Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - BenQ PE8700(+) *

649 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#551

Postad 17 mars 2005 - 12:44

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

Mao. måste man köra med HTPC för att få det att funka korrekt, med 1:1 pixelmappning på 8700+:en?

Eller har jag fattat fel? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Om det stämmer att underscan uppstår oavsett vilken DVD-spelare som används, så är det väl HTPC eller DVD-spelare med samma möjligheter (custom resolutions) som gäller.

Jag ska ta o läsa hela denna tråd igen och se om jag hittar något svar... :ph34r:

#552

Postad 18 mars 2005 - 19:46

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0

Vanilla: du kan ju kopiera DVE till ett videoband och sedan kalibrera när du spelar upp bandet...eller kanske inte ändå  :ph34r: . Nej, jag skulle nog kalibrera "för hand".

<{POST_SNAPBACK}>


Okej, nu har jag handfepplat men det ter sig lite konstigt då vissa kanaler inte verkar stämma överens med andra....eller så inbillar jag mig. Måste nog avvakta tills det finns en testbild utlagd (finns det fortfarande..?)

Jag ska ta o läsa hela denna tråd igen och se om jag hittar något svar...


Lång tråd...ehh...nu har vi väntat länge nog... :unsure:

#553

Postad 18 mars 2005 - 20:05

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Nu när jag äntligen har fått min efterlängtade kalibreringsskiva så sitter man och funderar på en sak innan jag sätter igång. Ni som har lagt in andra värden på servicemenyn, tycker ni att er vita bild är så vit den kan bli eller tycker ni att den är "smutsig" eller "grå"? Alltså den ser vit ut men om man ökar brightness eller kontrast så blir den "vitare"
Jag funderar på om man skall in och lägga sig på ett mellanting mellan factorysettings och Takisot/Vanilla värdena. Vad tror ni? Jag vet att det är svårt att svara på, men om ni kunde kolla det vita en gång så vore jag glad. När jag dragit på det vita så får jag blödningar/artefakter på direkten. OBS jag tycker inte att jag märker något direkt när man bara ser på en film :unsure: , och ingen annan kommenterar något heller. Man har ju blivit skadad av att hänga på detta forum.... :ph34r:

#554

Postad 19 mars 2005 - 08:50

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0

Alltså den ser vit ut men om man ökar brightness eller kontrast så blir den "vitare"

<{POST_SNAPBACK}>

Jag antar att du trycker upp vit "ovan" vitt in i det s.k. WTW området om du gör så. I referenssektionen finns det en svart/vit ramp bild som är bra att kolla mot då du där ställer in vit resp svart nivå mot deras referenser. "Ovanför" vitt och "under" svart finns det fortfarande spelrum för WTW och BTB informationen och det är det området du kommer åt genom att överstyra om jag fattat BTB/WTW och den referensbilden rätt.

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 19 mars 2005 - 08:51.


#555

Postad 21 mars 2005 - 09:22

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

Jag ska ta o läsa hela denna tråd igen och se om jag hittar något svar...


Lång tråd...ehh...nu har vi väntat länge nog... :P

<{POST_SNAPBACK}>

Jag läste hela denna tråd + kanske 50 st trådar på AVS. Resultatet? Inte ett enda inlägg som motbevisade påståendet att "8700+ uppvisar underscan matad med 720p via DVI-D oavsett vilken DVD-spelare som används". Alltså, det går att få 1:1 pixelmapping, men då är det HTPC/Custom Res som gäller.

Nu när jag skrev detta kom jag på att: jag har ingen underscan vid 720p@60Hz. Eller har jag det? Hem o testa! Om ingen underscan, varför klagas det på det i NTSC-land?

Edit: tillägg i röd text!

Redigerat av Unregistered94256dec, 21 mars 2005 - 10:13.


#556

Postad 21 mars 2005 - 19:35

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0

Nu när jag skrev detta kom jag på att: jag har ingen underscan vid 720p@60Hz. Eller har jag det? Hem o testa!

<{POST_SNAPBACK}>


Hur testar du detta?

#557

Postad 22 mars 2005 - 08:48

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

Nu när jag skrev detta kom jag på att: jag har ingen underscan vid 720p@60Hz. Eller har jag det? Hem o testa!

<{POST_SNAPBACK}>


Hur testar du detta?

<{POST_SNAPBACK}>

Det testar man enklast med lite NTSC-material. DVD-spelaren skickar ju automatiskt ut 60Hz då... ;)

Resultatet då? Jodå, jag har faktiskt underscan även vid 60Hz, dock mycket mindre än vid 50Hz.

Jag upptäckte igår att det finns ett litet "ljusspill" på projjen. Iaf på mitt ex. Tittar man på duken från nära håll, helst när bilden är av det mörkare slaget, så kan man se ett ljusspill på ca 1 cm (på en duk som är 2 meter bred). Jag höll på att missta det för underscan :D .

#558

Postad 01 april 2005 - 09:14

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Enligt joatmon på AVSforum jobbas det på EDID-problemet.

Just thought I'd give an update on the BenQ 8700+/Panasonic DVD-S97 problem. I got an e-mail back from BenQ that stated that they have 5 engineers working on this in Taiwan. They will be contacting Panasonic this week, and the USA contact said he will have a conference call with the BenQ engineers next Monday on the status. I'll post any updates I get.

Länk till AVSforum

Om det kommer en firmware som rättar till EDID-problemet kan man kanske hoppas att problemen med underscan/ryckighet/hoppande försvinner :D . Och tänk om BenQ även kunde "slänga med" den tidigare omtalade "reduced dithering"-uppdateringen :wub: .

#559

Postad 01 april 2005 - 15:04

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0

Enligt joatmon på AVSforum jobbas det på EDID-problemet.

Just thought I'd give an update on the BenQ 8700+/Panasonic DVD-S97 problem. I got an e-mail back from BenQ that stated that they have 5 engineers working on this in Taiwan. They will be contacting Panasonic this week, and the USA contact said he will have a conference call with the BenQ engineers next Monday on the status. I'll post any updates I get.

Länk till AVSforum

Om det kommer en firmware som rättar till EDID-problemet kan man kanske hoppas att problemen med underscan/ryckighet/hoppande försvinner :) . Och tänk om BenQ även kunde "slänga med" den tidigare omtalade "reduced dithering"-uppdateringen :( .

<{POST_SNAPBACK}>


Håll oss vanliga dödliga underättade, det tackar vi för.

#560

Postad 01 april 2005 - 16:21

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Det är kul att veta att det jobbas på iaf. Personligen har jag dock inga bekymmer med ovanstående problem men om något kan bli bättre så är jag "all for it" :)

#561

Postad 01 april 2005 - 22:59

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0
Nu ha ju dithering minskat betydligt efter Takisots anstränginingar.
Dock så vill man ju se ännu mindre dithering iom en ny firmware....pliiis!

#562

Postad 20 april 2005 - 06:22

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Läste lite i tråden på Avsforum. Det står några intressanta saker i dom sista posterna:

"Hi,
A Benq dealer in Austria has successfully flashed the Runco cl710 Firmware into the 8700!

He states that after some tweaking in the Runco Service Menu, the 8700 can indeed display 720p/50hz via DVI without the reported tearing problems.
So, most if not all the reported problems with the 8700 are not hardware related but software bugs!!!

If the Benq engineers are unable to fix these things (shouldn't be too hard) maybe we should install the Runco FW on the Benq.

Just where can I find this 710 FW?"

#563

Postad 20 april 2005 - 19:14

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

  • 1 330 inlägg
  • 0
Jag kommer ihåg från bigscreens test att dom inte alls var särskilt entusiastiska över komponentbilden, de nämnde t.ex. att den var oskarp. DVI bilden hyllade dom dock.

Kan någon med denna projektor som testat komponent (interlaced + progressiv) mot DVI berätta lite om skillnaderna. Är verkligen komponentbilden så pass mycket sämre som bigscreen påstår?

Och till sist undrar jag vad en ny lampa till denna projekor kostar? Har inte hittat någon trots att jag sökt.

#564

Postad 21 april 2005 - 06:21

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
På Benqen har jag kört komponent från en Pioneer DV-747A och senare uppskalad komponent 720p från en Yamakawa 375. Det är klart att om man är van vid en uppskalad bild på 576p och uppåt så kommer "vanlig" komponent med 480i/p att se "suddigare" eller mindre detaljerat ut, men uppskalad komponent vs uppskalad dvi ser iaf inte jag någon större skillnad på så jag tycker den fick lite oförtjänt kritik på den punkten. Yamakawan är dock en av väldigt få spelare som kan köra uppskalad komponent 720p och 1080i.

Hittar två ställen som har lampan (kanske billigare utomlands?):

www.mycom.se 4 245:-
www.inwarehouse.se 4 358:-

Redigerat av Drem, 21 april 2005 - 09:05.


#565

Postad 21 april 2005 - 18:15

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

  • 357 inlägg
  • 0
Jag var och kollade på nya Benq 7700 idag och måste säja att det blev lite blandade känslor.
+Jag upplevde bilden som skarpare men då körde dom 720 och jag hemma 576.
Samt att dom körde med 868 som borde vara lite bättre en 97an.
+ tystare

- svårare att plasera pga att den har obefintlig offset(bild högt upp om den moteras kloss mot tak.
-krypningar i ljusa partien (justeringsak?)
-upplevde att bilden kändes lite konstgjord (justeringsak?)

Men som vanligt Mycket prisvärd prolle från Benq

Kommer troligen att byta till 7700 och labba lite med inställningarna och hoppas att den blir som 8700+ fast lite skarpare och tystare.

#566

Postad 22 april 2005 - 11:10

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Du glömde snyggare! ;) :)

Vad menade du med krypningar i vita partier, var det ett stort mycket eller bara lite grann? Är det ett typiskt problem på dlp eller gäller det även lcd?





Jag var och kollade på nya Benq 7700 idag och måste säja att det blev lite blandade känslor.
+Jag upplevde bilden som skarpare men då körde dom 720 och jag hemma 576.
  Samt att dom körde med 868 som borde vara lite bättre en 97an.
+ tystare

- svårare att plasera pga att den har obefintlig offset(bild högt upp om den moteras kloss mot tak.
-krypningar i ljusa partien (justeringsak?)
-upplevde att bilden kändes lite konstgjord (justeringsak?)

Men som vanligt Mycket prisvärd prolle från Benq

Kommer troligen att byta till 7700 och labba lite med inställningarna och hoppas att den blir som 8700+ fast lite skarpare och tystare.

<{POST_SNAPBACK}>



#567

Postad 26 april 2005 - 09:22

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

  • 357 inlägg
  • 0

Du glömde snyggare! ;)  ;)

Vad menade du med krypningar i vita partier, var det ett stort mycket eller bara lite grann?  Är det ett typiskt problem på dlp eller gäller det även lcd?





Jag var och kollade på nya Benq 7700 idag och måste säja att det blev lite blandade känslor.
+Jag upplevde bilden som skarpare men då körde dom 720 och jag hemma 576.
  Samt att dom körde med 868 som borde vara lite bättre en 97an.
+ tystare

- svårare att plasera pga att den har obefintlig offset(bild högt upp om den moteras kloss mot tak.
-krypningar i ljusa partien (justeringsak?)
-upplevde att bilden kändes lite konstgjord (justeringsak?)

Men som vanligt Mycket prisvärd prolle från Benq

Kommer troligen att byta till 7700 och labba lite med inställningarna och hoppas att den blir som 8700+ fast lite skarpare och tystare.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>


Testade mera igår .
Jag körde pana 97 och supra 5 m hdmi till Benq 7700.
Det tog många timmar men tillslut var jag helnöjd med bilden.det funkade att köra både 720p @ 50hz och 1080i @ 50hz.
Jag föredrog 720p pga att den var skarpare.
Har inte kollat med kallibrerings skiva ännu men lyckades få bort krypningarna (oroligheterna) i bilden .
Färger ser enligt mitt öga mycket bra ut .
Kul att se att dom tagit med rgb gain ,rgb offset i inställningarna men varför inte CW.

Sumeringen enligt mig är att denna projektor är bättre än 8700+ på allt utom offset vad jag har sett.Och då bör jag även tillägga att 8700+ är enligt mig en underbar maskin
om den är bra justerad.

Mvh:Robert
Bara att stoppa i korg !!! ;)

#568

Postad 05 maj 2005 - 17:43

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Hjälp mig grabbar, nu när jag slog på projjen så står det "Aspect Anamorph" i nederkanten hela tiden. Hur var det man skulle göra för att ta bort det igen? (jag vet att det har nämnts i denna eller 7800 tråden, men just nu sitter jag med modem och har inte "ork" att kolla igenom alla trådar)

#569

Postad 05 maj 2005 - 17:53

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0

Hjälp mig grabbar, nu när jag slog på projjen så står det "Aspect Anamorph" i nederkanten hela tiden. Hur var det man skulle göra för att ta bort det igen? (jag vet att det har nämnts i denna eller 7800 tråden, men just nu sitter jag med modem och har inte "ork" att kolla igenom alla trådar)

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Rentalman, dra ut nätsladden en längre tid tex över natten. Det löser problemet på 8700:an (vilket ju är lite märkligt..;))

Redigerat av Unregistereddc3da2df, 05 maj 2005 - 17:54.


#570

Postad 05 maj 2005 - 17:56

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0

Får inte bort den aktuella aspektrutan i nedre högra hörnet (den som poppar upp ett tag vid bildkällsbyte eller aspektändringar tex)..hur gör man för att den ska försvinna dvs efter ett tag och vad gjorde jag... ;) ??

btw: Är det nån som har tillgång till den servicemanual (pdf) som det gafflas om på avsforat?

Prova dra ut nätsladden över natten !
Jag har för mig att detta varit uppe på AVSforum.

Mvh:ML

<{POST_SNAPBACK}>



Jag tog mig tiden och hittade svaret (till slut....)

#571

Postad 05 maj 2005 - 17:57

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0

Hjälp mig grabbar, nu när jag slog på projjen så står det "Aspect Anamorph" i nederkanten hela tiden. Hur var det man skulle göra för att ta bort det igen? (jag vet att det har nämnts i denna eller 7800 tråden, men just nu sitter jag med modem och har inte "ork" att kolla igenom alla trådar)

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Rentalman, dra ut nätsladden en längre tid tex över natten. Det löser problemet på 8700:an (vilket ju är lite märkligt..;))

<{POST_SNAPBACK}>



Hmm, du var inne i tråden utan att jag märkte det....... oops... Tack iaf!

#572

Postad 07 maj 2005 - 01:11

infan
  • infan
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Är det någon av er som testat en Panasonic DVD-S97 ihop med BenQ:n?
Funderar nämligen på att kanske slå till på en sådan.

Jag funderinar på att köpa en hdmi kabel, sen sätta på en hdmi till dvi adapter på slutet. Tips på ungefär hur lång kabel jag kan dra och vilket märke på den mottages gärna. Med nuvarande möblering kan en sisådär 7,5m lång kabel fungera tror jag. Men jag kan eventuellt flytta om lite och kanske komma ner på 6m om det är vad som ni tror krävs för att det skall fungera bra.

/Fredde

#573

Postad 07 maj 2005 - 08:18

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

  • 357 inlägg
  • 0

Är det någon av er som testat en Panasonic DVD-S97 ihop med BenQ:n?
Funderar nämligen på att kanske slå till på en sådan.

Jag funderinar på att köpa en hdmi kabel, sen sätta på en hdmi till dvi adapter på slutet. Tips på ungefär hur lång kabel jag kan dra och vilket märke på den mottages gärna. Med nuvarande möblering kan en sisådär 7,5m lång kabel fungera tror jag. Men jag kan eventuellt flytta om lite och kanske komma ner på 6m om det är vad som ni tror krävs för att det skall fungera bra.

/Fredde

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har testat och det funkar fint i 576p @ 50hz utan hack.
720p @ 50hz funkar men hackar lite vid panoreringar.
720p @60hz funkar utan hack
1080i bilden skakar lite upp och ner.

720p @50hz och 1080i funkar kanon på 7700.

Mvh:ML

#574

Postad 08 maj 2005 - 10:54

infan
  • infan
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Jag har testat och det funkar fint i 576p @ 50hz utan hack.
720p @ 50hz funkar men hackar lite vid panoreringar.
720p @60hz funkar utan hack
1080i bilden skakar lite upp och ner.

720p @50hz och 1080i funkar kanon på 7700.

Mvh:ML

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar för svaret.
Finns det någon annan spelare som fungerar bättre eller är 576p@50hz man får lov att köra för bästa bild tills det eventuellt kommer någon firmware fix från BenQ ? Hur har ni andra som kör dvi valt att göra ?

#575

Postad 10 maj 2005 - 08:20

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

Jag har testat och det funkar fint i 576p @ 50hz utan hack.
720p @ 50hz funkar men hackar lite vid panoreringar.
720p @60hz funkar utan hack
1080i bilden skakar lite upp och ner.

720p @50hz och 1080i funkar kanon på 7700.

Se där ja!
Därmed kan vi väl fastslå att det är nåt vajsing med EDID, precis som grabbarna på AVS pratat om.

Finns det någon annan spelare som fungerar bättre eller är 576p@50hz man får lov att köra för bästa bild tills det eventuellt kommer någon firmware fix från BenQ ? Hur har ni andra som kör dvi valt att göra ?

Spelare med möjlighet till custom resolutions är väl det enda alternativet? Själv kör jag numera 576p via DVI (Denon 1910). Ger en bild med mindre ringning (eller konturskuggor mm...) och utan underscan och panoreringsryckningar. Dock förlorar jag lite, lite i detaljrikedom och får dessutom lite overscan (3-4%).

Ärligt talat är jag ganska orolig. Vad händer när man matar projjen med "äkta" 720p eller 1080i??? Uppvisas samma brister som vid uppskalade diton? Nu när HD-eran börjar ta fart på allvar...

Till sist: jag upptäckte precis att 8700+ sjunkit i pris till dryga 22000!

#576

Postad 10 maj 2005 - 15:43

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Jag sitter här och undrar vad det är för ryckningar ni pratar om? Personligen har jag inga invändningar på följdsamheten i bilden varken i 720p eller 1080i med en Denon 3910 i Multi. Ska man köra 1080i med 3910 så skall man ändra från multi till NTSC, det står i manualen. Då vibrerar inte texten längre. Dock ser 720p bättre ut på den här projen då det är native. Med 576p tycker jag att man förlorar en väldans massa detaljer och skärpa.

#577

Postad 11 maj 2005 - 08:38

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

Jag sitter här och undrar vad det är för ryckningar ni pratar om? Personligen har jag inga invändningar på följdsamheten i bilden varken i 720p eller 1080i med en Denon 3910 i Multi. Ska man köra 1080i med 3910 så skall man ändra från multi till NTSC, det står i manualen. Då vibrerar inte texten längre. Dock ser 720p bättre ut på den här projen då det är native. Med 576p tycker jag att man förlorar en väldans massa detaljer och skärpa.

<{POST_SNAPBACK}>

Ryckningarna är vid panoreringar i 720p@50Hz. Dessa är dock inget jag stör mig på, men de finns där om man letar.
Vibrerandet i 1080i@50Hz finns inte bara i texten utan också i bilden. Har funderat lite på detta, varför detta inte omnämns så ofta. Kan det vara så att vi (människor) är olika känsliga för detta, typ som RBE mm???

Iaf, BenQ 8700+ har nog tyvärr inte 100% stöd för 720p och 1080i i 50 Hz via DVI. Och felet kanske ligger i det protokoll, EDID, som används av källa och display för att "komma överens" om upplösning/frekvens.

Jag har inte några som helst problem med 720p eller 1080i i 60 Hz heller...

Redigerat av Unregistered94256dec, 11 maj 2005 - 08:50.


#578

Postad 29 juni 2005 - 07:16

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Hello 8700+ -lovers......
HAr det hänt något nytt med avseende på firmware eller liknande, det verkar som om alla andra projjar byter firmware som en annan byter fillingar... :( (Kanske lite oftare kalsongebyten..)

Sedan så har jag en knasig fråga kanske, men ser bilden likadan ut på en kall projje som på en varm? Lampan ändrar den sitt kelvin område med temperaturen, eller kanske bildbehandlingskretsarna. Eller är det mina ögon som vänjer sig..? Jag tycker att det vita är mer vitt efter ett par minuter än det är vid kall projje. Jag kanske svamlar, men jag vet inte.

Och hallå, vi är på sidan 6!!!!!!! Har vi somnat in i soffan , eller? :unsure:

#579

Postad 29 juni 2005 - 08:36

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Det händer inte mycket just nu vad gäller 8700+. Jag sneglar titt som tätt på AVSforum men även där är det tyst som i graven. Den tidigare "utlovade" firmwaren som skulle adressera EDID-problemet verkar utebli, tyvärr! :(

Jag håller med dig angående kall/varm projje. Visst tar det en stund för lampan att komma upp i rätt arbetstemperatur. Det märker jag varje gång jag startar projjen. Jag brukar vänta minst 5 minuter innan jag startar filmen.

Själv har jag planer på att bygga en hushbox framöver... :unsure:

Redigerat av Unregistered94256dec, 29 juni 2005 - 08:37.


#580

Postad 29 juni 2005 - 09:59

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0

Det händer inte mycket just nu vad gäller 8700+. Jag sneglar titt som tätt på AVSforum men även där är det tyst som i graven. Den tidigare "utlovade" firmwaren som skulle adressera EDID-problemet verkar utebli, tyvärr! :(

Jag håller med dig angående kall/varm projje. Visst tar det en stund för lampan att komma upp i rätt arbetstemperatur. Det märker jag varje gång jag startar projjen. Jag brukar vänta minst 5 minuter innan jag startar filmen.

Själv har jag planer på att bygga en hushbox framöver... :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>


Attans att Benq har somnat in på denna projje, skall man mailbomba någon speciell och i så fall vad skall man skriva så att det inte blir fel sak som man begär....?

Det där med hushboxen får du hemskt gärna dokumentera med utförliga byggbeskrivningar och bilder, så slipper jag tänka själv ;)
För nog kunde den varit lite tystare.

#581

Postad 21 augusti 2005 - 18:53

papphatt
  • papphatt
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Ang. hackande bild i 720p@50Hz (med DVI), så har jag varit i kontakt med Benq support om det.
Problemet är att dom inte verkar vilja erkänna att det verkligen föreligger något problem, så jag har fått göra en del undersökninger och tester för att överbevisa dom.
Nu har mail-växlingen pågått i över ett halvår, och det lutar mer och mer åt att dom har lagt ner utvecklningen av ev. firmwares till denna projektor. Jag tycker att jag har bevisat utom alla tvivel att det är ett problem med hackande bild, men det verkar vara stört omöjligt att ens få ett riktigt svar om saken.

Återkommer kanske med hela mailväxlingen om jag orkar...

/papphatt

#582

Postad 21 augusti 2005 - 22:57

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Jag lider personligen inte av problemet själv men jag skickade iväg ett mail till dom och fick följande svar:

Dear Sir,
>
>Have you noticed any problems with the videoquality on your projector
>yourself . These forums often mention very small obscure issues that 98% of
>the people don't use, need or see. They just enjoy using their projector
>with good videoquality. If you enjoy the good videoquality of your PE8700,
>i would not advise to do anything about it. Only if you have specific
>issues with 50Hz as mentioned below and you actually get video tearing on
>your projector than i would suggest to take action. If you don't have this
>specific 50Hz issue or don't use this specific setup than there is nothing
>to gain by taking action on it. The 50hz issue some PE8700 (+) models can
>experience can be solved by a firmware update from Mainteq. As i mentioned
>before i would only send the projector in for service if you think it is
>really necesary.
>
>With kind regards,
>
>Michel Geers
>Product Technical Specialist
>BENQ Europe B.V.

#583

Postad 21 augusti 2005 - 23:18

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Frågan är om Anovo i Linköping kan utföra denna firmware-update? Om så är fallet kan jag defenitivt tänka mig att ta med mig projjen dit nångång jag har vägarna förbi. 50Hz-ryckningarna är inget stort problem i mina ögon, men däremot vill jag kunna få 100% pixelmapping utan att behöva använda custom resolutions (HTPC eller Kina-DVD) eller scaler. Felet ligger med största sannolikhet i projektorns EDID-programmering som på AVSforum konstaterats vara bristfällig.

Man kanske skulle maila BenQ och fråga vad denna befintliga firmware-update egentligen adresserar? Och i samma mail fråga om Anovo kan utföra uppdateringen?

Redigerat av Unregistered94256dec, 21 augusti 2005 - 23:19.


#584

Postad 22 augusti 2005 - 07:55

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Frågan är om Anovo i Linköping kan utföra denna firmware-update? Om så är fallet kan jag defenitivt tänka mig att ta med mig projjen dit nångång jag har vägarna förbi. 50Hz-ryckningarna är inget stort problem i mina ögon, men däremot vill jag kunna få 100% pixelmapping utan att behöva använda custom resolutions (HTPC eller Kina-DVD) eller scaler. Felet ligger med största sannolikhet i projektorns EDID-programmering som på AVSforum konstaterats vara bristfällig.

Man kanske skulle maila BenQ och fråga vad denna befintliga firmware-update egentligen adresserar? Och i samma mail fråga om Anovo kan utföra uppdateringen?

<{POST_SNAPBACK}>


Om inte annat så skulle det vara intressant att höra vad dom har att säga angående den firmware som produktteknikern nämner. Det verkar vara olika bud beroende på vem man mailar/frågar på BenQ.

Redigerat av Drem, 22 augusti 2005 - 07:56.


#585

Postad 25 augusti 2005 - 16:45

papphatt
  • papphatt
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Skulle gärna få en mailadress till den där teknikern på BenQ som Drem nämde.
Personen som jag har haft kontakt med på BenQ gör allt för att skylla ifrån sig, han har till och med gått så långt som att anklaga PAL formatet för att vara ryckigt.

/papphatt

#586

Postad 26 augusti 2005 - 09:16

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
papphatt, you have PM. Sorry jag missade ditt förra PM.. :)

#587

Postad 02 september 2005 - 12:30

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Ni alla Benq:are med lite underscan, hur har ni det med maskning till duken? Är den fortfarande 16:9 eller har ni anpassat den till den verkliga? Eller har ni era projjar så bra kalibrerade att det svarta på duken inte är ljusare än den svarta sammeten/velouren?

Jag skall nämligen till att maska min duk nu....(efter 1 års användande.... :lol: )

#588

Postad 02 september 2005 - 12:57

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Drem och papphatt: nåt nytt om den omtalade firmware-uppgraderingen? Jag skulle gärna också vilja ha mailadressen till den tekniker som Drem haft kontakt med. Ta det via PM om så önskas.

Rentalman: jag kör 576p så nån underscan har jag inte. Vid 720p har jag det och mina underscan-kanter är så mörka de kan bli (dock inte så mörka som maskningen). Först var underscan-kanterna ljusare än absolut svart i bilden men det löste sig med lite kalibrering...

#589

Postad 02 september 2005 - 14:05

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0

Rentalman: jag kör 576p så nån underscan har jag inte. Vid 720p har jag det och mina underscan-kanter är så mörka de kan bli (dock inte så mörka som maskningen). Först var underscan-kanterna ljusare än absolut svart i bilden men det löste sig med lite kalibrering...

<{POST_SNAPBACK}>


Får man fråga varför du kör 576p istället för 720p, är det lugnet eller andra skillnader?
Vi har ju samma spelare nämligen.

#590

Postad 02 september 2005 - 14:48

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Lovespy:
Jag skickar ett PM.

Rentalman:
Jag har faktiskt aldrig brytt mig om over- eller underscan. Har heller inte provat om det är skillnad i det hänseendet i 576p för jag tycker man tappar detaljer och skärpa när kör annat än 720p. Dock ser jag att bilden flyttar sig lite in- eller ut lite beroende på material (PAL/NTSC och storleksformat) men detta stör mig inte så mycket. Jag har min maskning så att den "oftast" äter upp de skillnader som blir vid dom här tillfällena.

Redigerat av Drem, 02 september 2005 - 14:48.


#591

Postad 02 september 2005 - 16:43

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0

Rentalman:
Jag har faktiskt aldrig brytt mig om over- eller underscan. Har heller inte provat om det är skillnad i det hänseendet i 576p för jag tycker man tappar detaljer och skärpa när kör annat än 720p. Dock ser jag att bilden flyttar sig lite in- eller ut lite beroende på material (PAL/NTSC och storleksformat) men detta stör mig inte så mycket. Jag har min maskning så att den "oftast" äter upp de skillnader som blir vid dom här tillfällena.

<{POST_SNAPBACK}>


Du har alltså lite mer maskning än 16:9? Eller zoomar du ut bilden så att den träffar maskningen?
Det är framför allt på sidorna som min bild minskar då den matas med DVI. Då jag kör s-video ingången så är det fullbredd som gäller.

#592

Postad 02 september 2005 - 16:53

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Rentalman:
Jag har faktiskt aldrig brytt mig om over- eller underscan. Har heller inte provat om det är skillnad i det hänseendet i 576p för jag tycker man tappar detaljer och skärpa när kör annat än 720p. Dock ser jag att bilden flyttar sig lite in- eller ut lite beroende på material (PAL/NTSC och storleksformat) men detta stör mig inte så mycket. Jag har min maskning så att den "oftast" äter upp de skillnader som blir vid dom här tillfällena.

<{POST_SNAPBACK}>


Du har alltså lite mer maskning än 16:9? Eller zoomar du ut bilden så att den träffar maskningen?
Det är framför allt på sidorna som min bild minskar då den matas med DVI. Då jag kör s-video ingången så är det fullbredd som gäller.

<{POST_SNAPBACK}>


Japp, jag zoomar ut så att bilden går lite över maskningen. Det funkar ok tycker jag om man använder en maskning som inte reflekterar ljus.

#593

Postad 02 september 2005 - 17:39

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0
Kör oxå med zoom på en del av maskningen. Jag har ju bara 15mm maskning att tillgå på 120" så det blev att finjustera en timme eller två...:unsure:

#594

Postad 14 september 2005 - 11:16

Unregistered8076d577
  • Unregistered8076d577
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag ha ett problem.. har en Benq 8700+ gick sönder fick en utbytes av anovo.. men när jag kör en DVD progressivt via komponent får jag värdet p625 istället föt p576 någon som vet varför? Och går det lösa?
Kan väl PM mig om det..

#595

Postad 14 september 2005 - 13:53

Unregisteredfd1d78ce
  • Unregisteredfd1d78ce
  • Lärjunge

  • 386 inlägg
  • 0
PAL är 625 linjer per helbild. Antal synliga linjer är 576. Projjen rapporterar alltså progressiv PAL, men anger antal hela linjer istället för antal synliga linjer. Inget att oroas över.

Antagligen fick du en nyare firmware på utbytesprojen som rapporterar lite annorlunda än vad din tidigare proj gjorde.

Redigerat av Unregisteredfd1d78ce, 14 september 2005 - 13:55.


#596

Postad 15 september 2005 - 18:25

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0

Antagligen fick du en nyare firmware på utbytesprojen som rapporterar lite annorlunda än vad din tidigare proj gjorde.

<{POST_SNAPBACK}>


Hur ser man vilken firmware man har och vilken har du catch22?

#597

Postad 15 september 2005 - 19:06

Unregisteredfd1d78ce
  • Unregisteredfd1d78ce
  • Lärjunge

  • 386 inlägg
  • 0
Det står någonstans under servicemenyn. Servicemenyn får du fram genom att trycka på knapparna: Menu->On->Menu

Samma knappkombination för att återgå till normalläge.

#598

Postad 22 september 2005 - 22:20

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Har ni lattjat något med CW delay? Det verkar som om man (enligt AVSforum) skulle kunna få en lösning till varför jag när jag har bra inställt på "blackbars" fortfarande får blödningar på starka färger så till den milda grad att jag får dra ner brightness eller colour alternativt red för att det skall sluta "blöda".
Har någon testat att ändra den siffran från de s.k Takisot värdena?

Skumt när man är nöjd med bilden men enligt kalibreringsskivan är den kass..... :P

#599

Postad 22 september 2005 - 22:22

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
En till fråga, har ni lekt med extra (givetvis tysta) fläktar på era 8700+ för att på så sätt få den interna att jobba tystare? På den första 8700 vet jag att det fanns varierande fläkthastighet, men på min har jag aldrig hört mer än en hastighet. Hur ligger det till?

#600

Postad 23 september 2005 - 14:06

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Jag störs inte nämnvärt av fläktljudet i första läget och där stannar den för det mesta. Dock under sommaren när det är riktigt varmt ute och lägenheten värms upp så går den efter en stund upp i andra fläktläget och då hör jag den. Jag tänker personligen att skaffa mig en hushbox. Jag är fortfarande väldigt nöjd med bilden man får från BenQ 8700+ (speciellt efter kalibreting med Takisots värden). Dvdspelaren gör också sitt givetvis för helhetsupplevelsen och jag är mer än nöjd med kvaliteten ihop med Denon 3910 med den senaste firmwaren. Men som sagt, en hushbox står högt på listan. Kan man få det i princip knäpptyst så varför inte..



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.