* Officiell tråd - Sony VPL-HW10 *
707 svar till detta ämne
Postad 05 May 2009 - 21:49
ZooZ
-
ZooZ
-
Användare
-
-
179 inlägg
Nu har ju HW10 förhoppningsvis gått ett flertal timmar hos ett flertal användare!
Min fråga är nu ifall det är något som kunde vart bättre (är det något som krånglar med hw10:an eller är det bara helt gym?)
Funderar på denna istället för AE3000 mest pga att jag inte kommer kunna skifta mellan 16:9 och 2.35:1 då linsen kommer vara placerad över dukens överkant. (samt att jag gillar hw10:ans bild bättre )
627 timmar "and still going strong" utan några som helst bekymmer, peppar, peppar :-) Mvh ZooZ
Postad 07 May 2009 - 10:25
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Nu har tex Audio Art som tidigare sålde den typ billigast av alla ett tag, börjat ta ut 28k för den
Vart är världen på väg?
Redigerat av ekon, 07 May 2009 - 10:26.
Postad 07 May 2009 - 10:33
ZooZ
-
ZooZ
-
Användare
-
-
179 inlägg
Nu har tex Audio Art som tidigare sålde den typ billigast av alla ett tag, börjat ta ut 28k för den 
Vart är världen på väg?
Den sjunker tillsammans med den svenska kronan...
Postad 07 May 2009 - 10:46
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Jag tycker det har hämtat sig en del iaf, de flesta grejer har ju blivit billigare igen. Kunde tex beställa en ny dator här om dagen, det var helt omöjligt för några veckor sedan.
Postad 07 May 2009 - 11:04
Unregistered70c626f4
-
Unregistered70c626f4
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
627 timmar "and still going strong" utan några som helst bekymmer, peppar, peppar :-)
Mvh ZooZ
######r så mkt redan!?  har för mig att du köpte din nga veckor före mig  jag ligger på lite över 200 timmar  well done! min har funkat fucking fantastic hela tiden och aldrig ngt fel eller mysko. supernöjd!
Postad 07 May 2009 - 15:54
ZooZ
-
ZooZ
-
Användare
-
-
179 inlägg
######r så mkt redan!? har för mig att du köpte din nga veckor före mig jag ligger på lite över 200 timmar 
well done!
min har funkat fucking fantastic hela tiden och aldrig ngt fel eller mysko. supernöjd!
Jupp, den har rullat lite mer än beräknat. Har för mig att jag fick hem min i oktober-november. Jag använder den ju både till film, tv o tvspel pga att jag kastade ut min tjock-tv så det används ju en hel del. Blir nog en ny lampa vart annat år, men det får det vara värt :-) Vore kul att höra hur många timmar alla har. Nån värre än mig måste ju finnas... Mvh ZooZ
Postad 08 May 2009 - 02:53
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Tänkte passa på att informera om att "vi" nu accepterar HW10-köpare i "vårt" PT-AE3000-massköp. https://www.minhembi...p;#entry2413379Är du intresserad så skriv upp dig så kommer vi gå ihop allesammans och försöka få ett bra pris på båda projektorer då de flesta återförsäljare som har PT-AE3000 också har HW10.  På Måndag ska vi börja ta in offerter.
Postad 08 May 2009 - 17:58
box
-
box
-
Användare
-
-
105 inlägg
Nu har jag kört min Sony ca 40 timmar. Vilken makalös maskin! Jag äger även en Pioneer 5090h som jag är nöjd med dock ej kalibrerad. Men med risk för att få kritik nu så måste jag säga att jag flera gånger faktiskt anser att Sonyn presterar en bättre bild (visseligen större upplevelse) än jag får ut ur Tv n. Jag har ägt 9 st olika projektorer genom åren och vädesätter tyst gång bra bild med god svärta samt stor filmkänsla! Till er där ute som funderar på Proj så måste jag verkligen rekomendera denna pris /prestanda maskin. den är tillräckligt billig för att man ska skita i de små fel som finns på den och den är tillräckligt bra för att totalt förlora sig i filmupplevelsen.
Postad 08 May 2009 - 19:57
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Nu har jag kört min Sony ca 40 timmar. Vilken makalös maskin! Jag äger även en Pioneer 5090h som jag är nöjd med dock ej kalibrerad. Men med risk för att få kritik nu så måste jag säga att jag flera gånger faktiskt anser att Sonyn presterar en bättre bild (visseligen större upplevelse) än jag får ut ur Tv n. Jag har ägt 9 st olika projektorer genom åren och vädesätter tyst gång bra bild med god svärta samt stor filmkänsla! Till er där ute som funderar på Proj så måste jag verkligen rekomendera denna pris /prestanda maskin. den är tillräckligt billig för att man ska skita i de små fel som finns på den och den är tillräckligt bra för att totalt förlora sig i filmupplevelsen.
Är själv väldigt intresserad av denna maskin, har du några fel som du kan nämna på rak arm? Det kanske är fel jag kan leva med eller inte.
Postad 08 May 2009 - 20:29
box
-
box
-
Användare
-
-
105 inlägg
De små fel man kan uppleva (detta är mina egna erfarenheter) är att tex att det finns en något ljusare ram i form av läckande ljus runt hela bilden. Detta är otroligt lätt att leva med då man antingen maskar av med duk och absorberand material alternativt faktiskt bara kör den rakt på väggen men med en något gråaktig färg så är det mycket svårt att störa sig på fenomenet!
Man kan i vissa fall behöva ställa in skärpan en extra gång efter att optiken blivit riktigt varm! Dock ej på min modell! I en perfekt värld kunde jag ha önskat mig lite extra ljustryck då jag utan vidare framåt kvällen kan köra en 3 meter bred bild utan att på något sätt uppleva den som ljussvag, men på dagtid med lite dagsljus så visst några lumen till hade inte skadat! Annars för jag säga att kvalitetn på maskinen är mycket bra och filmupplevelsen utmärkt! Det läga fläktljudet gör inte saken sämre! Det här är en riktigt prisvärd proj
Postad 08 May 2009 - 21:10
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Tackar för det Box, skall nog ta mig en titt på HW10an imorgon.
Har en 4280 pio själv så det du säger om 5090 och HW10 låter ju kanon då jag idag nästan föredrar 4280 framför PTAE700 i mörkare filmer.
Postad 10 May 2009 - 01:00
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Hej, Var själv och jämförde HW10an mot panna 3000 idag och jag måste säga att HW10an vann på de varmare färgerna och det otroligt låga fläktljudet. Möjligtvis hade Pannan en något detaljrikare bild men jag tittade bara i dryga 15 minuter så jag kan ha fel.
Startade HW10an först och hade inte en tanke på fläktljudet, sedan startades Pannan och man reagerade verkligen på skillnaden.
Är du som jag och ogillar oljud under filmer så är HW10an ett givet val. Sedan är det inte helt fel att man till likvärdigt tryck i bilden kan tjäna 10 000:-. Men åk och se och hör för er själva då det bara är min egen amatör uppfattning..
Postad 10 May 2009 - 18:18
box
-
box
-
Användare
-
-
105 inlägg
Ja som du märkte så är fläktljudet riktigt bra i förhållande till konkurenterna! Pannan är ingen dum maskin men kräver lite mer av användaren och har en del hyss för sig! Dock går det att fixa en riktigt trevlig upplevelse med den också! Jag gillar möjligheten till 2:35 läget (tänk dock på att det faktiskt inte är en äkta 2:35 lins) Det kan innebära lite extra meck vid installation osv! Nej i mitt tycke så är Sonyn väldigt mycket proj för pengarna som kommer att vara en liten standart i segmentet en bra stund!
Postad 14 May 2009 - 05:29
Räven
-
Räven
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Yes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag har beställt en Sony HW10.
Postad 01 June 2009 - 01:14
Unregistered2b88a8fc
-
Unregistered2b88a8fc
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Min dumma HW10 dog precis.... :-(
Mitt i en film slockande bilden men fläkten körde vidare, och så blinkar lamp/cover med 3 snabba blink..... hoppas att lampan bara är lite för varm istället för att den är död. Projektorn är ju trots allt bara 2-3 månader gammal och lampan har kanske kört i ca. 200h.
Skall låta maskinen svalna till imorgon och så ger jag den en chans mera annars blir det till att kontakta Dustin@Home, om en replacement lampå, skall ju ha en massa polare över och se Sverige-Danmark matchen på lördag!!
-Kalle
Postad 01 June 2009 - 08:00
ZooZ
-
ZooZ
-
Användare
-
-
179 inlägg
Ajdå, det lät ju oro väckande. Får hoppas att det bara var något tillfälligt. Du får hålla oss uppdaterade hur det går. Mvh ZooZ Min dumma HW10 dog precis.... :-( Mitt i en film slockande bilden men fläkten körde vidare, och så blinkar lamp/cover med 3 snabba blink..... hoppas att lampan bara är lite för varm istället för att den är död. Projektorn är ju trots allt bara 2-3 månader gammal och lampan har kanske kört i ca. 200h. Skall låta maskinen svalna till imorgon och så ger jag den en chans mera annars blir det till att kontakta Dustin@Home, om en replacement lampå, skall ju ha en massa polare över och se Sverige-Danmark matchen på lördag!!
-Kalle
Postad 01 June 2009 - 09:07
Unregistered2b88a8fc
-
Unregistered2b88a8fc
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Nu har jag provat projektorn igen, och det är samma visa som i natt..... :-(
Blir till att kontakta Dustin ocg be dem om att skicka en ny lampa på garantin, hoppas nu att Sony har en lamp garanti annars blir jag ganska sur.
-Kalle
Postad 01 June 2009 - 09:15
ZooZ
-
ZooZ
-
Användare
-
-
179 inlägg
Nu har jag provat projektorn igen, och det är samma visa som i natt..... :-( Blir till att kontakta Dustin ocg be dem om att skicka en ny lampa på garantin, hoppas nu att Sony har en lamp garanti annars blir jag ganska sur.
-Kalle
Jag pratade med Sony innan jag köpte min projektor. Killen som jag pratade med, sade att även om de inte har nån lamp-garanti, så skulle lampan paja efter bara 700 timmar typ så skulle det inte vara några problem att få en ny. Bara hoppas att det stämmer och inte var snack... Håll oss uppdaterade! Mvh ZooZ
Postad 11 June 2009 - 09:04
Unregistered2b88a8fc
-
Unregistered2b88a8fc
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Hej igen,
en vecka och två dagar efter att jag sände iväg projektorn är den nu tillbaka, med en faktura på 0 dkr. :-)
-Kalle
Postad 11 June 2009 - 09:12
ZooZ
-
ZooZ
-
Användare
-
-
179 inlägg
Hej igen, en vecka och två dagar efter att jag sände iväg projektorn är den nu tillbaka, med en faktura på 0 dkr. :-)
-Kalle
Var det lampan som gick sönder? Behövde du då skicka iväg hela projektorn? Hur bedömer du ditt generella bemötande av sony? /ZooZ
Postad 11 June 2009 - 09:32
Unregistered2b88a8fc
-
Unregistered2b88a8fc
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Jag visste att det var lampan som var död eftersom projektorn själv indikerade det med en lysdiod.
Det var lite trixxit att komma på var jag skulle skicka den, här i Danmark skall man skicka Sony produkter till Elektronik Center i Skovlunde på Sjælland.
Jag skulle skicka hela projektorn då det handlar om ett garanti ärende, de skall ju säkra sig att det bara är lampan som är färdig och inte resten av projektorn.
Bemötandet från dem var oklanderligt, de ville bara att jag skickade min faktura på mail till dem om jag ville ha det på garantin, lätt som plätt.
-Kalle
Redigerat av Unregistered2b88a8fc, 11 June 2009 - 09:34.
Postad 12 June 2009 - 19:07
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
HW10:a köpt!  Blev demo-exet på hembiobutiken, den var bara <30 timmar använd. Nu ska 90" duk (2.7m tittavstånd) införskaffas.
Ett chief takfäste köptes också. Dock så tycker jag det är lite overkill med inställningarna. Måste man justera något förutom höjden direkt? Som jag förstått det kan man inte vinkla ner projjen eftersom lens shift bara fungerar när den är i horisontalt läge, eller är jag helt ute och cyklar?
Noob-frågor: 2:35:1-linser man kan sätta på projektorer, vad gör dessa?
Bilr det sämre bild (ljussvagare?) ju längre ifrån duken projektorn är (kastavstånd)?
Edit: Nån som kan tipsa om en bra 16:9-duk på ca: 90"? Vad har ni för märken (även om ni inte har 90")?
Redigerat av Drexon, 12 June 2009 - 19:18.
Postad 12 June 2009 - 22:11
Sync
-
Sync
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Köpte du hw10:an i Gbg eller i Sthlm?
du ska inte vinkla ner projektorn (det medför att bilden blir bredare nertill och smalare upptill.. Låt projektorn vara helt horisontellt placerad och använd endast lensshift för att få bilden rätt.)
2.35:1 linser "gör om" bilden med hjälp av prismor (speglar) så att en 16:9 bild blir till 2.35:1 istället (tar bort sorgekanterna) Tyvärr är inte HW10 kompatibel med A-linser (vad jag vet..) kanske går att ordna ändå?
Ja, ju längre bort desto svagare ljus, samt ju större zoom desto svagare ljus. (ta en ficklampa till exempel, fungerar likadant!)
kolla Grandview om du vill ha vit duk, alternativt Euroscreen React om du vill ha grå duk.
Postad 13 June 2009 - 00:46
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Ah, så om jag hade haft en projektor som klarat en sån lins så hade jag kunnat ställa om den så att den smala 2:35:1-bilden blir utsmetad till 16:9, för att sen bli omformad i linsen till 2,35:1 igen, right?
Sen... det där är inte logiskt med zoomen. Mer zoom borde inte betyda sämre ljus, du har ju samma källa, du ändrar bara vinkeln allt ljus skickas i.. väl? Om allt ljus går igenom linsen borde det inte bli ljusfattigare ju mer zoom man har. Dock så borde det bli ljusfattigare ju större bild man kör.
Tror f.ö. jag kör på en Kingpin 90". Även om man får vågor efter en stund kan man köpa 3st innan man kommer upp i priset av en Tabtension-duk. =/
Köpte den från Stockholm. Hurså? =3
Redigerat av Drexon, 13 June 2009 - 00:49.
Postad 21 June 2009 - 03:27
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Kan påpeka att jag även har ljusramen (halo-fenomenet), men att jag inte tänkt göra något åt den. Har bara kört på vägg hittils och tom. då är den svår att upptäcka, och då måste det vara totalt mörk bild. När min duk kommer kommer den absolut inte vara synlig, end of story.
Edit: Nån som kan några bra inställningar för projjen? Den är dock bra redan ootb.
Redigerat av Drexon, 21 June 2009 - 03:28.
Postad 21 June 2009 - 10:48
Anders_Jansson
-
Anders_Jansson
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag ägde tidigare en VPL-VW50 som jag var mycket nöjd med förutom på en punkt då den led av kraftig panel alignment där plattorna var förskjutna en hel pixel.
Kan någon testa HW10 med Pixelmappat.nu eller helt enkelt på nära håll kolla om den tunna vita horisontella linjen i PS3-menyn är vit ända ut i kanterna utan att blöda röd/grön/blå ovanför/under linjen?
Hej Jag kör HW-10 och PS3 ihop, och jag hittar inget av det du beskriver. Kan varmt rekomendera HW-10 ihop med PS3:an:D
Postad 22 June 2009 - 16:33
mrspl
-
mrspl
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Här är också en som kör hw-10 och Ps3 och mitt rum är mörkt som batman grottan och jag har inte sett någon halo "runt" bilden så instämmer */rekomenderas./*
Postad 27 June 2009 - 12:40
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Tycker att bilden är kanon men får väl skaffa en DVE för bluray snart. Är det någon som kan ge lite inställningstips som jag kan använda tills jag skaffar mig en? Har en Euroscreen på 92" gain 1.0 om jag inte har fel.
Postad 28 June 2009 - 22:38
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Hej igen. Har just kopplat in datorn (1.5m HDMI>HDMI hona-hona> 10m HDMI) och får en del artifakter runt text. När jag testar ändra bildläge (Cinema/Standard/Dynamic) så blir artifakterna mer synliga vilket får mig att tro att det är ett projektorproblem. Anyway, film och bilder ser bra ut, men just text, t.ex. 0:or ser ut att ha en liten grå prick mitt i 0:an. Markerar man text blir det ännu rörigare, och.. ja.. bilden ser inte "rätt" ut. Den verkar suddig på något sätt. Här finns inställningar: http://www.avsforum....gs#post14917755http://www.avsforum....59#post15051959Ok, verkar vara vissa inställningar som inte fungerar så bra med Windows bara. Ställer jag om den till "User 1" försvinner problemen. Kommer bli en jäääkla massa inställningar känner jag på mig.
Redigerat av Drexon, 28 June 2009 - 23:15.
Postad 30 June 2009 - 13:13
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Nån som kan hjälpa igen? Jag har fått bort de flesta av artifakterna som bara dyker upp om skärpan är uppsatt något. Dock så verkar jag inte få en pixelperfekt bild, utan... ja. t.ex. på Media Player Classic där det står "Playing" försvinner pixlar längst upp på "a":et. Bilden blir betydligt sämre och oskarpare när skärpan är nedsatt, vilket jag inte förstår heller. När den är uppsatt ser filmer och bilder bra mycket bättre ut (dock ser man fler artifakter i t.ex. jpg-bilder).
Anyone?
Postad 01 July 2009 - 10:00
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Om du kör med ATI måste du se till att överscanning är avstängt det (det görs i ATI kontrollpanelen).
Har du någon möjlighet att testa med bara 10m kabeln utan förlängningen?
Postad 01 July 2009 - 12:29
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Har ett GeForce 8800 GTS. Försöker bara få till en pixelperfekt bild som det enkelt blir på min TV, och det verkar som att det är nått slags filter på eftersom information försvinner. Skärpan verkar göra mycket också, personligen vill jag bara stänga av den, men då blir allt suddigt istället. "Av"-läget ligger inte på 50 heller. =/
Har inte möjlighet att testa utan förlängningen tyvärr. TV-spelen fungerar utmärkt med förlängning dock.
Postad 03 July 2009 - 12:10
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Tack för länken till HW10ans inställningar
Postad 19 July 2009 - 21:59
Unregistered2b88a8fc
-
Unregistered2b88a8fc
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Min projektor kom äntligen tillbaka efter 1 månad på reperation pga. en trasig lampa och en massa strul med verkstäder som inte var auktoriserade för att servicera Sony projektorer. Den kom dock när jag var på semester i Sverige, så min granne tog in den i våran villa och satte den i trappan.
Och vad tror ni händer jag får inbrott i huset och de snor projektorn. :-(
Så nu skall jag strula med försäkrings bolaget igen, senast var julafton då de tog en min gamla projektor + en massa annat :-(
Men nu hade vi fått kraftiga brand dörrar in till våra lägenheter så där kom de inte in. :-)
Men det var ju sa*ans att man inte kan få ha sina saker ifred.
-Kalle G.
Postad 20 July 2009 - 08:50
ZooZ
-
ZooZ
-
Användare
-
-
179 inlägg
Min projektor kom äntligen tillbaka efter 1 månad på reperation pga. en trasig lampa och en massa strul med verkstäder som inte var auktoriserade för att servicera Sony projektorer. Den kom dock när jag var på semester i Sverige, så min granne tog in den i våran villa och satte den i trappan. Och vad tror ni händer jag får inbrott i huset och de snor projektorn. :-( Så nu skall jag strula med försäkrings bolaget igen, senast var julafton då de tog en min gamla projektor + en massa annat :-( Men nu hade vi fått kraftiga brand dörrar in till våra lägenheter så där kom de inte in. :-)
Men det var ju sa*ans att man inte kan få ha sina saker ifred.
-Kalle G.
Sånt är så jäkla trist alltså... Har medlidande med dig. /ZooZ
Postad 20 July 2009 - 15:09
Unregistered2b88a8fc
-
Unregistered2b88a8fc
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Det är det men nu har jag redan fått stålar från försäkrings bolaget. :-) Ringde till dem vid kl.14 och nu sätter de in pengarna på mitt konto. Det kallar jag snabb service. :-)
Nu har jag dock ett dilemma, skall jag satsa på en likadan eller se vad jag kan få för 30000:-
All hjälp mottages!!
Mvh. Kalle G.
Postad 20 July 2009 - 15:14
ZooZ
-
ZooZ
-
Användare
-
-
179 inlägg
Är väl Epson TW-5000 eller nåt sånt som skulle vara aktuellt då. Fast läser man tråden där så verkar de haft en del problem.
Jag är dock väldigt nöjd med min Sony :-)
/ZooZ
Postad 21 July 2009 - 16:42
Unregistered2b88a8fc
-
Unregistered2b88a8fc
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Sådärja nu var det beställt ännu en HW10 från Dustin Home i Danmark anländer imorgon förmiddag hemma hos mig. :-)
Kunde få en Epson TW5000 på ett annat ställe i DK för 19990dkr= 28707skr, men den är ful och det har varit och är en del strul med den.
-Kalle G.
Postad 23 July 2009 - 10:34
Zero
-
Zero
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
Tycker ni att man skall slå till på en sony vpl-hw10 eller vänta på efterföljaren som bör komma okt-nov. Undrar vad som kommer att förbättras, är det nåt speciellt som denna proj är dålig på som skulle behöva fixas till efterföljaren.
Så jäkla sugen på att köpa proj men osäker på om man skall slå till nu eller vänta ett par månader och se vad som kommer....
Postad 23 July 2009 - 10:38
Criill
-
Criill
-
Användare
-
-
107 inlägg
Tycker ni att man skall slå till på en sony vpl-hw10 eller vänta på efterföljaren som bör komma okt-nov. Undrar vad som kommer att förbättras, är det nåt speciellt som denna proj är dålig på som skulle behöva fixas till efterföljaren. Så jäkla sugen på att köpa proj men osäker på om man skall slå till nu eller vänta ett par månader och se vad som kommer....
Vänta ett tag. CEDIA är i början av september. Då får man se om det kommer några nya spännande modeller.  //Christian
Postad 04 August 2009 - 00:14
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Hmm.. börjar ångra att jag gjorde av med så pass mycket pengar nu. =/ ...Om nån är intresserad av en HW10:a, ett Chief-fäste samt en 90" Kingpin-duk, hör av er på MSN: [email protected] (eller maila bara).
Postad 04 August 2009 - 09:01
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1022 inlägg
Det är det men nu har jag redan fått stålar från försäkrings bolaget. :-) Ringde till dem vid kl.14 och nu sätter de in pengarna på mitt konto. Det kallar jag snabb service. :-)
Nu har jag dock ett dilemma, skall jag satsa på en likadan eller se vad jag kan få för 30000:-
All hjälp mottages!!
Mvh. Kalle G.
Att Epson TW5000 skulle vara en generell problemprojektor är så överdrivet. Det finns (tål att tjatas om) sex fall i hela norden där Epson varit tvugna till åtgärd. Sex fall varken mer eller mindre. Alla projektorer har "problem" med fokus mer eller mindre för att den reagerar olika pga av värme. Sedan har det fokuserats på epsons fel lite väl mycket, speciellt på detta forum. Det är otroligt synd för i mina ögon är denna projektor det bästa LCD-alternativet under 50k. Jag valde mellan den och JVC HD750. Det blev den sistnämnda, men det var match ända in på målsnöret. Jag tycker en rimligare prisnivå på TW5000 skulle vara runt 50k, så bra presterar den. Nu kommer säkert en del av er bli lite sura  . Jag har sett HW10 mot just TW5000 två ggr side by side och HW10 har inte skuggan av en chans. Det finns förvissor två stora fördelar med HW10, den är tyst och den är bra i färgerna OOTB, men det är också allt (jämfört med TW5000). Ingen skillnad i bildflyt, mycket mycket mer pop i bilden (mer ljustryck) och MYCKET bättre skärpa. HW10 ser sanslöst blurig ut sida vid sida. Visst den kostar knappt 10k mer, men det är det värt, helt klart. Åk i alla fall till en seriös handlare och be att få jämföra. Lita inte på mig, ta en egen titt. Men nu har du fått en hint iaf  .
Postad 04 August 2009 - 10:08
sportbilsentusiasten
-
sportbilsentusiasten
-
Lärjunge
-
-
459 inlägg
Ingen skillnad i bildflyt,
Enl dig, är det skillnad på bildflyt mellan SanoyZ700, Mitsu 5500, W5000, W10000, HW10 och pana 3000. (även pana 3000 i de 3 olika frame interpolationsstegen)? Och om det enl dig är skillnad, vilken av ovanstående är bäst på bildflyt?
Postad 04 August 2009 - 11:40
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1022 inlägg
Enl dig, är det skillnad på bildflyt mellan SanoyZ700, Mitsu 5500, W5000, W10000, HW10 och pana 3000. (även pana 3000 i de 3 olika frame interpolationsstegen)? Och om det enl dig är skillnad, vilken av ovanstående är bäst på bildflyt?
Jag vet att du prioriterar bildflyt över allt annat  . Har inte sett de andra tillräckligt mycket för att våga mig på en omdöme. Frame interpolation är för mig ointressant. Funktionen kommer aldrig bli så bra att den är användbar enligt mig. Som jag sa: JAG tycker inte TW5000 hade märkbart sämre flyt i bilden än HW10. Och, som jag också sa, det är inte jag som skall avgöra vilken projektor som är intressant, akn ju bara delge mina erfarenheter, sedan är det upp till köparen att avgöra vilka prioriteringar han/hon vill göra  . Framförallt: åk och få en rejäl demo innan köp!
Postad 04 August 2009 - 21:02
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Nu kommer säkert en del av er bli lite sura . Jag har sett HW10 mot just TW5000 två ggr side by side och HW10 har inte skuggan av en chans. Det finns förvissor två stora fördelar med HW10, den är tyst och den är bra i färgerna OOTB, men det är också allt (jämfört med TW5000). Ingen skillnad i bildflyt, mycket mycket mer pop i bilden (mer ljustryck) och MYCKET bättre skärpa. HW10 ser sanslöst blurig ut sida vid sida. Visst den kostar knappt 10k mer, men det är det värt, helt klart.
Jag har siktat in mig på just en HW10, så blir ju lite konfunderad av vad du säger eftersom man annars i stort sett bara hör positiva saker om den. När du dessutom sett den två gånger kan man ju utesluta fel på demo-ex också. Troligen... Du märkte ingen skillnad i exempelvis panel alignment-fel mellan dem? Eller är det kanske detta som orsakar så "blurrig" bild som du säger? Kördes lampa i eco-mode eller inte på projarna när du körde side by side? Eller både och? Var i så fall skillnaderna lika uppenbara i båda lamplägena? Sedan jämförs ju en LCD mot en SXRD. SXRD "brukar" ge en lite mjukare bild. Pixel fill ration är ju rätt mycket högre i en SXRD generellt. Nu vet jag dock inte de exakta värdena för varken HW10 eller TW5000, så om någon vet dessa vore det intressant att få veta. Jag kanske har fel... Men antar att du i alla fall inte märkte/störde dig på någon SD på TW5000 i alla fall då. Sedan valde du ändå en LCoS mot en LCD i alla fall, vilket ju utesluter att du har någon "preferens" när det gäller teknik. (olika personer "gillar" ju vissa bildtekniker mer än andra så att säga, eller kanske snarare att man ogillar en viss teknik och dess "bildkaraktär".) Nu kostar ju en HD750 drygt det dubbla mot en TW5000 och ca det tredubbla mot en HW10, så ditt val var säkerligen befogat!  Bara att gratulera till att kunna ha en budget som spänner över såpass många modeller! Blir lite roligare att åka ut och shoppa då!  Inte för den sakens skull sagt att dyrt alltid är bra, men de sista procenten "prestanda" brukar kosta en hel del. Håller absolut med dig om att det alltid är ens eget öga man skall "lyssna" på när man väljer! Har tyvärr inte jämfört dessa projar live själv ännu. Är inne i fas 1 i valet av ny projektor. Efter fas typ 10 blir det köp! Har lite annat att stå i innan dess. Som att bygga själva hemmabion i huset till exempel.  Men anledningen att jag siktat in mig på HW10 än så länge är att den ger bra prestanda mot pris, vilket innebär att jag kan lägga lite mer pengar på en vettig duk också. Hade varit kul att få en HW10 demad mot en Firehawk, Solidpix eller dylikt och sedan jämfört med en proj i högre prisklass mot en lite billigare duk... Vet att det blir en lite galen jämförelse, men budgeten har ett tak och jag vil ha bra bild nu!
Postad 05 August 2009 - 08:44
sportbilsentusiasten
-
sportbilsentusiasten
-
Lärjunge
-
-
459 inlägg
Jag har siktat in mig på just en HW10, så blir ju lite konfunderad av vad du säger eftersom man annars i stort sett bara hör positiva saker om den. När du dessutom sett den två gånger kan man ju utesluta fel på demo-ex också.
Även om 10an är mycket bra, får man inse att det finns dyrare projjar som är klart bättre! Sett en samsung A800B o den var grym!! Men som sagt, nära 40k med... Har man inte obegränsade resurser får man lägga sig på nivån "bra nog". Bara du kan veta var den nivån är för dig.
Postad 05 August 2009 - 09:34
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1022 inlägg
Jag har siktat in mig på just en HW10, så blir ju lite konfunderad av vad du säger eftersom man annars i stort sett bara hör positiva saker om den. När du dessutom sett den två gånger kan man ju utesluta fel på demo-ex också. Troligen...
Först: du verkar resonera helt rätt i ditt inlägg! Dock skall du strunta i vad jag tycker om du själv gillar HW10. Jag dömer inte ut den, det var bara så att en i tråden funderade på TW5000  . Och det ÄR en bättre projektor, men kostar givetvis mer pengar också. Tycker du resonerar helt rätt då du vill matcha med en bra duk också, helt klart. För min egen del blev en demo förra sommaren ett sorts uppvaknande. Jag körde en DIY-duk direkt på väggen men fick demat lite olika dukar. Idag har jag en Solidpix.
Postad 06 August 2009 - 06:43
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
Hade varit kul att få en HW10 demad mot en Firehawk, Solidpix eller dylikt och sedan jämfört med en proj i högre prisklass mot en lite billigare duk... Vet att det blir en lite galen jämförelse, men budgeten har ett tak och jag vil ha bra bild nu!
På HBC demar vi sida vid sida mot Stewart Studiotek, och kan enkelt byta den ena mot t ex Adeo eller React - där är det klart för alla att en TW5000 tillsammans med Studiotek ger en bättre bild än HD750 mot Adeo. mvh /Pär
Postad 06 August 2009 - 16:14
SmthCriminl
-
SmthCriminl
-
Rookie
-
5 inlägg
Tja!
Precis köpt en, vad kan ni rekka för takfäste vill bara ha ett billigt som funkar mer eller mindre:)
Postad 08 August 2009 - 06:11
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Varför är jag inte 100% nöjd?  Jag gick på halvblodsprinsen igår och... ja, jag tycker inte det var samma upplevelse helt enkelt, mycket bättre alltså.
Visst, det är bättre ljud, men även det analoga mediet verkar göra något speciellt. Är det så att HW10:an inte har nog "pop", nog ljusstyrka.. åtminstone i jämförelse med andra projjar? Hur som helst tycker jag "riktig" bio är så väldigt mycket mer bio än hemma just nu. Kan ha med storleken på bilden att göra, kan ha med ljudet att göra, men jag är inte helt nöjd.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|