Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sharp LC32/37-GA8E/GD8E, GA9E/GD9E

652 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 november 2006 - 11:18

Tobiazzz
  • Tobiazzz
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Såg ni testen i M3 där Sharp LC37gde fanns med? Den fick inte alls bra kritik - förvånande måste jag säga! Man är väl helt enkelt amatör och förstår sig inte på sånt här med platt-tv:s.... :wub:  ;)  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, någon som har möjlighet att fylla i med lite info angående testet, nu blev man ju nyfiken när man sitter här på jobbet o rastsurfar lite. Vad anmärkte de på?

/Tobias

Postad 10 november 2006 - 11:39

Charlatan
  • Charlatan
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Jag får ett vitt vertikalt streck till höger om kanallogotyperna i översta vänstra hörnet av skärmen. Det konstiga är att fenomenet bara uppstår på SVT:s kanaler - inte på övriga. Är det bara jag som ser det här? Ser ut som ett ljusgenomsläpp, men då borde det väl synas på alla kanaler??? Strecket är ca 10 cm långt på min GA8...  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Nä något sådant har inte jag. Jag har oxå 8 serien.. dock en GD8, men det ska ju vara exakt samma panel. Det kan ju va nåt med sändningen hos dig. Själv kör jag Comhem analog kabeltv. Men har även kört en del Boxer och inte då heller får jag det du beskriver.

Postad 10 november 2006 - 13:40

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0

Jag får ett vitt vertikalt streck till höger om kanallogotyperna i översta vänstra hörnet av skärmen. Det konstiga är att fenomenet bara uppstår på SVT:s kanaler - inte på övriga. Är det bara jag som ser det här? Ser ut som ett ljusgenomsläpp, men då borde det väl synas på alla kanaler??? Strecket är ca 10 cm långt på min GA8...  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Har samma streck på min GD8E på SVT's sändningar. Läste i nån tråd att det tydligen är något som är känt i Boxers sändningar. Har för mig att jag läste det i nån tråd i Digitalboxar subforumet.

//P

Redigerat av peppelito, 10 november 2006 - 13:42.

Postad 10 november 2006 - 15:23

Unregistered8e1f5d3c
  • Unregistered8e1f5d3c
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Peppelito: Är detta något som gäller Boxer i allmänhet eller Boxer i kombination med Sharp LCD-TV?

Postad 10 november 2006 - 18:07

Unregistered50f6cfe1
  • Unregistered50f6cfe1
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Tack för infon, det känns tryggt. :wub: ;) Man har ju penetrerat varje pixel på skärmen de första dagarna för att hitta fel och brister och detta var det närmaste jag kom... :D

Jag får ett vitt vertikalt streck till höger om kanallogotyperna i översta vänstra hörnet av skärmen. Det konstiga är att fenomenet bara uppstår på SVT:s kanaler - inte på övriga. Är det bara jag som ser det här? Ser ut som ett ljusgenomsläpp, men då borde det väl synas på alla kanaler??? Strecket är ca 10 cm långt på min GA8...  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Har samma streck på min GD8E på SVT's sändningar. Läste i nån tråd att det tydligen är något som är känt i Boxers sändningar. Har för mig att jag läste det i nån tråd i Digitalboxar subforumet.

//P

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 10 november 2006 - 20:09

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0

Peppelito: Är detta något som gäller Boxer i allmänhet eller Boxer i kombination med Sharp LCD-TV?

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen aning faktiskt. Lite skumt om det är så, men strecket stör mig inte tillräckligt mycket för att jag ska lämna tillbaka teven eller så. Först var jag dock på väg att lämna tillbaks den, men sen började jag undersöka närmare och som sagt...strecket syns enbart på SVT sändningar. Dessutom sitter det långt utanför synfältet så det stör inte det minsta...

//P

Postad 10 november 2006 - 22:10

hammar-erik
  • hammar-erik
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Hej alla sharpägare! Jag har en GA8 som med fjärrkontroll som jag är skeptisk mot. Först och främst är ju formen på den jobbig men det värsta är ju att den är så svår att rikta rätt mot tv.

Jag gjorde ett enkelt test. Jag satt mitt mot tvn, fjärren plant mot tvn. Fjärren funkar då bra. Jag kan rikta ungefär 30 grader åt vardera sida (max!!) innan tvn slutar ge respons. Ca 60 graders täckning totalt alltså = kasst... Dessutom är den väldigt "hinder"känslig i horisontalled.

Om jag istället (utgår från fjärr rakt mot tvn) för fjärren i vertikalled kan jag gå ca 90 grader åt vardera håll. Alltså 180 graders täckning! Ingen hinderkänslighet här verkar det som.

Kan ni andra ägare testa?

Postad 11 november 2006 - 01:28

Unregistered8e1f5d3c
  • Unregistered8e1f5d3c
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Jag köpte en 32GA8 på Hifiklubben idag och jag kan säga att jag inte är helt nöjd. Jag spelade Fifa 2007 (via scart) och där tycker jag att jag får mkt eftersläpningar, framförallt vid panoreringar. Kopplade in på min CRT och testade igen och det blev stor skillnad. Är det bara nåt man får acceptera på LCD eller kan det gå att lösa med inställningar? Jag har stängt av brusreduceringen. Någon annan som har tips för inställningar som gör det bättre?

Dessutom verkar inte TV:n gillar HDMI-signalen från min Samsung XQ100 hemmabiosystem. TV:n hoppar i bild och ljud. Det finns en del HDMI-inställningar att göra på TV:n men jag har inte fått ordning på det. Kanske dålig kabel?

Postad 11 november 2006 - 12:10

Marcus F
  • Marcus F
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0

Jag spelade Fifa 2007 (via scart) och där tycker jag att jag får mkt eftersläpningar, framförallt vid panoreringar. [...] kan det gå att lösa med inställningar? Jag har stängt av brusreduceringen. Någon annan som har tips för inställningar som gör det bättre?

<{POST_SNAPBACK}>

Prova att aktivera instälningen "snabba rörelser" eller vad den heter.

Postad 11 november 2006 - 22:34

Dancer
  • Dancer
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en ga9e. När jag ser på film som har två svarta fält över och under bilden så blir ibland det översta fältet nästan rosa vid ljusa scener. Någon som har lagt märke till samma sak eller vet vad det kan bero på?

Redigerat av Dancer, 11 november 2006 - 22:35.

Postad 11 november 2006 - 23:08

Unregistered8e1f5d3c
  • Unregistered8e1f5d3c
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Jag har också lite problem med flimmer på TV:n (GA8). Det verkar som att det ibland uppstår flimmer och horisontella linjer som rör sig vertikalt. Flimret verkar dock enbart uppstå i högt upp på vänster sida. Är det där ni har haft problem också eller är det lite varstand på skärmen?

Postad 12 november 2006 - 09:34

Dancer
  • Dancer
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Ja, problemet är som störst högst upp till vänster på skärmen. Väldigt irriterande.

Postad 12 november 2006 - 17:46

hammar-erik
  • hammar-erik
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Hej alla sharpägare! Jag har en GA8 som med fjärrkontroll som jag är skeptisk mot. Först och främst är ju formen på den jobbig men det värsta är ju att den är så svår att rikta rätt mot tv.

Jag gjorde ett enkelt test. Jag satt mitt mot tvn, fjärren plant mot tvn. Fjärren funkar då bra. Jag kan rikta ungefär 30 grader åt vardera sida (max!!) innan tvn slutar ge respons. Ca 60 graders täckning totalt alltså = kasst... Dessutom är den väldigt "hinder"känslig i horisontalled.

Om jag istället (utgår från fjärr rakt mot tvn) för fjärren i vertikalled kan jag gå ca 90 grader åt vardera håll. Alltså 180 graders täckning! Ingen hinderkänslighet här verkar det som.

Kan ni andra ägare testa?

<{POST_SNAPBACK}>

Nån som har samma "problem" som jag?

Postad 12 november 2006 - 18:01

Marcus F
  • Marcus F
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Jo, fjärren är kass det kan man inte säga emot.

Postad 15 november 2006 - 11:37

Tobiazzz
  • Tobiazzz
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Ohh, läst testet i M3 nu. Det var inte lite sågad vår tv blev. De verkade inte vara nöjda med mycket på den, tråkigt.

/Tobias

Postad 15 november 2006 - 11:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Såg ni testen i M3 där Sharp LC37gde fanns med? Den fick inte alls bra kritik - förvånande måste jag säga! Man är väl helt enkelt amatör och förstår sig inte på sånt här med platt-tv:s.... ;)  :P  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Är iofs rätt säker på att det är M3 som är amatörerna. :lol:

Postad 15 november 2006 - 12:05

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Ohh, läst testet i M3 nu. Det var inte lite sågad vår tv blev. De verkade inte vara nöjda med mycket på den, tråkigt.

/Tobias

<{POST_SNAPBACK}>

Vad var det som de inte gillade?

Postad 15 november 2006 - 13:27

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0

/Tobias

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan inte annat än att hålla med pacman. Jag litar inte på M3 direkt. Det verkar som att Hemmabio tidningens test var lite mer seriöst. Inte riktigt samma skärmar men iaf.

/Stefan Bäckman

Postad 15 november 2006 - 13:28

Unregistereddb174944
  • Unregistereddb174944
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
LC37gde? Vilken av GD8/GD9 har de testat, eller har jag missat någon modell?

Postad 15 november 2006 - 16:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

/Tobias

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan inte annat än att hålla med pacman. Jag litar inte på M3 direkt. Det verkar som att Hemmabio tidningens test var lite mer seriöst. Inte riktigt samma skärmar men iaf.

/Stefan Bäckman

<{POST_SNAPBACK}>

Kikade lite snabbt i tidningen när jag var över på Statoil på lunchen, hade de ens varit inne i menyerna? Jag menar de hade helt missat att man på M71 kan koppla ur dnie...

Såg att fd elektronikvärlden hade ett liknande stortest. Såg lite mer seriöst ut iaf..i hope.

Tycker det är helt värdelöst med svenska tidingar. HB är by far the best för Thomas har iaf lite koll på hur displayer och video fungerar. Vilket iaf gör det troligt att han har ok koll på vad han gör - mer än vad man kan säga om alla andra. Läste en annan tidning som kom iveckan, höll på att gråta när jag läste tv-testerna... (har anledning att inte säga vilken - hintar bara lite :) )

Postad 15 november 2006 - 16:50

Marcus F
  • Marcus F
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Vilken modell var det de testade?
GA8, GD8, GA9, GD9...?

Postad 15 november 2006 - 18:56

Unregistered50f6cfe1
  • Unregistered50f6cfe1
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
M3 testade Sharp lc37GD9E. Jag återger här kortfattat ej ordagrant vad de skrev:

* Snygg aparat med silverram och bordsställ
* Den triangelformade fjärren reagerar snabbt även om den inte är något ergonomiskt under.
* Många justeringsmöjligheter, även brusreduceringsfilter.
* "Vårt första intryck av bilden är att den är skarp med bra 3d-känsla, men ganska snart ser vi att den brister på flera punkter. Färgerna är inte helt hundra, med onatruliga sniktstoner och konuterer som spricer upp oavsett om vi låter tv:n eller dvd-spelaren stå för deinterlacingen. Dessutom känns bilden något onaturlig och överbearbetad, tränade ögon noterar snabbt eftersläpningar och blödande färger."
* Positivt är att kontrastomfån och svärta är bra.
* Sammantaget får tv:n med nöd och näppe godkänt.

Sifferbetyg blev 5 i snitt.

Postad 16 november 2006 - 09:37

Tobiazzz
  • Tobiazzz
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Wily hann före med en kort recension av vad de hade skrivit.

/Tobiaz

Postad 22 november 2006 - 08:53

stgre
  • stgre
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Jag var på Mediamarkt igår för att se på lite lcd tv.
De hadde GD8E uppställd och jag bad en säljare sätta på något annat än animerad film.
Han satte i Da Vinci Koden vilket är en ganska mörk film.
Jag vart väldigt besviken på bilden man såg i stort sett bara någonting i de belysta delarna, i de mörka delarna kunde man bara ana att det var något annat än svart.
Då pekade säljaren på en annan TV Samsung LE32 R74 (32")som stod bara en liten bit bort kopplad till samma DVD spelare och där var bilden kanon det var inga problem att se detaljerna i de mörka partierna.
Säljaren gick in i menyerna på sharpen och försökte få bättre bild men den vart aldrig bra tyckte jag.
Jag gick bort och tittade på Samsung LE40 R74 (40") och jämförde med alla andra LCD som stod brevid och det var klart mycket bättre bild på Samsungen tyckte jag.

Är Samsungen så mycket bättre eller är det inställningarna som var fel och en säljare som inte kunde ställa in rätt?

Är det någon som vet hur Samsungen beter sig med analoga tv sändningar.
Vad är det för skillnad på modellerna Samsung LE40 R72, 73, 74

Postad 22 november 2006 - 13:57

lillegorenje
  • lillegorenje
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Jag var på Mediamarkt igår för att se på lite lcd tv.
De hadde GD8E uppställd och jag bad en säljare sätta på något annat än animerad film.
Han satte i Da Vinci Koden vilket är en ganska mörk film.
Jag vart väldigt besviken på bilden man såg i stort sett bara någonting i de belysta delarna, i de mörka delarna kunde man bara ana att det var något annat än svart.
Då pekade säljaren på en annan TV Samsung LE32 R74 (32")som stod bara en liten bit bort kopplad till samma DVD spelare och där var bilden kanon det var inga problem att se detaljerna i de mörka partierna.
Säljaren gick in i menyerna på sharpen och försökte få bättre bild men den vart aldrig bra tyckte jag.
Jag gick bort och tittade på Samsung LE40 R74 (40") och jämförde med alla andra LCD som stod brevid och det var klart mycket bättre bild på Samsungen tyckte jag.

Är Samsungen så mycket bättre eller är det inställningarna som var fel och en säljare som inte kunde ställa in rätt?

Är det någon som vet hur Samsungen beter sig med analoga tv sändningar.
Vad är det för skillnad på modellerna Samsung LE40 R72, 73, 74

<{POST_SNAPBACK}>

Akta dig för säljare, särskilt från de stora kedjorna. De har väldigt ofta ingen aning om vad de säljer, bara att det ska säljas med så stor vinst som möjligt!

Jag hade en Samsung M61 (tror det är samma panel som i R7X serien) innan min Sharp. Upplevde svärtan och detaljnivåerna i mörka regioner som sämre på Samsungen.

Skulle tippa att Sharpen var felinställd, testa att dra upp främst brightness, då det är den som man ställer in mörka nivåerna med. Inte för mkt bara så att svärtan blir lidande... kanske att backlighten var felinställd också för den miljön den står i (lysrör antagligen), testa att öka den.

Bästa är att ta med sig en kalibreringsdvd (tex Editman 169) och ställa in nivåerna rätt på bägge modellerna och sedan titta på sin film för att kunna jämföra lite mer rättvist. Fast jag tippar att de aldrig hört talas om kalibrering på mediamarkt *host* inkompetens! *host* såsom hos de flesta.

Give Sharp a chance B)

Postad 22 november 2006 - 14:34

stgre
  • stgre
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0

Skulle tippa att Sharpen var felinställd, testa att dra upp främst brightness, då det är den som man ställer in mörka nivåerna med. Inte för mkt bara så att svärtan blir lidande... kanske att backlighten var felinställd också för den miljön den står i (lysrör antagligen), testa att öka den.

Det var det som säljaren ställde upp fast jag tyckte inte det vart bra ändå

Postad 28 november 2006 - 21:58

lillegorenje
  • lillegorenje
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Min Sharp (32GA9) har blivit uppgraderad nu hos tv-doktorn. Uppgraderingen verkar ha tagit fint, för det blir pixelmappat perfekt nu på 1360x768. Se bifogade bilder.

Däremot hade jag förväntat mig skarpare på liten text (ex ikoner), är fortfarande lite svårt att läsa det. Kan bero på hur Sharp har valt att lägga pixlarna på skärmen som ngn sa tidigare i tråden.
Bifogad fil  PB280011.JPG   63,37K   130 Antal nerladdningarBifogad fil  PB280014.JPG   330,77K   144 Antal nerladdningar

EDIT: glömde skriva att vänstra bilden består av alternerande svarta och vita rader, 1 pixel breda... dvs test av y-leds pixelmappning.

EDIT #2: Sablar, glömde säga att det bara tog par timmar för service-verkstan att fixa det (vilket var väntat iofs) trots att de hade sagt att det skulle ta flera dar när jag snacka med dem över tele... tss!

Redigerat av lillegorenje, 28 november 2006 - 22:13.

Postad 29 november 2006 - 08:43

Unregistered8e1f5d3c
  • Unregistered8e1f5d3c
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Har du märkt några andra skillnader sen uppdateringen? Har det påverkat flimret i (i framförallt vänster hörn) vid vissa scener?

Postad 29 november 2006 - 15:10

lillegorenje
  • lillegorenje
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Har du märkt några andra skillnader sen uppdateringen? Har det påverkat flimret i (i framförallt vänster hörn) vid vissa scener?

<{POST_SNAPBACK}>

Inte märkt andra skillnader... har inte hunnit leta så mkt iofs... Behöver låna min brorsas stationära dvd-spelare för att kolla att den fortfarande deinterlace:ar som den ska, men det borde den ju... annars jäklar anamma!
Märker inga flimmer-skillnader mot förut, ska hålla utkik lite efter det nu när du nämner det... vilka typer av scener, vilken källa? Jag har bara analog comhem och dator över VGA.

Funderar på att köpa nintendo wii runt jul, lite sunkigt att man får dela på VGA-ingången då med PCn (Wii har component). Kanske borde köpa en VGA-switch eller liknande för att slippa dra ut/in sladdar varje gång man vill byta källa...

Postad 29 november 2006 - 21:24

Unregistered8e1f5d3c
  • Unregistered8e1f5d3c
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
För mig är det vid gråaktiga scener som flimret har synts mest. Det verkar som att andra har haft liknande problem.

Postad 02 december 2006 - 11:00

Unregistered50f6cfe1
  • Unregistered50f6cfe1
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Jag är nöjd med bildkvalitén på min ga8 ur alla synvinklar utom en. Och det är hur tv:n hanterar svarta partier i bilden. Jag får ofta mosaikeffekter i de svarta partierna - något jag aldrig ser i ljusare partier. Någon som noterar motsvarande svaghet?

Kan det finnas några inställningar som kan mildra problemet?

Postad 04 december 2006 - 22:31

Vester
  • Vester
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Min Sharp (32GA9) har blivit uppgraderad nu hos tv-doktorn. Uppgraderingen verkar ha tagit fint, för det blir pixelmappat perfekt nu på 1360x768. Se bifogade bilder.

Var gjorde du uppgraderingen? Kostnad?

Postad 05 december 2006 - 09:28

lillegorenje
  • lillegorenje
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Var gjorde du uppgraderingen? Kostnad?

<{POST_SNAPBACK}>

Uppgraderade i Linköping, Bild & Ljudservice efter Stefan Bäckmans post två sidor upp. Måste vara Sharp-auktoriserad verkstad som fått mjukvaru-uppgraderingen från Sharp. Kostar ingenting, förutom transporten dit. Men jag har för mig (min återförsäljare mumlade det i förbifarten) att 37-tummarna och uppåt kommer verkstaden och hämtar i hemmet. Bästa är att ringa verkstan och fråga.

Quote Stefan Bäckman
Nu finns den nya mjukvaran tillgänglig. Dock så måste apparaten in på verkstad för att uppgraderas.

De serviceverkstäder som för tillfället har tillgång till den nya mjukvaran är:

TOMI elektronik, 08-186170
Bild&Ljudservice 013-356250
TV-trim 031-847200

Postad 06 december 2006 - 08:54

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0
Hej.

Orkar inte läsa igenom alla sidor här (igen). Läste dem för ca 1 mån sen.
Undrar om nån kan berätta för mig hur jag kan koppla in min laptop till en GD9 för att visa HDTV?
Skall hem till föräldrarna i helgen (som precis har köpt en GD9) och testa lite hade jag tänkt mig.
Utgångar på min HP nw8440 är S-video, VGA. Jag har en docka också med mer utgångar som t.ex DVI, och ev en till som jag inte vet vad det är för utgång (har ingen manual till dockan).Visar hur den ser ut på bilden här.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  docka.JPG   654,94K   39 Antal nerladdningar

Redigerat av vilse, 06 december 2006 - 08:55.

Postad 06 december 2006 - 11:10

lillegorenje
  • lillegorenje
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Hej.

Undrar om nån kan berätta för mig hur jag kan koppla in min laptop till en GD9 för att visa HDTV?
Skall hem till föräldrarna i helgen (som precis har köpt en GD9) och testa lite hade jag tänkt mig.
Utgångar på min HP nw8440 är S-video, VGA. Jag har en docka också med mer utgångar som t.ex DVI, och ev en till som jag inte vet vad det är för utgång (har ingen manual till dockan).Visar hur den ser ut på bilden här.

<{POST_SNAPBACK}>

VGA.
Välj upplösningen 1360x768 eller 1366x768 till Sharpen på 60Hz. Du kan behöva ta bort en bock i rutan under display-egenskaperna gällande visa inte upplösningar som denna skärm inte klarar av eller liknande för att kunna välja dessa upplösningar. Kan vara struligt koppla laptop till LCD då grafikkortet och drivrutinerna inte alltid är de bästa. I sådana fall kan det hjälpa att använda Powerstrip. I värsta fall får du nöjda dig med att skicka 1024x768@60Hz till TVn.

Postad 06 december 2006 - 15:44

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0

Hej.

<{POST_SNAPBACK}>

VGA.
Välj upplösningen 1360x768 eller 1366x768 till Sharpen på 60Hz. Du kan behöva ta bort en bock i rutan under display-egenskaperna gällande visa inte upplösningar som denna skärm inte klarar av eller liknande för att kunna välja dessa upplösningar. Kan vara struligt koppla laptop till LCD då grafikkortet och drivrutinerna inte alltid är de bästa. I sådana fall kan det hjälpa att använda Powerstrip. I värsta fall får du nöjda dig med att skicka 1024x768@60Hz till TVn.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack.
Glömde fråga en sak till. Vilken kontakt är det in i TV:n som gäller?

Postad 06 december 2006 - 17:00

lillegorenje
  • lillegorenje
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Tack.

<{POST_SNAPBACK}>

VGA, ext 4 på min tv. Finns bara en den passar i.

Postad 06 december 2006 - 18:25

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0

Tack.

<{POST_SNAPBACK}>

VGA, ext 4 på min tv. Finns bara en den passar i.

<{POST_SNAPBACK}>

Så det är bara en vanlig monitorkabel (analog) som gäller då?

Postad 06 december 2006 - 18:30

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Yupp!

Postad 09 december 2006 - 14:49

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0
Hos föräldrarna nu. frågan är hur jag får in 1360 upplösningen i min laptop nu? Får bara igång 1024x768.

Postad 09 december 2006 - 20:40

lillegorenje
  • lillegorenje
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
prova powerstrip (du hittar det över google), där kan man ställa in lite fler upplösningar i många fall.

Postad 10 december 2006 - 13:48

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Hej, har ni sett att Hifi-klubben har sänkt priset på 37GD9E? Kostar nu 13990:-. (Tur att jag har en prisgaranti-försäkring, så att jag kan få tusenlappen i mellanskillnad från när jag köpte den…) :)

Bifogad fil  Bild_2.png   276,94K   37 Antal nerladdningar

Postad 10 december 2006 - 14:00

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Hej, har ni sett att Hifi-klubben har sänkt priset på 37GD9E? Kostar nu 13990:-. (Tur att jag har en prisgaranti-försäkring, så att jag kan få tusenlappen i mellanskillnad från när jag köpte den…)  :)

Bifogad fil  Bild_2.png   276,94K   37 Antal nerladdningar

<{POST_SNAPBACK}>

Vart tog du den försäkringen, på hifiklubben?

Postad 10 december 2006 - 20:06

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Nix, har en extratjänst på Swebank (som dom heter numera) som kallas för MER. Kostar lite extra, men innebär att man får en del extra service, bl.a. förlängd garanti och "prisskydd" som jag nu kan utnyttja. :)

Sorry alla, inte meningen att vara lite OT…

T

Postad 10 december 2006 - 20:19

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Nix, har en extratjänst på Swebank (som dom heter numera) som kallas för MER. Kostar lite extra, men innebär att man får en del extra service, bl.a. förlängd garanti och "prisskydd" som jag nu kan utnyttja. :)

Sorry alla, inte meningen att vara lite OT…

T

<{POST_SNAPBACK}>

Låter ju intressant!

Postad 12 december 2006 - 18:49

Unregistered38661
  • Unregistered38661
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Var och plockade upp en sånhär från elgiganten idag. Tänkte jag skulle köpa därifrån för att ha 30 dagars öppetköp och hinna utvärdera den lite.

Är nog ganska positivt överraskad då jag bara kört analog comhem signal än så länge. Ska fippla lite med inställningar o sånt senare och se om jag kan förbättra bilden nåt.

Postad 12 december 2006 - 19:08

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Var och plockade upp en sånhär från elgiganten idag. Tänkte jag skulle köpa därifrån för att ha 30 dagars öppetköp och hinna utvärdera den lite.

Är nog ganska positivt överraskad då jag bara kört analog comhem signal än så länge. Ska fippla lite med inställningar o sånt senare och se om jag kan förbättra bilden nåt.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad fick du betala för den hos Elgiganten? Dom finns ju inte med på Prisjakt, så det vore ju kul att veta eftersom den kostar mellan 13990:- (Hifi-klubben) och 16995:- (Tele-Mekano).

Jag är också positivt överraskad över min analoga bild (också comhem), och det var en stor anledning till att jag valde den TV:n. Det skiljer dock oerhört mycket mellan de olika sändningarna. Jag har sett allt från kassa serier på monokanalerna (dvs. 3:an, 5:an, 6:an, euro m.fl.) till en riktigt bra bild under en hockeymatch på SVT… Klart inte som HD-bilderna som man får demat i butikerna, men väl godkänt! Digitalt får komma senare. Dvd ser mycket bra ut, kanske lika bra som en hyfsad crt, men det är svårt att säga eftersom jag inte har kunnat kolla dom brevid varandra. ;)

T

Postad 13 december 2006 - 10:04

Unregistered38661
  • Unregistered38661
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Thomas S: Det var en GA8E jag köpte. Och jag gav 9200 men den kostade 9900. Får se om jag orkar lämna igen den för att spara 500:- pix genom att köpa den på nån nätshop.

Kör inställningarna som jag hittade här i tråden nånstans och tycker bilden är riktigt bra över analog. Ev att det svarta saknar en del detaljer. Testade slänga på dvd-spelaren via scart-rgb och det såg väl helt ok också (Fast and the furious). Ska köpa component kablar idag o testa o köra progressivt. Vet inte hur svårt det är att kalibrera med DVE men det får jag väl också pröva.

Men har ju som sagt 30 dars öppet köp så jag ska köra lite mer utvärdering men det viktigaste för mig är iaf justnu att det ska ge ok bild över analogt då jag inte tänker byta till digital-tv innan jag blir tvingad till det.

Men just nu lutar det iaf att jag behåller den.

Just nu kör jag den på medföljande stativ men funderar ev på att slänga upp den på väggen. Nån som har nåt tips på ett billigt väggfäste som inte bygger för mycket ut från väggen?

Kan en dyr antennkabel göra nån skillnad eller räcker det med den "vanliga" jag kör med idag?

/Per

Postad 13 december 2006 - 17:41

breakman
  • breakman
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Biltema har ett billigt väggfäste.
http://www.biltema.s...&iItemId=117997

Postad 14 december 2006 - 01:09

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5 641 inlägg
  • 0

Thomas S: Det var en GA8E jag köpte. Och jag gav 9200 men den kostade 9900. Får se om jag orkar lämna igen den för att spara 500:- pix genom att köpa den på nån nätshop.

Kör inställningarna som jag hittade här i tråden nånstans och tycker bilden är riktigt bra över analog. Ev att det svarta saknar en del detaljer. Testade slänga på dvd-spelaren via scart-rgb och det såg väl helt ok också (Fast and the furious). Ska köpa component kablar idag o testa o köra progressivt. Vet inte hur svårt det är att kalibrera med DVE men det får jag väl också pröva.

Men har ju som sagt 30 dars öppet köp så jag ska köra lite mer utvärdering men det viktigaste för mig är iaf justnu att det ska ge ok bild över analogt då jag inte tänker byta till digital-tv innan jag blir tvingad till det.

Men just nu lutar det iaf att jag behåller den.

Just nu kör jag den på medföljande stativ men funderar ev på att slänga upp den på väggen. Nån som har nåt tips på ett billigt väggfäste som inte bygger för mycket ut från väggen?

Kan en dyr antennkabel göra nån skillnad eller räcker det med den "vanliga" jag kör med idag?

/Per

<{POST_SNAPBACK}>

behövde köpa ny antennkabel ändå, så jag la 50kr till och fick denna

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=109280

Ingen jätteskillnad men tycker bilden lungnade ner sig lite :)

Som sagt prisskillnaden är ju inte så stor jämfört med en från tex clas ohlsson så du kan alltid prova. Jag kör analog tv ifrån comhem om du undrar :)

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.