Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Denon AVR-4310, 3310 *

681 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon AVR-2310 (Förstärkare) 3 8.5625 (15) Inga priser
Denon AVR-1610 (Förstärkare) 2 9.190476 (20) Inga priser
Denon AVR-1910 (Förstärkare) 2 9 (16) Inga priser
Denon AVR-3310 (Förstärkare) 4 7.833332 (5) Inga priser
Denon AVR-4810 (Förstärkare) 6 8.75 (3) Inga priser
Denon Avr-4310 (Förstärkare) 0 9.642856 (13) Inga priser
42 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 2 år sedan
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000 (791 inlägg) 3 år sedan
Onkyo TX-SR607 (2235 inlägg) 9 år sedan
Stor skillnad? (822 inlägg) 12 år sedan
Uppgradering på gång - vad gäller nuförtiden? (19 inlägg) 12 år sedan
NAS-lösning (3 inlägg) 12 år sedan
Multizone eller Zone 2 (5 inlägg) 14 år sedan
Denon till Samsung via HDMI stör antennsignal! (1 inlägg) 14 år sedan
Denon AVR-2310 Multi Ch In (4 inlägg) 14 år sedan
Denon AVR-1610 (3 inlägg) 14 år sedan
Monitor Audio Silver RX6 eller RX8? (6 inlägg) 15 år sedan
Denon-klubben (119 inlägg) 15 år sedan
Skillnad på Flerkanalare (som natt och dag) (174 inlägg) 15 år sedan
Gamla Denon 2310 eller nya Onkyo 608? (1 inlägg) 15 år sedan
Prisvärdaste Hemmabio Förstärkaren Just Nu? (6 inlägg) 15 år sedan
Vilken receiver: Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 till mitt Canton-system (21 inlägg) 15 år sedan
Tangent Clarity / Evo med Denon AVR-2310 (2 inlägg) 15 år sedan
Denon AVR-1610 eller Yamaha RX-V365? (49 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 med Harman Kardon hkts11 (4 inlägg) 16 år sedan
Denon 3310 eller Onkyo 807? (23 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 vs Denon AVR-1803 (3 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR507 vs Denon AVR-1610 (369 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610, 1910, eller 3310? (22 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare som fixar hdmi till hdmi uppskalning (14 inlägg) 16 år sedan
Denon 2310 + Monitor Audio (0 inlägg) 16 år sedan
Denon 1910 vs 1610 -- hjälp (38 inlägg) 16 år sedan
Ny receiver med bra pre-out? (3 inlägg) 16 år sedan
Bildproblem med Denon AVR-1610 och PS3? (9 inlägg) 16 år sedan
Receiver för Ps3, Wii, Digitalbox, HTPC & Blu-ray (18 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-2310 + Ati HD5870-problem (7 inlägg) 16 år sedan
Denon avr-1910 eller Onkyo TX-SR607 (130 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 ? (46 inlägg) 16 år sedan
Bästa förstärkarlösningen för hembio & stereo? (37 inlägg) 16 år sedan
Vad kan Denon 2310 som också denna kan? (8 inlägg) 16 år sedan
Denon Avr-4810 vs Onkyo TX-NR5007 (9 inlägg) 16 år sedan
Stor surr eller liten surr + slutsteg *Uppdaterad med testresultat* (4 inlägg) 16 år sedan
Bättre ljudkvalité även fast kraft inte saknas (5 inlägg) 16 år sedan
Paket eller lösa delar (6 inlägg) 16 år sedan
Val utav förstärkare, Denon, Onkyo eller Marantz (188 inlägg) 16 år sedan
Surroundreceiver till Dali Concept 10? (2 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1910 eller Denon AVR-2309 (3 inlägg) 16 år sedan
Transporter eller inte? (4 inlägg) 16 år sedan

Postad 20 March 2010 - 17:48

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Mitt serienr är mindre än: 9113318411, och det är de apparaterna de varnar för.

Vad tror ni?

Kontakta Hi-Fi klubben. Jag är övertygad om att de hjälper dig med detta.

Jag vet iofs inte hur du har kopplat/ställt in LG'n...

Redigerat av Tompa123, 20 March 2010 - 17:52.

Postad 20 March 2010 - 19:52

d-boy
  • d-boy
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0

Har precis köpt en avr-1610 och en bluray spelare (LG BD390) för att jag ville kunna spela hd-ljudformaten. Jag lyckas inte och hade fått för mig att det var bluray-spelaren det var fel på, men sen läste jag bla på Hifi-klubbens sida att 1610 hade problem med hd-ljudet om man hade det tillsammans med en Samsung eller LG bluray-spelare.
Där står det iofs att man skulle få DTS-HD MA eller TrueHD att lysa i displayen, men inget ljud skulle komma. Jag får inte de att lysa ens. För mig börjar vanliga DTS lysa, men inget ljud kommer.

Mitt serienr är mindre än: 9113318411, och det är de apparaterna de varnar för.

Vad tror ni?

Du kan ju alltid låta LG:n avkoda ljudet istället.

Redigerat av d-boy, 20 March 2010 - 19:53.

Postad 20 March 2010 - 21:17

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Du kan ju alltid låta LG:n avkoda ljudet istället.

Såvitt jag har sett på Prisjakts sida och Denons egen bruksanvisning, så finns det inga 5.1-ingångar på AVR-1610:an...

Redigerat av Tompa123, 20 March 2010 - 21:25.

Postad 20 March 2010 - 22:56

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
På HK sida står det: "Tyvärr är AVR-1910 slutsåld för tillfället! Beräknad leverans i slutet av maj vid beställning nu." När jag beställde min i mitten av februari var det slutet av APRIL som gällde. Är det någon som vet om vi som beställde tidigare kommer att få våra receivers i slutet av april?

Man kan vist ringa till HK på måndag men kanske någon här kan säga exakt redan idag?

Postad 20 March 2010 - 23:00

d-boy
  • d-boy
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0

Såvitt jag har sett på Prisjakts sida och Denons egen bruksanvisning, så finns det inga 5.1-ingångar på AVR-1610:an...

Om LG:n kan avkoda ljudformaten, så skickar den PCM-ljud via HDMI till förstärkaren.

Postad 21 March 2010 - 03:36

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Om LG:n kan avkoda ljudformaten, så skickar den PCM-ljud via HDMI till förstärkaren.

Ok, en "nödlösning" som kanske fungerar. Tänkte lite i fel banor. Inte optimal lösning dock. Däremot kan man ju läsa på HI-Fi Klubbens hemsida att man kan lämna in receivern för uppdatering (länkar till servicemeddelandet som jag refererar till). Det tycker jag dock inte att viggen skall behöva göra. Eftersom de redan vet om felet, så är det väldigt magstarkt att lämna ut en receiver som inte är ordentligt uppdaterad.

Länk

Redigerat av Tompa123, 21 March 2010 - 03:48.

Postad 21 March 2010 - 10:05

d-boy
  • d-boy
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0

Ok, en "nödlösning" som kanske fungerar. Tänkte lite i fel banor. Inte optimal lösning dock. Däremot kan man ju läsa på HI-Fi Klubbens hemsida att man kan lämna in receivern för uppdatering (länkar till servicemeddelandet som jag refererar till). Det tycker jag dock inte att viggen skall behöva göra. Eftersom de redan vet om felet, så är det väldigt magstarkt att lämna ut en receiver som inte är ordentligt uppdaterad.

Länk

Det är samma ljudkvalitet, det är bara att ljudet avkodas i spelaren istället för i förstärkaren.
Men självklart vill man ju att ens grejer ska fungera som det är sagt.

Postad 22 March 2010 - 13:38

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Det är samma ljudkvalitet, det är bara att ljudet avkodas i spelaren istället för i förstärkaren.
Men självklart vill man ju att ens grejer ska fungera som det är sagt.

OK. Jag har en 3310:a, så jag låter i fortsättningen andra svara på frågor om andra varianter. På min är det en stor skillnad mellan Blu-rayens avkodning av ljudet och receiverns - till receiverns fördel.

Bäst att tillägga: är inte ett dugg sur. :)

Redigerat av Tompa123, 22 March 2010 - 13:39.

Postad 22 March 2010 - 21:05

Unregistered39304
  • Unregistered39304
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Då har man äntligen slagit till och beställt en Denon 4310.
Samma dag som jag upptäckte att min Denon 3910 har slutat att spela SACD skivor. :)
Typiskt... Jag som hade tänkt att koppla ihop dessa med denon-link.
Blir förmodligen tvungen att köpa en ny spelare.

Postad 22 March 2010 - 22:46

IngoSwe
  • IngoSwe
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Ja. Det är nämligen väldigt högtalarberoende. Känsligheten på högtalare kan skilja ganska rejält mellan olika märken/typer. 10 dB är inget konstigt och eftersom varje 3dB är en fördubbling av ljudstyrkan så...
Sen beror det såklart på insignalens nivå också.

Edit: Efter kalibrering borde det föresten vara samma referensvolym ellan olika högtalare. Så glöm det resonemanget.
Till frågeställaren: Vad blev kalibreringsresultatet? Nivåförändring +- på de olika högtalarna?

En liten korrigering;

Cirka 10 dB är en upplevd fördubbling av ljudtrycket, för att uppnå 3 dB ökning krävs dubbelt så mycket effekt.

Postad 23 March 2010 - 09:22

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

OK. Jag har en 3310:a, så jag låter i fortsättningen andra svara på frågor om andra varianter. På min är det en stor skillnad mellan Blu-rayens avkodning av ljudet och receiverns - till receiverns fördel.

Bäst att tillägga: är inte ett dugg sur. :lol:

Förutsatt att receivern eller spelaren inte applicerar olika ljudinställningar på olika ljudtyper (vilket inte är så otroligt) samt att det faktiskt är samma ljudspår som avkodas så sitter skillnaden nog i ditt huvud. :D
Ljudformaten har nämligen väldigt exakt specade dekodningssätt. Och det som kommer ut i andra änden är multikanals PCM oavsett var dekodningen görs. Så om spelaren gör dekodningen och sen skickar multikanals PCM till receivern eller om receivern internt först avkodar till multikanals PCM ger ingen skillnad. Samma ettor och nollor i slutändan. D/A-omvandling osv sker ju av receivern i båda fallen. Allt detta förutsatt att allt ljud går över hdmi direkt från spelaren till receivern.

Redigerat av matbl, 23 March 2010 - 09:23.

Postad 23 March 2010 - 09:29

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

En liten korrigering;

Cirka 10 dB är en upplevd fördubbling av ljudtrycket, för att uppnå 3 dB ökning krävs dubbelt så mycket effekt.

?
Mäts inte ljudtryck i dBA som är en 10-logaritmisk skala? Då borde ljudtrycket fördubblas vid ökning med 3 dBA. Eller?
Eller menar du att ljudtrycket måste 10-faldigas för att örat ska uppleva en fördubbling?
Jag säger inte att du har fel. Blev lite nyfiken på det hela bara.

Postad 23 March 2010 - 13:05

IngoSwe
  • IngoSwe
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Ja alltså, du har rätt på ett sätt, för att nå 3 dBs ökning så går det åt dubbelt så mycket energi, alltså är det dubbelt så starkt elektriskt sett. Men om du lyssnar på en högtalare och ställer en likadan med samma signal och förstärkning brevid så kommer du inte uppfatta det som dubbelt så starkt. För att uppnå detta krävs alltså i runt 10 dB beroende på vem det är som lyssnar. Det är ju två olika saker, ljudtryck och signalnivå.

Om 1 W ger 10 dBSPL och man vill öka till 20 dBSPL måste effekten ökas till 10 W. Om 1 W ger 10 dBSPL och man ökar till 2 W kommer ljudtrycket öka till 13 dBSPL.

dBA är en vägning som tar hänsyn till örats känslighet vid olika frekvenser, används vanligtvis vid olika typer av bullermätningar.

Postad 23 March 2010 - 14:27

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Ja alltså, du har rätt på ett sätt, för att nå 3 dBs ökning så går det åt dubbelt så mycket energi, alltså är det dubbelt så starkt elektriskt sett. Men om du lyssnar på en högtalare och ställer en likadan med samma signal och förstärkning brevid så kommer du inte uppfatta det som dubbelt så starkt. För att uppnå detta krävs alltså i runt 10 dB beroende på vem det är som lyssnar. Det är ju två olika saker, ljudtryck och signalnivå.

Om 1 W ger 10 dBSPL och man vill öka till 20 dBSPL måste effekten ökas till 10 W. Om 1 W ger 10 dBSPL och man ökar till 2 W kommer ljudtrycket öka till 13 dBSPL.

dBA är en vägning som tar hänsyn till örats känslighet vid olika frekvenser, används vanligtvis vid olika typer av bullermätningar.

Intressant.
Men jag tror du missar ett steg i första stycket. Dubbel så mycket energi ger 3 dB ökning av signalstyrkan. Men det ger också 3 dB ökning d.v.s. en fördubbling av ljudtrycket (ungefär, högtalarelemntet spelar viss roll också).
Sen att det inte uppfattas som en fördubbling är ju p.g.a. örats beskaffenhet och det är ju dessutom i viss mån individuellt.
Men nu är det väldigt OT här... :D

Postad 23 March 2010 - 15:04

IngoSwe
  • IngoSwe
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Njae, missat och missat... Vill nog inte ha med det eftersom det inte är riktigt rätt! Den utstrålade energin är som du säger dubbelt så stor. Men ljudtrycket måste ju uppfattas av något för att vara relevant. En dB mätare ger dig 3 dB och det är i den elektriska ändan dubbelt så starkt men i den akustiska är det örat som avgör och örat kommer säga "en liten justering".

Det blir komplext i och med att det är skillnad på akustiska dB och elektriska.

Postad 28 March 2010 - 23:59

olalid
  • olalid
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag har köpt en AVR-2310 för ett par dagar sedan och har en del problem.

Jag har Sony Bluray BDP-S350, Popcorn Hour A100 och Apple TV.
Ställer jag någon av dessa på 1080p 50 eller 60 Hz så går det inte att mata bilden genom förstärkaren.
Det spelar ingen roll om förstärkaren är inställd på att konvertera biden eller inte.

1080p 24Hz, 1080i och alla andra lägre upplösningar fungerar.

Alla prylarna fungerar felfritt om jag kopplar dom direkt till TV (Sony KDL-40W5500) med samma kablar.

Har någon råkat ut för liknande problem och har några tips att komma med?

/Ola

Postad 29 March 2010 - 00:45

olalid
  • olalid
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Jag har köpt en AVR-2310 för ett par dagar sedan och har en del problem.

Jag har Sony Bluray BDP-S350, Popcorn Hour A100 och Apple TV.
Ställer jag någon av dessa på 1080p 50 eller 60 Hz så går det inte att mata bilden genom förstärkaren.
Det spelar ingen roll om förstärkaren är inställd på att konvertera biden eller inte.

1080p 24Hz, 1080i och alla andra lägre upplösningar fungerar.

Alla prylarna fungerar felfritt om jag kopplar dom direkt till TV (Sony KDL-40W5500) med samma kablar.

Har någon råkat ut för liknande problem och har några tips att komma med?

/Ola

Ok, så jag svarar mig själv ;)

Det visade sig att kabeln mellan receivern och TVn på något sätt är boven i dramat. Byter jag ut den så fungerar det.
Dock fungerar det bra att använda den kabeln mellan t.ex blu-ray och förstärkare... Inte helt uppenbart, men nu fungerar det iaf... ;)

/Ola

Postad 29 March 2010 - 12:20

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Förutsatt att receivern eller spelaren inte applicerar olika ljudinställningar på olika ljudtyper (vilket inte är så otroligt) samt att det faktiskt är samma ljudspår som avkodas så sitter skillnaden nog i ditt huvud. ;)
Ljudformaten har nämligen väldigt exakt specade dekodningssätt. Och det som kommer ut i andra änden är multikanals PCM oavsett var dekodningen görs. Så om spelaren gör dekodningen och sen skickar multikanals PCM till receivern eller om receivern internt först avkodar till multikanals PCM ger ingen skillnad. Samma ettor och nollor i slutändan. D/A-omvandling osv sker ju av receivern i båda fallen. Allt detta förutsatt att allt ljud går över hdmi direkt från spelaren till receivern.

Tack för att du idiotförklarar mig och alltid verkar veta bäst. Jag LYSSNAR på ljudet och bedömer det därefter. Räknar inte ut det på en räknesticka och lyssnar därefter, som vissa andra verkar göra.

Redigerat av Tompa123, 29 March 2010 - 12:24.

Postad 29 March 2010 - 12:52

rasmusb
  • rasmusb
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Tack för att du idiotförklarar mig och alltid verkar veta bäst. Jag LYSSNAR på ljudet och bedömer det därefter. Räknar inte ut det på en räknesticka och lyssnar därefter, som vissa andra verkar göra.

Matbl har helt rätt. Om du får olika resultat när ljudet kodas av i spelaren och förstärkaren är antingen spelaren eller förstärkaren trasig, eller så har du någon ljudförändrande inställning på. Det finns ett och endast ett sätt att koda av AC3, TrueHD, DTS och DTS-HD. Detta är fakta och behöver inte räknas ut och förändras inte för att du LYSSNAR. I båda fallen sker D/A-omvandlingen i förstärkaren och du ska få samma resultat.

Redigerat av rasmusb, 29 March 2010 - 12:53.

Postad 29 March 2010 - 13:02

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Matbl har helt rätt. Om du får olika resultat när ljudet kodas av i spelaren och förstärkaren är antingen spelaren eller förstärkaren trasig, eller så har du någon ljudförändrande inställning på. Det finns ett och endast ett sätt att koda av AC3, TrueHD, DTS och DTS-HD. Detta är fakta och behöver inte räknas ut och förändras inte för att du LYSSNAR. I båda fallen sker D/A-omvandlingen i förstärkaren och du ska få samma resultat.

Siffernördarna är för patetiskt roliga...

Redigerat av Tompa123, 29 March 2010 - 13:44.

Postad 29 March 2010 - 14:29

rasmusb
  • rasmusb
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Siffernördarna är för patetiskt roliga...

Om du verkligen inte vill veta hur det fungerar är det helt okej, jag ska inte tvinga dig. Men du behöver ju inte sprida dina irrläror till andra.

Postad 29 March 2010 - 16:34

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Om du verkligen inte vill veta hur det fungerar är det helt okej, jag ska inte tvinga dig. Men du behöver ju inte sprida dina irrläror till andra.

Skaran militanta teknikpuritanska fanatiker blir allt större i detta forum. Vad besvärligt det måste vara att inte lita på sina egna öron.

...och fler "irrläror" lär komma från mig. Vi lever i ett fritt land.

Nog om detta nu.

Redigerat av Tompa123, 29 March 2010 - 20:45.

Postad 30 March 2010 - 09:22

rasmusb
  • rasmusb
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Skaran militanta teknikpuritanska fanatiker blir allt större i detta forum. Vad besvärligt det måste vara att inte lita på sina egna öron.

...och fler "irrläror" lär komma från mig. Vi lever i ett fritt land.

Nog om detta nu.

http://en.wikipedia....ki/Dolby_TrueHD
Citat från sidan: "Dolby TrueHD is an advanced lossless multi-channel audio codec".

Lossless innebär att en signal kan återställas till sitt ursprungsskick oförändrad. Det innebär att varje etta och nolla är samma som när ljudspåret mastrades. Denna signal kan både din bluray-spelare och din förstärkare framställa.

Om du inte håller med om detta får du gärna bemöta det istället för att kalla mig militant, puritan eller fanatiker.

Och du kommer inte stå oemotsagd när du (medvetet eller omedvetet) kommer med falska fakta.

Postad 30 March 2010 - 11:02

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Jo jag råkar veta ett och annat om detta. Det är liksom mitt jobb. :)
Din lyssning är inte en objektiv bedömning. För den är färgad av vad dina hjärna "vet". Det gäller alla personer.
Så vill man objektivt bedömma något så är det mätning och beräkning som gäller. Det är t.ex. därför som seriösa HiFi-tidningar mäter upp frekvensrespons m.m. och inte bara lyssnar på ljudet.
Fakta är att det är samma ettor och nollor efter avkodning oavsett var den görs. Om du tycker det låter olika så gör det förmodligen det men då är mitt tips att det i någon av enheterna sker en förändring av ljudet efter att det avkodats som inte sker om du gör på det andra sättet.
Mitt råd är som vanligt att gå på det man tycker låter bäst. Det är ju trots allt du som ska lyssna på det. :)

Postad 30 March 2010 - 12:12

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
"Så-här-är-det"-tänkande människor får inga Nobelpris.

En sak glömmer ni. Allt måste transporteras. Detta gäller även ettor och nollor.

Vem är det för övrigt som har bestämt att dessa maskiner mäter rätt? Har han/hon så bra öron? Vem har bedömt det? Har Wikipedia alltid rätt?

Jag har för övrigt arbetat "på andra sidan", som professionell musiker på allra högsta nivån. En viss lyssningsvana har jag tack var det...

Inget mer från mig i denna OT-debatt.

Redigerat av Tompa123, 30 March 2010 - 13:17.

Postad 30 March 2010 - 12:32

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

"Så-här-är-det"-tänkande människor får inga Nobelpris.

Haha. Nej, men någon grund i fakta brukar de ha. :)

En sak glömmer ni. Allt måste transporteras. Detta gäller även ettor och nollor.

Javisst. Och i det här fallet över hdmi i form av just ettor och nollor. En etta i ena änden är en etta i andra. :)
(Om det inte sitter andra enheter mitt i som gör saker med signalen)

Vem är det för övrigt som har bestämt att dessa maskiner mäter rätt? Har han/hon så bra öron? Vem har bedömt det?

Rekomenderar en kurs i mätteknik på valfritt universitet. :ph34r:

Postad 30 March 2010 - 13:05

rasmusb
  • rasmusb
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Jag antar att du syftar på mig. Jag förstår inte riktigt detta påstående. Jag håller självklart med om att den digitala signalen måste transporteras. Skulle du kunna utveckla vad jag har glömt?

Postad 31 March 2010 - 16:25

Unregistered39304
  • Unregistered39304
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Sluta gnabbas pojkar.
Jag förstår inte vaför det skall tjafsas i alla hifi/hemmabio forum.
Om en tycker si och någon annan tycker så, kan man välj nöja sig med det.
Från det ena till det andra...

Jag har beställt en Denon AVR 4310 och är intresserad av att höra med er som redan har en, vad ni tycker om den?
Plus och minus.

Tackar!

Mvh
//benekm

Postad 01 April 2010 - 00:51

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
2310 och 3310 tycks vara slutsålda för gott på HifiKlubben. E...l...g...i....ganten har 3310 på Internetlager. Självmord att beställa en därifrån? Äsch, det blir nog en Pioneer 919 i stället. Mycket billigare.

Postad 01 April 2010 - 08:19

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Nya modellerna som kommer att heta x311 ska börja säljas tidigare än planerat, redan till sommarn! Detta pga problem att leverera tillräckligt stora mängder av nuvarande modell. Så istället för att tillverka en massa nya ex av nuvarande modell så tidigarelägger Denon lanseringen av nästa och kör på den.

Postad 01 April 2010 - 08:56

susP
  • susP
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

2310 och 3310 tycks vara slutsålda för gott på HifiKlubben. E...l...g...i....ganten har 3310 på Internetlager. Självmord att beställa en därifrån? Äsch, det blir nog en Pioneer 919 i stället. Mycket billigare.

Har man en beställning på 3310án så får man den, det är beställningsstopp på dem, annars så stämmer det. Ang. giganten så är det hugget som stucket. Går din vara sönder (låt oss ponera att du köpt en 3310) så kommer den förmodligen INTE att repareras av Aukt.Verkstad/Orginaldelar.

Det är som att spela på lotto kan man väl säga.

Källa till informationen = En anställd på HiFi-klubben.

Nya modellerna som kommer att heta x311 ska börja säljas tidigare än planerat, redan till sommarn! Detta pga problem att leverera tillräckligt stora mängder av nuvarande modell. Så istället för att tillverka en massa nya ex av nuvarande modell så tidigarelägger Denon lanseringen av nästa och kör på den.

Har du någon källa på det? Jag är nyfiken på den nyare modellen.

Redigerat av susP, 01 April 2010 - 08:59.

Postad 01 April 2010 - 08:59

a_Warlock
  • a_Warlock
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Är det någon som har något pressklipp el. liknade att refferera till?

Postad 01 April 2010 - 10:51

drzap
  • drzap
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

inte alls självmord att beställa en 3310 av EG. firmware uppdaterar du själv via internet och skulle den gå sönder helt får du pengarna tillbaka....

angående reparation så påstår ju HK att om du köpt din denon i t.ex tyskland och sen flyttar till sverige så gäller inte garantin för rep på Aukt.verkstad så det är nog bäst att hålla sig från denon över huvud taget.....

Redigerat av drzap, 01 April 2010 - 10:55.

Postad 01 April 2010 - 10:57

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Har du någon källa på det? Jag är nyfiken på den nyare modellen.

En försäljare på Hifiklubben som jag pratade med igår.

Postad 01 April 2010 - 12:07

Unregisteredfe3ae68d
  • Unregisteredfe3ae68d
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Dessutom fanns det en annons i nya numret av hembiotidningen, där man informerar att ny modeller är på gång. Tror det stod att något skall komma i Maj.

Postad 01 April 2010 - 12:40

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
1
2

Postad 01 April 2010 - 15:04

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Tror inte det är den integrerade som det syftas på. Den finns väl redan?

Postad 01 April 2010 - 17:00

mick_j
  • mick_j
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Så HK påstår alltså att Elgiganten inte använder originaldelar om de ska laga en Denon. Måste nästan testa att tappa den i golvet (Denon 3310) då jag har allriskförsäkring. Kanske får Onkyo Nätdel och Yamaha chassi med lite hopplock från Pioneer. Nej låter absurt det där. Bara löjligt ski*snack från en anställd som tjänar bonus på att sälja... Mig lurar man inte så lätt. Har dom inte delar så får man antagligen pengar eller ny vara. Men jag betvivlar att dom som är så stora (EG) inte har ett auktoriserat lagnings ställe. EG finns ju inte bara i Sverige.......

Redigerat av mick_j, 01 April 2010 - 17:27.

Postad 01 April 2010 - 17:05

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Ja nu är det ju så att jag inte för ett ögonblick tvivlar på att HK använder sig av "säljsnack" eller "sk*tsnack". Risken är dock att Elgigantens rutiner för reklamationer är enerverande och tidsödande. Vet inte inte vad som händer när saker man köpt på HK går sönder. Att det sedan skulle bli sämre reparerat på EG kan jag aldrig i livet tänka mig; Det lär Denon sätta stopp för.

Vore spännande att veta vad som kommer från Denon men jag kan inte vänta länge nog tror jag. Kan ju iofs köra min tvåkanaliga Sony ES på 23 kg så länge. Får lägga mig mellan högtalarna och tänka surround.

Postad 01 April 2010 - 17:34

mick_j
  • mick_j
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Ja om man inte har bråttom så är det bättre att vänta, lär komma mycket intressant under försommaren. Har man en bjässe som låter bra, så varför inte vänta. Lär nog själv tänka sen i sommar att varför väntade jag inte lite till. fast jag är ganska nöjd med 3310'an. Lite buggig är den dock. Tex. om man byter källa så kan man behöva starta om den för att det ska komma ljud. Hoppas dock att det ska fixas med ny firm.

Postad 01 April 2010 - 18:54

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Ja det är ju lite tragiskt med många nya modeller, att dom inte ens klarar av den fundamentala funktionen att avkoda ljudet. Min Denon 1909 har varit helt fri från problem vad gäller bild och ljud. Har haft den ihop med en Sony BD, en PS3 och min Canal Digital HD. Ingen har gett problem via HDMI. Sedan läser jag om 1610, 1910 etc och det visar sig att dom har problem. Snacka om bakåtutveckling.

Får väl skaffa högtalarna först och köra tvåkanaligt till sommaren då.

Postad 02 April 2010 - 10:50

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Hittade denna googlelagrade pdf:
http://74.125.77.132.....%20030810.pdf

Från den verkar det som om 1911 och 1611 är mer eller mindre identiska med 1910 och 1610 fast med hdmi 1.4-stöd.
1611 verkar ha blivit 7.1 också. Och 1911 ha någon sorts usb-stöd.

Redigerat av matbl, 02 April 2010 - 11:56.

Postad 02 April 2010 - 11:55

Unregisteredf01cd8dd
  • Unregisteredf01cd8dd
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Kommer ett par kef iq70, iq10, iq60c och en velodyne 1000i sub till sin rätt med en 1910 eller behöver jag något starkare? Ska bara användas till film.

Om inte, finns det något annat rekommendera? (inte bara denon)

Redigerat av Unregisteredf01cd8dd, 02 April 2010 - 11:57.

Postad 02 April 2010 - 12:05

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Kommer ett par kef iq70, iq10, iq60c och en velodyne 1000i sub till sin rätt med en 1910 eller behöver jag något starkare? Ska bara användas till film.

Om inte, finns det något annat rekommendera? (inte bara denon)

Starkare vet jag inte. Men jag tror du behöver något bättre om högtalarana ska komma till sin rätt. Högtalarpaket för i runda slängar 25000 Kr. Receiver för under 5000 Kr. Dålig matchning...
Tycker du skall upp på minst 3310 eller liknande. Helst kanske 4310.

Edit: Föresten. Om det bara är till film. Varför sådana stora frontar? Bas-ljudet ska ju ändå till subben.

Redigerat av matbl, 02 April 2010 - 12:56.

Postad 02 April 2010 - 14:16

Unregisteredf01cd8dd
  • Unregisteredf01cd8dd
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Starkare vet jag inte. Men jag tror du behöver något bättre om högtalarana ska komma till sin rätt. Högtalarpaket för i runda slängar 25000 Kr. Receiver för under 5000 Kr. Dålig matchning...
Tycker du skall upp på minst 3310 eller liknande. Helst kanske 4310.

Edit: Föresten. Om det bara är till film. Varför sådana stora frontar? Bas-ljudet ska ju ändå till subben.

Av estetiska skäl ;)

Så vad säger du om en Marantz SR6004 istället för en 3310?

Postad 02 April 2010 - 15:21

susP
  • susP
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Så HK påstår alltså att Elgiganten inte använder originaldelar om de ska laga en Denon. Måste nästan testa att tappa den i golvet (Denon 3310) då jag har allriskförsäkring. Kanske får Onkyo Nätdel och Yamaha chassi med lite hopplock från Pioneer. Nej låter absurt det där. Bara löjligt ski*snack från en anställd som tjänar bonus på att sälja... Mig lurar man inte så lätt. Har dom inte delar så får man antagligen pengar eller ny vara. Men jag betvivlar att dom som är så stora (EG) inte har ett auktoriserat lagnings ställe. EG finns ju inte bara i Sverige.......

Låt mig förtydliga:

HK påstår ingenting, det HK säger är att det är beställningsstopp och att har man en order liggandes på en 3310 så får man den. Ang "Löjligt skitsna*k" så kan jag berätta att nej, han är inte anställd, han driver en butik åt HiFi-Klubben, så ja, han är anställd men inte ngn "golvsäljare". Han har ansvar för butiken och vet vad han pratar om.

Ang, elgiganten och auktoriserade verkstäder så kan jag berätta följande:
Eftersom jag själv har en order liggandes så vill jag som så många andra ha min maskin fort, helst igår om möjligt men eftersom de är slut på HK så tittade jag på EG om det inte vore värt att köpa den ifrån dem.

Jag satte mig ner och ringde EG för att få svar på följande frågor.

1. Är ni auktoriserade av Denon att sälja?
2. Vart reparerar ni maskiner som har gått sönder?
3. Vad händer om min maskin går sönder efter 1-2 år? Går det på er garanti eller Denons garanti?

På fråga ett blir jag kastad runt av olika personer men ingen kunde svara på den frågan, jag har även mailat men utan framgång till svar. OM de var auktoriserade av Denon att sälja så skulle de stå med på deras hemsida http://www.denon.com/distributors/ men det gör de inte och de har sålt deras produkter ett bra tag nu.

På fråga två är det samma sak, ingen vet någonting. Blir omdirigerad hit och dit (skulle nog spelat in samtalen) precis som på fråga 1.

Fråga 3 är intressant. De svarar att "går den sönder under 1á året så täcker garantin från Denon". Okej? Enligt Denon är inte EG en auktoriserad ÅF så det täcker inte någon skada/rep så hur fungerar det egentligen? (här kan man läsa om garantier http://www.usa.denon...E-NEW-Apr07.pdf )

Hoppas du är nöjd med svaret och har du flera påhopp/påståenden får du gärna skriva ett PM eller fråga här i tråden....

Jag är dock inte så himla aktiv men gör så gott jag kan..

Glad påsk på er allesammans.

Postad 02 April 2010 - 18:35

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Hittade denna googlelagrade pdf:
http://74.125.77.132.....%20030810.pdf

Från den verkar det som om 1911 och 1611 är mer eller mindre identiska med 1910 och 1610 fast med hdmi 1.4-stöd.
1611 verkar ha blivit 7.1 också. Och 1911 ha någon sorts usb-stöd.

Tråkigt, jag fick min 1910 för en vecka sedan och jag verkligen saknar "USB stöd". Men jag kanske kan trösta mig med att 1911 kommer förmodligen att landa på strax under 6000 kr (?). För 4200 fick jag en bra produkt.

Postad 05 April 2010 - 13:59

Saxdalen
  • Saxdalen
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Brukar det vara så att priset sänks på 4310 när de nya modellerna kommer ut? Tycker rent spontant att HiFiklubben har lite prissänkingar på sina grejor, de som är demade är sänkta typ 10%...

Postad 05 April 2010 - 20:53

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Har en 3310 och är väldigt nöjd med den men har problem med för hög basen så någon som vet hur man SÄNKER basen?

Postad 06 April 2010 - 09:27

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Har en 3310 och är väldigt nöjd med den men har problem med för hög basen så någon som vet hur man SÄNKER basen?

Vad rapporterar Audessey för värde på subben?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.