Vilken plasma är bäst om man skall köra Scart RGB?
Redigerat av Octopussy, 20 October 2004 - 07:10.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell tråd - Panasonic TH-42PA30 *
Startad av
Unregisteredb82ce8ab
, Aug 25 2004 12:08
1301 svar till detta ämne
6 relaterade trådar
Postad 19 October 2004 - 20:27
Nu blir jag lite orolig Dr.Pohl, när du säger att det inte blir så bra bild med Scart RGB. Märkbar skillnad låter inte kul då jag har tänkt köra Scart RGB, det är inte aktuelt att byta DVD spelare än.
Vilken plasma är bäst om man skall köra Scart RGB? Redigerat av Octopussy, 20 October 2004 - 07:10. Postad 19 October 2004 - 23:41
har lite frågor... tänkt köpa mig en 42PA30..
men lite funderingar.. jag ska köpa den med ett väggfäste... men har ni några tips om VARTIFRÅN... Netonnet? dom är billigast i sverige... men är väggfästet dom säljer bra? Fyndbörsen? lite dyrare.. men original väggfäste.. Technikdirekt? ännu billigare... men hur funkar garantin om man handlar av dom? måste man skicka in TVn till dom vid fel på den eller kan man lösa det med närmaste Panasonic verkstad? Hoppas någon har lite tips:) har försökt fälja med i denna tråd ett bra tag.. men inte fått svar på just dom frågorna... tack på förhand:) Postad 20 October 2004 - 07:56 Alla dessa frågor har väl besvarats på Prisjakt ett antal gånger? Gör en sökning. Ang. TH-42 (Technikdirekt)
Vogels väggfästen finns beskrivna på flera ställen och folk verkar gilla dom. Postad 20 October 2004 - 09:37 Saken ar den, att om man jamnfor komponent mot rgb sa blir skillnaden i bild ganska stor....bilden ar inte dalig, by all means, men det ar en distinkt skillnad mellan riktig prog. scan genom komponent, och de-interlacer som sitter i. Vad tankte du kora pa komponent ingangen? Jag tror faktiskt inte att det ar plasma specifikt, utan snarare att rgb signalen ar helt enkelt samre. Philips Alis skarmar ska vara battre pa att hantera Rgb..men de sakna komponent, sa det foll bort for mig direkt. Postad 20 October 2004 - 11:56
Signalkompatibilitet via komponent på PA30
Vad jag kunnat får fram så stödjer PA30n följande. Vad händer om man matar den med en 720p HDTV -signal. Vad jag förstått är 720p på G här i Sverige . Sitter man då med marknades snyggaste plasma som visar blåskärm eller? 480i/480p JA 576i/576p JA 720p NEJ 1080i/1080p JA När övriga signaler ovan översätts till PA30n. Kan man räkna med att de blir bätter eller sämre jämfört med en vanlig DVD -film idag, även om det inte komme upp i HD-upplösning. Har ngn av er som har en PA30 provat/exprimenterat m detta. Postad 20 October 2004 - 14:47
Hjälpsamma vänner,
Kan nån svara mig om denna plasma med väggfäste, går att sätta upp på vilken vägg som helst i en lägenhet? Vad är det bästa resp sämsta väggarna för montering? Tacksamt tar jag emot tips! Postad 20 October 2004 - 15:52
Du kan i princip sätta upp den på vilken vägg som helst..
Desto kraftigare vägg (betong, tegel etc) desto "säkrare" sitter väl fästet. Men om du använder mollyplugg för gips så tror jag om jag inte är helt ute och cyklar att en enda plugg klarar 25 kg i vertikal belastning. 6 fästpunkter á 25kg= 150kg vikt... så det är inga problem oavsett vägg, se bara till att göra det ordentligt. Kan rekommendera orginal fästet då man kan fälla fram/upp det och enkelt komma åt kablar och anslutningar baktill. Postad 20 October 2004 - 15:54
Ingen som har hört något mera om någon firmware?
Hade varit intressant om det var en på G och vad den i så fall gör/förbättrar? Postad 20 October 2004 - 16:52 I många gamla hus (t ex i Stockholms innerstad) så är det puts/hönsnät (if enligt en hantverkare som jag pratade med) på innerväggarna och dom klarar knappt en vanlig bokhylla (två har ramlat ner för mig...). Postad 20 October 2004 - 17:48
Så boys nu har man fått ut hdtv upplösning från pannan på ngt konstigt sätt
Bifogar en bild så att man blir trodd Bifogad fil(er)Redigerat av [Generals]Evil Angel, 20 October 2004 - 17:48. Postad 20 October 2004 - 18:02
Hur da om man far fraga?...hur gick du till vaga, skulle vara grymt nyfiken..
Postad 20 October 2004 - 18:11
Jag har försökt få igång HDTV material men utan resultat.
Testade ladda hem en HDupplöst divx från divx.org sajten Brände ut filmen på en skiva...in med den i min Pioneer 575. Får bara ut ljud från filmen, den visar bara Pioneer loggan hela tiden. Vad betyder det? mvh Andreas Mehlin Postad 20 October 2004 - 19:52 Hur gjorde du? Hur blev det? Jag antar att det är xbox spel som stödjer 720p du har testat? Postad 20 October 2004 - 20:06
a_mehlin föt att kunna se på HDTV material så måste du köra det via en dator eller en d-vhs eller vänta tills blue ray eller HD dvd kommer.En vanlig dvd spelare klarar inte av det.
Postad 20 October 2004 - 22:08 Mina väggar lider av samma konstruktion, 4-6 cm puts. Under det gömmer det sig dock antingen sten eller lättbetong. (annars skulle nog huser rasa)I många gamla hus (t ex i Stockholms innerstad) så är det puts/hönsnät (if enligt en hantverkare som jag pratade med) på innerväggarna och dom klarar knappt en vanlig bokhylla (två har ramlat ner för mig...). Detta går utmärkt att fästa i, se bara till att du har tillräckligt långa skruvar så du kommer in till betongen/stenen, annars ramlar prylarna och inte helt omöjligt stor del av putsen ner. En riktig slagborrmaskin och betongborr är också att rekomenedera. Postad 21 October 2004 - 08:53
Varför envisas och ha plasman högt på väggen, istället för en mer naturlig höjd för tittande genom bord- eller golvställ ? Jag placerade min PA30 med borställ på ett sk. apoteksbyrå. Det är väldigt enkelt att komma år kablar mm. på baksidan. Inte heller är det så vingligt som man skulle tro. Titthöjden passar ocså perfekt mitt korta anpassade tittavstånd.
Om man jämför utbudet av PA30:or ute i handeln, märker man snabbt att de mest attraktiva priserna är alltid inklusive ställ, av något slag. Postad 21 October 2004 - 09:07
NI som har köpt TH-42PA30 hur högt har ni hängt eller ställt den från golvet.
Där jag hade tänkt ställa plasman är ett sideboard och en riktigt stor B&W Center bara dessa har en höjd på ca 1 m blir detta för högt? Man kan ju inte ställa centern 2 m upp ovan för plasman? Postad 21 October 2004 - 09:08 Jag tycker att en mer naturlig höjd är just lite högre upp en vad en vanlig tv bänk har. Postad 21 October 2004 - 09:23
Jag har min pa vaggen, runt 1.30-1.50 hogt, alldeles for hogt tycker jag....men , har 2 klafingriga barn...sa jag hade inget riktigt val egentligen...jag skulle rekomendera att man har den i normal hojd, typ hojed av en tv-bank...eller en sideboard.
Octopussy, vilken center har du? Postad 21 October 2004 - 09:24 I min lgh (byggår 1907) så ser de ickebärande väggarna ut på så sätt att det sitter 4-5cm puts, sen kommer halm/sjögräs och sen kommer rejäla plank som är satta vertikalt.Mina väggar lider av samma konstruktion, 4-6 cm puts. Under det gömmer det sig dock antingen sten eller lättbetong. (annars skulle nog huser rasa) På de bärande väggarna är det puts och sen är det tegel. På en av de icke bärande väggarna har jag satt upp min campus board (planka man tränar klättring på/gör "chins"/"armhävningar"), och den sitter som berg.(och jag väger 90kg, plus att jag har även tränat med vikter på ryggen Borra, i med plasticpadding, i med rejäla plugg, låt torka, sen är det bara att sätta upp.. :) Ska sätta upp min plasma i helgen(om den levereras på fredag), tänkte dokumentera det med lite bilder.. /C Postad 21 October 2004 - 10:42
Ganska meningslöst inlägg av mig men jag måste få säga att:
Panasonic TH-42PA30 + Original rack = Var inne på att fixa väggstativ först men ju oftare jag sett racket i verkligheten desto kärare blir jag i det! Hur som helst så har jag i alla fall bestämt mig (efter 4 månaders velande) för att slå till på en viera, struntar i PW6 - 7 och deras "HDTV" stöd, det känns inte riktigt motiverat att köpa dessa... Postad 21 October 2004 - 14:29
Hei,
Jeg var også veldig skeptisk til "gips" veggen min, så jeg hang min 37PA30 på en 15mm finerplate som står på gulvet, og er festet til veggen med avatandsstykker. På den måten får jeg vekten av TVen mot gulvet, og får skjult ledningene. TVen blir jo hengende lengere ut fra veggen, men det kan det jo kanskje være værdt Se vedlagt bilde... Toppen av TVen er ca 160 cm over gulvet, høyt nok til at en 10 måneder gammel gutt ikke rekker opp med en flaske i hånden B Bifogad fil(er)Postad 21 October 2004 - 16:17 Jag har denna Center B&W CDMC NT, som du ser en riktig bjässe. Hela 32cm Hög. En kraftig center med helt underbart ljud.
Redigerat av Octopussy, 21 October 2004 - 16:39. Postad 21 October 2004 - 16:26
Tjena allihopa
Jag har lästa igenom alla inläggen här och har bestämt mig för att köpa en TH-42PA30. Men jag behöver vägledning hur jag kopplar ihop digitalbox(comhem), video, hemmabio och en DVD. Jag har ingen DVD eller hemmabio men tänker skaffa, vilken rekommenderar ni. Vilka kablar ska jag köpa? Är det svårt att ställa in plasman. Jag tänker bara se på tv och film, inte använda den som datorskärm. Tacksam för alla svar. Jag återkommer säkert med fler frågor så ni får ha tålamod. Postad 21 October 2004 - 16:42 Har du den 1.30-1.50m till överdelen eller underdelen. Plasman är la 75.5 cm hög. Postad 21 October 2004 - 18:19
Den sitter hogt, vet inte riktigt hur hogt, men skulle snarare tippa pa 1.30 an 1.50...men dar borjar skarmen alltsa..sa att..fran underdelen matt.
Octopussy, riktigt bra center du sitter pa dar!!!...Funderar pa att uppgradera mig fran avantek serien....B&W har varit stor favoriten sedan lange!!.. Postad 21 October 2004 - 23:50 Mina Frontar är från samma serie CDM7 NT, så även bak högtalarna CDMS NT. Skickar med bilder på dem. Är otroligt nöjd och kan varmt rekommendera B&W. Min Surround Förstärkare är en Marantz SR7300. Tänkte ta och lägga in lite bilder i galleriet, men först vill jag ha hemmabion komplett mao införskaffa mig en TH-42PA30 ![]() ![]() Sitter förövrigt med senaste numret av Hemmabio där det är ett riktigt stort test av TH-42PA30 mot Pioneers senaste. Pannan får full pott på visning av DVD bild, fem tv apparater av fem möjliga och utklassar Pioneer stort om man matar plasmorna med scart RGB. Så i mina ögon är Pannan en solklar vinnare. Jag har iaf bestämt mig för vilken plasma som passar mig bäst. Redigerat av Octopussy, 22 October 2004 - 09:31. Postad 22 October 2004 - 00:01 Här har du ett bra väggfäste,dvs Orginal från Panasonic Saxat från Fyndbörsens hemsida Köp till: Panasonic TY-WK42PV3W Väggstativ till 37" och 42" Väggstativet som passat till 42" TH-42PA30 och 37" TH-37PA30 Vårt pris: 2795:- (normalt 3500:-) Direkt till Sidan --> Redigerat av Octopussy, 22 October 2004 - 00:03. Postad 22 October 2004 - 09:42 Vill du kunna spela in program från boxen så kopplar du den till videon och sedan från videon till plasman (via SCART). Om inte videon kan ställas in att ge "pass-through" av signalen från boxen när videon är avstängd så kanske du vill ha en SCART-kabel direkt från boxen till plasman också, om antalet kontakter räcker. Dra också antennkabel till plasman från boxen, för att kunna se de okodade kanalerna på plasman utan att ändra på boxen. Från DVD:n drar du helst en komponentkabel till plasmans komponentingång. Om du inte har många bildkällor så drar du inga bildkablar via hembion. Ljud drar du från de olika utrustningarna till recievern, även från TV:n till recievern. Min satellitdekoder är "icke-användarvänlig" så den skickar antingen ut ljudet på SCART:en till TV:n eller på AC3-utgången - och det måste man ändra nere i en grundinställningsmeny! Då är det enklare att, när man vill ha ut ljudet i hembiohögtalarna, tar detta från plasmans 2 RCA-utgångar (boxen har ändå bara AC3 2.0, inte 5.1). Postad 22 October 2004 - 14:22
Hur är denna plasma när man kör PC? Den här plasman har ju inte xvga ingång som Pioneer, och inte samma upplösning........
Nån som testat ihop med en dator?........står å väljer mellan denna skärm och Pioneer 43" HDE Postad 22 October 2004 - 15:55 Redan besvarat i tråden, det verkar fungera bra. Postad 22 October 2004 - 21:27
Ställer man den på en bänk tycker jag man förlorar ett av det bästa med plasma... att slippa tv-bänk och kunna ha den som en "tavla" på väggen. btw: har beställt en jag med Postad 23 October 2004 - 07:15
Man kan få 42PA30 för ca 23000:- i danmark, hittade den på http://www.shopman.dk ,vilket jag tycker är billigt. Tur man bor i Helsingborg/Skåne
*edit* Var det inte alls det, man kan inte hämta varorna där Redigerat av lando, 23 October 2004 - 07:18. Postad 23 October 2004 - 08:15
Blir inte så billigt som man tror. Ovandlat till svänska blir det
28 506,93 SEK + 241 SEK + Frakt! Riktigt dyrt mao. Postad 23 October 2004 - 14:49 Du får nog kolla din växlingkurs en gång till 19268dkr blir 23 295,10 SEK enligt Forex.se Postad 23 October 2004 - 17:24
Mitt fel jag kollade Kittet på denna adressen.
http://www.shopman.d...ProductID=83489 Hittar dock ingen annan Panasonic plasma på sidan. Postad 24 October 2004 - 11:16
Om skärmen inte fixar 720p, hur funkar det när (om) HDTV sänds i detta format? Kan man inte kolla på tv då eller får man använda den till filmvisning istället?
Jag står i valet och kvalet vilken skärm jag ska välja och det här är väl den avgörande frågan om det ska bli en Panna. Orkar nog inte vänta tills de nya modellerna rullar in och priset på denna är inte direkt fel Postad 24 October 2004 - 23:25
Är det ingen som vet om TV funkar om SVT får för sig att börja sända i 720p nästa år?
Postad 25 October 2004 - 07:56
Hej
Vilket väggfäste ska jag välja av dessa två? TY-WK42PR2W eller TY-WK42PV3W. Vad är skillnaden förutom priset? Tacksam för alla svar. Postad 25 October 2004 - 08:00
Var har du sett dessa olika väggfästen. Jag trodde bara det fanns ett orginal fäste till pannan.
Postad 25 October 2004 - 08:19 TY-WK42PR2W är vinklingsbart. TY-WK42PV3W är fast. Postad 25 October 2004 - 10:39
Enligt testet av PA30 i senaste HemmaBio så ska den ge bästa bild med RGB via scart. Progressive via komponent ska inte ge nån förbättring mot interlaced. Vad har ni för erfarenheter av detta?
Postad 25 October 2004 - 10:47
Bilden blir bättre med en bra komponentkabel. Dock är det inte som natt och dag.
Det är en liten bildförbättring. Jag kör med marcuscables komponent som fått mkt bra kritik. mvh Andreas Postad 25 October 2004 - 10:59 Jag tolkar ditt svar som att du alla dagar i veckan skulle köpt en BRA komponent-kabel i st f en BRA scart-kebel? Postad 25 October 2004 - 13:36 Nä, inte riktigt. Du måste gå på forex säljkurs av danska kronor, inte köpkurs som du förmodligen gjort om du bara fyllt i "omvandla dk till sek". Själv har jag kännt mig lurad av forex av denna anledning.Du får nog kolla din växlingkurs en gång till 24108 exkl frakt blir priset idag. Non tar 24790 så det skiljer inte så mycket Postad 25 October 2004 - 13:44 Det beror ju lite på vilka apparater man har, men med min Pioneer 575A och Panasonic TH-42PA30E så blir det något bättre bild med min bra komponentkabel (Audioquest med Bullet Plugs) än med min bra SCART-kabel (Audioquest X-SCART). Köpte SCART-kabeln tidigare när jag hade TV utan komponent in (och DVD utan komponent ut), kan nog lika gärna sälja den nu då den är lite bortkastad kvalitet till min sunkiga kabeldekoder...Jag tolkar ditt svar som att du alla dagar i veckan skulle köpt en BRA komponent-kabel i st f en BRA scart-kebel? Skillnaden är alltså inte alltid så stor, men progressiv komponent är normalt sett bättre. Postad 25 October 2004 - 13:56
Hej på er.
Hittade den här tråden och blev intresserad av Panasonicen men efter att ha läst alla kablar, kopplingar, motstånd, transienter, inte göra si, inte göra så, koaxial, RGB, scart så undrar jag om man överhuvudtaget törs köpa en plasma och om man nu vågar köpa den så törs jag säga att jag skulle aldrig våga koppla in den. Min fråga är: Måste allt vara så komplicerat, ser ni skillnad på alla förbättringar ni gör eller är det flest saker när han dör vinner filosofin? Mvh Från en som tänkte köpa den här plasman men är nu helt förvirrad (19 sidor snurr snurr) 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |