Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sharp XL2E serien

862 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 February 2008 - 11:51

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Ringde euronics i Lund och malmö idag, de kunde sälja den för 22900, enligt de så kommer det under nästa eller om 2 veckor...

Det verkar vara det "normala" priset på nätet. Sen finns det en del butiker som lagt in typ 25-28 tusen...(som hittat :) )
Man kan nog få ner det något hos vissa affärer med lite förhandlingsteknik, men det beror nog på hur många apparater som kommer i första svängen.
19.5 är för mig ett väldigt, väldigt bra pris iaf från en lite större kedja.
Själv fick jag också under 20 men det var nog delvis beroende på att jag beställde den hyfsat tidigt

Postad 01 March 2008 - 10:47

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Har nu för första gången sett en XL2:a (E-modell 42 tum) med egna ögon ;)
Var och testade hela kvällen häromdagen (Till TV:n var kopplat en dator, en normalbra DVD-spelare utan uppskalning kopplad med scart, en PS3. Allt kopplat med bra kablar, vilket jag tror är väldigt viktigt)
Även om jag redan har en positiv förväntan på XL2 blev jag mycket positivt överraskad!

- Mycket bra bild med vanlig standard signal speciellt SVT, TV4 och andra med bra bitrate. Bästa jag sett hittills på någon TV och klart bättre än t ex Sony X2000 (vilken är den enda jag sett i "hemmiljö"). I affärerna är bilden naturligt något sämre på alla TV pga inställningar och splittade, dåliga kablar.
- DVD mycket bra bild! Näst intill hidef-känsla (som sagt dessutom med en något äldre DVD utan HDMI och uppskalning). Kan förmodligen bli ännu bättre med en riktigt bra spelare.
- Blu-ray så klart outstanding, både via dator och PS3.
- Perfekt pixelmapping via datorn DVI->HDMI
- Inga problem med bandning
- Inga störande effekter över huvudtaget från vare sig black crush eller red push (som jag stördes av i alla fall). Tvärtom vill jag ha en klar och stark röd färg om något.
- Ingen buzzning
- Överlägset snyggaste TV som finns tillgänglig idag (tillsammans med X20) :rolleyes:

De som sett en dålig bild har garanterat sett ett måndagsex med dålig inställning/dåliga kablar/dålig signal alternativt har de en totalt annorlunda smak än vad jag har.
Är själv dessutom väldigt kräsen med kvaliteten på bilden.

Postad 01 March 2008 - 18:21

HenxMaster
  • HenxMaster
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Ringde och frågade pris på en sharp 46XL2S på en Euronics butik, han gav mig ett pris på 19500kr.
Jag frågade igen så att det inte blev något missförstånd ang. modell, han svarade ska du ha en eller inte.

Får man fråga vilken Euronics-butik du beställde i? Ska köpa en själv och har en Euronics-butik här i stan och tänkte att man kanske kan få ner priset om man kan säga att andra Euronics-butiker har gett billigare pris

Postad 01 March 2008 - 20:38

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Låter lovande detta, jag är ju lika kräsen jag!
Utökade intresset med ljud också, efter att ha hankar mig fram med förstärkare för 5-6000:- så köpte jag en Yamaha RX-V1800 som skall ha en alldeles förbannat bra bildväxel, vilken ska bli intressant att testa emot XL2an.
Just nu kör jag den bara med CD-skivor i DVDn eftersom tvn har låtit dröja lite, men jag blir lika förvånad och glatt överaskad varje gång jag slår på den, att skillnaden på en billig och dyr förstärkare kan vara så stor, rock on!
SKa bli intressant att mata den med DTS-HD också, för det lär ju inte bli sämre efter vad man läst på forumet.
Inget leveransbesked på tvn ännu dock...

Postad 01 March 2008 - 23:06

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Låter lovande detta, jag är ju lika kräsen jag!
Utökade intresset med ljud också, efter att ha hankar mig fram med förstärkare för 5-6000:- så köpte jag en Yamaha RX-V1800 som skall ha en alldeles förbannat bra bildväxel, vilken ska bli intressant att testa emot XL2an.
Just nu kör jag den bara med CD-skivor i DVDn eftersom tvn har låtit dröja lite, men jag blir lika förvånad och glatt överaskad varje gång jag slår på den, att skillnaden på en billig och dyr förstärkare kan vara så stor, rock on!
SKa bli intressant att mata den med DTS-HD också, för det lär ju inte bli sämre efter vad man läst på forumet.
Inget leveransbesked på tvn ännu dock...

Jag är full av tillförsikt...
Har själv ännu inte fokuserat så mycket på ljudet. Har ett halvbra 5.1 system och nöjer mig med detta så länge. Tycker dock det verkar mycket intressant med det du nämner. Få se när det finns tid och pengar. Det blir ju en del följdinvesteringar till TV:n nu...Köpt på mig en del mycket bra kablar samt en Digital Video Essentials. Få se om jag kan få ihop någon riktigt bra bild. Förutom smak och tycke borde ju alla XL2:or kalibreraras på samma sätt, så vi kan ju dela lite inställningar framöver. Ingen förändring av leverans enligt senaste besked idag (lördag). Kommer enl plan den 5 mars. Lets hope...
Sharp hade dock ej hunnit testa ev förändringar i programvaror etc efter Boxergodkännandet så sent som i fredags.

Postad 02 March 2008 - 20:58

EtaCarinae
  • EtaCarinae
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

I affärerna är bilden naturligt något sämre på alla TV pga inställningar och splittade, dåliga kablar.

Så länge affärerna splittar HDMI är väl allt frid och fröjd? Signalen är ju digital. Eller kan dåligt HDMI-kablage orsaka subtila fel?

Postad 02 March 2008 - 21:47

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

I affärerna är bilden naturligt något sämre på alla TV pga inställningar och splittade, dåliga kablar.

Så länge affärerna splittar HDMI är väl allt frid och fröjd? Signalen är ju digital. Eller kan dåligt HDMI-kablage orsaka subtila fel?

Vet faktiskt inte vilka kablar de använder men klart att det är skillnad på en lakritskabel (1 m) för typ 100 spänn och en monsterkabel för typ 700-800. Även för HDMI.
Men jag är ingen kabelexpert så jag kan förstås inte säga detta till 100%. Går bara på vad jag läst/hört samt logik...

Postad 02 March 2008 - 22:43

Unregisteredd89ec762
  • Unregisteredd89ec762
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Vet faktiskt inte vilka kablar de använder men klart att det är skillnad på en lakritskabel (1 m) för typ 100 spänn och en monsterkabel för typ 700-800. Även för HDMI.
Men jag är ingen kabelexpert så jag kan förstås inte säga detta till 100%. Går bara på vad jag läst/hört samt logik...

Så länge kabeln är under 5 m så ska det inte spela nån roll, Monsterkabel klarar nog högre överföringshastigheter (1440p) medan noname kablar klarar vad som finns tillgänglig just nu (1080p). Om du ska koppla mer än 20 meter är det nog bättre att investera en repeater istället för dyr kabel:)

Postad 03 March 2008 - 10:38

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Så länge kabeln är under 5 m så ska det inte spela nån roll, Monsterkabel klarar nog högre överföringshastigheter (1440p) medan noname kablar klarar vad som finns tillgänglig just nu (1080p). Om du ska koppla mer än 20 meter är det nog bättre att investera en repeater istället för dyr kabel:)

Mycket möjligt, men som sagt så har jag hört många som säger motsatsen...köper jag nu ändå en så pass dyr TV tänker jag inte chansa med kablarna, även på kortate längder. Problem med bilden och jag kan åtminstone utesluta detta som felkälla.

Postad 03 March 2008 - 11:15

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Mycket möjligt, men som sagt så har jag hört många som säger motsatsen...köper jag nu ändå en så pass dyr TV tänker jag inte chansa med kablarna, även på kortate längder. Problem med bilden och jag kan åtminstone utesluta detta som felkälla.

Instämmer! Jag harladdat upp med 55 meter Supra till leveransen. 50 M 2,5 kvm har redan gått åt till högtalarna, resten är HDMI som väntar på inkoppling. Jag valde Supra för det är mig veterligen de enda kablarna som klassats för HDMI 1.3 vilket tv, förstärkare och PS3 stödjer. Men det spelar säkert ingen roll, det är alltid något som missmatchar till slut ändå, nåt som inte är kompatibelt eller liknande. Pessimist? Oh ja! (vatt me förr som det heter)

Postad 03 March 2008 - 18:26

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Instämmer! Jag harladdat upp med 55 meter Supra till leveransen. 50 M 2,5 kvm har redan gått åt till högtalarna, resten är HDMI som väntar på inkoppling. Jag valde Supra för det är mig veterligen de enda kablarna som klassats för HDMI 1.3 vilket tv, förstärkare och PS3 stödjer. Men det spelar säkert ingen roll, det är alltid något som missmatchar till slut ändå, nåt som inte är kompatibelt eller liknande. Pessimist? Oh ja! (vatt me förr som det heter)

Kör själv:
- DVI-HDMI en Eagle som ska vara bra (klarar 1080p):
http://www.hemmabiob...p?pgrpnr=113560

- HDMI en Goldkabel Highline (klarar oxå 1.3 och 1080p)
http://www.hemmabiob...p?pgrpnr=125590

- Scart en Profigold PGV-7000 (bra pris här tror jag)
http://www.hemmabiob...p?pgrpnr=113190

Postad 04 March 2008 - 00:33

EtaCarinae
  • EtaCarinae
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

. Går bara på vad jag läst/hört samt logik...

...och logiken säger att då signalen är digital så finns inget mellanläge. Antingen fungerar allt bra eller mycket dåligt. Möjligen kan man ligga på gränsen så att störningar tenderar slå ut bitar, men det borde då vara uppenbart och inte "subtilt". Speciellt de fall när signalen är krypterad är det omöjligt att inte märka överföringsproblem!

Annars kräver förstås stora avstånd bättre kablar för att det ska fungera utan repeater.

Postad 04 March 2008 - 15:09

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

. Går bara på vad jag läst/hört samt logik...

...och logiken säger att då signalen är digital så finns inget mellanläge. Antingen fungerar allt bra eller mycket dåligt. Möjligen kan man ligga på gränsen så att störningar tenderar slå ut bitar, men det borde då vara uppenbart och inte "subtilt". Speciellt de fall när signalen är krypterad är det omöjligt att inte märka överföringsproblem!

Annars kräver förstås stora avstånd bättre kablar för att det ska fungera utan repeater.

Jag menade logiken att man för det mesta får vad man betalar för...
Tror inte det skulle finnas en marknad för dyrare prylar om det var så här.
Men ska för skoj skull köpa även en billig och testa själv när jag får min TV.

Redigerat av BoL79, 04 March 2008 - 15:10.

Postad 05 March 2008 - 20:40

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Kommer enl plan den 5 mars.

Antar att du skruvat upp den på väggen nu, och sitter och njuter av den totala bilden? ;)

Jag har inte ens fått lev.besked ännu...

Postad 06 March 2008 - 03:11

mysen_
  • mysen_
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Har några frågor. Har dom besvarats tidigare så ber jag om ursäkt men jag är allt för lat för att titta igenom.

Vad är det för skillnad på 46XL2E och 46XL2S?

Hur är det med banding på denna teven? Sharp verkar ju ha problem med det av någon anledning. Läste lite betyg på prisjakt från XL1 och där klagar folk på banding hej vilt.

Vad är buzzing? Är det när ett surrande kommer från teven? Någon som vet ifall det finns problem med det på denna modellen också? Fanns ju på XD1E läste jag..

Redigerat av mysen_, 06 March 2008 - 03:15.

Postad 06 March 2008 - 08:37

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Kommer enl plan den 5 mars.

Antar att du skruvat upp den på väggen nu, och sitter och njuter av den totala bilden? ;)

Jag har inte ens fått lev.besked ännu...

Om det vore så väl men tyvärr inte...
Senaste leveransbesked jag fått från UD (och även från leverantören många svenska butiker köper ifrån) är den 7 mars MEN jag har fått ett annat besked att produktionen av S-modellen just startat efter att ha väntat in senaste programjusteringarna från Boxer godkännandet. Man kan alltså inte förproducera dessa utan allt görs på en gång. Tidigast leverens enligt detta besked är nästa fredag eller veckan därpå. Iaf 46:or. 52:or något efter troligen.

Typiskt...känns som jag hört den förut :)

Den goda nyheten är väl i så fall att de åtminstone är på G och inte inväntar ytterliggare godkännanden.
De kommer iaf att producera en del i första batchen verkar det som, då det också blir en del kampanjer på denna nu, typ köpa en BR billigare och så.
Men som sagt så har jag ännu ej fått dementerat den 7 mars ännu.

Postad 06 March 2008 - 08:44

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Har några frågor. Har dom besvarats tidigare så ber jag om ursäkt men jag är allt för lat för att titta igenom.

Vad är det för skillnad på 46XL2E och 46XL2S?

Hur är det med banding på denna teven? Sharp verkar ju ha problem med det av någon anledning. Läste lite betyg på prisjakt från XL1 och där klagar folk på banding hej vilt.

Vad är buzzing? Är det när ett surrande kommer från teven? Någon som vet ifall det finns problem med det på denna modellen också? Fanns ju på XD1E läste jag..

Som sagt läs tråden, mycket diskussion om detta....

E är Europamodell och S är Sverige (Skandinavien?). Ingen skillnad förutom att S är mer supportat av Sharp Norden samt att den är godkänd av boxer. E-modeller i Sverige är alltså "gråimport"

Åsikterna går isär om bandningen men min spekulation är att detta var ett problem på XD1:an (vilket även Sharp medger) men att det därefter hängt kvar i forum och liknande. Letar du tillräckligt noga lär du nog hitta fel på alla TV.
Men som sagt alla tycker inte likadant. Jag vet bara att jag inte sett några problem på vare sig någon XL1:a, XL2:a (eller för den delen någond XD1:a heller)

"Läste lite betyg på prisjakt från XL1 och där klagar folk på banding hej vilt."??????
6 recensioner på 46:an varav 4 toppbetyg och 2 bandning
3 recensioner på 52:an varav alla 3 toppbetyg
Detta av alla 1000 som förmodligen köpt denna. Knappast något bra underlag...

Dessutom roade jag mig med att kolla XD1:an där det enligt uppgifter bandning ska ha funnits.
60 betyg varav ca 50 st toppbetyg (och ingen bandnig) ca 5-6 st klagar på bandning

Redigerat av BoL79, 06 March 2008 - 09:47.

Postad 06 March 2008 - 12:54

RandomPerson
  • RandomPerson
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Har XL2E/S serien 120hz??

Förr i tiden så har det vanliga varit att i Europa har apparaterna alltid varit 50hz, men i Nordamerika till ex, där är dom 60hz.

Kommer inte ihåg vad XL2 heter där borta, men jag är säker på att den är på 120hz där.

Skulle ju vara tråkigt om Europa (och Sverige) bara får 100hz...

Postad 06 March 2008 - 13:40

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Har XL2E/S serien 120hz??

Förr i tiden så har det vanliga varit att i Europa har apparaterna alltid varit 50hz, men i Nordamerika till ex, där är dom 60hz.

Kommer inte ihåg vad XL2 heter där borta, men jag är säker på att den är på 120hz där.

Skulle ju vara tråkigt om Europa (och Sverige) bara får 100hz...

Vad jag förstår ja. Den står listad som 24/48/72/96/120Hz kompatibel på prisjakt.
Även Sharp har sagt att denna är helt kompatibel med 24p vilket också indikerar detta (vilket inte X20 är tex).
På HDtest står också att den accepterar 24p prån PS3 utan judder vilket antyder samma sak.

Postad 06 March 2008 - 17:04

Noren1987
  • Noren1987
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Fick precis reda på att jag skulle få min XL2:a i början av nästa vecka, killen jag handlar av ringde upp mig och sa att sharp hade ett par på tester hos boxer nu i veckan och att det skulle bli leverans av dessa ut till butik i början/mitten av nästa vecka, då även tradaren skulle svänga förbi här och lämna av en :) Sitter nu och bara väntar o väntar, 46:an som jag hade innan är såld o väggfästet sitter uppe, nu fattas bara den nya teven ;)

Postad 06 March 2008 - 17:41

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Fick precis reda på att jag skulle få min XL2:a i början av nästa vecka, killen jag handlar av ringde upp mig och sa att sharp hade ett par på tester hos boxer nu i veckan och att det skulle bli leverans av dessa ut till butik i början/mitten av nästa vecka, då även tradaren skulle svänga förbi här och lämna av en :) Sitter nu och bara väntar o väntar, 46:an som jag hade innan är såld o väggfästet sitter uppe, nu fattas bara den nya teven ;)

Lucky you...Man kan ju bara hoppas att det är något liknande som gör att min butik fortfarande har den 8:e som leveransdatum

Postad 06 March 2008 - 19:00

Unregisteredb11ad5c2
  • Unregisteredb11ad5c2
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Jag vet att detta inlägg inte hör till denna tråden men jag vill ändå få det sagt.

Går och väntar på att sharp skall släppa SE panelerna i europa.
Alltså varför betala 30 lök för en XL2S som har en panel med samma prestanda som ju har funnits sedan den gamla XD1'an. Ja förutom att den har 24p stöd och 100hz då.
MEn alltså deras senaste modeller har ju nästan 3ggr så hög kontrast och 5 vågslängds bakgrundsbelysning och ändå kostar de ju inte så mycket. Iallafall inte för jenkarna.
Som vanligt så får ju vi européer vänta tills tekniken är gammal innan vi kan köpa den här.
Synd att det är så omständigt med import från USA.

Enligt sharp sverige så kommer SE modellerna inte att släppas här. Jag försökte få dem att svara på
när de släpper en modell med den prestandan här men det har de inte svarat på ännu och kommer förmodligen inte göra det heller. De verkar ju veta en hel del på sharp sverige...ehum.

Postad 06 March 2008 - 19:44

doppko
  • doppko
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Jag vet att detta inlägg inte hör till denna tråden men jag vill ändå få det sagt.

Går och väntar på att sharp skall släppa SE panelerna i europa.
Alltså varför betala 30 lök för en XL2S som har en panel med samma prestanda som ju har funnits sedan den gamla XD1'an. Ja förutom att den har 24p stöd och 100hz då.
MEn alltså deras senaste modeller har ju nästan 3ggr så hög kontrast och 5 vågslängds bakgrundsbelysning och ändå kostar de ju inte så mycket. Iallafall inte för jenkarna.
Som vanligt så får ju vi européer vänta tills tekniken är gammal innan vi kan köpa den här.
Synd att det är så omständigt med import från USA.

Enligt sharp sverige så kommer SE modellerna inte att släppas här. Jag försökte få dem att svara på
när de släpper en modell med den prestandan här men det har de inte svarat på ännu och kommer förmodligen inte göra det heller. De verkar ju veta en hel del på sharp sverige...ehum.

"SE modellerna" är ju Special Edition och är ju per defenition en serie som är Special och antaglien inte kommer släppas överallt. Att dessa skall komma till Sverige och finnas att köpa till rimliga priser är ju inet så troligt. Men Sharp bör ju ha nått nytt på gång som borde lanseras i Sverige rätt snart.

Fast när Sharp får igång sin G10 fab i Japan i slutet på året så kommer priserna på 52" och däröver att sjunka. Då kan det bli riktigt intressant.

Postad 06 March 2008 - 19:46

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Alltså varför betala 30 lök för en XL2S

Enligt sharp sverige så kommer SE modellerna inte att släppas här.

Men vänta nu, hade du inte en del av facit i ditt inlägg?
Om alla skulle vänta på det bästa så skulle ingen tv ha blivit såld, inte sen trä-tvn.

Vi som skiter pengar köper en XL2a och när det kommer nåt bättre så kastar vi denna. :)

Postad 06 March 2008 - 20:45

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Alltså varför betala 30 lök för en XL2S

Enligt sharp sverige så kommer SE modellerna inte att släppas här.

Men vänta nu, hade du inte en del av facit i ditt inlägg?
Om alla skulle vänta på det bästa så skulle ingen tv ha blivit såld, inte sen trä-tvn.

Vi som skiter pengar köper en XL2a och när det kommer nåt bättre så kastar vi denna. :)

Exakt! Jag sätter upp min 46:a på toa när jag köper ny om ett halvår ;)

Postad 07 March 2008 - 16:22

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Min lilla baby har hoppat på en lastbil från Tyskland nu!! :blink:
Kommer till Sverige i mitten av nästa vecka så jag har den på onsdag eller torsdag

Hoppas nu bara den inte blir åksjuk :D

Postad 07 March 2008 - 16:53

Unregisteredb11ad5c2
  • Unregisteredb11ad5c2
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Sicket krig det börja bli nu. Sonys ùber apparater kommer snart, Samsungs också. Får se om Sharp kan stå kvar på toppen då.

Kvar på toppen? Har Sharp varit där, det beror nog på vem man frågar ;-)
De ligger kanske 1:a i en aspekt. Den modernaste tillverkningen möjligtvis.

Till Haddirajan:
Vem har sagt något om att vänta på den bästa? Sharp har ju redan släppt en modell med mycket bättre prestanda
släpp skrev jag ju. Det borde bara vara en tidsfråga tills liknande modell är lanserad här.
Men eftersom du skiter pengar så kan du gärna skicka mig en XL2S 52" och till den så tar jag
en double Whopper cheese meny med lökringar och en liten vaniljshake.

Sedan kan man väl även tillägga att de flesta som är inne på forumet är personer som är väldigt kräsna
vad det gäller teknik. Det flesta går nog inte äns in här utan åker till El-giganten för att köpa sin tv.
Det ända som lockar mig med sharp är att de sista modellerna är slimmade. Skall man köpa en platt-tv
så vill man ju ha en som verkligen är platt också.

Postad 07 March 2008 - 19:29

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Sicket krig det börja bli nu. Sonys ùber apparater kommer snart, Samsungs också. Får se om Sharp kan stå kvar på toppen då.

Kvar på toppen? Har Sharp varit där, det beror nog på vem man frågar ;-)
De ligger kanske 1:a i en aspekt. Den modernaste tillverkningen möjligtvis.

Sharp definitivt kvar på toppen. Både design- och bildmässigt. Har hitills inte sett någon LCD 46:a idag under 20 som är lika bra sammantaget som Sharp. Helt klart den mest prisvärda TV:n. Även utan att ta hänsyn till priset (på rimliga nivår givetvis) så ligger XL2:an bra till.

Postad 08 March 2008 - 00:43

Noren1987
  • Noren1987
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
[/quote]
Sharp definitivt kvar på toppen. Både design- och bildmässigt. Har hitills inte sett någon LCD 46:a idag under 20 som är lika bra sammantaget som Sharp. Helt klart den mest prisvärda TV:n. Även utan att ta hänsyn till priset (på rimliga nivår givetvis) så ligger XL2:an bra till.
[/quote]

Håller helt med dig på den punkten! Det är ju inte för inte som Loewe använder sharps paneler i nästan alla deras nya lcd:er. Och vid ett fler tal har dom loewe blivit prisade för just bild kvalitén!

Postad 09 March 2008 - 18:26

Mwe
  • Mwe
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Instämmer, men Sharp ligger inte bra till när det gäller att leverera sina senaste produkter... För egen del blev väntan för lång. Köpte min 46XL1:a i somras med löfte om att den skulle klara 1080/24p vilket den ju inte gjorde. Sharp skötte det snyggt och gav mig valet att antingen få pengarna tillbaks eller byta in den mot XL2:an när den skulle komma framåt senhösten 2007.

Jag väntade och väntade och fick inga vettiga svar från supporten och tröttnade för en månad sedan. Sharp skötte bytet snyggt och jag fick pengarna tillbaks. Lade 5 000 imellan och har nu en Sony 46 X3500 hängande på väggen.

Jag är supernöjd med Sonyn som är en fantastisk TV när det gäller både SD soch HD signaler. Klart snabbare i menyer och vid kanalbyten än XL1. Bättre svärta och stöd för 1080/24p. Bildkvaliten i övrigt är jämnbördig med XL1, som jag förutom bristen på 1080/24p var mycket nöjd med.

Nu till poängen: Om Sharp hade varit lite snabbare ut med XL2:an och varit tydligare i sitt budskap till marknaden så hade jag med all säkerhet byggt upp min maskinpark med deras komponenter. Nu har jag istället valt Sonyspåret och har förutom TV:n köpt en förstärkare (ES 5300). För egen del så ska mycket till för att jag nästa gång det är läge för att införskaffa en ny pryl inte först ska snegla på vad Sony har. Fåfänga kanske, men jag vill gärna köra enhetligt särskilt nu när alla börjar skryta med att deras komponenter kommunicerar så bra med varandra (vilket jag för övrigt kan bekräfta att mina två Sonykomponenter gör).

Sharp , du och jag har haft många roliga stunder tillsammans men osäkra framtidslöften och besvikelser är inte vad förväntar mig av ett långsiktigt förhållande. Vi kunde ha åldrats tilsammans men nu blir det inte så. Jag gör slut och Sony är min nya livskamrat. Lev väl!
/Mwe

Postad 09 March 2008 - 19:06

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Jag är supernöjd med Sonyn som är en fantastisk TV när det gäller både SD soch HD signaler. Klart snabbare i menyer och vid kanalbyten än XL1. Bättre svärta och stöd för 1080/24p. Bildkvaliten i övrigt är jämnbördig med XL1, som jag förutom bristen på 1080/24p var mycket nöjd med.

Tack för infon, detta var ju en kanonbra nyhet! Är XL1:an jämbördig med XL3500 så väntar jag gärna ett par extra månader samt sparar in 10 lakan! :) XL2:an är ju bättre än XL1:an dessutom och klarar även 24p.
Detta är ju i och för sig vad jag har trott hela tiden.

Ser verkligen fram emot ons/tors!

Vad gäller prylar runtomkring struntar jag i om det är olika märken, snarare tvärtom jag vill välja varje del oavsett märke. Bara för att Sony är bra på en sak betyder det inte att de är det på en annan.
Hade inte kabelTV bolagen parat sina kort :blink: så hade jag bara haft min dator med en FireDTV

Postad 09 March 2008 - 19:16

Unregisteredd89ec762
  • Unregisteredd89ec762
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Samma här, jag kollar alltid på prestanda/pris istället för att köpa blint efter märke, jag tvivlar inte på att Sony har bra produkter, mne det finns inte en chans o köpa ett dyrt märke om en billigare märke erbjuder samma prestanda. därför sitter jag och kollar på Toshiba, Sony och Sharp... Faktist så lutar mycket åt sharp för att de har bäst prestanda/pris just nu, hade sony x3500 kostat 22k så hade jag inte tvekat och köpt sony eller att tosh hade kostat 18k i butik.

Postad 09 March 2008 - 20:49

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Sharp , du och jag har haft många roliga stunder tillsammans men osäkra framtidslöften och besvikelser är inte vad förväntar mig av ett långsiktigt förhållande. Vi kunde ha åldrats tilsammans men nu blir det inte så. Jag gör slut och Sony är min nya livskamrat. Lev väl!
/Mwe

Jag förstår dig skulle säkert gjort likadant i din situation, och grejen är den att jag köpte min XL2a osedd i oktober med "löfte" om leverans i slutet på december. Spelade inte mig så stor roll då eftersom vi byggde hus och skulle flytta in 10 jan 2008. Men sen när det dröjde så var jag in till butiken för att kika på alternativ, men blev avrådd från otrohet gällande Sharp, för "den skulle vara värd att vänta på". Väntat har jag gjort och gör så ännu...
Jag har också blandat komponenter, Sharp, Yamaha och Sony. Nu vill de sälja på mig en DVD-recorder från Panasonic men där går nog gränsen även för mig, måste köpa en separat byrå till att förvara fjärrarna i då... :)
Så DVD-recordern blir nog en Sony den också. Trist att de inte kan sätta standard på alla dessa I-link, Aquoslink och allt vad de heter.
Lycka till i Sonyland MWE.

Postad 10 March 2008 - 13:13

guineapig
  • guineapig
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Hur är betraktningsvinkel på XL2? jag har sett XL1 och den tappar fort i sida liknande Philips och blir "grådassig" .

Sony och Samsung kan man stå nästan vid sidan av Tv:n utan att det blir katastrof, färger och annat påverkas såklart.

Postad 13 March 2008 - 10:42

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Pratade med Sharp nu, och de skickar min 52"a idag, så den bör dimpa ner i början på nästa vecka, eller imorrn om Schenker "är lite på tå".

Postad 13 March 2008 - 12:38

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Pratade med Sharp nu, och de skickar min 52"a idag, så den bör dimpa ner i början på nästa vecka, eller imorrn om Schenker "är lite på tå".

Samtidigt som jag pratade med min affär plus Sharp och tyvärr verkar det som den stora bulken av XL2S är några veckor till försendad, typ efter påsk :)
Däremot ska X20S nu finnas på lager och ute i handeln
Har även sett en affär som haft XL2S 42 tum hemma

Postad 14 March 2008 - 14:29

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Ja jäsiken, grattis världen!
http://www.boxer.se/...r...scart=&typ=

Postad 14 March 2008 - 18:45

nyhetsmannen2
  • nyhetsmannen2
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
alltså XL2S har ju CA modul, kan jag stoppa in t.ex comhem kort nu då eller? :blink: *trög*

Postad 14 March 2008 - 19:19

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

alltså XL2S har ju CA modul, kan jag stoppa in t.ex comhem kort nu då eller? :blink: *trög*

Tyvärr inte, då måste du ha en DVB-C avkodare. XL2 har bara DVB-T som är marksänd. HD1-modellen skulle passa dig som handsken däremot.

Postad 15 March 2008 - 03:40

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
Det går bra för SHARP, som för några år sedan var ett sunkmärke med få TVs. Fortfarande är SHARP TVs i inte många butiker, med få modeller, och med dåligt rykte sedan XD1. Banding och övermättad RGB är något som verkar bestå. Snabb reaktionstid är bra. Vi ser fram mot ännu smalare modeller med LED PVR mm.

SHARP bygger en G10-fabrik som blir ännu större än nuvarande största jättefabriken Kameyama

Toshiba bestämde sig först att köpa Paneler av SHARP, sedan så ska Pioneer tillverka LCDs med SHARP, och SONY köper en tredjedel av kommande G10-fabriken, och nu ska LG köpa Paneler med. 2010 när G10-fabriken startar så kommer Panasonic oxå starta sin G10-plasma-fabrik, och tillgången till stora billiga bra paneler kommer vara säkrad. Även Samsung planerar att bygga en G11-fabrik. Samsung tillverkar med Sony SPVA-paneler som anses de bästa. Sedan kommer Sharps ASV. Sedan LG/Philips SIPS och andra IPS. Sedan MVA, CMO, AU-paneler.
Detta innebär att SHARP kommer förse SONY, LG, Toshiba, Pioneer med paneler, vilket kommer ge SHARP goda inkomster och stort inflytande på TV-tillverkningen.
SHARP kommer även tillverka (mer) TV-delar åt andra märken.
Jag anser det mycket intressant att SONY kommer äga en del av fabriken, eftersom jag anser SONY+SHARP som de främsta TVs. Toshiba kommer som god trea, men Tosh är tyngt av HDDVD-skräpet, liksom Pioneer av sina egna Kuro.
Jag kan tänka mig även Philips kommer köpa av SHARP. :blink:

Postad 17 March 2008 - 13:59

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Nu är den hemma.

Bifogad fil(er)

Postad 17 March 2008 - 14:06

BoL79
  • BoL79
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0

Nu är den hemma.

Härligt! Ser fram emot lite recensioner
Får vänta ett någon vecka till på 46:orna tyvärr

Postad 17 March 2008 - 14:21

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Trist att ha en sjuk dotter hemma vars enda plan är att riva hela huset... Jag får liksom ingen tid till att installera denna just nu. Eter är bra har jag hört... :P
Återkommer med mera bilder så fort jag fått nån form av barnpassning.

Postad 17 March 2008 - 16:26

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Puh, fick lite barnvakt så nu är den uppe.
Busenkelt att fästa väggfästet på den och sedan bara jacka upp den.
Den letade fram alla digitala kanaler och sen var det bara att köra. Mycket bra bild på SVT redan i original, medans de andra är som vanligt.
Hängde då in HDMI för att se vad den verkligen går för, och slog på Mr & Mrs Smith. Redan inledningsbilden (som ni ser på bilden) fick mig att bara stirra. Tyvärr syns inte den kvaliteten på bilden eftersom kameran troligen är sämre och inte kan visa HD, eller nåt :P
Fick då även för första gången höra Yamahan spela vad den kan, och den kan !

Stod några meter ifrån och spelade Burnout Paradise i 720p, och det var en frän känsla och man höll på att ramla omkull i kurvorna.
Ikväll blir det nog att se hela filmen, imorrn ska jag ta hand om kablaget lite vettigare i väntan på nya tv-bänken. Jag kommer inte att göra så jättemycket åt det nu eftersom ny möbel är på ingång. Men håll till goda vettja!

Bifogad fil(er)

Postad 17 March 2008 - 17:25

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Nu går tvn för fullt, fast med dansande mamma och dotter framför Mora Träsk..det var ju kanske inte riktigt meningen att man lägger 50´på tv-hörnan för att få se Mora Träsk...

Lite mera bilder som jag passat på att ta...Kolla svärtan!

Tvn sitter högt upp på väggen, jag vet, men det känns bra med marodören på 1,5 år i huset samt att vi sitter sex meter från Tvn (se sista bilden där tvn hänger på högersidan av kortet)

Bifogad fil(er)

Postad 17 March 2008 - 17:29

OMX-dulfer
  • OMX-dulfer
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
OUCH! Det såg ju riktigt bra ut. Vill ha begäret växer...

Postad 18 March 2008 - 09:57

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Mina första tankar efter en dag med tvn:
Det är en LC-52Xl2S, alltså den svenska modellen som är godkänd av Boxer.
Jackade i ett Smart Wi kort och den letade fram kanalerna på någon minut, sen visades SVT 1 upp, kanonfin bild. Dessvärre är ju SVT och TV4 de enda kanalerna som är fina, de andra är mer eller minnre gryniga. Fullt sebara, men inte så det imponerar.

Har nu sett en Blu-Rayfilm på den som heter Mr & Mrs Smith och ljudet avkodades i DTS-HD eller liknande, förstärkaren visade i displayen "Straight PCM" och jädrar vad det lät bra.
Tvn visar allt som passerar denna förstärkare (Yamaha RX-1800) i 1080p som jag har ställt in det nu.
I förstärkaren har jag inkopplat en PS3 via HDMI samt en DVR-HDD-Boxermottagare som heter Panasonic DMR-EX87 via HDMI. Från förstärkaren sedan en HDMI till Tvn. Alla HDMI stödjer 1.3 och kommer från Supra.
När jag slog på Aquos link på tvn så kan jag spela in på Panasonicen via rec-knapp på tvns fjärr, mycket smidigt!

Spelade lite Burnout Paradise också, och vilken jäkla bild det blir med "bara" 720p.

Jag hade en lite för röd ton på tv-sändningarna när jag först installerade den, men nu tycker jag att de har försvunnit, jag har säkert justerat något som blev bättre då...

Det enda som är trist är tvns fjärrkontroll, ok den är skitsnygg att titta på, men jag skall ju använda den också.
Den är så trött när man skall kolla på text-tv, det tar nästan två sekunder från tryck på knapp tills det händer något på tvn, och då har man ju börjat tro att den inte tog emot första knapptrycket så då har man lagt ett knapptryck till på kö...

Nää, nu har jag inte tid med detta längre, måste spela lite...

:)

Redigerat av Haddirajan, 18 March 2008 - 09:59.

Postad 18 March 2008 - 12:20

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
jag har lagt ut en rec i X20-tråden. Något som tydligen förenar Sharparna är ett dåligt Menysystem som hänger i toppen och som knappt visar flera alternativ (tvärtemot Sony D3000), segt att bläddra i och segt med fjärr även på textTV. Dessutom är XL2-fjärren snygg men för kantig och bred, då är X20s fjärr bekväm - men för små knappar.

Vidare problem med redpush (svårkalibrerad) och ofta svag bandning som är permanent.

Xl2 kan inte kombinera 100hz med 24P.. 24P interpoleras dock mildare i filmläget.

Ur rec:
X20 visar äkta 24P men kan inte ha Rörelsekompensation (polering) vid 1080/24p.
X20 kan inte visa 4:3 vid 1080/720p. . X20 ger 1360x768 på VGA.
X20 ger bra HDMI med PS3, men på andra testade äldre hdmi-anslutningar så gav den inte ljud (som DVI).
X20 har bara en inställning per ingång.

X20 är ljussvag, ger kalibrerad bara 250cd/m3, vilket passar på kvällen men inte på dagen.
X20 ANSI-kontrast 350:1, Djupsvärta 0,7cd/m2 - medelgoda värden. . X20 är bra på SDTV.

Testets slutsats: Av 6 testade TVs så hamnar X20 efter samsung, sony, philips;
X20 tillsammans med NAD, bara JVC är sämre! X20 får alltså ett dåligt resultat.

Redigerat av toler, 18 March 2008 - 16:57.

Postad 18 March 2008 - 13:00

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

jag har lagt ut en rec i X20-tråden. Något som tydligen förenar Sharparna är ett dåligt Menysystem som hänger i toppen och som knappt visar flera alternativ (tvärtemot Sony D3000), segt att bläddra i och segt med fjärr även på textTV. Dessutom är XL2-fjärren snygg men för kantig och bred, då är X20s fjärr bekväm - men för små knappar.

Vidare problem med redpush (svårkalibrerad) och ofta svag bandning som är permanent.

Xl2 kan inte kombinera 100hz med 24P. 24P interpoleras dock mildare i filmläget.

Hoppas ingen lyssnar på dig Toler, för du gissar ju lite fel.
Menyerna är inte sega, och de hänger sig inte. Det är text-tv som är slö bara.

För bred?

Bifogad fil(er)

Postad 18 March 2008 - 13:27

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
Menyerna hänger uppe på TVn, de är trögnavigerade. Fjärren är för platt och känns inte bekväm.
Detta tycker många; testare och jag som testat XD1/HD1/XL1.
Men visst kan XL2 vara en bra TV, och den är rekordsmal.
Bara hoppas den passar dig så du slipper tjafsa med familjen i deras lilla affär. Grattis

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.