* Officiell tråd - TViX M-6500A *
7525 svar till detta ämne
Postad 18 March 2009 - 10:36
rillern
-
rillern
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Hejsan!
Jag har ett litet problem! Jag köpte en nas ( Synology CS407e) för att lagra mina mediafiler i mitt nätverk och tanken var att även dela ut dem till tvixen. Har tidigare haft allting på ett antal hårdiskar i datorn och använt netshare vilket fungerat kanon.
Har gett min NAS ett statiskt ip och aktiverat NSF på den. Jag skriver in ip adressen i setup menyn på tvixen och pingar nas:en vilket fungerar, får 5 av 5. på Iperf får jag dock failed. Men när jag går in i video i tvixmenyn så får jag inte upp några filer, den verkar inte koppla upp sig mot nas:en. Har provat att döpa min mapp med filer till tvixhd1 mm men utan resultat!
Något tips på vad jag kan göra?
har testat sökfunktionen utan resultat...
Postad 18 March 2009 - 11:07
andreas30
-
andreas30
-
Användare
-
-
230 inlägg
Har uppkommit ett problem som jag inte kan lösa.
När jag startat upp Tvixen så blir menyn helt grådaskig bild på. Samman sak när
jag startar en film. Detta har aldrig hänt förut. Jag har FM .74
Någon som vet vad felet kan vara?
Postad 18 March 2009 - 12:09
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Har uppkommit ett problem som jag inte kan lösa. När jag startat upp Tvixen så blir menyn helt grådaskig bild på. Samman sak när jag startar en film. Detta har aldrig hänt förut. Jag har FM .74 Någon som vet vad felet kan vara?
troligen Saturation/Hue/Brightness som blivit puckat, tidigare i tråden har jag skrivit om Auto 24hz BNS (vad de nu hette) som glömmer bort ens ursprungliga inställningar. Men tryck SETUP när du är i en film och ställ in värdena igen. Stäng sedan av den funktionen.
Postad 18 March 2009 - 12:41
andreas30
-
andreas30
-
Användare
-
-
230 inlägg
Tack, det var det som var felet.
Postad 18 March 2009 - 14:27
Mirepoix
-
Mirepoix
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Precis skaffat eget konto här då jag använde min bror konto förut för frågor. Men nu va det dags att skaffa ett eget 
Till min fråga,
Sitter här och har använt min tvix6500 (kör inte med Hårddisk i) i närmare ett år och börjar känna att jag vill ha tillgång till mer än bara det jag själv lägger in i min primära tvixhd1 mapp på en av mina diskar,
Problemet är att jag har mediafiler på 2 datorer och totalt 20+ diskar, Hur kommer jag åt alla?
Då Tvix Netshare bara stödjer 4 diskar i programet (yeahh...)
Och nätverks genvägar fungerar inte heller.
Har spanat lite i forumet men saknade en nätverks tråd för just 6500, denna tråd är verkligen en stor gröt dessväre och jag vet inte riktigt
Tvixen är kopplad via en Dlink 655 med kabel mellan båda datorerna. och Netshar ligger på min primära dator och den har alla PC2s HDs mountade som nätverksdiskar. Så den primära datorn kommer åt allt.
Något mer jag missat att berätta för att få lösning på mitt problem?
Tack på förhand.
Läste något om FTP förut men fick inge klartecken riktigt.
Postad 18 March 2009 - 16:52
Unregistered7ad2a59b
-
Unregistered7ad2a59b
-
Användare
-
-
236 inlägg
Precis skaffat eget konto här då jag använde min bror konto förut för frågor. Men nu va det dags att skaffa ett eget  Till min fråga, Sitter här och har använt min tvix6500 (kör inte med Hårddisk i) i närmare ett år och börjar känna att jag vill ha tillgång till mer än bara det jag själv lägger in i min primära tvixhd1 mapp på en av mina diskar, Problemet är att jag har mediafiler på 2 datorer och totalt 20+ diskar, Hur kommer jag åt alla? Då Tvix Netshare bara stödjer 4 diskar i programet (yeahh...) Och nätverks genvägar fungerar inte heller. Har spanat lite i forumet men saknade en nätverks tråd för just 6500, denna tråd är verkligen en stor gröt dessväre och jag vet inte riktigt Tvixen är kopplad via en Dlink 655 med kabel mellan båda datorerna. och Netshar ligger på min primära dator och den har alla PC2s HDs mountade som nätverksdiskar. Så den primära datorn kommer åt allt. Något mer jag missat att berätta för att få lösning på mitt problem? Tack på förhand. Läste något om FTP förut men fick inge klartecken riktigt.
Prova att montera hårdiskarna i undermappar i tvixhd1 mappen med diskhanteringen i administrationsverktygen. PÅ det sättet kan du montera mer än fyra hårddiskar
Postad 18 March 2009 - 23:08
rillern
-
rillern
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Hejsan!
Jag har ett litet problem! Jag köpte en nas ( Synology CS407e) för att lagra mina mediafiler i mitt nätverk och tanken var att även dela ut dem till tvixen. Har tidigare haft allting på ett antal hårdiskar i datorn och använt netshare vilket fungerat kanon.
Har gett min NAS ett statiskt ip och aktiverat NSF på den. Jag skriver in ip adressen i setup menyn på tvixen och pingar nas:en vilket fungerar, får 5 av 5. på Iperf får jag dock failed. Men när jag går in i video i tvixmenyn så får jag inte upp några filer, den verkar inte koppla upp sig mot nas:en. Har provat att döpa min mapp med filer till tvixhd1 mm men utan resultat!
Något tips på vad jag kan göra?
har testat sökfunktionen utan resultat...
Ingen som har ngn aning om vad det är som spökar? Har även testad SAMBA med samma resultat!
Postad 18 March 2009 - 23:46
Mirepoix
-
Mirepoix
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Prova att montera hårdiskarna i undermappar i tvixhd1 mappen med diskhanteringen i administrationsverktygen. PÅ det sättet kan du montera mer än fyra hårddiskar 
Men det är bara mina primära diskar som går att mounta i diskhantering, Det är framförallt just Alla nätverksdiskar (12st) jag vill åt från servern :/ Blir så trött att det borde finnas en simpel och enkel lösning på problemet.
Postad 19 March 2009 - 07:06
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Jag kör samba mot min MediaSmart, allt du skriver är case-sensitive. Kan ju ha med det att göra?
Får du ping tycks ju träffat ett share iaf, kolla så userkontot har nödvändiga rättigheter hela vägen ner i katalogträden. (inte bara sharemappen)
Postad 19 March 2009 - 09:10
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Problemet är att jag har mediafiler på 2 datorer och totalt 20+ diskar, Hur kommer jag åt alla? Då Tvix Netshare bara stödjer 4 diskar i programet (yeahh...)
Tvixen är kopplad via en Dlink 655 med kabel mellan båda datorerna. och Netshar ligger på min primära dator och den har alla PC2s HDs mountade som nätverksdiskar. Så den primära datorn kommer åt allt. Något mer jag missat att berätta för att få lösning på mitt problem? Tack på förhand. Läste något om FTP förut men fick inge klartecken riktigt.
Hade du haft en 2003 server kunde du "mountat" sökvägar inuti mappar. (och skapat en stor) Men det högst troliga är att du är i stort behov av ett centralt NAS, en maskin eller kanske 2 där du kunde skapat betydligt större filareor än en enda separat partition för endast en disk. Jag tänker i banorna, 5-10 diskar skapar en partition, (eller alla då redundans inte verkar vara något du prioriterar?) och resten av diskarna en annan. FTP skapar i alternativet virituella sökvägar till precis vad du vill (tvixen kommer inte veta mer än att den bläddrar runt bland mappar), så en riktig FTP-server (finns ju massor att tillgå) hade antagligen även löst problemet åt dig. Själv löste jag problemet med WHS. (bilder i galleriet) Behöver jag mer plats dunkar jag i en disk till. (och då växer mitt share som Tvixen pekar till, ingen omstart och inget avbrott bara mer plats)
Postad 19 March 2009 - 10:06
Unregistered961
-
Unregistered961
-
Användare
-
-
164 inlägg
Tryck på SUBTITLE-knappen sen använder du höger/vänsterpil för att ändra storlek på texten, och upp/nerpil för att flytta texten uppåt/neråt.
Tackar! Det funkade inte klockrent, men till slut fick jag till det. Ganska buggig funktion, det är lätt hänt att man snabbspolar filmen antingen framåt eller bakåt när man håller på. /F
Postad 19 March 2009 - 23:00
Mirepoix
-
Mirepoix
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hade du haft en 2003 server kunde du "mountat" sökvägar inuti mappar. (och skapat en stor) Men det högst troliga är att du är i stort behov av ett centralt NAS, en maskin eller kanske 2 där du kunde skapat betydligt större filareor än en enda separat partition för endast en disk.
Jag tänker i banorna, 5-10 diskar skapar en partition, (eller alla då redundans inte verkar vara något du prioriterar?) och resten av diskarna en annan.
FTP skapar i alternativet virituella sökvägar till precis vad du vill (tvixen kommer inte veta mer än att den bläddrar runt bland mappar), så en riktig FTP-server (finns ju massor att tillgå) hade antagligen även löst problemet åt dig.
Själv löste jag problemet med WHS. (bilder i galleriet) Behöver jag mer plats dunkar jag i en disk till. (och då växer mitt share som Tvixen pekar till, ingen omstart och inget avbrott bara mer plats)
Vad är det för mounting du pratar om i 2003? jag kör Win7 så det borde ju finnas tycker man... Jag har inte läst om FTP för tvix, är det något jag missat? En WHS är inte aktuell, Vi pratar runt 21tb data som jag vill komma åt på ett eller annat sätt. Tanken är en 20 4U chassi med hotswap och ett 24 port Adaptec kort... men just dom pengarna har jag inte och samma hårddiskar.
Postad 20 March 2009 - 14:49
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Dock borde du kunna använda en annan NFS-programvara som löser det åt dig, med gigabitnät och cat6 till varje tvix bör du kunna få det att lira under förutsättning att din dator och switch orkar med att skyffla ut paketen..
Har någon förslag på vad man kan köra istället för NetShare? NetShare har en stor brist, det går inte att spela upp en fil samtidigt som man t.ex delar ut den med BitTorrent och det är verkligen ruttet. Jag provade att installera "Microsoft Windows Services for UNIX " som någon rekommenderade, men det fungerar tydligen inte under Windows XP Home Edition, och jag har inte lust att installera om Windows igen för att lösa problemet. Jag vill minnas att någon på MPCClub rekommenderade en annan NFS-server men jag har letat och letat utan att hitta tråden igen...
Postad 20 March 2009 - 14:59
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
Har någon förslag på vad man kan köra istället för NetShare?
NetShare har en stor brist, det går inte att spela upp en fil samtidigt som man t.ex delar ut den med BitTorrent och det är verkligen ruttet.
Jag provade att installera "Microsoft Windows Services for UNIX " som någon rekommenderade, men det fungerar tydligen inte under Windows XP Home Edition, och jag har inte lust att installera om Windows igen för att lösa problemet.
Jag vill minnas att någon på MPCClub rekommenderade en annan NFS-server men jag har letat och letat utan att hitta tråden igen...
Fungerade inte "hacken" förl Microsoft Windows Services for UNIX som finns på sidan jag länkade till? http://www.pixelmagi...read.php?t=1784"The SFU installs on most Windows version except Windows XP Home. It will install normally on Windows XP Home with the following small "hack" to it's setup program. - use a hexeditor such as XVI32. - Go to the directory where SFU has been extracted. - Open the file "SfuSetup.msi" in a hexeditor. - Search for string "MsiNTSuitePersonal" - Change the number 501 before the above string to 510 - Save the modified file. - run the Setup.exe for normal installation."
Postad 20 March 2009 - 15:35
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Fungerade inte "hacken" förl Microsoft Windows Services for UNIX som finns på sidan jag länkade till? http://www.pixelmagi...read.php?t=1784
"The SFU installs on most Windows version except Windows XP Home. It will install normally on Windows XP Home with the following small "hack" to it's setup program.
- use a hexeditor such as XVI32. - Go to the directory where SFU has been extracted. - Open the file "SfuSetup.msi" in a hexeditor. - Search for string "MsiNTSuitePersonal" - Change the number 501 before the above string to 510 - Save the modified file. - run the Setup.exe for normal installation."
Ah det såg jag inte, gick inte in på länken förut eftersom jag redan försökt installera WSFU tidigare och stött på patrull. Men jag ska testa så fort jag kommer hem, tack!
Postad 20 March 2009 - 15:39
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
Ah det såg jag inte, gick inte in på länken förut eftersom jag redan försökt installera WSFU tidigare och stött på patrull. Men jag ska testa så fort jag kommer hem, tack!
Det är bara följa guiden punkt för punkt så ska det funka. Glöm inte att ladda ner filen som är bifogad i giuden.
Postad 20 March 2009 - 15:53
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Vad är det för mounting du pratar om i 2003? jag kör Win7 så det borde ju finnas tycker man... Jag har inte läst om FTP för tvix, är det något jag missat? En WHS är inte aktuell, Vi pratar runt 21tb data som jag vill komma åt på ett eller annat sätt. Tanken är en 20 4U chassi med hotswap och ett 24 port Adaptec kort... men just dom pengarna har jag inte och samma hårddiskar.
Då lutar det åt att du får sätta upp en riktig FTP-server och peka ut de olika "mountningarna" som virituella directorys. Nej ett riktigt SAN är ganska dyra pengar, men önskar man hosta 21TB data hemma får man nog räkna med att behöva en hel del flis i kassan Iofs struntar en WHS i hur mycket disk du har, det handlar nog mer om hur mycket tid du har. Drive Extender hade löst ditt problem iofs, mycket krut behövs dock i fråga om CPU och snabba diskar. (bara för datamängden är så stor)
Postad 20 March 2009 - 16:07
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Vad är egentligen fördelen med Microsoft Windows Services for UNIX? Jag sökte i tråden och såg att den skulle vara stabilare än Netshare + att den går som en service. Visst, det låter ju bra. Men varför måste NFS-servern vara 20 MB stor?
Om man inte har några problem med Netshare (har aldrig hängt sig för mig) och inte behöver fler än 4 utdelade mappar, finns det någon anledning att byta till WSFU?
Redigerat av distortion2, 20 March 2009 - 16:46.
Postad 20 March 2009 - 17:59
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Det är bara följa guiden punkt för punkt så ska det funka. Glöm inte att ladda ner filen som är bifogad i giuden.
Det funkade inte. I zip-filen man laddar ner ska det finnas en fil som heter passwd och en som heter group, men det finns bara en fil och den heter passwdgroup. Såg att någon hade kommenterat det i den tillhörande tråden. Jag blir så trött...
Postad 20 March 2009 - 18:35
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
Det funkade inte. I zip-filen man laddar ner ska det finnas en fil som heter passwd och en som heter group, men det finns bara en fil och den heter passwdgroup. Såg att någon hade kommenterat det i den tillhörande tråden. Jag blir så trött...
Filen är en .zip-fil. Döper du om den til passwdgroup.zip så kan du öppna den, och vips så har du de två filerna: group och password.
Postad 20 March 2009 - 19:32
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Filen är en .zip-fil. Döper du om den til passwdgroup.zip så kan du öppna den, och vips så har du de två filerna: group och password.
Aha, så lurigt och onödigt med en zip i en zip. Men det verkade funka. Men redan vid nästa steg blir det problem, när man ska klicka på "Show User Maps" i admin-verktyget. Får ett felmeddelande som säger "Unable to access User Name Mapping server. No maps could be obtained." Googlade mig fram till att detta är en service i Windows som måste vara aktiverad. Letade upp den i kontrollpanelen och försökte aktivera, men får felmeddelandet "Det gick inte att starta tjänsten User Name Mapping på lokal dator. Fel 1068: Det går inte att starta den överordnade tjänsten eller gruppen." Kollade beroendena för tjänsten, och den är beroende av något som heter "Portmap". Finns ingen sådan tjänst i listan. Googlade lite och någon nämner ett kommando som lyder "net start portmap". Testar att köra detta i en kommandoprompt och får ett nytt felmeddelande: "Systemfel 31 har uppstått. En enhet som är ansluten till datorn fungerar inte." Återvändsgränd.
Postad 21 March 2009 - 19:07
Unregisteredbc7538b2
-
Unregisteredbc7538b2
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Nån som har problem med o se img filer, hos mig blir det svart i rutan ibland på en del filmer
Postad 22 March 2009 - 13:00
wrekost
-
wrekost
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Jag har försökt söka i tråden med hittar inte svar på min fråga i kortfattade och samlad form.
Så; Vilka forum gäller om man vill lära sig mer om sin nya tvix?
Postad 22 March 2009 - 13:38
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
Jag har försökt söka i tråden med hittar inte svar på min fråga i kortfattade och samlad form.
Så; Vilka forum gäller om man vill lära sig mer om sin nya tvix?
Vad är det du undrar över?
Postad 22 March 2009 - 22:50
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1243 inlägg
1.
Hur gör man för att välja audio på tex en mkv fil, vart ska man trycka på dosan? Har följande på en fil:
audio: Russian Dolby AC3 48000Hz 6ch 384Kbps; English AC3 5.1 6ch 640Kbps
Vill ju aktivera eng.
2.
Sedan undrar jag om man kan synka ljudet bättre i en fil, har en fil där ljudet inte synkar riktigt rätt med bilden.
Redigerat av Peterrrrr, 22 March 2009 - 23:02.
Postad 22 March 2009 - 23:02
Unregisteredce93e47d
-
Unregisteredce93e47d
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Hur gör man för att välja audio på tex en mkv fil, vart ska man trycka på dosan? Har följande på en fil: audio: Russian Dolby AC3 48000Hz 6ch 384Kbps; English AC3 5.1 6ch 640Kbps Vill ju aktivera eng.
Du byter enkelt ljudspår genom att trycka på audio knappen på fjärren. Då får du upp de alternativ som finns på just den .mkv fil.
Postad 22 March 2009 - 23:49
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1243 inlägg
Du byter enkelt ljudspår genom att trycka på audio knappen på fjärren. Då får du upp de alternativ som finns på just den .mkv fil.
Tackar! Sedan undrar jag om man kan synka ljudet bättre i en fil, har en fil där ljudet inte synkar riktigt rätt med bilden.
Postad 23 March 2009 - 07:36
wrekost
-
wrekost
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Vad är det du undrar över?
Inget specifikt just för stunden. Är mer ute efter att läsa tips & trix och nyheter m.m. canman.se har ju ett forum, men jag utgår ifrån att det är mer fart i ett engelskspråkigt t.ex.
Postad 23 March 2009 - 07:45
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
Inget specifikt just för stunden. Är mer ute efter att läsa tips & trix och nyheter m.m. canman.se har ju ett forum, men jag utgår ifrån att det är mer fart i ett engelskspråkigt t.ex.
Den här tråden är förmodligen den mest omfattande du hittar på svenska. Om du vill läsa på engelska så är det mpcclub som gäller: http://www.mpcclub.com/
Postad 23 March 2009 - 09:29
Unregisteredd2619a18
-
Unregisteredd2619a18
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Har en film som det är 5 st .ts filer i mappen, det ska vara DTS-HD ljud på den.
Lägger jag filerna i Tvixen så ser jag alla fem filer och filmen startar när jag klickar på den första, vet inte om den stänger av sig efter första filen och att man får välja nästa fil sen.
Problemet är att jag får inget ljud ur den.
Har en Marantz SR 8002 som klarar DTS-HD ljud.
Hur får man alla fem filer att bli en stor och hur fixar man ljudet, har senaste fw, ej beta.
Postad 23 March 2009 - 12:35
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1243 inlägg
Kan man synka ljudet bättre i en fil med tvixen? Har en fil där ljudet inte synkar riktigt rätt med bilden.
Postad 23 March 2009 - 12:37
Mirepoix
-
Mirepoix
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Då lutar det åt att du får sätta upp en riktig FTP-server och peka ut de olika "mountningarna" som virituella directorys.
Nej ett riktigt SAN är ganska dyra pengar, men önskar man hosta 21TB data hemma får man nog räkna med att behöva en hel del flis i kassan
Iofs struntar en WHS i hur mycket disk du har, det handlar nog mer om hur mycket tid du har. Drive Extender hade löst ditt problem iofs, mycket krut behövs dock i fråga om CPU och snabba diskar. (bara för datamängden är så stor)
Ja jag får spana efter en ftp guide för tvixen, Vet du någon direkt länk att rekomendera? Annars kan jag googla
Postad 23 March 2009 - 12:38
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
Kan man synka ljudet bättre i en fil med tvixen? Har en fil där ljudet inte synkar riktigt rätt med bilden.
CH-knappen.
Postad 23 March 2009 - 12:44
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Har en film som det är 5 st .ts filer i mappen, det ska vara DTS-HD ljud på den. Lägger jag filerna i Tvixen så ser jag alla fem filer och filmen startar när jag klickar på den första, vet inte om den stänger av sig efter första filen och att man får välja nästa fil sen. Problemet är att jag får inget ljud ur den. Har en Marantz SR 8002 som klarar DTS-HD ljud. Hur får man alla fem filer att bli en stor och hur fixar man ljudet, har senaste fw, ej beta.
Antingen har du problemet med HDMI-ljud (dvs. du får först starta exempelvis MP3-låt innan du startar filmerna). Då kommer ljudet hoppa igång. ELLER så får du när filmen väl startat trycka på Audioknappen och välja rätt ljudspår.
Postad 23 March 2009 - 13:18
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
felaktig post...raderad
Redigerat av sunscreen, 23 March 2009 - 13:19.
Postad 23 March 2009 - 17:06
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1243 inlägg
CH-knappen.
Fast det är väl för texten? Jag menar att ljudet ska synca med bilden. Prövade trycka på ch knappen, men hände ingenting.
Postad 23 March 2009 - 20:09
Unregisteredd2619a18
-
Unregisteredd2619a18
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Antingen har du problemet med HDMI-ljud (dvs. du får först starta exempelvis MP3-låt innan du startar filmerna). Då kommer ljudet hoppa igång.
ELLER så får du när filmen väl startat trycka på Audioknappen och välja rätt ljudspår.
Har testat med Mp3, funkar inte. Finns bara ett ljudspår på filmen, DTS-HD 5.1. Är det nån beta fw som man måste ha för att HD ljud ska funka eller är det så att bara för filmen är uppdelad i fem filer så funkar inte ljudet, borde inte vara så eftersom jag får fram vilket ljudspår det är på filmen.
Postad 23 March 2009 - 22:43
Unregistered70c626f4
-
Unregistered70c626f4
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
ARGH! blir galen på denna ******** lilla låda!
denna FW måste få pris för värsta update EVER!
allt som spelas upp kommer för eller senare lagga som om man hade en ping på 900.....
måste starta om för att få fortsätta titta på median, sedan spola fram i 5-10 min för att komma rätt...
sen tar det 20 min så händer skiten igen.
den går fan inte att använda!
/me startar blocket.se
...
Postad 23 March 2009 - 23:07
PontiacMan
-
PontiacMan
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Har testat med Mp3, funkar inte. Finns bara ett ljudspår på filmen, DTS-HD 5.1. Är det nån beta fw som man måste ha för att HD ljud ska funka eller är det så att bara för filmen är uppdelad i fem filer så funkar inte ljudet, borde inte vara så eftersom jag får fram vilket ljudspår det är på filmen.
Hej. Du skall köra den största filen, där finns filen och ljudet. Du måste köra någon av dom senaste fw för att få ut hd ljud. Lycka till /P
Postad 23 March 2009 - 23:42
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
allt som spelas upp kommer för eller senare lagga som om man hade en ping på 900.....
måste starta om för att få fortsätta titta på median, sedan spola fram i 5-10 min för att komma rätt...
/me startar blocket.se
...
Dags att göra en "Factory reset" tror jag. Samtidigt kan du ta och andas tre-fyra extra gånger i lugn takt. Sen kan du förslagsvis kontemplera över om du kanske borde byta ner din firmware till verisonen precis under. Får du inte dina filmfiler att fungera så har det med ett antal variabler att göra och tre av dem är: 1. Materialet du har fixat, är skräp och vill inte spelas upp oavsett vad. 2. Hårdvarufel. 3. Mjukvarufel (den firmwareversion du har rimmar dåligt med typ allt material du verkar ha, om du lackar ur som du gör). Oavsett bör ditt problem kunna lösas med relativ lätthet, om man bortser från alternativ 1. Blocket, är en grymt drastisk åtgärd måste jag säga.
Postad 24 March 2009 - 00:02
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
/me startar blocket.se
...
Jag fick problem idag med en film, hackade/började spoola framåt (verkade det som) av sig själv. Pausa löste problemet, ibland fick jag hoppa fram eller bak några sekunder. (påminde lite om sunkigt encodade DivX-filmer, som säkert alla här råkat ut för några ggr.) Testade med några av alla det andra filmerna jag hade, råkade ut för samma fel på en av filmerna. Hela tiden trodde jag problemet var WHS-servern, som gjorde massa annat under tiden. Startade om den, stängde ner alla tjänsterna. Problemet i filmen kvarstod, så ja det pekar ju på problem med den filmen. Har haft en annan rulle som kräver hög bandbredd med mera och WHS´n tuggar på med diskspeglingar och så vidare men jag märker inget negativt. Knappast Tvixens fel alltså. (även om ditt problem kanske beror på den, är som sagt tidigare många faktorer som spelar in.) Personligen lutar jag ändå åt att se till så NASet/whs´n får snabbare diskar och fetare cache, mer minne osv. Uppgradera till ren gigabit med Cat5e-kablage är heller ingen dålig ide. (tvixen är min svaga punkt, som bara har 100mbit CAT5-kabel till sig.)
Postad 24 March 2009 - 14:28
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Det krävs förmodligen någon av MS serverutgåvor för att du skall hitta exempelvis DFS (Distributed File System). Tror inte Win7 eller Vista Ultimate har det inbyggt, men kan såklart ha det ändå. Med DFS kan du också peka ut shares eller sökvägar även på andra servrar och sedan lägga ut som ett / i ett enda share på den servern. TVIXen ansluter helt normalt till detta share genom SMB, och viola hela din HDD-park tillgänglig.
Postad 25 March 2009 - 07:17
wrekost
-
wrekost
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Försökte hitta detta i tråden men gav upp.
Jag har nyss bytt från xbmc till tvix pga haveri, och hoppas nu är att min fråga är en urp. Är inställningsmöjligheterna i setup dom enda som finns?
Postad 25 March 2009 - 08:30
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Försökte hitta detta i tråden men gav upp.
Jag har nyss bytt från xbmc till tvix pga haveri, och hoppas nu är att min fråga är en urp. Är inställningsmöjligheterna i setup dom enda som finns?
Det finns justeringar även när man startat en film, musik m.m Du har även "dolda" inställningar som subtitlesynch osv på vissa knappar som i andra lägen utför annat. Sen spelar det stor roll vilken firmware du har, hur mycket du kan ställa in. Dokumentation finns länkad till ett tiotal svar tidigare i tråden, har jag för mig.
Postad 25 March 2009 - 09:15
wrekost
-
wrekost
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Ok då låter det mest som små saker som finns att ställa in utöver det som görs i setup.
Jag hade tänkt köra utan hdd eftersom allt mitt material ligger på min whs. Så det första man dyker på är att man endast kan ha 4 shares. Sedan måste sharen heta tvixhd1-4. (enda sättet jag fick nfs inställningarna i tvixen att hitta dom iaf) Det verkar inte gå att ställa in att man kommer till ett specifikt share när man från huvudmenys väljer t.ex. ”VIDEO”. Inställningsmöjligheterna känns överlag rätt tunna.
Postad 25 March 2009 - 09:41
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Ok då låter det mest som små saker som finns att ställa in utöver det som görs i setup.
Jag hade tänkt köra utan hdd eftersom allt mitt material ligger på min whs. Så det första man dyker på är att man endast kan ha 4 shares. Sedan måste sharen heta tvixhd1-4. (enda sättet jag fick nfs inställningarna i tvixen att hitta dom iaf) Det verkar inte gå att ställa in att man kommer till ett specifikt share när man från huvudmenys väljer t.ex. ”VIDEO”. Inställningsmöjligheterna känns överlag rätt tunna.
Snickesnack.... jag kör SMB-shares och döpte mitt till Videos. (struntar i vart man kommer när man trycker på någon knapp) Tvix kan man döpa ett share till (exempelvis), och ha mappen Video därunder, samt Audio. (Video, inte Videos...) Då kommer knappen Video att ta dig dit, samt Audio att ta dig till sin respektive. Casesensetive är den om jag inte minns fel. (knapparnas namn ger dig en hint om vad du skall döpa mapparna till  ) Problemet du kan ha om du önskar fler shares kan du lösa via exempelvis DFS på en Windowsserver, eller motsvarande på en Unix/Linux. Är det kosmetiska inställningar du vill åt eller vad menar du med tunt med inställningar? Variera färger på knappar? (Tvixie löser ju en del sådant, gjorde mig väldigt nöjd)
Redigerat av sunscreen, 25 March 2009 - 09:44.
Postad 25 March 2009 - 10:09
wrekost
-
wrekost
-
Amatör
-
-
72 inlägg
För enkelhetens skulle la jag upp 4 share i netshare. När jag sedan ställde in Network Disk 1 till 4 i tvixen så valde jag NFS, slängde in serverns IP, bytte jag namn från tvixhd1 – 4 så kunde inte sharen hittas, men när jag bytte tillbaka så funkade dom igen.
Menar du att om jag döper ett av dom till ”Video” så kommer jag komma till det sharet när jag trycker på video knappen, eller väljer det i huvudmenyn?
Med mer inställningar menar jag bla kosmetika, som skin löser i xbmc. Men även som detta med nätverks share, genvägar. Min frus klagomål om att texten var liten när man bläddrar bland filerna i ett share hoppas jag man kan lösa med tvixie eller liknande.
Systemet känns lite klumpigt och grunt efter att ha kört xbmc.
Postad 25 March 2009 - 10:45
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Min frus klagomål om att texten var liten när man bläddrar bland filerna i ett share hoppas jag man kan lösa med tvixie eller liknande.
Du kan ändra teckenstorleken för mappstrukturen i setup-menyn. //BC
Postad 25 March 2009 - 10:51
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
För enkelhetens skulle la jag upp 4 share i netshare. När jag sedan ställde in Network Disk 1 till 4 i tvixen så valde jag NFS, slängde in serverns IP, bytte jag namn från tvixhd1 – 4 så kunde inte sharen hittas, men när jag bytte tillbaka så funkade dom igen. Menar du att om jag döper ett av dom till ”Video” så kommer jag komma till det sharet när jag trycker på video knappen, eller väljer det i huvudmenyn?
Systemet känns lite klumpigt och grunt efter att ha kört xbmc.
Alltså det här med Shares och NFS samt Samba (SMB) är inte helt enkelt att förklara i en enkel post. Kanske bäst om man läser på lite extra i någon bra Quickintro/FAQ? Om du tex. lägger upp ett share och döper det till Tvix, på en windowsburk. Lägger 2 mappar i den, Video, Audio. Peka sedan Tvixen dit, genom att välja SMB, skriv sharets namn"Tvix". ip-adress och lösen samt pass (om du ställt i detta, kanske kör du Guest?). Är det windowsshare så är det säkert Samba som körs, är det unix-nas eller linuxdator säkert NFS. Tvixen kommer iaf mappa upp detta och knapparna på fjärren samt ikonerna Video & Audio kommer öppna respektive mapp. Kosmetika löser som sagt Tvixie, där kan man snickra ihop eget och köra medföljande Templates.
Postad 25 March 2009 - 10:54
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
Du kan ändra teckenstorleken för mappstrukturen i setup-menyn.
//BC
Jag kan tillägga att det även går bra att byta typsnitt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|