* Officiell tråd - TViX M-6500A *
7525 svar till detta ämne
Postad 02 April 2009 - 14:15
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
Hur lång tid tar det för er att boota er Tvix? Ska det verkligen ta 55 sek innan man kan göra något med den?
Lång tid tar det iaf.. skulle jag ta och göra en avancerad gissning så skulle jag gissa på att min startar på 54.9 sekunder. Så du har fått en kass variant, skicka in!
Postad 02 April 2009 - 20:04
SwedenXP
-
SwedenXP
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej från en ny Tvix M-6500A ägare! Läste mycket här innan jag skaffade en själv och idag är den inpluggad. Ljud och bild är superbra - men hur i all fridens namn ska jag göra för att få skärpa i menyer och mappar? Inte ens när jag är inne i Setup är texten klar... utan mest grötig, snudd på oläslig. Jag har en Samsung 32' 100 Hz widescreen - "gammal tjock tv" ISO-material och avi-material är i alla fall superbra! Hälsningar SwedenXP
Redigerat av SwedenXP, 02 April 2009 - 20:09.
Postad 02 April 2009 - 20:42
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Hej från en ny Tvix M-6500A ägare!
Läste mycket här innan jag skaffade en själv och idag är den inpluggad.
Ljud och bild är superbra - men hur i all fridens namn ska jag göra för att få skärpa i menyer och mappar? Inte ens när jag är inne i Setup är texten klar... utan mest grötig, snudd på oläslig.
Jag har en Samsung 32' 100 Hz widescreen - "gammal tjock tv"
ISO-material och avi-material är i alla fall superbra!
Hälsningar
SwedenXP 
Fet text markerad..... well THERE´s your problem ursäkta det konstruktiva skämtet, men skarp text är svårt att få på en sådan. Du bör gå till inställningarna och ställa om textstorleken / ändra typsnitt om nödvändigt.
Postad 03 April 2009 - 22:52
Mr Ma9oo
-
Mr Ma9oo
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Ljud och bild är superbra - men hur i all fridens namn ska jag göra för att få skärpa i menyer och mappar? Inte ens när jag är inne i Setup är texten klar... utan mest grötig, snudd på oläslig.
Jag har en Samsung 32' 100 Hz widescreen - "gammal tjock tv"
ISO-material och avi-material är i alla fall superbra!
Hälsningar
SwedenXP 
Har samma problem. På min 100Hz Sony "tjock" Tv är det grötigt men om jag slår över till projektorn och ändrar till 720P så blir det kalas. Köp en projj så löser du problemet
Postad 04 April 2009 - 11:43
SwedenXP
-
SwedenXP
-
Rookie
-
3 inlägg
OK - tack för svaren.
Ska ut och leta efter någon schysst lcd tv - kanske en Samsung LE-40A676?
Förslag emotses!
/SwedenXP
Postad 04 April 2009 - 11:59
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
OK - tack för svaren.
Ska ut och leta efter någon schysst lcd tv - kanske en Samsung LE-40A676?
Förslag emotses!
/SwedenXP
Philipsarna kostar i stort sett samma pengar, dock får du 42" istället. Sen är ju hur dom behandlar bilden subjektivt så välj själv. Senaste generationerna är dock bättre på de där med kontrast,dynamisk eller inte är väl också smaksak. Kanske viktigt att man trivs med fjärr och menyer och sådant. Prova några.
Postad 04 April 2009 - 12:53
jonathan_forslund
-
jonathan_forslund
-
Användare
-
-
195 inlägg
Vilken firmware är det som gäller om man vill ha den senaste med så mycket stabilitet som möjligt?
Postad 04 April 2009 - 17:54
ericdvd
-
ericdvd
-
Forumräv
-
-
792 inlägg
går det att installera att annat program på tvixen?
Säg, plex eller XBMC?
Postad 05 April 2009 - 10:06
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1243 inlägg
Är inte helt 100 på den här uppgiften och är inte hemma så jag kan testa. Men jag tror du kan ändra sync om sub inte är på. Så då borde det gå att stänga av sub och sedan synca med channel knapparna och sedan på med sub igen. Men som sagt har jag inte testat detta själv, men ge det ett försök.
Har du kollat upp det?
Postad 05 April 2009 - 19:05
Unregistered40651
-
Unregistered40651
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Nej, men du kan spana in http://www.opentvix.com/ om du vill ha alternativ. går det att installera att annat program på tvixen?
Säg, plex eller XBMC?
Postad 10 April 2009 - 16:27
Unregistered70c626f4
-
Unregistered70c626f4
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
Nu har jag provat från .74 / .95 och prebetan .110 och får fortfarande samma irriterande bugg eller glitch. Kan komma efter 30 min eller efter nga timmar. Först börjar ljudet flippa och spelar upp ljud i tot 3 sekunder av 10 cirka. Sen börjar den tappa bilden med. Förstärkaren visar att den tappar kontakt med tvixen varje gång ljudet och bilden flippar och till sist är man som alltid tvungen att stänga ner tvixen helt och köra en reboot. SÅ SJUKT IRRITERANDE!
klagade i tråden för en tid sedan men då hade jag bara kört .74 FW och inte dom 2 andra (som dock inte är officiella än men fungerar tydligen lika bra som .74 och det är VÄRDELÖST SKIT!
fler som har samma och har fått rätt på det?
kommer detta inte fixas till nästa FW kommer jag skicka tillbaks den, ta dom pengarna jag får tillbaka och sen bygga en HTPC istället som inte tappar ljud och bild helt random.
Postad 10 April 2009 - 19:58
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Cel
Prova följande:
1. Håll nere stop och setup samtidigt och håll dem inne tills det står "Saving". Då har du gjort en reset av TViX:en. Starta om (eller det gör den automatiskt).
1A. Ta bort tre filer ur rooten: EDID*.*, setup.ini, setup2.ini
2. NEDGRADERA sedan till 1.1.44 i Safe Mode
3. Starta om TViX:en, tryck på TV-out-knappen så att du får bild, dra igång någon AVI-fil eller något "bara för att".
4. Factory Reset. Starta om, i fall den nu inte skulle göra det. Svara nej på frågan om att spara inställningarna.
5. UPPGRADERA till 1.3.74
Postad 11 April 2009 - 01:11
Unregistered70c626f4
-
Unregistered70c626f4
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
Cel
Prova följande: 1. Håll nere stop och setup samtidigt och håll dem inne tills det står "Saving". Då har du gjort en reset av TViX:en. Starta om (eller det gör den automatiskt).
3. Starta om TViX:en, tryck på TV-out-knappen så att du får bild, dra igång någon AVI-fil eller något "bara för att".
4. Factory Reset. Starta om, i fall den nu inte skulle göra det. Svara nej på frågan om att spara inställningarna.
har hänt 6 ggr idag! *fula ord!* sista chansen att få det rätt nu då.
Postad 11 April 2009 - 08:32
Unregistered7ad2a59b
-
Unregistered7ad2a59b
-
Användare
-
-
236 inlägg
Jag kan rekommedera Microsoft Windows Services for UNIX fom funkar klockrent för mig.
Här är information om hur du intallerar det: http://www.pixelmagi...read.php?t=1784
Verkar smidigt förutom att tvixen bootar varje gång jag försöker ansluta till nätverksdisken
Postad 11 April 2009 - 15:01
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Det är inte så att du valt "fel" upplösning i inställnarna och valt något som TV:n har svårt att visa på ett vettigt sätt? Testa 540i, blir det ändå suddigt?
Postad 11 April 2009 - 15:19
SwedenXP
-
SwedenXP
-
Rookie
-
3 inlägg
@MartinP666 - får nog leva med det - eller köpa en schysst ny tv...
Tack i alla fall!
/SwedenXP
Postad 11 April 2009 - 16:36
Unregistered70c626f4
-
Unregistered70c626f4
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
Nu är det gjort, hope to god att detta nu fungerar!
Postad 11 April 2009 - 17:56
Unregistered70c626f4
-
Unregistered70c626f4
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
Cel
Prova följande: 1. Håll nere stop och setup samtidigt och håll dem inne tills det står "Saving". Då har du gjort en reset av TViX:en. Starta om (eller det gör den automatiskt).
Han titta på media i 3 timmar sen kom det igen. Nu vet jag fan inte vad jag ska göra....
Postad 11 April 2009 - 18:16
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Han titta på media i 3 timmar sen kom det igen. Nu vet jag fan inte vad jag ska göra....
Om jag förstår dig rätt så blev det i varje fall bättre. Såg probleet likadant ut nu som tidigare (även om det tog tre timmar)? Vilken typ av material körde du när det hände? Var det 1.3.74 eller 1.3.110? Har du hårddisk och i så fall vilket fabrikat? Är 6500 den nyare versionen? Var och när köpte du den? Jag hoppas också att 6500 står på ett sätt så att den inte blir för varm. Den brukar behöva rätt så gott om fritt utrymme runt sig. Själv hade jag ett problem som verkar identiskt med ditt innan jag körde ovanstående procedur. Mitt problem inträffade också oavsett vilken typ av material jag körde. Just nu kör jag 1.3.65 beroende på att jag fick problem med tunern. Det händer att den hänger sig men det kan ta veckor mellan hängningarna. /Göran
Postad 11 April 2009 - 19:07
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Är det någon feature du behöver som bara finns i de senare versionerna? Jag kör 1.2.52 och den strular i stort sett aldrig, oftast när den hänger sig är det något problem med datorn eller nätverket som gör att den inte får data ordentligt.
Postad 11 April 2009 - 19:14
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Precis som MartinP666 skriver, så är ofta nätverket en bov i såna lägen. Du skriver inte var du kör dina filmer ifrån.. så det är kanske inte relevant. Själv fick jag aldrig riktig ordning på en D-Link av någon anledning och bytte till en bekymmersfri Netgear, men det finns så klart användare som fått D-Link att rulla också. Mitt problem artade sig ungefär som du förklarade.
Postad 11 April 2009 - 19:38
birbjo
-
birbjo
-
Användare
-
-
111 inlägg
Hej!
Har upplevt precis samma laggning över mit trådbundna nätverk, både med 1.3.74 och 1.3.111(betan), så nu gav jag upp och gick tillbaks till 1.2.52.
Hade dessutom problem med att spelaren kunde hänga sig när jag spelade MP3-musik, omstart var det enda som gällde.
Kör med 6500 via Router(US Robotics 8200) till QNAP 409pro, där alla filmer finns, plus mp3-musiken.....
Hoppas dessa problem nu inte finns kvar, för de fanns inte före 1.3.74:an
Det var mina 2 dimes......
Björn
Postad 11 April 2009 - 20:29
Unregistered70c626f4
-
Unregistered70c626f4
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
jag kör all media från min samsung 500GB S-ATA HDD på tvixen (alltså intern disk i tvixen) jag streamar då inte ngn media från datorn utan kopierar den bara genom rj45 cat5 kabel. all media som jag kört är mkv filer som är av högsta kvalite och som garanterat inte är relaterat till problemet. det är faktiskt värre nu på .74 är .110 dock hade jag inte sådana här problem (problemet förekommer fler gånger nu än innan) förra gången jag körde .74Tvixen står öppet och har inget som tränger den eller skulle kväva den från att få kylning eller utsläpp ut av varmluft. Den är bara några veckor gammal och den är köpt på WEBHALLEN Har aldrig haft min tvix fungerande utan detta har hänt alltid sen jag trycker power på den och lade in .74Något mer ni vill veta? hit me!  //VH Cel
Redigerat av Unregistered70c626f4, 11 April 2009 - 21:44.
Postad 11 April 2009 - 22:52
Unregistered70c626f4
-
Unregistered70c626f4
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
k har inte ändrat ngt alls nu sen sist och nu stannar median istället totalt direkt. Detta händer i princip på varenda fil jag spelar upp. fortfarande .mkv (matroska filer) och det händer som sagt rekord många gånger nu. Innan laggade ljud och bild som sen fick tvixen att tappa bilden helt och min duk blev blå (std bild från min projje) detta händer till 99% inom en timme och 1% efter 1 timme.... Nu däremot stannar den totalt. Går inte att göra ngt alls! är illa tvungen att starta om den.... Det går ju inte att inte bli sur och arg som fan när man köper en produkt för nästan 4000:- och det blir så här..... Denna påsken blir det iaf inte ngt filmtittande.... //VH en pisst of Cel Är det någon feature du behöver som bara finns i de senare versionerna? Jag kör 1.2.52 och den strular i stort sett aldrig, oftast när den hänger sig är det något problem med datorn eller nätverket som gör att den inte får data ordentligt.
Nä enda jag vill kunna göra för tillfället är att titta på media... men inte får jag det ens
Postad 12 April 2009 - 11:47
Unregistered7ad2a59b
-
Unregistered7ad2a59b
-
Användare
-
-
236 inlägg
k har inte ändrat ngt alls nu sen sist och nu stannar median istället totalt direkt. Detta händer i princip på varenda fil jag spelar upp. fortfarande .mkv (matroska filer) och det händer som sagt rekord många gånger nu. Innan laggade ljud och bild som sen fick tvixen att tappa bilden helt och min duk blev blå (std bild från min projje) detta händer till 99% inom en timme och 1% efter 1 timme....
Nu däremot stannar den totalt. Går inte att göra ngt alls! är illa tvungen att starta om den....
Det går ju inte att inte bli sur och arg som fan när man köper en produkt för nästan 4000:- och det blir så här.....
Denna påsken blir det iaf inte ngt filmtittande....
//VH en pisst of Cel
Nä enda jag vill kunna göra för tillfället är att titta på media... men inte får jag det ens 
låter som om det är något fel på maskinen, byt ut den. Har haft min Tvix sedan release och den spelar då upp all film jag matar den med utan problem.
Postad 12 April 2009 - 16:40
Unregistered70c626f4
-
Unregistered70c626f4
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
låter som om det är något fel på maskinen, byt ut den. Har haft min Tvix sedan release och den spelar då upp all film jag matar den med utan problem.
Ja det ser inte mkt bättre ut  är det canman eller webhallen jag ska kräva en "fix" eller en ny av ?
Postad 12 April 2009 - 18:51
L3go
-
L3go
-
Rookie
-
4 inlägg
Har sökt och läst igenom bra mycket av den här tråden men hittar ingen med liknande problem som jag har:
Min Tvix har fungerat helt okej (med de buggar som är officiella) ett bra tag nu, tills för nån dag sedan då Tvixen helt plötsligt inte hittar min interna HDD. Jag har testat följande:
- Boota om och testa igen
- Återställa den till fabrikinställningar
- Nedgraderat till orginal firmware och uppgraderat till senaste igen, självklart genom safe mode.
- Kopplat ur den interna disken och satt tillbaks den igen
Inget av ovanstående har hjälpt.
Det sista jag testade för 5 min sedan var att plugga i en annan SATA disk, helt sprillans ny.
Tvixen hittar denna och ber mig formatera den, jag gör det och allt ser ut som vanligt.
Har dessvärre ingen möjlighet att testa disken på en stationär dator då jag bara kör laptop.
Funderar på att köpa en SATA->USB adapter och testa.
Jag befarar det värsta; att 500 gb film, musik och alla bilder har försvunnit :/
Någon som har råkat ut för något liknande eller tro sig veta vad som kan vara fel?
Postad 12 April 2009 - 19:35
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Ja det ser inte mkt bättre ut är det canman eller webhallen jag ska kräva en "fix" eller en ny av ?
Det bör vara Webhallen som ska hjälpa dig i förstaläget. Om de kan byta den är det bra, men risken är stor att den ska skickas på reparation istället. Har sökt och läst igenom bra mycket av den här tråden men hittar ingen med liknande problem som jag har:
Min Tvix har fungerat helt okej (med de buggar som är officiella) ett bra tag nu, tills för nån dag sedan då Tvixen helt plötsligt inte hittar min interna HDD. Jag har testat följande:
- Boota om och testa igen - Återställa den till fabrikinställningar - Nedgraderat till orginal firmware och uppgraderat till senaste igen, självklart genom safe mode. - Kopplat ur den interna disken och satt tillbaks den igen
Inget av ovanstående har hjälpt.
Det sista jag testade för 5 min sedan var att plugga i en annan SATA disk, helt sprillans ny. Tvixen hittar denna och ber mig formatera den, jag gör det och allt ser ut som vanligt.
Har dessvärre ingen möjlighet att testa disken på en stationär dator då jag bara kör laptop. Funderar på att köpa en SATA->USB adapter och testa.
Jag befarar det värsta; att 500 gb film, musik och alla bilder har försvunnit :/
Någon som har råkat ut för något liknande eller tro sig veta vad som kan vara fel?
Har du testat att sätta den i datorn med USB (med "trasiga" disken och göra en checkdisk?
Postad 12 April 2009 - 21:44
Odlaren
-
Odlaren
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej!
Har ett delikat undertextproblem. Har googlat runt en hel del utan att hitta något.
Problemet uppträder då jag kör en mkv med tillhörande srt-fil. Typ var femte replik visas på skärmen, däremellen är det helt otextat. Samma problem uppstår med embedded subs.
För en mkv-fil som inte innehåller några subs, kan jag konvertera den tillhörande srt-filen till sub + idx och få det att fungera, men det är ju ganska pajas att sitta och hålla på på det viset. Dessutom funkar inte den lösningen då mkv-filen innehåller embedded subs.
Jag kör med firmware 1.3.74.
Någon som har något råd/tips på hur jag ska lösa pucken?
Postad 13 April 2009 - 05:06
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Ja det ser inte mkt bättre ut är det canman eller webhallen jag ska kräva en "fix" eller en ny av ?
Jag håller med Gabbe om att det antagligen är enklast att börja med Webhallen. Du skulle ju kunna slänga iväg ett mail till [email protected] och fråga. Min erfarenhet är att de brukar vara rätt snabba på att svara. Bara ett par tankar innan: Orsaken till att jag bad dig nedgradera innan du uppgraderade igen var att någon inställning kan bli kvar när man går direkt från 1.2.52 till 1.3.74. Det är den som behöver rensas bort med det "recept" jag gav dig. Jag fick inte klart för mig vilken hårddisk du hade men det fanns någon i somras som fick problem med en Seagate-disk. Antagligen därför att den blev för varm- Har du kollat att fläkten snurrar? /Göran
Postad 13 April 2009 - 08:12
Knude
-
Knude
-
Användare
-
-
115 inlägg
Jag kör med firmware 1.3.74.
Någon som har något råd/tips på hur jag ska lösa pucken?
Har du testat att lägga in xx.74 igen eller ev. uppgradera FW? Det är väl den enklaste saken att testa.
Postad 13 April 2009 - 10:14
L3go
-
L3go
-
Rookie
-
4 inlägg
Det bör vara Webhallen som ska hjälpa dig i förstaläget. Om de kan byta den är det bra, men risken är stor att den ska skickas på reparation istället.
Har du testat att sätta den i datorn med USB (med "trasiga" disken och göra en checkdisk?
Har dessvärre ingen möjlighet till det än, får väl åka å köpa mig en SATA-USB adapter som sagt och plugga in den i laptopen.
Postad 13 April 2009 - 10:19
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
k har inte ändrat ngt alls nu sen sist och nu stannar median istället totalt direkt. Detta händer i princip på varenda fil jag spelar upp. fortfarande .mkv (matroska filer) och det händer som sagt rekord många gånger nu. Innan laggade ljud och bild som sen fick tvixen att tappa bilden helt och min duk blev blå (std bild från min projje) detta händer till 99% inom en timme och 1% efter 1 timme....
Nu däremot stannar den totalt. Går inte att göra ngt alls! är illa tvungen att starta om den....
Det går ju inte att inte bli sur och arg som fan när man köper en produkt för nästan 4000:- och det blir så här.....
Denna påsken blir det iaf inte ngt filmtittande....
//VH en pisst of Cel
Hade du testat 1.2.52? Annars rekommenderar jag som sagt att göra det. Jag har inte tittat så mycket på mkv, men några har det ändå blivit och det har aldrig varit några som helst problem. För du över filerna via USB? Du ser till att göra "säker borttagning av maskinvara" eller vad det heter när du är klar antar jag, så att du inte får trasiga filer på TViXens disk? Det verkar som du har koll på grejerna men det skadar ju inte att fråga...
Postad 13 April 2009 - 10:26
Tompa123
-
Tompa123
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Har du köpt den på Webhallen, så är det givetvis dit som du skall vända dig.
Postad 13 April 2009 - 11:00
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Har dessvärre ingen möjlighet till det än, får väl åka å köpa mig en SATA-USB adapter som sagt och plugga in den i laptopen.
Nej, ha hårddisken i TViXen och koppla in TViXen som en USB-disk till laptopen.
Postad 13 April 2009 - 11:49
Unregistered70c626f4
-
Unregistered70c626f4
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
Nä jag kör ingen USB HDD till tvixen som jag skrev ovan utan kör tvixen ansluten till mit LAN och för över median på det viset. Efter besvikelsen ville jag utesluta att det var FW fel och inte tvixen själv (hårdvarufel) så jag körde en safe mode reset och fabriksåterställning som Goeran har sagt åt mig att göra  jag körde nu in 1.2.52 som jag inte provat innan och anslöt inte tvixen till mitt LAN. TRO FAN ATT SKITEN FUNGERAR NU! kollat på media i över 7 timmar nonstop inatt och den fungerade super! så antingen är det min tvix som bara suger skit på alla FW över 1.2.52 eller är det min anslutning till mitt LAN som spökar med tvixen. ska lägga in den i LANet senare idag när jag inte vill bli avbruten på film tittandet  //btw, tack för all hjälp boys! uppskattas! //i'll keep u updated on the situation //VH Cel
Postad 13 April 2009 - 12:25
L3go
-
L3go
-
Rookie
-
4 inlägg
Nej, ha hårddisken i TViXen och koppla in TViXen som en USB-disk till laptopen.
Har testat detta också, den kommer inte upp som en enhet i datorn. Händer ingenting. Tyvärr.
Postad 14 April 2009 - 09:07
Unregistered70c626f4
-
Unregistered70c626f4
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
Nä jag kör ingen USB HDD till tvixen som jag skrev ovan utan kör tvixen ansluten till mit LAN och för över median på det viset.
Efter besvikelsen ville jag utesluta att det var FW fel och inte tvixen själv (hårdvarufel) så jag körde en safe mode reset och fabriksåterställning som Goeran har sagt åt mig att göra 
jag körde nu in 1.2.52 som jag inte provat innan och anslöt inte tvixen till mitt LAN. TRO FAN ATT SKITEN FUNGERAR NU!
kollat på media i över 7 timmar nonstop inatt och den fungerade super!
så antingen är det min tvix som bara suger skit på alla FW över 1.2.52 eller är det min anslutning till mitt LAN som spökar med tvixen.
ska lägga in den i LANet senare idag när jag inte vill bli avbruten på film tittandet 
//btw, tack för all hjälp boys! uppskattas! //i'll keep u updated on the situation //VH Cel
Okej, det går inte att ansluta tvixen till LANet på 1.2.52 Jag har nu lagt in 1.3.95 som fungerade bäst sist. DOCK har jag fortfarande inte tvixen ansluten till et eftersom den fungerade skitbra med 1.2.52 som inte kunde ansluta till LANet och kunde spela media i cirka 2 timmar innan jag var tvungen att nanna igår  kommer fortsätta att prova den ikväll med mera media (kommer bestå ut av x264 codec på .avi -mpeg4 och .mkv -matroska format) för att se om det fortfarande fungerar fint. Är det så är det alltså min anslutning till LANet eller filservern som är orsaken till varför min tvix flippar med bild och ljud. //i'll keep u updated //VH Cel
Postad 14 April 2009 - 14:04
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Okej, det går inte att ansluta tvixen till LANet på 1.2.52
Jag har nu lagt in 1.3.95 som fungerade bäst sist. DOCK har jag fortfarande inte tvixen ansluten till et eftersom den fungerade skitbra med 1.2.52 som inte kunde ansluta till LANet och kunde spela media i cirka 2 timmar innan jag var tvungen att nanna igår 
kommer fortsätta att prova den ikväll med mera media (kommer bestå ut av x264 codec på .avi -mpeg4 och .mkv -matroska format) för att se om det fortfarande fungerar fint.
Är det så är det alltså min anslutning till LANet eller filservern som är orsaken till varför min tvix flippar med bild och ljud.
//i'll keep u updated
//VH Cel
Börjar det lagga så testa med NFS på filservern. (spelade roll om det handlade om stora filer) Pratar du divx och små mpegklipp kvittar det nog. (så länge router/switch inte är överbelastad i övrigt)
Postad 14 April 2009 - 20:26
Unregistered89171dce
-
Unregistered89171dce
-
Rookie
-
9 inlägg
Okej, det går inte att ansluta tvixen till LANet på 1.2.52
Jag har nu lagt in 1.3.95 som fungerade bäst sist. DOCK har jag fortfarande inte tvixen ansluten till et eftersom den fungerade skitbra med 1.2.52 som inte kunde ansluta till LANet och kunde spela media i cirka 2 timmar innan jag var tvungen att nanna igår 
kommer fortsätta att prova den ikväll med mera media (kommer bestå ut av x264 codec på .avi -mpeg4 och .mkv -matroska format) för att se om det fortfarande fungerar fint.
Är det så är det alltså min anslutning till LANet eller filservern som är orsaken till varför min tvix flippar med bild och ljud.
//i'll keep u updated
//VH Cel
På min står det 1.2.52 F, har inte haft något problem med LAN:et, funkar klockrent att streama från min PC till tvixen. Den tar precis allt, oavsett filstorlek osv. Jag har inte upgraderat firmware pga allt funkar perfekt. Har du verkligen konfigurerat sakerna rätt osv?
Postad 14 April 2009 - 21:45
PontiacMan
-
PontiacMan
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Hej
Jag får inte ljud ifrån mp4 filer.
Skall man inte få det?? skall inte tvixen spela mp4???
/P
Postad 14 April 2009 - 22:51
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Hej
Jag får inte ljud ifrån mp4 filer. Skall man inte få det?? skall inte tvixen spela mp4???
/P
Läs på Dvicos Firmware-info-site.
Postad 15 April 2009 - 07:10
Unregistered70c626f4
-
Unregistered70c626f4
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
Börjar det lagga så testa med NFS på filservern. (spelade roll om det handlade om stora filer) Pratar du divx och små mpegklipp kvittar det nog. (så länge router/switch inte är överbelastad i övrigt)
Jag kör/körde NFS och eftersom jag inte streamar median när jag tittar på den så kan det inte bero på överbelastning. På min står det 1.2.52 F, har inte haft något problem med LAN:et, funkar klockrent att streama från min PC till tvixen. Den tar precis allt, oavsett filstorlek osv. Jag har inte upgraderat firmware pga allt funkar perfekt.
Har du verkligen konfigurerat sakerna rätt osv?
Afan jadå jag kontrollerade 4ggr att allt var rätt. Så fort jag körde in 1.3.74 fungerade det att få kontakt med tvixen igen. weird... Hej
Jag får inte ljud ifrån mp4 filer. Skall man inte få det?? skall inte tvixen spela mp4???
/P
Jodå den spelar mp4.
Postad 15 April 2009 - 07:16
Unregistered70c626f4
-
Unregistered70c626f4
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
Jag körde ytterliggare 4 timmars mediatittande på tvixen igår och den fungerade fortfarande perfekt  Så JA IT HAS BEEN CONFIRMED det är ngt med nätanslutningen eller klienten som tvixen är ansluten till som orsakar problemet med bild och ljud glitchandet. Får bli USB minne som lagring tills man kan föra över filer från usb HDD/minne till den interna HDD i tvixen. Eftersom den inte vill fungerar när den ligger i nätet. //VH Cel
Postad 15 April 2009 - 08:22
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Jag körde ytterliggare 4 timmars mediatittande på tvixen igår och den fungerade fortfarande perfekt 
Så JA IT HAS BEEN CONFIRMED det är ngt med nätanslutningen eller klienten som tvixen är ansluten till som orsakar problemet med bild och ljud glitchandet. Får bli USB minne som lagring tills man kan föra över filer från usb HDD/minne till den interna HDD i tvixen. Eftersom den inte vill fungerar när den ligger i nätet.
//VH Cel
Härligt med lite hederlig problemlösning. Så är det ibland. Man får testa sig fram. En eloge till dig att du har satt dig ner och testat det här själv istället för att "skicka in den direkt" till din återförsäljare.  Blir det möjligen en återställning till det förra omdömet på Prisjakt nu också då, eftersom det inte har med TViX:en i sig?
Postad 15 April 2009 - 11:22
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2520 inlägg
Vad har du för inställningar för ljudet? Om du kör digitalt ljud via förstärkare är det antagligen så att mp4-filen innehåller ett ljudformat som din förstärkare inte klarar av. I så fall måste du ändra till PCM-ljud för att det ska fungera.
Postad 15 April 2009 - 12:03
sunscreen
-
sunscreen
-
Användare
-
-
169 inlägg
Vad har du för inställningar för ljudet? Om du kör digitalt ljud via förstärkare är det antagligen så att mp4-filen innehåller ett ljudformat som din förstärkare inte klarar av. I så fall måste du ändra till PCM-ljud för att det ska fungera.
Kan även vara samma fel som med .mkv filer och ljud via HDMI? Kan tänka mig det iaf, provspela alltså en (exempelvis) .mp3 fil och kör efter detta igång filmen, får du ljud?
Postad 15 April 2009 - 13:56
PontiacMan
-
PontiacMan
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Kan även vara samma fel som med .mkv filer och ljud via HDMI? Kan tänka mig det iaf, provspela alltså en (exempelvis) .mp3 fil och kör efter detta igång filmen, får du ljud?
Jag kör med hdmi med både bild och ljud. ja jag provade en annan fil och sen tibax samma sak då. jag får prova att köra pcm där då, är en tvinspelning och då kanske inte ljudet är digitalt eller nåt, får prova filen igen. tack för hjälpen så långt. /P
Postad 15 April 2009 - 16:08
Unregistered70c626f4
-
Unregistered70c626f4
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
Härligt med lite hederlig problemlösning. Så är det ibland. Man får testa sig fram. En eloge till dig att du har satt dig ner och testat det här själv istället för att "skicka in den direkt" till din återförsäljare. 
Blir det möjligen en återställning till det förra omdömet på Prisjakt nu också då, eftersom det inte har med TViX:en i sig? 
Tack  ofc, klart rätt ska vara rätt.
Postad 15 April 2009 - 20:50
PontiacMan
-
PontiacMan
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Provade att ändra till pcm och det funkade lysande. Tackar så mycket för hjälpen. /P
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|