Kan inte recievern hantera signalen från argonen men från andra fabrikat, så byter man väl till det andra fabrikatet.I det här fallet verkar det dock bero på hur receivern hanterar den optiska signalen, svårt för argon att lösa?
Spotify Connect. Bra eller dåligt?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
1 424:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
899:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 28 december 2014 - 14:43
Postad 28 december 2014 - 15:09
Det rätta i ett sådant fall är givetvis då att behålla förbindelsen aktiv när man byter låt, förutom om man ska förhandla om sampel rate eller dylikt
Detta är en gissning utan insikt i det här fallet, men baserat på tidigare erfarenheter av att ha jobbat med liknande produkter. (Dock inte specifikt optiskt)
Postad 28 december 2014 - 19:47
Postad 28 december 2014 - 20:01
Intressant, Jag kör optiskt in till en pioneer pd 50 cd spelare från argon s2. Noterade innan firmware uppdateringen att något hände mellan låtarna i displayen på cd spelaren ( antar då att den bröt kontakten). Efter uppdateringen ser jag inte det fenomenet längre.
Najs att det löste sig till det bättre för dig!
Fråga till alla. Jag ville pröva streama flac från min dator med win 8.1 hur fan accessar jag en utdelning, får bara felmeddelande när jag klickar på datorn, kommer inte ens så långt att jag ser mina utdelningar. Ser inte ens min htpc(linux)
Update: såg nu att den 18dec så har det kommit en fw update till min Onkyo 727 med connect stöd. Får pröva uppdatera imorgon, med "tur" så sitter jag nu på en argon streamer som är obsolit...
Redigerat av SKIBBE, 28 december 2014 - 23:20.
Postad 29 december 2014 - 07:01
Jag använder Serviio och streamar till min argon s2. Funkar bra förutom att jag tycker att argons app har ett lite "träigt" utseende.
Postad 29 december 2014 - 07:03
windows 8.1 har stöd för dlna kolla in http://www.topnettri...a-media-server/
Jag använder Serviio och streamar till min argon s2. Funkar bra förutom att jag tycker att argons app har ett lite "träigt" utseende.
Jo men media player stöder bara mp3, men ditt program ändrar på det?
Postad 29 december 2014 - 09:09
Redigerat av Aristoteles, 29 december 2014 - 09:15.
Postad 11 januari 2015 - 20:58
Postad 15 januari 2015 - 22:13
Det tror jag inte stämmer. På den Argon jag hade i några dagar fungerade det när jag bytte låt manuellt men inte när Spotify gjorde det automatiskt i en spellista. Min förstärkare kan mycket men den kan inte avgöra vem som byter låt.I det här fallet verkar det dock bero på hur receivern hanterar den optiska signalen, svårt för argon att lösa?
Postad 15 januari 2015 - 22:29
Det tror jag inte stämmer. På den Argon jag hade i några dagar fungerade det när jag bytte låt manuellt men inte när Spotify gjorde det automatiskt i en spellista. Min förstärkare kan mycket men den kan inte avgöra vem som byter låt.
Kan tänk mig att det är olika långa "pauser" har iaf läst andra trådar om hur t.ex onkyo hanterar den optiska signalen att det skiljer sig mellan olika tillverkare.
Postad 18 januari 2015 - 09:48
Det tror jag inte stämmer. På den Argon jag hade i några dagar fungerade det när jag bytte låt manuellt men inte när Spotify gjorde det automatiskt i en spellista. Min förstärkare kan mycket men den kan inte avgöra vem som byter låt.
Det är inte en helt relevant jämförelse. Om din receiver hade "hållit" signalen längre även vid avbrott så hade det säkert fungerat även vid automatiskt byte. Det verkar som om att argon spelaren droppar anslutningen till receivern en kort stund mellan varje låt? Jag spekulerar bara då jag själv inte äger en Stream 2. Man kan säga att det kan bero på både Argon och receivern.
Postad 18 januari 2015 - 10:34
Om jag söker upp låten "Whistle Theme" med Mark Knopfler på Spotify och spelar upp den direkt på iPad eller Android tablet och lyssnar via hörlurar, så låter introt rent och fint. Spelar jag upp samma låt men går via connectfunktionen via Raumfelden till förstärkaren och samma lurar så låter det distat. Sen om jag som jag skrivit tidigare, växlar uppspelningen mellan connect till padda/android-direkt och sen tillbaka till connect så försvinner disten. Söker jag upp samma låt igen och spelar via connect så kommer disten tillbaka. Jag har upptäckt det på tre olika låtar nu. Men det är bara hörbar dist med vissa instrument/ljud som munspel och vissling. I en låt med Ted Nugent så är det en visselpipa med i mitten på låten och just när den ljuder så distar det. Alla låtarna låter ok när jag lyssnar direkt i paddan/android. Väldigt mystiskt tycker jag.
Med connect i stärkaren kan jag inte se kvaliten på streamern, som jag kunde på min argon, men dom säger ju att connect i förstärkarr alltid ska köra högsta, eller följa inställningen på enheten man spelar ifrån. Så låter ju märkligt att det skulle låta anorlunda.
Å andra sidan blir det ju 2 olika omvandlingar av ljudet, fast borde inte den i din förstärkare vara överlägsen de mobila enheterna? (Har du nån eq eller annat som påverkar lur utgången på stärkaren?)
Redigerat av SKIBBE, 18 januari 2015 - 10:35.
Postad 21 januari 2015 - 11:44
Postad 21 januari 2015 - 14:59
Ni som kör med Argon Stream 2, är buggen som kapar låtarna i början fixad än?
Kör på en bluesound node istället, du kommer inte ångra dig!

Postad 22 januari 2015 - 21:57
Med beta-version på iphonen och senaste desktopklienten så är jag nöjd.
Ren remotefunktion som gör att jag kan spela en playlist på servern som bara eller delvis innehåller lokala filer
Och där försvann det.
Eller där och där, borta är det men jag vet inte när i vilken beta det försvann.
As!
Postad 16 februari 2015 - 13:01
Redigerat av Mange36, 16 februari 2015 - 13:02.
Postad 22 februari 2015 - 13:15
Det har inte fungerat tillfredställande med connectfunktionen tycker jag. Jag har trott att det mest berott på själva spelaren men tror mer och mer på att strulet ligger hos Spotify själva. Igår så slutade Spotify plötsligt att fungera. Det kom upp ett meddelande i själva Spotifyappen att internetuppkoppling saknades. Jag bytte då till spelarens egen app och testade webbradio, och det funkade bra. Jag gick tillbaka till Spotify men problemet var kvar. En utloggning/inloggning på Spotify löste problemet för tillfället.
Vidare så råkar jag ut för ibland att en låt spelas via connectfunktionen samtidigt som en annan låt visas i appen. Oftast räcker det då med att stoppa uppspelning och välja ny låt för att komma i fas.
En säljare på en HIFI-butik sa att han upplevt problem också. Vad har ni andra för erfarenheter av connect nu?
Postad 22 februari 2015 - 15:38
Har generella problem med spotifys android app, den är under all kritik. Får ofta upp att den tror jag är offline eller att sidor inte laddas in. När väl det problemet är ur världen har jag väl inga problem med den, förutom att man inte kan redigera en spellista från appen, wtf?
Postad 23 februari 2015 - 07:49
Connect är helt klart inte felfritt, det buggar lite då och då. Det jobbigaste felet jag har haft är att den låt man väljer inte spelas, utan det spelas någon helt annan låt ur samma lista. Det kan vara ganska enerverande.
Postad 23 februari 2015 - 07:54
Har lite funderingar på att köpa en Bluesound och har lite funderingar. Hur fungerar Spotify connect med denna? stabilt? går det att höja och sänka volymen från iphonen t.ex?
Postad 23 februari 2015 - 08:09
Har lite funderingar på att köpa en Bluesound och har lite funderingar. Hur fungerar Spotify connect med denna? stabilt? går det att höja och sänka volymen från iphonen t.ex?
För mig, förutom att spotify-appen inte vill ladda ibland funkar det bra. Går att höja o sänka volym via spotify på android om man inte har Bluesound inställd på fixed volume.
Postad 23 februari 2015 - 08:16
För mig, förutom att spotify-appen inte vill ladda ibland funkar det bra. Går att höja o sänka volym via spotify på android om man inte har Bluesound inställd på fixed volume.
tack för infon.
Postad 23 februari 2015 - 08:29
Jag tycker mig ha sett att problemen med att fel låt spelas uppkommer mest när radiofunktionen eller en blandlista spelas upp. Speciellt då om man bläddrar fram och tillbaka i listorna. Om ett originalalbum spelas rakt upp och ner så känns det stabilare.
Vidare så har jag märkt att shufflefunktionen inte biter direkt i Androidappen. Fast man valt den så spelas låtarna i ordning. Får trycka flera gånger fram o tillbaka för att den skall aktiveras. Med iOS via Ipad så får jag snabb direktrespons på den funktionen.
Redigerat av Buddypresley, 23 februari 2015 - 08:32.
Postad 23 februari 2015 - 10:08
Saknar att kunna lägga låtar i kö i nuvarande spellistan. Som connect inte verkar vilja stödja.
Postad 23 februari 2015 - 10:25
49€ för Gramofon just nu
https://gramofon.com/index.html
Fick min Gramofon häromdagen, knappt två veckor efter beställning.
Fungerar galant, framförallt imponerad över den obefintliga fördröjningen från knapptryckning i Spotifyappen till att den reagerar, det går verkligen blixtsnabbt.
Någon har också klagat på krånglig setup, vilket jag inte förstår alls, den fungerade direkt efter inkoppling.
Redigerat av Raskus, 23 februari 2015 - 10:25.
Postad 05 mars 2015 - 09:22
Detta med att Spotifylåtar ibland kapas i början har jag bara märkt när connectfunktionen används. Har märkt det både på Argons och Raumfelds spelare. Har förut använt Squeezebox touch och har då aldrig märkt just detta problem. Hittade en tråd som sträcker sig från 2012 till nu men där är det desktopanvändare som märkt problemet.
https://community.sp...-p/41087/page/8
Postad 05 mars 2015 - 09:33
(Krävs att man rycker strömkabeln, och gör en kallboot, för att få igång det igen sen)
Postad 05 mars 2015 - 16:14
Efter att ha testat connect ett tag nu så känns det som det viktigaste är att tillverkaren har bra och snabb support. Buggar dyker alltid upp och kan inte tillverkaren komma med lösningar så är det värdelöst. Ljudmässigt om man bara skall köra Spotify så tror jag det kvittar vad man väljer ( om man väljer extern spelare ).
Vidare så är jag glad att jag valt att köra med extern nätverksspelare.
Redigerat av Buddypresley, 05 mars 2015 - 16:33.
Postad 06 mars 2015 - 20:27
Även om en extern medför några fördelar som bättre webradio och möjlighet att visa annan bildkälla samtidigt.
Postad 09 mars 2015 - 19:03
En fråga på något som jag inte lyckats läsa mig till - går det att använda offline-läge när man spelar från en enhet med Connect? (Som t ex den Pioneer-receiver jag beställde häromdagen). Jag gissar att det inte går, men skulle bli glatt överraskad om så är fallet.
Postad 21 mars 2015 - 11:14
Både Argon stream 2 och Raumfeld connector 2 som jag testat har haft problem med Spotify och kapat nån sekund i början på låtarna. Argonen kapade låtarna när Spotify själv bytte till nästa låt och Raumfelden kapade första låten på ett nytt valt album.
Nu är jag inne på min tredje spelare, en Heos link och den uppvisar inga sådana fenomen.
Både Argon och Raumfeld har nämnt Spotify som ägare av problemet. Hmm..vad skall man tro egentligen?
Förutom att Heosen fixar Spotify (just nu i alla fall) så låter den bra, har en bättre app än dom förra och en snabb och tydlig överskådlig funktion på TuneIn. Vidare så kan man bl.a låsa volymen och dimmra skenet från den.
Postad 21 mars 2015 - 16:26
Det där med att låtar kapas brukar vara DAC-relaterat. När muting sker.Både Argon stream 2 och Raumfeld connector 2 som jag testat har haft problem med Spotify och kapat nån sekund i början på låtarna. Argonen kapade låtarna när Spotify själv bytte till nästa låt och Raumfelden kapade första låten på ett nytt valt album.
Nu är jag inne på min tredje spelare, en Heos link och den uppvisar inga sådana fenomen.
Både Argon och Raumfeld har nämnt Spotify som ägare av problemet. Hmm..vad skall man tro egentligen?
Förutom att Heosen fixar Spotify (just nu i alla fall) så låter den bra, har en bättre app än dom förra och en snabb och tydlig överskådlig funktion på TuneIn. Vidare så kan man bl.a låsa volymen och dimmra skenet från den.
Postad 21 mars 2015 - 16:39
Ok, men jag tycker det borde vara lösbart. Argon stream 2 har fortfarande problemet och den släpptes under hösten förra året.Det där med att låtar kapas brukar vara DAC-relaterat. När muting sker.
Postad 26 mars 2015 - 10:18
Efter den senaste uppdateringen av Spotify till Desktop så fungerar nu Spotify Connect! Jag antar att det var i den senaste uppdateringen som Spotify Connect kom men jag vet inte eftersom jag inte kör Spotify så ofta från min PC förtillfället. Inte förrens idag!
Postad 26 mars 2015 - 21:25
Någon mer som upplever problem med att ansluta från en desktopversion till en annan enhet med desktopversion? För mig fungerade det perfekt fram till bara några dagar sen, i och med senaste uppdateringen.
Nu kan jag inte längre hitta min htpc (intel nuc windows 7) med min macbook. Det går ibland, men verkligen inte ofta.
Postad 04 maj 2015 - 09:31
Nu finns det ytterligare en Spotify Connect streamer på marknaden, Philips SW100M. Den kan även ingå i samma system som högtalarna SW700M och SW750M (maximalt fyra enheter kan grupperas för samtidig uppspelning i flera rum).
Än så länge är det bara Clas Ohlson som säljer den och den kostar 795:-
Ingen display men finns play/pause, next/previous och volymkontroller på den. Optisk och analog ljudutgång.
Eventuellt testar jag en sådan framöver med en line in ingång på mitt Sonos-system.
Postad 05 maj 2015 - 18:35
he,he...enligt clas så stödjer den "spotify direct". Ett minus med den är att den inte går att ansluta till nätet via kabel.Nu finns det ytterligare en Spotify Connect streamer på marknaden, Philips SW100M. Den kan även ingå i samma system som högtalarna SW700M och SW750M (maximalt fyra enheter kan grupperas för samtidig uppspelning i flera rum).
Än så länge är det bara Clas Ohlson som säljer den och den kostar 795:-
Ingen display men finns play/pause, next/previous och volymkontroller på den. Optisk och analog ljudutgång.
Eventuellt testar jag en sådan framöver med en line in ingång på mitt Sonos-system.
Postad 07 maj 2015 - 12:08
Borde ju förvisso gå köra med en batteripack också om man behöver mer tid att poppa på stranden/picknicken Men om man redan har med sig en högtalare med linein så varför inte använda det och bara lägga ifrån sig telefonen en liten stund och njuta

Postad 20 augusti 2015 - 06:18
Ingen som har något att säga om denna http://www.clasohlso...SW100M/38-6912?
20% på allt i butiken idag så man kanske skulle slå till. Bra med utgångar men nackdelen e väl att det endast är spotify connect som funkar med denna enhet och ej något annat.
Postad 20 augusti 2015 - 07:01
Ingen som har något att säga om denna http://www.clasohlso...SW100M/38-6912?
20% på allt i butiken idag så man kanske skulle slå till. Bra med utgångar men nackdelen e väl att det endast är spotify connect som funkar med denna enhet och ej något annat.
Spotify Direct?
Postad 20 augusti 2015 - 11:21
Spotify Direct?
Felskrivet av Classe, självklart connect det handlar om.
Postad 20 augusti 2015 - 11:44
Postad 20 augusti 2015 - 13:39
Min första connect enhet som det pratats oändligt om här i tråden stödde ju webradio och dlna, men aldrig något jag använt direkt. Lyssnar du inte på det sättet nu utan endast spotify så lär du vara mer än nöjd. Najs med digital coax utgång!
Hade helst av allt velat ha en sonos connect men tyckte det var lite mycket pengar och nu så höjde de den med 700kr så nu går den bort, beggat hade varit ett alternativ men de tar bra betalt för dem. Tror det blir denna philipsen ändå, 636kr med dagens rabatt på 20% är väl överkomligt. Kommer det nått annat sen så kan man alltid ha den i garaget .
Annars är ju Argonen ett alternativ men webradio sker bara i köket och streamar flac eller några andra filer gör jag inte heller. E mest vinyl och spotify som gäller.
Frågan är bara om det skulle komma högre ljudkvalite på musiken hos spotify typ losless och om "vanliga" spotify connect då funkar eller om det kommer en annan version och nya enheter kommer? Behöver väl knappast oroa sig för det nu men de borde snart haka på tåget för att kunna konkurera rejält.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar