Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TViX N1

1086 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
TViX HD M-6600N (Mediaspelare) 7 8.809522 (20) Inga priser
TViX HD N1 (Mediaspelare) 8 8.619998 (49) Inga priser
72 relaterade trådar
* Officiell tråd - TViX M-6500A * (7525 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
* Officiell tråd - TViX 6600 * (925 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Finns det någon som klarar följande ? (40 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
TViX N1 & mp4 - kan inte spela1?! (0 inlägg) 15 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Användarvänlig mediaspelare sökes (5 inlägg) 15 år sedan
Nya generationens media extenders (59 inlägg) 15 år sedan
Mediaextender (9 inlägg) 15 år sedan
Spela MP3 (0 inlägg) 15 år sedan
Vilken mediaspelare passar mig? (11 inlägg) 15 år sedan
AC vs TVIX vs WD TV vs Xtreamer (15 inlägg) 15 år sedan
Vilken mediaspelare rekomenderas (9 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken mediespelare? (6 inlägg) 15 år sedan
Mediaextenders, vilka är bäst? (7 inlägg) 15 år sedan
Vad exakt är skillnaden mellan mede8er och tvix n1 (6 inlägg) 15 år sedan
Styra media extender från datorn? (4 inlägg) 16 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Ljudlös mediaspelare (26 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
TViX M-6600N eller Popcorn Hour C-200? (5 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
Tips på Mediacenter? (5 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
MP3 (från NAS) utan TV (2 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 30 September 2010 - 13:32

Unregistered56c6e830
  • Unregistered56c6e830
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Fick hem min nya tvix igår(tvix N1), gjorde exakt samma inställningar som på den första(tvix 6600) men det går inte att öppna filerna ändå. Funkar att spela upp film från servern via upnp men de andra sharen funkar inte, även om jag ser dem när jag väljer NFS.

Bildformatet var inte godkänt stod det så lägger länkar istället(var typ enda bilduppladdningssidan som inte var spärrad här på jobbet ) Hoppas nån vänlig själ orkar klicka på dem och hjälpa mig iaf.

Så här är mina shares uppdelade, är dem som heter tvix1 osv som används. Under dessa ligger Movie mappar och sen filmer. Har testat att döpa till tvixhd1 osv men det gör ingen skillnad.

Såhär ser inställningarna för nätverksdisk 1 ut på första tvixen.(funkar hur bra som helst)

Såhär ser inställningarna för nätverksdisk 1 ut på andra tvixen.

Felmeddelande som kommer när jag försöker öppna nätverksdisk 1 på andra tvixen.

Ett fel till...
Nån som vet varför inte skärmsläckaren täcker hela bilden?

Och en sista fundering:
Satte i en disk i första tvixen igår, finns det nån möjlighet att nå den från tvix nummer 2?

Redigerat av Unregistered56c6e830, 30 September 2010 - 13:33.

Postad 30 September 2010 - 15:30

Headbanger
  • Headbanger
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Nja, du kan ha 4 NAS'ar anslutna samtidigt, men du ser inte innehållet i alla samtidigt.
Du får trycka på en knapp på fjärren för att byta källa.

//BC

Det är något lurt med din dator verkar det som.
Fungerar samma filer om du lägger dem på ett USB-minne?

//BC

Ja, filerna är inte trasiga eller att det saknas stöd. Funkar via USB.
Börjar tro att det helt enkelt inte fungerar med Windows 7 (Home Premium)...
Har testat allting som finns att göra, tom olika FW i Tvixen och på Netshare.

Om jag skulle inhandla en NAS, vad ska jag tänka på då? Vilka stöd måste finnas för att den ska funka mot tvixen? Just nu är det enda lösningen som jag kan se....

Postad 30 September 2010 - 16:08

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Börjar tro att det helt enkelt inte fungerar med Windows 7 (Home Premium)...

Vänta nu...fungerar inte TViX:en inte med Win 7?!! :D I så fall är det ju ingen idé för mig att skaffa en TViX...men jag vill ju ha en!

Postad 30 September 2010 - 17:47

Headbanger
  • Headbanger
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Vänta nu...fungerar inte TViX:en inte med Win 7?!! :D I så fall är det ju ingen idé för mig att skaffa en TViX...men jag vill ju ha en!

Har inga belägg för att det är så men det är min enda förklaring till alla problem jag har.
Någon som kör W7 Home Premium som kan bevisa motsatsen?

Postad 30 September 2010 - 18:25

Grodolf
  • Grodolf
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag kör W7 Ultimate felfritt, funkade med den första FW som var på när jag köpte den, samt den senaste 2.0.5
Jag kör med NetShare och har varken problem trådlöst eller trådbundet.
Kan köra flera filer/mappar, undermappar osv
Kan inte tro att det är någon större skillnad mellan Home och Ultimate när det gäller kompatibiliteten mellan Tvixen och datorn.

Postad 30 September 2010 - 18:42

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Skönt att höra! :D Då blir det inhandling inom kort...såg att Webhallen inte har några kvar...doh!

Postad 30 September 2010 - 20:18

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Det blev Dustin, billigast (enligt prisjakt) och erkända med bra omdömen! Tänkte att det var läge att slå till eftersom de verkar gå åt. Dessutom är de slut hos leverantören! Ytterligare en anledning att välja just TViX:en, den verkar omåttligt populär! :D

Nu till min nästa fråga: som jag skrivit tidigare i tråden så har jag lite problem med tråddragning här hemma. Därför är wifi-dongel lite lockande.

Någon skrev i tråden att det "borde funka" med vilken dongle som helst men att TViX-adaptern är snyggare. Personligen tycker jag inte att utseendet motiverar dubbla priset även om vi bara pratar ett par hundralappar.

Därför undrar jag om det är någon som testat någon annan wifi-adapter och kan konfirmera att det fungerar?

Mvh
/Fred

Postad 01 October 2010 - 05:42

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Det blev Dustin, billigast (enligt prisjakt) och erkända med bra omdömen! Tänkte att det var läge att slå till eftersom de verkar gå åt. Dessutom är de slut hos leverantören! Ytterligare en anledning att välja just TViX:en, den verkar omåttligt populär! :D

Nu till min nästa fråga: som jag skrivit tidigare i tråden så har jag lite problem med tråddragning här hemma. Därför är wifi-dongel lite lockande.

Någon skrev i tråden att det "borde funka" med vilken dongle som helst men att TViX-adaptern är snyggare. Personligen tycker jag inte att utseendet motiverar dubbla priset även om vi bara pratar ett par hundralappar.

Därför undrar jag om det är någon som testat någon annan wifi-adapter och kan konfirmera att det fungerar?

Mvh
/Fred

Ett annat alternativ, som kanske är något dyrare men ger bytdligt bättre prestanda, är att du införskaffar pluggar för ethernet via elnätet. D.v.s. om du vill ha flyt även med HD filmer.

Postad 01 October 2010 - 09:13

Sailfast
  • Sailfast
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Ett fel till...
Nån som vet varför inte skärmsläckaren täcker hela bilden?

Gå in i inställningar, där kan du ställa in storleken på menyn - detta är samma inställning som för skärmsläckaren. Menyn fyller nämligen inte heller ut hela TV-skärmen heller - bara det att man inte ser det eftersom både menyn och bakgrunden är svart. Men när du spelar upp en film så visas den ju i bakgrunden och du ser att storleken på skärmsläckaren inte fyller ut hela bilden.

Postad 01 October 2010 - 09:19

Unregistered56c6e830
  • Unregistered56c6e830
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Gå in i inställningar, där kan du ställa in storleken på menyn - detta är samma inställning som för skärmsläckaren. Menyn fyller nämligen inte heller ut hela TV-skärmen heller - bara det att man inte ser det eftersom både menyn och bakgrunden är svart. Men när du spelar upp en film så visas den ju i bakgrunden och du ser att storleken på skärmsläckaren inte fyller ut hela bilden.

Hittade den inställningen igår kväll :D funkade ju superbra.

Finns det nåt sätt att byta färg på menyn förresten? På min ena tvix är menyn mest svart och på den andra är den mest vit.

Postad 01 October 2010 - 09:22

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Ett annat alternativ, som kanske är något dyrare men ger bytdligt bättre prestanda, är att du införskaffar pluggar för ethernet via elnätet. D.v.s. om du vill ha flyt även med HD filmer.

Nja, jag har tittat lite på det men är lite skeptisk till den lösningen...får man ett överslag i elnätet så bränner man ju allt man har...

Postad 01 October 2010 - 09:30

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Har inga belägg för att det är så men det är min enda förklaring till alla problem jag har.
Någon som kör W7 Home Premium som kan bevisa motsatsen?

Jag kör home premium och det funkar super! :D

//BC

Postad 01 October 2010 - 09:34

stn
  • stn
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Mvh
/Fred

Beställde också för några dagar sen.

Funkar inte. Testade trådlös usb-adapter men då hittade den inte ens routern när jag sökte. Så fick allt beställa deras adapter för 500:-.

Redigerat av stn, 01 October 2010 - 14:04.

Postad 01 October 2010 - 09:39

StureKöttkniv
  • StureKöttkniv
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Dustin Tar 990:- för N1:an Cafe modellen.. Har en själv och en 6500 men rekommenderar en 6500 eller av samma modell fungerar bättre än N1:an ok N1:an må vara nyare men 6500 men N1:an spelar inte alla filer som 6500 gör och vad det beträffar WiFi så MKV på WiFi är inte att rekommendera Hög bitstream på wifi = Lagg

Satsa på en med Kabel och inte wifi..

ds: lite sent inlägga av mig sorry ;P

Redigerat av StureKöttkniv, 01 October 2010 - 09:40.

Postad 01 October 2010 - 10:11

fatush
  • fatush
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej!

Köpte N1 igår och tänkte sammanfatta mina erfarenheter här.

Jag har:
MacBook Pro från 2006
Diverse FW och USB diskar kopplade till Macen
Airport Extreme, Gigabit + en USB disk som delas på nätverket
Lös NTFS disk som kan kopplas till N1

Allmänt:
Dokumentationen som följer med produkten är under all kritik. Själv kan jag mycket om data generellt men var ändå tvungen att googla runt för mycket specifikt kring produkten står inte doumenterat förutom i diverse forum. Tvix har ju funnits ett tag och det är otroligt dåligt att de inte är bättre på att ta fram bra dokumentation.

Själva produkten tycker jag är för buggig för en consumer produkt när det gäller inställningarna. Eller snarare att felsituationer inte hanteras korrekt utan att produkten hänger sig eller bootar om spontant. Otroligt irriterande, lite bättre skriven felhantering hade räddat mycket.

Sammantaget tycker jag dock att N1 är värd det lilla den kostar för mig, men bara för att jag lyckades lösa alla problem. Ett tag var den på väg ut genom fönstret.

Konfiguration:
N1 med trådat nätverk, Gigabit mot Airport Extreme
Lös NTFS disk kopplad mot N1 (tas nog bort nu när nätverket verkar fungera)
Nät disk via NFS mot Macen, där det mesta materialet ligger
SuperTjock-TV via komposit + analogt ljud

Mina problem vid konfiguration:
Access via NFS mot Macen resulterade i att filmer hade eftersläpningar och stora störningar. Ofta stoppade uppspelningen efter några sekunder eller att N1 bootade om. Uppspelning av samma material fungerade felfritt via USB. Problemen gällde oavsett vilket material som spelades SD eller HD.
Internetuppspelning fungerade fint, även för HD material.

Andra NFS clienter kunde spela samma material utan problem, även trådlöst så min gissning är att N1 har problem med ethernet förhandlingen när den är uppkopplad via en Gigabit switch/router. Jag ställde ner mitt nätverkskort på Macen för att få delningen att fungera för N1 (100 istället för autosensing).
Skall senare testa att byta första switch mot N1 till en 100Mb istället för en Gigabit.

Överhuvudtaget upplever jag att konfigurationen för nätverksdiskar är instabilt.

Tips:
N1 kräver NTFS eller FAT32 och rekommenderar NTFS. N1 skall tydligen själv kunna formatera en NTFS disk men jag fick det inte att fungera. Vet inte om den klarar av partitionering också. Vissa USB diskar har dolda partitioner som inte syns utan speciella verktyg. Har man Windows kan man använda Diskpart via Command prompten alternativt skaffa ett riktigt partitioneringsprogram (finns open source typ GParted). Effekten blir att datorer ser olika partitioner beroende på hur kapabla de är. Samma kan inträffa med USB stickor.

Tvixen fungerar utmärkt som spelare, även då man har en gammal tv. HD material flyter på bra och maskinen kan trolla fram 2-kanals ljud ur de mest moderna ljud format. Det här med downmix av ljud och bild nämns inte så ofta men både denna och Western HD Live har bra kopplingar.

Postad 01 October 2010 - 14:08

stn
  • stn
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Jag får massa felmeddelanden hela tiden "Kunde inte ansluta till servern" om jag går in på video eller försöker uppdatera TViX:en.

Har provat både automatiskt och statiskt ip men funkar fortfarande inte.

Provade adaptern i datorn och då funkade den klockrent!

Någon som vet vad felet kan vara? Börjar bli riktigt desperat faktiskt! :)

Postad 02 October 2010 - 23:23

Unregisteredefc6cdc9
  • Unregisteredefc6cdc9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Har precis kopplat in och testat denna enhet nu och har ett par enkla frågor. Vart ställer man in och konfigurerar internet radio? Jag tänkte använda den till att lyssna på Spotify som jag streamar ur via dsbridge och enligt vad jag läst mig till ska denna spelare klara detta men jag hittar inte internet radio överhuvudtaget.

Det andra jag inte blir klok på är att det på flera ställen står att det ska finnas ett webbinterface så man kan styra den från en dator eller mobil. Hur kommer man åt denna? Jag har testat att surfa till ip-adressen som tvixen får men det kommer ingenting. Jag har telnetan mot port 80 på den och det finns ingenting där.

Postad 02 October 2010 - 23:44

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 0

Har precis kopplat in och testat denna enhet nu och har ett par enkla frågor. Vart ställer man in och konfigurerar internet radio? Jag tänkte använda den till att lyssna på Spotify som jag streamar ur via dsbridge och enligt vad jag läst mig till ska denna spelare klara detta men jag hittar inte internet radio överhuvudtaget.

Det andra jag inte blir klok på är att det på flera ställen står att det ska finnas ett webbinterface så man kan styra den från en dator eller mobil. Hur kommer man åt denna? Jag har testat att surfa till ip-adressen som tvixen får men det kommer ingenting. Jag har telnetan mot port 80 på den och det finns ingenting där.

Ang. spotify så har jag skrivit en guide angående detta: Spotify + Tvix
Att tvixen kan streama spotify är en lögn, eller delvis lögn i alla fall. Min guide är det bästa just nu vad jag har förstått och den funkar helt super bra!!

Postad 03 October 2010 - 10:10

Unregisteredefc6cdc9
  • Unregisteredefc6cdc9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Ang. spotify så har jag skrivit en guide angående detta: Spotify + Tvix
Att tvixen kan streama spotify är en lögn, eller delvis lögn i alla fall. Min guide är det bästa just nu vad jag har förstått och den funkar helt super bra!!

JAg ska testa det.. Vet du vad skillnaden är på strömmen som JamCast genererar och strömmen som dsbridge genererar? Jag antar att Jamcast stranscodar om det till något som gör att tvixen klarar det. Risken är ju rätt uppenbar att det blir sämre kvalité på ljudet i så fall.

Min andra fundering om Web Remote. Någon som har något att säga om det? Hur får man igång det?

Postad 03 October 2010 - 11:28

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1024 inlägg
  • 0

JAg ska testa det.. Vet du vad skillnaden är på strömmen som JamCast genererar och strömmen som dsbridge genererar? Jag antar att Jamcast stranscodar om det till något som gör att tvixen klarar det. Risken är ju rätt uppenbar att det blir sämre kvalité på ljudet i så fall.

Tyvärr kan jag inte svara på det men tycker inte kvaleten blir sämre på ljudet. Tycker det fungerar alldeles prima och har inte hört någon här hemma som klagat på ljudet efter otaliga fester ;)
Det fungerar och det är huvudsaken.. blir det några förändringar eller om du kommer på något annat lika smidigt sätt så skriv gärna hur.

Postad 03 October 2010 - 15:18

Swehiort
  • Swehiort
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Har ett problem med att coverart på vissa filmer visas lite "ihoppressade" i sidled, dvs inte har korekt aspect ratio.
Det ser man när TVIX visar alla filmer som ligger i mappen "movie".
Det är inte så på alla, dock.

Har laddat in alla coverart via Tvixie.

Tips?

Postad 03 October 2010 - 16:00

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Min andra fundering om Web Remote. Någon som har något att säga om det? Hur får man igång det?

Man knappar helt enkelt i IP adressen.
Om det inte fungerar, testa att stoppa i ett USB minne eller liknande i någon av USB portarna och pröva igen.

Postad 04 October 2010 - 19:56

Narsilion
  • Narsilion
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hejsan!

Har köpt en N1 å kopplat in den via HDMI samt nätverkskabel till routern. Mitt problem är att ja på min tv får upp ett felmeddelande: "Misslyckades med att ansluta till nätverksdisk"?
Samma fel på både NET å UPnP. Enbart USB-minnet som fungerar. När ja ställer in Nätverksdisk 1 så hittar jag min delade mapp (stationära datorn) twixhd1 under Samba och när ja pingar så blir det OK.

Jag har installerat Net Share å har flashat min N1 med nyaste firmware.

HDD1: SAMSUNG HD103UJ NTFS
HDD2: SAMSUNG HD753LJ NTFS

Redigerat av Narsilion, 04 October 2010 - 19:58.

Postad 04 October 2010 - 21:53

pettran
  • pettran
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0

Hejsan!

Har köpt en N1 å kopplat in den via HDMI samt nätverkskabel till routern. Mitt problem är att ja på min tv får upp ett felmeddelande: "Misslyckades med att ansluta till nätverksdisk"?
Samma fel på både NET å UPnP. Enbart USB-minnet som fungerar. När ja ställer in Nätverksdisk 1 så hittar jag min delade mapp (stationära datorn) twixhd1 under Samba och när ja pingar så blir det OK.

Jag har installerat Net Share å har flashat min N1 med nyaste firmware.

HDD1: SAMSUNG HD103UJ NTFS
HDD2: SAMSUNG HD753LJ NTFS

Brandvägg i windows, antivirus med inbyggd brandvägg, risig nätverkskabel, etc etc, kan vara många saker.

Postad 04 October 2010 - 22:58

Unregistered70fb68c6
  • Unregistered70fb68c6
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Är det någon annan som har problem med att N1 visar ett konstigt i (med sne punkt) istället för å när man spelar upp en srt-fil? Finns det något sätt att bli av med detta irriterande inslag?

Postad 04 October 2010 - 23:21

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Nu så! Min TViX kom med posten idag från Dustin...mycket snabb leverans må jag säga!

Jag har testat att koppla ihop allt och har lyckats kika på lite filmklipp, bilder och lyssnat några snuttar musik! :) Så allt verkar fungera så långt i alla fall!

Dock har jag en snabb fråga som någon kanske kan besvara innan jag gräver vidare. Jag har försökt hitta svaret både via manualen, googleriet och här i tråden (jag kommer inte riktigt överens med sökfunktionen här) men misslyckats. Jag ber om ursäkt ifall frågan är självklar och jag i så fall missat det uppenbara.

Det handlar om mappstrukturen. Jag har kopplat min TViX till min StoraNAS trådat. Eftersom NASen är använd så har den redan en mappstruktur och jag tror att TViXen vill ha en speciell typ av struktur. Har jag rätt?

När jag går in i NASen via TViXen så kan jag se massor av filmfiler och mappar. I vissa mappar syns dock inte filerna och ibland syns inte vissa mappar. Det konstiga är att vissa mappar bara syns ibland...

Jag skulle vilja ha det så här:
Top root (Familylibrary i NASen), root (FamilyVideos i NASen), Movies (eller Videos?) och sedan mappar med genger typ "Action", "Dokumentärer", "Humor", "Egna filmer", "Serier" etc. Under dessa ska sedan de olika titlarna ligga typ "The Right Stuff", serierna "Space Race" och "From The Earth To The Moon" (Ja, jag är en rymdprograms-nerd så en mapp ska heta "Space"!). :)

Hur ska sökvägen se ut för säg "Space Race disk 2" för att TVixen ska hitta filmen och för att allt ska funka med "Cover Art" och annat godis? Måste varje iso ligga i en egen mapp eller kan hela "Space Race"-serien (3 st iso) ligga under en och samma mapp?

Sen undrar jag också hur tanken är att man normalt ska navigera till en film. Det finns ju flera vägar att gå dit så som "All movies" och "Folders...

Mvh
/Fred

Postad 05 October 2010 - 08:54

Savina10
  • Savina10
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jaha, då kommer nästa fråga då jag inte hittar något av värde i andra trådar och denna verkar täcka in det mesta som handlar om N1:an. :)

Jag har endast haft min i några dagar och inte hunnit kika alltför mycket på allt smask den lilla maskinen verkar klara av, men ska senare försöka svara på andras problems.

Jag har för tillfället endast en extern disk kopplad till Tvixen och kör allt därifrån. Jag orkar inte riktigt koppla om och ha mig för att flytta filer så vill utnyttja FTP:n för detta. Jag kan logga in på FTP:n utan direkta problem. Dock kommer jag endast till /sda1/, men sen inget mer. Hur får jag FTP:n att visa USB1 i strukturen?? Spontant verkar det som att jag inte har användarrättigheter att visa annat än /sda1/. Min externa disk är NTFS och jag har inga problem att använda/spela från den.

Jag vill ju också använda TViXiE eller något annat smidigt program för att fixa cover art etc. Vad jag förstår går det att i mitt fall som göra via WIFI/trådat genom NFS/SAMBA??

mvh
-Mojo_Jojo

Postad 05 October 2010 - 11:15

Narsilion
  • Narsilion
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Brandvägg i windows, antivirus med inbyggd brandvägg, risig nätverkskabel, etc etc, kan vara många saker.

Brandväggen är inställd för att släppa igenom Net share och nätverkskabeln är sprillans ny. Ja kör Avast, så ska kolla det när ja kommer hem. Vad kan det annars va??

Postad 05 October 2010 - 11:16

boldic
  • boldic
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Tjenare! Har nyss införskaffat en N1a! Jag är supernöjd. Jag har en undran hur gör ni med cover arts för tv-serier.

Jag har kört lite med Tvixie och det funkar ju fint. Även testat lite med PEGGIE+TV för tv-serier. Men hur bör man ha katalogstrukturen egentligen? Ska man ha sin TV-seriermapp innan MOVIE-mappen eller ska man ha den i MOVIE-mappen?

Jag har ju nu:

/PHOTO
/MOVIE
/MUSIC
/TV

Men det blir ju knäppt när man har låt säga /TV/ValfriSerie/S01/ett-gäng-avi-filer. För nu kommer jag ju få en bakgrundsbild i S01-mappen(om jag lägger in en folder.jpg) men sedan kommer det bara bli massa ikoner (utan bilder) iform av filmrullar.. Eller ska man skapa en ny mapp för varje episod? Men då kommer ju inte N1a:n visa bild för säsongsmappen eftersom den inte ligger längst ut i katalogträdet om jag fattat det rätt?

Allt i movie-mappen ser ju dock bra ut.

Så hur har ni löst detta?
Tack på förhand, Johan

Postad 05 October 2010 - 12:02

MxP
  • MxP
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Nyss skaffat mig en Tvix HD N1, men får det inte att fungera via NFS.
Jag kommer åt mina mappar och allt, men när jag försöker starta någon film får jag upp "Varning Formatet Stöds Ej"..
Samma filer fungerar via USB.., vad är felet?

Tack på förhand!

EDIT: Jag får Ping: Failed!
Men ändå kan jag gå in i mapparna? Har kollat i brandväggsinställningar och sånt, inget konstigt vad jag ser. Är det några portar som måste öppnas i routern?

Redigerat av MxP, 05 October 2010 - 12:32.

Postad 05 October 2010 - 13:54

Unregistered1baf3a25
  • Unregistered1baf3a25
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Samma problem här. Pingar ok, och lyckades även se en snutt först. Sen när jag försökte se något annat började jag få upp rutan "format stöds ej". Helt vanliga .avi filer.

Fabriksåterställde och installerade om FW utan lycka.

Postad 05 October 2010 - 14:04

MxP
  • MxP
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Samma problem här. Pingar ok, och lyckades även se en snutt först. Sen när jag försökte se något annat började jag få upp rutan "format stöds ej". Helt vanliga .avi filer.

Fabriksåterställde och installerade om FW utan lycka.

Löste sig nu för mig, kanske samma problem för dig?
Använder mig av Comodo Firewall, trots att alla inställningar var rätt så blockerade den TviX:en från att spela upp filerna. En enkel inaktivering och det fungerade..

Postad 05 October 2010 - 14:31

Unregistered1baf3a25
  • Unregistered1baf3a25
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Bytte mapp i netshare, gick igång, laggade dock något otroligt. Stoppade filen, tryckte play igen och fick upp "format stöds ej" igen.
Hade stängt av avast under tiden. Ifall det är routern som ställer till det isåfall..

Kör trådlöst (tvix egna) med en dir-615, ifall någon kan tänka sig vad som är fel?

Postad 05 October 2010 - 14:41

Unregistered1baf3a25
  • Unregistered1baf3a25
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Nu får jag även upp IO fel, Stoppa uppspelning lite då och då. Förstår inte vad jag gör fel.

Postad 05 October 2010 - 14:48

boldic
  • boldic
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Tjenare! Har nyss införskaffat en N1a! Jag är supernöjd. Jag har en undran hur gör ni med cover arts för tv-serier.

Jag har kört lite med Tvixie och det funkar ju fint. Även testat lite med PEGGIE+TV för tv-serier. Men hur bör man ha katalogstrukturen egentligen? Ska man ha sin TV-seriermapp innan MOVIE-mappen eller ska man ha den i MOVIE-mappen?

Jag har ju nu:

/PHOTO
/MOVIE
/MUSIC
/TV

Men det blir ju knäppt när man har låt säga /TV/ValfriSerie/S01/ett-gäng-avi-filer. För nu kommer jag ju få en bakgrundsbild i S01-mappen(om jag lägger in en folder.jpg) men sedan kommer det bara bli massa ikoner (utan bilder) iform av filmrullar.. Eller ska man skapa en ny mapp för varje episod? Men då kommer ju inte N1a:n visa bild för säsongsmappen eftersom den inte ligger längst ut i katalogträdet om jag fattat det rätt?

Allt i movie-mappen ser ju dock bra ut.

Så hur har ni löst detta?
Tack på förhand, Johan

Jag hittade svaret själv. Är en bugg/missad feature i 66xx-spelare (funkade utmärkt på tidigare tvix:ar). Har man kataloger i kataloger så visas bara tvix.jpg i den sista katalogen (cover art)

"It all seems to be to do with having nested folders within the folder you are trying t get artwork displayed on. I did a test and created a new empty folder and created a tvix.jpg image for it. It displayed perfectly. Now as soon as I created a new nested folder within this one, the background disappeared."

Här är tråden: http://www.tvixie.co...php?f=14&t=1318

Postad 05 October 2010 - 15:08

Unregistered1baf3a25
  • Unregistered1baf3a25
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Nu får jag upp filen varje gång. Men det laggar. Enligt alla sidor jag tittar på så sägs det bero på brandvägg etc. Hittar dock inget i routern som ska stoppa det hela, och försökt med att stänga av avast och windows brandvägg.

Börjar ge upp snart, särskilt då det fugerar felfritt med sladd. Varför kan det här bara inte fungera?

Postad 05 October 2010 - 15:47

Unregistered1baf3a25
  • Unregistered1baf3a25
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Nu fungerar det felfritt, utan att ha ändrat något.....

Inget bra första ögonblick, men om den fortsätter utan att krångla kanske jag kan bli lite kär.

Postad 05 October 2010 - 17:17

Narsilion
  • Narsilion
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Har fått det att fungera lite bättre nu, men långt från bra. Ja hittar inte några av de mappar ja delat genom programmet NetShare även då ja har mitt antivirus och brandvägg avstängt (Avast/Win Vista). Det ja hittar är mapparna som Windows delar av sig själv: Musik/Filmer/Dokument/Downloads m.fl. Detta är när ja ställer in Nätverksdisk 1-4 via Samba. Hur gör ja för å testa NFS? När ja bockar i den så får ja inte fram något alls under "Utdelat".
Jag la en film i en av mapparna ( Filmer ) och den filmen hackade nått fruktansvärt (avsnitt Greys Anatomy 720p)

Suck å stön :)

Ska tillägga att när ja kör med fjärrkontrollen å går in på Movie Music Photo så poppar Net Share upp på skrivbordet på datorn nån sekund. Men på tvskärmen finns dock inget att välja på.

Redigerat av Narsilion, 05 October 2010 - 17:32.

Postad 05 October 2010 - 21:17

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Fyller på med lite mer info om det som strular för mig:

När jag startar TViXen så väljer jag Movie (Animerade filmrullen). Sen får jag trycka på GoTo-knappen för att komma till "Device" och välja UPnP. Då kommer "Stora: UPNP-AV" upp vilket är min NAS.

Om jag väljer "Browse Folders" hittar jag alla videomappar men de innehåller inga filer.
Väljer jag "Video" och "All Video" ser jag de flesta videofilerna men inte alla.
Väljer jag "Folders" och sedan "Movies" ser jag bara 4 av 6 mappar som jag lagt filmfiler i. Jag ser inte heller alla filer i mapparna.

Jag blir inte klok på navigeringen i TViXen och jag fattar inte hur mappstrukturen ska vara för att jag ska kunna nå alla filmfiler... :)

Som det är nu känner jag att jag är långt ifrån att börja labba med "Cover arts" och annat skoj...jag vill bara förstå hur jag ska lägga upp alla filmfiler och mappar så jag kommer åt allt.

Sen undrar jag också om någon vet varför min TViX ibalnd inte reagerar på ändringar jag gör i NASen. Om jag flyttar, raderar eller lägger till filer via min PC så verkar inte TViXen reagera på det alla gånger. Inte ens efter omstart...(kanske efter omstart av PC och/eller NASen, det har jag inte kollat men det ska väl inte behövas?!).

Jag är övertygad om att jag gör något knasigt...kan någon vänlig själ hjälpa mig förstå! :P

Redigerat av Flintstone, 05 October 2010 - 21:52.

Postad 06 October 2010 - 08:54

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Fyller på med lite mer info om det som strular för mig:

När jag startar TViXen så väljer jag Movie (Animerade filmrullen). Sen får jag trycka på GoTo-knappen för att komma till "Device" och välja UPnP. Då kommer "Stora: UPNP-AV" upp vilket är min NAS.

Om jag väljer "Browse Folders" hittar jag alla videomappar men de innehåller inga filer.
Väljer jag "Video" och "All Video" ser jag de flesta videofilerna men inte alla.
Väljer jag "Folders" och sedan "Movies" ser jag bara 4 av 6 mappar som jag lagt filmfiler i. Jag ser inte heller alla filer i mapparna.

Jag blir inte klok på navigeringen i TViXen och jag fattar inte hur mappstrukturen ska vara för att jag ska kunna nå alla filmfiler... :)

Som det är nu känner jag att jag är långt ifrån att börja labba med "Cover arts" och annat skoj...jag vill bara förstå hur jag ska lägga upp alla filmfiler och mappar så jag kommer åt allt.

Sen undrar jag också om någon vet varför min TViX ibalnd inte reagerar på ändringar jag gör i NASen. Om jag flyttar, raderar eller lägger till filer via min PC så verkar inte TViXen reagera på det alla gånger. Inte ens efter omstart...(kanske efter omstart av PC och/eller NASen, det har jag inte kollat men det ska väl inte behövas?!).

Jag är övertygad om att jag gör något knasigt...kan någon vänlig själ hjälpa mig förstå! :P

Boven i dramat är UPnP.
Kör NFS eller SAMBA istället, så kommer det att funka mycket, mycket bättre!

//BC

Postad 06 October 2010 - 10:11

Unregisteredefc6cdc9
  • Unregisteredefc6cdc9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Man knappar helt enkelt i IP adressen.
Om det inte fungerar, testa att stoppa i ett USB minne eller liknande i någon av USB portarna och pröva igen.

Nä något svar när man försöker surfa till IP-adressen blir det inte. Menar du att man måste trycka i ett USB-minne för att man ska kunna surfa till Tvixen? Verkar konstigt i så fall men jag får väl testa.

Någon annan som kan bekräfta att det är så? Det är rätt skumt att Web Remote nämns över huvudtaget inte i manualen. Det är en riktigt usel manual måste jag säga.

Postad 06 October 2010 - 10:15

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Nä något svar när man försöker surfa till IP-adressen blir det inte. Menar du att man måste trycka i ett USB-minne för att man ska kunna surfa till Tvixen? Verkar konstigt i så fall men jag får väl testa.

Någon annan som kan bekräfta att det är så? Det är rätt skumt att Web Remote nämns över huvudtaget inte i manualen. Det är en riktigt usel manual måste jag säga.

Yes, det stämmer.
Funktionen var från början begränsad till lokal disk, och det är nog därför den aktiveras först när USB-minne är anslutet.

Att manualen inte tar upp webremote beror på att funktioen tillkommit efter att spelaren släptes.
Man får helt enkelt acceptera att manualen till den här typen av produkt blir obsolete när det gäller nya features.
Personligen så föredrar jag att produkterna utvecklas aktivt med nya features framför att varenda detalj finns beskriven i manualen. Men det är som sagt min personliga åsikt.

//BC

Postad 06 October 2010 - 11:00

ronnyha
  • ronnyha
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Länk till manual för Web Remote: ftp://ftp.dvico.com/Manual/TViX/etc/Web_Remote_Eng.pdf

Dock har jag inte fått det att fungera med eller utan usbminne.

Redigerat av ronnyha, 06 October 2010 - 11:01.

Postad 06 October 2010 - 12:09

Unregistered24a8fb9a
  • Unregistered24a8fb9a
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Länk till manual för Web Remote: ftp://ftp.dvico.com/Manual/TViX/etc/Web_Remote_Eng.pdf

Dock har jag inte fått det att fungera med eller utan usbminne.

Inte jag heller, har också provat med och utan usb-minne. Måste minnet var i något speciellt filformat (NTFS, FAT, FAT32) kanske? Eller har storleken på minnet nån betydelse?

Postad 06 October 2010 - 12:40

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Inte jag heller, har också provat med och utan usb-minne. Måste minnet var i något speciellt filformat (NTFS, FAT, FAT32) kanske? Eller har storleken på minnet nån betydelse?

Spelar ingen roll vad det är för minne, så länge TViX'en känner igen det.
Jag har ett gammalt 512MB SanDisk som bara sitter där för att aktivera funktionen.

//BC

Postad 06 October 2010 - 16:11

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Boven i dramat är UPnP.
Kör NFS eller SAMBA istället, så kommer det att funka mycket, mycket bättre!

//BC

Tack BC! Ett svar från dig är allt man kan önska sig som TViX-användare! B)

Då undrar jag bara om inte min PC måste vara igång om jag kör NFS eller SAMBA? Jag vill ju kunna använda TViXen mot NAS-disken utan att ha någon dator igång.

Jag måste erkänna att min kunskap när det gäller nätverk är ytterst begränsad... B)

Postad 06 October 2010 - 16:29

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Tack BC! Ett svar från dig är allt man kan önska sig som TViX-användare! B)

Då undrar jag bara om inte min PC måste vara igång om jag kör NFS eller SAMBA? Jag vill ju kunna använda TViXen mot NAS-disken utan att ha någon dator igång.

Jag måste erkänna att min kunskap när det gäller nätverk är ytterst begränsad... :D

Kul att kunna vara till hjälp! B)

Nej, datorn behöver inte vara igång för att köra NFS eller SAMBA från NAS'en.

//BC

Postad 06 October 2010 - 16:51

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Nu har jag kollat runt lite...det verkar som om StoraNAS inte stödjer nfs! B) Kommer beslutet att välja Storan framför ReadyNAS bita mig i ändan nu...?! B)

Om så är fallet...hur får jag till kopplingen med SAMBA?

Postad 06 October 2010 - 18:19

Swehiort
  • Swehiort
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Har ett problem med att coverart på vissa filmer visas lite "ihoppressade" i sidled, dvs inte har korekt aspect ratio.
Det ser man när TVIX visar alla filmer som ligger i mappen "movie".
Det är inte så på alla, dock.

Har laddat in alla coverart via Tvixie.

Tips?

Ingen som har samma problem? Har försökt rensa alla filer i en mapp och fixat ny coverart med Tvixie utan resultat. Obs: Det är inte alla coverarts som är förvrängda på detta vis...

Postad 06 October 2010 - 21:15

Unregisteredefc6cdc9
  • Unregisteredefc6cdc9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Yes, det stämmer.
Funktionen var från början begränsad till lokal disk, och det är nog därför den aktiveras först när USB-minne är anslutet.

Att manualen inte tar upp webremote beror på att funktioen tillkommit efter att spelaren släptes.
Man får helt enkelt acceptera att manualen till den här typen av produkt blir obsolete när det gäller nya features.
Personligen så föredrar jag att produkterna utvecklas aktivt med nya features framför att varenda detalj finns beskriven i manualen. Men det är som sagt min personliga åsikt.

//BC

Fick det att fungera efter att ha satt i ett USB minne. Topp!!

Däremot känns det ju lite som att vitsen med det försvann när jag inte får till streaming från Spotify på ett bra sätt, men det är en annan femma:)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.