Topfield Digitalboxar
633 svar till detta ämne
Postad 01 december 2006 - 12:02
Mich
-
Mich
-
Forumräv
-
-
610 inlägg
Med en Twin-LNB behöver man en DiSEq-switch förmodar jag?
Nej. Twin-LNB har två utgångar kopplas via var sin kabel till dom två ingångarna i boxen. Du behöver dra ytterliggare en koax kabel (troligtvis, för jag gissar att du bara har en koax idag). PS. Jag skulle nog vilja säga att CD kör med standard EPG här i norden (fast å andra sidan vet jag inte vad som är standard). Funkar med Topfield TF4000 och vissa andra (icke svenska) boxar. //Michael
Postad 01 december 2006 - 12:07
Unregistered5819fb06
-
Unregistered5819fb06
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Jag har haft min . . .
Är det någon som har en 5000PVR och kör Canal Digital som kan kommentera?
/P-O
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har haft CanalDigital mot en 5000PVR i snart tre år nu.
- Du kommer tyvärr att mista EPG-funktionen och endast få Now and Next informationen. Trots många firmware uppdateringar under årens lopp har Topfield inte lagt in stöd för det format av EPG som CD använder i Norden. CanalDigital i bla Holland använder sig av MediaHighway EPG och det stöds av mottagaren med här i Norden har CD valt att köra ett eget format.
- Du måste ha ett TWIN-LNB för att kunna utnyttja bägge tuners på ett vettigt sätt.
- Angående det gamla MPEG2 formatet som CD kört HD med så ska man bara kunna spela in det på Topfielden men inte titta på det, pga hårdvarubegränsningar. Man måste föra över inspelningen till datorn för att kunna titta på HD-material.
/Magnus
<{POST_SNAPBACK}>
Arrrgh! Där dog hela mitt projekt. Utan EPG känns det rätt meningslöst att gå över till Canal Digital helt och hållet.
Trist att man ska behöva betala Canal Digital 189 spänn i månaden för kanaler man inte behöver...
/P-O
<{POST_SNAPBACK}>
Du behöver ingen Diseq-switch, däremot måste du dra in två koaxar från TWIN-lnb'n. Jag glömde säga att du får full EPG på de kanaler som ligger på samma transponder som Discovery eftersom det är denna frekvens som all CD EPG sänds på, synd bara att inte Topfielden kan sortera ut informationen till de andra kanalerna. /Magnus
Postad 01 december 2006 - 21:48
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Jag har haft min . . .
Är det någon som har en 5000PVR och kör Canal Digital som kan kommentera?
/P-O
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har haft CanalDigital mot en 5000PVR i snart tre år nu.
- Du kommer tyvärr att mista EPG-funktionen och endast få Now and Next informationen. Trots många firmware uppdateringar under årens lopp har Topfield inte lagt in stöd för det format av EPG som CD använder i Norden. CanalDigital i bla Holland använder sig av MediaHighway EPG och det stöds av mottagaren med här i Norden har CD valt att köra ett eget format.
- Du måste ha ett TWIN-LNB för att kunna utnyttja bägge tuners på ett vettigt sätt.
- Angående det gamla MPEG2 formatet som CD kört HD med så ska man bara kunna spela in det på Topfielden men inte titta på det, pga hårdvarubegränsningar. Man måste föra över inspelningen till datorn för att kunna titta på HD-material.
/Magnus
<{POST_SNAPBACK}>
Arrrgh! Där dog hela mitt projekt. Utan EPG känns det rätt meningslöst att gå över till Canal Digital helt och hållet.
Trist att man ska behöva betala Canal Digital 189 spänn i månaden för kanaler man inte behöver...
/P-O
<{POST_SNAPBACK}>
Du behöver ingen Diseq-switch, däremot måste du dra in två koaxar från TWIN-lnb'n.
Jag glömde säga att du får full EPG på de kanaler som ligger på samma transponder som Discovery eftersom det är denna frekvens som all CD EPG sänds på, synd bara att inte Topfielden kan sortera ut informationen till de andra kanalerna.
/Magnus
<{POST_SNAPBACK}>
OK, men med en switch skulle det räcka med en koax - eller? Vilka kanaler är det du får full EPG på? Inte SVTx eller hur? /P-O
Postad 02 december 2006 - 08:51
Unregistered5819fb06
-
Unregistered5819fb06
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
OK, men med en switch skulle det räcka med en koax - eller?
Vilka kanaler är det du får full EPG på? Inte SVTx eller hur?
/P-O
<{POST_SNAPBACK}>
Nej du behöver dubbla koaxar eftersom varje tuner fritt måste kunna välja både det höga eller låga frekvensområdet samt H eller V polarisation i lnb'n och det kan den inte om det finns en diseq imellan. Det är dom kanaler som ligger på 12456V, kolla i tabellen i länken. http://www.lyngsat.c...naldigital.html/Magnus
Postad 02 december 2006 - 09:54
wolf
-
wolf
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
TF5000PVRt, Boxer:
Är det någon som vet varför det inte finns någon EPG-information (inte ens pågående program) på TV4?
/P-O
<{POST_SNAPBACK}>
Därför att EPG inte är en officiell tjänst från Boxer, ännu så länge bara test... (För 3 år sedan lovade Boxer att vi skulle få se programtablåer 7 dagar framåt, ska bli trevligt när detta blir verklighet, den som väntar på nåt gott osv)
Postad 02 december 2006 - 23:33
LB55
-
LB55
-
Rookie
-
8 inlägg
Med 2 twin-LNB, 2 switchar & 2 kablar lär man kunna ta in både Thor & Astra på valfri tuner samtidigt.
Postad 10 december 2006 - 18:22
Ralle1
-
Ralle1
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
DIZZA:
Jodå, jag kör på den senaste firmwaren 2006-11-10. EPG:n fungerar fortfarande.
Tyvärr så har dom implementerat något som kallas för "Dynamic update" i dom senaste firmwares som kommit. Det funktionen gör är att den automatiskt uppdaterar kanallistan i boxen om förändringar sker från comhem.
Nu verkar det så att comhem skickar ut förändringar i kanallistan, bla. så har TV3 och Kanal5 kommit upp i kanallistan, dock så är det ingen sändning på dom frekvenserna som kanalerna hänvisar till.
Detsamma gäller för discovery, bbcprime mfl. kanaler (alla som ligger på 298MHz) , där skickar comhem ut att dessa numera liger på en helt annan frekvens (vilket de så klart inte gör, men resultatet är att det inte går att kolla på dom, jävligt irriterande).
Det går tyärr inte att stänga av "Dynamic update" funktionen.
//rowe
<{POST_SNAPBACK}>
Rowe:Har du fått ordning på det där med att kanallistan uppdaterades automatiskt, Hur gjorde du för att kunna se dom där Discovery och dom andra kanalerna? Jag har fått det där problemet också, det går inte att titta på kanaler som C+ film 1, 2, mix och Sportexpressen med flera. Hoppas på svar, jag är väldigt frustrerad.
Postad 10 december 2006 - 22:02
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
OK, men med en switch skulle det räcka med en koax - eller?
Vilka kanaler är det du får full EPG på? Inte SVTx eller hur?
/P-O
<{POST_SNAPBACK}>
Nej du behöver dubbla koaxar eftersom varje tuner fritt måste kunna välja både det höga eller låga frekvensområdet samt H eller V polarisation i lnb'n och det kan den inte om det finns en diseq imellan.
Det är dom kanaler som ligger på 12456V, kolla i tabellen i länken. http://www.lyngsat.c...naldigital.html
/Magnus
<{POST_SNAPBACK}>
argh... får väl ta en gammal IBM Twinax då... /P-O
Redigerat av Unregistered33aea5f7, 10 december 2006 - 22:03.
Postad 20 december 2006 - 22:19
Unregistered1133
-
Unregistered1133
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Har just fått min box idag från Tyskland. Mycket nöjd än så länge men går det att konvertera inspelade kodade program så att man slipper ha kortet i varje gång man ska se på en film? Har flera boxar men bara ett boxerkort. Har för mig att jag läst det i tråden men hittar inte det just nu.
Postad 20 december 2006 - 23:36
Unregisteredf198cd57
-
Unregisteredf198cd57
-
Användare
-
-
128 inlägg
Finns det några "ahaja" - borde inte köpt den här boxen? Något som är MYCKET struligt? Finns det något man inte kan leva med om inte Topfield skulle fixa det?
Och Topfield överlag är dom bra med firmware uppgraderingar? Vill ju inte missa en massa program. Att den "glömmer".
Funderar starkt på att köpa. Inititalt tänkte jag köpa en HTPC för FILM, MUSIK och TV i ett, för cirka 12-13 tusen. Köra med två tuners i den. Men verkar ju väldigt osäkert hur Boxer kommer göra. Vill liksom inte riskera att de "parar" korten med en boxer, och sen är inte tvkortet till datorn "godkänd". Vore för jäkla tråkigt.
Därför har jag ovanstående frågor. Då jag funderar på denna + en mediacenter (typ Twix). Två separata enheter istället.
Postad 21 december 2006 - 07:49
outdoor_miner
-
outdoor_miner
-
Beroende
-
-
1 470 inlägg
Har just fått min box idag från Tyskland. Mycket nöjd än så länge men går det att konvertera inspelade kodade program så att man slipper ha kortet i varje gång man ska se på en film? Har flera boxar men bara ett boxerkort. Har för mig att jag läst det i tråden men hittar inte det just nu.
<{POST_SNAPBACK}>
det gört du smidigast mha fastcopy
Postad 21 december 2006 - 12:01
peter_lundin
-
peter_lundin
-
Rookie
-
6 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Var köpte du den o vad betalade du? PL
Postad 21 december 2006 - 14:00
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Med 2 twin-LNB, 2 switchar & 2 kablar lär man kunna ta in både Thor & Astra på valfri tuner samtidigt.
<{POST_SNAPBACK}>
Det skulle väl i så fall vara 2 kablar från varje twin-LNB, en till varje switch? Kan någon verifiera detta? Funderar på att kasta gratisantennen från CD och sätta upp en Europaparaol i stället. /P-O
Postad 21 december 2006 - 14:02
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Finns det några "ahaja" - borde inte köpt den här boxen? Något som är MYCKET struligt? Finns det något man inte kan leva med om inte Topfield skulle fixa det?
Och Topfield överlag är dom bra med firmware uppgraderingar? Vill ju inte missa en massa program. Att den "glömmer".
Funderar starkt på att köpa. Inititalt tänkte jag köpa en HTPC för FILM, MUSIK och TV i ett, för cirka 12-13 tusen. Köra med två tuners i den. Men verkar ju väldigt osäkert hur Boxer kommer göra. Vill liksom inte riskera att de "parar" korten med en boxer, och sen är inte tvkortet till datorn "godkänd". Vore för jäkla tråkigt.
Därför har jag ovanstående frågor. Då jag funderar på denna + en mediacenter (typ Twix). Två separata enheter istället.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har haft min i snart 3 år nu och inte hittat någon "ahaja". Det enda jag kan tänka mig skulle väl vara problemet med Canal Digitals EPG om man kör satellitversionen. Men jag kör Boxer. Köp! /P-O
Postad 21 december 2006 - 16:02
Unregistered1133
-
Unregistered1133
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Var köpte du den o vad betalade du? PL
<{POST_SNAPBACK}>
€ 342 + frakt och postförskott € 368, sammanlagt 3337 kr. Köpte på http://www.hm-sat-shop.deDock minsta 80 gb men det går ju att bränna ut och byta hdd. Löste det med kodad inspelning, men det är inte så smidigt att spola igenom hela filmen bara för att göra den okodad. Finns det ingen TAP eller någon snabbspolning som fixar det?
Postad 21 december 2006 - 16:36
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Någon som har hört nånting om eventuella Topfield-planer på att släppa en dubbeltuner-PVR som klarar DVB-S2 och H.264?
Borde vara en hyfsat enkel sak att uppdatera tunerdelarna till DVB-S2 och stoppa in en H.264-dekoder.
Det verkar ju inte som om Reelbox eller Dreambox är att lita på för att få fram sina nya boxar, och Lyngbox verkar ju högintressant men om den verkligen dyker upp är väl högst osäkert. Topfield känns mera pålitligt....
/P-O
Postad 21 december 2006 - 17:57
Unregisteredf198cd57
-
Unregisteredf198cd57
-
Användare
-
-
128 inlägg
Jag har haft min i snart 3 år nu och inte hittat någon "ahaja". Det enda jag kan tänka mig skulle väl vara problemet med Canal Digitals EPG om man kör satellitversionen. Men jag kör Boxer.
Köp!
/P-O
<{POST_SNAPBACK}>
Skönt och höra. Glömde ju säga det var 5700 som jag har tittat på. Men med andra ord, om det finns "buggar" så är Topfield bra att göra med. De brukar alltså fixa till sina boxar med FW uppdateringar. Finns ju en hel del märken som "säljer" och sen skiter i problemen. Skönt Topfield inte hör dit. Ska också köra Boxer. Tack för svaret. Mvh/David
Postad 22 december 2006 - 14:41
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Är det någon som kör Windows Vista och har en Topfield ansluten till USB? Jag kan inte få Vista att installera drivrutinen, jag får meddelandet "The system can not find the file specified".
Har råkat ut för detta vid ett par andra tillfällen med andra USB-prylar och det berodde på att *.inf-filen tydligen ska se annorlunda ut för Vista...
/P-O
Postad 23 december 2006 - 12:32
Unregistered1133
-
Unregistered1133
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> det gört du smidigast mha fastcopy
<{POST_SNAPBACK}>
Tack missade ditt inlägg. Ska testa det. Är ännu lite nybörjare på boxern men det borde inte vara så svart att installera en TAP. Har hittat eller kommit på ännu ett problem. Hur gör man för att boxern ska stänga av sig automatiskt efter en timerinspelning? Om boxern är avstängd är det inget problem men om man tittar på tv samtidigt och sedan får för sig att gå, hur får man boxern att stänga av sig efter att inspelningen är klar?
Postad 23 december 2006 - 13:15
Unregistered178ff7d4
-
Unregistered178ff7d4
-
Användare
-
-
169 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Tack missade ditt inlägg. Ska testa det. Är ännu lite nybörjare på boxern men det borde inte vara så svart att installera en TAP.
Har hittat eller kommit på ännu ett problem. Hur gör man för att boxern ska stänga av sig automatiskt efter en timerinspelning? Om boxern är avstängd är det inget problem men om man tittar på tv samtidigt och sedan får för sig att gå, hur får man boxern att stänga av sig efter att inspelningen är klar?
<{POST_SNAPBACK}>
På en 5000PVRt trycker man bara på "off". Du får då upp en ruta om du verkligen vill stänga av och avsluta inspelningen. Låt rutan vara bara så stänger den av sig när inspelningen tar slut. Erik
Postad 23 december 2006 - 13:26
Unregistered1133
-
Unregistered1133
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Tack missade ditt inlägg. Ska testa det. Är ännu lite nybörjare på boxern men det borde inte vara så svart att installera en TAP.
Har hittat eller kommit på ännu ett problem. Hur gör man för att boxern ska stänga av sig automatiskt efter en timerinspelning? Om boxern är avstängd är det inget problem men om man tittar på tv samtidigt och sedan får för sig att gå, hur får man boxern att stänga av sig efter att inspelningen är klar?
<{POST_SNAPBACK}>
På en 5000PVRt trycker man bara på "off". Du får då upp en ruta om du verkligen vill stänga av och avsluta inspelningen. Låt rutan vara bara så stänger den av sig när inspelningen tar slut.
Erik
<{POST_SNAPBACK}>
Tack, ska prova det med.
Postad 28 december 2006 - 22:43
LB55
-
LB55
-
Rookie
-
8 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Det skulle väl i så fall vara 2 kablar från varje twin-LNB, en till varje switch? Kan någon verifiera detta?
Funderar på att kasta gratisantennen från CD och sätta upp en Europaparaol i stället.
/P-O
<{POST_SNAPBACK}>
Det måste vara en kabel från varje twin-LNB till varje switch (= 4 kablar) och en kabel från varje switch till respektive tuner (= 2 kablar). Då kan varje tuner via egen switch ta emot från valfri LNB. Detta är ett tips jag fått men inte kunnat verifiera. /LB55
Postad 30 december 2006 - 09:40
CrazyFin
-
CrazyFin
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Kanal TV1000 (eller den som också heter TV1000+1?) verkar inte funka längre via ComHem och TF5100PVRc MP:n? Jag ser i statusraden att signal kommer men ingen kvalitét.
Är det nån annan av er som kör samma kombination och ser TV1000?
De övriga TV1000-kanalerna som t ex TV 1000 Action, TV 1000 Classic och TV 1000 Nordic funkar hur bra som helst.
Äh, fixat nu!
Jag körde en manuell kanalsökning mellan frekvenserna 400-430MHz och nu syns dom båda kanalerna igen...
Rowe, antar att det har med ComHems "Dynamic Update" att göra?
Förresten, får ni programguiden att funka för SVT1, SVT2 och TV4? Funkar bra för mig på t ex TV1000-kanalerna men inte på SVT- och TV4-kanalerna. Får ingen info om dagens program, bara om kommande dags program och lite till framåt...?
Jag kör med version 2.68 OCT 22.
Redigerat av CrazyFin, 30 december 2006 - 10:20.
Postad 30 december 2006 - 20:40
Ralle1
-
Ralle1
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Jag har samma problem med epg'n som du, det där problemet verkar komma då och då.
Jag har gått tillbaka till versionen från April (tror jag det var).
Postad 02 januari 2007 - 15:47
lahman
-
lahman
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Hej
Installerade häromdagen ny firmware från juli 2006 till min Topfield PVR 5500. Dök upp en hel del problem vid inspelningar. Inspelningar bröts osv. Har några andra upplevt samma problem och vad kan man göra?
Postad 03 januari 2007 - 15:47
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Phew. Nu har jag tagit språnget och beställt en TF6000PVR från Tyskland (hm-sat-shop) för att använda med Canal Digital. Jag chansar på att CD inte kommer att låsa korten för icke-HD-boxar, i alla fall inte på ett par år.
Jag kommer nu att sälja min TF5000PVRt (Boxer-varianten) och köra bara Canal Digital, ingen anledning att betala till 2 operatörer. Tappar visserligen Viasat-kanalerna men de tittar vi aldrig på så det är ju ingen stor förlust.
Någon som är spekulant på en Boxer-Topfield? Ge mig ett bud.
För 80:- mer i månaden får jag ett extrakort från Canal Digital, så jag kan köra det ena i HD-boxen (eller i min HTPC när det kommer ett vettigt DVB-S2-kort med CA) och det andra i Topfielden.
Nya kablar dragna och Twin-LNB installerad på parabolen.
/P-O
Edit: Fick min TF6000PVR i dag, snabb och pålitlig leverans med UPS. Har testat den som hastigast och den verkar fungera perfekt. Fick hasta iväg och köpa en ny hårddisk eftersom den Maxtor jag hade liggande och satte in fick för sig att dö precis när jag hade skruvat in den och startat upp Topfielden. Ny Samsung Spinpoint.
WLAN är coolt!
Om någon är intresserad kan jag leverera ett detaljerat omdöme lite senare.
/P-O
Redigerat av Unregistered33aea5f7, 09 januari 2007 - 16:53.
Postad 10 januari 2007 - 21:21
Bubka
-
Bubka
-
Rookie
-
1 inlägg
Du behöver ingen Diseq-switch, däremot måste du dra in två koaxar från TWIN-lnb'n.
Jag glömde säga att du får full EPG på de kanaler som ligger på samma transponder som Discovery eftersom det är denna frekvens som all CD EPG sänds på, synd bara att inte Topfielden kan sortera ut informationen till de andra kanalerna.
Kan man inte använda en combiner uppe och nere och på så sätt bara ha en sladd ner?
Postad 11 januari 2007 - 09:08
Unregistered5819fb06
-
Unregistered5819fb06
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Kan man inte använda en combiner uppe och nere och på så sätt bara ha en sladd ner?
<{POST_SNAPBACK}>
Det jag känner till om combiners är väl att dom kan slå ihop satellit-tv och t.ex det marksända nätet. Detta går bra eftersom dom ligger på olika frekvensområden men jag tror inte det går att slå ihop två satellit-tv eftersom de ligger i samma frekvensområde och då skulle "krocka". Nån annan kanske vet mer säkert.
Postad 11 januari 2007 - 22:12
Mich
-
Mich
-
Forumräv
-
-
610 inlägg
Kan man inte använda en combiner uppe och nere och på så sätt bara ha en sladd ner? <{POST_SNAPBACK}>
Nej (med reservation för att jag är inte säker på vad du vill göra, men handlar det om en Topfield med dubbla tuners så är svaret nej (om den skall användas till det den är tänkt)). PS. Detta avhandlades lite tidigare i denna tråd, ca 4 inlägg upp. //Michael
Postad 11 januari 2007 - 22:17
Mich
-
Mich
-
Forumräv
-
-
610 inlägg
Om någon är intresserad kan jag leverera ett detaljerat omdöme lite senare.
Ja, visst är vi intresserade av att höra lite om TF6000PVR. Jag tänker bl.a. på: - Långsam bild uppdatering vid spolning - EPG från Canal Digital Dessa saker verkar inte vara så bra på 5xxx-maskinerna (i alla fall vissa av dom). //Michael
Postad 13 januari 2007 - 15:31
Unregistered1133
-
Unregistered1133
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Går det på något sätt stänga av displayen på boxern så att man slipper se klockan när den är avstängd? Är ganska trött på att den lyser upp rummet mitt i natten, kanske inte ultimat att ha den i sovrummet...
Postad 14 januari 2007 - 11:48
Stout
-
Stout
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Lite smått intressant. Ursäkta om det skrivits om det förut men jag tar det här och nu.
Köpte en Topfield 5700 i förrgår och har nu satt mig in i boxen lite mer. Jag testade att spela in lite film från olika Boxer-kanaler och förde över dem till datorn. Eftersom det är en mp2 stream från Toppyn så testade jag först det enklaste, att helt enkelt byta extention från .rec till .mpg och visst. Flera program spelas upp precis som de ska. Det är bara Canal Digitals film som strular och det kommer endast ljud.
Släpper inte Toppyn ifrån sig video okrypterad?
TV4Film fungerar utmärkt att bara byta namn på med Canal Digital gör det inte.
Postad 14 januari 2007 - 13:13
Mich
-
Mich
-
Forumräv
-
-
610 inlägg
Topfield'arna släpper i från sig en TS ström/fil, med ett huvud. Om du rått vill testa att bara döpa om rec filen så borde du döpa om den till .ts (det är ingen mpg fil). Eventuellt så måste du ta bort huvudet i filen, det uppfattas som skräp. Vissa media spelare kan spela upp ts filer, därav att det funkade för dig. Det finns flera program som kan göra om ts till mpg, t.ex. PVAStrumento.
Ja, nu när vi är inne på detta med rec filer och huvudet i dom:
- Finns det någon bra specifikation på huvudet?
Det bästa jag hittat är TFHead V2.0 Tech EN.pdf, men det stämmer inte. Där är längden på huvudet gissat till 1656, det stämmer inte. Det är också inte delbart med storleken av ett ts-paket, vilket andra storlekar som troligen finns är.
I dom filer jag tittat i verkar huvudet vara 3760 byte (20ts (= storleken av tjugo ts paket)). Men det finns program som tror att det är 1692 byte (9ts) stort, bl.a. TFtool.
Jag har överfört rec filer från en TF5510PVR till en TF5000PVRt. Det gick inte att titta på dom (invalid file). Huvudet i rec filer från dom båda maskinerna var lika stora, men det verkar vara något i 5510-filerna som 5000t inte tycker om.
- Är det någon som vet vad?
Nu har jag nog löst problemet genom att ändra i huvudet, jag återkommer om detta senare.
En mycket trevlig sak var att jag körde TFtool för att byta disk i min TF4000PVR. TFtool kan hantera både 4000- och 5000-diskar. Det gick att flytta en rec fil (från en 5510) till en 4000-disk och det fungerade att spela upp den!!
//Michael
Postad 14 januari 2007 - 13:18
Mich
-
Mich
-
Forumräv
-
-
610 inlägg
Släpper inte Toppyn ifrån sig video okrypterad?
Ja och nej. Det beror på om den är kodad eller inte på Toppyns disk. Detta ser du på $ symbolen som finns i listan, den kan ha olika färger. Gul, gul/grön och grön. Så eventuellt så måste du avkoda (kopiera) inspelningen innan du överför till datorn. //Michael
Postad 15 januari 2007 - 02:31
Stout
-
Stout
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Släpper inte Toppyn ifrån sig video okrypterad? Ja och nej. Det beror på om den är kodad eller inte på Toppyns disk. Detta ser du på $ symbolen som finns i listan, den kan ha olika färger. Gul, gul/grön och grön. Så eventuellt så måste du avkoda (kopiera) inspelningen innan du överför till datorn.
//Michael
<{POST_SNAPBACK}>
Hur avkodar man innan man för över till datorn?
Postad 15 januari 2007 - 13:13
Mich
-
Mich
-
Forumräv
-
-
610 inlägg
Hur avkodar man innan man för över till datorn?
- Play, börja titta på den inspelade (kodade) filmen - Rec, starta en inspelning av det du tittar på - Vänta d.v.s. du gör en kopia På detta sätt gör man på en gammal TF4000 och det funkar även på 5000-serien. Jag tror att det går att göra på annat sätt också på vissa 5000-maskiner, men jag vet inga detaljer om det (kör själv en gammal 4000). //Michael
Postad 02 februari 2007 - 15:26
borussia
-
borussia
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag har kikat lite på en Topfield 5510 PVR som verkar motsvara vad jag vill ha.
Dock hittar jag inte info om fjärren som jag behöver. Jag är lite av en Fjärr-fascist och tål inte dåliga fjärrkontroller, dessutom så vill jag ha en fjärr som styr all utrustning där hemma. Min fråga är således, känner någon till om jag kan styra topfen med en Philips SRU 760 eller SRU 7060?
Vidare så verkar topfen finnas med olika stora hårddiskar? Den nordiska generalagenten verkar bara ha 80GB-varianten, men jag har sett flera tyska siter som har ända upp till 250GB. Vad gäller?
Finns det någon bra site där man kan få en översikt över tillgängliga TAPs?
Vet någon om topfield kommer emd en HD-variant av samma box snart?
Redigerat av borussia, 02 februari 2007 - 15:28.
Postad 03 februari 2007 - 17:50
Mich
-
Mich
-
Forumräv
-
-
610 inlägg
Tips; Så här gör man för att avkoda flera inspelningar (i en TF5000PVRt):
- Stå i inspelningslistan
- Markera flera inspelningar med Röda-knappen
- Tryck på Record-knappen
//Michael
Postad 03 februari 2007 - 17:57
Mich
-
Mich
-
Forumräv
-
-
610 inlägg
Vidare så verkar topfen finnas med olika stora hårddiskar? Den nordiska generalagenten verkar bara ha 80GB-varianten, men jag har sett flera tyska siter som har ända upp till 250GB. Vad gäller?
Ja, den säljs med olika stora diskar. 250GB går att stoppa i, eventuellt ännu större. Vem titulerar sig nordisk generalagent? (kanske Kjaerulff1?) Om det finns någon sådan så borde dom ju verkligen trycka på och få till en EPG som funkar med Canal Digital här i norden (satellit fem tusen serien). //Michael
Postad 04 februari 2007 - 22:16
outdoor_miner
-
outdoor_miner
-
Beroende
-
-
1 470 inlägg
Vidare så verkar topfen finnas med olika stora hårddiskar? Den nordiska generalagenten verkar bara ha 80GB-varianten, men jag har sett flera tyska siter som har ända upp till 250GB. Vad gäller? Ja, den säljs med olika stora diskar. 250GB går att stoppa i, eventuellt ännu större.<{POST_SNAPBACK}>
finns att köpa m 750GB HDD från tyskland
Postad 06 februari 2007 - 22:37
Unregistered99d9c69c
-
Unregistered99d9c69c
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hej, någon som förstår sej på firmware. Jag har en TF5000PVRt sedan 3 år tillbaka och jag är nöjd med den, men efter installation av åtminstone de två senaste firmware uppgraderingarna så har jag lagt märke till att funktionen "dölj" i kanallistan har försvunnit, men alternativet finns kvar i uppräkningen av funktionerna längst ner. Jag har använt mej av denna funktion för att just dölja de kanaler som jag inte har f.n., för att ev. plocka fram dem om jag skulle vilja ha dem. Numera måste man ta bort dem helt i stället, vilket jag har provat, men då försvinner de helt och hållet och återkommer inte ens om jag gör en ny kanalsökning. Någon som vet varför dom gör på detta viset i firmwaren ? Och hur får man tillbaka kanalerna ?
Tack på förhand/
Nisse
Postad 08 februari 2007 - 21:15
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Om någon är intresserad kan jag leverera ett detaljerat omdöme lite senare. Ja, visst är vi intresserade av att höra lite om TF6000PVR. Jag tänker bl.a. på: - Långsam bild uppdatering vid spolning - EPG från Canal Digital
Dessa saker verkar inte vara så bra på 5xxx-maskinerna (i alla fall vissa av dom).
//Michael
<{POST_SNAPBACK}>
OK, då har jag haft min 6000PVR i drift i ett par veckor och har egentligen bara hittat 2 saker som är lite störande: - Ingen riktig EPG på Canal Digital, bara nuvarande och nästa program (men det visste jag innan köp så det var jag beredd på) - Om min WLAN-router tappat kontakten med Telias station (vilket den gör då och då) hamnar Toppyn i en oändlig omstartsloop om den startas från standby medan routern är nere. Det inträffar inte Toppyn inte har kontakt med WLAN-et, utan alltså bara om WLAN-et är uppe men routern inte har fungerande ADSL-kontakt. Verkar som om routern i det läget skickar ut någonting på det trådlösa nätverket som får Toppyn att boota om. Mycket skumt, har hittat inlägg om detta på ett tyskt forum men ingen verkar ha fått problemet utrett. I övrigt är jag helnöjd. Perfekt att kunna föra över filer via nätverket i stället för via USB, och det är coolt med den inbyggda FTP-servern. Synd att man inte kan programmera inspelningar den vägen. Jag använder komponentvideoutgången och får väldigt fin bild även om konverteringen från komponent in till HDMI ut på min Pioneer-receiver inte är så bra som jag hade hoppats. Och INGA problem att köra mitt Canal Digital-kort, den påstådda parningen av kort till CD:s boxar är än så länge en myt. /POL
Postad 09 februari 2007 - 12:48
Mich
-
Mich
-
Forumräv
-
-
610 inlägg
Tack POL, för info'n ovan. Det har dykt upp en TF6000PVRE på Topfields hemsida, men inte så mycket info. Jag antar att den är som TF6000PVR med en skillnad. Den har sladd-nätverk istället för WLAN. Jag ställde några frågor till Topfield om TF6000PVRE och fick svar. Några visste jag nog svaret på efter att ha läst manualen till TF6000PVR, men... Topfield säger att TF6000PVRE har en EPG som funkar med Canal Digital på Thor123 (som TF4000PVR CoCI). Mycket märkligt att du inte har det på din TF6000PVR. Vad kör du med för CA-modul? Kan den koda av två program samtidigt? TF6000PVR User Guide: If you wish to watch two pay services using the picture-inpicture feature, you should prepare a dedicated CAM that is able to descramble two pay services simultaneously.//Michael
Postad 09 februari 2007 - 15:32
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Tack POL, för info'n ovan.
Det har dykt upp en TF6000PVRE på Topfields hemsida, men inte så mycket info. Jag antar att den är som TF6000PVR med en skillnad. Den har sladd-nätverk istället för WLAN.
Jag ställde några frågor till Topfield om TF6000PVRE och fick svar. Några visste jag nog svaret på efter att ha läst manualen till TF6000PVR, men... Topfield säger att TF6000PVRE har en EPG som funkar med Canal Digital på Thor123 (som TF4000PVR CoCI). Mycket märkligt att du inte har det på din TF6000PVR.
Vad kör du med för CA-modul? Kan den koda av två program samtidigt?
TF6000PVR User Guide: If you wish to watch two pay services using the picture-inpicture feature, you should prepare a dedicated CAM that is able to descramble two pay services simultaneously.
//Michael
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kom på att jag hade glömt knappa in Thor123 i inställningarna för Media Highway EPG, det stod fortfarande Astra där. Måste testa detta i detalj innan jag bekräftar det här med EPG:n. Jag har en sån här CAM: http://www.dvbshop.n...0----4-00e.htmlJag tror inte att den kan koda av två kanaler samtidigt, det kunde ju inte min 5000PVRt för Boxer som jag hade förut. Menar du att det skulle finnas CAM-ar som kan koda av två kanaler samtidigt, och att man alltså inte skulle behöva dubbla kort? /P-O
Postad 09 februari 2007 - 18:32
Mich
-
Mich
-
Forumräv
-
-
610 inlägg
Jag kom på att jag hade glömt knappa in Thor123 i inställningarna för Media Highway EPG, det stod fortfarande Astra där. Måste testa detta i detalj innan jag bekräftar det här med EPG:n.
Media Highway EPG'n funkar inte (i alla fall inte på 5000 serien). Det är en annan typ av EPG och används inte här i norden av Canal Digital. Trots detta så kan du gärna prova. Menar du att det skulle finnas CAM-ar som kan koda av två kanaler samtidigt, och att man alltså inte skulle behöva dubbla kort?
Jag tolkar citatet från Topfield's manual som att det finns CAM'ar som kan koda av två kanaler samtidigt. Vad menar du med "inte skulle behöva dubbla kort"? Skulle det funka med dubbla CAM'ar och dubbla kort (blir dyrt, men skulle det vara möjligt)? //Michael
Postad 09 februari 2007 - 21:35
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Jag kom på att jag hade glömt knappa in Thor123 i inställningarna för Media Highway EPG, det stod fortfarande Astra där. Måste testa detta i detalj innan jag bekräftar det här med EPG:n. Media Highway EPG'n funkar inte (i alla fall inte på 5000 serien). Det är en annan typ av EPG och används inte här i norden av Canal Digital. Trots detta så kan du gärna prova.
Menar du att det skulle finnas CAM-ar som kan koda av två kanaler samtidigt, och att man alltså inte skulle behöva dubbla kort? Jag tolkar citatet från Topfield's manual som att det finns CAM'ar som kan koda av två kanaler samtidigt.
Vad menar du med "inte skulle behöva dubbla kort"? Skulle det funka med dubbla CAM'ar och dubbla kort (blir dyrt, men skulle det vara möjligt)?
//Michael
<{POST_SNAPBACK}>
EPGn funkar inte utöver nuvarande och nästa program, det har jag kollat. Toppyn säger "vänta medan jag hämtar Media Highway EPG" och det verkar funka så långt men antagligen är väl den EPG som sänds ut på Thor av avvikande format då. Visst, med 2 st CAM + kort och dubbla abonnemang kommer båda tuners att kunna koda av samtidigt. Men som du säger - en dyr lösning. Angående EPG undrar jag om det finns programguider att ladda ner via Internet som man sedan skulle kunna ladda in med en TAP? Någon som vet? /P-O
Postad 12 februari 2007 - 19:25
boombaaz
-
boombaaz
-
Beroende
-
-
1 174 inlägg
Någon som vet något om Topfield kommer med en box med HDMI-utgång?
/BB
Postad 12 februari 2007 - 21:28
Unregistered71f94406
-
Unregistered71f94406
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Topfield har släppt en version av TF5100 prvc/t med hdmi i Finland. CompusatFinns även en referens till en test den boxen på Topfields officiella hemsida. Dock så är testen på finska så det är lite svårt att förstå om man inte pratar finska. //rowe
Postad 13 februari 2007 - 19:04
boombaaz
-
boombaaz
-
Beroende
-
-
1 174 inlägg
Och då kan man ju fråga sig varför denna box inte finns i .se?
/BB
Postad 16 februari 2007 - 11:56
kentarne
-
kentarne
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Inläsning av EPG på TF4000PVR.
Hej. Som nybliven ägare till en begagnad 4000pvr, så har jag en fundering. Hur ändrar jag tidpunkt för EPG-inläsning?
Nu kan jag bara inaktivera eller låta den stå på default, som är kl. 04.00. Eftersom jag såg i ett äldre inlägg från Mich att man tydligen kan ändra tiden, så vore jag väldigt tacksam om någon kunde sprida lite ljus över frågan.
Mvh
kentarne
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|