Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkalibrering

3789 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blåfilterglasögon) (Övrigt) 0 (0) Inga priser
Samsung LE37S86BD (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Calibrite i1Display 2 (Hårdvarukalibratorer) 1 7 (4) Inga priser
Spears & Munsil HD Benchmark - 2nd Edition (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT50Y (TV) 9 9,2 (34) Inga priser
LG 47LS560T (TV) 7 7,38 (12) Inga priser
Andersson LED6581FDC PVR (TV) 3 (0) Inga priser
LG 55LA965W (TV) 9 9,25 (19) Inga priser
Samsung UE40J6275 (TV) 1 7 (1) Inga priser
Samsung QLED QE65Q60R 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 4 7,33 (5) Inga priser
Samsung 65" The Frame 4K QLED TV TQ65LS03DAUXXC (TV) 9 6,75 (3) 12 990:-
41 relaterade trådar
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 4 år sedan
En "OK" 65"-75" för 10k? (6 inlägg) 4 år sedan
Köpråd Philips 65PUS7354/12 Eller Samsung QE65Q60RATXXC (2 inlägg) 5 år sedan
Panasonic Plasma 2012 (5449 inlägg) 5 år sedan
QE65Q60R eller QE65Q6FN (9 inlägg) 6 år sedan
LG 55LA965W erfarenheter? (58 inlägg) 7 år sedan
Koppa in en Samsung UBD-K8500 i min LG 55LA965W och få 4K (4 inlägg) 7 år sedan
Nyheter 2015 (202 inlägg) 8 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 9 år sedan
Har inte LG 55LA965W ARC?? (10 inlägg) 9 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 9 år sedan
CCFL eller LED (1 inlägg) 9 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 9 år sedan
Spears & Munsil High Definition Benchmark 2nd Edition (11 inlägg) 9 år sedan
Inställningar för LG 55LA965W? (8 inlägg) 9 år sedan
Vilken inställning för sport? (27 inlägg) 10 år sedan
Bättre TV än tx-p55vt50? (1 inlägg) 10 år sedan
Epson lanserar nya projektorer (1011 inlägg) 10 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 10 år sedan
Input lag - varning, LG 4K (9 inlägg) 10 år sedan
LG 55LB671V eller 55LA860w ? (5 inlägg) 10 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 11 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 11 år sedan
Andersson LED6581FDC (7 inlägg) 12 år sedan
LG 47LS560T Ljusläckage. (3 inlägg) 12 år sedan
HDMI in i TV, Optisk ut, surround? (4 inlägg) 12 år sedan
LG 47LS560T - Billig men ej så populär "led" tv? (25 inlägg) 12 år sedan
Ni som har en PS64E8005 är ni nöjda? (22 inlägg) 12 år sedan
Vad är skillnaden mellan LG 47LS560T VS LG 47LS5600? (4 inlägg) 12 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 12 år sedan
LG LED-TV 47LS5600 är den bra? (6 inlägg) 12 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 12 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 13 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 14 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 14 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 14 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 15 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg) 15 år sedan
Samsung LE-37S86BDX (10 inlägg) 16 år sedan
Vilken tv < 10000 kr (32 inlägg) 17 år sedan
problem: x264 från dator till tv (3 inlägg) 17 år sedan

Postad 24 oktober 2008 - 15:46

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1 488 inlägg
  • 0

typ såhär?

Postad bild

:)

Haha! Det är första gången jag ser de där rosa elefanterna, som det talats så mycket om på det här forumet...

Postad 24 oktober 2008 - 18:37

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0

Visst är det så. Har man väl lärt sig hur en kalibrerad bild ser ut så tycker mog de allra flesta att det också är likvärdigt med den bästa bilden, men syftet med kalibrering är inte bästa bild, utan korrekt bild, som du redan vet. ;)

Sen är det ju vissa delar av kalibrering som tveklöst ger objektivt bättre bild, så som korrekt inställning av svartnivå, vitnivå, bästa gammaegenskaper för miljön mar tittar i, en korrekt gråskala som förhoppningsvis trackar linjärt.

PS Håller också med om att kalibrering ger en normalisering över allt källmaterial, men ibland är man dock tvungen att frångå standard för att stå ut när det är helt åt helsike. En grej med Pioneers ISF minnen i deras plasmor som jag inte gillar, det att de är låsta efter kalibrering. DS

Hmmm... Jag vet inte om jag håller med (men jag kanske inte hajjar vad du menar iofs), för mig hade "korrekt" varit ointressant om det inte medförde "bra". Har svårt att förstå att syftet med standards inom bildåtergivning inte i slutändan faktiskt syftar till att uppnå "bra", vad skulle annars meningen med standard/korrekt vara? :(
Men... Jag kanske inte förstår hur du menar riktigt...

Postad 25 oktober 2008 - 11:50

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Hmmm... Jag vet inte om jag håller med (men jag kanske inte hajjar vad du menar iofs), för mig hade "korrekt" varit ointressant om det inte medförde "bra". Har svårt att förstå att syftet med standards inom bildåtergivning inte i slutändan faktiskt syftar till att uppnå "bra", vad skulle annars meningen med standard/korrekt vara? :(
Men... Jag kanske inte förstår hur du menar riktigt...

Vi talar säkert förbi varandra. Bra är ett subjektivt mått på något och det finns säkerligen de som aldrig kommer att subjektivt tycka att en kalibrerad bild är bra. De önkar kanske mer mättade färger, en annorlunda blå nyans, mer detaljer i skugga oavsett svartnivå, etc.

Korrekt är objektivt och förhåller sig till en referens. Har man studerat vad som utgör en god bildkvalité och vad kalibrering innebär så kommer nog de flesta att också tycka att kalibrerat = korrekt = bra. En standard är dock inget absolut, det är helt enkelt resultatet av ett arbete som några personer gjort, men det är inte alls likvärdigt med att den standarden är de facto "bäst". Eftersom standarden dock alltid används för att producera så har man bara den/dem att använda sig av för en korrekt återgivning av bilden man ser.

Sen har du helt rätt i att kalibrerat aldrig ska innebära dålig bild. Blir det resultatet så är det nog en dålig kalibrerare som inte vet vad han/hos håller på med, men, detta till trots, subjektivt kan man föredra en bild som inte följer standard. ;)

Det var vad jag menade.

Postad 25 oktober 2008 - 11:58

DrSodomon
  • DrSodomon
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Hur vet man vad som är korrekt ur sitt personliga perspektiv? Naturligtvis skall man ju ställa in bilden så att man inte får ont i kroppen närm man tittar på den :( . Vad jag menade var att man ställer in sin TV efter givna referenser ... som kalibrereing innebär. Därefter återger TVn material utan distortion (så som det blev inspelat). För mig är det rättframt och utan religiösa aspekter. Naturligtvis ger olika utrustning olika förutsättningar för detta och visst, pengar är ofta korrelerat med förbättrade prestanda och möjligheter.

Redigerat av DrSodomon, 25 oktober 2008 - 13:22.

Postad 25 oktober 2008 - 12:42

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0
Video och film är en del i ett masskommunikationssystem - det är därför inte "personligt" i det avseendet att man låter reproduktionen (uppspelningen) avgöra, utan det är i produktionsfasen som vad som är "korrekt" bestämms.

Sedan får du ju naturligtvis kika på film hursomhelst, det finns ju inte (ännu) i straffbalken någon efterföljd att ha en okalibrerad display - däremot är det ju så att man förlorar ganska mycket i avseende till upplevelsen om man kör okalibrerat.

mvh

/Pär

Postad 25 oktober 2008 - 13:19

DrSodomon
  • DrSodomon
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Video och film är en del i ett masskommunikationssystem - det är därför inte "personligt" i det avseendet att man låter reproduktionen (uppspelningen) avgöra, utan det är i produktionsfasen som vad som är "korrekt" bestämms.

Sedan får du ju naturligtvis kika på film hursomhelst, det finns ju inte (ännu) i straffbalken någon efterföljd att ha en okalibrerad display - däremot är det ju så att man förlorar ganska mycket i avseende till upplevelsen om man kör okalibrerat.

mvh

/Pär

:huh: Heheheh ... det är inte förbjudet än, men snart är Mona vid makten ... hon som ville förbjuda det våldsamma spelet Barbarian

Postad 26 oktober 2008 - 15:43

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2 926 inlägg
  • 0
Tjenare!

Orkar inte läsa igenom hela tråden för att få reda på det här så jag skriver det lite snabbt.

Jag har tänkt att införskaffa mig DVE (Digital Video Essentials). Kan jag använda mig av DVD-versionen i min Bluray-spelare? Eller måste jag skaffa mig bluray-skivan?

Jag har även en HD DVD-spelare till datorn (Xbox 360-addon). Jag kollar på film genom den till projektorn, är det bara att sätta i en HD DVD-skiva med DVE då eller?

Skulle vara såååå enkelt att bara använda DVD-versionen.

Mvh

Postad 26 oktober 2008 - 16:41

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Japp, då har jag testat med filtret. ;)
Har för mig att det heter 40CC Red eller ngt liknande, var ett tag se'n jag köpte det.

Och jo, det påverkar primärerna en del faktiskt.

Beskrivning av testet:

Projektorn är en BenQ W9000 med ca 800 h på lampan.
Först visar jag primärerna här, så som den är kalibrerad, saturation på RED är 50 (max).
(Notera att jag här har använt DVE WMV HD-filer via en Tvix för att testet skulle gå fort, vill bestämt minnas att cyan och blå låg bättre till när jag kalibrerade efter DVE HD DVD, :D ).
Nåväl, utgångsgrafen ser ni på bild 1.

Sedan drog jag ned saturation på RED till 40, vilket ger en klart synbart blekare röd, bild 2.

Bild 3 visar primärerna med rödfiltret monterat på. Bättre röd primär och sämre övriga. :lol: Men om övriga hade varit översaturerade och röd ngt under så hade det kanske kunnat funka i detta exempel. :rolleyes:

Noteras bör dock att output:en vid 100 white field sjönk från ca 34 cd/m2 till ca 19 cd/m2! :o :D
Så metoden är inte helt optimal. :)

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 26 oktober 2008 - 16:44.

Postad 26 oktober 2008 - 16:53

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Aha, ang. cyan och blå så ligger de betydligt bättre till då man mäter vid 75%, vilket också är den nivå jag har använt vid kalibrering. Se bilden i detta inlägg, också med WMV-testmönster från en Tvix. Däremot ser jag där att magenta ligger ngt sämre till.
Förutsatt att min Eye1Pro är någorlunda okänslig för vinklar så är denna projje inte helt konsekvent med tonerna mellan olika nivåer. :lol:
Har alltså använt 100% nivåer i testet ovan. ;) Glömde nästan skriva det... :rolleyes:

Edit: Cyan kan iofs ligga fel eftersom jag vid 100 vit ligger en bit från D65 vilket jag ser nu. Enligt den sparade kalibreringen så ligger jag där på dE 2.5 ca. Men i första CIE-diagrammet i testet ovan så ser det ut att vara mer... Jaja... Nu var det ju inte detta som det handlade om iofs. :D

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 26 oktober 2008 - 17:04.

Postad 26 oktober 2008 - 18:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Grejt Arioch. ;)

Hmm, men frågan var ju om du kunde gå utanför projjens fysiska max?

Genom att sänka mättnaden så har du adderat en dos cyan (bild 2), filtrer du sedan bort lite cyan (med CC40R) så är det inte så konstigt att mättaden ökar igen (bild 3).

Antar att du inte återställde vitbalansen efter du satte på filtret, det borde väl få alla punkter (utom röd) att gå åt rätt håll igen (plus att vitnivån kommer stiga igen. inte till 34 då CC40 ju är ett rätt fett filter iofs...vill minnas att jag labba med CC15Y och liknande, fega lite :D).

edit: Poängen med CC-filter, om nån undra/glömt bort, var ju annars att öka omfånget (onoff kontrasten). De flesta projjar har röd som dess svagaste färg medans det finns gott om blått och grönt ljus...till ingen nytta. Tar man bort hela eller delar av överskottet var tanken att man nästan skulle ligga på samma max output som tidigare (nästan, idealiska filter finns nog inte) samtidigt som botten fick sig en rejäl filtrering. Dvs svartnivån skulle sänkas mkt mer än vitnivån => högre onoff. När jag labba med det så fick det dock rätt stor påverkan på simultankontrasten - hur stor del av detta som var pacmans flottiga fingrar är ännu inte utrett.... :lol:

Redigerat av pacman, 26 oktober 2008 - 18:53.

Postad 26 oktober 2008 - 20:02

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Kan testa o se om det går att komma utanför, anledningen till att jag inte gjorde det var att det blir jägarns svårt att se ifall det händer så mkt, med tanke på hur nära "människosynomfångets" kant den röda ligger. Och sannolikt så kommer det väl inte att hända sådär förfärligt mkt eftersom filtret (sannolikt) ligger ganska nära sRGB/REC709:s röd.
Så - om det inte blir ngn skillnad, så kan det lika gärna betyda att det liksom inte finns mer rött att hämta ur filtret. ;)
Men visst kan jag prova... :D
Och ja, output:en skulle såklart ökat en del ifall jag hade fläskat på med mer grönt och blått för att balansera det vita.

Har FÖR mig att detta filter rekommenderades just till TX100 av folk som visste mer. :lol: På den tiden hade jag varken utrustning eller kunskap för att kolla vad som egentligen hände.

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 26 oktober 2008 - 20:03.

Postad 28 oktober 2008 - 11:27

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0

Hur vet man vad som är korrekt ur sitt personliga perspektiv? Naturligtvis skall man ju ställa in bilden så att man inte får ont i kroppen närm man tittar på den :) . Vad jag menade var att man ställer in sin TV efter givna referenser ... som kalibrereing innebär. Därefter återger TVn material utan distortion (så som det blev inspelat). För mig är det rättframt och utan religiösa aspekter. Naturligtvis ger olika utrustning olika förutsättningar för detta och visst, pengar är ofta korrelerat med förbättrade prestanda och möjligheter.

Ganska svår fråga du ställer på ett sätt...

Men på ett annat sätt så lever iaf jag i den tron att om man har:

1) En relativt kompetent display.
2) Kalibrerat den så att den ligger så nära standard som den kan komma.

...så kommer man att uppleva en jämnhet i kvalitet (som ett generellt begrepp) mellan olika typer av material som gör att man sällan tänker att det ena eller det andra ser mer eller mindre trovärdigt/bra/realistiskt/smakfullt etc. ut.
Jämför med musikåtergivning; Senaste rave-hit:en (finns rave fortfarande? jag är över 40 ;) :P ) kanske låter enormt bra med +10 på bas och subben jobbandes till max och med allt annat än en rak frekvenskurva, medan man när man med samma inställningar lyssnar på ett stycke klassisk musik tycker att det låter enormt konstigt och att massor av harmonier m.m. dränks av den tunga basen.
Har man däremot en mer balanserad återgivning så kanske rave-musiken låter helt ok (fast inte kanske riktigt med party-/discotryck) och så gör även det klassiska stycket.

Alltid svårt med jämförelser, men jag har just nu svårt att komma på ngn bättre jämförelse. :blink:

OCH jag lever också i tron att om man har den där kompetenta displayen och den är bra kalibrerad, så kommer faktiskt de allra flesta att tycka att det ser himla "bra" ut. :lol:

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 28 oktober 2008 - 11:29.

Postad 04 november 2008 - 09:11

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Vid justering (så gott det går) av färgbalansen med i regel det "simpla" color reglaget, så kan man ju använda blåfiltret för att få en liten delindikation, och vissa projektorer erbjuder ju även ett "Blue Only" läge, vilket ju verkar praktiskt.

Dock har jag upptäckt att jag får visuellt lite olika resultat om jag använder blåfiltret, kontra "Blue Only" i displayen.

Vad kan detta bero på?

Vilken "Blue Only" modus är den rätta (om vi förutsätter att instrumentmätning inte kan göras för att defakto bekräfta vad som sker)?

En annan fråga:
Hur viktigt anser ni det är att en display visar BTB och WTW?

Fredrik
representerar InFocus i Norden
ISF certifierad

Postad 04 november 2008 - 11:03

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Vid justering (så gott det går) av färgbalansen med i regel det "simpla" color reglaget, så kan man ju använda blåfiltret för att få en liten delindikation, och vissa projektorer erbjuder ju även ett "Blue Only" läge, vilket ju verkar praktiskt.

Dock har jag upptäckt att jag får visuellt lite olika resultat om jag använder blåfiltret, kontra "Blue Only" i displayen.

Vad kan detta bero på?

Ett blåfilter ger endast en fingervisning (dock mycket bättre än ingenting!) och är inte exakt då det egentligen endast fungerar korrekt med den ljuskälla som det designades för, antagligen CRT hos de produkter som finns idag (?), sen har du ytterliggare problem i det att filtret åldras, det kan skilja mellan olika produktionsserier, etc. Med Blue Only så får du en korrekt balans för just den displayen, men sen behöver iofs inte det betyda att det är 100% korrekt ändå då avkodningen kan vara fel i övrigt.

Vilken "Blue Only" modus är den rätta (om vi förutsätter att instrumentmätning inte kan göras för att defakto bekräfta vad som sker)?

Jag skulle definitivt lita på Blue Only framför ett färgfilter.

En annan fråga:
Hur viktigt anser ni det är att en display visar BTB och WTW?

Jag tycker att WTW är viktigare än BTB, men självklart vill man helst att bilden ska ha all dynamik intakt. Sen beror det iofs också på displaytyp. För en TV tycker jag inte att det är hela världen om BTB klipper, även om man förlorar en del, men för en projektor på stor duk så blir det viktigare att BTB hanteras korrekt och egentligen finns det bara ett alternativ när man vill eftersträva att tillverkare gör sitt jobb och det är att det helt enkelt ska fungera korrekt. BTB och WTW ska hanteras korrekt.

Redigerat av Wolfy, 04 november 2008 - 11:04.

Postad 04 november 2008 - 13:36

nickeh
  • nickeh
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
tjena !
har inhandlat en sanyo z2000 och en ps3:a . nu ska jag kalibrera grejerna , ävan fast jag tycker bilden är bra så förstår jag att det måste kalibreras ordentligt . spelar det någon roll om jag använder DVE kalibreringsskivan på dvd eller bluray ? har en fundering om det behövs olika kalibreringar för bluray-filmer vs dvd-filmer som båda ska spelas i ps3:an. någon som har kuskap om detta .

Postad 04 november 2008 - 13:57

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Det handlar om så pass lite pengar. Jag tycker att du definitivt ska satsa på att köpa både och. Då kan du dessutom kontrollera eventuella skillnader och veta själv samt att du inte sitter fast för framtida inköp där DVE är utmärkt som test-skiva för att kolla både displayer och uppspelare.

Postad 05 november 2008 - 10:15

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Angående BTB & WTW bör man nog lägga till att det finns motsägelsefull information t o m i Rec 709. Å ena sidan defineras det nominella (korrekta) dataintervallet till 16-235, där nivå 235 kallas för peak white (max vitt). Å andra sidan anges att dataintervallet är 1-254, där under svart (< 16) och över vitt (> 235) är dynamiska nivåer som ska bevaras.

Läser man Charles Poynton så är det, tycker jag, ganska klart att BTB & WTW bör bibehållas genom videokedjan. De analyser jag sett av mastrat material tycks visa på att BTB och WTW alltid finns med i datan och jag tycker mig se skillnad i en bild där BTB och WTW bibehålls jämfört med en bild där de klipps och definitivt om man klipper och dessutom expanderar till 0-255, dvs PC nivåer.

Postad 07 november 2008 - 00:01

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
När man ska ställa in svärtan med DVE så ser man ju tre staplar på varje sida.

Visst är den yttersta blacker then black.
Och man ska sänka ljusheten så att den stapeln försvinner.

Och sedan den innersta stapeln ska man kunna ana ut ur bakgrunden.
Då ska man alltså fortsätta sänka ljusheten tills man bara kan ana den innersta stapeln eller?

Angånde konrasten så ska man sänka den tills man får en jämn ökning från vit till den gråa mittpunkten av bilden antar jag?

Och angånde när man ställer in färgen så använder man filtret man fick med och gör så att den blåa bakgrunden blir en jämn blå färg.

Har jag förstått det hela rätt?

Postad 07 november 2008 - 09:44

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Kolla in denna länk så får du svar på dina frågor och om inte så är det bara att fråga igen. ;)

Största skillnaden mellan displayer är inställningen för kontrastreglaget då olika displayer skiljer sig åt och en del inte alls klipper. Enklast är då om man har en ljusmätare så man kan sikta in sig på ett målvärde av ljusstyrkan, men i dess ställe får man testa sig fram och hitta en inställning som är behaglig att se på, dvs som inte tröttar ut ögonen.

Postad 07 november 2008 - 10:07

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Kolla in denna länk så får du svar på dina frågor och om inte så är det bara att fråga igen. ;)

Största skillnaden mellan displayer är inställningen för kontrastreglaget då olika displayer skiljer sig åt och en del inte alls klipper. Enklast är då om man har en ljusmätare så man kan sikta in sig på ett målvärde av ljusstyrkan, men i dess ställe får man testa sig fram och hitta en inställning som är behaglig att se på, dvs som inte tröttar ut ögonen.

jag gör inte som det står där om Blacklevel, jag justerar Brightness så att bakgrunden (video svart) är oskiljbart från blacker than black staplarna... nedanstående borde väl orsaka lite black crush för 1% material?

Oavsett om du ser endast ser två eller alla tre streck på vardera sidan av gråskalestapeln, så ska nu först ljusstyrkan höjas så att alla de synliga strecken syns tydligt. Sedan ska ljusstyrkan sänkas tills de innersta "2 % ljusare än svart"-strecken först försvinner, för att sedan åter höja ljusstyrkan så att de precis blir synliga.

Postad 07 november 2008 - 10:38

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

Jag har lite problem med kontrasten.
Visst ska den skyssteras så att färgen skall gå jämt från vitt till grått?
Dvs
Man ska sänka den så att det inte är några tedenser till rosa i färgen.
Sedan så sänker man den tills det blir en jämn gång från vitt till grått eller hur ska man göra?

Postad 07 november 2008 - 10:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Jag har lite problem med kontrasten.
Visst ska den skyssteras så att färgen skall gå jämt från vitt till grått?
Dvs
Man ska sänka den så att det inte är några tedenser till rosa i färgen.
Sedan så sänker man den tills det blir en jämn gång från vitt till grått eller hur ska man göra?

Typ så ja.
Du ska ställa Contrast så att du inte klipper signalen, inte får några färgstick, får så uniform/jämn stigning från svart till vitt (gråskalan ska inte sticka iväg så att säga) plus att du ska minimera andra fulheter som banding och brus osv. Plus att du ska hålla koll så att bilden inte blir för ljussvag.

Redigerat av pacman, 07 november 2008 - 11:13.

Postad 07 november 2008 - 10:47

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
<

Typ så ja.
Du ska ställa Contrast så att du inte klipper signalen, inte får några färgstick, får så uniform/jämn stigning från svart till vitt (gråskalan ska inte sticka iväg så att säga) plus att du ska minimera andra fulheter som banding och brus osv.

Okej, det är ju små fält eller hur man ska förklara det.
Det ser te.x ut så här:
| | | | |

Då ska man göra så det går jämnt och inte att det är skit ljust i början av fältet och trappar av utom det ska vara en lugn och fin färg från början till slut och inte skrikande vitt ibörjan.

Postad 07 november 2008 - 10:50

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

jag gör inte som det står där om Blacklevel, jag justerar Brightness så att bakgrunden (video svart) är oskiljbart från blacker than black staplarna... nedanstående borde väl orsaka lite black crush för 1% material?

Oavsett om du ser endast ser två eller alla tre streck på vardera sidan av gråskalestapeln, så ska nu först ljusstyrkan höjas så att alla de synliga strecken syns tydligt. Sedan ska ljusstyrkan sänkas tills de innersta "2 % ljusare än svart"-strecken först försvinner, för att sedan åter höja ljusstyrkan så att de precis blir synliga.

Njae, 1% nivån är (ska vara) ganska, inte krossad, men ska vi säga undertryckt eller vad man ska kalla det.

Vad man helst vill ha är en display som går ganska långsamt ut ur svart (dvs nivåer precis över svart ska inte vara "ljusa").

Var du lägger svartnivån (dvs var du lägger Brightness) beror ofta mkt på efter vilken gamma displayen jobbar efter. Därför är alltid arbetsgången: välj gammaläge (om sådant val finnes*) -> sätt svartnivå (och vitnivå), inte tvärtom.

(*) det gör det alltid, inte alltid iform av ett reglage som heter "Gamma" men olika bildminnen ("dynamic", "movie" etc) innebär nästan alltid olika gamma-karaktärstik.

<

Okej, det är ju små fält eller hur man ska förklara det.
Det ser te.x ut så här:
| | | | |

Då ska man göra så det går jämnt och inte att det är skit ljust i början av fältet och trappar av utom det ska vara en lugn och fin färg från början till slut och inte skrikande vitt ibörjan.

Precis, du ska uppfatta det som att ljusstyrkan avtar (om vi ser det som att man går från vitt-grått-svart) linjärt så att säga.

Redigerat av pacman, 07 november 2008 - 10:53.

Postad 07 november 2008 - 11:37

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Pacman har redan svarat, men jag tänkte lägga till att jag kan hålla med om att DVEs mönster för både justering av svartnivå och vitnivå inte är helt optimala, men å andra sidan så finns det ytterst få displayer med så pass hög känslighet hos sina reglare att det spelar någon större roll.

Jag gillar definitivt mönstret PLUGE w/ Gray Scale, men man skulle också önska fler nivåer kring svart för en bättre översyn om man nu skulle råka ha tillräckligt känsliga reglage. Detsamma för Reverse Gray Ramps & Steps. Gillar det definitivt, men skulle också önska ett mönster med fler nivåer över referensvit, dvs > video nivå 235.

AVS HD 709 är ett alternativ om man vill kolla fler nivåer kring svartnivå och vitnivå. Kräver att man har en uppspelare som stöder AVSHD via DVD eller att man har en BD-brännare för BDMV till BD-RE.

För DVD är Get Gray ett alternativ för detta, fast bara med marginellt fler nivåer.

Jag vet inte hur nya AVIA är vad gäller det här.

Postad 07 november 2008 - 11:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag inte det behövs så mkt mer än vad DVE erbjuder. Det blir lätt lite för mkt fokus på enskilda nivåer nära extremerna när det är helheten av gråskalan som är intressant.

Postad 07 november 2008 - 12:09

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Så sant som det var sagt.

Postad 07 november 2008 - 12:57

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0
Jag tycker det känns som att brightness-reglaget kan vara lite för okänsligt ibland, när man kör DVE/BD-DVE med
det mönstret med dom tre staplarna på varje sida (kommer inte ihåg vad den heter) för inställning av svartnivån
så ska ju BTB försvinna medans den inre av staplarna(2% över svart?) precis ska synas. Problemet jag tycker
mig ha iaf är att med brightness på "-1" så försvinner den inre stapeln helt, och om jag flyttar upp brightness till
"0" så dyker den upp igen, men jag tycker inte att den bara kan anas mot bakgrunden utan att den blir en hel del
ljusare än så. Dvs att brightness-reglaget har lite för låg upplösning mot vad jag önskar. Gick då in istället och
ändrade R-G-B low ett steg nedåt på alla tre och fick då vad jag anser iaf en lite mörkare inre stapel i mönstret som
inte var alls mycket ljusare än bakgrunden. Frågan då är ju om det är helt "ok" att göra på det sättet eller om man
förlorar något annat på att göra så? Som jag förstått det så är ju brightness-reglaget just en kran för R-G-B low
fast med alla tre tillsammans(precis som kontrast-reglaget är kran för R-G-B high)?
Eller är jag helt ute och tar en runda på Monarken nu? ;)

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 07 november 2008 - 12:58.

Postad 07 november 2008 - 13:01

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag nog att sätta korrekt blacklevel är den absolut viktigaste inställningen man gör då den ligger till grund för i princip alla andra inställningar.
Är den inte optimal så blir inget annat heller optimalt.
Tanken är ju att man skall 'video svart' så mörkt som ens display kan prestera UTAN att krossa det som ligger över 'video svart'.

Postad 07 november 2008 - 13:33

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Jag tycker det känns som att brightness-reglaget kan vara lite för okänsligt ibland, när man kör DVE/BD-DVE med
det mönstret med dom tre staplarna på varje sida (kommer inte ihåg vad den heter) för inställning av svartnivån
så ska ju BTB försvinna medans den inre av staplarna(2% över svart?) precis ska synas. Problemet jag tycker
mig ha iaf är att med brightness på "-1" så försvinner den inre stapeln helt, och om jag flyttar upp brightness till
"0" så dyker den upp igen, men jag tycker inte att den bara kan anas mot bakgrunden utan att den blir en hel del
ljusare än så. Dvs att brightness-reglaget har lite för låg upplösning mot vad jag önskar. Gick då in istället och
ändrade R-G-B low ett steg nedåt på alla tre och fick då vad jag anser iaf en lite mörkare inre stapel i mönstret som
inte var alls mycket ljusare än bakgrunden. Frågan då är ju om det är helt "ok" att göra på det sättet eller om man
förlorar något annat på att göra så? Som jag förstått det så är ju brightness-reglaget just en kran för R-G-B low
fast med alla tre tillsammans(precis som kontrast-reglaget är kran för R-G-B high)?
Eller är jag helt ute och tar en runda på Monarken nu? ;)

Nejdå, det är helt korrekt som du har gjort. Man måste iofs alltid kolla igenom allt som sista steg för att se till att allt är OK, men själva tillvägagångssättet är helt OK.

Postad 07 november 2008 - 13:39

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Personligen tycker jag nog att sätta korrekt blacklevel är den absolut viktigaste inställningen man gör då den ligger till grund för i princip alla andra inställningar.
Är den inte optimal så blir inget annat heller optimalt.
Tanken är ju att man skall 'video svart' så mörkt som ens display kan prestera UTAN att krossa det som ligger över 'video svart'.

Visst är det viktigt. Man må dock ha de praktiska begränsningarna i åtanke och i praktiken har displayer sällan så pass känsliga reglage att man behöver kolla för varje 1%-steg. ;) Man ska heller aldrig glömma att kolla av mot verkligt material. Testmönster och t o m mätvärden i all ära, det är slutresultatet som är allra viktigast vilket är vad pacman antyder skulle jag gissa.

Postad 07 november 2008 - 15:15

Unregistered3ff26ed4
  • Unregistered3ff26ed4
  • Forumräv

• 720 inlägg
  • 0

Nejdå, det är helt korrekt som du har gjort. Man måste iofs alltid kolla igenom allt som sista steg för att se till att allt är OK, men själva tillvägagångssättet är helt OK.

Tackar så mycket! Jo, jag brukar gå igenom alla inställningar två gånger och dubbelkolla allt innan jag anser mig
vara "klar" om det var så du menar.. ;)

Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 07 november 2008 - 15:28.

Postad 07 november 2008 - 18:16

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Tackar så mycket! Jo, jag brukar gå igenom alla inställningar två gånger och dubbelkolla allt innan jag anser mig
vara "klar" om det var så du menar.. :)

Precis så. ;)

Postad 10 november 2008 - 09:25

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Testmönster och t o m mätvärden i all ära, det är slutresultatet som är allra viktigast vilket är vad pacman antyder skulle jag gissa.

Tror (:D) jag menade att då Brightness och Contrast påverkar hela gråskalan så är det obra om man fokuserar för mkt på enskilda nivåer runt extremerna (speciellt då de runt referens vitt).

Men ja, jag håller med övriga, förutom gamma så är ju brightness det viktigaste av allt, går man fel här faller ju hela bilden.

Postad 12 november 2008 - 22:56

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Less på DVE och allt velande för man inte riktigt kan bestämma sig vad som är bäst.

Någon som kan rekommendera en bra colormeter som duger åt mitt ändamål att kalibrerar min Panasonic 42PX80?
Den behöver inte vara svinigt dyr som ni vet så finns det inte oändligt med valmöjligheter i pannas menyer.
Det ska helt enkelt duga för en svensson som ska kalibrera sin DVD mot sin plasma TV.
Och jag vill få resultatet bättre än vad jag får med DVE.

Eller om någon har vägarna förbi GÄvle och kan sina saker så kan jag gärna anlita denna person ibörjan av 2009.

Redigerat av MrBurn, 12 november 2008 - 23:16.

Postad 13 november 2008 - 12:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
En mätare ersätter inte på något sätt DVE (om nån nu trodde det), det är snarare ett komplement till DVE för att få lite tydligare analyser av hur displayen fungerar. Lite "DVE-deluxe" kanske man kan säga. :)

Billigaste mätaren som är värd att ens tänka på är GretagMacbeth Eye-One Display LT (finns lite varianter av den oxå). Den har dock lite kvalitetsproblem (vilket jag har första-hands experience av...) plus att den är lite ostabil med just plasma. Men förutsatt att man har ett kurrant ex kan den hjälpa en att tydliggöra "whats going on".

Men vad jag vill säga är att förstår man inte det DVE redovisar för en, i lång utsträckning, så är det lite utav att börja i fel ände att ge sig in på mätare. Inte för att jag på nått sätt vill avskräcka nån från att tjacka en mätare - det är iregel väldigt lärorik men det är ingen magisk lösning om man säger så. :blink:

PX80 är oxå lite tråkig om man har mätare eftersom den är så begränsad, kan bli dyrt när man sitter där och önskar att den kunde mer... B)

Postad 13 november 2008 - 13:02

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Den behöver inte vara svinigt dyr som ni vet så finns det inte oändligt med valmöjligheter i pannas menyer.
Det ska helt enkelt duga för en svensson som ska kalibrera sin DVD mot sin plasma TV.

För en Svensson så borde faktiskt DVE duga utmärkt.
För att kunna använda ett mätare någorlunda vettigt bör du kunna justera gråskalan via
RGB bias(brigthness)/gain(contrast) kontroller i din display och även kunna justera färgerna separat.
Annars blir det som Pacman säger lite antiklimax om/när man inte kan ändra något...

Postad 13 november 2008 - 23:52

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Jag har en panna PX80 dock så tycker jag att den visar för mycket rött i människo huden.

Jag har kalibrerat den så gott jag kan med DVE.
När jag har färgfiltret och kollar igenom det och ställer blått så blir blått kanon bra.

Jag tycker det är konstigt hur människohuden kan vara för mycket röd som att rött blir mörkt när jag kollar genom filtret.
DVS den röda färgen blir för mörk om man skulle få det att smälta genom bakgrunden så skulle man bli tvungen att höja rött.

Hur kan då det vara för mycket rött i människorna?
Dock är detta bara i vissa scener / vissa serier.

Kan det bero på att dom som har filmat serien vill att den ska visa för mycket rött i huden?
Eller är jag ut och cycklar?

Postad 14 november 2008 - 00:11

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Hur många olika källor har du testat med för att komma fram till detta ?

Maveric

Postad 14 november 2008 - 08:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Det finns främst 3 saker som styr en displays färgåtergivning, vitbalans(gråskala), färgdekodning och gamut.

Ang vitbalans. Färgtemp: Varm har varit lite för varm i de fall jag pillat på PX80 (även om det bildmässigt i det fallet snarare visar sig som ett gulstick, vill jag minnas), även om variationer förekommer mellan olika exemplar. Kan bidra till det du ser (nej Normal är inget bra val ändå).

Ang färgdekodning. Hur det ser ut med filter (som alltså är till för att kontrollera färgdekodningen) så behöver det inte betyda så mkt, röd och grön kan se konstigare ut än vad de faktiskt är så håll dig till att titta genom blått filter.

Ang gamut. Sett ur en 2D-vy är inte gamuten för röd men gamut är en 3-dimensionell sak och där vet jag inte hur Pannan beter sig (färgfilter är tänkt att hjälpa en här men ofta fungerar de som sagt dåligt i praktiken) då jag aldrig mätt på nån.

Förutom det så kan ju din spelare hitta på lite tokigheter, precis som MaVeRiC är inne på.

Men kolla färgdekodningen igen, kanske är det så (säger inte att det är så) att "perfekt blå" inte är det bästa för din setup (då den inställningen då skulle överbetona röd, trots att det inte ser så ut), sänk Color lite (vilket ger en något "dämpad blå") och kolla om det funkar bättre.

Redigerat av pacman, 14 november 2008 - 08:08.

Postad 14 november 2008 - 11:40

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

Jag har en panna PX80 dock så tycker jag att den visar för mycket rött i människo huden.

Jag har kalibrerat den så gott jag kan med DVE.
När jag har färgfiltret och kollar igenom det och ställer blått så blir blått kanon bra.

Jag tycker det är konstigt hur människohuden kan vara för mycket röd som att rött blir mörkt när jag kollar genom filtret.
DVS den röda färgen blir för mörk om man skulle få det att smälta genom bakgrunden så skulle man bli tvungen att höja rött.

Hur kan då det vara för mycket rött i människorna?
Dock är detta bara i vissa scener / vissa serier.

Kan det bero på att dom som har filmat serien vill att den ska visa för mycket rött i huden?
Eller är jag ut och cycklar?

Hur ser det ut med filmsekvenserna i DVE?
i Reference Materials->Video Test Materials->17. Audio/Video Demonstrations finns det en del
människor där du kan kolla hudfärg etc.

Postad 14 november 2008 - 12:24

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

Hur ser det ut med filmsekvenserna i DVE?
i Reference Materials->Video Test Materials->17. Audio/Video Demonstrations finns det en del
människor där du kan kolla hudfärg etc.

Där ser dom bra ut. Iaf vad jag kan se.
Ska be någon annan kolla också för säkerhetsskull.
Jag har kollat runt nu med både min DVD spelare och min HUmax 1000C HDTV box.
och i vissa scener te.x om dom är inne så är dom normalfärgade i ansiktet.
Men får dom en lampa/något ljus i ansiktet så blir dom enormt röda.

Kan detta bero på att jag har för ljus kontrast?
Iofs verkar det underligt som att ajg har dessa inställningar nu:
Kontrast: -16
Ljus: -1
Färg: +2

Edit:
En till fråga apropå röda i ansiktet.
Varför är dom nästan jämt röda i ansiktet på NCIS som går på Trean?
Har ni tänkte på det?
Spelar ingen roll vilken TV jag kollar på så är dom röda i ansiktet.

Edit2:
Finns det ingen garanterad bra referens matreal på DVE för ansiktsfärg?
Dvs så man vet hur den ska se ut.
Svårt att säga om dom ska vara lite rödaktiga i ansiktet ibland och ibland inte.

Redigerat av MrBurn, 14 november 2008 - 13:24.

Postad 14 november 2008 - 13:25

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
Ser det bra ut via DVEs referensklipp via din DVD-spelare så innebär det att du har funnit en korrekt inställning för kombinationen, din DVD-spelare + din display och det bör då också se bra ut för det allra flesta källmaterial (speciellt film) som du ser via DVDn. Det betyder inte att den inställningen är korrekt för din digital-box. Här får du t ex kolla SVTs testbild när den sänds för att se hur väl DVD-inställningen funkar för boxen. Om du inte har flera separata bildminnen så får du försöka att antingen leva med inställningen eller hitta den bästa kompromissen - kommer inte ihåg hur det var med PX80 vad gäller separata bildminnen.

Du har mycket riktigt upptäckt att oavsett hur bra du får till dina inställningar för digital-TV så kommer det inte att stämma för visst källmaterial. NCIS är t ex notoriskt i detta avseende. Det finns inget du kan göra åt att källmaterial avviker från standard utan du får antingen leva med det eller göra en justering under tiden du tittar för att sedan återgå till din inställning som är närmare standard för övrigt material.

Redigerat av Wolfy, 14 november 2008 - 13:26.

Postad 14 november 2008 - 13:53

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

Ser det bra ut via DVEs referensklipp via din DVD-spelare så innebär det att du har funnit en korrekt inställning för kombinationen, din DVD-spelare + din display och det bör då också se bra ut för det allra flesta källmaterial (speciellt film) som du ser via DVDn. Det betyder inte att den inställningen är korrekt för din digital-box. Här får du t ex kolla SVTs testbild när den sänds för att se hur väl DVD-inställningen funkar för boxen. Om du inte har flera separata bildminnen så får du försöka att antingen leva med inställningen eller hitta den bästa kompromissen - kommer inte ihåg hur det var med PX80 vad gäller separata bildminnen.

Du har mycket riktigt upptäckt att oavsett hur bra du får till dina inställningar för digital-TV så kommer det inte att stämma för visst källmaterial. NCIS är t ex notoriskt i detta avseende. Det finns inget du kan göra åt att källmaterial avviker från standard utan du får antingen leva med det eller göra en justering under tiden du tittar för att sedan återgå till din inställning som är närmare standard för övrigt material.

Okej, vet du/ni någon serie som går efter standard?
Tänkte som man kan kolla ansiktena osv på, förutom DVE.
Jag har iofs några filmer här hemma som borde gå efter standard, te.x Terminator 2.

Postad 14 november 2008 - 15:23

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Okej, vet du/ni någon serie som går efter standard?
Tänkte som man kan kolla ansiktena osv på, förutom DVE.

Enklast är att utgå från SVTs testbild och applicera liknande tänk som när du kollar via DVEs testmönster. Det blir såklart lite annorlunda eftersom SVTs testbild är en allt-i-ett lösning som dessutom inte innehåller allt, men det ger i alla fall ett hum om att du ligger rätt. Utsändningarna från egenproducerat material från SVT och TV4 är nog bästa referens för "verkligt TV-material".

Jag har iofs några filmer här hemma som borde gå efter standard, te.x Terminator 2.

För DVD-filmer så kommer de allra flesta att vara trogen standard så det bör se bra ut via såväl DVE som DVD-film när du justerat in din DVD-spelare och display mha DVE.

Postad 14 november 2008 - 15:36

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

Enklast är att utgå från SVTs testbild och applicera liknande tänk som när du kollar via DVEs testmönster. Det blir såklart lite annorlunda eftersom SVTs testbild är en allt-i-ett lösning som dessutom inte innehåller allt, men det ger i alla fall ett hum om att du ligger rätt. Utsändningarna från egenproducerat material från SVT och TV4 är nog bästa referens för "verkligt TV-material".

För DVD-filmer så kommer de allra flesta att vara trogen standard så det bör se bra ut via såväl DVE som DVD-film när du justerat in din DVD-spelare och display mha DVE.

Okej.
Det verkar som att det är jag som är paranoid angånde rödansiktet via DVD samt min Box.
Jag ställde in boxen lika som jag hade den tidigare innan jag tyckte fortfarande att alla var röda i ansikten.
Och även fast jag hade inställningarna så som jag hade den tidigare så tycker jag ansikterna är röda.
Och när jag hade dom tidigare tyckte jag inte dom var röda i ansiktet.

Antingen är det jag eller så är det TVn som har helt sonika hoppat till eller något och skjutit upp styrkan på rött?
Detta är väll inte sanolikt?

Angånde DVDn så är dom inte röda när dom är inne osv, men när ljuset ligger på dom så blir dom mer röda.
Men detta kanske är pågrund av att våra ansikten inte är vita utom dom är ju lite röda/rosa/gula/vita.
Och dom kanske har svårt att ha dom i neutral färg om te.x solljus lyser på ansikterna eller?
Och som att jag hela tiden tänker på att kolla om dom är röd så tycker jag kanske dom är mer röd än vad dom är?

Svärfar ska komma över ikväll så då får jag be han kolla vad han tycker mot DVEs testfilm.
Men vilken film är bäst?
Den i resturangen eller den då dom är 3st där en står och snackar om en bil.

Edit:
Den där dom sitter i resturangen så skall väll kvinnan ha lite ljusare/rödare hudton än vad mannen har?
Tänkte som att hon är blond, och man ser ju att hon är lite rödblommig om kinderna, dvs hon har roge eller vad hon har på sig.
Mannen är ju brunhårig och då brukar man ha en mer matt/mörk hud eller?

Redigerat av MrBurn, 14 november 2008 - 15:37.

Postad 14 november 2008 - 20:53

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Kan man använda första filmen som referens i DVE?
Ni vet den med soluppgång och sedan ahr dom datagjord grafik ibland.

Och på slutet efter bron så ser man 2st dansa på en båt, en man och en kvinna.
Sedan äter dom middag ute.
Och sen ser man olika mäniskor i olika sitvationer, DVE sätter nästan fokus just på människorna där.
Ser iaf ut så, nrä det är en kvinna som sitter och dricker, sedan är det en kvinna som plockar lime osv.

Ingen av dom människorna har iaf röda ansikten eller röd ton i huden.
Så verkar som att det är matrealet jag kollar på som ger ifrån sig den röda tonen.
Men för säkerhetsskull så ska svärfar komma imorgon och ta sig en titt.
Blev tvungen och fråga han idag och han lät lite förbryllad över sin uppgift men han gick med på den.

Postad 15 november 2008 - 11:35

llrobanll
  • llrobanll
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Har en fråga ang kalibrering av min lcd tv:
Har testat att köra med DVE och håller med om att det hjälper en hel del när det gäller bildkvalitet.
Utöver de vanliga reglagen för brightness, contrast osv har jag även ett reglage som heter backlight. Har inte hittat någon info om hur man ska ställa in detta medan man kalibrerar. Ska man köra på full backlight medan man gör kalibreringen?

Postad 15 november 2008 - 12:42

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Kan man använda första filmen som referens i DVE?
Ni vet den med soluppgång och sedan ahr dom datagjord grafik ibland.

Och på slutet efter bron så ser man 2st dansa på en båt, en man och en kvinna.
Sedan äter dom middag ute.
Och sen ser man olika mäniskor i olika sitvationer, DVE sätter nästan fokus just på människorna där.
Ser iaf ut så, nrä det är en kvinna som sitter och dricker, sedan är det en kvinna som plockar lime osv...

Ja, hela DVE är av referensklass. Kolla denna länk för en manual (Engelska) över vad de olika mönstren är till för. De klipp du nämner är inspelade av högsta kvalité, 1920x1080p@24 eller uppskalad 1280x720p@24 (till 1920x1080p@24 innan redigering) och sedan nedskalat, konverterat, med minimal filtrering, till PAL-SD och interlace (vilket är hur PAL DVD lagras). Kolla också igenom instuktionsmaterialet på skivan, det är bra förklaringar inkluderade där.

Redigerat av Wolfy, 15 november 2008 - 12:54.

Postad 15 november 2008 - 12:53

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Har en fråga ang kalibrering av min lcd tv:
Har testat att köra med DVE och håller med om att det hjälper en hel del när det gäller bildkvalitet.
Utöver de vanliga reglagen för brightness, contrast osv har jag även ett reglage som heter backlight. Har inte hittat någon info om hur man ska ställa in detta medan man kalibrerar. Ska man köra på full backlight medan man gör kalibreringen?

De få gånger jag rattat en LCD TV så drar jag upp backlight till max för att tillslut ställa in det till en bekväm nivå efter miljön som den står i och kontrollerar allt en sista gång efter justeringen av backlight.

Har dock rattat alldeles för få för att veta vilka skillnader det kan råda mellan olika tillverkare/modeller, men en av de högst ansedda kalibrerarna på avsforum.com (umr) gör på detta sättet.

Redigerat av Wolfy, 15 november 2008 - 12:53.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.