten kontaktar denon direkt och förhandlar fram ett pris som skrivs in i ett kontrakt det är därför de kan sälja saker billigare. om detta är goja enligt dig så får du väl tycka det.

För att förenkla det lite för dig Drzap om mitt senaste inlägg blev för långt att läsa. EG har i nuläget INTE fler produkter tillgängliga. Varför då kan man undra? Denon har inte valt att sälja till Giganten förmodligen, även om du tror att de sitter och förhandlar, det kommer att visa sig... Men isåfall om Denon ville in på "stormarknads" sidan i Skandinavien, läs Sverige, så hade de valt Mediamarkt då de redan är den störste av dom alla återförsäljare i världen på Denon. Tror du inte MM skulle sätta käppar i hjulet för EG då via Denon? Tro inget annat är du snäll, EG har valt en gråimport... Denon vill ju för tusan inte veta av en prisdumpning av deras eget märke, likt det som har hänt med Onkyo som Maverick tydligt har påpekat. Gråimport av ett fåtal (än så länge vill säga)produkter. That's it! Just bara för att sätta nått i gungning....

Måste nog förtydliga mig ytterligare: Priset 14900 kr gäller förhoppningsvis för alla om du vänder till en butik som har denna även om det inte är "officiekltt" pris än... Det var den jag menade, inte 2310 då varken EG har den eller HK har varit "tvugna" att prissänka denna modell. Men om du menar att priset som Maverick skrev om, skulle vara ett annat beroende på vem som frågar.. Tror ja inte ett dyft på...

Redigerat av macarthur, 11 February 2010 - 19:59.

Postad 11 February 2010 - 20:10

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Viktigt servicemeddelande ang. DENON AVR-1610, 1910 och 2310

Säger varken bu eller bä om de två butikerna. Men det blir intressant att se hur EG löser den nöten. HK uppmärksammar ju problemet och kommer med en lösning...

Ja det har varit känt ett tag. Fast hifi-klubben har fattat fel på några detaljer, det rör bara hd-ljud från LG och samsung blu-ray. För korrekt beskrivning se: http://www.avsforum....96#post17512496
2310 behöver dessutom inte skicka iväg för att uppgraderas. Det kan man göra hemma själv eftersom den har en serieport... Här: http://firmware.denon-online.eu/

Redigerat av matbl, 11 February 2010 - 20:14.

Postad 11 February 2010 - 20:47

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Kan vara sant men MM säljer inte Denon. Då kunde EG bara dumpa priser på Onkyo till exempel. Värför skall man ta in just Denon? Bara en gissning.

Ock varför skulle dom inte ta in Denon för då ???

Postad 11 February 2010 - 22:31

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Hallå vad har hänt med tråden ? Kom igen nu killar. :rolleyes:

Postad 11 February 2010 - 23:02

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Jag gjorde det. De berättade att en Vandenhul HDMI-kabel hade bättre färger och skarpare bild än budgetkablar från ex. Supra. Detta beror på att det i HDMI "inte är ettor och nollor som på internet utan ett filmdataspråk". Snälla sluta säg att HK är så himla seriösa och hjälpsamma. De är precis som på EG men med lite finare kläder.

NU vet jag inte vad jag ska säga om service, men en sak är säker och det är att det är väldigt personberoende och det finns "dåliga säljare" även på HK - va så säkra. På samma sätt finns det bra säljare på EG även om de e svårare att hitta.
Jag råkade ut för liknande grejer hos HK där man dels försökte sälja dyra HDMI kablar (p.g.a. bättre ljud) samt envisades med att blu-ray spelaren måste köra bitstream ut, annar får jag mycket sämre ljud - Hjälp
Sedan är HK riktigt bra att ha att göra med då du lätt kan få låna hem ett demoex över natten utan förpliktelser och har man väl köpt något man inte är nöjd med så kan man ofta byta (upp) sig även efter 30 dagar.
DÄremot är de väl lite småkinkiga mot att ge pengarna tillbaka på öppnad produkt.
Just av det sista själet så har jag valt EG istället. Jag har heller inte haft problem med garantier på EG - de är såpass stora så de klarar att ta en förlust på en enstaka kund som tjatar även om de ligger utanför deras förpliktelser. DOck så får man ingen låneburk vid garanti förrutom den lagstadgade (som baseras på skälig tid - vilket ingen vet vad det betyder)
HK argumenterar för att EG måste serva sina Denon i tyskland. Men HK måste ju serva i Danmark och det är ju i princip ingen skillnad - man kan faktiskt skickas saker inom hela världen inom någon dag (12h om man betalar bra) nu för tiden...grejerna går ju inte med häst och vagn direkt

Postad 11 February 2010 - 23:04

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Hallå vad har hänt med tråden ? Kom igen nu killar. :P

Ah . .. meningslös tråd .. alla talar varandra i munnen och några ser det bara ur sin egen ekonomiska synvinkel
och kan inte se konsekvenserna på lite längre sikt. Men då kan man ju undra vad man gör på ett hembioforum.

Går man bara och köper sig en 1610/1910 hos EG och inte intresserar sig ett dugg ang högtalare
placering och och andra ljudförbättringar, kan man ju lika bra göra något annat än hänga här och
sprida sin okunskap om både det ena och det andra.

Direkt från Hjärtat :rolleyes:

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 11 February 2010 - 23:08.

Postad 11 February 2010 - 23:04

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Hallå vad har hänt med tråden ? Kom igen nu killar. :P

Allt kanske börjar klarna för de flesta nu? (ironi)
:rolleyes:

Postad 11 February 2010 - 23:05

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

HK's lösning e att skicka dessa felaktiga till EG och ge kunden ny :rolleyes:
Nädå, ska bli kul att se hur EG svarar på detta när kunder börjar klaga.

//Micke

Tja det gäller ju bara de första serierna av omnända modeller så om inte EG har hittat någon gammal kvarglömd container de säljer så ska problemet redan vara löst.

Postad 11 February 2010 - 23:08

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Allt kanske börjar klarna för de flesta nu? (ironi)
:rolleyes:

Ja det var ironi :P

Tja det gäller ju bara de första serierna av omnända modeller så om inte EG har hittat någon gammal kvarglömd container de säljer så ska problemet redan vara löst.

Det är väl just precis det de har gjort .. om jag gissar rätt ..

Redigerat av Unregistered1103, 11 February 2010 - 23:11.

Postad 11 February 2010 - 23:13

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Ja det var ironi :rolleyes:

Det är väl just precis det de har gjort .. om jag gissar rätt ..

Tja man blir ju lite orolig när man läser det här:
https://www.minhembi...s...t&p=2781444
Kopplat och klart så nu provar vi bara ...
Ska köra med micen sedan och ställa in allt men det låter bra som sjutton.
Bara lite fundersam när jag testade DTS-HD MA, ljudet blev lågt som fan, fick köra järnet för att överhuvudtaget få något ljud alls.
Undrar vad som är fel?
Alla gamla format som DD och vanlig DTS låter toppen.

Killen har precis köpt sin 1610 på EG. Jag har bara PS3 så jag kan inte testa bitstream själv, men får väl kolla serienumret (den befinner sig i jönköping just nu).
Har ni som hunnit få från EG kollat upp det här? Kan bli massretur om de skickar gammalt skräp

DENON har informerat oss om att apparater med serienummer som är LÄGRE än numren nedan KAN vara drabbade av ovan nämnda fel:

AVR1610 svart: 9113318411
AVR1610 PR silver: 9113307912
AVR1910 svart: 9113318214
AVR1910 PR silver:9113304909

AVR2310 svart:Apparater med serienummer där de sista fyra siffrorna är lägre än 8014

AVR2310 PR silver: Apparater med serienummer där de sista fyra siffrorna är lägre än 3912

Om din apparat har ett serienummer som är HÖGRE än de som anges här behöver du inte göra något.

Redigerat av e3henri, 11 February 2010 - 23:17.

Postad 11 February 2010 - 23:15

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

HK argumenterar för att EG måste serva sina Denon i tyskland. Men HK måste ju serva i Danmark och det är ju i princip ingen skillnad - man kan faktiskt skickas saker inom hela världen inom någon dag (12h om man betalar bra) nu för tiden...grejerna går ju inte med häst och vagn direkt

HK servar alla sin prylar (exklusive high end och tv) på STT Mediaservice i Göteborg vad jag vet?
Har haft både Nad och Denon-maskiner ivägskickade för div. fel som kommit tillbaka med adresslapp därifrån.

http://www.hifiklubb...viceverkstader/

Postad 11 February 2010 - 23:16

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0

Går man bara och köper sig en 1610/1910 hos EG och inte intresserar sig ett dugg ang högtalare
placering och och andra ljudförbättringar, kan man ju lika bra göra något annat än hänga här och

Maveric

För XXXXX
... Maveric
Nu snackar du väl gojja?

Bara för att man köper en billig receiver så bryr man sig inte om någonting???
Du är jäkligt duktig på att svammla i nattmössan.

Jag har (off topic) byggt och tävlat i bilstereo för mer pengar än du nånsin drömt om i din hemmabio, så jag vet nog hur högtalares placeringar och andra saker gör för ljudet!!!!!

Men jag har också lärt mig att bara för att det är dyrt är det inte alltid bra.
Man kan med små medel skapa fantastiskt fint ljud i sin bil eller hemmabio.

Over and out!!

Postad 11 February 2010 - 23:20

Unregistered6c9772c4
  • Unregistered6c9772c4
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

För XXXXX
... Maveric
Nu snackar du väl gojja?

Jag har (off topic) byggt och tävlat i bilstereo för mer pengar än du nånsin drömt om i din hemmabio, så jag vet nog hur högtalares placeringar och andra saker gör för ljudet!!!!!

Over and out!!

+1

Postad 11 February 2010 - 23:20

Vobbe
  • Vobbe
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

För XXXXX
... Maveric
Nu snackar du väl gojja?

Over and out!!

Tycker att Maveric inte är fel ute med det han skriver (dock har han en skön ton/stil i sina inlägg som man nog ska ta med ett leende och se till att lista ut vad han egentligen menar :rolleyes: ).

Högtalarplacering + Akustik har jag svårt att tänka mig att EG har särskilt bra (om någon koll) på. Här spelar erfarenhet och trial and error stor roll och här tror jag att HK (inte alla säljare på HK men dom flesta) ändå har de kunskaper som krävs för att kunna hjälpa medelanvändaren till en bättre ljudupplevelse.

Edit: Om jag nu tolkar det Maveric skriver på rätt sätt dvs!

Redigerat av Vobbe, 11 February 2010 - 23:22.

Postad 11 February 2010 - 23:24

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Falukorven

Nu tolkar du det jag skriver som en get igen ...

Jag skrev inte ordet ALLA ...

Och sedan nybörjare som citerar hela inlägg och skriver +1

Edit : Läs reglerna skall det vara :P

inlägg som man nog ska ta med ett leende och se till att lista ut vad han egentligen menar :lol: ).

Just precis vad man måste göra :rolleyes:

Redigerat av Unregistered1103, 11 February 2010 - 23:39.

Postad 11 February 2010 - 23:28

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Och jag har OT 25års erfarenhet av både nationell som internationell handel på ledningsnivå
och käkar det som EG håller på med just nu till mellanmål .. Jag ser det varje dag i olika branscher.

Att jag överhuvudtaget bryr mig om detta och är på detta forum .. beror på att LJUD&BILD
är mitt absolut största intresse och har varit sedan barnsben och min första anläggning köpte
jag för mina sommarjobbspengar och den kostade 6000 kr 1980 ...

Varför prata emot hela tiden och inte lyssna en sekund på vad de med lite erfarenhet av det hela
har att säga ?

Maveric

Ps. trevligt med bilstereo ..men det är inte riktigt samma sak som hembio och 2 kanal
Min bild av bilstereo är en eller flera jättebasar i bagaget och en jäkla väsen i bilen.
Det är i alla fall det man visat upp på de ställen jag träffat på tillverkarna på olika mässor.
Jag kan ha fel .. men då är du ju rätt man att berätta det för mig... eller hur :rolleyes:

Redigerat av Unregistered1103, 11 February 2010 - 23:41.

Postad 11 February 2010 - 23:37

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0

Ps. trevligt med bilstereo ..men det är inte riktigt samma sak som hembio och 2 kanal
Min bild av bilstereo är en eller flera jättebasar i bagaget och en jäkla väsen i bilen.
Det är i alla fall det man visat upp på de ställen jag träffat på tillverkarna på olika mässor.
Jag kan har fel .. men då är du ju rätt man att berätta det för mig... eller hur :rolleyes:

Japp, för det ska låta så nice så att änglarna gråter!
Sry för OT igen.

Postad 11 February 2010 - 23:40

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Hörrö falukorven..hur gick det med din 1610a? Det va ju som hade DTS-HDMA problem (låg nivå).
Hade varit mer intressant att veta om EG säljer Denon som har detta problemet än att läsa din "kamp" mot Maveric

Finns mycket mer info här:
http://www.avsforum....96#post17512496
Där står även hur man får fram FW version på sin maskin

Och tyvärr nya problem, den här gången för LPCM dynVol funktionen (fixat i jan 2010). F-n ska man inte ha en HDMI receiver helt enkelt? Börjar bli mer och mer tveksam till mitt köp - och jag har inte ens fått hem den än....

Hifiklubben skriver ju själva att de måste uppdatera sin 1610/1910 i Danmark då ingen svensk verkstad har utrustningen. Det låte rlite halvdåligt - borde inte denon skicka ut åtminstone några utrustningar till sverige för det här.

Edit: Såg att du svarat ursprungstråden....attans då får jag väl också en sån. Blir att hämta den på posten och lämna tillbaka den direkt då - tur den va fraktfri...

Redigerat av e3henri, 11 February 2010 - 23:45.

Postad 11 February 2010 - 23:43

Captain
  • Captain
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Ah . .. meningslös tråd .. alla talar varandra i munnen och några ser det bara ur sin egen ekonomiska synvinkel
och kan inte se konsekvenserna på lite längre sikt. Men då kan man ju undra vad man gör på ett hembioforum.

Maveric

Men va fan jag trodde vi hade kommit över det här tidigare i tråden. Är man enligt dig inte välkommen på minhembio.com om man nöjer sig med att köpa en 1910 istället för en av de dyrare modellerna? Är man inte välkommen här för att man väljer att köpa sina saker på EG istället för hos HK (som du uppenbarligen verkar ha någon sorts sjuklig besatthet av att försvara till vilket pris som helst)? Har man inget att göra här om man är ekonomisk och faktiskt uppskattar EGs intåg och de nya priserna det förde med sig?

Vad säger att jag inte bryr mig om placering och ljudförbättringar bara för att jag handlar billigt och på EG, jag är väldigt intresserad av dom bitarna och försöker hela tiden lära mig mer och anser att jag har all rätt i världen att lära mig detta genom att besöka det här forumet och diskutera med alla otroligt kunniga medlemmar som finns här, detta trots att jag handlar min elektronik på det billigaste stället.

Jag har alltid gillar HK och tyckt att det är bra att det finns såna butiker. Men när man ser hur några av HKs kunder här helt blint försvarar HK och villt slår mot och nedvärderar alla oss andra som inte tycker det är OK att betala mer bara för att stötta HK så framstår HK som någon form av galen sekt. En sak är säker, blir man som er av att besöka en HK butik så ska jag hålla mig långt borta framöver.

Direkt från hjärtat :P

Captain

Postad 11 February 2010 - 23:49

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Captain

Varför läser du inte vad som står i tråden innan du lägger ner all möda på ett jättelångt inlägg

Jag har redan svarat falukorven på detta med en mening och det köpte han ..

Läs läs och läs igen .. Förstår du inte .. så fråga innan du påstår en massa som
ingen har skrivit ..

Ja, det är meningslöst ...

Maveric

EDIT: Vobbe hjälpte mig dessutom att förtydliga :rolleyes:

Redigerat av Unregistered1103, 11 February 2010 - 23:52.

Postad 11 February 2010 - 23:57

Captain
  • Captain
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Captain

Varför läser du inte vad som står i tråden innan du lägger ner all möda på ett jättelångt inlägg

Jag har redan svarat falukorven på detta med en mening och det köpte han ..

Läs läs och läs igen .. Förstår du inte .. så fråga innan du påstår en massa som
ingen har skrivit ..

Ja, det är meningslöst ...

Maveric

EDIT: Vobbe hjälpte mig dessutom att förtydliga :rolleyes:

Jag har läst tråden men jag anser ändå ändå att du är väldigt nedvärderande i ditt sätt att argumentera och jag hade hoppats att du skulle klara av att hålla lite höjd i dina inlägg men det var nog att hoppas på för mycket. Och jag har inte heller problem med läsförståelsen utan förstår ganska bra vad folk skriver.

Postad 12 February 2010 - 00:01

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Tycker du att du håller en högre nivå genom att påstå saker som ingen ens har skrivit ?

Jag säger precis vad jag tycker och tänker och lägger även till lite av mina kunskaper ibland.

Har man svårt för det, skall man inte diskutera på ett forum.

Du får tycka precis vad du vill .. men en sak som är det värsta jag vet
Det är när folk talar om för andra vad de menar med vad de skriver

Du har inte den blekaste aning om vad jag menar annat än vad som står med ord
och är det så du inte förstår vad jag skriver, så fråga .. mig :rolleyes:
Men ge fan i att tala om för mig och alla andra vad jag menar och tänker ..

Det är precis vad jag menar

Maveric

Ps. det finns en sak som är värre .. och det är när folk ljuger och jag vet eller
får reda på efteråt att de gjort det :P

Redigerat av Unregistered1103, 12 February 2010 - 00:06.

Postad 12 February 2010 - 00:06

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Hörr ni...använd PM tack. Erat personliga krig tillför inget till tråden.

Postad 12 February 2010 - 00:10

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Hörr ni...använd PM tack. Erat personliga krig tillför inget till tråden.

Håller med dig .. men man måste få svara på inlägg som skrivs i tråden även om det inte tillför något
för alla. I mitt fall så är jag citerad stup i kvarten så det är inte mycket att be för...
Jag har själv tuggat till det men jag kan också svara för mig..

Allt är bra med dig annars :rolleyes:

Maveric

Postad 12 February 2010 - 00:12

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Men va fan jag trodde vi hade kommit över det här tidigare i tråden. Är man enligt dig inte välkommen på minhembio.com om man nöjer sig med att köpa en 1910 istället för en av de dyrare modellerna? Är man inte välkommen här för att man väljer att köpa sina saker på EG istället för hos HK (som du uppenbarligen verkar ha någon sorts sjuklig besatthet av att försvara till vilket pris som helst)? Har man inget att göra här om man är ekonomisk och faktiskt uppskattar EGs intåg och de nya priserna det förde med sig?

Vad säger att jag inte bryr mig om placering och ljudförbättringar bara för att jag handlar billigt och på EG, jag är väldigt intresserad av dom bitarna och försöker hela tiden lära mig mer och anser att jag har all rätt i världen att lära mig detta genom att besöka det här forumet och diskutera med alla otroligt kunniga medlemmar som finns här, detta trots att jag handlar min elektronik på det billigaste stället.

Jag har alltid gillar HK och tyckt att det är bra att det finns såna butiker. Men när man ser hur några av HKs kunder här helt blint försvarar HK och villt slår mot och nedvärderar alla oss andra som inte tycker det är OK att betala mer bara för att stötta HK så framstår HK som någon form av galen sekt. En sak är säker, blir man som er av att besöka en HK butik så ska jag hålla mig långt borta framöver.

Direkt från hjärtat :rolleyes:

Captain

Captain: Jag tror inte du behöver vara orolig.. I mitt fall att jag personligen tar parti/ställningstagande har inte så mycket med varken Denon eller HK att göra, det hoppas jag de flesta förstår vid det här laget?? Om Maverick eller någon annan ser ner på någon som köper en produkt i lägre prisklass, så har inte jag uppfattat det om man inte tar allt ordagrant? Men att bemöta en kritik eller rent svammel som har gång på gång har kommit upp i tråden... Ja då börjar man faan fundera vilka ljushuvuden som skriver inlägg utan att varken sätta sig in i sanningsenlig fakta, utan bara högst personliga förutfattade meningar om ditten o datten. Jag själv har för länge sedan gått upp flera steg i prisklass när jag väljer elektronik, men jag skulle aldrig tala nervärderande om nån annan, vän eller inte, som väljer ett billigt alternativ. Därimot ifrågasätter jag gärna valet hur man framställer svart o vitt i diverse forum. Inte bara här på minhembio...

Ta bara faktiskt.se eller Ino folket.. Haha där snackar vi sekt och skräckpropaganda! (Ironi direkt från hjärtat, f-låt Ingvar Öhman, men vissa av dina lärjungar e wacko... :P

Postad 12 February 2010 - 00:40

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Vi kan också vända på frågan: Varför verkar vissa i tråden ha sjuklig besatthet ( lånat uttryck av Captain) i att argumentera så imot de som ifrågaställer syftet med Giganten sk seriösa hifi satsning på 5 st. Produkter från ett o samma märke?? Har ni alltid velat köpa Denon tidigare men tyckt att märket var överjävligt högt prissatt eller är det HK som är boven... Isåfall så har de alltid funnits andra alternativ, både vart och till vilket pris man kan tänka sig att betala. Men man kanske tyckte det var omständigt att fixa gråimport själv vad vet jag? :rolleyes:

Nu Giganten, nu e de upp till bevis... Semestern e snart över, hoppas jag snart kan besöka era välfyllda ljurum för att uppleva eran hifisatsning!! (Obs, ironi på hög nivå för den som inte förstår)

go natt! :P

Postad 12 February 2010 - 00:42

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

• 1592 inlägg
  • 0
Tråden handlar om EG börjar sälja Denon,och vi (några iaf) undrar om detta är för att konkurrera eller ligger nåt annat bakom det?!Och här är lite trevlig läsning för att förstå EG och de andra stormarknader,"deras filosofi."
http://www.idg.se/2....markt-invigning
http://www.prylporta...ng-1.78495.html
http://213.132.123.2...2.6982/1.182048

Postad 12 February 2010 - 08:36

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Tråden handlar om EG börjar sälja Denon,och vi (några iaf) undrar om detta är för att konkurrera eller ligger nåt annat bakom det?!Och här är lite trevlig läsning för att förstå EG och de andra stormarknader,"deras filosofi."
http://www.idg.se/2....markt-invigning
http://www.prylporta...ng-1.78495.html
http://213.132.123.2...2.6982/1.182048

Ja dessa länkar summerar väldigt bra vilket rävspel och smutskastning som pågår mellan de "stora"! Hur seriöst är det att sno andras skyltar, köpa upp "lockvaru lager" ect?? Snacka om att vara rädd för konkurrens...

Tror aldrig vi skulle se detta beteende från Hembiobutiken, Pause, HK eller andra aktörer? Det är bara jättarna EG och MM som kör racet och det finns klargjort att dessa INTE är billigast i alla lägen...

Inlägget från första länken säger väl allt? "Bra priser när de öppnar, men sen då?"

återigen med risk att vara tjatig: Det visar sig hur seriös EG's satsning på hifi kommer att utvecklas... Eller är detta bara ytterligare ett fulknep för att sabotera för en konkurrent? Isåfall så vinner vi konsumenter på detta mycket kortsiktigt på detta. Så passa på för tusan när de finns chans att fynda... :)

Postad 12 February 2010 - 09:02

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Om Hifi-klubben sänker priset på 3310 med 5000kr innebär väl det att de har haft en fläskig marginal? Jag tvivlar på att de säljer den med förlust.

Postad 12 February 2010 - 09:11

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Skiter fullständigt i HK. Har alltid blivit dåligt bemött där. Inte ens när jag var ute efter en anläggning i prisklassen 40k brydde de sig. De verkar inte kunna ett dugg heller utan kör bara med sitt försäljarsnack. Som sagt, många försvarar HK med sekt-liknande metoder, skrämmande.

Bra att El-giganten pressar på så HK får lite konkurrens, hoppas fler butiker tar in de märken som HK har.

Postad 12 February 2010 - 09:16

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

• 789 inlägg
  • 0
Skön tråd :)

Att köpa sin utrustning i en "riktig" hifi-affär och betala lite extra är något jag gärna gör. Man kan ställa massa frågor och få vettiga svar. Men den största anledningen är nog kundservicen efter köpet, detta existerar inte hos dom stora kjedjorna.
Nu är inte HK min favoritbutik direkt då jag blivit dåligt bemött dom få gånger jag satt min fot där så jag kan inte uttala mig så mycket om just deras service mm. Vad jag dock tycker är lite märkligt är att man kan sänka en stärkare med +30% helt plötsligt!

Postad 12 February 2010 - 10:07

Zordak79
  • Zordak79
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

För XXXXX
... Maveric
Nu snackar du väl gojja?

Over and out!!

Jag kunde inte hålla med dig mer... Det känns som att denna tråden har gått mot överklassen vs "vanliga människor" = HiFi-klubben vs Elgiganten

Detta blir då genast en mycket intressant diskussion om man tittar på andra produktgrupper än just HiFi.

Dyraste TV'n hos Klubben kostar 29.990:-
Dyraste TV'n hos Giganten kostar 79.990:-

Dyraste projjen hos Klubben kostar 24.990:-
Dyraste projjen hos Giganten kostar 59.990:-

osv

Hur kommer det då sig att vissa ser på Klubben som en butik för de som har mer pengar än andra när Giganten slår dem på fingrarna på alla andra produktgrupper?

...Då återstår bara frågan, hur länge dröjer det tills klubben blir överköra gällande produktutbud på HiFi? = Hur länge dröjer det tills Giganten och MM väljer att verkligen satsa på detta område?

Jag kommer fortsatt att stödja den kedja som bidrar till att priserna pressas för oss konsumenter och som ger bra service!

Postad 12 February 2010 - 10:13

Unregistered1452
  • Unregistered1452
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Vilken skön tråd!
Bättre än den bästa kriminalromanen ju! ;)

Det som är högintressant nu är ju att följa EG:s fortsatta öden i det här. (HK:s planer är nog de samma som innan)
Kommer dom att bygga ut sin satsning och följa upp med andra tyngre prylar nu?
Kommer personalen att utbildas så att dom kan ha ett normalt samtal med en kund med lite högre kunskaper?
Är det bara ett "piratdåd" för att ta lite marknad av en etablerad HiFi-kedja?
Eller är det tillbaka till kylskåp, kontantkort, brödrostar och annat "highend"? ;)

Skön helg!

P.S. Ska EG ställa ut på Sheraton? :)

Postad 12 February 2010 - 10:22

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
P.S. Ska EG ställa ut på Sheraton?

ha ha ha .... Bästa på länge nu fick jag mig ett gott skratt!

Men jag tror inte de är välkommna där, det är bara en mässa för dom som verkligen har riktigt mycket pengar och har koll på läget. Alla andra stoppas i dörren av inhyrda vakter och hänvisas till stormarknaden! ha ha :)

Postad 12 February 2010 - 10:28

Unregistered1452
  • Unregistered1452
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Alla andra stoppas i dörren av inhyrda vakter och hänvisas till stormarknaden! ha ha :)

Skönt! Jag blev lite darrig där....ett tag! ;)

Postad 12 February 2010 - 10:50

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0
Det blir spännande att se hur EG hanterar teknik supporten. Denon's hemsida hänvisar bara till HK. Är man beredd att ge support från Denon DE eller UK. Fortfarande nyfiken på var EG tar sina apparater vi från. Några spår på lådorna de som köpt?

Postad 12 February 2010 - 10:53

Zordak79
  • Zordak79
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag skrattar åt ni alla "HiFi-nördar" som tycker att ni hör till gräddfilen i samhället, men vad händer när ni inte längre kan finasiera era köp via SMS-lån eller låna av mamma?

Jag kan iofs förstå att ni vill impa på grannen genom att berätta att du minsann har spenderat 400.000 på ett par högtalare som bara finns i fyra exempelar (det gör ju att grannen inte kan vara bättre än dig)

Tacka vet ja de sanna HiFi älskarna som har HiFi som ett genuint intresse och kan uppskatta bra ljud och inte köper prylarna för att tro att de skall tillhöra de "finare" människorna..

Men det är iofs kul att läsa Era inlägg här i debatten, jag ser också fram emot att se Er i lyxfällan på Tv3

Postad 12 February 2010 - 10:59

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Jag skrattar åt ni alla "HiFi-nördar" som tycker att ni hör till gräddfilen i samhället, men vad händer när ni inte längre kan finasiera era köp via SMS-lån eller låna av mamma?

Jag kan iofs förstå att ni vill impa på grannen genom att berätta att du minsann har spenderat 400.000 på ett par högtalare som bara finns i fyra exempelar (det gör ju att grannen inte kan vara bättre än dig)

Tacka vet ja de sanna HiFi älskarna som har HiFi som ett genuint intresse och kan uppskatta bra ljud och inte köper prylarna för att tro att de skall tillhöra de "finare" människorna..

Men det är iofs kul att läsa Era inlägg här i debatten, jag ser också fram emot att se Er i lyxfällan på Tv3

Barnsligt...räknas man som "sann HiFi älskare" bara för att man köper sina apparater på postorder utan att ha provlyssnat?

Postad 12 February 2010 - 11:03

Zordak79
  • Zordak79
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Barnsligt...räknas man som "sann HiFi älskare" bara för att man köper sina apparater på postorder utan att ha provlyssnat?

Nej, man räknas som som HiFi älskare när man bryr sig om produkterna mer än butiken man köper de i. Så om du köper via postorder, via telefon, internet osv osv spelar ingen roll..

Men om man tror man är en bättre människa genom att köpa dyr HiFi på klubben har man inte lämnat sandlådan

(enligt mig)

Postad 12 February 2010 - 11:44

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Hmm lyssna lite nu här. Jag tror faktiskt jag har förklaringen till detta meningslösa krig som råder i den här tråden.
Det antyds ju massa om finsmakare, hifi-älskare och det är en klassfråga vart man handlar samt att det är lite känsligt att köpa en entusiastprodukt på stormarknaden osv.
Vid närmare eftertank så är detta helt naturliga frågor och inte minst med tanke på temperaturen här inne så märker man att ovanstående faktiskt gäller (även om man många försöker förneka det).

Nåja, nu till varför...
Jag tror att det beror på att Denon helt enkelt har ett så brett produktutbud. Det är jätteskillnad på både pris och kundgrupp mellan 1610 och 4810. Som Maveric sagt så anser han att Denons utbud startar vid 3310 (har jag för mig), allt under det räknas inte.
För de som ligger i prisklassen 10000+ så kan jag mycket väl hålla med hans och andras ideer om att en sådan produkt inte hör hemma på stormarknaden och att man vill skydda sin butik även om de har höga påslag.
Å andra sidan så ser det helt annorlunda när vi kommer ner på 5000- nivån där faktiskt de aldra flesta användare ligger. Där håller jag inte alls med på samma sätt. Det är svårt att motivera Svensson att betala 4000kr för en bruksstereo (1610) på HK när den kostar 2300kr på EG. Dock så finns det även finsmakar i denna kategori (själv anser jag mig ligga i lågbudgetklassen mitt mellan svensson och finsmakare) och då blir frågan lite svårare. Personligen anser jag nog att man får välja själv, det var inte helt uppenbart för mig, men i slutändan ansåg jag att prisskillnaden var för stor för att stödja HK.

Det är lite som att ni jämför att köpa en Fiat och en BMW

Postad 12 February 2010 - 11:53

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Nej, man räknas som som HiFi älskare när man bryr sig om produkterna mer än butiken man köper de i. Så om du köper via postorder, via telefon, internet osv osv spelar ingen roll..

Men om man tror man är en bättre människa genom att köpa dyr HiFi på klubben har man inte lämnat sandlådan

(enligt mig)

Tack för klargörandet.

-Den sanna hifi-älskaren bryr sig om produkterna men köper de osedda/olyssnade via telefon/web och prioriterar lägsta pris.
-Sandlåde hifi-nörden bryr sig mer om vilken butik man köper i men har faktiskt möjlighet att prolyssa (låna hem) innan köp.

Vi har helt klart olika åsikter. För mig säger tester och andras åskiter väldigt lite om hur det låter hemma hos mig och vad som passar min smak. Att kunna provlyssna är en förutsättning och att retunera försärkare och högtalare med postpaket är både dyrt och bökigt. Jag skulle aldrig beställa en bil heller utan att provköra bara för att priser var något lägre.

Postad 12 February 2010 - 11:54

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Hmm lyssna lite nu här. Jag tror faktiskt jag har förklaringen till detta meningslösa krig som råder i den här tråden.
Det antyds ju massa om finsmakare, hifi-älskare och det är en klassfråga vart man handlar samt att det är lite känsligt att köpa en entusiastprodukt på stormarknaden osv.
Vid närmare eftertank så är detta helt naturliga frågor och inte minst med tanke på temperaturen här inne så märker man att ovanstående faktiskt gäller (även om man många försöker förneka det).

Nåja, nu till varför...
Jag tror att det beror på att Denon helt enkelt har ett så brett produktutbud. Det är jätteskillnad på både pris och kundgrupp mellan 1610 och 4810. Som Maveric sagt så anser han att Denons utbud startar vid 3310 (har jag för mig), allt under det räknas inte.
För de som ligger i prisklassen 10000+ så kan jag mycket väl hålla med hans och andras ideer om att en sådan produkt inte hör hemma på stormarknaden och att man vill skydda sin butik även om de har höga påslag.
Å andra sidan så ser det helt annorlunda när vi kommer ner på 5000- nivån där faktiskt de aldra flesta användare ligger. Där håller jag inte alls med på samma sätt. Det är svårt att motivera Svensson att betala 4000kr för en bruksstereo (1610) på HK när den kostar 2300kr på EG. Dock så finns det även finsmakar i denna kategori (själv anser jag mig ligga i lågbudgetklassen mitt mellan svensson och finsmakare) och då blir frågan lite svårare. Personligen anser jag nog att man får välja själv, det var inte helt uppenbart för mig, men i slutändan ansåg jag att prisskillnaden var för stor för att stödja HK.

Det är lite som att ni jämför att köpa en Fiat och en BMW

Vad är det för prisskillnad du pratar om ? Har du i överhuvudtaget kollat på HIFI klubbens priser?? Du kan ju inte jämföra deras gamla priser med EG's nya. Om inte så ska du få en länk av mig varsågod http://www.hifiklubb...eiver_svart.htm

Postad 12 February 2010 - 12:04

R1 Uffe
  • R1 Uffe
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0

Men den största anledningen är nog kundservicen efter köpet, detta existerar inte hos dom stora kjedjorna.
Nu är inte HK min favoritbutik direkt då jag blivit dåligt bemött dom få gånger jag satt min fot där så jag kan inte uttala mig så mycket om just deras service mm. Vad jag dock tycker är lite märkligt är att man kan sänka en stärkare med +30% helt plötsligt!

Dålig kundserivce finns överallt, vet ej specifikt vad du menar med kundservice, menar du om man frågor hur man kommer in i olika menyer på recivern & dom inte vet eller om något går sönder ??.

Jag tror till 99% så har dom flesta bara behövt lämna in sakerna ifall dom har varit sönder på EG så har dom fixat resten. Och med tanke hur många besökare EG har så kan dom nog inte börja strula med kunderna. Men sen har vi kanske den där 1% som det strular för. Och sånt händer

Postad 12 February 2010 - 12:17

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Vad är det för prisskillnad du pratar om ? Har du i överhuvudtaget kollat på HIFI klubbens priser?? Du kan ju inte jämföra deras gamla priser med EG's nya. Om inte så ska du få en länk av mig varsågod http://www.hifiklubb...eiver_svart.htm

Jo jag vet att HK har hängt med priskriget, men jag jämför ändå med gamla priserna. HK har tydligt meddelat att detta är en högst tillfällig prissänkning

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.