Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

** Officiell tråd - mCubed/HFX-Media PC **

653 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
mCubed HFX Classic (Svart/Silver) (Chassin) 1 8,7 (9) Inga priser
mCubed HFX Classic (Svart) (Chassin) 1 8,4 (4) Inga priser
mCubed HFX Mini (Svart) (Chassin) 1 6 (1) Inga priser
mCubed HFX Mini Bundle (Svart) (Chassin) 1 6,5 (1) Inga priser
mCubed HFX Classic (Silver) (Chassin) 1 8,25 (3) Inga priser
mCubed HFX Mini Bundle (Svart/Silver) (Chassin) 1 7,5 (1) Inga priser
mCubed HFX Mini Metal Bundle (Svart) (Chassin) 1 (0) Inga priser
mCubed HFX Mini Acryl Bundle (Svart) (Chassin) 1 (0) Inga priser
mCubed HFX Mini Acryl Bundle (Vit/Silver) (Chassin) 1 (0) Inga priser
mCubed HFX Mini Metal Bundle (Svart/Silver) (Chassin) 1 (0) Inga priser
mCubed HFX Mini Metal Bundle (Silver) (Chassin) 1 (0) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 31 maj 2006 - 07:43

noderfix
  • noderfix
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

På mCubeds hemsida står det att endast speciella Moderkort och DVd drivar fungerar med Minin. Vet du vilka ?

<{POST_SNAPBACK}>

Den DVD som fungerar är den som är special anpassad till just HFX mini, kanske kan fungera med någon annan slim slotin dvd men dom lär inte vara speciellt lätta att få tag på.
Det som menas med att bara vissa moderkortet passar är så vitt jag vet bara att man får vara lite uppmärksam på hur PCI och PCIe anslutningarna sitter på det för att det ska passa med dom olika riser korten.

Redigerat av noderfix, 31 maj 2006 - 07:44.

Postad 31 maj 2006 - 11:22

flyerboy145
  • flyerboy145
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Tack för svaren!

Undrar dock över PSUn till mini HTXn . 165 w blir tveksam om det klarar vad jag har tänkt att stoppa in i lådan.

Micro ATX moderkort
AMD 64x2
Floppy DTV
Grafik kort är inte ännu bestämt men tänkte till att början köra med inbyggda GPUn som finns på moderkortet för att sedan stoppa i lämpligt kort med dvi port.
och DVDn som finns till Minin

Kommer PSUn att klara detta?

Postad 31 maj 2006 - 14:22

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Finns det några bra 2.5"->5.25" kit ?

Hade tänkt byta ut disken till en svalare 2.5" disk, då behöver jag inte skaffa vertical silence och diskytan som används till inspelning/uppspelning sitter i en burk på nätverket.

Postad 31 maj 2006 - 18:36

flyerboy145
  • flyerboy145
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Kanske någon vet om Asus A8N-VM CSM moderkort skulle passa i HTX mini
Asus A8n-vm csm

Postad 31 maj 2006 - 18:48

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0

Asus A8n-vm csm

<{POST_SNAPBACK}>

Vore intressant att veta eftersom jag precis köpt ett sånt. :) Jag skulle också vilja se lite riktiga bilder på hur minin ser ut. Gärna med vanliga hFx lådan. Skulle du kunna fixa det Magnus?

/Stefan Bäckman

Postad 31 maj 2006 - 19:21

blackburn_
  • blackburn_
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0
Är det någon som monterat safety fan-kitet i en HFX (classic)? Kände mig stolt som fick ihop lådan med de torftiga beskrivningar som kom med, men nu måste jag erkänna att jag körde fast när jag skulle sätta dit den sista delen, fläkten i locket. Inte en enda liten beskrivning eller bild följer med fläkten hur den ska monteras.

Vad är de 4 skruvarna till och hur ska man montera de 4 dämpande plastbitarna? Antar att cardborre-bitarna är för att klistra fast kretskortet på lämpligt ställe och kablarna har jag koll på.

Tacksam för lite hjälp från någon som lyckats montera safety kitet, eller Magnus :)

Postad 31 maj 2006 - 19:33

skrotis
  • skrotis
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Asus A8n-vm csm

<{POST_SNAPBACK}>

Vore intressant att veta eftersom jag precis köpt ett sånt. :) Jag skulle också vilja se lite riktiga bilder på hur minin ser ut. Gärna med vanliga hFx lådan. Skulle du kunna fixa det Magnus?

/Stefan Bäckman

<{POST_SNAPBACK}>

https://www.minhembi...10#entry1044259

Postad 31 maj 2006 - 21:21

flyerboy145
  • flyerboy145
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Magnus . Finns det någon lämplig plats att stoppa in en Floppy DTV i Mini HTXn ?

Postad 31 maj 2006 - 21:34

noderfix
  • noderfix
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Asus A8n-vm csm

<{POST_SNAPBACK}>

/Stefan Bäckman

<{POST_SNAPBACK}>

https://www.minhembi...10#entry1044259

<{POST_SNAPBACK}>

På 3:e bilden på den länken så sitter det ett A8N-VM CSM i burken, så det ska nog passa. Frågan är bara om man kan använda alla 3 riserkort med det (men det ser inte ut att vara några problem).

Redigerat av noderfix, 31 maj 2006 - 21:40.

Postad 01 juni 2006 - 01:33

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0

Magnus . Finns det någon lämplig plats att stoppa in en Floppy DTV i Mini HTXn ?

<{POST_SNAPBACK}>

Inga problem med PCI-bracketen som du får med FloppyDTV numera. Jag kommer ha ett X-fi Elite pro och två FloppyDTV i den första HFX mini-burken.

https://www.minhembi...e=post&id=22018

Postad 01 juni 2006 - 01:36

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0

På 3:e bilden på den länken så sitter det ett A8N-VM CSM i burken, så det ska nog passa. Frågan är bara om man kan använda alla 3 riserkort med det (men det ser inte ut att vara några problem).

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, satte i ett A8N VM CSM först innan jag bytte till Core Duo med Aopens 945-kort.

Den nedersta "riser card sloten" sitter väldigt långt ner så det får inte vara maffigt höga komponenter på kortet man sätter där. Jag har ett X-fi Elite pro längs ner och det är precis på håret att det får plats mot PCI slottarnas kontakter på moderkortet. De övre två är mer fullsize så att säga :-)

Postad 01 juni 2006 - 01:39

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0

Är det någon som monterat safety fan-kitet i en HFX (classic)? Kände mig stolt som fick ihop lådan med de torftiga beskrivningar som kom med, men nu måste jag erkänna att jag körde fast när jag skulle sätta dit den sista delen, fläkten i locket. Inte en enda liten beskrivning eller bild följer med fläkten hur den ska monteras.

Vad är de 4 skruvarna till och hur ska man montera de 4 dämpande plastbitarna? Antar att cardborre-bitarna är för att klistra fast kretskortet på lämpligt ställe och kablarna har jag koll på.

Tacksam för lite hjälp från någon som lyckats montera safety kitet, eller Magnus :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag får erkänna att jag aldrig monterat ett safetykit... Vägrar ha fläktar i HFX och får schasa bort katten manuellt om hon ligger o täpper till kylhålen om jag kör prime test :D

Men AFAIk så sätter du fläkten med skruvarna och hoppar över gummiplopparna.... Den ska ju stå still så att den sitter stumt monterad i locket gör ju inget då.

Postad 01 juni 2006 - 09:42

flyerboy145
  • flyerboy145
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Är det någon (förutom Magnus) som har fått hem en HTX mini?

Postad 01 juni 2006 - 12:17

noderfix
  • noderfix
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Är det någon (förutom Magnus) som har fått hem en HTX mini?

<{POST_SNAPBACK}>

Kan (nästan, om ingen lyckats beställa direkt från mCubed) garantera att Magnus har det enda exemplatet i hela sverige än så länge.

Postad 01 juni 2006 - 12:35

MrMad
  • MrMad
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Micro ATX moderkort
AMD 64x2
Floppy DTV
Grafik kort är inte ännu bestämt men tänkte till att början köra med inbyggda GPUn som finns på moderkortet för att sedan stoppa i lämpligt kort med dvi port.
och DVDn som finns till Minin

Kommer PSUn att klara detta?

<{POST_SNAPBACK}>

Säkert inga problem så länge du låter bli att stoppa i något monstergrafikkort.

Postad 03 juni 2006 - 18:39

ewjobe
  • ewjobe
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Vore tacksam om någon med erfarenhet kunde ge mig en heads up om följande inköpslista verkar hålla dåligt för en HFX Mini... eller ett rungande ja om det funkar fint.

ASUS A8N-SLI/Premium
AMD Athlon 64 X2 3800+
Powercolor Radeon X1300 Dual-DVI 512MB
Kingston Dual Channel 2x1024 MB PC3200 DDR400 - KVR400X64C3AK2/2G
Samsung SP P120 250GB, SATAII, 8MB
Hauppauge WinTV-PVR500MCE
DVD mini

Riser card PCIe 16x (för grafikkort)
Riser card PCI bottom (för TV-kort)
HDD mini - silent box
EF16 external 165W
Borg HPC mini
Borg HGC - Heatpipe GPU Cooler
Borg HBC - Heatpipe Bridge Cooler

Jag behöver ingen LED display, endast en infraröd mottagare. Har någon tips på området?

Postad 27 juni 2006 - 17:59

andre77i
  • andre77i
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Är så gott som klar att lägga en beställning på en mCubed HFX HTPC. Har en fråga som jag hoppas nån kan svara på snabbt!

Behöver jag en eller två Borg HGC Heatpipe kit?! En till Nordbryggan och en till GPU:n? Eller följer det med till både NB & GPU i ett kit? (Detta kit pratar jag om: Borg HGC hos komplett) Har inte lyckats läsa mig fram till det nånstans. Vore tacksam för ett snabbt svar!

Sen om någon har nån annan synpunkt på de komponenter jag tänker beställa så säg gärna till om det också. (T.ex. om något inte kommer att funka).
Kommer jag till exempel kunna ha två hårddiskar med Vertical Silence kabinett? Får det plats i chassit? Blir det för varmt?

* 1 x mCubed HFX media PC Chassi
* 1 x Silverstone SST-ST30NF
* 1 x Borg HGC Heatpipe GPU cooler
* 1 x Borg HPC Heatpipe CPU cooler
* 2 x mCubed Vertical Silence HDD
* 1 x MSI K8N SLI-FI, Socket 939
* 1 x AMD Athlon 64 x2 3800+
* 1 x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024 Dual Pack
* 2 x Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA
* 1 x MSI NX7600GS T2D256EH Lite
* 1 x NEC ND 3550 DVD+-RW, svart
* 1 x iMON Kit for HFX
* 1 x Creative SB X-Fi Xtrememusic PCI
* 2 x Serial ATA Kabel, 50cm

Tack på förhand!

Postad 04 juli 2006 - 22:48

tohe0100
  • tohe0100
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Andre77 och ewjobe hur går det med era HFX Mini? Jag funderar på att sätta ihop något liknande och är nyfiken på hur det går för er.

Vilken affär beställer ni ifrån?

// Tomas

Postad 06 juli 2006 - 07:36

noderfix
  • noderfix
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Jag monterade ihop det sista på min test HFX mini igår.....nu ska det provas lite olika konfigar för att se vart gränserna går. Återkommer med resultaten så fort jag kan.....

Ska se om jag hinner lägga upp lite monteringsbilder m.m på den ikväll.

Redigerat av noderfix, 06 juli 2006 - 07:41.

Postad 12 juli 2006 - 13:29

noderfix
  • noderfix
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Som ni kankse märkt så har det inte kommit upp några bilder än men ska knäppa några så fort jag får tillbaka min kamera.

Har varken mobilbilderna eller kamerabilderna kvar då dessa råkade ta sig ett ofrivilligt dopp, men fixar så fort jag har nått att ta kort med.

Postad 23 juli 2006 - 11:54

ewjobe
  • ewjobe
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Ja hur går det med mitt bygge!? Det tragiska är att jag står still på grund av att sakerna i en av leveranserna från Österrike blev stulna. Jag öppnade lådan och den var tom. Såg sedan att den hade öppnats i botten och att den förseglats igen med ny tejp. Håller nu på och bråkar med mCubed för att få dem att skicka heatpipes och raisers igen och reda ut stölden med GLS/Schenker utan att blanda in mig. Det går sådär.

En fråga jag har nu när jag börjat. Jag har ett grafikkort som kommer sitta med en PCI express raiser kort. Grafikkortet kommer ju sitta upp och ner! Är det helt ok eller är det något jag behöver tänka på?

Postad 19 augusti 2006 - 14:32

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Hej,

Hur går det med testerna?

MVH NBorve

Postad 29 augusti 2006 - 19:08

marcand
  • marcand
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej
Efter att ha läst nästan hela denna tråd och en del andra testar jag ställa mina frågor här. Jag funderar på att strippa min nuvarande Dell dator på delar och bygga en ny HTPC i HFX classic lådan.

Dell datorn i fråga är byggd på en Pentium 4 3.2 GHz, har 512 MB DDR2 RAM, ATI X850 XT 512MB, 3st 250GB SATA diskar, DVD-läsare och brännare samt Hauppauge PVR-150 MCE.

Om jag har förstått det rätt så använder Dell egen design på sina moderkort vilket innebär att jag inte kan använde det (nån som vet om det stämmer?`)

Så till mina frågor då.

Om jag inhandlar följande:
MCUBED HFX CHASSIS
MCUBED IMON VFD DISPLAY + IR RECIEVER + REMOTE
MCUBED VERTICAL SILENCE HDD CASE
MCUBED SILVERSTONE NIGHTJAR PASSIVE PSU 300W
MCUBED BORG HPC HEATPIPE PROCESSOR COOLER
MCUBED BORG HGC REV. 2 HEATPIPE COOLER FOR VGA CARD
MCUBED BORG HES D6 HEATPIPE EXTENSION SET
MCUBED BORG HES D5 HEATPIPE EXTENSION SET
MCUBED BORG HBCHGC HEATPIPE COOLER FOR NORTHBRIDGE
samt ett nytt moderkort med stöd för P4 processor

1. kan jag använda mig av en P4 om jag bygger med BORG HPC och extension kit - tillräcklig kylning?

2. HFX lådan har plats för tre diskar men klarar den av detta värmemässigt? Läste nån stans att Magnus inte rekommederade någon HD ovanför nätagget.

3. Kan alla diskarna monteras i Vertical Silence eller blir det för varmt, rymms de? Har för mig att någon skrev att det är svårt att rymma en Vertical Silence under DVD platsen. Om den ryms, kan man montera heatpipes på denna eller kommer de då att krocka med moderkortet?

3b. Vilket kit ska jag använda om jag vill koppa heat pipes till Vertical Silence

4. Har ni några förslag på moderkort för detta som samtidigt är lite framtidssäkert om man senare vill byta till en svalare processor tex C2D. (har P4 och nya Core 2 Duo processorerna samma socket?)

5. Rekommendationer på grafikkort som har HDMI ut och DualLink Dvi som samtidigt inte blir allt för varmt.

6. Viss funkar det att montera villken DVD brännare som helst i HFX classic lådan?

7. Är det värt att köpa iMON och fjärr om man redan har en MCE fjärr. Vilken skillnad är det. Vad kan man göra med iMON + display som inte MCE fjärren kan?

8. Om jag använder mitt nuvarande grafikkort ATI X850 XT och monterar passiv kylning på denna måste jag då ha extension kit eller klara jag mig med bara HCG v2?

Det är många frågor detta men som ni förstår vill jag självklart använda så många delar från min gamla dator som bara är möjligt. Därför fråga jag nu om hjälp. Om det visar sig att jag måste byta väldigt mycket för att få detta att fungera kanske det är bäst att försöka sälja min nuvarande dator och börja från scratch.

Tacksam för synpunkter och tips / Markus

Postad 29 augusti 2006 - 20:41

villyvonka
  • villyvonka
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Är det nån som har erfarenhet av hur ett FloppyDTV T/CI funkar i en HFX mediaPC? Har läst att kortet brukar bli ganska varmt. Jag vill helst undvika FireDTV då jag gärna slipper den extra lådan. Vill nämligen ha FloppyDTV och man ska även kunna sticka i Boxer's abbonemangskort.

... eller finns det alternativ? ;)

Behöver man allt HFX har i kylningsväg till varenda komponent eller räcker det med kylning till processor o grafikkort? Det blir 'rätt' dyrt med alla kylnings tillbehör annars! :wub:

Tacksam för all hjälp. :)

/walle

Postad 09 september 2006 - 13:57

mats2442
  • mats2442
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Vi börjar med marcand:

har du en sockel 775 p4:a så är det samma sockel på C2D propparna. Alla 965P moderkort har stöd för både P4 och C2D. De nyaste 975 korten klarar också C2D men där måste man se upp och kolla noga först då de äldre 975 korten inte klarr C2D. Själv väntar jag på att få hem ett gigabyte P965-ds3.

Vertical silence vill ha 5mm pipor om jag minns rätt. Dessa finns i hbc,hgc v2 och hes d5 kitten. Pipor finns också som lösa tillbehör i mCubeds webbshop. vet inte om magnus har några som reservdelar.

Det ska funka med i princip vilken dvd som helst men se upp lite för hur knappen ser ut på spelaren. Samma problem som vid vanlig stealthning.

Villyvonka:
Du bör kyla cpu+gfx+nordbrygga. Bryggan kan kanske klara sig men det är på gränsen. I synnerhet om du ska ha en intelpropp. Deras bryggor bli varmare än amds iom att amd har minnescontrollern i proppen och intel har den i bryggan. Genom att tex välja 2.5" HD så klarar den sig själv utan kylare

Postad 09 september 2006 - 20:28

villyvonka
  • villyvonka
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Villyvonka:
Du bör kyla cpu+gfx+nordbrygga. Bryggan kan kanske klara sig men det är på gränsen. I synnerhet om du ska ha en intelpropp. Deras bryggor bli varmare än amds iom att amd har minnescontrollern i proppen och intel har den i bryggan. Genom att tex välja 2.5" HD så klarar den sig själv utan kylare

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar för tipsen! :)

/W

Postad 11 september 2006 - 09:14

marcand
  • marcand
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Tack så mycket Mats!

Postad 07 oktober 2006 - 01:04

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0
Jag är på gång att investera i en HTPC som är rejält tyst och rejält kraftfull. I första hand ska jag använda den för att se film och TV, inte för att spela på. När det gäller film så måste den kunna spela upp HD-material (.ts, x264 wmv-hd osv) samt ha bra DVD. Ljudet är inte lika viktigt, men det är klart att jag vill ha bra ljud också.

Eftersom jag är okunnig på tekniken vet jag inte riktigt vad jag ska ha för komponenter för att uppnå detta, så därför tänkte jag köpa mig ett färdigt paket. Jag har hittat några stycken mCubed HFX varianter på Pyrotech som verkar lovande, men jag tänkte kolla om någon här kan hjälpa mig peka ut vilket paket som är bäst för mig och vilka delar jag eventuellt kan uppgradera.

De paket jag hittat är:

HFX Classic (M3-versionen)
=================
- AMD Athlon X2 3800+ processor
- 1GB RAM minne (2x512MB)
- GeForce 7900GT grafikkort, 256MB
- FloppyDTV-T MCE + CAM för Boxer
- Creative SoundBlaster X-Fi Xtreme Music
- utgångar:
- Ljud: Analog 7.1, digital
- Display (VFD)
- Asus M2N-SLI Deluxe moderkort
- 250GB hårddisk, 16MB
- 16x DVD±R/RW brännare
- integrerad nätverkskort, 1Gbit
- mCubed HFX1 Desktop, (H)145x(B)430x(D)450
- 300W passiv nätdel
- Microsoft Windows MCE 2005
- utgångar:
- Bild: VGA, DVI, komponent, S-Video
- I/O: USB2.0, Firewire

HFX mini AMD-versionen
=================
- AMD Athlon 64 3500+ processor
- Asus M2NPV-VM moderkort
- Utgångar:
- Bild: DVI-D, VGA, Komponent, S-Video, Komposit
- Ljud: Analog 5.1, S/PDIF optisk & koax

HFX mini Intel-versionen
=================
- Intel Core 2 Duo T5500 processor
- Abit iL-90MV moderkort
- Utgångar:
- Bild: HDMI, VGA
- Ljud: Analog 7.1, S/PDIF optisk

Gemensamt för HFX mini AMD & Intel-versionerna
===================================
- 1GB DDR2 minne
- 250GB hårddisk, 7200rpm, 16MB cache
- integrerat grafikkort
- FloppyDTV-T MCE + CAM för Boxer
- Slot-In DVD±RW
- integrerat ljudkort
- integrerad nätverkskort, 1Gbit
- infraröd fjärrkontroll, VFD
- mCubed HFX Mini låda, (H)90x(B)430x(D)380
- 165W passivt nätdel
- I/O: 4 USB portar, 1 Firewireport
- Windows MCE 2005

Jag vet att jag ska byta ut FloppyDTV till en ComHem-version, men i övrigt är jag mest fundersam på om jag ska ha mer minne, vilken CPU jag ska satsa på, samt grafikkortet. Jag är lite tveksam till att om jag köper HFX mini-versionen så är jag låst till vad jag får och kan inte byta upp mig om det skulle behövas. Dessutom vet jag inte om den klarar av att spela upp HD-material utan problem (upp till 1080p). Enligt Microsoft bör man ha minst en 3.0 GHz processor för att orka och Apple säger också minst 3.0 GHz Intel Pentium D eller snabbare samt minst 1 Gb RAM. Måste jag satsa på en HFX Classic för att detta ska fungera?

Några tips eller synpunkter på dessa paketförslag?

Tacksam för hjälp!

Postad 23 oktober 2006 - 21:43

Unregistered8b2ea7b3
  • Unregistered8b2ea7b3
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hej på er!

Även jag är intresserad av att bygga hfx-HTPC. En "classic" då jag har gott om plats. Till denna tänkte jag koppla Stora Slutsteg och Stora Högtalare.

Vad jag är rädd för är att av nå'n anledning få alldeles för hög insignal till slutstegen som resulterar i att mina Infinity RS 4.5 går hädan, i värsta fall, eller att jag välter ut min löjligt dyra whisky då jag kastar mig över soffbordet för att komma åt nå'n avstängningsknapp, i bästa fall.

Då jag sett att även Mentor Magnus ligger inne med hygglig drivning av sina mysiga stativare kanske han (eller nå'n annan) kan ge råd om huruvida jag kan lungt koppla hfx:en till slutstegen eller om jag bör ha ett mångkanalförsteg med fjärr att släppa signalen emellan.

Tacksam Halvdöv (Av ovan nämd anledning. Men whiskyn är kvar i glaset, en liten stund till. :) )

Redigerat av Unregistered8b2ea7b3, 23 oktober 2006 - 21:44.

Postad 24 oktober 2006 - 01:02

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
Rekommendationen just nu är att faktiskt vänta med att bygga dröm hfx minin.

Många här på forumet har blivit så löjligt entusiastiska över Abit iL-90mv eftersom det har en inbyggd hdmi-utgång. Låt oss få en sak klar:

Hdmi ger ingen fördel i dagsläget över dvi. Möjligtvis kan man köra längre sladdar, och visst, du kan skicka filmens 5.1 ljuspår till tvn, men vem tusan vill det? Exakt samma signal som inte mirakulöst kommer göra bilden på din tv så mycket bättre bara för att du har en hdmi-ingång. Faktiskt ser det som de initiella dator-grafiklösningarna ibland kan vara begränsade till att bara skicka ut 720p/1080i och då försvinner halva poängen med en htpc(native upplösning, den andra halvan e fildelning). HDCP kan integreras i både hdmi och dvi.

Tillbax till abit kortet! Jo, faktiskt är det så att man måste titta på vilken deinterlacing(purevideo och avivo är fina exempel) man har att förvänta sig. Abits il-90 grafik bygger på intels inbyggda gma950 som fullständigt suger. Inte konstigt att ViiV intitativet har havererat. Rekommenderas ej.

Nvidia har ett trevligt alternativ i sina intrgrerade 6150 lösningar. Här har man dvi-utgång och Purevideo funktionalitet. Dock endast full support upp till dvd-filmer. I dagsläget måste man köpa ett 7600gt för att få "the full monty" av purevideo funktioner. Med full monty inträder något mycket viktigt vid hd-uppspelning, 1080i kan med reverse telecine göras om till 1080p/24hz i realtid. En mycket trevlig funktion då det eliminerar hack(om nu din tv accepterar 1080/24,48,72Hz och hanterar signalen korrekt internt, typ bara sonys lcd flaggskepp i dagsläget)i NTCS material. Det tisslas i buskarna om nvidias uppföljare till 6150 och förhoppningsvis kommer vi då få se alla funktioner i purevideo(HD).

Annars skulle man ju också kunna köpa ett riktigt billigt core2 duo moderkort(asrock VSTA..590:-), slänga i en e6300 som nog en hfx-mini endå klarar av och sedan köpa till nvidias nya 7900gs. Många tillverkare har 7900gs dvi-utgång med hdcp och det verkar vara mycket svalt(0,08micrometer). Köp det billigaste som gå att hitta så blir det att slakta kylaren och koppla på mcubes heatpipelösning. Då skulle man ha en mycket kompetent maskin...

Postad 24 oktober 2006 - 11:52

noderfix
  • noderfix
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Annars skulle man ju också kunna köpa ett riktigt billigt core2 duo moderkort(asrock VSTA..590:-), slänga i en e6300 som nog en hfx-mini endå klarar av och sedan köpa till nvidias nya 7900gs. Många tillverkare har 7900gs dvi-utgång med hdcp och det verkar vara mycket svalt(0,08micrometer). Köp det billigaste som gå att hitta så blir det att slakta kylaren och koppla på mcubes heatpipelösning. Då skulle man ha en mycket kompetent maskin...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har kört E6700 och 7600GT i HFX mini utan problem (givetvis behövde man den nya lite kraftfullare PSU:n, EF28).

Postad 24 oktober 2006 - 12:32

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
Trevligt noderfix, vad för temp har du efter en timme med TAT?? Visar mer korrekt temp än vad moderkortet rapporterar...!

Postad 24 oktober 2006 - 13:26

noderfix
  • noderfix
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Tyvärr har jag inte den setupen kvar på någon mini men jag hamnade på 67grader (låg stadigt där) enligt ASUS Probe efter 1 timmes full belastning.

Postad 09 november 2006 - 03:39

Unregisteredb2633e1e
  • Unregisteredb2633e1e
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hejsan, har precis beställt en hfx-classic box och tänkte fråga om någon testat att köra ett 7950gt kort i chassit? Såg att 7950gt kortet drog ca 18 watt mer än 7900gt kortet...Räcker hgc ver.2 kylningen till detta kort?

Nu hoppas jag att detta inte blir något problem då grafikkortet är framme imorrn :) Pallar inte byta då jag vill bygga datorn på stört. ;)

Postad 15 november 2006 - 13:35

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0

Hejsan, har precis beställt en hfx-classic box och tänkte fråga om någon testat att köra ett 7950gt kort i chassit? Såg att 7950gt kortet drog ca 18 watt mer än 7900gt kortet...Räcker hgc ver.2 kylningen till detta kort?

Nu hoppas jag att detta inte blir något problem då grafikkortet är framme imorrn ;)  Pallar inte byta då jag vill bygga datorn på stört. :P

<{POST_SNAPBACK}>

Tror inte det ska vara några problem förutsatt att du monterar allt _extremt_ noga och kanske lämnar några pci-bracket öppna för lite extra luftgenomströmning. Vad drar den jmfrt med en (överklockad) 7800GTX tror du?

I värsta fall får du montera ett extensionset med extra pipes för att öka kylförmågan, ett extension kit Borg HES D5 (5 mm rör istället för de 6 mm som sitter på cpun och kommer med HES D6.)

Postad 27 november 2006 - 02:02

Unregisteredb2633e1e
  • Unregisteredb2633e1e
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
har monterat datorn och har mitt passivt kylda msi-7950gt kort i lådan utan heatpipes....spelar jag spel så går tempen upp till 120-125 grader. Ska inhandla den riktiga kylaren när jag får in lite pengar. Då tror jag att det går utan några problem alls.

Min ena hårddisk ligger på 56 grader ovanför nätagget i hårddiskhållaren med två heatpipes kopplat. Den andra håller ca 53 grader ovanför dvd-spelaren.

Jag trodde inte att jag skulle höra datorn, men hårddiskarna susar på ungefär som två ganska tysta fläktar. Så ska datorn bli helt tyst får man fixa mycket tystare hårddiskar. Datorn är dock så pass tyst att jag inte tänker på oljudet när jag ska sova ca 3meter bort.

Postad 27 november 2006 - 10:08

iszm
  • iszm
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hejsan,

fick för några dagar sedan min HFX burk från pyrotech, färdigmonterad och allt.

Efter en första blick in i lådan så ser allt ordentligt monterat ut men jag oroar mig lite för temperaturerna som jag uppmätt.

Intel Thermal Analysis Tool ger mig ca 57 C idle och 80 C om jag kör Workload Testet.

Bör jag oroa mig? 80 C är extremt tycker jag... å andra sidan är det ett extremt stresstest.

Processorn är en E6600.

Sen en till sak, kylningsanordningen på grafikkortet:

Bör kopparrören som leder från skarvplattan till chassit ha näst intill samma temperatur som rören som leder från GPU:n till skarvplattan? För närvarande är rören mellan GPU och skarvplatta betydligt hetare och det verkar som om värmen inte leds vidare optimalt via skarvplattan. (Hoppas det blev tydligt vad jag menar) :)

Tack på förhand för svar.

Postad 27 november 2006 - 10:31

iszm
  • iszm
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hmmm, efter att ha läst lite på andra forum verkar en vettig idle temperatur med aktiv kylning vara runt 40 och under full last 60-70 max.

Hittade ett foruminlägg som oroade mig lite:

"Intel specifies that the maximum allowable core temp on their Core 2 Duo's is 60ºC."

Någon här som vet om det stämmer? Kan inte hitta något på intels hemsida.

Ser ut som om jag kommer att fixa en fläkt för att vara säker :)

EDIT: 60.1 C är visst vad intel specificerar för E6600. Är det någon annan än jag som lätt ligger över det vid belastning? Eller har dom kanske slarvat vid monteringen av CPU kylningen?

Redigerat av iszm, 27 november 2006 - 10:46.

Postad 27 november 2006 - 12:02

Unregistered35c795f4
  • Unregistered35c795f4
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

EDIT: 60.1 C är visst vad intel specificerar för E6600. Är det någon annan än jag som lätt ligger över det vid belastning? Eller har dom kanske slarvat vid monteringen av CPU kylningen?

<{POST_SNAPBACK}>

Min temp på en E6600 ligger på 52-56 grader. Vet du vilken typ av kylpasta som använts. Jag tror det har rätt stor betydelse, själv använder jag arctic silver 5.

Postad 27 november 2006 - 12:08

iszm
  • iszm
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tyvärr inte :/ Men jag kommer att göra om monteringen med en vettig kylpasta snarast möjligast, känns inte bra som det är nu med runt 60 C vid halvlast.

Postad 28 november 2006 - 21:20

eggepegge
  • eggepegge
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Även jag har en liten fråga om temperaturer.

Har precis plockat ihop en HFX mini med ett Asus M2NPV-VM kort och en AMD Athlon64 "Orleans" 3500+ 2.2GHz CPU. Nu när maskinen stått i BIOS hw-monitorering i två timmar har jag en CPU-temp på 55 grader och moderkortstemp på 50 grader.

Nordbryggan sin standardkylfläns utan pipes och processorn kyls med en Borg HPC. Endast on-board grafik, och en disk i en HDD mini silent box.

Magnus, du som byggt ihop en mini med just detta moderkort om jag minns rätt, låter det som en rimlig idle-temp, eller bör jag se över monteringen? Den högra sidan av lådan känns ju ordentligt varm så det känns som piporna överför värmen bra.

/Egge

Postad 29 november 2006 - 13:05

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0

Även jag har en liten fråga om temperaturer.

Har precis plockat ihop en HFX mini med ett Asus M2NPV-VM kort och en AMD Athlon64 "Orleans" 3500+ 2.2GHz CPU. Nu när maskinen stått i BIOS hw-monitorering i två timmar har jag en CPU-temp på 55 grader och moderkortstemp på 50 grader.

Nordbryggan sin standardkylfläns utan pipes och processorn kyls med en Borg HPC. Endast on-board grafik, och en disk i en HDD mini silent box.

Magnus, du som byggt ihop en mini med just detta moderkort om jag minns rätt, låter det som en rimlig idle-temp, eller bör jag se över monteringen? Den högra sidan av lådan känns ju ordentligt varm så det känns som piporna överför värmen bra.

/Egge

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker det låter bra! När du sen slår på cool'n'quiet och sätter till "minimal power" i power settings i windows så kommer det sjunka en hel del vid normalbruk :-)

Postad 29 november 2006 - 13:17

eggepegge
  • eggepegge
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Tycker det låter bra! När du sen slår på cool'n'quiet och sätter till "minimal power" i power settings i windows så kommer det sjunka en hel del vid normalbruk :-)

<{POST_SNAPBACK}>

Perfekt :-) Bara det att jag inte kommer köra windows på den ;-)

/Egge - MythTV for the win ;-)

Postad 16 januari 2007 - 10:35

monoside
  • monoside
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag har satt ihop följande;

Samt Borg HPC, HES, HBC och HGC kylning. Jag lyfte min (halvdassiga) DVD+RW-brännare, en IDE och en SATA-disk från min gamla Pentium 4 Shuttle.

1. Jag har en sladd 'över' från VFD:n =) Det är ett svart/rött par som slutar i varsin liten 'hona' som skulle passa på något slags jumper-koppling. Sitter i VFD-ändan tillsammans med ett annat svart/rött par med en två-håls-kontakt på en 4-pinnars kontakt som jag kopplat till en matchande kontakt i nät-agget.
2. Datamaskinen startar inte =) Dvs, det går att dra igång den, och jag hör HDD:arna varva igång och den gröna power-dioden lyser grönt på moderkortet. Men det kommer inte ens en BIOS-logga på skärmen (Sony KDL40W2000)

Am I stupid?

Postad 16 januari 2007 - 12:24

Unregistered65a0fb25
  • Unregistered65a0fb25
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

Samt Borg HPC, HES, HBC och HGC kylning. Jag lyfte min (halvdassiga) DVD+RW-brännare, en IDE och en SATA-disk från min gamla Pentium 4 Shuttle.

1. Jag har en sladd 'över' från VFD:n =) Det är ett svart/rött par som slutar i varsin liten 'hona' som skulle passa på något slags jumper-koppling. Sitter i VFD-ändan tillsammans med ett annat svart/rött par med en två-håls-kontakt på en 4-pinnars kontakt som jag kopplat till en matchande kontakt i nät-agget.
2. Datamaskinen startar inte =) Dvs, det går att dra igång den, och jag hör HDD:arna varva igång och den gröna power-dioden lyser grönt på moderkortet. Men det kommer inte ens en BIOS-logga på skärmen (Sony KDL40W2000)

Am I stupid?

<{POST_SNAPBACK}>

Svårt det där. Jag tippar på något konstigt med minne eller grafikkort. Sitter de på plats ordentligt? Har du testkört moderkort, processor, minne och grafikkort före montering? Om de inte hjälper att rucka på grejorna och se att de sitter på plats, gäller nog bara att felsöka med en komponent i taget...

BTW: Snygg uppsättning!

Postad 18 januari 2007 - 06:24

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0

Från VFDn har du:

En sladd som ska skarvar ihop med sladden från powerknappen på fronten
En sladd till powerpinnarna på moderkortet (så kan du starta datorn med fjärren från noll :-)
En sladd med matninspäningen till hela VFDpaketet, kopplas till nätdelen på en liten adapter.
USB-kabeln :-)

Manual: http://www.hifiatx.c...anuals/iMON.pdf

Finns flera här http://www.hifiatx.com/hfx.php?lang=EN under GENERAL --> Support

Postad 19 januari 2007 - 07:20

monoside
  • monoside
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
It's alive!!!

Tack =)

Postad 19 januari 2007 - 08:27

monoside
  • monoside
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Närmare bestämt, den kommer leva 'ett tag till'... Jag har nämligen inte hittat någon bra lösning för att kyla nordbryggan... I bilden nedan sitter den under kopparklumpen närmast CPU-sockeln i mitten nästan. Den är kopplad till en kylfläns via en heatpipe, och moderkortsmanualen vill att man trär ett fläktdon över kylflänsen. Men det vill man ju inte =) förutom att det inte får plats pga chassitakets fläktplats och att luften inte har någonstans att ta vägen när SCART & co är monterat.

Postad bild

Redigerat av monoside, 19 januari 2007 - 08:31.

Postad 20 januari 2007 - 21:33

uthelin
  • uthelin
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Hur verkar det med 300W aggregatet? upplever du att det räcker? Jag har hat en HFX mini i ca 2 månader, den levererades med 165w, vilket var för klent. Jag har nu returnerat den för att byta upp mig till vanlig HFX. Otroligt med jag har spetsat in mig på exakt likadana grejor som du lagt ut. Jag kommer köra min med en Sharp 52" full HD LCD så jag behövde uppgradera för att få flyt i grafiken. Hoppas att jag kommer få hem grejorna innom 2 veckor. Kan du rekommendera moderkortet? Blir kylningen ett problem?

Jag är dock tveksam till att 300w räcker med den spec du har. Publicera gärna hur det går när du börjar köra lite ollika applikationer.

Snyggt bygge //U

Redigerat av uthelin, 20 januari 2007 - 22:24.

Postad 22 januari 2007 - 16:11

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Jag har tänkt bygga en HFX mini, och använda Abit IL90-MV. Jag har ett par frågor:

- Hur gör man med trådlöst LAN? Ett krav är att Wake On Wireless Lan (WOWLAN) ska stödjas. Antar att det går åt en kortplats till detta? Jag är utomordentligt skeptisk till USB-WLAN men kan övertalas att ändra åsikt - om WOWLAN stöds av sådana?

- FloppyDTV kan i nödfall ersättas av FireDTV men helst vill jag ju ha det inbyggt.

- Jag ska ju främst se film men har höga krav på kvalitet, vill att den ska matcha en bra DVD-spelare. Om jag förstått rätt så är inte chipsettet det bästa för detta ändamål? Stoppa i ett 7600-kort alltså..

- Och slutligen är jag osäker på om inbyggda ljudet räcker. I med ett Creative X-Fi alltså...

Har jag valt fel moderkort? Jag tänker mig en Core2Duo T7200 CPU. Till att börja med kommer jag inte att stoppa i nåt extra alls utan nöja mig med det inbyggda men jag vill kunna bygga ut i framtiden, annars kan jag lika gärna köpa en Mac Mini ju!

/Calle

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.