Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 november 2009 - 16:16

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

En sak jag letat efter på den här boxen är att kunna stega snabbt fram till nästa "sida" med kanaler i EPG'n - typ en page down och page up... Men det verkar inte finnas någon sådan funktion, har även provat att söka och leta här utan lycka.

Någon som lyckats hitta en sådan funktion? Blir en himla massa pilande som det är nu...

Cheers!
/Rikard

Testa att med styrkorset trycka på "högerknappen", då ska du kunna bläddra en hel sida.

EDIT: Såg nu att du skrev EPG:n, osäker men testa. I MyTV samt OSD-kanallistan fungerar det.

Redigerat av Travolta, 26 november 2009 - 16:17.

Postad 26 november 2009 - 18:26

kjellhugo
  • kjellhugo
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Testa att med styrkorset trycka på "högerknappen", då ska du kunna bläddra en hel sida.

EDIT: Såg nu att du skrev EPG:n, osäker men testa. I MyTV samt OSD-kanallistan fungerar det.

Är inte hemma så jag kan inte kolla, men jag vill minnas att snabbspolning höger tar fram EPG'n ett dygn. I alla fall den vyn där man har tidsaxeln horisontellt.

Postad 27 november 2009 - 06:43

Unregistered877176be
  • Unregistered877176be
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Vad som gör att jag inte vill köpa denna box är att den INTE STÖDER flera huvuden/satelliter/fria kanaler! Hur kan man erbjuda en annars ganska kompetent box som inte klarar detta?!

Hade ju även varit kanon om den haft i vart fall EN videoingång av något slag så att man kunde spela in från en annan box också (typ en Viasat utan inspelningsfunktion).

Rent allmänt suger det ju stenhårt att operatörerna alltid ser till att man inte kan klara sig med en box för både CD och Viasat .... men en ingång skulle inte skada så att man i vart fall inte behöver köpa två dyra inspelningsboxar....

Man kan ju också undra vad det är för tomtar som programmerar boxen när den flera år efter lanseringen fortfarande verkar ha ganska mycket irriterande buggar? Jag är själv programutvecklare så jag vet att "helt buggfri" programvara är mer eller mindre omöjligt men det finns ju gränser på hur dåligt det får vara efter så här lång tid...

Redigerat av Unregistered877176be, 27 november 2009 - 06:52.

Postad 27 november 2009 - 09:42

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Flera/andra satelliter. Ja det är bara dumt. Instämmer. Såpass dyr produkt som blir helt värdelös om man inte vill titta på Canal Digital. Rycker du sat-sladden fungerar inte ens markmottagaren.

En videoingång hade varit trevligt men boxen har ingen funktion som kan komprimera video. Det enda den gör är att spara ned det den får och spela upp detta. Visst, en enkel MPEG2-kodare hade varit allt som krävs.

Programmerarna är nog inte de enda som det ska klagas på. Har en känsla av att plattformern, dvs hårdvaran, inte är så flexibel/stabil som man skulle kunna önska. För om den vore det, nog fanken borde de kunnat skapa en bra mycket stabilare box!?

Min box är stabil dock, den bråkar inte. Undrar med andra ord om inte många buggar ligger i hårdvaran och därmed är svåra att skrämma bort med stabilare kod.

Postad 27 november 2009 - 13:05

Unregistered877176be
  • Unregistered877176be
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jo frysningar och andra intermittenta fel etc kan ju komma sig av hårdvaruproblem som inte går att lösa med mjukvara så det är kanske inte bara programutvecklarna som är klantiga...

Borde det för övrigt inte vara läge att komma med en ny bättre box snart? Den här har ju många år på nacken...

Postad 27 november 2009 - 14:19

DANlEL
  • DANlEL
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Ha en fundering över osynk i ljudet. Har kopplat en HDMI kontakt från boxen (HD-boxen med hårddisk) till TV:n (philips 9603), och sedan en S/PDIF från TV:n till Hemmabiorecivern. Då funkar det bra. Men vill jag ha ljudet direkt från boxen till recivern via S/PDIF, utan att gå via TV:n så blir ljudet osynkat med bilden på TV:n. Detta blir problem eftersom jag funderar på att skaffa projektor och då inte skickar ljudet via TV:n. Det blir bara osynk från boxen inte från TV, Dator eller PS3. Vad kan detta bero på? Något strul med boxen, eftersom det funkar bra från de andra källorna utan osynk.? Någon som har haft något liknande problem? Tack på förhand.

Postad 27 november 2009 - 14:47

maxfli
  • maxfli
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Hade själv samma problem med osynk. Det är tv´n som tar tid på sig att visa bilden. Bytte receiver till en med auto-lipsync och nu är allt perfekt synkat t o m TV4 HD som var sämst av alla. Kräver dock att tv´n har HDMI 1.3a för att den skall kunna skicka delaytiden till receivern.

Postad 27 november 2009 - 15:15

Unregisteredd3eb7b8e
  • Unregisteredd3eb7b8e
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Är inte hemma så jag kan inte kolla, men jag vill minnas att snabbspolning höger tar fram EPG'n ett dygn. I alla fall den vyn där man har tidsaxeln horisontellt.

Är det inte grön/gul för att gå fram/tillbaka en sida i EPG? Eller några av de färjade knapparna iaf.

Postad 27 november 2009 - 16:11

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Är det inte grön/gul för att gå fram/tillbaka en sida i EPG? Eller några av de färjade knapparna iaf.

Grön knapp visar bara nuvarande program per timma och tre timmar framåt (just nu 16:05-19:05. Gul knapp 1.5 timma framåt och dettan när man använder EPG för fler program , med FFV-knapparna pilar man man fram närmare 24 timmat per hopp och i en vecka framåt, tyvärr är tablån bara fylld till tisdag 12:00 och inte fredag 16:00. Går man på en kanals kanal-EPG fungerar inte knapparna alls.

Redigerat av Huddingebo, 27 november 2009 - 16:12.

Postad 28 november 2009 - 19:18

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

• 991 inlägg
  • 0
Efter fabriksåterställning har jag nu problem med ljud på teven, men det kanske är en inställning jag missat då ingen annan verkar ha det problemet.

Såg på TV4HD och på idol hörde endast typ bakgrunden inte Jidhe tex, bytte sen till TV4 och då var det bra.
Nu tex på TV2 har jag inget ljud alls????

Dekodern är bara kopplad till teven med hdmi kabel, vad har jag missat...funkade innan fabriksåterställningen.

Postad 28 november 2009 - 19:54

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Ljudmixningen på TV4HD har spökat sedan starten 2007. Ljudet under Idol blev i går bättre efter ca halva programmet.
Kolla ljudinställningar (stereo vs hemmabio), och laborera sedan genom att byta kanal, då helst annan HDTV-kanal.

Postad 28 november 2009 - 23:39

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Efter fabriksåterställning har jag nu problem med ljud på teven, men det kanske är en inställning jag missat då ingen annan verkar ha det problemet.

Såg på TV4HD och på idol hörde endast typ bakgrunden inte Jidhe tex, bytte sen till TV4 och då var det bra.
Nu tex på TV2 har jag inget ljud alls????

Dekodern är bara kopplad till teven med hdmi kabel, vad har jag missat...funkade innan fabriksåterställningen.

Jag hade samma problem på Idol jag med. Tror att det var sändningen som strulade.

Postad 29 november 2009 - 10:08

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

• 991 inlägg
  • 0
Tobyponken & PDDNOS: Tack för svaren, ska fortsätta laborera lite får hoppas på en bättring

Postad 29 november 2009 - 10:18

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0
Idag stod det att det fanns ny programvara och jag tryckte upgrade glad i hågen. Dock så har boxen hängt sig med felkoden er00.
Vad gör man? Hjälper ej att dra ur sladden.
Får väl ringa supporten. :)

Edit: Tryckte TV knappen på orginalfjärren så fungerade det igen.

Redigerat av vilse, 29 november 2009 - 10:27.

Postad 30 november 2009 - 16:52

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0
Har i stort sett bestämt mig för att gå över till CD. Har Telia nu men såg att man får extra rabatt på HD PVR 101 om man är boxer-kund, hur kollar dom det? Bara att säga att man är Boxer-kund så får man den för 1600:-?

Postad 30 november 2009 - 18:28

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Har i stort sett bestämt mig för att gå över till CD. Har Telia nu men såg att man får extra rabatt på HD PVR 101 om man är boxer-kund, hur kollar dom det? Bara att säga att man är Boxer-kund så får man den för 1600:-?

Totalt sett tjänar du 100:- genom att säga att du är boxerkund jämfört med en vanlig beställning på hemsidan. Jag tänkte också försöka det men jag tycker inte det är värt 100:- om det skulle ifrågasättas.

Postad 30 november 2009 - 19:25

Unregistered998cf521
  • Unregistered998cf521
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Den här boxen verkar verkligen suga. Undrar om Sagge-utvecklarna är inspirerade av denna länk http://www.theonion....stupid_piece_of

Postad 30 november 2009 - 21:05

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0

Totalt sett tjänar du 100:- genom att säga att du är boxerkund jämfört med en vanlig beställning på hemsidan. Jag tänkte också försöka det men jag tycker inte det är värt 100:- om det skulle ifrågasättas.

Struntade i det då jag fick ett bra erbjudande hos radiohandlaren istället. Preliminärt 8/12 ska det installeras, kort väntetid det gillas! ;)

Postad 30 november 2009 - 22:36

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Den här boxen verkar verkligen suga. Undrar om Sagge-utvecklarna är inspirerade av denna länk http://www.theonion....stupid_piece_of

verkar? har du testat den? För mig fungerar den klockrent.
dock är det onekligen en hel del som haft problem med den.
Efter senaste uppdatering har dock problemen minskat i frekvens i denna tråd, det ska sägas.

Postad 01 december 2009 - 07:48

Unregistered998cf521
  • Unregistered998cf521
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

verkar? har du testat den? För mig fungerar den klockrent.
dock är det onekligen en hel del som haft problem med den.
Efter senaste uppdatering har dock problemen minskat i frekvens i denna tråd, det ska sägas.

Nej har inte testat själv, men har flera kollegor med problem. Jag har inte vågat köpa någon själv. Kul att det finns ägare som i alla fall är halvnöjda.

Redigerat av Unregistered998cf521, 01 december 2009 - 07:49.

Postad 02 december 2009 - 20:58

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Noterar att avsnittsinformation på de flesta kanalerna nu är bättre. Att även på C+ kanaler finns det nu säsong och avsnittsinformation samt på de flesta andra kanalerna tydlig märkning av repriser.

med andra ord torde avsnittsinspelning fungera bättre nu, den borde kunna skilja på repriser och originalsändningar.

Postad 03 december 2009 - 07:56

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Noterar att avsnittsinformation på de flesta kanalerna nu är bättre. Att även på C+ kanaler finns det nu säsong och avsnittsinformation samt på de flesta andra kanalerna tydlig märkning av repriser.

med andra ord torde avsnittsinspelning fungera bättre nu, den borde kunna skilja på repriser och originalsändningar.

Det gör den inte.
Raderade en inspelad repris senast i morse (kanal5).

Postad 03 december 2009 - 09:54

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Det gör den inte.
Raderade en inspelad repris senast i morse (kanal5).

När jag tittat på Kanal5s pograminfo så verkar det fungera som såhär:
Originalinspelning markeras som Serie, möjlighet att spela starta serieinspelning. Avsnitt ges i stilen säsongavsnitt, 101 för avsnitt 1 säsong 1. (fel av mig)

Repriser markeras i guiden som vanliga program, ej del av serie samt ges namn som Vänner ( R ) och kan EJ hanteras som serieinspelning.

Enligt vad jag ser i programguiden.

Fast att det fungerar, det beror helt på att reglerna följs i programguiden. I teorin ser det ut att fungera, i praktiken återstår det att se.

Redigerat av Monshi, 03 december 2009 - 19:36.

Postad 03 december 2009 - 17:55

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

...
I teorin ser det ut att fungera, i praktiken återstår det att se.
...

Haha, undrar hur många som uttalat dessa bevingade ord :rolleyes:

Postad 04 december 2009 - 10:49

hebopats
  • hebopats
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Efter att ha läst delar av denna bautatråd så blir jag lite nervös över att avsluta Boxer och teckna CD.
Man vill ju ha HD-kanaler nu,
men för vardagligt bruk och att spela in en eller annan film ska den väl funka, eller.......

BTW varför måste man ha två koaxkablar till boxen?

Postad 04 december 2009 - 11:06

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

BTW varför måste man ha två koaxkablar till boxen?

Det måste du inte, men har du det kan du se på två kanaler samtidigt (eller spela in ett program och titta på ett annat).

Postad 04 december 2009 - 11:47

Unregistered366e03d0
  • Unregistered366e03d0
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Här är en av de råaste (och roligaste) sågningarna av denna box man sett... Och bilden är fantastisk!

http://www.weirdscience.se/?p=7004

Postad 04 december 2009 - 15:30

hebopats
  • hebopats
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Här är en av de råaste (och roligaste) sågningarna av denna box man sett... Och bilden är fantastisk!

http://www.weirdscience.se/?p=7004

ja nu vågar man ju absolut inte välja CD, eller???

Finns det några positiva röster???

Postad 04 december 2009 - 17:05

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

ja nu vågar man ju absolut inte välja CD, eller???

Finns det några positiva röster???

ja, det finns det. Min box, köpt begagnad av Agpath, fungerar utan problem. Den har hängt sig EN gång, den har spelat in ALLT jag velat men å andra sidan har jag inte spelat in så värst mycket ska sägas och har ingen hemmabio kopplad till den.

Den ger bra bild också. Den har vissa egenheter för sig och den surrar lite men jag är nöjd. Man kan dock hoppas på att Canal Digital snart kommer med en uppgraderad version av boxen, en som är helt tyst med bättre design av hårdvara och mjukvara för det finns en del de kan förbättra.

Postad 04 december 2009 - 17:46

Unregistered7a069c9a
  • Unregistered7a069c9a
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
@hebopats
Jag är också nöjd med min box med senaste uppdateringen. Fungerar utmärkt i de flesta fall och är en lättanvänd vardagsbox. Jag skulle inte tveka att teckna ett nytt abb idag.

Postad 05 december 2009 - 13:26

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

@hebopats
Jag är också nöjd med min box med senaste uppdateringen. Fungerar utmärkt i de flesta fall och är en lättanvänd vardagsbox. Jag skulle inte tveka att teckna ett nytt abb idag.

Också nöjd med min box, spelar in lite då och då (70% ledigt), använder Time-shift ofta och har väl haft en hängning på de senaste månaderna. Min box är också ljudlös utom just i startögonblicket då den surrar till lite grand. Har den kopplad via en Onkyo 607 som HDMI växel och ljudhanterare så jag använder aldrig TV:ns högtalare och lyssnar inte på radio via boxen.
Två koaxer behöver du för att spela in en kanal samtidigt som du tittar på en annan, men också för att få full EPG och inte bara två program framåt i tiden. Jag körde själv ett tag med bara en kable och det fungerade ok. Nu har jag inte så mycket erfarenhet av Comhems HD utbud eller deras HD-boxar men de verkar inte helt problemfria heller. Själv har jag Comhem i väggen, men har aldrig ångrat mig sen jag bytte och skaffade CD med HD i samband med fotbolls-VM 2006. Var nog en av de första som fick boxen utan HDD i början av juni 2006 och den boxen snurrar fortfarande utan problem även om så inte alltid varit fallet. :)

Redigerat av staffanw, 05 december 2009 - 13:40.

Postad 06 december 2009 - 10:25

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Vi gnällspikar gnäller för att Boxen ska bli bättre och när de fixat att inspelat matrial inte blir avbruten när en ny startas är det köpläge på Boxen. Men spelar du in 1-3 program i månaden är ju chansen för att detta stör minimal.

EPG:n tror jag är den sämsta på marknaden world wide. Vore bra om de kunde aktivera närverksporten och lägga in en riktig och fungerande programtablå över nätet för oss som tycker det är viktigt och ofta använder boxens inspelningsfunktion.

Seireinspelning

När ett program startar senare får man inte med slutet vid programförseningar och därför kommer jag ta bort alla serienspelningar (värsta syndare TV 4) och göra på det gamla viset.

Vad jag tycker är bäst med Boxen

Bokmärkeshanteringen är suverän. Fungerar tyvärr inte när inspelat matrial blir avbruten när en ny startas, men annars har Sagem verkligen lyckats här.

Postad 06 december 2009 - 10:50

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

När ett program startar senare får man inte med slutet vid programförseningar och därför kommer jag ta bort alla serienspelningar (värsta syndare TV 4) och göra på det gamla viset.

Fungerar inte marginaltilläggen +5, +10 tex, vid serieinspelning? Jag tog bort mina serieinspelningar för att inte riskera att de blev någon konflikt. Det funkar ju ganska bra att sätta en inspelning och sedan gå till menyn och ändra den till varje dag eller vecka istället.

Postad 06 december 2009 - 16:06

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Fungerar kanske men gillar inte marginalinspelningar då ett program som startar kl 8 och slutar kl 9 samt 2 program startar kl 9 och vi har en konflikt.

Kan inte den gamla tekniken från vhs-tiden med start och stopsignal av program återupplivas. Fast tekniken kanske har gått baklänges :unsure:

Postad 06 december 2009 - 16:55

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Fungerar kanske men gillar inte marginalinspelningar då ett program som startar kl 8 och slutar kl 9 samt 2 program startar kl 9 och vi har en konflikt.

Kan inte den gamla tekniken från vhs-tiden med start och stopsignal av program återupplivas. Fast tekniken kanske har gått baklänges :unsure:

Kan hålla med, men det funkar faktiskt skapligt efter senaste uppdateringen, då boxen nu accepterar upprepad inspelning på samma kanal utan att det blir konflikt. Så problemet blir om du byter till två andra kanaler kl 9.00 (om jag nu kommer ihåg rätt)

Postad 07 december 2009 - 07:41

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Kan inte den gamla tekniken från vhs-tiden med start och stopsignal av program återupplivas. Fast tekniken kanske har gått baklänges :)

PDC i det analoga systemet fungerade ju aldrig på svenska kanaler. Jag minns att jag, 2000, konverserade med SVT om att de borde starta med det. (Jag fick svaret att de hade kommit fram till att de inte skulle göra det.)

2005 annonserade CD i Norge om en inspelningsfunktion som skulle följa med förseningar. Jag fick svaret från svenska CD att de inte visste något om det ...

I ditt exempel med två efterföljande inspelningar hade det ju i praktiken också blivit samma konflikt om det första programmet hade blivit försenat (om inte två av inspelningarna gäller samma kanal).

Postad 07 december 2009 - 08:08

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Det har du rätt i :)

Postad 07 december 2009 - 08:36

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

Det har du rätt i :)

Ja det var enklare förr med bara en kanal och inge dj..la VHS :P

Postad 07 december 2009 - 11:04

sjostrand
  • sjostrand
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Är ny kund som fick min parabol installerad i förra veckan. Har stora problem med, som jag tror, både boxen och parabolinstallationen. Eller kan ett fel på det ena orsaka fel på det andra?

Det jag upplever är:

1. Bildstörningar (pixligt med hackigt ljud) ibland på vissa kanaler.
2. Vissa kanaler funkar inte alls (dålig signal kontrollera din antenn). Sen kan de funka en stund senare.
3. EPG hänger sig väldigt ofta och det går inte att göra någonting. Ibland bara genom att jag går in där, men ett säkert sätt att få den att hänga sig är att hålla inne upp eller ner pil för att bläddra bland kanalerna i listan.

Kan dålig signal orsaka problem i EPG eller kan boxen vara orsaken till kanalproblemen? Eller är det som jag tror fel på båda?

Postad 07 december 2009 - 12:34

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Börja med det du vet. En justering av antennen, kanske kontrollera kontakterna. Dvs fixa signalen.

Vet ej vad för LNB de skickar med men det torde väl vara bra nog?

Om du fick parabolen installerad av en servicekille bör du givetvis kunna be denna kontrollera installationen, någon garanti för väl utfört arbete torde de ha.

Sedan kan det givetvis vara som så att det är boxen som skapar alla problemen, man kan aldrig riktigt veta...

Postad 07 december 2009 - 13:16

sjostrand
  • sjostrand
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Börja med det du vet. En justering av antennen, kanske kontrollera kontakterna. Dvs fixa signalen.
...
Om du fick parabolen installerad av en servicekille bör du givetvis kunna be denna kontrollera installationen, någon garanti för väl utfört arbete torde de ha.

Är det någon idé att försöka själv? Känns som stor risk att man pajar alla kanaler då eller?
Har felanmält till installatören och hoppas att de återkommer snart.

Postad 07 december 2009 - 13:35

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Är det någon idé att försöka själv? Känns som stor risk att man pajar alla kanaler då eller?

Troligen har du ingen mätare, mer än det signal som visas från boxen, så det blir inte lätt att göra någon ljusering för det är inte mer än någon grad du ska flytta i någon led. Men vill du testa så skulle jag sätta två märken som markerar hur parabolen står idag i vertikal och horisontal-led, en rits över infästningen så att du vet inställningen. Så skulle jag börja och lossa för horisonlled och flytta någon mm åt något håll och läsa av signal mätaren på boxen, eller om du har någon som hjälper dig med detta, och justera in så att det blir maximalt, men det bör inte vara mer än några mm om ens det du ska flytta. I vertikalled så kan det vara en något större rörelse för att det ska visa någon skilland, kanske 5-10mm Sedan kan du kolla LNB't, ska väl sitta vridet någonstan mellan kl 15 och 17 tror jag, det kan du också vrida på. Kan också prova att förflytta LNB't något ut/in i fästet brukar gå att röra några mm

Problemet kan ju vara att har du haft en servicekile som gjorde installationen, så kanske han blir sur för du har varit och pillat och att han vill ha betalt för sitt nya besök för att du har ändrat, men du har ju då alltid de gamla inställningarna inristade

Postad 07 december 2009 - 20:26

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Jag ledsnade på att alla hd-kanaler inte kunde visas och att det blev mosaik vid regn och snö.
Klättrade upp på stege och frugan stod vid TV:n och kontrollerade signalstyrkan. Det blev lite "nu rullar det", men på ett par minuter fick jag till det bra - utan instrument. Det var inte direkt millimetrar i mitt fall, utan snarare centimetrar som jag vred innan det blev "bra" bild.

Postad 08 december 2009 - 13:05

ulfis
  • ulfis
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Fick min box idag. Har ett bekymmer med att det "poppar" ljudligt i högtalarna när man pausar eller går in i guiden. :D Boxen är kopplad med coax-kabel direkt till ljudanläggningen (Logitech Z-5500). Har aldrig haft problem tidigare med ljudkällor kopplade till ljudanläggningen.

Kör man ljudet med HDMI direkt till TV:n så funkar det.

Nån som har liknande problem, eller förslag på hur man kan lösa det?

Kan tyvärr bara bekräfta problemet. Logitech Z-5500 fungerar alldeles utmärkt
med tex Nokia 9902 div DVD spelare med coax/opto etc, men med Canal Digitals skräp
så smäller det och för ett himla liv när man som du säger pausar, byter kanal eller
gör ngt annat som avbryter eller startar video.

Jag har provat att "lossa" på coaxen och "glappa" med den för att provocera Z-5500
men då är den så tyst och fin. Det är ngt skit som CD-boxen skickar ut. Det kan nog
hända att andra surroundanläggningar lyckas filtrera skräpet som ändå inte borde
komma.

Har tyvärr ingen lösning.

/Ulfis

Redigerat av ulfis, 08 december 2009 - 13:06.

Postad 08 december 2009 - 21:01

prihm
  • prihm
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Tänkte byta ut fläkten i boxen mot en tystare, har inte lyckats hitta någon motsvarande till den sunonfläkt som sitter i. Nån annan som har gjort detta och i så fall vilken fläkt ska jag köpa?

/prihm

Postad 09 december 2009 - 10:05

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Tänkte byta ut fläkten i boxen mot en tystare, har inte lyckats hitta någon motsvarande till den sunonfläkt som sitter i. Nån annan som har gjort detta och i så fall vilken fläkt ska jag köpa?

/prihm

Titta annars i denna tråd
https://www.minhembi...howtopic=247464
ett alternativ till att byta fläkt kanske, bort med den helt

Postad 11 december 2009 - 00:01

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

PDC i det analoga systemet fungerade ju aldrig på svenska kanaler. Jag minns att jag, 2000, konverserade med SVT om att de borde starta med det. (Jag fick svaret att de hade kommit fram till att de inte skulle göra det.)

2005 annonserade CD i Norge om en inspelningsfunktion som skulle följa med förseningar. Jag fick svaret från svenska CD att de inte visste något om det ...

I ditt exempel med två efterföljande inspelningar hade det ju i praktiken också blivit samma konflikt om det första programmet hade blivit försenat (om inte två av inspelningarna gäller samma kanal).

Bodde några år i Västtyskland och på den tiden var alla tyska VHS maskiner utrustade med en funktion hette (heter?) VPS.
Den såg till att starta och avsluta inspelningarna i rätt tid även om det var förseningar samt den klippte även bort reklaminslagen. Helt underbar funktion som dom komersiella kanalerna i Sverige vägrade införa.

Postad 13 december 2009 - 17:50

koorpen
  • koorpen
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man får svensk text till ett svenskt program på SVT HD? Det finns ju ingen TextTV på den kanalen och med menyn settings fungerar det inte. Norsk, dansk och finsk fungerar men inte som sagt svensk.
Saken kanske har tagits upp här förut i tråden men jag hittade det inte i så fall.

Postad 14 december 2009 - 11:22

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0
I torsdags morse när jag tittade på svt morgon så gav AC3-ljudet upp i samband med lokala nyheterna.
Det normala är att förstärkaren får synca om eftersom det är DD-sändning för svt-riks och 2-kanals pcm för de (flesta?) lokala stationerna. Denna omsyncning brukar ta några sekunder.
När det skiftade från svt-riks till lokalt försvann ljudet och kom aldrig tillbaka. Var tvungen att ställa om ljudutgången från hemmabio till stereo. Andra källor till förstärkaren som levererar dolby digital/ac3 fungerar fortfarande.
Ringde kundtjänst och de skickar nu en ny (!) box med allt vad det innbär. Inte en begagnad reparerad som jag fått (2 gånger) tidigare alltså.

Är det någon mer som råkat ut för "hemmabioproblemet"?

ps
Detta var inte enda problemet med min box. Hängde sig ständigt när jag skulle titta på inspelade program. Blev värre med senaste uppdateringen. Verkar finnas en koppling till mängden inspelat material på hårddisken.
Detta blir nog sista chansen för CD. Funderar på en dreambox 8000 istället.
ds

Postad 14 december 2009 - 12:41

MikeSkip
  • MikeSkip
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Hej,
Tänkte bara informera om att när jag var i kontakt med kundtjänst förra veckan så sa de att det skulle komma en fix på HDD problemet innan nyår.
Är det någon annan som hört detta oxå?

MVH
Micke

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.