JVC's 2014 års modeller: DLA-X35, DLA-X500R, DLA-X700R, DLA-X900R
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 19 december 2014 - 16:17
Får du fulla garantier m.m. så är väl det inte så dåligt dom går ju för runt 16000 begagnade och då har du ingen garanti....18 ville dom ha... Så de e ju inte så bra då egentligen... Hmm
Postad 19 december 2014 - 16:44
18 ville dom ha... Så de e ju inte så bra då egentligen... Hmm
Visst ett bra pris

Tänk på att dom har sålt dem för 20000kr inklusive glasögon och 3d emitter kan ju vara bra att trycka på med...
Vad får du det ifrån?
Postad 19 december 2014 - 16:46
Redigerat av jimjans, 19 december 2014 - 16:47.
Postad 19 december 2014 - 16:48
Jag tycker fortfarande det är underbart att de inte lyckat lösa hdmi frysningarna hade även dessa på mina x3:a x30:a när jag växlade mellan källor..
Finns inga sådana rapporterade problem på x35;an.. Även jag har inga problem med det längre, så då får man säga att det är löst

Postad 19 december 2014 - 16:49
Lyckas få det på både x35:an och 500:an jag hade hemma hos mig.Finns inga sådana rapporterade problem på x35;an.. Även jag har inga problem med det längre, så då får man säga att det är löst
får kasta utgång på förstärkaren för att få igång den igen..
Det blir en liten fyrkant i högra hörnet med streck och projektorn slutar svara..
Redigerat av jimjans, 19 december 2014 - 16:53.
Postad 19 december 2014 - 16:53
Lyckas få det på både x35:an och 500:an jag hade hemma hos mig.
får kasta utgång på förstärkaren för att få igång den igen..
Grattis, byt förstärkare. Lämnar det där, matar inge mer

Postad 19 december 2014 - 16:56
Men jag tycker bara det är konstigt när man inte får det på andra projektorer typ infocus epson sony med samma grejer då måste det väl vara något JVC gör fel eller?Grattis, byt förstärkare. Lämnar det där, matar inge mer
Postad 19 december 2014 - 20:44
Får bli morgondagens leksak... =)
Postad 19 december 2014 - 22:14
Grattis..Nu ikväll fick vi ett SMS att projjen finns för uthämtning på Posten... =)
Får bli morgondagens leksak... =)
Postad 21 december 2014 - 01:01
dom hade 10% på projektorer samtidigt som de skickade med 3d kittet på Elgiganten..Visst ett bra pris
Dock kolla igenom den ordentligt eftersom den är återlämnad, pixelfel kan förekomma bl,a..
Vad får du det ifrån?
Postad 21 december 2014 - 02:36
3dbilden är rätt fladdrig vid snabbare rörelser, men det blir väl så med bara 60hz i 3dläge?!
Åsså tycker jag fläkten låter väldigt högt om man slår över till 3dbildinställningen, synd att de bara finns hög å låg på lampinställningen...
Men på det stora hela väldigt nöjd än så länge, fick till å med min gamla Yamaha RX-V2600 att putta igenom 3dbild, visserligen bara en 720p sbs som jag sedan slog på 3dläget i projjen, kanske inte hade klarat det om jag matat med bluray från ps3an, drog en separat hdmi till den...
Postad 21 december 2014 - 09:43
Kopplat upp projjen idag, jävlar vilket lyft bildmässigt mot min Epson TW-520...
Det är en riktigt go projektor

Åsså tycker jag fläkten låter väldigt högt om man slår över till 3dbildinställningen, synd att de bara finns hög å låg på lampinställningen...
Vad skulle ha funnits i stället?
Redigerat av mcmike, 21 december 2014 - 10:15.
Postad 21 december 2014 - 11:13
Det är en riktigt go projektor
![]()
Vad skulle ha funnits i stället?
Kunde ju funnits nåt mellanläge där inte fläkten låter så förbaskat högt... Visst gjorde det skillnad ljusmässigt att ha det läget igång men tror nog jag kommer köra i låga läget på lampan ändå när jag kör 3d...
Postad 21 december 2014 - 11:23
Kunde ju funnits nåt mellanläge där inte fläkten låter så förbaskat högt... Visst gjorde det skillnad ljusmässigt att ha det läget igång men tror nog jag kommer köra i låga läget på lampan ändå när jag kör 3d...
Har inte kört någon av min enheter annat än i det låga läget, kan inte påstå att jag tycker den lät mye då. Höga läget då bär det iväg

Postad 21 december 2014 - 21:15
Hur kalibrerar ni för 3D?
Har försökt att googla lite och i två recensioner så står det att 3D läget är bra som det är. Kör ni utan ändringar?
Postad 22 december 2014 - 21:01
_________________________________________________________________________________
Vilka olika bildlägen har ni sparat i linsminnet?
Postad 26 december 2014 - 11:20
Ok, tänkte mer om det är något specifikt man borde stänga av eller slå på.
3D läget upplevde jag också som det "bästa" att kör i. Slå av allt skit och ställ in Kontrast/ljusstyrka och fäg med DVE skivan. Gör detta genom 2/3D konverteringen

Postad 26 december 2014 - 17:17
Postad 01 januari 2015 - 20:11
Just nu har jag bara tre lägen,
1.78
1.85
2.35
4:3 kör jag i 1.78 läget
Postad 03 januari 2015 - 10:37
1:78
1:85
2:35
2:40
Samt att jag har ett icke standard format som jag använder när jag spelar.
Kör på en 2:37 duk och har följande sparat:
1:78
1:85
2:35
2:40
Samt att jag har ett icke standard format som jag använder när jag spelar.
Postad 03 januari 2015 - 13:07
Men 2.20 då? Finns ett gäng, Cleopatra, Patton, 2001, My fair lady osv
Postad 03 januari 2015 - 13:41
*edit: svarar via mobilen har inte en aning om varför det blir dubbel text
Redigerat av AngelA1, 03 januari 2015 - 13:43.
Postad 04 januari 2015 - 10:59
Provade Avatar i 2.20 och hade jag bara haft en VP som tar bort överflödig bild så hade det nog sett bra ut
Postad 11 januari 2015 - 09:00
Postad 11 januari 2015 - 09:27
Du är inte nöjd med bilden från X500/700/900?
Postad 11 januari 2015 - 09:39

Jag är inte heller säkert på att demon av x700 jag fått var "perfekt" då det var ett ex som bara kommit till butik, lite beta antar jag. Det exemplaret var i alla fall inte tillräckligt bra (men som sagt, det drogs med lite skumma fel som jag tror har med "beta" läget den var i).
Nu är jag inte en sådan som jagar pixlar, men i och med att till och med 4k media börjar speccas så vore det fint om man kunde investera i en "full" 4K modell. Men jag inser ju så klart att det mycket väl kan innebära kompromisser i andra kvaliteter (typ pris, skärpa eller som i VW500ans fall, kontrast).
Jag hänger inte alls med i releasecyklerna, men det är på hösten det brukar komma saker va?
Postad 11 januari 2015 - 09:44
Jag är inte heller säkert på att demon av x700 jag fått var "perfekt" då det var ett ex som bara kommit till butik, lite beta antar jag. Det exemplaret var i alla fall inte tillräckligt bra (men som sagt, det drogs med lite skumma fel som jag tror har med "beta" läget den var i).
Får man fråga vilka de skumma felen var?
Postad 11 januari 2015 - 10:08

Så man får ev. vänta ett tag till om man vill få fullt stöd.
Behöver man inte det så är ju bla X500 och dess större syskon inte ett dumt köp enligt vad jag sett och läst.
Gillar man svärta så är ju JVC som bekant i en egen klass och kontrastomfånget är ju riktigt bra.
Avforum.com uppmätte kontrasten på Sony HW-55 utan irisen till ~6000:1, 11000:1 med maximal iris.
JVC X500 uppmätte Avforum.com till 40000:1.
Men om du kan sitta nöjd ett tag till (1-2år?) med din nuvarande (CRT?) så är det ju finnas 4k projektorer med fullt stöd och samtidigt till bra pris.
Dock så är det ju som du säger, att optiken t.ex. oftast är sämre oavsett hur länge man låter projektorerna gå ned i pris.
Bästa köp är kanske ett begagnat ex av nästa generations toppmodeller med fullt 4k BD stöd och bra optik?
Postad 11 januari 2015 - 14:39
dels hade den HDMI sync problem, men det är ju direkt firmware saker.Får man fråga vilka de skumma felen var?
Men det fanns ryckningar i bilden (som när man inte syncar displayrate till materialets rate), märktes VÄLDIGT tydligt i Avatar, i början i scenen med rymdskeppet mot rymden och planeten. Var inte vackert, kan inte tänka mig att det inte rättats till eller att det var något fel i sync mellan bildkälla och projektor.
Jo, precis, det var det jag undrade. Om det fanns rykten om JVCs nya modeller om de nu skulle vara "säkra" i framtiden så att säga (framtiden = 5år eller liknande).I dag finns det ingen 4k projektor som fixar nya BD 4k-skivorna vad jag vet. Inte ens Epsons nya 9600/10000 fixar det (de är inte 4k, jag vet
).
Så man får ev. vänta ett tag till om man vill få fullt stöd.
Jo, jag har kikat på en del annat och svärta och kontrast är ju anledningen till att jag kikar på JVC. Sony var inte riktigt lika vass där (även om den var väldigt skarp). Jag har sett både x500 och x700, men som sagt det var tidiga exemplar (biomässan innan jul förra året tror jag minsann). Jag har sett bättre, men med andra kompromisser som inte var okey (regnbågar...).Behöver man inte det så är ju bla X500 och dess större syskon inte ett dumt köp enligt vad jag sett och läst.
Gillar man svärta så är ju JVC som bekant i en egen klass och kontrastomfånget är ju riktigt bra.
Avforum.com uppmätte kontrasten på Sony HW-55 utan irisen till ~6000:1, 11000:1 med maximal iris.
JVC X500 uppmätte Avforum.com till 40000:1.
Story of my lifeMen om du kan sitta nöjd ett tag till (1-2år?) med din nuvarande (CRT?) så är det ju finnas 4k projektorer med fullt stöd och samtidigt till bra pris.
Dock så är det ju som du säger, att optiken t.ex. oftast är sämre oavsett hur länge man låter projektorerna gå ned i pris.

Det är ju alltid lätt för människan att köra "status quo", dvs inte ändra. Men den stora kompromissen nu (då den är uppe och justerad) är ju ljudnivån så jag får väl bygga en hushbox helt enkelt. Blir så oerhört stort bara, försvinner ju en kubikmeter

Det fina med att vänta är att den summa jag lagt undan på "projektorkontot" ökar hela tiden

Beror på vad man menar med bästa köp. Mest per kr kanske, men bästa köp för mig är något jag blir nöjd med och som jag kan sitta nöjd med ett par år.Bästa köp är kanske ett begagnat ex av nästa generations toppmodeller med fullt 4k BD stöd och bra optik?
Redigerat av nombz, 11 januari 2015 - 14:40.
Postad 11 januari 2015 - 18:23
Gällade ryckningar i bilden så är ju det inget som ska förekomma. Sen visst, vissa projektorer fixar ju panoreringar bättre än andra. Men de ska absolut kunna spela upp 24fps utan problem.
Postad 11 januari 2015 - 18:52
Angående HDMI sync-problemen så är de numer åtgärdade via firmware som du är inne på.
Inte alls säkert att de är uppdaterade med den senaste. Bör man kolla upp före, om man inte vill göra det själv. Fast det är bus enkelt, tycker jag..

Postad 11 januari 2015 - 21:21
Men det låter i alla fall som jag kanske bör fortsätta med vad jag gör just nu, nämligen vänta (och det är inget jag är bra på

Postad 11 januari 2015 - 21:23
Inte alls säkert att de är uppdaterade med den senaste. Bör man kolla upp före, om man inte vill göra det själv. Fast det är bus enkelt, tycker jag..
Näe precis, ska kolla det direkt jag får hem den i veckan innan den skruvas upp.

Postad 13 januari 2015 - 10:51
Nu har min X500 får tuffat på rejält under julhelgen.
Den sköter sig bra men herregud vad fort man vänjer sig. Den första veckan flinade jag varje dag över den klart ökade ljusstyrkan, åt svärtan och åt den fina skärpan. Nu tittar jag bara och är över lag nöjd...men...nu hamnar jag i ett "tråk-slö-mode" som även hände med min förra projektor....jag bara tittar och gör ingen förändring alls

Har inte gjort någon kalibrering öht och inte ändrat nån inställning. Allt är som det var när jag packade upp den sånär som på lampläge low och nån extra motion kontroll som jag tror att jag disablade i början. Ändrar ingen inställning beroende på TV eller typ av film. Kör på Cinema och lågt lampläge...thats it....skittråkig men jag orkar inte hålla på...det är för krångligt.
Borde man göra någon kalibrering nu ? Vet att många pratar varmt om detta. Proffskalibrering eller pilla lite själv ? Tycker det är svårt att pilla själv. Tycker inte att det blir så vansinnigt stora skillnader när jag lekte lite i början. Krävs ju att man har ett bra referencematerial och att bilden är "konstant" för att se skillnad. Under rörliga bilder är det skitsvårt tycker jag.
Skall man nöja sig med att vara "nöjd" eller kan en proffskalibrering göra att jag börjar flina igen ?

Postad 13 januari 2015 - 11:03
1. Den grynighet i bilden som jag upplevde i början är till min glädje borta. Alla Ni som sa att så skulle ske hade rätt. Micke nämnde c:a 170h och det stämde bra tycker jag. Tror jag kommit till 200h nu och märker inte detta längre

2. En sak jag absolut inte är nöjd med att projektorns sätt att lösa/visa "toningar". Har berört detta tidigare i denna tråd. När bilden är "fadad" med mörka fält som långsamt går mot det ljusare så visas detta med gigantiska "coronaringar" som påminner om när man tittar på en grymt dålig upplösning på t.ex ett youtubeklipp. Ser väldigt dåligt ut en kort stund. Vet att vissa säger att det är JVC som avslöjar en dålig källa och så kan det ju vara men i så fall är källan dålig på såväl HD-TV som Blurayfilm...hittar det överallt. Senast i söndags så tittade jag på "hundraåringen" när eftertexterna kom så fanns det en toning i bilden....hela den sekvensen visade med 4-5 gigantiska ringar likt en tecknad "Lonely Tones" intro där röda fält i olika toningar visas.
Är det verkligen ingen X500 ägare som känner igen detta ?? I så fall måste ju min ha någon defekt...jag har ju inte ändrat på något

Postad 13 januari 2015 - 11:49
Hallå
Nu har min X500 får tuffat på rejält under julhelgen.
Den sköter sig bra men herregud vad fort man vänjer sig. Den första veckan flinade jag varje dag över den klart ökade ljusstyrkan, åt svärtan och åt den fina skärpan. Nu tittar jag bara och är över lag nöjd...men...nu hamnar jag i ett "tråk-slö-mode" som även hände med min förra projektor....jag bara tittar och gör ingen förändring alls
Har inte gjort någon kalibrering öht och inte ändrat nån inställning. Allt är som det var när jag packade upp den sånär som på lampläge low och nån extra motion kontroll som jag tror att jag disablade i början. Ändrar ingen inställning beroende på TV eller typ av film. Kör på Cinema och lågt lampläge...thats it....skittråkig men jag orkar inte hålla på...det är för krångligt.
Borde man göra någon kalibrering nu ? Vet att många pratar varmt om detta. Proffskalibrering eller pilla lite själv ? Tycker det är svårt att pilla själv. Tycker inte att det blir så vansinnigt stora skillnader när jag lekte lite i början. Krävs ju att man har ett bra referencematerial och att bilden är "konstant" för att se skillnad. Under rörliga bilder är det skitsvårt tycker jag.
Skall man nöja sig med att vara "nöjd" eller kan en proffskalibrering göra att jag börjar flina igen ?
Oj, det där kunde varit mitt inlägg.
I jämförelse med min gamla proj så ser bilden så naturlig och fin ut. Tänker även lite mer på det i svart/vit som inte var så lyckat på den förra uppsättningen av någon anledning
Postad 13 januari 2015 - 12:39
Postad 13 januari 2015 - 12:46
Postad 13 januari 2015 - 12:55
Jag ska beställa en EyeOne Display 3 med ChromaPure-mjukvaran själv på någon månad.
Ska bli spännande att se skillnaden mellan en DVE-kalibrerad projektorer och en med lite mer noggrann kalibrering.
Postad 13 januari 2015 - 13:31
Jag trodde jag skulle få någon gammal firmware, men icket.
Det var 1211.7 i projektorn?? 1211.6 är ju den senaste på hemsidan.
Någon som vet mer om detta?
Postad 13 januari 2015 - 14:47
Jag tyckte att detta var mycket relevantKanske inte riktigt relevant men min X30 visar också upp precis det som du beskriver.

Postad 13 januari 2015 - 17:24
Fick projektorn nyss
Grattis

Jag trodde jag skulle få någon gammal firmware, men icket.
Det var ju bra..
Det var 1211.7 i projektorn?? 1211.6 är ju den senaste på hemsidan.
Någon som vet mer om detta?
Har väl helt enkelt kommit en ny uppdatering

Redigerat av mcmike, 13 januari 2015 - 17:24.
Postad 13 januari 2015 - 17:34

Jo helt klart. Men det är bara lite skumt att varken JVC själva har den på hemsidan eller att någon på avsforum.com har den.
Lustigt, men det gör knappast ont.

Postad 13 januari 2015 - 23:15

någon som har oppo kopplad till denna och strul med att bilden tappar sync i oppo menyn, rullar på som vanligt när det blir film men det tar några sekunder innan jag får bild, säkert en 5-6sek. såg oxå betydligt mer grain i bilden kontra min hw55a men antar att det är helt normalt då optiken är bättre och att skit i källmatrialet syns bättre.
nu börjar svart bli svart

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar