JVC's 2016 Ärs projektor modeller: DLA-X5000, X7000, X9000
550 svar till detta Àmne
Postad 23 November 2016 - 12:10
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlÀgg
Lite (förvirrade?) betraktelser:
Har nu kollat pÄ min första UHD BluRay som enligt uppgift pÄ nÀtet ska vara mastrad i 4K. Helt klart högre "potential till detaljrikedom" Àn de tidigare 3 st 2K-mastrade titlar jag tittat pÄ. Vad jag menar med "potential till detaljrikedom" Àr att detaljrikedomen varierar enormt mycket mellan olika scener. Filmen Àr Independence Day - Resurgence. Det blir uppenbart att fotograferna i vissa scener har haft stora problem med fokus och att man dÀrefter kastas in i en scen som Àr mer eller mindre helt renderad i 3D eller pÄ annat sÀtt digitalt sammansatt och att detaljnivÄn dÄ kraftigt höjs.
MÄste sÀga att den övergripande detaljrikedomen Àr högre i flera Netflixtitlar i 4K (t ex BerÀttelsen bakom bilderna, Blacklist...) Àn vad den Àr i Independence Day. Netflixtitlarna Àr troligen filmade digitalt i 3-4K eller högre och saknar helt filmkorn m fl andra "biofilmsartefakter". Detta höjer givetvis graden av "renhet" och följdaktigen den upplevda detaljrikedomen. Smaksak vad man gillar, givetvis, men Àven om jag betraktar mig som cineast och stor skeptiker till nymodigheter som DCI, HFR m m sÄ Àr det svÄrt att hÄlla kvar vid att man bör ha ett t ex visst filmkorn och skÀrpedjup endast för att det ska vara "filmiskt". Detta Àr sÄklart helt subjektivt.
Nu vet jag ingenting om hur man har arbetat med inspelningen av ID, men jag gissar att det Ă€r en salig blandning av analog och digitalt filmat samt 3D/digital visual effects. Ă
tminstone fÄr jag det intrycket nÀr jag tittar pÄ den med X5000 och UHD-utgÄvan. 
Oavsett: Att man ens kan se dessa skillnader mellan olika typer av 4K-titlar gör ju att betyget för Ätergivningen pÄ denna projektor mÄste bli mycket högt! BÄde standard BD och UHD och annat ser verkligen sjukt bra ut pÄ den tycker jag. Har inte ens börjat leka med instÀllningar Àn - förutom just vid UHD, för det verkar (lite orovÀckande) som att man inte ens kan ha samma gammainstÀllningar för olika UHD-titlar som har dels endast HDR (t ex Snow White och Mad Max) och dels bÄde HDR och Wide Gamut (ID) - de instÀllningar jag anvÀnde till Snow White och Mad Max funkade inte alls till Independence Day, var tvungen att maxa Picture Tone för att inte bilden skulle becka igen i mörka partier. Fick dÄ dessutom mycket mer sting i ljusa partier.
McMike: Har du lyckats fÄ kalibrerat fram instÀllningar som funkar för alla UHD BD-titlar?
Postad 23 November 2016 - 18:28
Audiostar
-
Audiostar
-
Beroende
-
-
1344 inlÀgg
Lite (förvirrade?) betraktelser:
Har nu kollat pÄ min första UHD BluRay som enligt uppgift pÄ nÀtet ska vara mastrad i 4K. Helt klart högre "potential till detaljrikedom" Àn de tidigare 3 st 2K-mastrade titlar jag tittat pÄ. Vad jag menar med "potential till detaljrikedom" Àr att detaljrikedomen varierar enormt mycket mellan olika scener. Filmen Àr Independence Day - Resurgence. Det blir uppenbart att fotograferna i vissa scener har haft stora problem med fokus och att man dÀrefter kastas in i en scen som Àr mer eller mindre helt renderad i 3D eller pÄ annat sÀtt digitalt sammansatt och att detaljnivÄn dÄ kraftigt höjs.
MÄste sÀga att den övergripande detaljrikedomen Àr högre i flera Netflixtitlar i 4K (t ex BerÀttelsen bakom bilderna, Blacklist...) Àn vad den Àr i Independence Day. Netflixtitlarna Àr troligen filmade digitalt i 3-4K eller högre och saknar helt filmkorn m fl andra "biofilmsartefakter". Detta höjer givetvis graden av "renhet" och följdaktigen den upplevda detaljrikedomen. Smaksak vad man gillar, givetvis, men Àven om jag betraktar mig som cineast och stor skeptiker till nymodigheter som DCI, HFR m m sÄ Àr det svÄrt att hÄlla kvar vid att man bör ha ett t ex visst filmkorn och skÀrpedjup endast för att det ska vara "filmiskt". Detta Àr sÄklart helt subjektivt.
Nu vet jag ingenting om hur man har arbetat med inspelningen av ID, men jag gissar att det Ă€r en salig blandning av analog och digitalt filmat samt 3D/digital visual effects. Ă
tminstone fÄr jag det intrycket nÀr jag tittar pÄ den med X5000 och UHD-utgÄvan. 
Oavsett: Att man ens kan se dessa skillnader mellan olika typer av 4K-titlar gör ju att betyget för Ätergivningen pÄ denna projektor mÄste bli mycket högt! BÄde standard BD och UHD och annat ser verkligen sjukt bra ut pÄ den tycker jag. Har inte ens börjat leka med instÀllningar Àn - förutom just vid UHD, för det verkar (lite orovÀckande) som att man inte ens kan ha samma gammainstÀllningar för olika UHD-titlar som har dels endast HDR (t ex Snow White och Mad Max) och dels bÄde HDR och Wide Gamut (ID) - de instÀllningar jag anvÀnde till Snow White och Mad Max funkade inte alls till Independence Day, var tvungen att maxa Picture Tone för att inte bilden skulle becka igen i mörka partier. Fick dÄ dessutom mycket mer sting i ljusa partier.
McMike: Har du lyckats fÄ kalibrerat fram instÀllningar som funkar för alla UHD BD-titlar?
Har du uppdaterat till senaste mjukvaran sÄ du kan ha rÀtt gamma inst. För hdr .
Postad 23 November 2016 - 20:50
Jokkmokksjocke
-
Jokkmokksjocke
-
Veteran
-
-
2384 inlÀgg
Tufft nÀr det inte finns en standard pÄ HDR överföringen som de gör pÄ TV. Och dessutom svÄrt att fÄ 297 fL
Jag föredrar hittills att slÄ av HDR pÄ proj generellt.
Men jag vill hÄlla med om att UHD ser "krispare" och mer detaljrika överlag av de jag sett pÄ JVC.
Ska bli intressant att se "pÄ riktigt hemma" nÀr jag fÄr hem nya Oppo:n. (nÀr den nu kommer)
P.s Jösses va lÀngesedan jag var hÀr inne och Ànnu lÀngre sedan jag skrev nÄgot...Àr de nÄgot drag ?
Postad 24 November 2016 - 10:32
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlÀgg
Har du uppdaterat till senaste mjukvaran sÄ du kan ha rÀtt gamma inst. För hdr .
Yes, jag har u83.2 och har Àven importerat BT.2020-profilen.
Ă
andra sidan har jag ju hittills bara kunnat anvÀnda JVC:s rekommenderade instÀllningar för HDR och dÀr stÄr ju lite summariskt att man ska stÀlla in bl a Picture Tone lite godtyckligt... Troligen Àr ingen instÀllning som jag har haft optimal. MÄste nog se till att fÄ gjort en riktig kalibrering. Gamman borde iaf gÄ att kalibrera med min gamla i1Pro tycker jag. 
Postad 24 November 2016 - 16:00
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
BÄde ja och nej beroende pÄ filmkvalitén! AnvÀnder mig nÀstan uteslutande av SDR/BT.2020 med UHD material, dÀr man Àven kan ta del av auto(2) iris som jag personligen tycker gör ett bra jobb
Redigerat av mcmike, 24 November 2016 - 16:02.
Postad 29 November 2016 - 14:43
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlÀgg
Aha, Iris har jag inte ens börjat leka med. MÄste kolla in. 
Postad 29 November 2016 - 15:57
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlÀgg
Förresten, nÀr ni skriver att ni kör UHD i SDR - stÀller ni in det i spelaren dÄ?
Postad 29 November 2016 - 18:29
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
Förresten, nÀr ni skriver att ni kör UHD i SDR - stÀller ni in det i spelaren dÄ?
Ja det kan man göra Fast denna kan plocka bort HDR men behÄller all övriga information..
https://www.minhembi...howtopic=326031
Redigerat av mcmike, 29 November 2016 - 18:38.
Postad 01 December 2016 - 00:21
RoMe
-
RoMe
-
AnvÀndare
-
-
156 inlÀgg
...
MÄste sÀga att den övergripande detaljrikedomen Àr högre i flera Netflixtitlar i 4K (t ex BerÀttelsen bakom bilderna, Blacklist...) Àn vad den Àr i Independence Day.
HÄller med dig. Kollar just pÄ Netflix-setien The Crown i UHD och nÀr inte bilden rör sig allför mycket Àr den fantastiskt detaljerad. Vad det gÀller vanlig film via skiva Àr det nog bara Chappie och Batman vs Superman som jag tycker hÄller förvÀntad detaljskÀrpa vid UHD dÀr Chappie Àr "renast". Köpte Panasonics spelare för att kolla pÄ skivor, men Àr för tillfÀllet mer imponerad av Netflix-appen i spelaren...
Mvh/rome
Postad 05 December 2016 - 23:15
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
Ser mörkt ut med en FW för HDR till befintliga projektorer idag, eftersom nya modeller verkar vara pÄ gÄng med förmodad utbytt hÄrdvara? Lite siffror har "lÀckt"..Lillebror verkar ha "samma" kontrast/ljusstyrka som idag 
X5500 - 1700lm - 40k: 1
X7500 - 1900lm - 130k: 1
X9500 - 2000lm - 160k: 1
Redigerat av mcmike, 05 December 2016 - 23:18.
Postad 06 December 2016 - 09:47
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlÀgg
Kalibrerade för REC709-material hÀromdagen med HFCR och i1Pro. Gjorde grÄskala, gamma och gamut. Mycket, mycket bra bild efter det. Min förra JVC blev inte bra dÄ man stÀllde in gamut, troligen för att saturation shift mellan D65 och primÀrer och sekundÀrer blev fel, för man fick en rÀtt sÄ livlös bild. SÄ Àr icke fallet pÄ X5000 - bilden blir glimrande bra efter kalibrering med bara nÄgon liten upplevelse av tappad peak white som enda nackdel. För övrigt bara fördelar med kalibreringen. 
Ska se om jag lyckas förstÄ hur man ska kalibrera HDR-gamman nÄgon dag ocksÄ kanske.
Helt klart Àr detta en projje som jag kan tÀnka mig att leva mycket lÀnge med. Den förra JVC:n hade jag i mÄnga Är. Minns inte ens hur mÄnga. 
Postad 21 December 2016 - 10:10
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlÀgg
NĂ€, nu har jag kalibrerat pĂ„ diverse olika sĂ€tt. Bl a med Spyder 5 och JVC:s egna kalibreringsmjukvara och kan inte se nĂ„got annat Ă€n att det Ă€r nĂ„got allvarligt fel pĂ„ bildkvalitĂ©n pĂ„ Independence Day 2 UHD/HDR. Ăvriga UHD/HDR och allt annat som jag testar med ser hur bra ut som helst pĂ„ denna projektor, men just den filmen verkar inte funka som den ska bildmĂ€ssigt i min setup. 
Projektorn Àr grym för övrigt. 
Postad 21 December 2016 - 20:06
Jokkmokksjocke
-
Jokkmokksjocke
-
Veteran
-
-
2384 inlÀgg
Vad har du för testmaterial nÀr du kalibrerar HDR och BT2020? Och hur löser du gammakurvan, nyfiken :-)
Postad 21 December 2016 - 22:06
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlÀgg
NĂ€, nu har jag kalibrerat pĂ„ diverse olika sĂ€tt. Bl a med Spyder 5 och JVC:s egna kalibreringsmjukvara och kan inte se nĂ„got annat Ă€n att det Ă€r nĂ„got allvarligt fel pĂ„ bildkvalitĂ©n pĂ„ Independence Day 2 UHD/HDR. Ăvriga UHD/HDR och allt annat som jag testar med ser hur bra ut som helst pĂ„ denna projektor, men just den filmen verkar inte funka som den ska bildmĂ€ssigt i min setup. 
Projektorn Àr grym för övrigt. 
Vilka testpatterns anvÀnder du, och vilken process? och hur fÄr du igÄng metadata för HDR10?
Postad 22 December 2016 - 10:13
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlÀgg
Vilka testpatterns anvÀnder du, och vilken process? och hur fÄr du igÄng metadata för HDR10?
Har anvÀnt R Masciolas testpatterns, frÄn USB-minne i Samsung UBD-K8500. Projektorn uppfattar det som HDR (den sÀtter Gamma D automatiskt bl a). Har inte licens pÄ CalMan med HDR-stöd sÄ jag körde med HCFR. Hade vÀldigt svÄrt att förstÄ vilken referensgamma jag skulle vÀlja dÀr - det kanske du vet? Tröttnade pÄ att försöka hitta information om detta och beslutade mig för att köpa en Spyder5 och testa med JVC:s egna autokalibrering.
Jag vet alltsÄ att jag antagligen inte har anvÀnt rÀtt target-gamma med HCFR och att jag nog inte har varit sÀrskilt nÀra nÄgon bra manuell kalibrering för HDR, Men det spelar liksom inte nÄgon jÀttestor roll, för övriga HDR UHD ser ruskigt bra ut med de rekommenderade standardinstÀllningarna för gamma vid HDR frÄn JVC. ID2 ser inte bra ut hur man Àn drar i reglagen liksom. Inte med denna spelare och inte med denna projektor. FrÄgan Àr om det inte Àr nÄgot som skiljer den skivan frÄn de övriga tre (endast) som jag har som gör att min kedja inte riktigt gör rÀtt? Wide Gamut? KÀnns dock inte som att Wide Gamut skulle döda det dynamiska omfÄnget i bilden som jag upplever att nÄgot gör pÄ just ID2.
Och nej, igen, jag har inte alls koll pÄ vad jag mÄ ha gjort rÀtt eller fel vid kalibrering av HDR. Men Äterigen - de övriga HDR-skivorna ser riktigt bra ut (Àven om de kanske inte Äterges helt korrekt). ID2 ser skrÀp ut. 
Postad 22 December 2016 - 10:23
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlÀgg
Vad har du för testmaterial nÀr du kalibrerar HDR och BT2020? Och hur löser du gammakurvan, nyfiken :-)
Som sagt... Jag tror verkligen inte att jag gör helt rÀtt, speciellt med avseende pÄ gamma. Men det saknar liksom betydelse vad jag gör nÀr det gÀller ID2 UHD/HDR - den Àr det nÄt speciellt med som gör att det inte gÄr att fÄ alls lika bra omfÄng i bilden som ens vid vanlig SDR. Och framför allt; JVC:s rekommenderade HDR gamma-instÀllningar funkar tillrÀckligt bra för de andra HDR-skivorna men absolut inte för ID2.
BT2020 just förefaller ganska enkelt att lösa i HCFR men dÀremot blir jag inte klok pÄ vilken referensgamma man ska ha som sagt.
Men igen... Med risk för att vara tjatig - övriga HDR ser livfulla och kontrastrika ut medan ID2 ser ut som att man plötsligt har bytt projektor till en trött LCD frÄn 2005. SDR ser ocksÄ bÀttre ut Àn just ID2.
Postad 26 December 2016 - 21:00
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
Har anvÀnt R Masciolas testpatterns, frÄn USB-minne i Samsung UBD-K8500. Projektorn uppfattar det som HDR (den sÀtter Gamma D automatiskt bl a).
Vilket kastavstÄnd och storlek har du pÄ duken, vit el? FÄr man frÄga vilka instÀllningar du har under gamma D? 
Redigerat av mcmike, 26 December 2016 - 21:08.
Postad 28 December 2016 - 10:07
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlÀgg
Det Àr en ca 3,1 meter bred Seymour Center Stage XD ljudtransparent 2.35:1-duk (vit). KastavstÄndet Àr ungefÀr 4,4 meter vill jag minnas. 
Vad gÀller instÀllningarna under gamma D sÄ har jag mestadels testat med de av JVC rekommenderade. Med dessa ser allt HDR-material förutom just ID2 jÀttebra ut. Om jag drar upp Picture Tone till nÀst högsta sÄ börjar man ana lite mer liv i bilden pÄ ID2, men den Àr fortfarande rÀtt kass dÄ med. 
Redigerat av Unregistered59dcaef6, 28 December 2016 - 10:07.
Postad 29 December 2016 - 12:41
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlÀgg
Gjorde en ny autokalibrering med JVC:s programvara samt Spyder 5 idag. Valde Quality pÄ gamma för att kanske fÄ ytterligare lite precision och Mad Max ser helt underbar ut i omfÄnget och fÀrgerna. ID2 Àr bara en vÀldigt mörk och trÄkig upplevelse fortfarande. Men, det Àr nog sÄ att den ska vara sÄdÀr sjukt mörk inser jag nu nÀr jag kollar pÄ lite screenshots frÄn filmen pÄ nÀtet. Kanske borde ha gjort det tidigare. 
Den Àr ju i stora delar helt igenbeckad och man ser knappt vad som hÀnder. Dessa dumpar visar faktiskt vÀldigt vÀl vad jag upplever frÄn JVC:n:
http://redvdit.com/r...-resurgence-4k/
SkrÀmmande mörk och livlös bild.
Hittade ocksÄ detta citat frÄn regissören:
âFor Resurgence, Roland wanted a really dark look,â he continues. âUsually you fight as a cinematographer to make [a movie] interesting and darker, and the director will say, âI want to see the performance! I want to see their faces!â But Roland would be like, âDarker! Darker!â until there was almost no light hitting the sensor! The way to get away with that is to make sure you have the right kind of eye light â then you can go dark and still be connected to the characters.â
Kan nog ge upp att försöka fÄ bra bild pÄ denna med andra ord. Tycker verkligen inte att de "got away with it". Tycker att ljussÀttningen Àr helt usel och gör att man tappar koncentrationen. Tror faktiskt att denna film hade gjort bÀttre ifrÄn sig bÄde hos kritiker och publik om man hade sett vad som hÀnder i den.
Redigerat av Unregistered59dcaef6, 29 December 2016 - 12:41.
Postad 29 December 2016 - 13:00
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
Kan nog ge upp att försöka fÄ bra bild pÄ denna med andra ord.
https://www.minhembi...28573&p=4387053
Postad 29 December 2016 - 14:14
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlÀgg
Ok, skulle ha kollat den trÄden först kanske. Jag ger bildkvalitén 1/5. Man bör inte ha en ljussÀttning som Àr sÄ mörk och trÄkig sÄ att man först sitter och undrar vad det egentligen Àr som hÀnder och sedan somnar man. 
Postad 22 February 2017 - 08:43
Audiostar
-
Audiostar
-
Beroende
-
-
1344 inlÀgg
Riktigt kul att lÀsa i ljud och bild mellan 4k projar hur x5000 spöade allt ink sony för 100000kr att benq nya riktiga 4k inte skulle vara lika bra hade man trott men att den skulle vara sÄ dÄlig 751.1 kontrast i kalibrerat lÀge! Med en högre prislapp kÀnns som ett super kast köp.
Postad 22 February 2017 - 15:10
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
MĂ€stare
-
-
3110 inlÀgg
Riktigt kul att lÀsa i ljud och bild mellan 4k projar hur x5000 spöade allt ink sony för 100000kr
Jag var pÄ vÀg att sÄga testen eftersom Ljud & Bild tidigare inte har briljerat med sina projektortester, men nÀr jag började lÀsa sÄ sÄg jag att Gorm hade varit med och kalibrerat och han Àr mycket duktig. Det enda jag inte riktigt köper Àr att de inte har vÀgt in den lugnare bild som Sony har i jÀmförelse med JVC. Allt i testen Àr vÀldigt korrekt och bra vÀgt, om man enbart hade tittat pÄ stillbilder. Men sÄ fort det Àr rörelse i bilden sÄ Àr VW550 nÄgra pinnhÄl vassare Àn tex X5000 och de flesta filmer innehÄller ju viss typ av rörelse .
Sen vad man uppskattar och vad man prioriterar kan ju vara olika. Dessutom Àr ju X5000 halva priset mot VW550 sÄ oavsett Àr det ju en vÀldigt prisvÀrd och galet bra projektor.
PS. Har precis fÄtt hit en BenQ W11000 som stÄr hÀr i kartong för utvÀrdering. Har inga jÀttehöga förvÀntningar... 
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 22 February 2017 - 19:30
Colamannen
-
Colamannen
-
ForumrÀv
-
-
757 inlÀgg
Gorm Àr grym!
Projektorerna ser sÀkert bra ut var och en för sig men det finns saker i testet som gör det svÄrt eller omöjligt att jÀmföra de olika maskinerna.
Tex sÄ ger det inte sÄ mycket att sitta och analysera och jÀmföra kontrast med autoirisen pÄ.
Eller att jÀmföra skÀrpa och detaljnivÄ med skÀrpefilter pÄslaget.
Möjligt att Geir skulle varit precis lika förtjust i JVCn Àven med rÀttvisa jÀmförelser men som testet nu genomfördes sÄ Àr det mer instÀllningar Àn prestanda de faktiskt jÀmfört IMHO.
Eller sÄ framkommer det bara dÄligt i text att verkligheten Àr nÄgot mer nyanserad. SvÄrt att fÄ ihop allt pÄ begrÀnsat antal tecken. All heder Är dem som försöker!
Detta ska pÄ inget sÀtt ta nÄgot frÄn x5000 som Àr en grym och vÀldigt omtyckt maskin!!!
Med vÀnlig hÀlsning, Jaocb
Postad 22 February 2017 - 19:51
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
Riktigt kul att lÀsa i ljud och bild mellan 4k projar hur x5000 spöade allt ink sony för 100000kr
Med andra ord förtjÀnar Jvc:n ett fÀste av denna valör/klass 
https://www.youtube.com/watch?v=d3268pcMqSk
Redigerat av mcmike, 22 February 2017 - 19:52.
Postad 23 February 2017 - 13:00
Unregistered65e7cace
-
Unregistered65e7cace
-
Wannabe
-
-
12 inlÀgg
Hej! Jag bestÀllde nyligen min X5000 och den borde anlÀnda snart. Dock har jag ganska urÄldrig utrustning. Varken förstÀrkare eller BD-spelare klarar av 4K. Hur stor skillnad Àr det om jag kör med 1080p och lÄter projektorn sköta uppskalningen. JÀmfört med en spelare som skalar upp. I Grund och botten Àr det ju en 1080p projektor med tvÄ paneler som gör e-shift-magi.
Postad 23 February 2017 - 14:32
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlÀgg
Sethp3D>> Min receiver klarar inte 4K heller sÄ jag har kopplat 4K-spelaren (Samsung UBD-K8500) direkt till projektorns ena HDMI-ingÄng och sÄ har spelaren en sekundÀr HDMI-utgÄng som skickar endast ljud och den har jag kopplat till förstÀrkaren. Funkar kanon! 
Spelaren kostar vÀl ca 2500 kr och Àr dessutom fenomenalt bra pÄ Netflix-uppspelning i HD och 4K! 
Postad 24 February 2017 - 22:52
Unregistered65e7cace
-
Unregistered65e7cace
-
Wannabe
-
-
12 inlÀgg
Tack för svar!  har försökt fÄ grepp om projectorcentral och Àr lite nojig att avstÄndet mellan projektor och duk kommer vara för kort. TÀnker köra kortsidan av vardagsrummet sÄ det Àr 3.60 vÀgg till vÀgg. Har jag gett mig ut pÄ hal is hÀr?
Postad 25 February 2017 - 08:01
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
Tack för svar! har försökt fÄ grepp om projectorcentral och Àr lite nojig att avstÄndet mellan projektor och duk kommer vara för kort. TÀnker köra kortsidan av vardagsrummet sÄ det Àr 3.60 vÀgg till vÀgg. Har jag gett mig ut pÄ hal is hÀr?
Beror pÄ hur stor duk du egentligen tÀnkt? RÀkna 3m lins/duk och med max zoom fÄr du dÄ ut 95". Kom ihÄg att projektorn Àr riktigt ljusstark sÄ ljus kommer finnas och bli över. Ev lite för mycket 
Redigerat av mcmike, 25 February 2017 - 08:07.
Postad 25 February 2017 - 08:58
Unregistered65e7cace
-
Unregistered65e7cace
-
Wannabe
-
-
12 inlÀgg
Beror pÄ hur stor duk du egentligen tÀnkt? RÀkna 3m lins/duk och med max zoom fÄr du dÄ ut 95". Kom ihÄg att projektorn Àr riktigt ljusstark sÄ ljus kommer finnas och bli över. Ev lite för mycket 
Ursprungliga planen var en 114" 2.35:1 duk. Men eftersom 2.35:1 krÀver Ànnu mera Zoom
sÄ vet jag inte om jag skall satsa pÄ en 16:9-duk istÀllet.
Postad 25 February 2017 - 09:07
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
Om du inte har möjlighet att Àndra ditt avstÄnd sÄ kan du inte fÄ ut mer Àn ovan nÀmnda storlek i 16:9. För att projektorn ska fixa 114" i 2:35:1 behövs 3.7 meter lins/duk tyvÀrr.. NÀr det gÀller formatet pÄ duken sÄ tycker jag personligen att 2:35:1 Àger till film ihop med en JVC 
Redigerat av mcmike, 25 February 2017 - 09:09.
Postad 25 February 2017 - 09:29
Unregistered65e7cace
-
Unregistered65e7cace
-
Wannabe
-
-
12 inlÀgg
Om du inte har möjlighet att Àndra ditt avstÄnd sÄ kan du inte fÄ ut mer Àn ovan nÀmnda storlek i 16:9. För att projektorn ska fixa 114" i 2:35:1 behövs 3.7 meter lins/duk tyvÀrr.. NÀr det gÀller formatet pÄ duken sÄ tycker jag personligen att 2:35:1 Àger till film ihop med en JVC 
Tror inte grannen gillar att jag sÀtter projektorn dÀr inne 
Jo precis jag Àr en scope-Àlskare och 2.35:1 har alltid varit planen. Om 95" 16:9 Àr det jag klarar med 3m avstÄnd sÄ SÄ borde 90" 2.35:1 vara ok enl min projector-central kalkyl. SÄ jag gÄr frÄn 2.65m bred duk till 2m
Vi inte planer pÄ att bo kvar hÀr för evigt. Att möblera om skulle betyda en elektrisk duk.
Postad 25 February 2017 - 09:37
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
Om 95" 16:9 Àr det jag klarar med 3m avstÄnd sÄ SÄ borde 90" 2.35:1 vara ok enl min projector-central kalkyl. SÄ jag gÄr frÄn 2.65m bred duk till 2m
Vi inte planer pÄ att bo kvar hÀr för evigt.
Helt korrekt 
Vi inte planer pÄ att bo kvar hÀr för evigt. Att möblera om skulle betyda en elektrisk duk.
Se dÀr! Du/ni behöver inte knacka pÄ hos grannen Har du möjlighet sÄ Äk pÄ en demo, kan du i lugn och ro göra valet av bl,a dukstorlek..
Postad 25 February 2017 - 12:57
Unregistered65e7cace
-
Unregistered65e7cace
-
Wannabe
-
-
12 inlÀgg
Finns ju en lösning för bredare bild i 2.35:1 och det Àr en anamorf  oooch dÀr sprang budgeten ivÀg  börjar vÀnja mig vid tanken vid en tvÄmetersduk. Blir ju lite billigare och dÀrmed pengar över till en 4k spelare 
Jag har faktiskt en anamorf till min iPhone sÄ all semesterfilm Àr i cinemascope
Postad 27 February 2017 - 10:54
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
börjar vÀnja mig vid tanken vid en tvÄmetersduk. Blir ju lite billigare och dÀrmed pengar över till en 4k spelare 
Panasonic och Jvc trivs vÀldigt bra ihop och Àr "prisvÀrd" nu 
http://www.elgigante...re-dmp-ub700egk
Postad 01 March 2017 - 22:04
Unregistered65e7cace
-
Unregistered65e7cace
-
Wannabe
-
-
12 inlÀgg
Idag anlÀnde den. Har ingen duk Ànnu fick testköra den pÄ vÀggen. Nu Àr detta ett demoex sÄ den Àr kalibrerad pÄ nÄgot vis sÄ user 1 kÀndes bra för mig  ett par veckor kvar tills jag kan fÄ assistans att montera duken. Men ja, ljusstark Àr den
Postad 17 March 2017 - 08:14
Unregistered65e7cace
-
Unregistered65e7cace
-
Wannabe
-
-
12 inlÀgg
Sethp3D>> Min receiver klarar inte 4K heller sÄ jag har kopplat 4K-spelaren (Samsung UBD-K8500) direkt till projektorns ena HDMI-ingÄng och sÄ har spelaren en sekundÀr HDMI-utgÄng som skickar endast ljud och den har jag kopplat till förstÀrkaren. Funkar kanon! 
Spelaren kostar vÀl ca 2500 kr och Àr dessutom fenomenalt bra pÄ Netflix-uppspelning i HD och 4K! 
Har lÄnat hem en sÄdan Spelare frÄn hi-fi klubben och har haft lite handskakningaproblem nÀr jag kör material i 60hz frÄn Plex bytte HDMI kabel till min Supra som jag skall ha vid installationen och det blev inte bÀttre. Annars fungerar den bra med Netflix oavsett upplösning och Àr snabbare Àn min gamle hÀck till BD-spelare. Skall ha kvar den nÄgon vecka till innan jag bestÀmmer mig. men det enda jag ser i 60hz Àr Last week tonight. Vilket jag kan se via Apple TV.
Postad 21 March 2017 - 14:18
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlÀgg
Ok, jag har aldrig testat frÄn nÄgon mediaserver, sÄ dÀr kan sÀkert finnas problem som jag inte har mÀrkt av. 
Postad 21 March 2017 - 17:49
Unregistered65e7cace
-
Unregistered65e7cace
-
Wannabe
-
-
12 inlÀgg
Nu Àr det Ànnu tokigare. FÄr sÀllan bild frÄn apparaten. No input :/ rÀtt mÄnga som beskriver det felet frÄn diverse forum. Kan vara det blir en Panasonic istÀllet.
Postad 22 March 2017 - 09:41
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlÀgg
Hmmm... Ja, alltsÄ 4K fick jag inte att funka med nÄgon annan kabel Àn Supras. SÄ, om du har lÄngt till projen frÄn spelaren (jag har ca 8 meter) sÄ spelar kabeln stor roll.
Men det funkar inte med Supra HDMI för dig heller?
Jag har inte haft ett enda problem med överföringen sedan jag kopplade in Supra-kabeln.
Postad 01 June 2017 - 21:03
Unregistered65e7cace
-
Unregistered65e7cace
-
Wannabe
-
-
12 inlÀgg
Har kört med panasonics UB700 spelare ett tag nu och sÄg att den mÄste stÀllt om sig till 4k 4:2:0 efter senaste firmware uppdateringen. Jag försökte Àndra till 4:4:4 men fÄr dÄ no input-meddelande frÄn projektorn tills den switchar tillbaka till 4:2:0 jag har kört 4:4:4 tidigare. NÄgon med tex UB900 med samma problem?
Redigerat av Unregistered65e7cace, 01 June 2017 - 21:03.
Postad 09 October 2017 - 19:13
mcmike
-
mcmike
-
Ăber-Guru
-
-
10990 inlÀgg
VÀcker liv i trÄden med en ny X5000 för endast 29990kr genom .... 
https://www.hembiobu...-jvc-dla-x5000/
Postad 10 October 2017 - 21:04
Octopussy
-
Octopussy
-
Veteran
-
-
1868 inlÀgg
Tack för tipset, jag knep den sista hos hembiobutiken 
Postad 10 October 2017 - 23:17
Unregistered65e7cace
-
Unregistered65e7cace
-
Wannabe
-
-
12 inlÀgg
attans! Jag som behövde en i sovrummet
Postad 04 July 2018 - 19:13
martiin82
-
martiin82
-
ForumrÀv
-
-
565 inlÀgg
Gammal trÄd men testar hÀr med, klippt frÄn PS4 pro-trÄden:
HjÀlp
Kortfattat:
PS4 pro - hdmi - förstÀrkare (ej 4K) - hdmi - jvc x5000 (4K proj)
Detta funkar klockrent, 1080p sÄklart pga förstÀrkaren.
Ville testa 4k sÄ jag körde:
PS4 pro - hdmi - jvc x5000
Resultatet blir blĂ„ bild och infon âingen signalâ...
NÄgon som har en aning om vad det Àr som felar?
Hade det lÄst sig vid 1080p men ÀndÄ kommit bild hade jag förstÄtt att det nog Àr kabeln som begrÀnsar, men ingen bild..(?)
Ska sÀga att kabeln Àr kjells dyrare som Àr mÀrkt att den ska klara 4k. Jag har testat att lÄsa upplösningen i PS4 till 1080p och koppla direkt till proj men resultatet Àr fortfarande ingen bild.
Martin
Postad 08 December 2019 - 15:40
edtjope
-
edtjope
-
ForumrÀv
-
-
772 inlÀgg
Precis bytt lampa pÄ min X5000 som hade drygt 2600 tim pÄ första lampan som gÄtt blandat i High och Low. Visst ser jag viss skillnad i ljus mot den gamla lampan, men ingen jÀtteskillnad. Det tycker jag Àr ett bra betyg till den ursprungliga lampan. Har inga mÀtverktyg dock utan enbart ögonen.
Postad 08 December 2019 - 20:13
Duddits1
-
Duddits1
-
LĂ€rjunge
-
-
421 inlÀgg
Precis bytt lampa pÄ min X5000 som hade drygt 2600 tim pÄ första lampan som gÄtt blandat i High och Low. Visst ser jag viss skillnad i ljus mot den gamla lampan, men ingen jÀtteskillnad. Det tycker jag Àr ett bra betyg till den ursprungliga lampan. Har inga mÀtverktyg dock utan enbart ögonen.
Byttte du till en original lampa?
Postad 09 December 2019 - 19:39
edtjope
-
edtjope
-
ForumrÀv
-
-
772 inlÀgg
Byttte du till en original lampa?
Japp, JVCâs egna inhandlad pĂ„ HBB. Inte gratis... https://www.hembiobu...5500-dla-x5900/
Redigerat av edtjope, 09 December 2019 - 19:41.
Postad 09 December 2019 - 21:53
Duddits1
-
Duddits1
-
LĂ€rjunge
-
-
421 inlÀgg
Fyttirackars sÄ dyrt ja och bara 3 mÄnaders garanti 
SjÀlv har jag en ny lampa (original) liggandes.
Men hÄller med dig, tycker inte Jvc tappar sÄ mycket i ljus.
Har en annan Epson som tappar mycket mer i jÀmförelse.
Postad 10 December 2019 - 10:11
budwhite
-
budwhite
-
Veteran
-
-
1918 inlÀgg
Köper lampor(utan hus) pÄ belys för ca 1500kr. StÄr att det Àr original. Har inte mÀrkt nÄgon skillnad i bildkvalitet mot den lampan som satt i nÀr projektorn var ny.
Vet att mÄnga tycker likadant.
Redigerat av budwhite, 10 December 2019 - 11:28.
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
XBox Halo Edition
lod
2026-07-29 08:14:23
-
VM på nya AppleTV
Tobbeswim
2026-07-05 23:35:21
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|