Dreambox DM800HD PVR
1127 svar till detta ämne
Postad 13 februari 2009 - 13:18
Arnedanc
-
Arnedanc
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Ja det kan du... men med dm800 kan du bara spela in kanaler på samma transponder som den du ser på då den bara har 1 tuner... dm7025/dm8000 har 2 resp upp till 4 tuners så där kan du spela in många kanaler samtidigt... på min dm7025 kan jag spela in 12 kanaler samtidigt (6st på varje tuner)... du kan även streama olika kanaler till olika rum (eller samma dator om du vill se flera kanaler samtidigt) så behovet av flera boxer försvinner om du bara har en dator i varje rum...
OK. Så om jag använder ett Canal Digital kort, kan jag alltså spela in i från 6 olika kanaler samtidigt. Och det är inga problem som på CDs HD PVR när en inspelning startar medan man håller på att se på ett redan inspelat program? Den samma frågan gäller om flera inspelningar föregår samtidigt, har man en inspelning från 20.00 till 21.10 och en inspelning från 21.00 till 23.00, så stannar inte både inspelningar 21.10. Det kan man ju uppleva på CDs HD PVR. Vad är skillnaden på DM800 och DM7025 förutom antal tuners?
Postad 13 februari 2009 - 13:41
Arnedanc
-
Arnedanc
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Det går inte att jämföra IPBox 9000 med DM800/8000. Om du vill att boxen ska andas kvallité både utseende mässigt och bildmässigt ska du köpa en DM800/8000.
576i bilden via HDMI är en katastrof från IPBox 9000 med dgstations mjukvara, även med NLB, sif mjukvara osv...
Jag har inget annat att jämföra med än Canal Digitals HD PVR. Men alla mina 'burkar' går via Harman Kardon AVR-255 för dom går till min Pioneer PDP-LX5090H. Vem som gör det vet jag inte, men gamla 4:3 program anpassas automatiskt till 4:3 på TV:n med svarta stripor på vardera sida av programmet. Om man vill kan TV:n sätta ditt gråa stripor, men dom är itne 100% anpassade till dom svarta och täcker lite mer än dom svarta). Jag vet inte hur Dreambox gör detta eller om det är beroende på vad som skickas ut i från kanalen. Vad är förresten skillnaden på 1080I och 1080p?
Postad 13 februari 2009 - 15:05
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Jag har inget annat att jämföra med än Canal Digitals HD PVR.
Men alla mina 'burkar' går via Harman Kardon AVR-255 för dom går till min Pioneer PDP-LX5090H. Vem som gör det vet jag inte, men gamla 4:3 program anpassas automatiskt till 4:3 på TV:n med svarta stripor på vardera sida av programmet. Om man vill kan TV:n sätta ditt gråa stripor, men dom är itne 100% anpassade till dom svarta och täcker lite mer än dom svarta).
Jag vet inte hur Dreambox gör detta eller om det är beroende på vad som skickas ut i från kanalen.
Vad är förresten skillnaden på 1080I och 1080p?
4:3 har inget med 576i att göra. 576i är upplösningen på SD signalen och att den är interlaced. Om du har en LX5090 ska du helt klart köra 576i via DVI/HDMI om du köper en DM800/8000 då boxen inte är lika bra som din TV på att skala upp SD bilden till 1920*1080. 1080i = interlaced 1080p = progresiv
Postad 13 februari 2009 - 17:01
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
OK.
Så om jag använder ett Canal Digital kort, kan jag alltså spela in i från 6 olika kanaler samtidigt.
Och det är inga problem som på CDs HD PVR när en inspelning startar medan man håller på att se på ett redan inspelat program? Den samma frågan gäller om flera inspelningar föregår samtidigt, har man en inspelning från 20.00 till 21.10 och en inspelning från 21.00 till 23.00, så stannar inte både inspelningar 21.10. Det kan man ju uppleva på CDs HD PVR.
Vad är skillnaden på DM800 och DM7025 förutom antal tuners?
Inga problem alls förutsatt att det finns en ledig tuner eller ligger på samma transponder som nån av tuneran som används... andra skillnader är att dm7025 bara har scart utgång, bara mpeg2 så den kan inte ta emot hd kanaler och lite andra skillnader...
Postad 16 februari 2009 - 15:49
Arnedanc
-
Arnedanc
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Inga problem alls förutsatt att det finns en ledig tuner eller ligger på samma transponder som nån av tuneran som används... andra skillnader är att dm7025 bara har scart utgång, bara mpeg2 så den kan inte ta emot hd kanaler och lite andra skillnader...
Hmmmm. Då är jag inte så säker på att DM800 ger mig det jag vill ha. Ni som har den, berättar om möjligheter som jag troligen inte tänker använda. Jag vill ha en HD PVR recorder där jag kan spela in ett eller flera program i från ett Canal Digital abonnemang. Eftersom det är en bit i från min dator/Nätverk till där jag kommer att ha min HD PVR så är det knappast aneldning att dra någon sladd dit. Därför vet jag inte varför jag skall ha någon box som har så många möjligheter. Jag laddar inte ner filmer i från fildelnings-siter. Det ända som kunde varit intressant, var att ha möjlighet att 'hyra' filmer via Internet och streama dom till TV:n via en sådan box, men det borde väl kanske gå direkt med min TV PDP-LX5090H som har möjlighet att koppla till nätverket, men varken denna eller DM800 kan göra det trådlöst, så då undrar jag... DM8000 kan göra det jag vill och mycket annat, men är på tok för dyr. En billigare uppföljare till DM7025 hade varit att föredra, om en ny uppföljare hade HDMI eller DVI-utgång. Kommentarer?
Postad 16 februari 2009 - 16:18
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
om du ska ha en dreambox eller annan linuxbox så är nätverkskabel till boxen ett måste då du behöver du för att kunna konfigurera den... om du har långt emellan och inte vill använda sladd så kan du använda en trådlöst adapter för usb eller sätta upp en trådlös router vid boxen och dra sladd dit och en trådlös router i ditt övriga nätverk så slipper du ha lång kabel till boxen... dm8000 har trådlöst nätverk inbyggt...
Redigerat av Leatherface, 16 februari 2009 - 16:20.
Postad 20 februari 2009 - 11:01
farside
-
farside
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Tjenare!
Sitter idag med ett Comhem Abb som går ut och vill byta till CD.
Funderar då på om denna DM800HD kan streama musik , filmer osv ifrån min stationära dator samt laptop.
Har idag en HDX-1000 i vardagsrummet och skulle bli överlycklig om man kunde ställa in DM800HD till att både ta funktionen ifrån min digitalmottagare och HDX.
Fungerar det? Hur om det går? SMB? FTP?
Vilka filformat fungerar i så fall?
Mvh
Farside
Redigerat av farside, 20 februari 2009 - 11:03.
Postad 20 februari 2009 - 13:40
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Tjenare!
Sitter idag med ett Comhem Abb som går ut och vill byta till CD. Funderar då på om denna DM800HD kan streama musik , filmer osv ifrån min stationära dator samt laptop.
Har idag en HDX-1000 i vardagsrummet och skulle bli överlycklig om man kunde ställa in DM800HD till att både ta funktionen ifrån min digitalmottagare och HDX.
Fungerar det? Hur om det går? SMB? FTP? Vilka filformat fungerar i så fall?
Mvh Farside
Det går alldeles utmärkt att streama via SMB eller NFS. Monterar du in en SATA HDD eller en eSATA HDD i DM800 kan du FTPa över musik/film/bilder mm. MKV filer fungerar utan problem, har inte testat något annat filformat då jag vill ha kvalité på bilden. DM800 har inga begränsningar bara möjligheter
Postad 11 mars 2009 - 19:13
myran79
-
myran79
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jaha, då har man startat upp boxen och gjort alla inställningar som ska behövas.
Men det verkar som jag bara får in SVT1, SVT2, SVTHD, TV4 typ.
Dom andra kanalerna hittas och EPG funkar och inget fel meddelande.
Kan det vara så jävligt att det är paring på gång?
Postad 11 mars 2009 - 22:15
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
inte på SD kanalerna iaf...och HD kanalerna är redan pairade förutom SVT HD och TV4 HD numera...
Postad 11 mars 2009 - 22:26
myran79
-
myran79
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
inte på SD kanalerna iaf...och HD kanalerna är redan pairade förutom SVT HD och TV4 HD numera...
Då borde jag få in dem iaf. Men är du verkligen säker på att CD slagit på pairing på HD kanalerna? För då tänker jag begära tillbaka pengar för det nämdes inte när jag beställde.
Postad 12 mars 2009 - 00:18
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
CD kör inte pairing på HD kanalerna än... men nu då dom bytt ut alla korten så är det nog bara en tidsfråga... comhem och viasat däremot har redan pairing på HD kanalerna....
Redigerat av Leatherface, 12 mars 2009 - 00:19.
Postad 16 mars 2009 - 20:59
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Jag har haft Canal Digital i ett år och inte ett knyst om att byta ut mitt kort.
Föresten fick jag äntligen en hängning av boxen igen. Har saknat det men nu var det dags. När jag satte på boxen och skulle gå ner och göra i ordning kaffet hade jag boxen inställd på en sportkanal jag inte har. Det är för att slippa höra ljudet (kopplat till försärkare med HDMI-växel). När jag kom tillbaka och satte på inspelningslistan för att välja en inspelning hängde sig boxen.
- Äntligen, ljublade jag och gjorde en Norsk resert för att sedan ställa mig på en kanal med bild och ljud.
Redigerat av ruva, 16 mars 2009 - 21:04.
Postad 17 mars 2009 - 10:04
skidoorev600
-
skidoorev600
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Är helt ny på detta så jag undrar en sak ang. denna box. Vi har ett lokalt kabelbolag ( Svenska Cantab ) och dom har precis börjat med Viasat/canal + paket inkl. Hd-sändningarna av respektive bolag. När jag var och kollade med dom så visade det sig att dom hade 1 box som funkade enligt dom för att kortet var pairad till boxen. Min fråga är då : Funkar det inte alls med en Dreambox eller funkar allt utom HD-kanalerna ? Om man skulle känna någon hos återförsäljaren skulle det då vara möjligt att paira kortet med en Dreambox ?
Postad 17 mars 2009 - 10:48
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Jag har haft Canal Digital i ett år och inte ett knyst om att byta ut mitt kort.
Då har du redan ett nytt kort som stöder CAS7 så det behöver inte bytas ut...
Redigerat av Leatherface, 17 mars 2009 - 10:48.
Postad 17 mars 2009 - 11:36
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Då får vi hoppas att detta stämmer: https://www.minhembi...s...t&p=2364931 och att EU beslutar om något bra för en gång skull, EU handlar om valfrihet... Jag bojkottar dessa skit företag som pysslar med detta, skulle göra samma sak med CD...
Redigerat av bpl, 17 mars 2009 - 11:39.
Postad 17 mars 2009 - 11:42
myran79
-
myran79
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Då får vi hoppas att detta stämmer: https://www.minhembi...s...t&p=2364931 och att EU beslutar om något bra för en gång skull, EU handlar om valfrihet...
Jag bojkottar dessa skit företag som pysslar med detta, skulle göra samma sak med CD...
Tror du inte film/tv bolagen mutar rätt person så det blir standard?
Postad 17 mars 2009 - 11:45
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Tror du inte film/tv bolagen mutar rätt person så det blir standard?
Jag tror detta bara är skitsnack, det är ComBort och ViaCrap som är oseriösa företag och som tvingar kunder att använda deras skräp mottagare. Varför har ComBort tagit bort pairingen på TV4 HD? TV4 HD visar Hollywood filmer i HD, sug på den ni!
Postad 17 mars 2009 - 11:48
myran79
-
myran79
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jag tror detta bara är skitsnack, det är ComBort och ViaCrap som är oseriösa företag och som tvingar kunder att använda deras skräp mottagare.
Varför har ComBort tagit bort pairingen på TV4 HD? TV4 HD visar Hollywood filmer i HD, sug på den ni! 
Jag är inne på samma sak, för uppenbarligen kan CD sänd utan paring och dom har ju till och med ett större utbud av HD.
Postad 21 mars 2009 - 20:12
pl1sk3n
-
pl1sk3n
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
@ ruva, smartwii funkar ff med cd.
@ Leatherface, hur kommer det sig att du inte har bytt till 800'an?
Är det pga 2 tuners lr?
Sitter här o velar än hit än dit, 800 har hd & hdmi 7025 2 tuners osv men bara scart.
Anledningen att jag funderar på en Dm är såklart open source som öppnar fler möjligheter...
Bl.a så ska mitt spanska Canal+ tydligen funka i en DM, är dock inte 100% säker.
Egentligen så skulle jag vilja köpa en Azbox, Arion, Hyro lr Vantage då det känns som att man får mer Hw
men än kan jag inte se att Sw stödet finns där i tillräcklig utsträckning.
Bara det att textningen ofta inte funkar e ju inte direkt familje vänligt.
Vart lite OT men jag sitter här & velar som sagt & det känns som att jag skulle behöva lite input från er
för att kunna ta det slutliga beslutet, ni har ju kunskapen om dessa boxar.
Visst skulle en DM8000 lösa mina problem men för en knegare är ju priset horribelt,
skulle då ingått 4 tuners & 1 hhd på 1Tb.
Tack på förhand / p
Postad 21 mars 2009 - 22:46
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
@ ruva, smartwii funkar ff med cd. @ Leatherface, hur kommer det sig att du inte har bytt till 800'an? Är det pga 2 tuners lr?
Sitter här o velar än hit än dit, 800 har hd & hdmi 7025 2 tuners osv men bara scart. Anledningen att jag funderar på en Dm är såklart open source som öppnar fler möjligheter... Bl.a så ska mitt spanska Canal+ tydligen funka i en DM, är dock inte 100% säker. Egentligen så skulle jag vilja köpa en Azbox, Arion, Hyro lr Vantage då det känns som att man får mer Hw men än kan jag inte se att Sw stödet finns där i tillräcklig utsträckning. Bara det att textningen ofta inte funkar e ju inte direkt familje vänligt. Vart lite OT men jag sitter här & velar som sagt & det känns som att jag skulle behöva lite input från er för att kunna ta det slutliga beslutet, ni har ju kunskapen om dessa boxar. Visst skulle en DM8000 lösa mina problem men för en knegare är ju priset horribelt, skulle då ingått 4 tuners & 1 hhd på 1Tb.
Tack på förhand / p 
Jag ska köpa en DM8000 istället men jag väntar till ekonomin är bättre... dessutom har jag inte möjlighet till att ta emot HD sändningar än... DM800 är inget alternativ då det skulle vara och byta ner sig i mitt fall då minst 2 tuners är ett måste för mig... tyvärr lär väl euron va uppe i 12-13:- minst då jag har råd till dm8000 och då kommer den vara ännu dyrare... tja om inte spanska canal+ är pairat eller liknande så ska det funka i dreamboxen... du har ju plats för upp till 4 CAMs i en dm8000 ifall det inte funkar med softcam också... dm7025 har också plats för CAM medans dm800 inte har det.... Håller inte med om att dom andra boxarna ger mer hw däremot kanske mer hw per krona men sw är ju värt minst lika mycket och det är ju dreamboxens största fördel och att den är opensource... konkurerande boxar klarar ju inte 1080p heller som broadcom chipet klarar... Har man råd med dm8000 så finns det ingen box idag som är bättre...
Redigerat av Leatherface, 21 mars 2009 - 23:03.
Postad 26 mars 2009 - 12:48
pl1sk3n
-
pl1sk3n
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Tack för svaret L
Inte för att det vart lättare...
Hur man än vänder sig så är ju arslt bak
Postad 28 mars 2009 - 10:16
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
Hej
Får jag låna tråden lite? Funderar på att införskaffa mig en DM800HD och undrar om det går att använda Canal Digitals kort utan problem.
H
SZ
Postad 28 mars 2009 - 13:21
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Ja de funkar utan problem med CD i dagsläget... men dom flesta andra har infört pairing på HD kanaler och CD har redan förberett för det men inte slagit på det än....
Postad 28 mars 2009 - 13:46
myran79
-
myran79
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Precis som LF sa så funkar det bra, dock hade jag problem pga av att jag försökte koda av fel leverantörs kanaler.
Sjävl sitter jag med ett lite intressant "problem" när jag beställde CD sa jag att jag ville ha HD paketet CD valde att inte aktivera det eftersom jag inte valde att köpa deras box. Ringde och fick det aktiverat men kan fortfarande inte få in dem. Jag tror att någon blivit galet med mitt kort för fortfarande efter drygt 1 månad så har jag alla kanaler, och jag vete fan om jag ska säga något för då kanske dom försvinner.
Postad 28 mars 2009 - 13:46
järker
-
järker
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
CD kanske vill ha kvar sina kunder ett tag till, skulle vara intressant att se siffror på hur många kunder ex.-vis viasat tappade när de införde sina dumheter.
Det borde ju rimligen ha skett tycker man.
/ J
Postad 28 mars 2009 - 13:48
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
fel inställningar i camen kanske som gjort att du inte fått uppdatering... CCcam t.ex kan inte uppdatera korten om man kör det mot newcs utan du måste köra med CCcam enbart bara och låt CCcam läsa av korten...
Redigerat av Leatherface, 28 mars 2009 - 13:49.
Postad 28 mars 2009 - 13:50
myran79
-
myran79
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
fel inställningar i camen kanske som gjort att du inte fått uppdatering... CCcam t.ex kan inte uppdatera korten om man kör det mot newcs utan du måste köra med CCcam enbart bara och låt CCcam läsa av korten...
Får jag då den uppdateringen så försvinner alla kanaler också eller hur? Jag kör Mgcamd och newcs.
Postad 28 mars 2009 - 15:43
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
antagligen men om du inte får uppdateringar kommer det bli svart på alla kanaler inkl dom du ska ha så småningom.. tror det är 2a tisdagen varje månad...
nigen expert på mgcamd då jag inte kör det men tror inställning för AU ska vara såhär
# AU
# 00 disable, no emm pids processed
# 01 enable, emm pids always processed for soft-au and shared cards
# 02 auto, emm started only if channel cant be decoded
# 03 process emm pids for network cards update only
A: { 01 }
Redigerat av Leatherface, 28 mars 2009 - 15:45.
Postad 28 mars 2009 - 17:10
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
Hoppas verkligen att CD inte gör samma misstag som Viasat. De "godkända" HD-boxarna från Sagem är mycket dåliga. De stöder inte ens Diseqc 1.2 vilket är en stor begränsning, emm.
Postad 28 mars 2009 - 17:28
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Får hoppas EU griper in och förbjuder operatörerna att låsa kunderna till deras boxar...
Kunder ska inte drabbas för att det finns vissa som missbrukar systemet...
dom ska skita i vilken box jag kör sålänge jag betalar för mig...
Redigerat av Leatherface, 28 mars 2009 - 17:29.
Postad 25 april 2009 - 21:20
Laxens
-
Laxens
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej har en dreambox 800 det är bara problem med den spelar inte in som den ska måste ha en stor fläkt annars häger den sig ångrar att jag köpte den hade en 7520 kanon
Postad 26 april 2009 - 04:28
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
7025 menar du... testa uppgradera secondstage loadern till en nyare det fixar problemet för dom flesta... om inte det hjälper så får du höra av dig till DMM och få tunern utbytt då det är den som brukar bli varm... Se också till att du har bra ventilerat runt om boxen det gäller även dm7025an... Testa ta senaste imagen härifrån http://www.ltteam.org
Redigerat av Leatherface, 26 april 2009 - 05:40.
Postad 26 april 2009 - 06:47
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Veteran
-
-
2 488 inlägg
Får hoppas EU griper in och förbjuder operatörerna att låsa kunderna till deras boxar... Kunder ska inte drabbas för att det finns vissa som missbrukar systemet... dom ska skita i vilken box jag kör sålänge jag betalar för mig...
Jag håller med helt och fullt. Med fri konkurens kan man få bättre och billigare boxar än vad operatörerna levererar. Det är ju inte precis någon high tech i standardboxarna, så nog borde man kunna få fram en SD-box för tusenlappen och några kronor till för en HD-box.
Postad 07 maj 2009 - 20:59
Matsen
-
Matsen
-
Mästare
-
-
2 792 inlägg
Finns det några nackdelar med att köra en eSATA istället för en intern disk?
Postad 10 maj 2009 - 18:50
gusax
-
gusax
-
Beroende
-
-
1 425 inlägg
Finns det några nackdelar med att köra en eSATA istället för en intern disk?
Det tar mer plats på hyllan är väl största nackdelen. Eventuellt kanske du behöver extern strömförsörjning också, isf är ytterligare en nackdel att den externa lösningen drar mer ström. Borde inte vara jättemycket mer, men många bäckar små. Strömgrejen till hårddisken tar ju upp ett vägguttag också.
Postad 11 maj 2009 - 21:52
Matsen
-
Matsen
-
Mästare
-
-
2 792 inlägg
Det tar mer plats på hyllan är väl största nackdelen. Eventuellt kanske du behöver extern strömförsörjning också, isf är ytterligare en nackdel att den externa lösningen drar mer ström. Borde inte vara jättemycket mer, men många bäckar små. Strömgrejen till hårddisken tar ju upp ett vägguttag också.
Jo det är klart, men det är ju de rent självklara bitarna precis som att man förmodligen får en svalare box när inte hårddisken sitter i den. Men det jag undrar är om man förlorar någon funktionalitet, tex att inspelningarna inte fungerar lika bra med en extern disk eller något liknande bus...
Postad 11 maj 2009 - 22:11
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Funkar alldeles utmärkt.. du kan spela in till en utdelat mapp på datorn med...
Postad 12 maj 2009 - 09:01
Matsen
-
Matsen
-
Mästare
-
-
2 792 inlägg
Jo det vet jag... har en 500:a som jag tänkt skicka till övervåningen när 800:an inhandlas så jag är inte helt novis...
Mina onda aningar angående externa diskar är att de surrar när man inte använder dom och att de inte alltid har den responstid som en intern disk har. Därav mina frågor....
Postad 12 maj 2009 - 16:30
Herbert
-
Herbert
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jo det vet jag... har en 500:a som jag tänkt skicka till övervåningen när 800:an inhandlas så jag är inte helt novis... 
Mina onda aningar angående externa diskar är att de surrar när man inte använder dom och att de inte alltid har den responstid som en intern disk har. Därav mina frågor....
Dina onda aningar stämmer nog, har läst om det. kommer inte ihåg om det var usb eller esata Jag själv köpte en intern disk, funkar utan problem, inte varmare heller.
Redigerat av Herbert, 12 maj 2009 - 16:31.
Postad 12 maj 2009 - 16:35
Herbert
-
Herbert
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Dubbelpost
Redigerat av Herbert, 12 maj 2009 - 16:38.
Postad 27 maj 2009 - 10:52
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
Ok. 1 år på dagen tillsammans med denna mycket kompetenta HD-Box.
vill bara säga att denna box har bringat mig mycket glädje och fungerat klockrent sen dag 1.
jag var en av dom som inte hade problem med varken ljud eller temperatur. Installerade dock in en fläkt efter ett par veckor och boxen gick från ljummet till sval 
ett par image senare samt HD skin/picons mm mm så rockar denna box så ¤#%¤#( grymt!
kan hålla med om att den är förhållandevis dyr jämfört med andra boxar men ha i åtanke att ingen annan hd box idag är lika stabil och i verkligheten fungerande som en 800. (jämför ej med 8000 då den är en dreambox)
finns inte mycket att tillägga då allt är positivt för min del
ville bara lite snabbt dela med mig av ett år med min 800.
Postad 03 juni 2009 - 09:13
Matsen
-
Matsen
-
Mästare
-
-
2 792 inlägg
Det blev en intern disk för mig och den stör inte....
Är det någon här som vet varför dreamboxx.nu ligger nere?
Postad 11 juni 2009 - 06:16
Johan_opl
-
Johan_opl
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej,
Funderade på att skaffa en DM800HD till mitt Viasat abonnemang, satellit. Min gamla Nokia 9802 börjar kännas lite omodern...
Vad jag kan förstå, så kan jag inte se Viasat's HD-kanaler med denna, pga "pairing"?
Kan någon förklara lite utförligare varför det inte går? Är det något som kommer framöver, eller är man helt utlämnad till att använda Viasats egen mottagare?
Icke HD-kanaler då, de fungerar idag? Finns det risk att dessa också spärras?
Postad 11 juni 2009 - 07:06
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
Hej,
Funderade på att skaffa en DM800HD till mitt Viasat abonnemang, satellit. Min gamla Nokia 9802 börjar kännas lite omodern...
Vad jag kan förstå, så kan jag inte se Viasat's HD-kanaler med denna, pga "pairing"? Kan någon förklara lite utförligare varför det inte går? Är det något som kommer framöver, eller är man helt utlämnad till att använda Viasats egen mottagare?
Icke HD-kanaler då, de fungerar idag? Finns det risk att dessa också spärras?
det går inte då programkortet är låst till den mottagaren som följer med abbonemanget. så länge utbudet av HD (framförallt Viasat) är såpass litet tror jag inte det kommer en lösning. Är inte ens säker på att det kommer/går att fixas. CD har möjligheten att paira precis som viasat men har inte gjort det ännu. det har varit en del snack om pairing och CD ett bra tag (minst 1 år) dock så funkar det fint fortfarande.
Postad 11 juni 2009 - 21:36
Foffe
-
Foffe
-
Användare
-
-
229 inlägg
Fick hem en 800 HD idag, har flashat den med Newnigma2 image. Tidigare hade jag Canal Digitals HD box (den utan hårddisk).
Boxen fungerar jättebra, förutom att bilden blev sämre, den är grynig och inte alls lika skarp som tidigare.
Använder den medföljande DVI --> HDMI kabeln och har testat 720p och 1080i men ingen skillnad där.
Nogon mer som upplevt samma sak? Kan det finnas någon inställning som jag missat?
Postad 11 juni 2009 - 21:44
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
Börja med att se till att boxen skickar ut bilden i den upplösningen som kanalen sänder i...
SD kanaler ska skickas ut i 576i och HD kanaler i 720p eller 1080i beroende på vad kanalen sänder i för upplösning...
Redigerat av Leatherface, 11 juni 2009 - 21:44.
Postad 11 juni 2009 - 22:11
Foffe
-
Foffe
-
Användare
-
-
229 inlägg
Har testat det med, tycker inte att det blir någon större skillnad.
För övrigt har jag denna signalstyrkan:
SNR: 10-13db
AGC: 99%
normalt?
Postad 11 juni 2009 - 22:17
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7 299 inlägg
viktigaste är ju att BER är på 0... Dessutom har man antingen bild eller ingen bild då det är digital tv... går det över gränsen vad felkorrigeringen klarar av så faller bilden sönder eller blir ingen bild överhuvudtaget...
Har då sett bilden hos en kompis iaf och jag tycker den är super där iaf....
Redigerat av Leatherface, 11 juni 2009 - 22:18.
Postad 11 juni 2009 - 22:22
Foffe
-
Foffe
-
Användare
-
-
229 inlägg
Ahh ok.
BER är på 0, just nu iaf. Såg att den var uppe i 30-40 nångång vid ett tillfälle.
Edit: Den verkar vara stabil på noll.
Fler förslag?
Redigerat av Foffe, 11 juni 2009 - 23:35.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|