Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z2 *

1045 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 november 2003 - 10:53

Unregistered99c85d53
  • Unregistered99c85d53
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Sanyo: Kommer alla Z2:er som beställs från Cavena från och med nu att vara uppgraderade ?
Om man beställer en från Cavena på måndag nästa vecka, hur lång kan leverans tiden beräknas vara ?

Mattias.

Så fort uppgradering kommer så lägger vi in den i alla som vi har och får in.
Kommer in fler Z2 i dag kan skicka ut på måndag 24/11 till ÅF.

Gustaf

Postad 21 november 2003 - 11:27

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Sanyo: (Gustaf) Har du hört något om firmwaren skall fixa lite av den Overscan-problematiken som Z2;an lider av. Har läst en del på internet om detta. Jag citerar från AreaDVD.de:

"The Overscan of the PLV-Z2 is relatively high and above all also irregular over YUV. Right and down approximately 4% are missing, while only one per cent of the picture is cut off above and on the left of approximately 3 per cent to be missing. With Cinemascope films the picture appears easily downward shifted therefore."

Är detta något som kommer att fixas till? Med DVI-matning så kapades tydligen inte bilden nämnvärt.

MVH Peter

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 21 november 2003 - 11:29.

Postad 21 november 2003 - 15:06

lungan
  • lungan
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0
Den jag testade på verkade ha ingen eller isf väldigt lite overscan. Finns en testbild på DVE och där syntes även de yttersta markeringarna som ju skall motsvara 0%. Det fanns ett antal "lägen" för 16:9 där jag tyvärr inte kommer ihåg vilket jag använde som visade hela bilden. Vilka lägen finns, hjälp mig minnas !!

Postad 21 november 2003 - 20:26

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
lungan: Måste även jag erkänna att jag tycker detta verkar lite skummt "påstående" från AreanDVD. Tror INTE att de har fel, men 4% låter mycket tycker jag. Tycker att bilden hade väldigt lite overscan på då jag testade med THX-optimizers bilder. Någon alls...?? Kanska kan bero lite på filmet bildformat som var inställt på Z2?? "16:9 Native" osv.

MYCKET bättre än min SONY-TV som overscannar bilden något grymt(!). Man kan ju fixa till det i servicemenyer osv, men aldrig till 100% då det blir vita ränder på sidorna i så fall. Vill slippa detta med Z2;an. Dock är detta ganska viktigt för mig då min DVD-spelare "overscannar" liiite. Vill inte få kaka-på-kaka. :wub:

MVH Peter

Postad 23 november 2003 - 14:08

Unregistered36c2462c
  • Unregistered36c2462c
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Angående lysande pixlar:

Jag har en 2 veckor gammal Z2:a med 1 lysande pixel (blå) & 2 st döda pixlar(1/4 av varje pixel lyser grönt), och med 2.3m bildbredd och ett avstånd av 3,9m är det helt OMÖJLIGT att se.

Det som är betydligt värre är den 10 cm stora gröna hockeypuck i högra hörnet som syns i mörka partier, på grund av damm någonstans vid linsens bakkant.

/Fredrik

Postad 23 november 2003 - 14:13

JockeBlg
  • JockeBlg
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Angående lysande pixlar:

Jag har en 2 veckor gammal Z2:a med 1 lysande pixel (blå) & 2 st döda pixlar(1/4 av varje pixel lyser grönt), och med 2.3m bildbredd och ett avstånd av 3,9m är det helt OMÖJLIGT att se. 

Det som är betydligt värre är den 10 cm stora gröna hockeypuck i högra hörnet som syns i mörka partier, på grund av damm någonstans vid linsens bakkant. 

/Fredrik

Har även den där pucken på min z2:a, är det nåt man törs göra nåt själv åt eller kanske det är lika bra att skicka in den och låta de fixa det samtidigt som man uppgraderar mjukvaran till SP1...

/Jocke

Postad 23 november 2003 - 14:30

Unregistered36c2462c
  • Unregistered36c2462c
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Jag hade tänkt att vänta till nya firmwaren har kommit ut , och sedan lämna in projektorn. Dammet vill jag absolut bli av med. Om jag blev av med de döda pixlarna så vore det en klar bonus. :-)

Tyvärr vet jag inte vad Sanyo har för garanti mot damm i projektorn? Om det inte är ett garantiärende så vill de att jag ska betala 1800 spänn för rengöring, och då kommer jag garanterat att ta fram tryckluftsburken och försöka städa själv!

/Fredrik

Postad 23 november 2003 - 14:38

Unregistered8f1e780a
  • Unregistered8f1e780a
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

Jag hade tänkt att vänta till nya firmwaren har kommit ut , och sedan lämna in projektorn. Dammet vill jag absolut bli av med. Om jag blev av med de döda pixlarna så vore det en klar bonus. :-)

Jag tror nog att garantin täcker pixlarna och förmodligen blir väl dammet åtgärdat samtidigt.
Anser själv att det är snudd på ett konstruktionsfel om damm kommer in så lätt...

Redigerat av Unregistered8f1e780a, 23 november 2003 - 14:38.

Postad 23 november 2003 - 22:09

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Fanns den där "blobben" där redan när du fick den, eller dök den upp inom en vecka, 2 veckor ...

Scenario 1:
Det fanns damm inne i projektorn redan vid tillverkingen, när fläktarna sedan blåste för första gången så fastnade det på LCD panelen.

Scenario 2:
Damm har lyckats ta sig igenom filtret .. detta är inte acceptablet efter 2 veckor eller någonsin!
Lider du av astma förresten? Dammallergiker kanske .. kort och gott .. har du dammigt hemma :D

Scenario 3:
Finns ju ett luftintag på undersidan av projektorn .. där finns ju inget filter.
Jag antar att denna luftkanal aldrig skall passera panelerna, men en designmiss kan ju gjort att damm tar sig in denna vägen.

Man tycker ju att Sanyo folket borde lärt sig av tidigare misstag så det kanske bara är ren otur ni har haft med projektorerna!

/Sören

Postad 24 november 2003 - 08:22

JockeBlg
  • JockeBlg
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Fanns den där "blobben" där redan när du fick den, eller dök den upp inom en vecka, 2 veckor ...

Scenario 1:
Det fanns damm inne i projektorn redan vid tillverkingen, när fläktarna sedan blåste för första gången så fastnade det på LCD panelen.

Scenario 2:
Damm har lyckats ta sig igenom filtret .. detta är inte acceptablet efter 2 veckor eller någonsin!
Lider du av astma förresten? Dammallergiker kanske .. kort och gott .. har du dammigt hemma :D

Scenario 3:
Finns ju ett luftintag på undersidan av projektorn .. där finns ju inget filter.
Jag antar att denna luftkanal aldrig skall passera panelerna, men en designmiss kan ju gjort att damm tar sig in denna vägen.

Man tycker ju att Sanyo folket borde lärt sig av tidigare misstag så det kanske bara är ren otur ni har haft med projektorerna!

/Sören

För mig har "blobben" funnits där sedan första gången jag kollade på projektorn, har väl säkert kommit in damm vid tillverkningen...

/Jocke

Postad 24 november 2003 - 12:19

Unregisteredb0bf0a98
  • Unregisteredb0bf0a98
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Jag hade också blobben där direkt vid upp packning....

Postad 24 november 2003 - 12:21

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0
Vad är nu detta för nytt vansinne? Return of the green Blob... arghhh :D

Postad 24 november 2003 - 12:25

adrazar
  • adrazar
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0
Det här är ju riktigt dåligt... Det sista man vill ha är ju en stor blobb när man lagt ut 20k på en ny sak.. värdelöst!

Postad 24 november 2003 - 13:50

Unregistered99c85d53
  • Unregistered99c85d53
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Det här är ju riktigt dåligt... Det sista man vill ha är ju en stor blobb när man lagt ut 20k på en ny sak.. värdelöst!

Om du har damm i projjen så fixar vi det.
Vi kan fixa det när mjukvaran kommer troligtvis i veckan.
Återkommer med info när vi vet mer.

gustaf

Postad 24 november 2003 - 13:52

Unregisteredaae0ed5a
  • Unregisteredaae0ed5a
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Gustaf / Sanyo: Jag skickade inte projen till er idag (enligt samtalet förra veckan) utan skickar den nästa måndag. Då borde väl även uppgraderingen kommit?

//David

Postad 24 november 2003 - 13:55

Unregistered99c85d53
  • Unregistered99c85d53
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Gustaf / Sanyo: Jag skickade inte projen till er idag (enligt samtalet förra veckan) utan skickar den nästa måndag. Då borde väl även uppgraderingen kommit?

//David

Det hoppas jag på.

Postad 24 november 2003 - 14:10

Unregistered484374e7
  • Unregistered484374e7
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Om man har Sanyo Z2 väggmonterad, hur långt ifrån väggen måste den sitta då (dvs med tanke på fläkten etc)?

Postad 24 november 2003 - 14:11

JockeBlg
  • JockeBlg
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Om man har Sanyo Z2 väggmonterad, hur långt ifrån väggen måste den sitta då (dvs med tanke på fläkten etc)?

Du kan ha den rätt så nära väggen eftersom ventilationen sitter på sidan av projektorn...

/Jocke

Edit: Sorry, fick för mig att även intaget satt på sidan...

Redigerat av JockeBlg, 24 november 2003 - 14:37.

Postad 24 november 2003 - 14:24

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Nja .. luftintaget är på baksidan, så 10 cm är nog minimum.
Manualen rekommenderar 50 cm. men det är jag skeptisk till. Se bara till att du har ett fritt luftflöde. Varmluft får inte stutsa mot tex en vägg och tillbaka mot luftintaget.

/Sören

Postad 24 november 2003 - 14:57

Unregistered484374e7
  • Unregistered484374e7
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Ok, men vad tror ni, skulle något sådant här fungera:
TV Mount

Postad 24 november 2003 - 15:19

Unregistered8f1e780a
  • Unregistered8f1e780a
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

TV Mount

Borde fungera ypperligt. Tänk bara på att det skall vara helt fritt för utblåset.
Insuget är inte kritiskt, bara den har en luftspalt så den får in kall luft och inte den varma luften.

Den ser ju rätt bra ut också!

Postad 24 november 2003 - 15:21

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Det är ju ca 18 centimeter till bakvägg, ser jag inga problem med.

/Sören

Postad 24 november 2003 - 20:00

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

• 357 inlägg
  • 0
Är det ingen som kör sanyo z2 med 1:1 720p dvi 50 hz
Snälla svara :D

Jag måste veta om det funkar och blir bra.
mvh:ML

Postad 24 november 2003 - 23:55

mange_b
  • mange_b
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Nu har projectorcentral skrivit en artikel om Z2

'Thus it is remarkable when a manufacturer can actually achieve a breakthrough so substantial that it alters the competitive landscape.'

Se mer på:
http://www.projector...anyo_plv_z2.htm

/Mange

Postad 25 november 2003 - 00:53

Unregistered4f7f5a8f
  • Unregistered4f7f5a8f
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
SKÄRPE PROBLEM MED Z2a
Hej
Jag kan ej ställa in skärpan skarp över hela bilden. Alltid är det någon del som är suddig. Tex helt skarp övre högra hörnet, ger nästan skarpt nedre högra, suddigt övre vänstra samt mest suddigt nedre vänstra. Z2an står helt vinkelrätt mot duken.
Testade att hålla ett papper framför det mest suddiga och skärpan blir bra ca 40 cm från duken (proj avstånd 3,2 m) så det är inte att den "pekar snett" mot duken.
Är detta justerbart på något sätt. Känns som att antingen linsen eller lcd'n sitter ngt snett på ngt sätt...

mvh Lars

Postad 25 november 2003 - 03:36

Unregistered07a790b4
  • Unregistered07a790b4
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Jag är ledsen, men jag hinner inte läsa igenom hela den här tråden nu. Vill dock gärna ha svar på en fråga. Imorgon köper jag en Pioneer 668. Är det en bra kombination med den här projektorn? Skummade igenom lite av innehållet i tråden, men då jag är helt grön på PJ gick inte allt in som det borde... :D

Kommer jag kunna utnyttja projektorn till max. HDMI, DVI och allt det där man läser om. Z2 skulle tydligen uppgraderas. Bör man vänta med att köpa en tills det är gjort eller? Kommer den då att fungera på bästa sätt med en Pioneer 668?

Tackar så mycket!

Postad 25 november 2003 - 04:19

mange_b
  • mange_b
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Pioneer 668 är en jättebra DVD spelare. Jag har själv sett den tillsammans med Z2 med mycket bra resultat. Då var den kopplat till Z2 med komponent kabel.
Det som är lite synd med 668:an är att den inte klarar att skala upp till 720p utan endast till 576p. Kopplar du 668:an med HDMI-DVI och kör digitalt för bästa bild så får Z2 se till att skala den sista biten från 576 till 720. Detta kan vara en nackdel om Z2 inte har en lika bra scaler. Men om scalern i Z2 gör ett bra jobb så borde det inte betyda så mycket.
868 kan däremot skala direkt upp till 720p eller 1080i.
Enda sättet att ta reda på om denna skillnad motiverar prisskillnaden är som alltid att gå till butiken och få det demonstrerat :D .
Tyvärr har det varit en del strul med både Z2 och Pioneer spelarna som tidigare gjort att man inte kunnat koppla ihop dessa via HDMI-DVI. Men det kanske redan är löst?
Kolla även pioneer tråden:
https://www.minhembi...showtopic=47645

/Mange

Redigerat av mange_b, 25 november 2003 - 04:28.

Postad 25 november 2003 - 10:24

JockeBlg
  • JockeBlg
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

TV Mount

Själv kör jag med en liknande TV-hylla köpt på Clas Ohlson för 210:-, fungerar perfekt.

Art. nr: 31-2738

/Jocke

Postad 25 november 2003 - 11:21

Unregistered484374e7
  • Unregistered484374e7
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Själv kör jag med en liknande TV-hylla köpt på Clas Ohlson för 210:-, fungerar perfekt.

Har inte Sanyo större mått på sin Z2 än dimensionen på Clas Ohlson hyllan (mao hamnar benen innanför eller hänger några halvt om halvt utanför)?

Postad 25 november 2003 - 11:37

JockeBlg
  • JockeBlg
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Har inte Sanyo större mått på sin Z2 än dimensionen på Clas Ohlson hyllan (mao hamnar benen innanför eller hänger några halvt om halvt utanför)?

Projektorn passar perfekt, man kan tro att den är gjord för projektorn. Bredden stämmer exakt och på djupet sticker projektorn väldigt lite. Benen sitter in bit in på projektorn så de står stabilt på plattan.

/Jocke

Postad 25 november 2003 - 14:07

Unregistered39268
  • Unregistered39268
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Min första post här. Tänkte bara posta en jättebra länk som förklarar Z2-ans Lens Shift:

http://www.sanyo-lcd...2/setting1.html

Som jag fattat det man kan använda Lens Shift utan att försämra bilden, förutom i lägen med "avklippta/rundade" hörn (se animation).

Postad 25 november 2003 - 14:37

Unregistered95f09ce1
  • Unregistered95f09ce1
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Min första post här. Tänkte bara posta en jättebra länk som förklarar Z2-ans Lens Shift:

http://www.sanyo-lcd...2/setting1.html

Som jag fattat det man kan använda Lens Shift utan att försämra bilden, förutom i lägen med "avklippta/rundade" hörn (se animation).

För de som inte kan japanska finns här en Engelsk översättning. Z2 Lenshift

Postad 25 november 2003 - 15:02

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Är det någon som har en uppmätt mall för monteringshålen på Z2 .. så man kan göra iordning takfästet.

Beställde igår en Z2 från tyskland, som får räcka tills dess att 3chip DLP kommer ner i pris.

/Sören

Postad 25 november 2003 - 16:49

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

SKÄRPE PROBLEM MED Z2a
Hej
Jag kan ej ställa in skärpan skarp över hela bilden. Alltid är det någon del som är suddig. Tex helt skarp övre högra hörnet, ger nästan skarpt nedre högra, suddigt övre vänstra samt mest suddigt nedre vänstra. Z2an står helt vinkelrätt mot duken.
Testade att hålla ett papper framför det mest suddiga och skärpan blir bra ca 40 cm från duken (proj avstånd 3,2 m) så det är inte att den "pekar snett" mot duken.
Är detta justerbart på något sätt. Känns som att antingen linsen eller lcd'n sitter ngt snett på ngt sätt...

Jag upplever samma problem med min Z2, men jag har pratat med affären där jag köpt den och de skulle kolla med leverantören vad det kan vara för fel.

Postad 25 november 2003 - 19:27

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0
Jag var o tittade på Z2án i idag och såg vertikala ränder. När man gick fram och
tittade snett från sidan kunde man se att det var ca 2cm mellan ränderna.
De framträdde tydligt vid ljusa partier. Någon som sett detta?
Kan det vara fel på just den projektorn som jag tittade på?

Postad 25 november 2003 - 21:12

D-fence
  • D-fence
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
soren, köper du din Z2 från big screen eller?
Jag köpte min Z2 där och nu börjar jag bli lite småirriterad på dom. Har ju problem med buller i de högre lamplägena och ett vinande varierande ljud i halvlampsläge. Dom verkar inte vara så intresserade då dom inte svarar på mail, varken [email protected] eller [email protected]. Någon som har någon erfarenhet av deras servicenivå? :D

Postad 25 november 2003 - 21:47

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Sen i går är även jag ägare av en Z2:a.

Har kopplat in min dvd-spelare till den, en Yamaha 540. Jag hittar inga som helst fel. Inga döda pixlar, inga vertikala linjer, ingen dålig skärpa, inga "blobbs" och det bästa av allt, inte en tillstymelse till pixel. Jag kör men 230cm bred bild och sitter på 3,5 meters avstånd. Jag har kopplat med en IXOS tio meters komponent kabel och kör progressivt både i PAL och NTSC.

Jag tycker det är jättebra bild, och då har jag bara tagit ur projen direkt ur kartong. Jag har inte rört några inställningar. Det enda jag justerat är lite keystone och ställt om lampan på low-mode.

Vad jag däremot undrar är hur jag ska koppla min SAGEM digitalbox. Jag har provat med en scart-adapter och sen kört S-video från den till projen. Men bilden blir bedrövlig och dessutom i svartvit. Vad har jag gjort för fel???

Sen ska jag även koppla in mitt Nintendo gamecube och datorn. Hur ska jag koppla ihop allt på bästa sett?

Postad 25 november 2003 - 22:20

Unregisteredd73b39e1
  • Unregisteredd73b39e1
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Jag tycker det är jättebra bild, och då har jag bara tagit ur projen direkt ur kartong. Jag har inte rört några inställningar. Det enda jag justerat är lite keystone och ställt om lampan på low-mode.

...undvik keystone, och använd lens-shift:en istället, så "förstör" du inte bilden...
...har ingen erfarenhet av din box, men när bilden blir svartvit, brukar det bero på att det är S-Video i ena änden, och Composit i andra...
/Staffan

Postad 25 november 2003 - 22:29

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2 466 inlägg
  • 0
Är det någon som har en DVD-25 eller 30 till sin z2a?

Postad 26 november 2003 - 00:08

Unregistered4f7f5a8f
  • Unregistered4f7f5a8f
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

SKÄRPE PROBLEM MED Z2a
Hej

Jag upplever samma problem med min Z2, men jag har pratat med affären där jag köpt den och de skulle kolla med leverantören vad det kan vara för fel.

Jag upplever att skärpeproblem är störst då jag hänger Z2an upp-o-ned i taket. Tror nog att det är ngt glapp i linspaketet på något sätt ?!?!?!
Anser att oskärpan är oacceptabel. Blir kontig i ögon/huvud då jag tittar på de sämsta ställena. Min ÅF ska också kolla upp det!
mvh Lars

Postad 26 november 2003 - 00:30

Unregistered95f09ce1
  • Unregistered95f09ce1
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Vad jag däremot undrar är hur jag ska koppla min SAGEM digitalbox. Jag har provat med en scart-adapter och sen kört S-video från den till projen. Men bilden blir bedrövlig och dessutom i svartvit. Vad har jag gjort för fel???

Sen ska jag även koppla in mitt Nintendo gamecube och datorn. Hur ska jag koppla ihop allt på bästa sett?

Jag har en Sagem box och den kan inte mata ut s-video, det blir svartvit på analoga kanaler (3,4,5,ZTV) och färg på digitala kanaler.

Jag sprang iväg och köpte en SCART -> YUV converter men då fick jag ingen bild överhuvudtaget på de analoga kanalerna men färg på digitala kanaler. Bilden var dock inte bättre än komposit, så jag kör numera komposit tills jag har hittat en lösning. Vissa säger att SCART -> YUV converter skall ge kanonbild, men det fick inte jag....

Jag har säkert fel på Sagem burken och skulle behöva köpa en ny, men var kan man kolla in nya digitalboxar i Stockholm innan man köper dem?

Postad 26 november 2003 - 01:00

Unregistered2606abe1
  • Unregistered2606abe1
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Ni som kopplat in sagem boxen till projektorn: Blir det nån skillnad om ni använder Video scartutgången i stället för TV scartut på boxen ?

/kenta

Postad 26 november 2003 - 06:33

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Tror ni att denna kabel skulle fungera för att koppla en dator och en brainwave dvi dvdspelare till Z2 samtidigt. Kopplar man bort identifieringsstifet så tycker man att det borde fungera?

Sanyo: skulle du kunna kolla med någon som har mer teknisk kunskap on Z2an?

http://www.pacificca...ataName=DVIIY-1

Finns massor med nyttiga DVI kablar/adapters hos Pacific Cables!

/Sören

Postad 26 november 2003 - 07:52

Unregisterede74c2883
  • Unregisterede74c2883
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Vilken typ av duk använder ni er av till Z2:an?

(Hembiobutiken.se rekommenderar vit duk och Projectorcentralen rekommenderargrå duk)

Postad 26 november 2003 - 08:02

Unregistered006dfa63
  • Unregistered006dfa63
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Ni med SagemBoxar, nu har ni säkert gjort detta men jag nämner det ändå :D
Ni har väl ställt om boxen om ni tex har matat scart till tv förut och nu kör S-video/YUV.. Min bild blev ochså svartvit i början men det var ju då så enkelt att jag inte ställt om boxen från att mata scart till s-video...

Mvh Magnus..

Postad 26 november 2003 - 08:23

JockeBlg
  • JockeBlg
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Jag har en Sagem box och den kan inte mata ut s-video, det blir svartvit på analoga kanaler (3,4,5,ZTV) och färg på digitala kanaler.

Jag sprang iväg och köpte en SCART -> YUV converter men då fick jag ingen bild överhuvudtaget på de analoga kanalerna men färg på digitala kanaler. Bilden var dock inte bättre än komposit, så jag kör numera komposit tills jag har hittat en lösning. Vissa säger att SCART -> YUV converter skall ge kanonbild, men det fick inte jag....

Jag har säkert fel på Sagem burken och skulle behöva köpa en ny, men var kan man kolla in nya digitalboxar i Stockholm innan man köper dem?

Jag har samma problem som dig, jag kör de digitala kanalerna via s-video och de analoga via komposit. Lite jobbigt att behöva ändra källa på projektorn när man byter kanal, men jag har inte kommit på någon bättre lösning.

Finns det digitalmotagare som gör om de analoga kanalerna till s-video??

/Jocke

Postad 26 november 2003 - 08:25

JockeBlg
  • JockeBlg
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Ni med SagemBoxar, nu har ni säkert gjort detta men jag nämner det ändå :D
Ni har väl ställt om boxen om ni tex har matat scart till tv förut och nu kör S-video/YUV.. Min bild blev ochså svartvit i början men det var ju då så enkelt att jag inte ställt om boxen från att mata scart till s-video...

Mvh Magnus..

Har du s-video ut på dina analoga kanaler alltså? Vad har du för box i så fall??

/Jocke

Postad 26 november 2003 - 08:31

JockeBlg
  • JockeBlg
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

(Hembiobutiken.se rekommenderar vit duk och Projectorcentralen rekommenderargrå duk)

Jag kör med den berömda MDF-skivan med S1500 kulör och svarta kanter, funkar skitbra tycker jag. Jag såg Z2:an på Reference Audio där dom körde med en grå 0.8 duk, tycker svärtan på min duk är lika bra...

/Jocke

Postad 26 november 2003 - 08:57

Unregistered95f09ce1
  • Unregistered95f09ce1
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Jag använder en Projecta ProCinema Matt White.

Jag kör projjen i low lamp mode och då tror jag att en grå skärm blir för mörk.

Postad 26 november 2003 - 10:20

millstream
  • millstream
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Efter år av velande är jag nu stolt ägare av en Z2:a! :D
Jag kör från en DVD25 och har testat både prog-PAL och intelaced och jag ser inga större skillnader. Visserigen har jag hitills bara haft en gammal smalfilmsduk men ändå. S-video från TV ser inte bra ut men det var ganska väntat.
I mina ögon så ser bilden bättre ut från min Z2:a än från de demo-ex jag sett på CC:s mässa och Balance. Min leverades från Cavena i fredags och är förmodligen tillverkad senare. Den har mycket mindre SDE och VB så det är inte längre ett problem. Rött ser också bättre ut så just nu känner jag inget tweakningsbehov. Däremot upplever jag att fläkten låter mer men det kan bero på den tysta omgivningen hemma och mitt dåligt dämpade rum.
Jag får lite skuggbilder (dubbla konturer) och en del krypningar. Beror detta på kablarna? Jag har bara lånat komponentkablar (5m) än så länge (Clou Cables). Är det värt att prova andra? Vilka?
/Anders

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.