ett bra riktmärkte brukar väl va ungefär halva nypriset...
Sony VPL-HW50ES
(Projektorer)
|
5
|
(13)
|
Inga priser |
Begagnad Sony VPL-HW50ES (2 inlägg)
|
7 år sedan |
Projektor vs TV till vardagsrum (123 inlägg)
|
11 år sedan |
Projektor lösning för stort öppet rum (11 inlägg)
|
12 år sedan |
Sony VPL-HW50 vs Epson EH-TW9100 (19 inlägg)
|
12 år sedan |
Hur kopplar man produkt till forum? (6 inlägg)
|
13 år sedan |
Köpråd HW30 eller HW50 (10 inlägg)
|
13 år sedan |
Postad 14 March 2015 - 13:53
HW50 presterar i stort sett likvärdig bild med HW55. Den har dock en specad lamptid som är lägre, 3000tim mot 5000tim samt så är HW55 något tystare.
Sonys lampor tillhör dock inte de billigaste och att den börjar närma sig slutet sänker värdet något. Med ny lampa bör den gå att sälja för 17-19.000kr, är min uppskattning. Med befintlig lampa får man nog dra av 2-3000kr på det.
Åldern kan också påverka priset lite upp eller ner. Det är tre års garanti från början och om det finns garanti kvar så är den värd lite mer.
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 14 March 2015 - 13:59
Tror faktiskt jag kan få den för under 14000. Känns som att man borde slå till då.
Tackar för er feedback.
Postad 14 March 2015 - 15:55
Tror faktiskt jag kan få den för under 14000. Känns som att man borde slå till då.
Tackar för er feedback.
Tänk på att få den gamla ägaren att skriva över prime support på dig så får du kanon garanti direkt från Sony...
Postad 14 March 2015 - 18:09
Ska tänka på det med supporten.
En annan fråga jag har är hur det är med lensshiften. Jag har snedtak i mitt blivande biorum och behöver lite info om hur man sätta projektor i förhållande till duken. Antagligen måste jag sätta projektorn ganska långt ner vid väggen. Skulle gissa att den kommer hamna nära centrumpunkten på duken på väggen mittemot.
Något tips på sida (helst med illustrationer) som visar vad man har för möjligheter?
EDIT. Kollade i manualen och ser att detta inte ska vara något problem...
Redigerat av Bourboner, 14 March 2015 - 18:22.
Postad 15 June 2015 - 18:52
Har precis köpt mig en beg Sony vpl-hw50 och fick med en ramspänd duk 92" i köpet, duken är en Grandview Velvet Cinema 16:9 92" funkar jättebra tillsammans förutom när det är för ljust ute. Men jag har kommit fram till att jag ej kan ha en ramspänd duk, skulle vilja köpa en tab tension motorstyrd duk, har kollat in denna https://www.prisjakt...kt.php?p=270724
Är det värt pengarna för denna duk?
Nån som har någon erfarenhet av deras dukar, hjälp uppskattas ![]()
Redigerat av Zero, 15 June 2015 - 18:53.
Postad 16 June 2015 - 13:24
Har precis köpt mig en beg Sony vpl-hw50 och fick med en ramspänd duk 92" i köpet, duken är en Grandview Velvet Cinema 16:9 92" funkar jättebra tillsammans förutom när det är för ljust ute. Men jag har kommit fram till att jag ej kan ha en ramspänd duk, skulle vilja köpa en tab tension motorstyrd duk, har kollat in denna https://www.prisjakt...kt.php?p=270724
Är det värt pengarna för denna duk?
Nån som har någon erfarenhet av deras dukar, hjälp uppskattas
Om det är värt pengarna kan du förstås bara svara på själv. Men Stewart tillverkar några av marknadens bästa dukar och kostar förstås därefter. Väven Firehawk (G4) är en grå, reflekterande, högkontrastväv som är gjord för att undertrycka ströljus i rummet och ger därför en högre kontrast som framförallt lämpar sig i ej optimala rum. Det finns dock bieffekter med denna typ av väv som en del upplever som problematiska, tex shine(glitter) och hotspot(svagare bild utmed kanterna). Därför bör man alltid titta på en sådan duk först för att se hur man upplever för/nackdelar. Det är väldigt personligt om man stör sig och om man inte gör det så ger en högkontrastväv, i mitt tycke, ett väldigt stor lyft för bilden.
Du bör också titta på Euroscreen Linea med deras högkontrastväv ReAct 3.0. Den är klart billigare men även den väldigt bra, speciellt om du inte ska ha större bild än 92" då man tappar lite mer ljus på ReAct, jämfört på Firehawk.
Bästa högkontrastväven, om man vill reducera bieffekterna i bilden till ett minimum, är just nu DNP Supernova 08-85. Problemet är att den inte finns i någon bra konstruktion som kommer ned, utan det är ramspänt som gäller. Så det funkar inte så bra för dig, tyvärr.
MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 16 June 2015 - 18:06
Tack så hemskt mycket Marcus för grymt svar ![]()
Jag börjar tänka om igen att jag kanske kör ramspänd duk ändå, DNP Supernova 08-85 blev jag nyfiken på nu, vad skulle en sådan ramspänd kosta i ca 92"?
Postad 16 June 2015 - 20:25
Med vänlig hälsning,
Postad 17 June 2015 - 12:13
Om jag använder en dnp duk, kan jag montera projektorn uppe i taket och använda den vertikala lenshiften eller är det big no no med denna duk?
Postad 17 June 2015 - 15:46
Om jag använder en dnp duk, kan jag montera projektorn uppe i taket och använda den vertikala lenshiften eller är det big no no med denna duk?
Helst ska du inte ha för stor offset med den. En riktlinje är att inte ha projektorn mer än 5% över ovankanten av bilden, men sikta på att försöka komma i linje med ovankanten om det är möjligt.
Postad 18 June 2015 - 13:07
Innan jag köper en DNP supernova duk nu med 0,8 i gain så har jag läst att den äter mycket ljus, hur kommer den funka med min sony hw50? Kommer det kännas väldigt dassigt eller? Känns lite nojigt när det är så mycket pengar om man inte blir nöjd...
Postad 18 June 2015 - 13:36
Bästa är förstås om du kan åka till en butik och simulera så gott det går hur just din tänkta kombination skulle fungera. Men har svårt att tro att det inte skulle bli bra på en så pass liten duk då HW50 är relativt ljusstark även i lågt lampläge.
Postad 18 June 2015 - 14:23
Innan jag köper en DNP supernova duk nu med 0,8 i gain så har jag läst att den äter mycket ljus, hur kommer den funka med min sony hw50? Kommer det kännas väldigt dassigt eller? Känns lite nojigt när det är så mycket pengar om man inte blir nöjd...
HW50 levererar i princip samma ljusflöde som HW55, i alla fall när lampan är ny. Jag kör själv en 100" DNP Supernova 08-85 ihop med HW55 hemma och det ger ca 15fL kalibrerad med iris fullt öppen och lampan på low. Så du lär antagligen få strypa ljusflödet något eftersom duken är mindre, men det beror förstås på hur mörkt rummet är.
Redigerat av Marcus_TheRock, 18 June 2015 - 14:24.
Postad 18 June 2015 - 17:45
Ja jag har ju bara läst positiva saker om denna duk, mitt rum är ju relativt ljust med vita väggar, men på höst, vintern och våren så är det ju ganska mörkt iaf, men hoppas det blir bra ![]()
Postad 18 June 2015 - 18:00
Ja jag har ju bara läst positiva saker om denna duk, mitt rum är ju relativt ljust med vita väggar, men på höst, vintern och våren så är det ju ganska mörkt iaf, men hoppas det blir bra
Att läsa är en sak, men bäst är alltid att titta själv så att du gillar dess egenskaper. Försök att hitta en butik som kan dema den för dig så får du svaret. Bor du i södra Sverige så har vi en duk för visning iaf, vet inte hur möjligheterna ser ut i övriga Sverige men tror att HD Life som finns här på forumet även visar den i Stockholm.
MVH
Postad 18 June 2015 - 18:55
Postad 18 June 2015 - 19:22
Ja jag har ju bara läst positiva saker om denna duk, mitt rum är ju relativt ljust med vita väggar, men på höst, vintern och våren så är det ju ganska mörkt iaf, men hoppas det blir bra
Fick min Supernova igår och tro mig, den är ruskigt bra! Ingen som helst shine eller smutsighet i bilden vilket var avgörande i mitt val av duk. Hotspotting existerar heller inte vad jag kan se.
Var lite orolig att ljuset inte skulle räcka till med den lägre 0.8 gainen men tycker det funkar riktigt bra och då kör jag i låga lampläget med en större duk än den du planerar för. Dock inte med HW55 utan med VW500.
Postad 18 June 2015 - 19:32
Tack för hjälpen allihopa, ja min duk är ju bara 92" så det borde funka faktiskt, sen kommer jag köpa ny projektor när sony släpper nån som fixar ultra-hd och för vettig peng, så vill ha bra duk redan nu iaf..
Postad 18 June 2015 - 21:01
Roligt att fler och fler uppskattar egenskaperna denna duk har då jag har lobbat mycker för dess egenskaper.
Jag har själv denna duk och kör med Sony HW50 i ljust vardagsrum med möjlighet till mörkläggning.
Om någon vill se den i aktion och har vägarna förbi Stockholm är det bra att höra av sig via PM.
Postad 18 June 2015 - 22:08
08-85 ger en helt ren bild och det känns lite som att ha en stor plasma på väggen. När det gäller ljusreflektioner så är den dessutom väldigt effektiv på att ta bort studsande ljus mot taket.
Redigerat av Mentos, 26 June 2015 - 16:16.
Postad 18 June 2015 - 23:11
Postad 21 June 2015 - 13:48
När jag räknar fram kastavståndet på nätet så får jag fram att jag ska sätta min HW50 på ett avstånd av 340cm ifrån min 92" duk, hur ska man tänka här, är det bästa att använda så lite zoom som möjligt? Är det ens möjligt att sätta den på 510cm avstånd, skulle bli snyggast men självklart sätter jag den på 340cm om det är bäst.
Postad 21 June 2015 - 13:52
Du vill inte använda ändlägena, så dra inte i ändläget ( men du kan gå nära ) . . sen ger vidvinkel mer ljus. . .jag har 330cm från baffelvägg till bakvägg o kör en 92" duk
Postad 24 June 2015 - 08:49
Om jag sätter DNP SUPERNOVA 0,8 duken så jag sitter och tittar lite snett uppåt blir det ett problem då, kan tyvärr inte sätta den så mycket längre ner då jag har min center inbyggd i väggen där, vad tror ni som har denna duk?
Postad 24 June 2015 - 09:22
Postad 01 July 2015 - 20:53
Jag har ju en HW50 och har hört när många jämför med HW40 att den sistnämnda har helt öppen iris med full ljusstyrka hela tiden, men att den på HW50 är ställbar, men vart ställer jag in irisen nånstans?
Postad 02 July 2015 - 05:23
Under Cinema Black Pro menyn finner du dom olika iris lägena.
Ah tack detta ska provas ![]()
Postad 02 July 2015 - 08:23
Såg att du frågat i en annan tråd angående iris funktionen på HW50 och svaret är att det finns tre lägen att välja mellan:
Skärmavbild 2015-07-02 kl. 09.19.51.png 73.81K
4 Antal nerladdningar
Postad 02 July 2015 - 17:48
Såg att du frågat i en annan tråd angående iris funktionen på HW50 och svaret är att det finns tre lägen att välja mellan:
Man tackar ![]()
Postad 24 September 2015 - 11:43
Kan jag styra min hw50 med nån app i min iphone via nätverket, eller är det bara original ir fjärren som gäller?
Postad 24 September 2015 - 16:36
Vilket iris läge kom du fram till funkar bäst med dina förutsättningar? Föredrar själv det manuella läget då jag upplever kontrasten och svärtan tillräckligt bra.
Passerade tidigare i somras 2000h på första lampan och beställde idag en ny så man man inte riskerar att bli utan under hösten/vintern. Kommer behålla den gamla för säkerhets skull som reserv då den fortfarande fungerar bra.
Postad 24 September 2015 - 16:57
Kändes som att auto fungerade bäst för mig, men hann ärligt talat inte testa de olika så mycket, nu har jag fått upp projektorn i taket och nya stärkaren är inkopplad med atmos, så nu ska jag testa igen och se vilket läge jag gillar. Kommer nog behöva köra med fullt tryck hela tiden då jag har vita väggar som förstör en hel del.
Har faktiskt oxå precis köpt en ny lampa då min passerat 1500 timmar, även jag kommer nog spara den gamla dock.
Postad 24 September 2015 - 19:35
Kan förstå att du gillade auto irisen då den arbetar relativt diskret, tänker framförallt Limited läget men funkar även bra i det mer aggressiva Full läget.
Vad tycker du om Reality Creation funktionen? Själv tycker jag funktionen är för grov och gör att skärpan ser onaturlig ut även med reglaget neddraget på 0. Visst kan det fungera ibland beroende på materialet man ser men tycker ändå funktionen gör mer skada än nytta och väljer därför att inte använda den.
Blev det nån DNP duk eller kör du fortfarande med Grandview duken?
Postad 24 September 2015 - 20:18
Jag trodde inte jag skulle gilla Reality Creation alls, men jag måste säga att hittills så tycker jag verkligen om den funktionen, så jag kör faktiskt med det på.
Jo jag har köpt en DNP duk, men har inte satt upp den ännu, den ligger fortfarande i sin kartong, så kör än så länge med Grandview duken, men nu är jag verkligen fast i projektor världen igen, nästa uppgradering vill jag helst ska vara ett hus där jag kan bygga en biogrotta ![]()
Redigerat av Zero, 24 September 2015 - 20:18.
Postad 24 September 2015 - 21:27
Där ser man, vissa tycks gilla Reality Creation andra inte så är det bara.
Okej så det blev en DNP tillslut. Har själv inte haft möjligheten att den ännu, men hade tänkt göra det för det verkar vara den enda högkontrastduken som jag skulle kunna stå ut med. Använder idag en vit Solidpix 92" i ett ljust men mörklagt vardagsrum och tycker det funkar bra men ska som sagt ta och titta närmare på DNP duken vid tillfälle.
Nej en biogrotta hade man inte tackat nej till, där HW50 även skulle fungera bra då den är väldigt allround.
Postad 26 September 2015 - 13:20
Ja men bygger jag hus så vill jag verkligen bygga min ultimata hemmabio, då vill jag nog ha en Sony VW320 eller VW520 eller liknande som finns då, men den måste ha HDR så 320 går ju redan nu bort.
Postad 28 September 2015 - 11:46
Fick nya lampan hem levererad idag som är original inkl original hus och ett nytt luftfilter. Får se när jag hinner installera den bara men till helgen blir det i varje fall.
IMG_3078.jpg 108.21K
2 Antal nerladdningar
Postad 28 September 2015 - 14:34
Hm nu blir jag lite fundersam, jag beställde en original lampa utan hållare iofs, fick hem min, men det var en philips lampa, kanske ska vara så?
Postad 28 September 2015 - 17:57
Postad 28 September 2015 - 20:17
Vart beställde du (Dr. Zaius) din lampa o filter ifrån?
Min passerade ganska exakt nyss
2000 timmar..
Har tittat runt och bla Belys.se säljer "original" lampan löst utan hus, och det precis som Zero skriver är då oftast Philips.
Det är säkert ingen dålig lampa, eller rent av är det kanske Philips som gör Sonys lampor.
Men det känns som ett säkert kort att köpa original med hus o hela klabbet för att vara på den säkra sidan.
Hittade lampan med hus på Dustin för 2999:-, känns som en rimligt pris!? Får uppfattningen att den ligger runt 3500:- på andra sidor.
Rätta mig om jag har fel.
Redigerat av Firre77, 28 September 2015 - 20:28.
Postad 28 September 2015 - 23:46
Tyckte också det kändes säkrast att köpa allt original, beställde själv från Belys och fick ge 3 618:- inkl frakt.
Installerade den nya lampan för en stund sen och på både den gamla och nya lampan står det Philips så det lär vara dom som tillverkar Sonys LMP-H202 lampor.
Postad 29 September 2015 - 05:22
Ok men då verkar det ju som att även jag fått en original lampa, ska vänta lite med att byta min då den "endast" gått 1500 timmar ännu..
Postad 29 September 2015 - 07:31
Även om som sagt, köpa allt i ett känns säkrast så tänker jag att behöva betala 1300 ish för något man redan äger känns ju så där...
Någon som har erfarenhet av att peta i en ny lampa i befintligt hus? Är det plug and play så att säga, eller behöver man damma av löd pennan, häftmassan, kulhammaren o den berömda keno turen?
Redigerat av Firre77, 29 September 2015 - 08:46.
Postad 29 September 2015 - 09:45
Testade en gång att ta i och ur lampan från huset på min gamla AE900 vilket inte var så svårt även om det var lite pilligt förstås och krävdes inte mer än en stjärnskruvmejsel och ett par skyddshandskar. Sen hur lämpligt det är att återanvända det gamla huset när man sätter i en ny lampa har jag ingen aning om men billigare blir det ju.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Begagnad Sony VPL-HW50ES
16 bilder
85 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?