Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 8,59 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8,56 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 9 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 10 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 11 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 13 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 13 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 14 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 14 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 15 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 15 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 15 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 15 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 15 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 15 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 15 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 15 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 15 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 15 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 15 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 16 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 16 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 16 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 16 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 16 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 16 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 16 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 16 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 16 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 16 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 16 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 16 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 16 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 16 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 16 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 16 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 16 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 16 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 16 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 16 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 16 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 17 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 17 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 16 februari 2009 - 21:28

sledde
  • sledde
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Har också stött på liknande problem. Bilden kan bli helt svart under en film. Enda kuren är att starta om Tvixen. Har kanske dykt upp 5 gånger under 100 filmer. Man får alltid ett smått raseriutbrott när det händer.

Är det fel på själva hårdvaran eller mjukvaran? Kör den senaste firmware (ej beta).

Jag har också problemet och det verkar vara ett firmware problem. I FW 1.3.74 så har det pratats en hel del om denna buggen. Vissa rekomenderar denna FW "Beta_tvix_M-6x00_99.3.85.fwp.zip" (det är bara att söka för att hitta länk till den) men jag har vissa problem ändå, men mycket färre.

En annan fråga: När jag la in denna FW "Beta_tvix_M-6x00_99.3.85.fwp.zip" så kan man ju få fram Bluray menyn, men när jag försöker med en film så säger den att det är fel region. Finns det någon lösning för att ta bort regionslåset på TViXen eller filen?

Tack & hej Sledde

Postad 17 februari 2009 - 09:15

JuniorSthlm
  • JuniorSthlm
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

nån mer än jag som bilden blir helt mörk efter ett tag film tittande, är inte alla filmer men en del o filmerna kan funka efteråt utan problem

Det här problemet finns kvar i firmware 1.3.95 (beta).

Postad 17 februari 2009 - 14:04

Patriklind
  • Patriklind
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Går det på något sätt ställa in så att tvixen går direkt till första nätverkssökvägen man ställt in istället för hårddisken? (kanske gör det om man bara plockar ur den?)

Dvs när jag trycker på video så vill jag att den ska gå till nätverksmappen istället för hårddisken.

//Patrik

Inget som har ett "gött" svar för detta?
//MVH
Patrik

Postad 17 februari 2009 - 14:21

umehume
  • umehume
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0

Det är varken otroligt eller ens konstigt. Alla spelarna från nuvarande generation bygger på samma chip från Sigma, något kraftfullare finns inte. Nästa generation fån Sigma kommer troligen ungefär vid årsskiftet, ett SDK användbart för utvecklarna kommer kanske i mars, en färdig produkt troligen strax efter sommaren...

Det man kan göra nu är mest som man håller på med för "HDI HD Center" - släng på en Blu-ray-drive. Trro de satt i lite mer minne också, så de inte behöver kämpa så mycket med minnesbrist både i FW och RAM.

Någon som vet hur det går med chiputvecklingen och nästa generation media extenders?

Postad 17 februari 2009 - 20:50

MadOla
  • MadOla
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Hej!

Såg denna guide för att få Spotify att streama över nätverket hemma. Någon som kör Spotify via sin TViX (om det nu går)?

Klockrent!
Funkar utmärkt, ligger dock på 15s delay men det gör inte så mkt..
Riktigt nice att lira spotify på Tvixen :P

Redigerat av MadOla, 17 februari 2009 - 20:51.

Postad 17 februari 2009 - 20:56

B@tman
  • B@tman
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej, har haft min tvix sedn i våras och den har fungerarat klockrent, men nu verkar det som om fläkten "fastnat" på högsta lägen och blåser på utav bara den. Har försökt med att byta fw, återställa till fabriksinstänningar och gjort säkert uppgradering men inget funkar utan fläkten är kvar på högsta läget. Nån som har nån idé?

Postad 18 februari 2009 - 23:39

Unregisterede68df972
  • Unregisterede68df972
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Hej, har haft min tvix sedn i våras och den har fungerarat klockrent, men nu verkar det som om fläkten "fastnat" på högsta lägen och blåser på utav bara den. Har försökt med att byta fw, återställa till fabriksinstänningar och gjort säkert uppgradering men inget funkar utan fläkten är kvar på högsta läget. Nån som har nån idé?

Det kan vara damm som är problemet. Kolla om du kan få bort lite skit under höljet.

Postad 19 februari 2009 - 23:54

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Jag har lagt in en massa bilder med upplösning 1600x1200 på Tvixen, När jag försöker visa dem får jag bara upp en svart ruta... Finns det någon möjlighet att lösa det eller är det ännu en bugg som man får leva med?

Postad 20 februari 2009 - 08:05

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Jag har lagt in en massa bilder med upplösning 1600x1200 på Tvixen, När jag försöker visa dem får jag bara upp en svart ruta... Finns det någon möjlighet att lösa det eller är det ännu en bugg som man får leva med?

Har du rätt filformat på bilderna? Tvixen klarar inte progressive jpg.

Postad 20 februari 2009 - 09:29

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Vad är progressive jpg? Hur ser man det?
Finns det något bra program man kan köra för att batch-konvertera alla bilder isf?

Redigerat av jonhand, 20 februari 2009 - 09:29.

Postad 20 februari 2009 - 10:33

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Du kanske har sett nån bild som laddas i svep ... först är det stora pixlar, sen blir det mindre, mindre och till sist full upplösning.
Till skillnad mot vanliga versionen där bilden laddas direkt rad för rad.

Postad bild

http://en.wikipedia.org/wiki/JPEG

Postad 20 februari 2009 - 10:39

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Ok, Det är säkerligen sådan bilder då!
Tack för info!

Postad 20 februari 2009 - 15:38

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Finns det något bra program man kan köra för att batch-konvertera alla bilder isf?

Jag tankade ner och använder IrfanView. Gratis, och fungerar bra. Inte för svrt att använda.

Postad 21 februari 2009 - 07:07

paradiset91
  • paradiset91
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Är det bara jag eller är det fler som har problem med webradio?
Sparar shoutcast kanal som pls fil i winamp, försöker sedan spela upp den i tvixen.
Tvixen försker då buffra men det verkar inte som den lyckas.
Jag har testat lite olika kanaler men inte fått någon att fungera.
Fungerade dock för någon månad sedan.
FW 1.3.74

Postad 23 februari 2009 - 09:14

Unregisteredf6f55443
  • Unregisteredf6f55443
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Photoshop kan :)

http://onlinephototu...sing-photoshop/

Postad 23 februari 2009 - 13:56

Jokkmeister
  • Jokkmeister
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Hej, Snabb fråga från en som inte orkar läsa igenom tusen+ inlägg.

Formaterar Tvixen den hårddisk man installerar eller kan man "preppa" den med filer innan den installeras?

Tack för hjälpen.

Postad 23 februari 2009 - 14:37

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Formaterar Tvixen den hårddisk man installerar eller kan man "preppa" den med filer innan den installeras?

Tack för hjälpen.

Hej
Jo man kan, men jag skulle råda dig att första formateringen görs i tvixen.
Lycka till.

/P

Postad 23 februari 2009 - 17:56

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1 517 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen.

Du behöver inte läsa alla, iom att det finns en sökfunktion som fungerar ypperligt :)

Postad 24 februari 2009 - 09:24

Jokkmeister
  • Jokkmeister
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Du behöver inte läsa alla, iom att det finns en sökfunktion som fungerar ypperligt ;)

Att du ens bemödar dig med sådana här svar......

Postad 24 februari 2009 - 09:29

Jokkmeister
  • Jokkmeister
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Hej
Jo man kan, men jag skulle råda dig att första formateringen görs i tvixen.
Lycka till.

/P

Tack för svaret.

Någon speciell anledning till att man vill formattera den i tvixen?

Postad 24 februari 2009 - 10:48

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Att du ens bemödar dig med sådana här svar......

Vi som bemödar oss med sådana svar, är vi som tycker världen skulle bli lite bättre om folk använde de geniala funktioner som finns. Det finns ett skäl till att tråden ÄR så lång som den är och det är för att samma frågor ställs om och om och om igen. Det vore så sjukt bra om fler bara först och främst försöker hitta svaret själv och sist men inte minst, spanade runt på sidan och kanske därför upptäcker sökfunktionen. Sökfunktioner, speciellt på forum, blir väldigt väldigt användbara och sparar tid och resurser - för alla.

Påminnelser som detta, i ett litet steg (men kanske omöjligt), är ett försök i att få fler att använda Internet på ett bättre och mer effektivt sätt. Alla vinner på det.

EDIT: Mitt inlägg var nummer 5675 i den här tråden. Jag är övertygad om att den LÄTT skulle kunna vara minst HÄLFTEN så stor.

Redigerat av sean.wiklund, 24 februari 2009 - 10:49.

Postad 24 februari 2009 - 14:45

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Tack för svaret.

Någon speciell anledning till att man vill formattera den i tvixen?

Anledningen är att formaterar du den i tvixen, så blir den precis så som tvixen vill ha den.
Skulle du göra nåt fel eller annorlunda som tvixen inte vill och då kan det strula, och det vill man inte :-)

/P

Postad 24 februari 2009 - 18:54

paradiset91
  • paradiset91
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Är det bara jag eller är det fler som har problem med webradio?
Sparar shoutcast kanal som pls fil i winamp, försöker sedan spela upp den i tvixen.
Tvixen försker då buffra men det verkar inte som den lyckas.
Jag har testat lite olika kanaler men inte fått någon att fungera.
Fungerade dock för någon månad sedan.
FW 1.3.74

Är det bara jag som har problem med webbradio eller är det ingen som vet någon lösning??

Postad 24 februari 2009 - 21:01

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Vi som bemödar oss med sådana svar, är vi som tycker världen skulle bli lite bättre om folk använde de geniala funktioner som finns. Det finns ett skäl till att tråden ÄR så lång som den är och det är för att samma frågor ställs om och om och om igen. Det vore så sjukt bra om fler bara först och främst försöker hitta svaret själv och sist men inte minst, spanade runt på sidan och kanske därför upptäcker sökfunktionen. Sökfunktioner, speciellt på forum, blir väldigt väldigt användbara och sparar tid och resurser - för alla.

Påminnelser som detta, i ett litet steg (men kanske omöjligt), är ett försök i att få fler att använda Internet på ett bättre och mer effektivt sätt. Alla vinner på det.

EDIT: Mitt inlägg var nummer 5675 i den här tråden. Jag är övertygad om att den LÄTT skulle kunna vara minst HÄLFTEN så stor.

Känns viktigt att skriva att jag håller med.

Postad 24 februari 2009 - 21:21

Grodman
  • Grodman
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Lite sugen på att skaffa en NAS till mina tvixfiler.
LaCie Desktop Ethernet Design by Neil Poulton 1TB

Någon som testat med denna disken?
Är inte så hemma på NAS så jag vet inte om det funkar att streama höguppläst från en sån..men det borde väl funka tycker jag.
Några tips från er som vet.
Jag är inte intresserad av att lägga mer pengar än vad denna kostar så kom inte med dyrare tips som ska vara bättre :)
Tack på förhand!

Postad 24 februari 2009 - 22:09

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Är inte så hemma på NAS så jag vet inte om det funkar att streama höguppläst från en sån..men det borde väl funka tycker jag.
Jag är inte intresserad av att lägga mer pengar än vad denna kostar så kom inte med dyrare tips som ska vara bättre :)
Tack på förhand!

Om du skriver/'kopierar-klistrar in' "LaCie" i sökrutan nertill på denna sida(och sen förstås klickar på "Sök inom tråden"), så får du fram dessa två sidor med tidigare inlägg som innehåller detta ord:

Sökresultat på "LaCie"

Redigerat av Tompa123, 24 februari 2009 - 22:18.

Postad 24 februari 2009 - 22:42

Mr Ma9oo
  • Mr Ma9oo
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Tack på förhand!

Jag har 2 stycken Lacie Ethernet BigDisk och det fungerar utan problem att streama via nätverket. Denna kör SAMBA och klarar det bra, trots allt snack om att det inte skall fungera och problem med filer större än 4 GB. Jag kör Cat 6 kablar, gigabit switch och spelar allt från img/iso till 720 & 1080 MKV.

Om du skriver/'kopierar-klistrar in' "LaCie" i sökrutan nertill på denna sida(och sen förstås klickar på "Sök inom tråden"), så får du fram dessa två sidor med tidigare inlägg som innehåller detta ord:

Sökresultat på "LaCie"

Och hade jag klickat på din länk så hade även jag upptäckt att denna fråga hade jag redan svarat på :)

Postad 24 februari 2009 - 22:50

Grodman
  • Grodman
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Jag har 2 stycken Lacie Ethernet BigDisk och det fungerar utan problem att streama via nätverket. Denna kör SAMBA och klarar det bra, trots allt snack om att det inte skall fungera och problem med filer större än 4 GB. Jag kör Cat 6 kablar, gigabit switch och spelar allt från img/iso till 720 & 1080 MKV.

Och hade jag klickat på din länk så hade även jag upptäckt att denna fråga hade jag redan svarat på :)

Tack för svaret!
Har för mig det är CAT5Ejag har i väggarna, det borde väl funka lika bra.

Postad 24 februari 2009 - 22:56

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

:)

Postad 24 februari 2009 - 23:05

JuniorSthlm
  • JuniorSthlm
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Jag har provat firmwares 1.3.74 och 1.3.95 och de har en bug som gör att vissa MKVs hackar. Det är möjligt att andra filtyper också är drabbade. Jag nedgraderade till 1.2.52 igen och samma MKVs flyter fint.

Någon annan som märkt detta?
Någon som vet om det rapporterats till Dvico?

Redigerat av JuniorSthlm, 24 februari 2009 - 23:14.

Postad 25 februari 2009 - 00:52

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2 047 inlägg
  • 0

Jag har provat firmwares 1.3.74 och 1.3.95 och de har en bug som gör att vissa MKVs hackar. Det är möjligt att andra filtyper också är drabbade. Jag nedgraderade till 1.2.52 igen och samma MKVs flyter fint.

Om en användare rapporterar så tas det som en strulpelle, men om flera (många) gör samma rapport så blir det en sanning som måste kollas upp. Man vill gärna tro att de har perfekt koll på alla fel som finns, men när man har hjälpt kompisar att beta-testa deras program... så fattar man att en programmerare är i desperat behov av folk som rapporterar felen. Lägg in en rapport på Dvico's hemsida du med.

Postad 25 februari 2009 - 08:37

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
La under två dagars tid nu möda på att försöka komma runt ett problem.

Har även kontrollerat denna tråden efter bästa förmåga. (funnit några liknande kommentarer, men inga bra "lösningar")

Efter jag sett ett antal mindre klipp (tex. deleted scenes från Wall-e) så blir bilden ljusare och ljusare, inklusive menyerna i Tvix.

Jag fann ett svar här på forumet att man kunde (under filmspelning) gå in och ställa om kontrast och ljusstyrka. (brightness / contrast för oss med engelska).

Detta verkar ju enligt mig vara ett korkat sätt att lösa det på, varför ändras dom? Men iaf, kan man låsa dessa värden vore ju kanon. Kan man det?

Enligt DVICO och deras firmware info står detta (.74 firmware):
• Added option for 24Hz BCS auto correction.
○ If you turn this on, the value of brightness is set + 11 and -12 for the contrast when 24Hz is set. This value is reset to original after back to default TV type.

jag får känslan av att den inte alls ställer tillbaka till default efteråt, och med några klipp spelade så till slut är allt kritvitt?

Redigerat av sunscreen, 25 februari 2009 - 08:39.

Postad 25 februari 2009 - 10:53

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2 014 inlägg
  • 0
Klarar Tvixen playlists i M3u och/eller WPL-format?

Jag hittar inte det någonstans i dokumentationen eller i sökningar på google.

Hur upplevs senaste mjukvaran i allmänhet? Jag står och väljer mellan (som så många andra säkerligen) Tvix 6500, Popcorn Hour, Dune (varför är det inte fler som har inbyggd blu-ray, ska det vara så svårt?) och Ps3.

Ps3an blir iofs bara intressant om det, som rykter säger, kommer en firmware-uppdatering med stöd för mkv och DivX7.

Postad 25 februari 2009 - 16:34

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Ps3an blir iofs bara intressant om det, som rykter säger, kommer en firmware-uppdatering med stöd för mkv och DivX7.

Finns inget jag hört om sådana stöd. Vore extremt konstigt om dom la in stöd för sådant, med tanke på att dom äger några av världens störta musik och filmbolag.
DivX och Xvid stödet som finns var mycket förvånande. Något mer än högre versioner på det lär du inte kunna räkna med.

Däremot en PS3a och en Tvix är ingen tokig kombination, något jag kan rekommendera.

Postad 25 februari 2009 - 17:05

sekeos
  • sekeos
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Samma sak hos mig

Postad 25 februari 2009 - 17:06

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Finns inget jag hört om sådana stöd. Vore extremt konstigt om dom la in stöd för sådant, med tanke på att dom äger några av världens störta musik och filmbolag.
DivX och Xvid stödet som finns var mycket förvånande. Något mer än högre versioner på det lär du inte kunna räkna med.

Däremot en PS3a och en Tvix är ingen tokig kombination, något jag kan rekommendera.

DivX skall ju komma med hd format, kanske funkar på ps3:an längre fram.

Men håller med där, ps3:an och tvix är en mycket bra kombination.

Postad 25 februari 2009 - 22:18

BruteBonk
  • BruteBonk
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Känns som att DViCO måste rycka upp sig lite. De mer etablerade märkena kommer snart köra i cirklar runt denna i användarglädje.

Hårdvarumässigt fixar den allt men gränssnittet måste revideras, helt!

Det går heller inte att använda trädstruktur i större arkiv.

Postad 25 februari 2009 - 22:47

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2 014 inlägg
  • 0
Popcorn Hour, och i viss mån de andra NMT-spelarna, har i sina respektive forum och i recensioner fått en hel del kritik för att de känns ofärdiga, instabila och har fula menyer.

Vilka mediaspelare är det du tänker på som kör cirklar runt Tvixen? Kanonbra för mig med input på fler lådor att titta på, hitintills har Tvixen verkat vara en av de bättre av de jag har tittat på.

Postad 26 februari 2009 - 07:43

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Popcorn Hour, och i viss mån de andra NMT-spelarna, har i sina respektive forum och i recensioner fått en hel del kritik för att de känns ofärdiga, instabila och har fula menyer.

Vilka mediaspelare är det du tänker på som kör cirklar runt Tvixen? Kanonbra för mig med input på fler lådor att titta på, hitintills har Tvixen verkat vara en av de bättre av de jag har tittat på.

Jag kan hålla med dig, dock har Popcorn Hour (tror jag de var) numer fått ett menysystem likt Tvix Startsida, genom hela gränssnittet. Är osäker på om det är out-of-the-box eller addon, likt det även vi kan få på Tvixen med en del moddande.

Det tog förvisso även PS3an en del tid innan den blev så komplett som den nu är =)

Postad 26 februari 2009 - 20:49

sniper1000
  • sniper1000
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Har någon provat att köra DVE HD (digital video essentials hd) med tvixen för att ställa in sin plasma/lcd med ?
Jag testade men Tvix 6500a spelar inte upp DVE.Den ligger på 9,4 gig så att det krävs en blurayskiva och en bluerayspelare i så fall också. Surt

Postad 27 februari 2009 - 00:12

Micke-Man
  • Micke-Man
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej, lång jäkla tråd det här men det verkar inte som någon råkat ut för detta:

Med ojämna mellanrum börjar min bild flimra, det börjar med att bilden först försvinner någon sekund, kommer tillbaka och efter en 5-10 sekunder börjar den flimra, men bara i högerkanten, bilden trycks liksom ihop från höger och flimrar. Till slut försvinner bilden helt. Spelar ingen roll om jag slutar uppspelningen eller inte, störningen är alltså kvar även i "filbrowser-läge" etc.

Första tanken var att något blivit varmt, det ser ut som en "analog" störning precis som på gamla goda tiden när man försökte ställa in en tv-kanal som man egentligen hade för svag signal för att få in. Men för varm är den inte, om jag känner på utblåset är det bara knappt ljummet.

Enda lösningen på problemet är att starta om maskinen och då är allt ok.

Det är troligen inte beroende på mediat, har hänt både på xvid och mkv, spelar jag upp samma fil igen så händer inte felet igen.

Har en 7000 och kör senaste mjukvara (1.3.74) och output via hdmi på en Sony LCD 1080. Streamar media från en sambashare via gigabitlan.

Mvh Mikael

Postad 27 februari 2009 - 07:59

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Med ojämna mellanrum börjar min bild flimra, det börjar med att bilden först försvinner någon sekund, kommer tillbaka och efter en 5-10 sekunder börjar den flimra, men bara i högerkanten, bilden trycks liksom ihop från höger och flimrar. Till slut försvinner bilden helt. Spelar ingen roll om jag slutar uppspelningen eller inte, störningen är alltså kvar även i "filbrowser-läge" etc.

Första tanken var att något blivit varmt, det ser ut som en "analog" störning precis som på gamla goda tiden när man försökte ställa in en tv-kanal som man egentligen hade för svag signal för att få in. Men för varm är den inte, om jag känner på utblåset är det bara knappt ljummet.

Enda lösningen på problemet är att starta om maskinen och då är allt ok.

Det är troligen inte beroende på mediat, har hänt både på xvid och mkv, spelar jag upp samma fil igen så händer inte felet igen.

Har en 7000 och kör senaste mjukvara (1.3.74) och output via hdmi på en Sony LCD 1080. Streamar media från en sambashare via gigabitlan.

Mvh Mikael

Har sett på tester utförda på HDMI att bilden kan bli förvrängd vid för svag signal, alltså det ser analogt ut även på denna digitala kabel. Troligen beroende på att det protokoll datan går via saknar felkontroll.
Men de känns ändå väldigt osannolikt att detta skulle vara ditt problem, då borde det alltid vara så och inte "efter en 5-10 sekunder uppstå".
Har du ändå möjligheten att prova byta kabel vore det såklart bra. Kanske till och med prova en annan utgång, bara för att ringa in felet och se om det sker även där? (gör det inte de, kolla om du har en DVD eller dylikt via HDMI och se om tv´n reagerar även på den)

Nu har jag ringat in mitt fel en del:
HDMI inställningen Auto BCS: som skall ställa om brightness och contrast vid 24hz/24p visning.

Stänger jag av den funktionen så blir inte filmerna ljusare och ljusare, utan behåller mina egeninställda värden.
(något som enligt åtminstone en här på forumet är precis tvärtom vad han fick göra för att slippa felet)

Jag kan tycka mig se att denna inställning är något man ändå ville ha, filmerna kan tyckas lite för mörka nu och jag tror det är därför den funktionen fyllde ett syfte. (höjer även brightness 10punkter vid 24p visning)

Postad 27 februari 2009 - 09:11

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag hade precis samma problem tidigare. Jag trodde också att det berodde på värmeproblem och ställde bland annat om fläkthastigheten men det hjälpte inte ett dugg. Även jag använder HDMI och har Sony-TV.

Efter att jag ominstallerat FW har dessa problem försvunnit helt. Jag erkänner att det låter lite som hokus-pokus men det funkade för mig.

Jag gjorde så här:
1. Håll nere stop och setup samtidigt och håll dem inne tills det står "Saving". Då har du gjort en reset av TViX:en. Starta om (eller det gör den automatiskt).
1A. Ta bort tre filer ur rooten: EDID*.*, setup.ini, setup2.ini
2. NEDGRADERA sedan till 1.1.44 i Safe Mode
3. Starta om TViX:en, tryck på TV-out-knappen så att du får bild
4. Factory Reset. Starta om, i fall den nu inte skulle göra det. Svara nej på frågan om att spara inställningarna.
5. UPPGRADERA till 1.3.74

Jag är inte hundra på att alla stegen är nödvändiga men jag skriver vad jag gjorde.

/Göran

Postad 27 februari 2009 - 09:31

Micke-Man
  • Micke-Man
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Låter som magi men det skall absolut prövas! När jag fick den (begagnatköp) hade den senaste betamjukvaran, hade lite strul med nätverket (som visade sig vara helt SBS-beroende strul dock) så då nedgraderade jag till senaste officiella, många flashningar kan det ju varit.

Stor tack för snabbt och högst relevant svar!

Postad 28 februari 2009 - 21:37

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Hallå alla!

Jag har precis installerat 1.3.74 men jag får inget ljud vad kan felet vara.

Postad 01 mars 2009 - 00:13

Spirit_Within
  • Spirit_Within
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Hallå alla!

Du har inga högtalare? ;-)

Nä, men har du varit inne i setupen o kollat så inget ändrats där?
kör du ljud via HDMI, digitalt eller analogt?

Postad 01 mars 2009 - 11:08

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Hallå alla!

Du kör via HDMI?

Provspela en mp3a, får du ljud?

Postad 03 mars 2009 - 14:41

Klasseman
  • Klasseman
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Nu har jag i alla fall tröttnat på Dvico och Tvix 6500 ... :blink: ni tappra som fortsätter kämpa önskar jag lycka till... jag har hittat lösningen som passar mig... en ny HTPC 3.1 Ghz 4Gb minne - totalpris 3800:- allt inköpt hos Webhallen. i denna har jag installerat XBMC - detta passar mig perfekt :P . Nu hackar inte filmerna längre och jag kan se tex. SVT-Play samt surfa på nätet mm. Lycka till än en gång ni alla tålmodiga!

PS. någon som vill köpa en Tvix-6500 rev.2 med 500Gb hårddisk - pris 3500:-??? :D

Postad 03 mars 2009 - 16:48

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Nu har jag i alla fall tröttnat på Dvico och Tvix 6500 ... :) ni tappra som fortsätter kämpa önskar jag lycka till... jag har hittat lösningen som passar mig... en ny HTPC 3.1 Ghz 4Gb minne - totalpris 3800:- allt inköpt hos Webhallen. i denna har jag installerat XBMC - detta passar mig perfekt :( . Nu hackar inte filmerna längre och jag kan se tex. SVT-Play samt surfa på nätet mm. Lycka till än en gång ni alla tålmodiga!

PS. någon som vill köpa en Tvix-6500 rev.2 med 500Gb hårddisk - pris 3500:-??? ;)

Tråkigt att du inte får din tvix att fungera.
Min funkar klockrent, men så tittar jag bara på mkv filer, underbar bild.

/P

Postad 03 mars 2009 - 16:57

Klasseman
  • Klasseman
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Tråkigt att du inte får din tvix att fungera.
Min funkar klockrent, men så tittar jag bara på mkv filer, underbar bild.

/P

Vad bra... tror säkert att den fungerar för många... för mig var det dock "fel" produkt... jag ser också stor nytta med att slippa packa upp RAR-filerna innan jag ska se filmen - vilket man slipper med XBMC.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.