![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 15 mars 2007 - 16:52
Postad 15 mars 2007 - 20:06
Klockan på panelen drog sig också flera minuter på en vecka mot den som fanns på menyerna...
Har, som sagt, bara hänt en gång... "Ta i trä..."

Postad 16 mars 2007 - 08:50
Det finns någon TAP för detta eller så gör du så här när det är nattdags:Jag har just köpt en TP 5700 PVRt och undrar hur man automatisk avkodar inspelade program nattetid.
- I PVR listan så markerar du dom inspelningarna du vill avkoda med den RÖDA-knappen. Det kommer att synas en siffra vid dom du markerat.
- Tryck på REC knappen och avkodningen börjar.
- Tryck på PÅ/AV knappen. Det kommer fram en fråga om du verkligen vill stänga av. Gör inget, låt den stå så.
//Michael
Alla tips är ju så välkommna. Det är grymt med alla möjligheter denna box ger.
Jag måste bara fråga, jag gjorde precis som du skrev ovan. Och mycket riktigt, så fick jag frågan, valde att låta den stå. Antar att den stängde av sig. Men resultatet blev så att jag nu har en kopia av varje inspelad. Exepel. Jag har bla. ett avsnitt av Lost liggande. Det finns ett dollar tecken bakom avsnittet, vilket jag tolkar det som att det är kodat ? Jag markerar detta avsnitt i enligthet med det du beskriver ovan. Jag "stänger av" boxen. Dagen efter går jag in och tittar och då har jag kvar Lost med ett dollartecken, samt en ny fil Lost Copy(1) också med ett dollartecken.
Det kan vara så att ett av dessa har ett grönt dollartecken, medan en annan har ett guld/guldfärgat dollartecken. Är det i så fall skillnad på detta ?. Andra filer har inget dollartecken alls.
/Kjell
Postad 16 mars 2007 - 09:33
$ = kodat
$ = okodat
$/$= delvis kodat
Har du ingen dollar alls så är det kanske från en helt fri kanal.
Postad 18 mars 2007 - 07:55
/JJ
Postad 18 mars 2007 - 15:20
1. Skall kortet sitta med chippet uppåt eller nedåt?
2. Skall kortet sitta i det ÖVRE facket eller i det nedre CI facket i en CA modul?
3. Kan boxen vara knuten till ett visst boxerkort eller tvärtom, boxerkortet knutet till en viss box?
Postad 18 mars 2007 - 16:02
"För in kortet i modulen med chipet uppåt och inåt, för sedan in modulen i mottagaren."
Är inte hemma just nu, så jag kan inte kolla om det stämmer...

Postad 18 mars 2007 - 16:53
har inte haft någon video de senaste åren så i helgen har jag testat hårddiskinspelningen och det är KANON!!!
Även det att kunna pausa i direktsändning är ju toppen...
det enda "negativa"är väl att jag inte ser någon större skillnad på uppskalningen till 720p mot "vanlig" digitaltv på någon kanal.
Den som gjorde att jag köpte denna var faktiskt hdmi utgången. Inmed kabeln i min splitter och både lcd:n och projjen har signal. Digitalt.
Att sen hårddiskfunktionen funkar så bra är bara en bonus...
Mvh
Naffats
Postad 18 mars 2007 - 16:55
Ah, så det innebär att det ÖVRE facket är inte till någon nytta utan jag behöver en CA modul som jag för in kortet in i och därefter sätter jag in CA modulen i någon av de NEDRE CI portarna? Jag fick inte med någon CA modul utan tog för givet att det är det ÖVRE facket som används för kortet (alltså inte CI slottarna). Det skulle förklara det hela. Kan någon bekräfta att det är så?Läste detta på boxers hemsida:
"För in kortet i modulen med chipet uppåt och inåt, för sedan in modulen i mottagaren."
Postad 18 mars 2007 - 17:02
Ah, så det innebär att det ÖVRE facket är inte till någon nytta utan jag behöver en CA modul som jag för in kortet in i och därefter sätter jag in CA modulen i någon av de NEDRE CI portarna? Jag fick inte med någon CA modul utan tog för givet att det är det ÖVRE facket som används för kortet (alltså inte CI slottarna). Det skulle förklara det hela. Kan någon bekräfta att det är så?Läste detta på boxers hemsida:
kan bara bekräfta att det är så jag gör. det ingick en ca modul som satt i nedersta facket när jag köpte min TF5700PVRtHDMI.
In med boxerkortet med chippet uppåt och tjoff!! bild på 5 sekunder.
Postad 18 mars 2007 - 19:21
Ah, tackar för det. Då förstår jag varför det inte funkarAh, så det innebär att det ÖVRE facket är inte till någon nytta utan jag behöver en CA modul som jag för in kortet in i och därefter sätter jag in CA modulen i någon av de NEDRE CI portarna? Jag fick inte med någon CA modul utan tog för givet att det är det ÖVRE facket som används för kortet (alltså inte CI slottarna). Det skulle förklara det hela. Kan någon bekräfta att det är så?Läste detta på boxers hemsida:
kan bara bekräfta att det är så jag gör. det ingick en ca modul som satt i nedersta facket när jag köpte min TF5700PVRtHDMI.
In med boxerkortet med chippet uppåt och tjoff!! bild på 5 sekunder.

Postad 19 mars 2007 - 11:03
Dollartecknets färg visar om det är kodat eller inte.
$ = kodat
$ = okodat
$/$= delvis kodat
Har du ingen dollar alls så är det kanske från en helt fri kanal.
Tack, detta kände jag inte till. Men det fökarar en del. Då fungerade ju lösningen i inlägg 506 bra.
Postad 19 mars 2007 - 11:37
/Kjell
Postad 19 mars 2007 - 12:16
http://www.videohelp...s?tool=ProjectXHej tänkte leka lite med saker som jag spelat in. Eftersom det är många som rekommenderar Project X, så tänkte jag testa detta. Men jag hittar endast source koden för den. Finns det ingen som redam är kompilerad för Windows ?
/Kjell
Postad 19 mars 2007 - 23:33
http://www.videohelp...s?tool=ProjectXHej tänkte leka lite med saker som jag spelat in. Eftersom det är många som rekommenderar Project X, så tänkte jag testa detta. Men jag hittar endast source koden för den. Finns det ingen som redam är kompilerad för Windows ?
/Kjell
Super fungerar hur bra som helst.
Men en lite fråga. Jag har spelat in en livekonsert från SVT2. Den sändes i Dolby Digital 5.1 ljud.
Är det någon som har ett tips på hur man kan få ut denna på en DVD och ändå behålla 5.1 ljudet?
Att få bra bild och DD 2.0 verkar enkelt med hjälp av Project X och TMPGEnc Xpress
/Kjell
Postad 22 mars 2007 - 08:38
Jag har fått höra att det inte finns några direkta planer på att släppa Masterpiecen i sverige än på ett tag. Är det någon som vet om man köper den i t ex Tyskland eller Finland, kommer den då att fungera här hemma i Sverige med ett boxerkort?
/JJ
Postad 22 mars 2007 - 17:50
Postad 22 mars 2007 - 18:13

På den Dilog 550 som jag hade ett tag reagerade jag däremot på hårddiskljudet. Märkte skillnaden när den slog av disken efter ett tag.
Visserligen har jag den i en tv-möbel med glasdörrar, men det är enda chansen att få ha den någorlunda ifred från de små änglarna...

Redigerat av Unregistered345c2d61, 22 mars 2007 - 18:16.
Postad 22 mars 2007 - 20:13

/Örjan
Postad 23 mars 2007 - 10:00
Jag har fått höra att det inte finns några direkta planer på att släppa Masterpiecen i sverige än på ett tag. Är det någon som vet om man köper den i t ex Tyskland eller Finland, kommer den då att fungera här hemma i Sverige med ett boxerkort?
/JJ
Jag har en ny 5700, och visst hör jag hårddisken. Det låter massor, men bara då jag lägger örat till boxern. Står jag bara framför den och försöker lyssna så hör jag inget alls. Jag var väldigt kritiskt till detta och var tveksam inför köp, men nu i efterhand är jag helt nöjd. Jag vet inte om min box skiljer sig från någon annan. Men jag har ställt min box på en liten tunn filtduk med avsikt att ta bort vibrationerna. Stänger jag av ljudet på tv och i övrigt har helt tyst hemma, är det totalt omöjligt att höra något från boxen alls. Med ett enda undantag. Det är precis då jag slår på boxen. då låter det lite och väldigt kort. Men det försvinner direkt.
/Kjell
Postad 23 mars 2007 - 10:04
Och i så fall vilka program använder ni?
Det finns vissa sändningar som är i Dolby Digital 5.1, och när jag på boxern spelar upp en sådan inspelning så får jag fram 5.1 ljudet. Men när jag för över till datorn och använder Project X, så får jag bara med stereo ljudet, inte 5.1
Alla tips är välkomna!
/Kjell
Postad 23 mars 2007 - 11:03
Om du ställt in ProjectX rätt så demuxar den alla ljudströmmar den hittar, både MP2 (Stereo) och AC3 (stereo (2.0) eller 5.1). Om du får ut en AC3 men den bara är 2.0 (alltså stereo) så fanns det förmodligen inte med någon 5.1-ström i sändningen. Det är vanligt på SVT-kanalerna till exempel.Det finns vissa sändningar som är i Dolby Digital 5.1, och när jag på boxern spelar upp en sådan inspelning så får jag fram 5.1 ljudet. Men när jag för över till datorn och använder Project X, så får jag bara med stereo ljudet, inte 5.1
Alla tips är välkomna!
/Kjell
Sedan är det vanligt att DVD-authoringprogrammen t.ex NeroVision, omkodar DD 5.1 till 2.0.
Redigerat av DVBgeek, 23 mars 2007 - 11:05.
Postad 23 mars 2007 - 13:55
Om du ställt in ProjectX rätt så demuxar den alla ljudströmmar den hittar, både MP2 (Stereo) och AC3 (stereo (2.0) eller 5.1). Om du får ut en AC3 men den bara är 2.0 (alltså stereo) så fanns det förmodligen inte med någon 5.1-ström i sändningen. Det är vanligt på SVT-kanalerna till exempel.Det finns vissa sändningar som är i Dolby Digital 5.1, och när jag på boxern spelar upp en sådan inspelning så får jag fram 5.1 ljudet. Men när jag för över till datorn och använder Project X, så får jag bara med stereo ljudet, inte 5.1
Alla tips är välkomna!
/Kjell
Sedan är det vanligt att DVD-authoringprogrammen t.ex NeroVision, omkodar DD 5.1 till 2.0.
Tack för din info.
Jo jag är 100% säker på att inspelningen jag har, har 5.1 ljud. Den är inspelad i från SVT2 (vilket inte med automatik betyder 5.1, men denna har det).
Jag får precis som du säger ut en MP2 (stereo), och en AC3. Men jag har inte hittat något bra program som jag sedan kan använda min AC3 för att bibehålla 5.1 ljudet. Det är precis som du säger, säkert så att de program jag valt omkodar till 2.0 (säkert endast för att jäklas

Jag har testat att använda TMPGEnc och diverse andra program. Men flera av dem säger 2ch av AC3 filen. Så jag vet inte om det beror på att AC3 filen har 2ch eller om det beror på att programmet inte kan nyttja innehållet på rätt sätt. Men en sak är säker. Det finns 5.1 ljud med på inspelningen.
Har nu fler tips och förslag blir jag väldigt glad
/Kjell
Postad 23 mars 2007 - 15:11
Postad 23 mars 2007 - 17:04
Tack för din info.
Jo jag är 100% säker på att inspelningen jag har, har 5.1 ljud. Den är inspelad i från SVT2 (vilket inte med automatik betyder 5.1, men denna har det).
Jag får precis som du säger ut en MP2 (stereo), och en AC3. Men jag har inte hittat något bra program som jag sedan kan använda min AC3 för att bibehålla 5.1 ljudet. Det är precis som du säger, säkert så att de program jag valt omkodar till 2.0 (säkert endast för att jäklas)
Jag har testat att använda TMPGEnc och diverse andra program. Men flera av dem säger 2ch av AC3 filen. Så jag vet inte om det beror på att AC3 filen har 2ch eller om det beror på att programmet inte kan nyttja innehållet på rätt sätt. Men en sak är säker. Det finns 5.1 ljud med på inspelningen.
/Kjell
Jag vet att både NeroVision och TMPGEnc DVD Author gärna vill omkoda till DD 2.0 eller till och med LPCM. Vad du behöver är ett program som inte rör källan utan bara skapar de filer som behövs.
IfoEdit gör detta bra och är gratis.
Redigerat av DVBgeek, 23 mars 2007 - 17:04.
Postad 23 mars 2007 - 17:12
Men jag hör bara hårddisken när jag stänger av ljudet och lyssnar ordentligt efter just hårddiskljud.
Har en htpc också och den låter betydligt mer när den är igång....
Första tanken jag hade när jag fick hem topfielden var att " Jösses, har dom lyckats göra en hårddiskinspelare ljudlös" men lyssnar man efter det så kan man höra ett svagt surrande...
Postad 23 mars 2007 - 17:21
Tack för din info.
Jag får precis som du säger ut en MP2 (stereo), och en AC3. Men jag har inte hittat något bra program som jag sedan kan använda min AC3 för att bibehålla 5.1 ljudet. Det är precis som du säger, säkert så att de program jag valt omkodar till 2.0 (säkert endast för att jäklas)
Jag har testat att använda TMPGEnc och diverse andra program. Men flera av dem säger 2ch av AC3 filen. Så jag vet inte om det beror på att AC3 filen har 2ch eller om det beror på att inte programmet inte kan nyttja innehållet på rätt sätt. Men en sak är säker. Det finns 5.1 ljud med på inspelningen.
/Kjell
har du testat med dvdlab? den behåller garanterat ljudströmmen oförändrad, och identifierar den korrekt.
och, förlåt att jag också ifrågasätter det, men är du helt säker på att det är "riktig" 5.1, och 2.0 med en surroundmatris som din stärkare som mixar upp?
vad står det i projectX' log för demuxningen?
exempel:
--> AC-3/DTS Audio on PID 0x403
-> add frames
Audio PTS: first packet 10:26:15.233, last packet 11:14:14.305
Video PTS: start 1.GOP 10:26:15.657, end last GOP 11:14:14.377
-> adjusting audio at video-timeline
-> src_audio: AC-3, CM, 2/0(2.0), dn -27dB, 48000Hz, 448kbps @ 00:00:00.000
!> 1 frame(s) (32ms) added @ 00:47:58.688
audio frames: wri/pre/skip/ins/add 89960/0/0/0/1 @ 00:47:58.720 done...
---> new File: 'C:\Temp\MyVideos\_0703\21\Doctor Who_20070322.ac3'
Postad 27 mars 2007 - 13:14
Postad 27 mars 2007 - 22:02
Va inne i en Expert butik idag och där stog en Topfield TF5700PVRt. Jag blev lite överraskad över priset, det verkar som det är sänkt en hel del. Så mycket så jag var tvungen att fråga dom i butiken om priset stämde och det gjorde det. 4.299:- utan abb. Kollade på Experts websidor och där kostar den ju mer, så man kan ju undra om priset verkligen är rätt. Om inte annat så kan ni fynda Toppy billigt i Linköping (Ikano huset).
Men den var den UTAN hdmi utgång?
Postad 28 mars 2007 - 08:21

Ska prova att hämta hem MyStuff, kanske är den bättre....
Postad 28 mars 2007 - 15:02
Nu har jag provat att installera och köra några TAPs, bl a JAGs EPG som det pratas en del om här på forumet. Men vad gäller den senare är jag besviken, bl a verkar det som att man från EPG:n inte kan få mer än en kort sträng med information om programmen, vilket är helt värdelöst
![]()
Ska prova att hämta hem MyStuff, kanske är den bättre....
För mig fungerar det bra med MyStuff och DescriptionExtender (som jag såg att du redan har).
Lite mackel med konfigureringar i början, innan jag fick det som jag ville ha det, men sedan funkar det fint!
Postad 29 mars 2007 - 08:29
Va inne i en Expert butik idag och där stog en Topfield TF5700PVRt. Jag blev lite överraskad över priset, det verkar som det är sänkt en hel del. Så mycket så jag var tvungen att fråga dom i butiken om priset stämde och det gjorde det. 4.299:- utan abb. Kollade på Experts websidor och där kostar den ju mer, så man kan ju undra om priset verkligen är rätt. Om inte annat så kan ni fynda Toppy billigt i Linköping (Ikano huset).
Måste tyvärr säga att priset hos Expert på 4299 är fel.Jobbar själv på Expert och vi fick fel prisskylt på Topfielden.Priset 4299kr är ordinarie pris MED abb.Nu har vi en kampanj där den landar på 3299kr med Boxer 24Mån.Den kostar ff dryga 6200kr utan abb.Den med HDMI har lagt sig runt 6500kr.Stackars Expert Lkpng om dom sålde några för 4299kr.Kraftig minusmagge kan ja säga

Postad 29 mars 2007 - 12:42
Jag har med intresse följt denna tråd sedan november -06 plus andra trådar med digitalboxar med hårddisk. Och efter att ha insupit er användares åsikter och omdömen så blev valet en TF5700PVRt för mig också. Jag och min familj har nu kört den i 7-8 veckor och vi är mycket nöjda med kvalitén och dem inbyggda funktionerna. Jag vill gärna ge er våra reflektioner efter denna tid.
Jag hade inga som helst problem med att installelera och starta upp boxern. Fabriksinställningarna var redan anpassade för Sverige och kanalsökningen gick galant. (Jag har Boxers boxerpaket, 159kr). Signalerna för styrka och kvalité var mycket riktigt låga som tidigare har diskuterats här. Den infon får man ta med en nypa salt, för jag har fri sikt till masten som ligger ca 2,5 km bort. Det kan ju inte bli bättre förhållanden. Och bilden på alla kanaler är kanonbra! Jag upplever den som ännu bättre än bilden från min förra box (Thomson).
Hårddisken låter, ja. Men är inte på någotvis störande. Det är då man knäpper på boxern som man mest reflekterar över det. Och då är det ju inget ljud på.
Vi har aldrig stött på att boxern har "j_vlats" någongång. Vi har spelat in mycket film både från EPG:n och via timer, utan problem. Jo, vid ett tillfälle då jag provocerade den med mycket hopp och PIP och annat så hängde den sig. Kanalen frös bara, och jag fick slå av och på apparaten för att få liv i den igen.
Manualen är ju mycket riktigt inte mycket att ha så vi har suttit och lekt lite själv för att hitta funktioner. Tidigare i tråden var det någon som hade frågor om snabbspolning. Trycker man flera ggr går det att spola 2x, 4x och 6x. Håller man in knappen spolar man valfritt långt efter den stapel som visas. Man kan också trycka in t.ex. knapparana 7 och 5, då hoppar den automatiskt fram till 75% av filmen. Man kan också trycka på en knapp (grön tror jag?) så att den stegar min för min. Allt mycket bra. Vid nå´t tillfälle har jag också lyckats fått fram en liten bild i hörnet i samband med att jag snabbspolar genom att hålla in knappen. Det har jag inte lyckats med fler ggr och jag har glömt bort nu hur jag gjorde. Om någon vet hur man får fram den lilla bilden så svara gärna...
Inspelningarna har fungerat till 99%. Kan inte påminna mig om något trassel alls. Det är mycket enkelt att göra inspelningar, både från EPG och via timer. Och tittar man på en film och kommer på att man vill spela in slutet så trycker man 2 ggr på inspelning. Andra gången frågar den om när inspelningen ska stoppa.
Jag har inte installerat någon TAP än för vi har faktiskt hittills varit nöjda med dem inbyggda funktionerna. Men det vi saknar är att man har åtminstone kommande dygns EPG för alla kanaler, när man slår på boxern första gången på kvällen. (EPG för flera dagar är väl en utopi). En inspelningsfunktion på sökord skulle också vara smutt, så det lär nog bli någon TAP framöver. (Jag skulle vilja se klockan på displejen också...).
Eftersom manualen är så dålig så skulle det vara kul om fler kunde delge sina tips. Topfielden verkar kunna väldigt mycket som man måste komma på själv.
Redigerat av Ovikingen, 29 mars 2007 - 12:44.
Postad 29 mars 2007 - 12:53
Så HDMI versionen har nu även dykt opp hos på Expert nu? TrevligtVa inne i en Expert butik idag och där stog en Topfield TF5700PVRt. Jag blev lite överraskad över priset, det verkar som det är sänkt en hel del. Så mycket så jag var tvungen att fråga dom i butiken om priset stämde och det gjorde det. 4.299:- utan abb. Kollade på Experts websidor och där kostar den ju mer, så man kan ju undra om priset verkligen är rätt. Om inte annat så kan ni fynda Toppy billigt i Linköping (Ikano huset).
Måste tyvärr säga att priset hos Expert på 4299 är fel.Jobbar själv på Expert och vi fick fel prisskylt på Topfielden.Priset 4299kr är ordinarie pris MED abb.Nu har vi en kampanj där den landar på 3299kr med Boxer 24Mån.Den kostar ff dryga 6200kr utan abb.Den med HDMI har lagt sig runt 6500kr.Stackars Expert Lkpng om dom sålde några för 4299kr.Kraftig minusmagge kan ja säga

Postad 29 mars 2007 - 13:44
Jag har inte installerat någon TAP än för vi har faktiskt hittills varit nöjda med dem inbyggda funktionerna. Men det vi saknar är att man har åtminstone kommande dygns EPG för alla kanaler, när man slår på boxern första gången på kvällen. (EPG för flera dagar är väl en utopi). En inspelningsfunktion på sökord skulle också vara smutt, så det lär nog bli någon TAP framöver. (Jag skulle vilja se klockan på displejen också...).
Dina erfarenheter stämmer bra med mina egna.

De funktioner du efterlyser kan du utan större svårigheter fixa till med några taps.
...så boxen klarar av en hel del!

Postad 29 mars 2007 - 15:15
TF5100PVRt:
http://www.topfield....swe_release.pdf
TF5100PVRt HDMI:
TF5100PVRt Masterpiece:
iofs heter dom 5100 i finland, men är det inte "Badge engineering" bara?

Postad 29 mars 2007 - 16:49
Dina erfarenheter stämmer bra med mina egna.![]()
De funktioner du efterlyser kan du utan större svårigheter fixa till med några taps.
...så boxen klarar av en hel del!
Jag söker också efter en TAP som kan visa klockan på displayen och jag har provat den TAP som heter "TF5000 Display TAP" samt en annan TAP som jag inte kommer ihåg namnet på från tapworld.net. Men jag har inte lyckats få igång någon av dem, får upp meddelande typ "unsupported system" eller liknande när jag försöker starta den i Topfielden. Förmodligen är TAPsen anpassade till andra Topfield modeller.
Någon som känner till en TAP som helt enkelt visar klockan istf kanalnr på displayen och som funkar på en TF5700PVRt ?
/Mats
Redigerat av Unregistered885c3748, 29 mars 2007 - 17:04.
Postad 29 mars 2007 - 16:54
Redigerat av Unregistered345c2d61, 29 mars 2007 - 16:55.
Postad 29 mars 2007 - 17:15
Den jag kör med fungerar fint! (TF5000Display 1.42b)
Jag testade precis med TF5000Display 1.42b, får upp meddelandet "unsupported system 13426 x 0 x 1344". Förmodligen beror på att jag har modellen med HDMI som förmodligen då har nyare firmware version eller liknande.
Postad 29 mars 2007 - 17:27
Jag testade precis med TF5000Display 1.42b, får upp meddelandet "unsupported system 13426 x 0 x 1344". Förmodligen beror på att jag har modellen med HDMI som förmodligen då har nyare firmware version eller liknande.
Aha... Det förklarar ju saken!
Står så här i readme-filen:
The TAP supports the following Topfield PVR models:
- TF5000PVR
- TF5000PVR BP
- TF5000PVRt
- TF5000PVRt BP
- TF5100PVRc
- TF5100PVRt
- TF5800PVRt
- TF5200PVRc
- ProCaster 5101PVRc
- ProCaster 5101PVRt
- TF5400PVRcombo
- TF5700PVRt
- TF5100PVRc HDMI
- TF5100PVRt HDMI
Du får maila "DeadBeef" och jaga på honom!
Postad 29 mars 2007 - 19:02
inte helt säkert - härom veckan dök SVT1s EPG fram till söndag upp redan i början av veckan - tyvärr fortsatte det inte nästa vecka, men att de ens testar bådar ju gott...(EPG för flera dagar är väl en utopi).

(för att gå helt OT: lite som tv3s "fejk-anamorfiska" bild som poppar upp till fullscreen vid reklam:

som tekniknerd får man vara glad för det lilla, att de öht försöker...)
Postad 30 mars 2007 - 09:53
Jag reflekterade över samma sak härom dagen, i början fick jag också upp en liten bild i hörnet när jag snabbspolade, men inte numera....Vid nå´t tillfälle har jag också lyckats fått fram en liten bild i hörnet i samband med att jag snabbspolar genom att hålla in knappen. Det har jag inte lyckats med fler ggr och jag har glömt bort nu hur jag gjorde. Om någon vet hur man får fram den lilla bilden så svara gärna...
eit2mei förbättrar den situationen något, för vissa kanaler ganska mycket.Men det vi saknar är att man har åtminstone kommande dygns EPG för alla kanaler, när man slår på boxern första gången på kvällen.
JAGs EPG eller MyStuff t ex fixar detta.En inspelningsfunktion på sökord skulle också vara smutt, så det lär nog bli någon TAP framöver.
Den engelska tycker jag är bra: http://web.ukonline.co.uk/rwein/Jag's%20EPG%20Manual.pdf (står visserligen att den är för 5800:an, men verkar vara i princip lika som för 5700:an)Eftersom manualen är så dålig så skulle det vara kul om fler kunde delge sina tips. Topfielden verkar kunna väldigt mycket som man måste komma på själv.
Men eftersom du tydligen har HDMI-varianten finns förstås risken att inte dessa TAPs funkar (ännu)...
Postad 30 mars 2007 - 10:01
Postad 30 mars 2007 - 12:38
Jag är helt ny i digitalTV-djungeln och har nyss installerat min nya Topfield TF5700PVRt HDMI.
För en som varit van vid analogt TV1, TV2 och TV4 och en trasig VCR är det förstås ett enormt lyft

Många av er här på forumet verkar ha varit med ett tag och har säkert mycket erfarenhet, så jag har några frågor till er (förlåt om de har varit uppe förut, jag har läst bakåt men det är så fruktansvärt mycket material, kanske missade nåt...):
1. Vilka tilläggsprogram rekommenderar ni (TAP)?
och var hittar man dem? Finns det någon form av sammanställning?
Brukar de funka bra eller får man mer problem än nytta av dem?
Är det lätt att lägga till / ta bort TAP? (jag tänkte använda USB)
2. EPG sträcker sig förvånansvärt kort tid framåt, bara några dagar. Går detta att förbättra och i så fall hur?
3. Boxen kan spela in två kanaler samtidigt, men om det är betalkanaler så måste de i så fall ligga på samma MUX. Kan man slippa den begränsningen om man stoppar in ytterligare ett Boxer CA-kort i den andra slotten (eller om man använder en sån där card splitter)?
Tack på förhand för alla kloka svar

Postad 30 mars 2007 - 14:22
Jag låter någon annan svara på den frågan eftersom jag inte fått min Topfield än, men eit2mei, Description Extender och MyStuff eller JAG's EPG verkar vara populära val. TAPs läggs in via Topfields filöverföringsprogram, Altair.1. Vilka tilläggsprogram rekommenderar ni (TAP)?
Några dagar, det är faktiskt förvånansvärt LÅNGT i sammanhanget. Boxer sänder nämligen bara ut EPG-data för ungefär ett dygn framåt, och många boxar klarar bara "Now & Next" dvs nuvarande och nästa program i EPG:n (oavsett hur mycket Boxer sänder ut). Vill man hämta EPG:n från utsändningen så är man alltså begränsad av hur mycket EPG-data Boxer sänder ut för tillfället, det är ju något som kan ändras med tiden.2. EPG sträcker sig förvånansvärt kort tid framåt, bara några dagar. Går detta att förbättra och i så fall hur?
Om du har en dator med mer eller mindre permanent koppling till Topfield:en kan du istället använda en kombination av program på datorn och boxen för att ladda hem XMLTV-data från webben istället vilket ju gör att du kan få t.ex EPG för en vecka i taget, men det kräver en del meckande.
Så vitt jag förstår så existerar inte den begränsning du nämner (åtminstone gör den inte det på t.ex Dilog, och säkert inte på Topfield heller eftersom den verkar vara betydligt mer genomtänkt än många av konkurrenterna). Om du spelar in en betalkanal och Boxerkortet är "ledigt" så avkodas den inspelningen medan du spelar in. Om du redan spelar in eller ser på en betalkanal när du påbörjar ytterligare en inspelning av en betalkanal, blir den filen på hårddisken sparad i kodat format och avkodas när du sedan tittar på den. Det finns alltså tekniskt sett inget som hindrar att du spelar in två betalkanaler samtidigt, oavsett om dom ligger på samma MUX eller inte. Ska du däremot spela in två kanaler och se på en tredje, så måste den tredje kanalen ligga på någon av de MUX:ar du spelar in ifrån, och det gäller oavsett om "live"-kanalen är en betalkanal eller inte. Om "live"-kanalen är en betalkanal antar jag att båda inspelningarna görs i kodat (eller "delvis kodat") läge och avkodas när du senare spelar upp dem.3. Boxen kan spela in två kanaler samtidigt, men om det är betalkanaler så måste de i så fall ligga på samma MUX. Kan man slippa den begränsningen om man stoppar in ytterligare ett Boxer CA-kort i den andra slotten (eller om man använder en sån där card splitter)?
Redigerat av DVBgeek, 30 mars 2007 - 14:29.
Postad 30 mars 2007 - 14:33
1. Vilka tilläggsprogram rekommenderar ni (TAP)?
http://www.tapworld.net/ är en sida full med program för Topfield.
Jag kör bl.a. följande:
DescriptionExtender - Hämtar längre information om programmen än standard.
eit2mei - Samlar in EPG-information och sparar den på hårddisken.
MyStuff - Mycket bättre EPG än original. Använd sökord för programmering och justera uteendet som du vill ha det. Mycket bra!
TF5000Display - Gör att du får mer info på displayen på boxen. Kan t.o.m. skriva kanalnamn och programinfo!
Clock 1.2 - Lägger en liten klocka i ett hörn. Har ändrat färgerna så den inte är så störande. Ser ut som den bredvid kanalloggan på Nyhetsmorgon.
Ofta så följer det med bra instruktioner till "tapsen".
De som skall starta automatiskt måste ligga i en mapp som heter exakt "Auto Start".
Taps är helt klart till nytta! De du inte gillar slänger du bara bort, så är det problemet löst!
2. EPG sträcker sig förvånansvärt kort tid framåt, bara några dagar. Går detta att förbättra och i så fall hur?
Den EPG-info som finns är den som sänds ut för tillfället. Det verkar ha gjorts försök med längre tid framåt, men inget som funkar idag. De EPG-taps som finns att hämta, sparar EPG-infon på hårddisken så att den finns kvar även om du stänger av boxen. Det sparar tid om inte annat. Du slipper vänta på att den uppdateras!
Finns möjlighet att hämta EPG-info på internet och lägga in i boxen också, men vet inte hur det funkar för svenska kanaler, men det verkar vanligt i andra länder.
3. Boxen kan spela in två kanaler samtidigt, men om det är betalkanaler så måste de i så fall ligga på samma MUX. Kan man slippa den begränsningen om man stoppar in ytterligare ett Boxer CA-kort i den andra slotten (eller om man använder en sån där card splitter)?
De behöver inte ligga i samma mux. Är kortet ledigt (om du t.ex. tittar på en okodad kanal) så avkodar den inspelningen. Är det inte ledigt så blir den ena inspelningen sparad kodad på hårddisken. Du behöver således kortet för att kunna se inspelningen.
Postad 30 mars 2007 - 14:56
Är det någon som provat Overfly-tap:en? Som tydligen automatiskt ska hoppa över reklam. Funkar det?
som jag fattat det reagerar den på om sändningen har 5.1-ljud (vilket reklamen inte har), och eftersom de enda kanaler vi har som använder det är reklamfria, gör den inte så stor nytta här i Sverige =(
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar