Klipsch RF-62
Marantz SR4001
Supra Ply 3.4 5m
vad tror ni om detta som start för ett 5.1 system ?
tänkte köra en H/k AVR 245 först men tyckte inte om den alls i hopp med klipsch.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
92 relaterade trådar
Postad 13 March 2007 - 15:01
Jaha efter mycket velande och lyssnande så har jag bestämmt mig, Ska hämta följande i morron.
Klipsch RF-62 Marantz SR4001 Supra Ply 3.4 5m vad tror ni om detta som start för ett 5.1 system ? tänkte köra en H/k AVR 245 först men tyckte inte om den alls i hopp med klipsch. Postad 13 March 2007 - 15:52
Ja Golf3 jag ska se om jag får tid över så slänger jag väl in lite bilder.
Postad 13 March 2007 - 16:57
Är ju i princip det jag kör med Helt klart en bra start för ett 5.1-system MVH Flingan Postad 13 March 2007 - 19:05
Tja jag är inte så förvånad att H/K inte låter bra ljudmässigt för marantzen är ju bra mycket mer detaljrik i ljudet än H/K ..men annars är H/k en bra balans i ljudet om man vill köra 2-kanalt men bio mässigt är marantzen mycket bättre och ger en mer full biobild än H/K ...men det är min analys av det ..men jag är inte förvånad att fler tycker så när man börjar kollar lite djupare på grejerna hur det låter... att sitta och lyssna på en H/K och sen gå över till marantz är det skillnad på ...och sitter man och lyssnar till bio ljud ja då blir jag iaf förvånad hur mycket sämre H/K är i jämförelse med Yamaha. marantz, pioneer, primare, rotel, Denon, osv... iaf när det gäller bio delen...
men det är ju jag det....... mvh Klubb-ordf Postad 13 March 2007 - 19:13
"...och sitter man och lyssnar till bio ljud ja då blir jag iaf förvånad hur mycket sämre H/K är i jämförelse med Yamaha"...
neeeeej inte starta upp den diskussionen en gång till ! ta tillbaka innan jag vaknar igen Postad 13 March 2007 - 19:34
Jag har lyssnat på Rf62 med både Marantzen och H/K, och ja håller med Golf Marantzen är mer detaljrik och jag gillar ljudet bättre men detta är ju vad jag tycker. Har 4001 tillräkligt med kräm för att driva ett 5.1 system med matchand högtalare till RF62 eller bör man gå upp till 5001:an ? Pengar är ju så klart ett problem men man vill ju inte köpa något man inte kommer bli nöjd med i slutänden då väntar jag häldre en månad extra. Postad 13 March 2007 - 21:21
hmmm...ja den debbaten har vi haft men detta är vad jag tycker vilket du vet oxå....så ta tillbaka det gör jag inte...men jag specifierar oxå att det handlar om BIO delen och där är yamaha och marantz, Denon och dom andra som jag nämner bättre iaf till klipsch , så.... 2 kanalt är H/K specefikt bra faktiskt och det har jag sagt flera gånger innan oxå... ..men det är mitt tycke och det står jag för ..sen att inte andra håller med mej ..det respekterar jag... mvh Klubb.ordf. Postad 14 March 2007 - 00:22
Kolla på ett par andra högtalarkablar är mitt tips Postad 14 March 2007 - 00:24
HK är allmänt rätt dåliga på toppen(Ialf de billigare modellerna) medan marantz är rätt bra där så påverkade säkert ditt omdöme. Tycker Klipsch behöver förstärkare som fixar topparna bra då de lät kan bli otrevliga där annars, därav tycker jag inte du ska välja supra ply 3.4 för den är för ljus och vass enligt mig Redigerat av Unregisterede74beff4, 14 March 2007 - 00:26. Postad 14 March 2007 - 01:07
Japp håller med dig helt celander .... mvh Klubb.ordf Postad 14 March 2007 - 08:43
ok har ni några andra tips på kabalar som skulle passa bra ? runt 80-120kr metern
Celander- Om ja fattar sig rätt så tycker du Marantzen är ett bättre val ? Redigerat av SijmoN, 14 March 2007 - 08:45. Postad 14 March 2007 - 09:39
Ja marantz 4001 hade jag valt framför de HK som finns i den prisklassen.
Vad det gäller kablar hade jag kollat på begagnat marknaden tex www.hifimagasinet.com där finns det mycket högtalarkablar till salu. Jag tycker audioquest låter skitbra med klipsch, men de låter iofs bra med de flesta högtalare Vill du absolut köpa nytt och du ska ligga i den prisklassen säljer www.hifihuset.se Audioquest type 4 för 80kr /m. Men som sagt du får mycket mer för pengarna om du köper begagnat. Jag hade satsat på en kabel som var färdigterminerad från fabrik med. *edit* Köpte förresten Audioquest Cobalt 2 färdigterminerad med spadar igår från hifimagasinet. De låter mycket bättre än supran på alla bitar. Redigerat av Unregisterede74beff4, 14 March 2007 - 09:40. Postad 15 March 2007 - 00:09
Jag har fortfarande inte köpt ny förstärkare till min F3/C3/S3/Sub 12 combo, men har efter mycket funderingar riktat in mig mot marantz! Jag har hittills lyssnat på 7001 och 5001, men eg. ligger 4001:an närmare min budget. Jag blev förvånad över att 5001:an kändes så "stark" när jag hörde den, säljaren sa att troligen utan problem även skulle kunna köra 4001 med mina högtalare. Det skiljer ju ändå några tusen mellan 7001 och 5001! Jag hade tänkt att bi-ampa frontarna, men funkar det bra vanligt så blir det en Marantz 4001...jag ska se över finanserna och ta med mig f3 orna till butiken och testa hur det funkar! Efter det kan det nog bli lite bilder i galleriet
/Baggy Postad 15 March 2007 - 00:17
jag kan inte se några problem att driva dom med 4001 alls utan den räcker väl...och bi-ampa är ingen dum idde heller...gör en del åt ljudet oxå så .... kör på
F3 ...hur upplever du dom nu efter ett tag.... djupare bas än innan?... mvh Klubb-ordf Postad 15 March 2007 - 00:21
Baggy....är det den gamla versionen av 12 eller den nya??...
Ser verkligen framåt med bilder...alltid kul att se vad andra har hemma och hur det står uppställt.... mvh Klubb-ordf. Postad 15 March 2007 - 00:41
Den aktuella synergy sub 12 är det jag har! http://www.klipsch.c...rgy-sub-12.aspx
Jo, nog är basen liten bättre, men mitt problem är ju min stackars ultragamla pioneer reciver! När jag spelar låg volym låter basen bra, men om jag vill dra på lite så blir ljudet högre men basen försvinner, så det är hög tid att den gamle får pensioneras! Postad 15 March 2007 - 00:47
Bi-ampa då måste jag ha 5001, men som sagt om 4001 funkar bra vanligt så blir det en sån.....ska jag ha en 5001 då kommer det ta längre tid innan jag kan köpa den och just nu känns det verkligen som om mina nya klipschar inte kommer till rätta!
(Nu varande är Pioneer vsx-d3s importad från usa typ 96 eller nått) Redigerat av baggy, 15 March 2007 - 00:48. Postad 15 March 2007 - 00:47
Baggy.. Kan man inte Bi-ampa på 4001 utan bara på 5001 och uppåt?
i sånna fall så blev jag lurad av säljaren igår Btw. Va inne och hämtade mina RF-62:or och Marantzen igår så nu blir det lite pill i helgen. Tog även erat råd om att skita i Supra och gå på AudioQuest istället. Dom hade tyvär inte nån hemma just nu men fick låna andra kablar tills dom kom hem. Postad 15 March 2007 - 00:51
ja du har en poäng där celander....supran är Ok ..men när man testar andra kablar så blir det genast bättre ....framför allt om man går upp ett snäpp i prisklassen oxå ...märkligt detta att det ska skilja så markant mellan kablarna...jag hade alltid den inställningen att bara det är en kraftig kabel och välterminerad så ska det räcka?..men jag får erkänna att så enkelt är det inte .... utan det märks att en färdigterminerad kabel från ett lite dyrare sortiment fungerar bättre... ljudet förändras i klipschen väldigt märkbart....och detta blev tydligt när bi-wiring från viablue kom på plats...oxå då blev förändringen väldigt påtaglig .... men har även bytt från supra y-link till viablue och igen så händer det något med ljudet...istället för den ljusa tonen så träder en lite mörkare bas fram.... i subben!!
OCH säkringen fungerar otroligt bra...det märks inte minst genom hur bra den är tillverkad och hur den är tillverkad ...ingen glassäkring här utan riktiga koppar ledare genom den som ser till. att all ström kommer in utan "hinder" och iom så så får steget den pusch framåt som i sin tur ger ett bättre resultat i resten av grejerna ...så underskatta inte teknik utan att pröva ....för det finns små saker som fungerar otroligt bra och behöver inte vara konstigt utan allt har sin förklaring...precis som med kablar...så ändrar man så det ska låta bättre !..lika dant här med säkringen ..en bättre säkring än den som satt där innan ger ett bättre resultat....allt har att göra med vad man ger den teknik som sitter där innan för chans att verka fullt ut...i RW-10 så tog den ett litet skutt framåt och en betydligt mer .fast och torrare ,bestämd bas inget fladder alls...och inget rumlande i basen utan den låter när den ska göra och inget mer... Nu har jag ju RF-63 och dom går lågt ner i bas skalan ..vilket har gjort att jag har subben på lägsta av allt ink crossovern ligger på 40db så den ta endast den bas under detta resten sköter frontarna med råge och i vissa fall så stänger jag t.om av subben för den behövs inte i mellanåt och detta är mest vid musiklyssning som detta är aktuellt...vid film så är den med hela tiden...... jag måste erkänna att jag är nyfiken på hur RC-62 skulle låta här hemma..hmmmm.. fet center ..hehe mvh klubb-ordf. Postad 15 March 2007 - 00:52
Så har då jag förstått det, tyckte att det lät så på säljaren jag pratade med! 4001 har ju inte zon2 jag trodde att det hängde ihop med den funktionen. För att få ut "samma" ljud ... Om det går blir jag överlycklig, men jag "tror" inte det. /baggy (fast jag kanske bara går runt och tror) Postad 15 March 2007 - 00:55
Ok baggy ...
Hoppas att du tar 5001 då...verkar vara en bra ide att sätta till det där lilla extra ändå.... mvh.klubb-ordf. Postad 15 March 2007 - 01:03
Hmmm...baggy jag personligen tycker att det är värt mödan både i framtiden och nu att skaffa 5001 isf...för då blir du inte missnöjd om du vill bi-ampa det....eller atyt den inte "räcker till" ...
men det är vad jag tycker....inget lätt beslut ska erkännas ...så jag förstår dig attg du vill ha en uppgradering nu...... mvh klubb-ordf Postad 15 March 2007 - 01:15
Pengar dessa pengar, ett alternativ jag funderat på är en beg. sr 7500 kostar lika mycket som en ny 4001 men kan bi-ampas och har den "större" looken. Samtidigt har jag läst på nått forum här att 4001 skulle låta bättre än t.ex. sr5600 kanske gäller fler av den "gamla" linjen.... Det blir nog bra hur det än blir! Men sijmon kan du kika det där med bi-amp på 4001? /baggy
Postad 15 March 2007 - 01:36
Baggy, det ska ja göra de kan du lite på och man inte kan de så kommer de bli ett ###### liv
Postad 15 March 2007 - 15:35
Nu har jag slängt upp lite bilder som jag har i mitt galleri.
Så att ni ser mina Klipsch B3. Postad 15 March 2007 - 16:27
du menar bi-wire? Bi-ampa är när man kör från 2 olika slutsteg A/B på en reciever är samma slutsteg Postad 15 March 2007 - 17:35
Nä bi-amp är det dom pratar om. Du kan använda det sjätte och sjunde slutsteget till frontarna om du enbart kör 5.1
MVH Flingan Postad 15 March 2007 - 17:46
men ofta man vill lira 7 channel stereo, stereo är 2 kanals, men vill ju kunna köra i de rena 2 kanalslägerna och då kommer det endast ljud från front kanalerna Postad 15 March 2007 - 18:20
Vem har snackat om 2 kanaligt ? ja trodde vi snackade 5.1 Redigerat av SijmoN, 15 March 2007 - 18:20. Postad 15 March 2007 - 19:06
Vad menar du? Det är väl ingen som sagt ngt om att lira 7 channel stereo? Bara att han ville bi-ampa sina frontar med receivern, då använder man det sjätte och sjunde slutsteget på receivern till frontarna. Så får dom mer kräm, både när man spelar 2-kanal och 5.1. MVH Flingan Postad 15 March 2007 - 21:01
Som jag har förstått det så borde de gå att bi-ampa även i stereo.
Det är väl zon2 som ger möjligheten till att göra på det viset. Du kan väl välja vad som ska spelas i de "extra" kanalerna. Om man då vill spela samma stereo ljud som de vanliga frontkanalerna även i dessa så...borde det väl gå? Fast det känns som vi är många som tror och få som vet Postad 15 March 2007 - 22:01
Trevligt med dom högtalarna hollyman....en bra början och lite inspelningstid nu oxå...så där en 250 tim drygt innan konan släpper till...
dom är rejälla dom b3 ska bli intressant att höra vad du tycker om ljudet sen..... lycka till mvh Klubb-ordf Postad 15 March 2007 - 22:20
Hmm..jag får intrycket av att ni krånglar till det, måste ju vara bättre att göra en riktig bi-wiring istället från a utgångarna då jobbar ju resten av slusteget bättre ...att sen blanda in zon 2 för att köra front tar med vet jag inte hur bra det blir .... för övrigt så har väl zon2 en begränsning ....att man endast kan köra analogt på zon2 utgångarna ...
Har man 7 högtalare så kan man koppla in alla 7 utgångarna i a läget.... jag kan ju t.om simulera 7.1 i ett 5.1 system genom en enkel inställning i recivern.... men att hålla på att dra från olika källor till samma högtalare ser jag ingen vinst med alls...men jag har inte testat det så...jag är osäker här ... zon2 använder inte ens jag ..det belastar systemet ännu mer i onödan .... Bi-amp är ju när man kopplar in ett slusteg till ett par högtalare och slusteget får driva dom själv och underlättar för recivern el stärkaren att driva det andra.. Bi -wiring är ju närman kopplar fler kablar till samma högtalare från samma utgång och på det sättet dubblar effekten till högtalaren...samma tanke som med att man kopplar en Y-link till subben man dubblar effekten till subben. mvh Klubb-ordf Postad 15 March 2007 - 22:31
Vem är det som krånglar till det?
Har man ett 5.1 system och en 7.1 receiver där möjlighet finns att bi-ampa slutsteg 6 och 7, så kan man alltså bi-ampa frontarna. Det innebär att man har två slutsteg till varje högtalare, det är det som innebär bi-amp. Detta är klart bättre än enbart bi-wire från ett slutsteg. Sen kan man även använda zon2, men det är ju ngt annat. Man dubblar inte någon effekt när man bi-wirar, det enda man gör är att man låter signalerna gå i separata kablar, en för diskant och en för mellanreg/bas, vilket ibland kan lyfta ljudet lite. Om man återgår till frågan om Marantz så tror jag enbart det är SR5001 som går att bi-ampa. Men som någon skrev innan, det är många som tror..hehe
Japp, det kan man. MVH Flingan Redigerat av Flingan, 15 March 2007 - 22:33. Postad 15 March 2007 - 23:17
Japp flingan har rätt, bi-amp är när man 2slutsteg till samma front, tex en nad c272 till varje front högtalare.
Jag trodde inte det gick köra stereo lägerna med kanal 6 och 7 igång samtidigt, Men har inbte så bra koll på marants funktioner tog det mest förgivet. I vissa recievers brukar också slutsteg 6 och 7 ha sämre kvalite i frontkanalerna. Vet inte hur det är med marantz modeller där Postad 15 March 2007 - 23:40
Det blev en massa inlägg i forumet och det är kul när det händer lite
Snart kommer det en ny yamaha också rx-v661, på den var det utskrivet bi-amp på baksidan. http://www.yamaha.co.../BP_RX-V661.jpg Men jag känner igen nått om bara analogt via zon2....men det där med zon2 ihop med bi-amp var kanske bara jag som rörde till. /Baggy Postad 16 March 2007 - 02:18
jaja...ok så hade jag lite fel där ok...så jag är rättad...bra.
jag tro ändå att en bi-wiring räcker bra för ett bra ljud så ... mvh Klubb-ordf. Postad 16 March 2007 - 02:23
Ja det där ser bra mycket bättre ut i baksidan ..mer utrymme för högtalar kablar...bättre placering av utgångarna än vad jag har ...jag tycker jag har det jäkligt trångt i baksidan ...
men en sak jag inte fattar varför yamaha envisas med är nätkontakten....man kunde ju iaf ha en riktig nät brunn...men icke... mvh Klubb-ordf Postad 16 March 2007 - 09:48
Mm jag håller på att spela in dom så att dom får den rätta ljudkaraktären.
Men 250 timmar låter rätt mycket för ett par 6.5tums element. Jag kommer nog att skriva några rader vad jag tycker efter att dom är inspelade. Postad 17 March 2007 - 02:15
ja det låter mycket men detta är en ganska bra siffra ändå...det tar tid för aluminium konan att släppa ordentligt...lätt att tro att den är färdig men sen släpper det lite till helt plötsligt så...200- 250 är en siffra nära sanningen...ta bara mina RF-63 med 3 st 6½ tums så är dom långt från inspelade ännu...och då har dom gått i c:a 200 tim drygt ..sedan dec förra året.... Det talas om siffror upp till 1200 tim för mina t.om om man ska tro High.F...så...det kan ta Låååång tid.... mvh Klubb-ordf Postad 17 March 2007 - 12:35
Mmm okej.
Såg att det folk är sugna på att se högtalarna utan skydd också. Det kommer jag att fixa vid ett senare tillfälle. Men hur mycket vågar man kräma på med klipscharna tills dom är inspelade? Dom första 24 timmarna spelade jag jätte lugnt men det skadar väl inte med lite motion för högtalarna ibland? Postad 17 March 2007 - 15:38
Ne du kan kräma på lite. Jag körde lite lugnare i början med. Men nu när de gått ett tag kan du dra på lite behöver ju inte vara paryvolym. Men jag har hört att det inte spelar så stor roll, Men har pratat med på klipsch de rekommenderade att ta det lite lugnare första 100timmarna för att diskanten låter bättre sen än om man drar järnet från början
Postad 18 March 2007 - 00:11
Nu finns det lite bilder i mitt galleri på min senaste inköp. Är inte så bra på att ta bilder och kameran suger men dom får duga tillsvidare.
/ SijmoN Postad 18 March 2007 - 01:06
Mmm fint SijmoN men jag väntar med att sätta betyg & sånt tills allt är klart så att det inte blir ett orättvist omdöme.
Mmm celander jag har tagit det väldigt lugnt ibörjan spelat jätte låg musik över en natt & haft stereon på under dagarna på jätte låg volym då jag inte varit hemma. Sen räcker det också med att man har förstärkaren på så att det kommer ström till högtalarna. Men det är alltid nyttigt med motion också. Sen så har jag inte vågat dra på så mycket knappt hälften av volymen på förstärkaren efterssom att jag misstänker att den är rätt så kraftig. 100 timmar har jag nog spelat in den så att den fått det där lite större & mörkare ljudet. Sist jag drog på lite knappt hälften på volymen då jag skulle spela för en polare så gick automatsäkringen minst 3 gånger under tiden jag spelade vilket inte var så lyckat. Klipsch B3 är ju inte så specielt krävande för förstärkaren. Postad 18 March 2007 - 01:37
ojoj...Hollyman...det var som attans.? jisses..nej dom är inte krävande alls..vilket är ju klipsch känne tecken om något...hmmm ..ska väl ligga på 96db känslighet va...?
hmmm...en sak kan vara viktig när man håller på med el..att man sprider ut var i rummet man tar in ström till grejerna för MAN kan överbelasta 1 kontakt om det sitter för mycket grejer på den ... för ofta sitter det ju 1st 10 amp säkring till vanliga rum (i bland 16 men det är ovanligt) ...bra att ha ett riktig nät list så man sprider ut mer av kontakter samt får en stabil och säker fas i grejerna..för en som är medlem här har just råkat ut för en el-brand i nätlisten och det var tur att han hade en riktig sådan annars hade det slutat ännu värre.... för elendet stannade vid nät listen nämligen som slog av all ström till grejerna... och tur det för annars hade han inte haft något att lyssna på mer. bara en tanke ...det behöver ju inte vara så i detta fall..men tål att kollas kanske.. ha det mvh klubb-ordf Postad 18 March 2007 - 01:41
Trevligt sijmoN sätter betyg lite senare jag med...men det ser bra ut...grattis till grejerna ..nu blir det mycket lyssna..hehe
mvh klubb-ordf Postad 18 March 2007 - 12:53
vet inte om jag missförstått, Men man ska kunna köra en hel anläggnign på 1 uttag ur vägen med hjälp av grendosa bara, Så gör jag och det blir ingen skillnad i belastning om du använder kontakterna över den grendosan går till också. Postad 18 March 2007 - 13:38
Ja man ska kunna göra detta via en grendosa ..men jag vet vid ett par tillfällen så hade jag dåligt med kontakter i ett rum och fick ta allt från ett utag...och detta var i regel gamla lägen från 50-60-70 talet som tydligen är lite underdimotionerande kablar i dessa lägheter och löser ut automat säkringen...men i nyare ska detta inte var några problem..men detta med el är lurigt för ibland blir man förvånad hur känsligt detta kan vara....
mvh Klubb-ordf Postad 18 March 2007 - 15:11
jupp, i gamla lägenheter kanske men det ska inte behövas i reletativt nya installtioner
Postad 19 March 2007 - 16:08
Golf3 jag tror att du är inne på rätt spår.
Jag misstänker att det är nåt slarvbygge från 60talet där dom verkar ha dålig elanslutning. Jag tror att det är en gammal lägenhet därför är det dåliga anslutningar. Jag ska försöka att hitta nån bättre studentbostad till hösten där dom har bättre anslutningar så att man slipper sånt där. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |