Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - InFocus SP4805 *

1993 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 juli 2004 - 07:46

Unregisteredb56f9782
  • Unregisteredb56f9782
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Merry: Hm, tittade du inte på den i nån butik innan du slog till så du har något att jämföra med?

Låter konstigt om det du upplever skulle vara "OK" på denna projektor eftersom alla hyllar den.

Låter som något är fel nånstans på signalvägen? Kan du testa med andra kablar/anslutningar kanske?

Känner igen det där du beskriver annars med konturer och jämför med en dålig antennsignal. När jag fick demat i en butik Sanyo Z2 och Panasonic AE500 så led Sanyon just av detta fenomen. När man bytte till Panasonic försvann allt detta och det var rätt stor skillnad på bilden. Detta måste nog också vara något fel på antingen inställningar eller nånstans i signalen, för så stor kvalitetskillnad borde det inte vara.

Nåja, kom gärna med lite screenshots. Ska själv kolla in denna proj i nån butik snart så jag kan bestämma om det blir denna eller en Panasonic...

Postad 04 juli 2004 - 11:11

Unregisteredebdbf243
  • Unregisteredebdbf243
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
Konturerna kan vara EE-artefakter.
Dra ner skärpa och kontrast rejält och se om det fortfarande är likadant.
Försvinner det är det bara att höja igen tills dom kommer tillbaks, sen går man ner lite under bara...
Det finns fler inställningar att laborera med, men jag vet inte vad dom gör.
Under den korta tid jag kollade på den hann jag inte sätta mig in i det.

Någon VB såg jag inte, däremot horisontella linjer som syntes i ljusa delar av bilden.

Screendoor är obefintligt och "dimpeln" helt borta, däremot blir den pixlig om man går för nära.
På texten syns det tydligast att den inte har så hög upplösning.
Fläktljudet är inget man märker om man inte är överkänslig.
RGB-flimmer kommer och går, men är mycket bättre än på 4800/X1.

Postad 04 juli 2004 - 11:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Är inte klon och kopia samma sak?

Fredrik
InFocus

Haha, det har du förstås rätt i. Måste ha varit trött igår...*flumm* :blink:

Om man säger såhär då: Kan man betrakta de två projjarna som syskon?

merry: Låter nästan som det är nått fel nånstans i projjen/signalväg/dvd-spelare. Vat matar du den med?

Och just ja, vet inte vad det är du ser men VB lär du inte hitta på DLP... :angry:

Postad 04 juli 2004 - 12:32

Per S
  • Per S
  • Forumräv

• 560 inlägg
  • 0
Jag ser få regnbågar med sharp z90 men allför många
med X1 och Nec Ht1000.
Baserat på detta, hur ligger 4805 till i jämförelse om man
endast drar slutsatser av färghjulets specifikationer.

Redigerat av Per S, 04 juli 2004 - 12:41.

Postad 04 juli 2004 - 13:45

Unregisteredb56f9782
  • Unregisteredb56f9782
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Finns en kille på AVS Forum som skrivit ett inlägg angående regnbågseffekt på 4805.
Läs det här:

Postad 04 juli 2004 - 13:46

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Är inte klon och kopia samma sak?

Fredrik
InFocus

Haha, det har du förstås rätt i. Måste ha varit trött igår...*flumm* :angry:

Om man säger såhär då: Kan man betrakta de två projjarna som syskon?

Har ingen aning vad Toshibas variant kommer bestå av, annat än att folk verkar tro att det skulle vara en 4805 klon (kopia), och det är det inte.

Fredrik
InFocus

Postad 04 juli 2004 - 17:40

merry
  • merry
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Försvinner det är det bara att höja igen tills dom kommer tillbaks, sen går man ner lite under bara...

Någon VB såg jag inte, däremot horisontella linjer som syntes i ljusa delar av bilden.

Screendoor är obefintligt och "dimpeln" helt borta, däremot blir den pixlig om man går för nära.

jag har provat att dra ner kontrasten väldigt mycke och får då en trevligare bild.
men dock väldigt grå dassigt blir det ju med så låg kontrast , bilden känns ju döende...

Postad 04 juli 2004 - 22:05

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Hm Merry, låter verkligen som något är fel!

Vad har du för DVD-spelare samt vad har du för kablar? Du har ingen digital "bildförbättring" på i DVD-spelaren så som philips "true life" eller något?

Du har ställt in focus bra osv. oxå antar jag?

Det där låter verkligen helskumt, du kanske fått ett måndagsex lr nåt?

Postad 05 juli 2004 - 07:21

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

jag har provat att dra ner kontrasten väldigt mycke och får då en trevligare bild.
men dock väldigt grå dassigt blir det ju med så låg kontrast , bilden känns ju döende...

Vad är din referens?
  • Annan projektor.
  • TV.
  • Ingen.
Fortsätter problemen, så byt källa (t ex DVD) och se om det blir någon skillnad. Blir det det, så är det med största sannolikhet där felet ligger.
Blir det samma, kan det vara projektorn (måndagsexemplar).
Jämför då med annan 4805 hos din butik, för att se om det blir bättre.
Blir det inte bättre, så testa helt annat projektorfabrikat. Är dock tveksam att du kan hitta bättre videoprojektion för under 16.000:-. :D

Fredrik
InFocus

Postad 05 juli 2004 - 10:41

Unregisteredf4ffbfb2
  • Unregisteredf4ffbfb2
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Kan inte hitta ljudnivån specad någonstans. Är det någon som vet?

Kanske du vet FFrrEEddRRiiKK.

//elTaco

Postad 05 juli 2004 - 10:46

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

• 1 209 inlägg
  • 0
Det verkar vara ett känsligt ämne...!?

Det skrivs inte ut förutom att det tydligen skall vara en nybyggd lampa för just denna projektor, men någon DB spec, går inte att få tag på?

Postad 05 juli 2004 - 11:20

Enok
  • Enok
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Fredrik:
Vad rekomenderar du att man ska ha för dvd och kabel till 4805:an för att få bästa resultat?

I butiken hade de en HK 506 som de körde progresiv signal ifrån.

Postad 05 juli 2004 - 11:21

Unregistered33380
  • Unregistered33380
  • Forumräv

• 842 inlägg
  • 0
På AVForum sto det i et test at lydnivået var på 57dB i eco mode :D

Postad 05 juli 2004 - 11:48

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Fredrik:
Vad rekomenderar du att man ska ha för dvd och kabel till 4805:an för att få bästa resultat?

I butiken hade de en HK 506 som de körde progresiv signal ifrån.

Finns många bra.
Tala med din lokala InFocus handlare.

Bildsignalmässigt föredrar jag dock DVI eller HDMI.
Den billigaste med digital videoutgång (DVI) är väl SAMSUNG 235, och den tycker jag är helt OK.
Våra 2 och 10 meters DVI > M1 kablar är utprövade och testade och kan sedan kompleteras med adaptrar för att passa VESA15, Component och HDMI.
Annars har du ju även Monster, Supra osv. på kabel/adapter fronten.

Fredrik
InFocus

Postad 05 juli 2004 - 11:50

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Värden, värden.. :D Hur mättes det? Var stod mikrofonen? Under, över, till höger, till vänster? Hög-, lågfrekvent eller både och? :blink:

Fredrik
InFocus

Postad 05 juli 2004 - 12:17

Unregisteredab1514eb
  • Unregisteredab1514eb
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Dette stemmer garantert ikke. Enten så er det en fatal feil på akkurat det eksemplaret eller så er målingen helt på trynet. Jeg syntes i alle fall 4805 laget mindre støy enn X1.

Men InFocus nøler vel med å legge ut tall på støy da nivået fremdeles ligger over 30dB.

Robert-

Postad 05 juli 2004 - 12:25

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

• 1 209 inlägg
  • 0
Jag minns inte var jag läste det (om det kanske var tidigare i denna tråd eller om det var en helt annan projektor, men jag tror det var denna) men det stog någonting om att den låter mindre under än åt sidorna eller någonting liknande, d.v.s. om man sitter under den så ska det vara lägre ljud?!

Kanske minns helt fel nu men..

Postad 05 juli 2004 - 13:58

Unregisteredf4ffbfb2
  • Unregisteredf4ffbfb2
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Värden, värden.. :D Hur mättes det? Var stod mikrofonen? Under, över, till höger, till vänster? Hög-, lågfrekvent eller både och? :blink:

Fredrik
InFocus

För mig så är det av stor betydelse hur mycket projektorn låter. Jag har ett ganska litet rum viket innebär att projekorn kommer att monteras rakt ovanför mitt huvud. Det blir dock svårt att njuta av den underbara bilden om projektorn låter som tjejens hårtork.

Fredrik, du kanske kan ge en liten hint om hur mycket/lite den låter. Är den tystare än X1, låter den mer än SP5700? Eller är det en känslig fråga :D

\\elTaco

Postad 05 juli 2004 - 18:40

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Det finns en massiv tråd på avsforum.com som diskuterar 4805, alla verkar ense över att den ger mycket bra bild men väldigt många klagar just på ljudnivån på den. Att den ska ge så pass mycket ljud ifrån sig på normal mode (ej eco) så att det är besvärande.

Men men, jag skulle föreslå alla att ta en titt på den IRL först, och lyssna själv för olika personers anseende på vad som är mycket ljud och inte är väldigt olika. Själv sitter jag på dagarna brevid en dator som säkert är 45db och tänker inte alls på den så för mig är det inget besvär :D

Postad 05 juli 2004 - 20:42

merry
  • merry
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Vad är din referens?
  • Annan projektor.
  • TV.
  • Ingen.
Fortsätter problemen, så byt källa (t ex DVD) och se om det blir någon skillnad. Blir det det, så är det med största sannolikhet där felet ligger.
Blir det samma, kan det vara projektorn (måndagsexemplar).
Jämför då med annan 4805 hos din butik, för att se om det blir bättre.
Blir det inte bättre, så testa helt annat projektorfabrikat. Är dock tveksam att du kan hitta bättre videoprojektion för under 16.000:-. :D

Fredrik
InFocus

:D :D :P äntligen börjar det ordna till sig med bilden.
som jag skrev så är detta min första proj så jag har ju väldigt dåligt med referenser förutom tv'n , men med tanke på vad som har skrivits om denna proj så har man ju med min dåliga kunskap fått för sig att det skulle bli som tv'n fast mycke större , nu vet jag bättre , hypen har ju varit enorm !
ringde min underbara handlare på ultimate sound idag och hysta därefter i en supra s-vhs kabel ifrån min philips dvdr-990 (jag hade komposit i från början) och sen hände det grejer.
oj oj oj vilken skillnad av ett kabel byte.
suddig bild blev skarp bild , pulserande texter blev icke pulserande texter o.s.v
nu undrar man ju genast vad som skulle hända med en bättre dvd och ett kabel byte till :D :blink:
hoppas att ni som har fått 4805'an och fått till drömbilden delar med er av vilka runt omkring prylar ni har :D :P :P

Postad 05 juli 2004 - 21:53

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

• 1 209 inlägg
  • 0
ahahaha, ursäkta mig, men har du kört komposit hela tiden?! Det är det absolut SÄMSTA man kan använda för att överföra bild med, så det är inte så konstigt att det har varit dålig bild..Du kan nog förvänta dig att det kan bli ännu bättre än med s-video ifall du köper en dvd spelare med component eller DVi utgång på...

Det gäller att kläma ut så mycket bild per krona anser jag.

Redigerat av Unregistered1586716f, 05 juli 2004 - 21:53.

Postad 05 juli 2004 - 21:53

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Kul att de löste sig Merry!

Jag ska nog själv köpa en sådan här trevlig projektor denna månaden samt sälja min gamla...

Tror du kommer få ännu lite finare och skarpare bild med komponent/DVI, så att spara till en DVD kanske inte är en dum idé! Man behöver inte gå så högt upp i prisklass för att märka skillnad så länge man håller sig under 15 kkr strecket!

Nä, nu ska ja räkna pengar och förbereda inför en tripp till en demovisning av 4805:an! Livet är underbart :D

--- Edit ---

Måste bara fråga; hur många är det som ser regnbågar, får huvudvärk eller trötta ögon av denna projektor? Hur länge är det rekommenderat att man ska titta på den i butik för att få ett hum om hur man kommer trivas med den hemma?

Funderar på att ta med en film och fråga om jag får se på hela... Finns det nån speciell film som är bra att kolla in? Kontrastrik eller nåt typ?

Redigerat av Unregistered9f972b61, 05 juli 2004 - 21:58.

Postad 05 juli 2004 - 22:09

merry
  • merry
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Kul att de löste sig Merry!

Jag ska nog själv köpa en sådan här trevlig projektor denna månaden samt sälja min gamla...

Tror du kommer få ännu lite finare och skarpare bild med komponent/DVI, så att spara till en DVD kanske inte är en dum idé! Man behöver inte gå så högt upp i prisklass för att märka skillnad så länge man håller sig under 15 kkr strecket!

Nä, nu ska ja räkna pengar och förbereda inför en tripp till en demovisning av 4805:an! Livet är underbart  :D

--- Edit ---

Måste bara fråga; hur många är det som ser regnbågar, får huvudvärk eller trötta ögon av denna projektor? Hur länge är det rekommenderat att man ska titta på den i butik för att få ett hum om hur man kommer trivas med den hemma?

Funderar på att ta med en film och fråga om jag får se på hela... Finns det nån speciell film som är bra att kolla in? Kontrastrik eller nåt typ?

tack Xenod , man va ju orolig ett tag :blink:
att komposit är rena (komposkiten) vet jag , men att skillnaden blev så stor hade jag ingen aning om!!!
ang trötta ögon , huvudvärk mm så kan jag säga att projjen har gått nästan hela tiden sen ifredags utom då vi sov då förstås...och det är ingen i familjen som har nämt nått om nå problem med trötta ögon , huvudvärk eller illamående(frugan är ju lite svartsjuk iofs nu då man inte ägnar henne så mycke tid :D
jag har även haft folk hemma som har kollat och dom har inte sagt nått
så inga probs här inte.

Postad 05 juli 2004 - 22:12

merry
  • merry
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Merry: Hm, tittade du inte på den i nån butik innan du slog till så du har något att jämföra med?

Låter konstigt om det du upplever skulle vara "OK" på denna projektor eftersom alla hyllar den.

Låter som något är fel nånstans på signalvägen? Kan du testa med andra kablar/anslutningar kanske?

Känner igen det där du beskriver annars med konturer och jämför med en dålig antennsignal. När jag fick demat i en butik Sanyo Z2 och Panasonic AE500 så led Sanyon just av detta fenomen. När man bytte till Panasonic försvann allt detta och det var rätt stor skillnad på bilden. Detta måste nog också vara något fel på antingen inställningar eller nånstans i signalen, för så stor kvalitetskillnad borde det inte vara.

Nåja, kom gärna med lite screenshots. Ska själv kolla in denna proj i nån butik snart så jag kan bestämma om det blir denna eller en Panasonic...

lite svårt att kolla ibutik och jämföra då man förhands beställer och tillhör bland dom första i sverige att få ett ex.

Postad 05 juli 2004 - 22:15

Unregistered2e7a4186
  • Unregistered2e7a4186
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Känner vi inte igen detta, jag syftar på testkillen som mätt 57 db? Killar som alltid tar i, jag sätter 50 spänn på att han tror att 9cm är 30cm också....... :D

4805 låter något mindre än Marantz S3 i ecoläge! Vet någon ljudnivån på S3:an? Den låter dessutom mindre än 5700. Ca 30-32db är mitt tips. Ljudet är definitivt lågfrekvent och bör därför komma från fläkten. Absolut en av de minst störande DLP jag har hört. Det där med att ljudet knappt sprider sig neråt håller jag också med om.

Skärpan i bilden är dessutom i toppkvalitet, så om någon upplever något annat, så är det dags att felsöka.

Merry ett tips!
Gå tillbaka till butiken och byt din s-video till komponent så ska du märka att bilden blir ännu bättre (samma pengar ungefär). Om nu din DVD har en komponent utgång vill säga.

Lite värdelöst vetande: 4805 matad med komponentsignal från en HK DVD 22:a ser bättre ut med interlaced än progressive.

Har någon sett 4805 matas med Pioneer 668 HDMI till DVI a'la infocus?

Min sumering av 4805: Grymt, att man nu kan få en sån fantastisk bild för under 30 tusen.

Postad 05 juli 2004 - 22:36

Unregistered4a05a49e
  • Unregistered4a05a49e
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Jag var o tittade på 4805an idag på Hifi-Punkten med en Harman dvd och progressive signal... jag tyckte bilden var bra tills vi ändrade till interlaced , då blev den kanon bra.

Jag har bestämt mig..en sådan blir det efter semestern...ruggigt bra bild för pengarna,

Kan säga att jag blev sittande på hifi-punkten 1 timma och bara njöt.

Postad 05 juli 2004 - 23:25

merry
  • merry
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Merry ett tips!
Gå tillbaka till butiken och byt din s-video till komponent så ska du märka att bilden blir ännu bättre (samma pengar ungefär). Om nu din DVD har en komponent utgång vill säga.

:D jag har ju bara scart och s-vhs på min Philips DvdR-990.
i menyn på dvd'n så går det att välja mellan Rgb och S-vhs.
om jag kan få till bilden lite till med den dvd'n vad bör jag använda för kabel då??

Postad 06 juli 2004 - 00:02

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

• 1 209 inlägg
  • 0
Tyvärr så går det nog inte att göra så mycket mer med bilden med den dvd spelaren..Du kan ju iofs investera i en relativt billig dvd spelare med component (så som min Pioner 370 :D) och bara ha till Projektorn och ha brännaren till tv´n o.s.v, eller fortfarande inkopplad genom s-video för kunna se på tv också..

Postad 06 juli 2004 - 05:13

Unregistered1e70a9ff
  • Unregistered1e70a9ff
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
jag var på en demonstration på denna projje idag och det var min första bekantskap med DLP.

min enda egentliga projektor referens innan var en panasonic AE500 som en kamrat har och en hitachi PJ-TX100 som demades precis innan infocusen.

för det första så måste jag säga att detaljnivån i svärtan var enastående, har inte sett någon projektor som klår detta. I ett parti på sagan om ringen så såg man med hitachin helt enkelt en skog i mörker, inte mycket mer, i samma scen på Infocusen så såg man träden, djupet och marken. enorm skillnad.

MEN, jag har hört talas om regnbågar och jag var otroligt nyfiken på o se om jag såg några. OCH det gjorde jag (plus mina två vänner) vi hade (av misstag) text på och automatiskt så snäppte mina ögon ner för att läsa texten, en hundradels sekund innan jag såg texten så såg jag ett färsprakande blob, mycket distraherande. stänger man av texten så blir det såklart bättre, men jag upplevde samma fenomen på ljusa punkter mot mörka bakgrunder.

JÄTTESYND, jag hoppades verkligen innerligt att jag skulle fastna för denna projje på alla punkter, men, jag fick huvudvärk bara efter några minuter. attans.

dessutom, om man jämför med panasonicen och dess smoothscreen, så tyckte jag att den var rätt pixlig (jag sitter gärna på andra bänkraden på bio) så jag vill kunna blåsa upp min blivande projektor minst 200 tum. synd det också...

jag får helt enkelt vänta och se om antingen min ekonomi kommer upp i rätt klass eller om produkterna fortsätter att sjunka i pris så att man kan få det bästa av två världar.

the search continues...

Postad 06 juli 2004 - 07:34

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
sebbe:

Du lär som jag behöva en DLP med 5x färghjul, och inte 4x som 4805 har. Jag har sett regnbågar på alla DLP:er med 4x men ytterst lite på 5x där man verkligen måste anstränga sig (å varför skulle man sitta å kasta huvudet fram å tillbaka).

Föreslaget tar du en titt på benq pe7800 som du kan hitta för under 20 000, den har också högre upplösning så du slipper pixligheten.

Postad 06 juli 2004 - 08:27

MaxPayne
  • MaxPayne
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Är det någon som haft möjlighet att jämföra 4805:an med Benq PE7800? Som Havocsi säger har ju 7800:an snabbare färghjul och bättre upplösning, men vilken har bäst totalbild? Kan tänka mig att 4805 har bättre kontrast med nya DarkChip2. Kollade på 4805 hos reference audio igår och är väldigt imponerad. Väldigt bra färger, svärta och kontrast. LCD släng er i väggen :D . De körde 100" och på 5m såg man inga pixlar, men gick man lite närmare så dök de upp. Hann ej se några regnbågar under de 5min jag tittade, men dels så var det ingen text + att jag tror inte jag är så känslig. Dock har jag ej sett Benq:en och är intresserad hur de står sig mot varandra. Det blir någon av dessa projjar när jag ska köpa ny i höst.

/Robban

Postad 06 juli 2004 - 08:37

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Både benq och 4805 är specade till 2000:1 i konstrast så det är nog rätt likvärdigt, sen har de projektorerna som har matterhorn chippen väldigt bra bild.

benq:n har även högre upplösning vilket spelar roll, däremot är nog 4805:an ljusstarkare. Den är även 4000 kronor billigare vilket känns rimligt med tanke på lägre upplösningen och långsammare färghjul.

De ska enligt utsago få in båda till reference audio i stockholm, så jag kan tänka mig att shootouts kommer komma när folk sett båda där.

Redigerat av Unregistered47efd78c, 06 juli 2004 - 08:38.

Postad 06 juli 2004 - 08:51

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Fick in mitt demoex idag av 4805 och har nu hunnit sitta lite själv i lugn och ro med den och testa. Allt jag kan säga är att den är för bra för under 16.000:-. :D

Fläkten är något tystare än 5700 och i nivå med 7205. Inget högfrekvent i alla fall.

Svärtan är bättre än 7205(!), men sätter jag ett 72mm HOYA ND2 HMC filter på 7205, så blir de ungefär likvärdiga och 4805 plockar plockar ut detaljer i klass med 7205 även i de mörkaste, svåraste scenerna.

Lycka till LCD! :blink:

Fredrik
InFocus

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 06 juli 2004 - 08:52.

Postad 06 juli 2004 - 10:07

Unregistered28e05dc9
  • Unregistered28e05dc9
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
FFrrEEddRRiiKK Du kan väl skicka BigScreen ditt demo ex så vi får ett ricktigt test!!!!

Är sååååå sugen på att köpa!!!!!

Postad 06 juli 2004 - 10:32

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Sådär, nu har man börjat sälja sina gamla luftpistoler och tv-spel på blocket... Har även planer på att lägga upp min egen projektor (Sanyo Z1) där såfort jag fått mig en liten demotitt på denna projektor!

Hoppas inte jag ser regnbågar eller får ont i huvudet nu bara! :blink:
Såg regnbågar på X1 (kanske inte så konstigt) men bara varje gång det blev en större konstraständring i bilden. Hoppas verkligen att ja klarar mig med 4x nu :D

Låt era personliga omdömen flöda nu! Vill höra mer om denna superprojektor!

Postad 06 juli 2004 - 10:57

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

• 1 209 inlägg
  • 0
Det togs iofs upp nyss, men jag kollar ändå ifall det är någon som har sett båda eller liknande: Har någon sett 4805 och BenQ7800 eller Sharp XV-Z201 och kan säga om det är värt att köpa någon utav dessa istället för 4805 (det blir inte så många mer tusenlappar för en z201:a från pricejapan nämligen)..Ska även passa på att säga att jag är mycket intresserad av 4805:an och vill givetvis hellre köpa den med tanke på att spara så mycket pengar som möjligt, och Faroudja gör denna till ett ganska starkt kort då man gärna vill kunna koppla den till tv också..

är lite klyven.. :D

Postad 06 juli 2004 - 11:07

Unregistered28e05dc9
  • Unregistered28e05dc9
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Hmm. undrar var närmsta demo av 4805:an är när man bor i kalmar :D

Postad 06 juli 2004 - 11:08

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Hmm. undrar var närmsta demo av 4805:an är när man bor i kalmar :D

Hör med Septon: 031-93 97 70.

Fredrik
InFocus

Postad 06 juli 2004 - 11:11

Bubba
  • Bubba
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag tror Sundins i Växjö har den , och DB Ljud & Bild i Karlskrona och kanske Dennis Brunby Hifi i Kalmar. Lycka till :D

Postad 06 juli 2004 - 11:23

Unregisteredeffc38ab
  • Unregisteredeffc38ab
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Jag var och kolla på 4805:an på RC i Umeå.

Spontant tycker jag att den levererar en kanon bild för det priset.
Makalös svärta, bra kontrast och fin fina färger.

Visst låter den lite, men inget som direkt störde.
Jag hade svårt att se RGB-flimmer.

Jag ska hämta mitt eget ex i eftermiddag. Återkommer med ett utförligare inlägg.

Redigerat av Unregisteredeffc38ab, 06 juli 2004 - 11:23.

Postad 06 juli 2004 - 12:40

Unregistered93f623ba
  • Unregistered93f623ba
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag var och kollade in 4805 först i fredags eftermiddag såg då ca en halvtimme av sagan om ringen med utvalda scener.. kollade även in den igårkväll med kill bill i dvd:n.
Projjen var matad med en H/K dvd 22 med prog. pal och Supra Komponent kablar och duken var ca 70 tum 1.0 gain helt vit. projjen var även helt okalibrerad och ställd i 6500 k. första intrycket var att bilden var helgrym, fläktljudet är väldigt lågt, bara ett svagt viskande av dov karaktär så långt var allting bra.

Tyvärr så såg jag dessa regnbågar mest hela tiden och då speciellt vid kontrastrika scener. Kanske vänjer man av sig jag tänkte iallafall mindre och mindre på det ju längre jag kollade. pixligheten känner man inte av, jag såg inte mer av pixlarna en hos min gamla Sony hS10 men bilden klarar inte av att visa vissa saker t ex småsprickor i en stenvägg eller rynkor i ansikten på samma sätt som HS10 gjorde.

Allt som allt en riktigt bra projektor för dessa pengar.. men för min del kommer jag söka efter en lite högre upplösning och snabbare färghjul.

+kontrasten ( helt enorm svärta men ändå ljusstark)(sparkar skiten ur HS10 iallafall)
+Färgerna mycket bra okalibrerad, kan säkert ljusteras till perfektion. (HS10 kom aldrig i närheten färgmässigt efter timmar av kalibrering )
+ljudnivån
+dcdi fli 2310

-dessa regnbågar (f..)
-upplösningen (lite låg för att kräma ur alla detaljer från dvd)

/ Snake

Postad 06 juli 2004 - 12:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Det togs iofs upp nyss, men jag kollar ändå ifall det är någon som har sett båda eller liknande: Har någon sett 4805 och BenQ7800 eller Sharp XV-Z201 och kan säga om det är värt att köpa någon utav dessa istället för 4805 (det blir inte så många mer tusenlappar för en z201:a från pricejapan nämligen)..Ska även passa på att säga att jag är mycket intresserad av 4805:an och vill givetvis hellre köpa den med tanke på att spara så mycket pengar som möjligt, och Faroudja gör denna till ett ganska starkt kort då man gärna vill kunna koppla den till tv också..

är lite klyven.. :blink:

Om nu inte BenQ har klantat sig med implementationen av Sil-chippet så är det ju nära nog hugget som stucket vem av de två som har bäst deinterlaceing.

Att 4805:an kör över 201:an när det gäller deinterlaceing är det dock ingen tvivel om...inte sharps starka sida tyvärr...klasskillnad där :D

Ska försöka få en demo på 4805:an nån dag, kan jag iaf jämnföra den rätt noga med 201:an. Mkt möjligt att 4805:an är bättre på vissa bitar även om ronden om upplösning och förmodligen regnbågar rätt klart går till Sharp.

Postad 06 juli 2004 - 12:58

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
InFocus i topp alla kategorier: :blink:

http://www.projector...-projectors.htm

:D

Fredrik
InFocus

Postad 06 juli 2004 - 13:13

Unregistered1586716f
  • Unregistered1586716f
  • Beroende

• 1 209 inlägg
  • 0

Om nu inte BenQ har klantat sig med implementationen av Sil-chippet så är det ju nära nog hugget som stucket vem av de två som har bäst deinterlaceing.

Att 4805:an kör över 201:an när det gäller deinterlaceing är det dock ingen tvivel om...inte sharps starka sida tyvärr...klasskillnad där 

Ska försöka få en demo på 4805:an nån dag, kan jag iaf jämnföra den rätt noga med 201:an. Mkt möjligt att 4805:an är bättre på vissa bitar även om ronden om upplösning och förmodligen regnbågar rätt klart går till Sharp.

Det vore jättekul om du kunde försöka göra en jämförelse mellan dessa..Hastigheten på färghjulet gör inte mig så mycket (jag ser knappt några regnbågar på 2x) men jag lär i vilket fall som helst bli nöjd oavsett vilken utav dessa jag väljer...
:D

Postad 06 juli 2004 - 17:31

Mr Fabio
  • Mr Fabio
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Kan man kan köra rgb till projjen??
Dvs scart från dvd ---> 3st rgb rca och 1st komposit rca.

Någon som har erfarenhet av bildförluster att köra rbg vs komponent?

MVH

Postad 06 juli 2004 - 17:44

pgpg
  • pgpg
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Hallå

Var och kollade på 4805 nyss. Det som man tänkte på direkt var regnbågarna, jämfört med min benQ7800 ser man regnbågarna mycket tydligare på 4805. Allt annat var mycket bra. Speciellt svärtan!
Hade det inte varit för regnbågarna skulle den vara klockren!

Postad 06 juli 2004 - 18:08

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Ändras hastigheten på färghjulet något när man kör t.ex. PAL eller NTSC? Eller är det lika mkt regnbågar oavsett vad man tittar på?

Postad 06 juli 2004 - 18:08

MaxPayne
  • MaxPayne
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
pgpg: Var svärtan bättre än på din PE7800? Hur var färgerna om du jämför? Om du bortser från regnbågar och lägre upplösning på 4805:an, vilken tycker du ger bäst totalbild (om du nu kan vara objektiv när du äger 7800:an :rolleyes: )

/Robban

Postad 06 juli 2004 - 18:18

PeugeotNisse
  • PeugeotNisse
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
köpte 4805:an i lördags...........njuter...vilken underbar projektor.

Ett Tips: K Ö P D E N

Postad 06 juli 2004 - 18:21

PeugeotNisse
  • PeugeotNisse
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
ursäkta frågan bara...........

Kan någon förklara begreppet regnbågar för mig.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.