* Officiell tråd - TViX M-6500A *
7525 svar till detta ämne
Postad 25 mars 2009 - 11:10
wrekost
-
wrekost
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Alltså det här med Shares och NFS samt Samba (SMB) är inte helt enkelt att förklara i en enkel post. Kanske bäst om man läser på lite extra i någon bra Quickintro/FAQ?
Trodde att det skulle gå smärtfritt eftersom jag redan hade allt upp och igång. Sedan verkar tvixen ha vissa krav på hur saker och ting skall se ut, i xboxen var det bara att kalla det vad som helst och peka ut en komplett sökväg och allt funkade. smb://username:password@windowsip/sharename Jag utgick ifrån att tvixen skulle vara minst lika klok. Peka sedan Tvixen dit, genom att välja SMB, skriv sharets namn"Tvix". ip-adress och lösen samt pass (om du ställt i detta, kanske kör du Guest?).
Vissa av sharen har gäståtkomst nu, tänkte testa om det hjälpte. Var anger jag lösenord i tvixen? Skulle jag kunna ha mapparna Audio/Video/Photo direkt under ”rooten” i sharet \\server\Audio och sedan i t.ex. Network Disk 1 sätta name; Audio + sätta IP:t och då få kopplingen att det är hit man ska komma om man trycker på Audio-knappen? Detta pga att minst en av dessa mapparna vill jag köra duplicering av i WHS och det är något jag inte tror funkar på sub-mappar, som tvix/audio skulle bli.
Redigerat av wrekost, 25 mars 2009 - 12:20.
Postad 25 mars 2009 - 11:15
wrekost
-
wrekost
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Jag kan tillägga att det även går bra att byta typsnitt.
Går detta även utan hdd i maskinen?
Postad 25 mars 2009 - 11:18
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
Går detta även utan hdd i maskinen?
Det går, men när du startar om maskinen så blir det standardtecken igen.
Postad 25 mars 2009 - 11:31
box
-
box
-
Användare
-
-
105 inlägg
Jag får inte Microsoft Windows Services for UNIX att fungera med vista premium. Det går helt enkelt inte att installera!
Har googlat lite och hittar bara äldre inlägg där man konstaterar att just premium inte funkar!
Är det någon som vet om det finns något sätt att komma runt problemet ?
Postad 25 mars 2009 - 11:40
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Jag får inte Microsoft Windows Services for UNIX att fungera med vista premium. Det går helt enkelt inte att installera! Har googlat lite och hittar bara äldre inlägg där man konstaterar att just premium inte funkar!
Är det någon som vet om det finns något sätt att komma runt problemet ?
Ja, kör SAMBA istället!  Skämt åsido, men jag kör SAMBA mot en NAS hemma och jag har aldrig träffat på en fil som är för tung för bandbredden. Kör även NFS men har inte märkt nån reell skillnad. Däremot har jag stött på problem med hastigheten för SAMBA i andra nätverk, och då är NFS en lösning. Jag tycker ändå att du ska testa att köra SAMBA först, för att se om det verkligen inte är tillräckligt. //BC
Postad 25 mars 2009 - 12:05
box
-
box
-
Användare
-
-
105 inlägg
Ja även butiken där jag köpte/kommer att köpa fler Tvixar anser nog att jag ska köra Samba! Problemet är jag är nästan säker på att det kommer uppstå problem, då vi i mitt fall pratar om att köra 2 till 3 Tvixar samtidigt med rippade Blu-Ray filmer. Butiken har inte prövat eller haft kunder som använder Tvixarna på det sättet och är inte helt säkra!
Postad 25 mars 2009 - 12:08
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Ja även butiken där jag köpte/kommer att köpa fler Tvixar anser nog att jag ska köra Samba! Problemet är jag är nästan säker på att det kommer uppstå problem, då vi i mitt fall pratar om att köra 2 till 3 Tvixar samtidigt med rippade Blu-Ray filmer. Butiken har inte prövat eller haft kunder som använder Tvixarna på det sättet och är inte helt säkra!
Det beror nog snarast på vad du ska använda för att lagra filerna. Det krävs ju en del pulver under locket för att mosa ut 1080p material till 3 maskiner samtidigt. Sedan tror jag nog att SAMBA protokollet som sådant klarar av det. //BC
Postad 25 mars 2009 - 12:31
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Det beror nog snarast på vad du ska använda för att lagra filerna. Det krävs ju en del pulver under locket för att mosa ut 1080p material till 3 maskiner samtidigt. Sedan tror jag nog att SAMBA protokollet som sådant klarar av det.
//BC
Stämmer bra det, så länge du har en vettig switch med allt stöd du behöver så kommer det nog går bra. En FULLHD rulle drar inte så mycket data, omkring 2-2,5MB/s Med TrueHD ökar detta till 2,5-3,2MB/s Alltså duger de gott med 100Mbit nätverk (som ju klarar upp till 12MB/s) Du bör alltså köra Gigabit-LAN och kommer du med överföringskrav på ca 12-14MB/s att klara dig gott. Själv överför jag från min HP-WHS i ca 32MB/s. (som då alltså är närmare 300Mbit) Allt via Samba. (har läst att HP själva hävdar man skall kunna streama HD material till 4-5st källor samtidigt)
Postad 25 mars 2009 - 13:05
box
-
box
-
Användare
-
-
105 inlägg
Jag har dragit helt nya cat 6 kablar och cat 6 uttag till samtliga ställen. Rauter och Switch är helt nya och givetvis gigabit stöd. Datorn är en ny (quad 4 3,0) tror jag och ett (Nividia gtx 260 grafikkort) tror jag. Hårddiskarna är 2 nya samsung 1 t var, jag hoppas att dom är snabba nog? Men de riktigt snabba velociraptor diskaran är ju så små så jag chansade lite här.
Vad som är positivt efter att ha läst inläggen är ju att samba läget troligtvis kommer att klara av uppgiften
Postad 25 mars 2009 - 13:15
ers
-
ers
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Jag har dragit helt nya cat 6 kablar och cat 6 uttag till samtliga ställen. Rauter och Switch är helt nya och givetvis gigabit stöd. Datorn är en ny (quad 4 3,0) tror jag och ett (Nividia gtx 260 grafikkort) tror jag. Hårddiskarna är 2 nya samsung 1 t var, jag hoppas att dom är snabba nog? Men de riktigt snabba velociraptor diskaran är ju så små så jag chansade lite här. Vad som är positivt efter att ha läst inläggen är ju att samba läget troligtvis kommer att klara av uppgiften
Min tidigare media server bestod av bla. en AMd Athlon 2000+ med 1Gb minne och inbyggt gfxkort och hade aldrig problem med överföringshastigheten så maskinvaran är otroligt överdimensionerad i ditt fall, iaf om den bara skall streama media... Dessutom så klarar inte TViXen inte speciellt hög bandbredd, vill minnas att den maxar någonstans runt 60Mbit/s dvs så räcker ett Cat5 nät gott och väl med sina 100Mbit i bandbredd...
Redigerat av ers, 25 mars 2009 - 13:20.
Postad 25 mars 2009 - 13:18
box
-
box
-
Användare
-
-
105 inlägg
Det låter bra! Nu köper jag mina extra Tvixar och kör!
Postad 25 mars 2009 - 14:10
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Min tidigare media server bestod av bla. en AMd Athlon 2000+ med 1Gb minne och inbyggt gfxkort och hade aldrig problem med överföringshastigheten så maskinvaran är otroligt överdimensionerad i ditt fall, iaf om den bara skall streama media...
Dessutom så klarar inte TViXen inte speciellt hög bandbredd, vill minnas att den maxar någonstans runt 60Mbit/s dvs så räcker ett Cat5 nät gott och väl med sina 100Mbit i bandbredd...
Det är ju rätt i sak, dock gör gigabitnät en stor skillnad för honom i och med att han skall streama till fler noder samtidigt, men ännu viktigare är att det finns gott om overhead för när nätet dippar upp och ner. SAMT spola i filmer är i princip döfött om man inte sitter på gigabitnät. 2ggr hastigheten går väl någotsånär OK på 100mbit. Men ja, vet inte om han tänkt ha PC´n som transcoder kanske? Då kanske grafikkortet och CPU med mera kommer till användning, är den ett NAS så är pengarna bortkastade. Snabba diskar är fördel i WHS, men som NAS behövs ju inte så snabba och dyra.
Postad 25 mars 2009 - 19:46
wrekost
-
wrekost
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Om du tex. lägger upp ett share och döper det till Tvix, på en windowsburk. Lägger 2 mappar i den, Video, Audio. Peka sedan Tvixen dit, genom att välja SMB, skriv sharets namn"Tvix". ip-adress och lösen samt pass (om du ställt i detta, kanske kör du Guest?). Tvixen kommer iaf mappa upp detta och knapparna på fjärren samt ikonerna Video & Audio kommer öppna respektive mapp.
Det där funkade, tack så mycket får hjälpen! Nu är det iaf lätt att ta sig mellan dom 3 områdena. Synd bara att whs inte kan köra duplicering på undermappar, för mappen Audio hade jag helst kör det på. Får väl försöka lösa det med att ha sakerna lagrade på ett ställe på maskinen och ha dom duplicerade där och synka över materialett till Tvix/Audio mappen.
Postad 25 mars 2009 - 20:16
ttxx
-
ttxx
-
Användare
-
-
169 inlägg
Trodde att det skulle gå smärtfritt eftersom jag redan hade allt upp och igång. Sedan verkar tvixen ha vissa krav på hur saker och ting skall se ut, i xboxen var det bara att kalla det vad som helst och peka ut en komplett sökväg och allt funkade. smb://username:password@windowsip/sharename
Jag utgick ifrån att tvixen skulle vara minst lika klok.
begränsningen i namnen tvixhd1 osv ligger i Netshare, den delar automatiskt ut dem så har jag för mig, tar du SAMBA elelr en annan NFS server kan du döpa dina shares till vad som och tvixen hittar den (glöm ej Case sensitive... tvixen kör linux)
Postad 26 mars 2009 - 08:23
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Det där funkade, tack så mycket får hjälpen! Nu är det iaf lätt att ta sig mellan dom 3 områdena.
Synd bara att whs inte kan köra duplicering på undermappar, för mappen Audio hade jag helst kör det på. Får väl försöka lösa det med att ha sakerna lagrade på ett ställe på maskinen och ha dom duplicerade där och synka över materialett till Tvix/Audio mappen.
Kan ju två olika shares? Lite för obekvämt kan de såklart vara, jo man får välja hur man vill ha det. (kör ju själv inte duplicering på min Video-mapp, av förklarliga anledningar  )
Postad 26 mars 2009 - 08:51
box
-
box
-
Användare
-
-
105 inlägg
Datorn är tänkt som nöjes maskin och allt i allo! Jag kommer spela på den på projektor samtidigt som det skall fugera att streama hd film till 2-3 st tvixar samtidigt, Jag tog i så mycket jag kunde på prestanda för att kunna ha möjlighet att lägga till fler funktioner allteftersom jag kan komma på dom!
Postad 26 mars 2009 - 09:10
wrekost
-
wrekost
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Kan ju två olika shares? Lite för obekvämt kan de såklart vara, jo man får välja hur man vill ha det. (kör ju själv inte duplicering på min Video-mapp, av förklarliga anledningar )
Som den är satt nu har jag all musik x 3. I långa loppet kan det bli så att det tar för mycket plats. Men som det är nu är det helt ok. Med lite tur fixas antingen tvixen så man kan ”programmera” knapparna lite mer efter eget tycke och shares lite mer flexibelt, eller så kommer det möjlighet att duplicera submappar i whs. Till dess för jag leva med x3 om jag vill vara säker på att musiken ligger på minst 2 diskar. Video mappen är för stor att duplicera och det mesta där är jag bered på att förlora om en disk kraschar. Jag ska prova att lägga till fler shares senare och se om A/V/P-knapparna fortfarande funkar, gör dom det känns det som om det hela är en acceptabel work around.
Postad 26 mars 2009 - 10:27
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Som den är satt nu har jag all musik x 3. I långa loppet kan det bli så att det tar för mycket plats. Men som det är nu är det helt ok. Med lite tur fixas antingen tvixen så man kan ”programmera” knapparna lite mer efter eget tycke och shares lite mer flexibelt, eller så kommer det möjlighet att duplicera submappar i whs. Till dess för jag leva med x3 om jag vill vara säker på att musiken ligger på minst 2 diskar. Video mappen är för stor att duplicera och det mesta där är jag bered på att förlora om en disk kraschar.
Jag ska prova att lägga till fler shares senare och se om A/V/P-knapparna fortfarande funkar, gör dom det känns det som om det hela är en acceptabel work around.
Ingen aning om Tvixen klarar shortcuts i sin samba-läsning, tror jag läst nånstans att den inte gör det. Jag kör ju endast med ett share, däremot skall jag kunna lägga in pekare med hjälp av DFS in i denna. Personligen tror jag DFS är rätta vägen att gå för att få allt detta fungera.
Postad 26 mars 2009 - 15:49
ttxx
-
ttxx
-
Användare
-
-
169 inlägg
Nya firmwares är släppta 1.3.110 med bla. stöd för wireless-n donglar http://www.mpcclub.c...e...cle&sid=743plus en ny av BDLite-version, 99.3.111 med stöd för bl.a. BD-ISO.. Changes from 1.3.95
- Video playback
- Improved AVI and MKV playback
o Improved compatibility
o Now, support MKV chapter.
If a file has chapters, ¡°CHAPTERS¡± OSD will be shown.
Can navigate to specific chapters using the previous, next key
and Go-To popup.
o Fixed the bug that system reboot when playing DIVX(extension)
files with embedded subtitles.
- Supports change of embedded subtitles in mp4 files.
- Supports moving 15sec back and forth on DVD with the up and
down keys just like other files
- Fixed the pitch change when volume is changed with specific
files.
- Fixed audio is out through HDMI when DVD is playing even though
HDMI audio out is off.
- BD Playback
- Supports ISO BD
- Improved compatibility.
- Better FF/RW for the AVCHD titles.
- Fix Auto NTSC/PAL/24Hz problem.
- Now, it will change the output mode(NTSC/PAL/24Hz) for the
longer then 2min.
- For the less than 2 min streams, the previous stream¡¯s frame
late will be used.
- This will make less flicker between streams.
- When external subtitle is loaded using function key, it does
not show subtitle on less then 2min streams.
- DTV
- Improved compatibility and stability
- Supports Dual DVB-T tuner
- Audio playback
- Supports 24bit flac files
- Supports M4B files
- Fixed OGG does not sound on HDMI after boot.
- Picture playback
- Now, users can preview thumbnails if the files have a thumbnail
in them.
o User can change the view mode just like the icon mode.
o On the thumbnail view mode, users can select files to view
using Zoom, 0 and Scroll keys on the Remote controller. The menu will be
shown on the bottom of the screen.
- Improved compatibility
- Shows EXIF information correctly.
- General
- Readability of characters has been improved including the
subtitles
- Now supports more Wi-Fi modules
o D-link DWA-140(11n) (HW Ver: B1) and D-link DWA-110 (HW Ver:
A1) are supported now.
- Now, FTP and SAMBA server start up option can be set on the
setup.
- Now, users can change the FTP password.
- Now, users can set ID and password for the SAMBA access.
- Now, supports NTP server sync. (Settings for the NTP on the DTV
tab moved to the network setting tab)
- Known issues for Video related
- Some TP/TS information may not correct.
- When HD Audio pass-through is on, S/PDIF does not output.
- When HD Audio pass-through is off with HD audio stream, the
playback is not smooth.
o When DTS audio setting is digital, HDMI audio is ON and HD
audio pass-through is set to ON, then audio is not heard on the SPDIF
output.
o For the same setting, if HDMI audio is set to OFF, then audio
is HEARD on the SPDIF output.
- Some TP/TS files may cause the system rebooting.
- Some WMV may not play correctly.
- The digital output for AAC/WMA is disabled.
- Does not support PCM audio track on MP4 now.
- Some low sampling frequency(below 32KHz) on AVI and MKV may not
sound on HDMI.
- For MP3 files with low sampling frequency, the TVIX might crash
while playing or trick play like FF or RW.
- M4A files are not supported now and AAC may not played
correctly and this will be fixed on the later version.
- Known issues for PVR
- After channel changed, you may not here audio in short time.
This is the bug from the chip manufacturer. To solve this, you can press
DTV key or Audio key on the remote.
- Known issues for Video related
- Some TP/TS information may not correct.
- When HD Audio pass-through is on, S/PDIF does not output.
- When HD Audio pass-through is off with HD audio stream, the
playback is not smooth.
¡Û When DTS audio setting is digital, HDMI audio is ON and HD
audio passthrough is set to ON, then audio is not heard on the SPDIF
output.
¡Û For the same setting, if HDMI audio is set to OFF, then audio
is HEARD on the SPDIF output.
- Some TP/TS files may cause the system rebooting.
- Some WMV may not play correctly.
- The digital output for AAC/WMA is disabled.
- Does not support PCM audio track on MP4 now.
- Some low sampling frequency on AVI and MKV may not sound on HDMI.
- Some MKV with AAC may not sound.
- Known issues for Audio and pictures playing
- For MP3 files with low sampling frequency, the TVIX might crash
while playing or trick play like FF or RW.
- M4A files are not supported now and AAC may not played correctly
and this will be fixed on the later version.
- Known issues for PVR
- After channel changed, you may not here audio in short time. This
is the bug from the chip manufacturer. To solve this, you can press DTV
key or Audio key on the remote.
- Known issues for general issues.
- If you play files without refreshing the file list after delete
files through FTP or SAMBA server, the system will reboot.
*** If you play files with HD audio tracks like Dolby TrueHD, ,
Dolby Digital Plus, DTS-HD MA or LPCM, you better turn on HD Audio pass
through on the setup even though you don¡¯t have a receiver that supports
decoding of these formats. Otherwise, you will hear strange noise with
some repetitive popping noise. Currently, we don¡¯t support core
decoding, if you don¡¯t have a HD audio decoder receiver, you need to
select other then these HD audio tracks audio track for now.
This version of the firmware is for closed alpha testers and partners
only.
Postad 26 mars 2009 - 18:51
Unregistered52d00d79
-
Unregistered52d00d79
-
Användare
-
-
142 inlägg
Nu finns en ny version av TViXiE tillgänglig. Ny version är 0.9.8.1. Gå till http://www.tvixie.com/ för att ladda ner. TViXiE is a GUI builder for TViX and NMT media players. It automatically downloads movie/music information and cover art from a huge selection of movie sites (plugins) and builds folder picture and background picture with movie information.
Postad 27 mars 2009 - 11:29
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Har en mkv fil som inte funkar riktigt som den ska på min tvix, ljudet hänger inte riktigt med i bilden. Kan man på något sätt ändra ljudet så det synkar rätt med bilden? Alla andra mkv filer funkar riktigt bra.
Postad 27 mars 2009 - 14:56
penke62
-
penke62
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Har en mkv fil som inte funkar riktigt som den ska på min tvix, ljudet hänger inte riktigt med i bilden. Kan man på något sätt ändra ljudet så det synkar rätt med bilden? Alla andra mkv filer funkar riktigt bra.
Om du trycker på channel-knappen så kan du förskjuta bild och ljud i förhållande till varandra. Tror det är ljudet man flyttar fram eller bak i tid.
Postad 27 mars 2009 - 15:40
penke62
-
penke62
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Har du provat att ändra "Device Prooerties" för USB-minnet? Se den bifogade blden.
"Optimize for performance" måste vara valt för att få kunna formatera till NTFS. När detta är gjort så ska NTFS finnas som alternativ vid formatering.
Jag får banne mig inte rätt på det här trots ändrig. Har iofs ett 16GB nu, men av samma fabrikat, Sandisk. Olika filsystem beroende på tillverkare? Någon som har ett Sandisk och kör med NTFS?
Postad 27 mars 2009 - 15:52
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Om du trycker på channel-knappen så kan du förskjuta bild och ljud i förhållande till varandra. Tror det är ljudet man flyttar fram eller bak i tid.
Tänker du inte på subtitle-synk nu? Jag har aldrig lyckas synka om bild och ljud i min TViX. Däremot gör jag det i min receiver. //BC
Postad 27 mars 2009 - 16:09
penke62
-
penke62
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Jag får banne mig inte rätt på det här trots ändrig. Har iofs ett 16GB nu, men av samma fabrikat, Sandisk. Olika filsystem beroende på tillverkare? Någon som har ett Sandisk och kör med NTFS?
Hjälpte mig själv. Gick inte med fler än 4 diskar igång, fick ta det i sonens burk
Postad 27 mars 2009 - 16:25
penke62
-
penke62
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Tänker du inte på subtitle-synk nu? Jag har aldrig lyckas synka om bild och ljud i min TViX. Däremot gör jag det i min receiver.
//BC
Du har ju naturligtvis helt rätt. Ber om ursäkt om jag har förvirrat nån.
Postad 27 mars 2009 - 18:56
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1 202 inlägg
Behöver lite nybörjar hjälp med val av läge för nätverk i min nya tvix!
Jag har för avsikt att köra 3 st tvixar från samma dator och router. Jag kommer köra gigabit nätverk och har dragit cat 6 kablar till samtliga mottagarställen.
I manualen står det att jag måste använda Samba läge då jag ska köra fler än 1 tvix, men då funderar jag på om det verkligen kommer att fungera att se på högupplöst film på 2-3 ställen samtidigt.
Divco rekomenderar ju NFS men tycks förutsätta att man bara kör en Tvix i systemet. Är det någon som har erfarenhet av ovanstående så är jag mycket tacksam för svar.
Är det så illa att jag kanske måste nöja mig med 1 tvix och köpa 2 små htpc till de andra enheterna för att kunna få riktig ordning på grejjorna?
mvh Box
Jag har numera två st. TviX 6500 och kan meddela att det inte är några problem att använda båda samtidigt över NFS med Netshare.
Postad 27 mars 2009 - 20:22
Unregistereda713dc96
-
Unregistereda713dc96
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Tänker du inte på subtitle-synk nu? Jag har aldrig lyckas synka om bild och ljud i min TViX. Däremot gör jag det i min receiver.
//BC
Är inte helt 100 på den här uppgiften och är inte hemma så jag kan testa. Men jag tror du kan ändra sync om sub inte är på. Så då borde det gå att stänga av sub och sedan synca med channel knapparna och sedan på med sub igen. Men som sagt har jag inte testat detta själv, men ge det ett försök.
Postad 28 mars 2009 - 00:18
Tompa123
-
Tompa123
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Nya firmwares är släppta
1.3.110 med bla. stöd för wireless-n donglar
This version of the firmware is for closed alpha testers and partners only.
Först alpha, sen beta, sen...
Redigerat av Tompa123, 28 mars 2009 - 00:20.
Postad 28 mars 2009 - 10:54
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Först alpha, sen beta, sen...
Pre-alpha, alpha, beta, Release Candidate (oftast kallad RC) samt gold, i den ordningen.  http://en.wikipedia..../Beta_test#Beta
Postad 28 mars 2009 - 11:39
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1 202 inlägg
Pre-alpha, alpha, beta, Release Candidate (oftast kallad RC) samt gold, i den ordningen. 
 http://en.wikipedia..../Beta_test#Beta
Ja fast en "Release Candidate" är ju tänkt att släppas som "Gold" utan vidare modifikationer om den visar sig hålla fullgod kvalitet, till skillnad från en Alpha eller Beta som inte är tänkta att få någon annan status efter testning utan bara fungera som just testversioner.
Postad 28 mars 2009 - 16:29
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1 363 inlägg
Hej Jag försöker logga in på min tvix, men inget av följande användarnamn/lösenord fungerar: tvixhd1/tvixhd1 tvixftp/A1511 (kommer inte riktigt ihåg vad lösenordet var här..) Vad ska jag testa för lösen/användarnamn nu? =) edit: Det står SAMBA "ett ipnr" tvixhd1 nere i vänstra hörnet. Har läst tidigare i tråden att SAMBA inte är det optimala. Vad hette den andra varianten? ps. jag kör Vista och WF. 1.2.52 F på tvixen.. (bör jag kanske ändra till någon nyare FW?) Edit: Jag löste det genom att ändra i registret och att försöka igen med supportfrågorna på tvixhemsidan: http://forum.canman....p?t=6291&page=2 http://canman.se/pro...00/default.aspx En fråga får ni dock gärna fortfarande svara på: Vilken FW över 1.2.52 är mest stabil hittils?
Redigerat av Mahti, 29 mars 2009 - 10:38.
Postad 28 mars 2009 - 19:45
mi1scto
-
mi1scto
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Har problem med AC3 640kbit 48Khz ljud från vissa MKV filer.
Volymen på tvixen är på 25 (det går ändå inte att höja eller sänka AC3 ljud).
Ljudet låter distat. Har kört exakt samma filer tidigare med denon och onkyo förstärkare och de har fungerat utan problem. Nu kör jag med en Pioneer SC-LX71.
Det konstiga är att jag har andra mkv filer med samma ljudformat som fungerar som det de ska.
Blir ingen skillnad om jag tar ljudet via hdmi, koax eller s/pdif.
Har provat lite olika firmware och återställningar men samma problem kvarstår.
Hade jag inte kört mkv filerna från samma tvix innan hade jag gissat på nån dålig kodning men de har som sagt fungerat innan med andra förstärkare. Har provat min tvix på polarens pioneer och där lät det lika illa.
Postad 29 mars 2009 - 11:42
Bletch
-
Bletch
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Testade 99.3.111 igår och den fungerar klockrent!
Postad 29 mars 2009 - 21:47
malvamax
-
malvamax
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Hej!
Jag köpte en dir 655 router igår, och idag när jag installerade den så funkade det bra mot nätet där jag kör kablat.Det funkade också bra med det trådlösa till min mini pc (asus eee).MEN det som inte funkade bra alls var när jag streamade till min TVIX 6500 det var mycket slöare än när jag streamade från mitt modem (bredbandsbolaget).Jag kör kabel på allt.Det borde ju fungera bättre än modemet .???!!!
Någon som har något tips till mig ang detta PROBLEM?
Kanske är någon inställning som skall ändras, vad vet jag??
/Mvh Daniel
Postad 29 mars 2009 - 23:52
Nufi3e
-
Nufi3e
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Kanske vissa sagt det förr men om ni vill ha det stabilt , kör INTE trådlöst.
Vissa kanske väljer bekvämlighet före stabilitet/funktionellt men det gör jag inte, hellre att jag kör
med sladd och det funkar prima än att köra trådlöst och få sämre hastigheter samtidigt som stream inte alltid funkar.
Postad 30 mars 2009 - 06:55
malvamax
-
malvamax
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Ja men det är ju precis det jag gör, kör kabel på allt!
Postad 30 mars 2009 - 12:02
oskarnord
-
oskarnord
-
Rookie
-
9 inlägg
Ja men det är ju precis det jag gör, kör kabel på allt!
Har du kontrollerat att du har Nätverkshastigheten instäld på 10/100Mbps Micke
Postad 30 mars 2009 - 12:46
Unregisteredd2619a18
-
Unregisteredd2619a18
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Nya firmwares är släppta
1.3.110 med bla. stöd för wireless-n donglar
http://www.mpcclub.c...e...cle&sid=743
plus en ny av BDLite-version, 99.3.111 med stöd för bl.a. BD-ISO..
Finns det två olika firmwares? 1.3.110 och 99.3.111
Postad 30 mars 2009 - 13:42
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Finns det två olika firmwares? 1.3.110 och 99.3.111
Ja //BC
Postad 30 mars 2009 - 15:57
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1 363 inlägg
Testade 99.3.111 igår och den fungerar klockrent!
Kan alla få tag på 99.3.111? Vill gärna testa den ifall den nu fungerar problemfritt =) är fortfarande fast på väldigt tidig FW..
Postad 30 mars 2009 - 16:02
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1 363 inlägg
dubbelpost..
Redigerat av Mahti, 30 mars 2009 - 16:03.
Postad 30 mars 2009 - 21:27
Unregisteredd2619a18
-
Unregisteredd2619a18
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Ja
//BC
OK, hur och varför, knappt en siffra som stämmer  Eller har jag missat nått.
Postad 30 mars 2009 - 21:54
jojje_l
-
jojje_l
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Någon som fått M-6500:an att fungera med en D-Link DWA-140 Draft-N USB sticka? Med beta firmware 1.3.110 då givetvis. Har en sån liggande här, fungerar i datorn men inte i TViXen... Är en B1 Hårdvaruversion som det skall vara.
Tänkte låna hem en annan från jobbet i morgon, men om ingen annan har fått det att fungera så är det inte lönt än...
Med DWA-G122 (54Mbit) så fungerar det, men jag vill ha det lite snabbare.
Postad 31 mars 2009 - 05:54
capoden
-
capoden
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Testat med DWA-140 men får det inte heller att funka med firmware 1.3.110.
Hade 2 olika DWA-140, en med F/W 1.00 o en med 1.20, båda H/W B1, men ingen funkar.
Så bara att vänta på att de ev fixar det, så man får dras med 54 Mbit tills vidare.
Postad 31 mars 2009 - 07:11
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Kort förfrågan om ett problem som jag dragits med sedan ,74-uppdateringen.
Tänkte kolla om detta är något större, då jag inte funnit info om det nånstans. Inte bland kända problem bland FW´s inne på DVICOS sida heller.
DVD-material, .ISO & .IMG. Spelar ingen roll om dom körs från lokal disk eller NFS/SMB.
Dessa får efter en tids spelande (kan vara länge, kan komma efter en liten stund) problem, bilden kan förskjutas uppåt eller nedåt och börja "rycka" / "rulla".
Lite som dåligt synchad bild på en gammal tjocktv, med manuell kanalsökning. (försöker beskriva fenomenet efter bästa förmåga).
Går ej lösa frånsett att starta om Tvixen helt, duger inte med att stänga av filmen och ta upp den igen.
(som tur är så startar ju DVD-iso´s där den avslutades)
Postad 31 mars 2009 - 07:50
Knude
-
Knude
-
Användare
-
-
115 inlägg
Kort förfrågan om ett problem som jag dragits med sedan ,74-uppdateringen. Tänkte kolla om detta är något större, då jag inte funnit info om det nånstans. Inte bland kända problem bland FW´s inne på DVICOS sida heller.
DVD-material, .ISO & .IMG. Spelar ingen roll om dom körs från lokal disk eller NFS/SMB.
Dessa får efter en tids spelande (kan vara länge, kan komma efter en liten stund) problem, bilden kan förskjutas uppåt eller nedåt och börja "rycka" / "rulla".
Lite som dåligt synchad bild på en gammal tjocktv, med manuell kanalsökning. (försöker beskriva fenomenet efter bästa förmåga).
Går ej lösa frånsett att starta om Tvixen helt, duger inte med att stänga av filmen och ta upp den igen. (som tur är så startar ju DVD-iso´s där den avslutades)
Jag har nåt liknande problem, bilden segar ner och hackar. Ibland stannar den en stund, känns som den buffrar. Jag tycker det blivit bättre när man packar upp även ISO/IMG-filen och kör direkt från mappstrukturen på DVDn. Men jag kanske inbillar mig.
Postad 31 mars 2009 - 15:24
Unregistered857dc85f
-
Unregistered857dc85f
-
Användare
-
-
227 inlägg
Hej! Jag ha nu läst igenom och sökt i störredelen av denna oändliga tråd också, i jakt på hur jag går till väga för att utnyttja HD material med tvix.
Ämnet berörs på många ställen men är ofta tabu eftersom att de flesta användare troligtvis använder tvix:en som en produkt för olagligt HD-material.. detta säger jag ingenting om men om jag nu skulle vilja skaffa info om den lagliga vägen. Hur gör jag då?
Måste jag köpa en blue-ray spelare och koppla in via tvixen eller köpa en enhet som kan rippa blu-rayskivor till filer som tvixen sedan kan spela upp? efter denna procedur känner jag att ett köp av en vanligt blue-rayspelare är smidigare och billigare.. Om jag ändå måste dras med skivor i vilket fall någonstans..vilket jag ville komma bort från. Tvixen skulle vara så perfekt om man enkelt kunde ladda ner HD-material lagligt någonstans=)
// Tobbe
Postad 02 april 2009 - 09:32
Unregisteredf53f9190
-
Unregisteredf53f9190
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Efter senaste uppdateringen gick det några dagar så tappa jag Enhetsbeteckningen/Partionen så nu kommer jag inte åt hård-disken? disken syns inte på datan på nåt sätt plocka ut den och stoppa i den i datan men icke hur ska jag göra Förutom att formatera hela hårdisken vill inte förlora matrialet jag har där?
Mvh Yamaha-Lover
Postad 02 april 2009 - 13:26
Scotzh
-
Scotzh
-
Rookie
-
5 inlägg
Hur lång tid tar det för er att boota er Tvix?
Ska det verkligen ta 55 sek innan man kan göra något med den?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|