Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC's 2014 års modeller: DLA-X35, DLA-X500R, DLA-X700R, DLA-X900R

711 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 januari 2015 - 05:13

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0
Optiken är ju skarpare vad jag läst, men sedan står det ju även i ett inlägg lite innan våra att det tar närmare 150-200h innan mycket av det försvinner. Verkar vara en inkörningsgrej.

Postad 20 januari 2015 - 13:16

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Imorgon blir det nytt försök att kika på JVC :)
Som av en händelse så befinner jag mig i närheten imorgon med hyrbil så jag åker till The Rock och har just fått bekräftat att x500 finns upp och klar att kikas på. Hoppas jag hinner innan de stänger, annars får det bli innan flyget hem på torsdag.

Skall bli kul och se om mina intryck från förra gången består!

Postad 20 januari 2015 - 19:24

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0

Skall bli kul och se om mina intryck från förra gången består!

Kan nästan garantera att dina intryck inte kommer bestå. Att dema projektor under en mässa är inget att rekommendera. Handlar det dessutom om ett sk förhandsexemplar man ser gör ju inte saken bättre direkt.

Postad 21 januari 2015 - 17:15

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Kan nästan garantera att dina intryck inte kommer bestå. Att dema projektor under en mässa är inget att rekommendera. Handlar det dessutom om ett sk förhandsexemplar man ser gör ju inte saken bättre direkt.

Nja, mässa och mässa. Det var på hembiobutiken i sthlm så kolsvart rum, inte som en "vanlig" mässa. Det var ju i typ november förra året så de var rätt färska.

Tyvärr hann jag inte idag (typiskt att behöva jobba på en jobbresa) men jag kommer hinna imorgon em istället.

Postad 21 januari 2015 - 17:31

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Det var ju i typ november förra året så de var rätt färska.

Då var de inte direkt färska på marknaden :)

Redigerat av mcmike, 21 januari 2015 - 17:32.

Postad 21 januari 2015 - 17:50

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Då var de inte direkt färska på marknaden :)

Nu fick jag redigera igen. DOH. Nu fattar jag. November 2013 var det! (eller december).

Redigerat av nombz, 21 januari 2015 - 17:55.

Postad 21 januari 2015 - 18:15

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Nu fick jag redigera igen. DOH. Nu fattar jag. November 2013 var det! (eller december).

Det var förhands exemplaret som du såg garanterat, projektor mässan(6-7/12). Hur som helst upplever jag i alla fall ingenting av det du beskrev :)

Postad 21 januari 2015 - 18:27

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Det var förhands exemplaret som du såg garanterat, projektor mässan(6-7/12). Hur som helst upplever jag i alla fall ingenting av det du beskrev :)

Ja, det var en x700 som var uttalat förhandsex. X500:an minns jag inte riktigt. Det jag beskrev tar jag för givet att det är fixat, annars hade det varit konstigt. Det är inte det jag vill. Alltid kul att se projektorer, nu har jag ju färskt i huvudet hur min nuvarande setup ser ut. Jag var ju i byggfasen sist och hade inte sett min projje på 2 år....

Postad 21 januari 2015 - 20:00

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0
Då var det samma tillställning på HBB i Stockholm jag var på där ett förhandsexemplar av X700 visades. Någon X500 visades aldrig upp vid tillfället utan det var en X55:a du såg som inte uppvisade problemen du upplevde förhandexemplaret av X700:an led av.

Postad 21 januari 2015 - 20:32

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Då var det samma tillställning på HBB i Stockholm jag var på där ett förhandsexemplar av X700 visades. Någon X500 visades aldrig upp vid tillfället utan det var en X55:a du såg som inte uppvisade problemen du upplevde förhandexemplaret av X700:an led av.

Jag var där vid två tillfällen vill jag minnas och att x500 var där en gång, men minns mycket väl att det var x55 samtidigt som x700. Det kan mycket väl vara att mitt minne sviker mig och att jag aldrig sett x500. Men den kommer väl i alla fall inte att vara bättre än x700? :)
Jaja, inte så mycket att orda om, jag hoppas jag får se x500 imorgon under bra förhållanden. Jag kommer exakt ihåg vad jag tänkte om x700 och det skall bli kul att se om det passar in fortfarande (fast då på x500 så jämförelsen blir... indikativ) med mer färska referenser. Det vore ju så skönt att ha något tyst i taket.

Postad 22 januari 2015 - 14:57

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0
Blir nog bra nu när du får möjlighet att se X500:an och kanske andra modeller under mer kontrollerade former. Och av dina galleribilder att döma ser du ut att ha goda förutsättningar för projektor, jämfört med dom flesta av oss andra som sitter i mer eller mindre ljusa vardagsrum och tittar.

Postad 24 januari 2015 - 11:22

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Det var 1211.7 i projektorn?? 1211.6 är ju den senaste på hemsidan.
Någon som vet mer om detta?

Ganska häftigt.. Enligt Jvc själva och assist är senaste just 1211.6 :D

Postad 24 januari 2015 - 11:29

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0
Haha, stenkoll på läget märker jag. ;)

Postad 01 februari 2015 - 21:18

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0
Har ju inte varit riktigt nöjd med 3d, dock ej det primära. La lite tid nu och fått till det skapligt tycker jag. Fått justera en del på överhörningen/ paralllaxen bl,à . Hur har ni andra med 500 fått göra eller upplever? :)

Redigerat av mcmike, 01 februari 2015 - 21:20.

Postad 03 februari 2015 - 10:06

Unregistered47481920
  • Unregistered47481920
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Hei 3D er over rated. Jag har testet både Xpand og JVC sine glasøgon, och de tar både för mycket ljus er min uppfattning. Sliter med ghosting i ljusa scener som i hissen på Capataion america The winter soldier.

Postad 03 februari 2015 - 10:23

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

• 1 918 inlägg
  • 0
Har dom inställningarna på 35an med men har ingen aning vad dom gör

Redigerat av budwhite, 03 februari 2015 - 10:24.

Postad 03 februari 2015 - 11:27

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Hei 3D er over rated. Jag har testet både Xpand og JVC sine glasøgon, och de tar både för mycket ljus er min uppfattning. Sliter med ghosting i ljusa scener som i hissen på Capataion america The winter soldier.

Har du provat med att låta projektorn vara igång en timma innan du tittar gör stor skillnad..

Sen visst jämfört med en tv är den ju rätt usel pga av flimmret, ghosting m.m. jag har även aktiv 3d till min tv och den är i en helt annan liga glasögonen flimmrar inte ens om du har lysrörsbelysning...

Redigerat av jimjans, 03 februari 2015 - 11:30.

Postad 03 februari 2015 - 18:37

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Vilket läge har du använt (bio) och gamma kurvan på vad?

Har du provat med att låta projektorn vara igång en timma innan du tittar gör stor skillnad..

Sä är det, det bli stor skillnad..Redan efter 20-30min..

Sen visst jämfört med en tv är den ju rätt usel pga av flimmret, ghosting m.m.

Har varit kritisk till 3d, men nu tycker jag den levererar efter justeringar. Usel absolut inte ;)

Redigerat av mcmike, 03 februari 2015 - 18:38.

Postad 03 februari 2015 - 19:49

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Vilket läge har du använt (bio) och gamma kurvan på vad?

Sä är det, det bli stor skillnad..Redan efter 20-30min..

Har varit kritisk till 3d, men nu tycker jag den levererar efter justeringar. Usel absolut inte ;)

Allt är ju relativt har väldigt svårt för flimmret får ont i huvudet får jag inte på teven snabbare uppdateringsfrekvens gissar jag...

Postad 01 mars 2015 - 12:06

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Nu finns tydligen X35 på lager igen, genom ladan :wacko:

http://www.elgigante...-ProductCatalog

Postad 04 mars 2015 - 22:20

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Jag var där vid två tillfällen vill jag minnas och att x500 var där en gång, men minns mycket väl att det var x55 samtidigt som x700. Det kan mycket väl vara att mitt minne sviker mig och att jag aldrig sett x500. Men den kommer väl i alla fall inte att vara bättre än x700? :)
Jaja, inte så mycket att orda om, jag hoppas jag får se x500 imorgon under bra förhållanden. Jag kommer exakt ihåg vad jag tänkte om x700 och det skall bli kul att se om det passar in fortfarande (fast då på x500 så jämförelsen blir... indikativ) med mer färska referenser. Det vore ju så skönt att ha något tyst i taket.

Dags att lite sent komma med feedbacken :)

Kanonproffsigt folk på The Rock (men det var ju väntat). Lite förvånad blev jag att Marcus lyckades koppla till vem jag är på forumet, men det kanske inte kommer så mycket folk med mina bild preferenser. Bra var det iofs eftersom han då var påläst på mitt rum och möjligheterna där.

Först höll min gamla minne från x55 och x700 kvar. Platt bild. Säkert exakt, men platt och tråkig. Som att titta på ett foto och inte ut genom fönstret När vi snackade lite fram och tillbaka om miljön i rummet (som ju inte var helt mörk pga ljust tak) så drog Marcus ner en annan duk (DNP) och det var ju natt och dag. Plötsligt fanns det ett djup som saknades helt innan (min reflektion var... hur säljer man projektorer i detta rum med den andra duken :) ).

Jag fick sitta och välja filmer själv och hade ju ett antal referensklipp i huvudet och alla de filmerna fanns där. Kanon! Jag satt en timme och analyserade. Efter kanske halva tiden blev det mindre analys och mer tittande. Jag insåg att projektorn inte är sämre än min Barco, annorlunda ja, men inte sämre. Den saknade lite 3d känsla (inte vet jag vilken parameter det är) i vissa scener (kanske pga svärta/kontrast) men hade mer i andra (antagligen pga högre skärpa). Närbilder på tex människor är fortfarande bättre/verkligare med Barcon, men på mer "scenario" typ av klipp så var den bättre. Jag insåg mot slutet att jag nog kanske kunde sitta och vara nöjd med bilden. Å andra sidan sitter jag och är nöjd med bilden som det är nu också :) 

En skillnad där min anläggning är bättre är panoreringar. Jag vet ju inte vilken komponent det är som är bättre där, men det flyter bättre i min bild. Jag ritar ju bilden 3 gånger per frame (72Hz) och HTPCn kör ju någon renderare som gör ett riktigt bra jobb (nej, det gör inte som en del tv's gör dvs bygger bilder mellan frame:sen så man får det där onaturliga (eller naturliga?) flytet). Det ser helt klart mer naturligt ut på min anläggning. Men det kan ju vara källan som gör den skillnaden, borde ju inte vara projektorn/tekniken egentligen (även om det var just det som var avsevärt sämre på den beta x700 jag såg och skillnaden mellan då och nu är ju enbart firmware så något i projjens signalbehanding kan det ju vara).

Att den var så mycket bättre med DNP än med den andra (kommer inte ihåg var det var, men det var ingen skräpduk) var ju bra. Men det ger ju ett annat problem, jag inser hur mycket kombinationen projje, duk och rum spelar ihop. Det innebär att jag egentligen måste testa ut kombinationen i mitt rum och hur lätt är det?

Ljudnivån är ju en ganska stor skillnad, och sedan värmeutvecklingen. Barcon genererar en del värme...

Inte lätt inte, men jag är väldigt glad att det "finns hopp" att ersätta vad jag har idag. Jag antar att nästa steg borde vara att testa en bra duk och en x700 hemma. Det borde göra så "allt" blir bättre. Synd att man inte bor närmare Lund, jag är övertygad om att TheRock hade kunnat hjälpa mig med det.

Postad 05 mars 2015 - 07:45

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0
Bättre sent än aldrig som man brukar säga och bra att du blev nöjd med servicen du fick.

Det här med att bildflytet på JVC som sägs vara sämre än t.ex Sony är inget jag personligen har upplevt, men är något man hör emellanåt så något ligger det väl i det. Vad det något sämre bildflytet på JVC beror på har jag ingen aning om men det finns det säkert andra här på forumet som har bra svar på.

DNP duken har jag inte haft förmånen att se ännu men verkar ju väldigt bra och sägs ha minimalt med shine. Vilket är något jag är väldigt kännslig för och har fått mig att avstå högkontrstduk av dom jag sett hittills.

Av galleribilderna att döma så ser du ut att ha så gott som optimala förhållanden för vit duk. Hur gammal och vad är det för duk du använder idag?

Postad 05 mars 2015 - 17:47

masong
  • masong
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Bättre sent än aldrig som man brukar säga och bra att du blev nöjd med servicen du fick.

Det här med att bildflytet på JVC som sägs vara sämre än t.ex Sony är inget jag personligen har upplevt, men är något man hör emellanåt så något ligger det väl i det. Vad det något sämre bildflytet på JVC beror på har jag ingen aning om men det finns det säkert andra här på forumet som har bra svar på.

DNP duken har jag inte haft förmånen att se ännu men verkar ju väldigt bra och sägs ha minimalt med shine. Vilket är något jag är väldigt kännslig för och har fått mig att avstå högkontrstduk av dom jag sett hittills.

Av galleribilderna att döma så ser du ut att ha så gott som optimala förhållanden för vit duk. Hur gammal och vad är det för duk du använder idag?

Jag har haft sony hw50 och 55 och nu x500an, jag tycker att bildflytet är bättre på x500 än vad jag upplevde sonyn. Har även dnp duk och den ger lite shines men inget som stör mig något speciellt.

Har dock en lite undran om x500. När man startar upp den så låter den lite extra och det slutar så fort den hittat en källa. Det låter nästan som den står och vibrerar vilket jag tror den gör. Har märkt efter en tid att jag måste justera min om min bild, den har flyttats ca 1 cm i sidled och iblant på höjden. 

Likadant när jag skall ställa in skärpan så börjar den låta(så fort jag trycker på lens control så händer detta), detta gör att jag tycker det är lite svårt att ställa focus när jag rutmönstret framme, det små skakar. Vet inte riktigt om det är min förstärkare som är boven eller om det är projjen så därför slänger jag nu ut en fråga till er?.

recivern är en yamaha rx3010

Postad 05 mars 2015 - 18:05

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Jag har haft sony hw50 och 55 och nu x500an, jag tycker att bildflytet är bättre på x500 än vad jag upplevde sonyn. Har även dnp duk och den ger lite shines men inget som stör mig något speciellt.

Jag har bättre bildflyt genom Jvc:n än Epson projektorerna..

Har dock en lite undran om x500. När man startar upp den så låter den lite extra och det slutar så fort den hittat en källa.  

Stämmer e-shiften är igång innan den hittar källan..

Har märkt efter en tid att jag måste justera min om min bild, den har flyttats ca 1 cm i sidled och iblant på höjden. 

Gå in i menyn och lås inställningarna..

Likadant när jag skall ställa in skärpan så börjar den låta(så fort jag trycker på lens control så händer detta), detta gör att jag tycker det är lite svårt att ställa focus när jag rutmönstret framme, det små skakar. Vet inte riktigt om det är min förstärkare som är boven eller om det är projjen så därför slänger jag nu ut en fråga till er?.

Jag ställer utan rutmönstret, annars stämmer det ja..

Postad 05 mars 2015 - 18:16

masong
  • masong
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

mcmike. hur menar du att jag skall låsa inställningarna? jag har sparat lins minnet och och det är det jag måste göra om titt som tätt eftersom den verkar vibrera ut ur position med några veckors mellanrum.

hur ställer du skärpan utan att använda rutmönstret? det kommer ju upp automatiskt när man skall ställa in skärpan?

Postad 05 mars 2015 - 18:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

mcmike. hur menar du att jag skall låsa inställningarna? jag har sparat lins minnet och och det är det jag måste göra om titt som tätt eftersom den verkar vibrera ut ur position med några veckors mellanrum.

hur ställer du skärpan utan att använda rutmönstret? det kommer ju upp automatiskt när man skall ställa in skärpan?

Under installation har du lins justering klicka på den så får du upp både bildmönster/lås där :)

Redigerat av mcmike, 05 mars 2015 - 18:39.

Postad 05 mars 2015 - 18:49

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0

Jag har haft sony hw50 och 55 och nu x500an, jag tycker att bildflytet är bättre på x500 än vad jag upplevde sonyn.

Jag har bättre bildflyt genom Jvc:n än Epson projektorerna..

Låter ju bra att ni upplever det så. Men bara för att klargöra så är det när "Clear Motion Drive" är avstängd och inte används som avses om jag förstod nombz rätt.

Redigerat av Dr. Zaius, 05 mars 2015 - 18:50.

Postad 05 mars 2015 - 18:52

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Men bara för att klargöra så är det när "Clear Motion Drive" är avstängd och inte används som avses om jag förstod nombz rätt.

CMD vad är det ;)

Postad 05 mars 2015 - 18:54

masong
  • masong
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

skall testa det men en gång:) 

jag menade oxå utan clear motion drive, är allergisk mot hemmafilmning eller soap opera eller vad man skall kalla det. vet nog inte vad som menas med blidflyt heller utan jag menade motion flow som jag upplever bättre på jvc än tex sonyn. 

Postad 05 mars 2015 - 20:09

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0

Fan, det blev rörigt det här. Vet nog knappt själv vad jag menade med bildflyt och är bara nåt jag hört/läst några gånger gällande JVC jämfört med t.ex Sony, men är som sagt inget jag har upplevt själv.

Med risk för att röra till det ännu mer. Nu vet jag inte exakt hur du menar när du skriver "Motion Flow" men det är ju Sony´s benämning och motsvarighet till JVC´s "Cler Motion Drive", det är vi överens om eller hur (masong)?

Postad 05 mars 2015 - 20:23

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 316 inlägg
  • 0

JVC:s "Clear Motion Drive" och Sony:s "Motion flow" gör i grunden samma sak: interpolerar bildrutor för att skapa den effekt som påminner om en videokamera/såpa/vad-man-nu-vill-kalla-det. Och likt alla andra interpoleringstekniker tillför de också en mängd fel och störningar i bilden som många en del är lyckligt omedvetna om. Andra reagerar med kräkpåsar, vitlök&krucifix eller högafflar. :)

Sedan skiljer det sig åt hur olika projektorer återger 24p och bildruta för bildruta som det är filmat och framför allt hur man upplever detta. Både JVC:s och Sony:s teknik är i grunden en form av LCD-panel och de har en märkbar nivå av eftersläp som gör dem lite mjukare och mildare i rörelser. De som har välbyggda DLP-projektorer, typ sim2 och liknande, brukar reagera negativt över detta.

Postad 05 mars 2015 - 20:58

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0

Tillhör definitivt dom som klart ogillar interpoleringstekniken när jag ser film, oavsett vad dom olika tillverkarna kallar den för.

Har väldigt lite erfarenhet av DLP och är kanske det jag läst och blandat ihop med, men upplever personligen ingen skillnad i bildflytet/hanteringen av 24p mellan Sony och JVC även om andra säkert gör/ser det som ringblixt är inne på.

Postad 05 mars 2015 - 21:29

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Oj, gammal duk. Adeo någonting. Men den byts ut i "paketet" med ny projje om/när det blir det.

Låter ju bra att ni upplever det så. Men bara för att klargöra så är det när "Clear Motion Drive" är avstängd och inte används som avses om jag förstod nombz rätt.

Nja, jag har ingen aning om CMD är på av eller vad det är så jag har inget sagt om det.

Tillhör definitivt dom som klart ogillar interpoleringstekniken när jag ser film, oavsett vad dom olika tillverkarna kallar den för.

Har väldigt lite erfarenhet av DLP och är kanske det jag läst och blandat ihop med, men upplever personligen ingen skillnad i bildflytet/hanteringen av 24p mellan Sony och JVC även om andra säkert gör/ser det som ringblixt är inne på.

Yes, jag håller helt med. Jag vill absolut inte ha det som man ser en del tv göra. Men det är inte det min HTPC gör. Det är en mycket mindre effekt än vad interpolering mellan frames gör som jag pratar om.

Postad 06 mars 2015 - 15:23

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0
Om CMD'n varit på hade du antagligen märkt det.

Vi kommer nog inte så mycket längre och kan konstatera att vi upplever rörelsehanteringen mellan dom olika bildteknikerna på olika sätt.

Postad 06 mars 2015 - 15:43

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 2

Någon CMD har inte varit på när Nombz tittade. Jag tillhör de som reagerar med kräkpåse, vitlök & krucifix och högaffel :D  så här på The Rock får man tigga lite extra om man ska få se prylarna med bildinterpolation, ha ha.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 06 mars 2015 - 19:40

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

skall testa det men en gång:) 

Hur gick det? :)

Postad 06 mars 2015 - 20:16

masong
  • masong
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Sitter på middag på mobilen så får nog ta och göra ett utförligare svar när man kommer hem.

Postad 07 mars 2015 - 21:04

masong
  • masong
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

sorry för lite sen respons. Testade iallfall med en gång och hittade vart man kunna ställa skärpan utan att ha mönstret som bagrund när e-shiften kickar igång så det gjorde det ju lite lättare. 

Satte det även på lock och får se om det hjälper till så att inte bilden flyttas med jämna mellanrum, dock så kickar ju e-shifen igång varje gång jag slår på projjen och då står den och småskar dom första 30 sekunderna och det är då jag tror att bilden flyttas men det får tiden utvisa.

Började ju även att laborera med att flytta pixlarna. Är det någon som gjort detta och är det något man skall tänka på? När jag fick projjen så började jag med att kolla detta och flyttade då hela panelen men när det är bra i mitten så är det inte alls bra på vänster respektive höger sida. Så när jag började att pilla med zone för zone så fick jag flytta en massa, upp mot 20 på vissa ställen och innan jag fuckar upp hela bilden så kanske man skall fråga någon som har lite bättre koll. Tex vad är bäst att köra, mot vit bakgrund eller mot gul eller olika till blå och röd.

Postad 08 mars 2015 - 09:41

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Satte det även på lock och får se om det hjälper till så att inte bilden flyttas med jämna mellanrum, dock så kickar ju e-shifen igång varje gång jag slår på projjen och då står den och småskar dom första 30 sekunderna och det är då jag tror att bilden flyttas men det får tiden utvisa.

Mina inställningar håller ställningarna :)  Dock så låter den inte i 30 sek utan några bara, innan källan hittas..

Började ju även att laborera med att flytta pixlarna. Är det någon som gjort detta och är det något man skall tänka på? 

Börjar jag med det så lär det nog bli sämre :D kör orört här..

Redigerat av mcmike, 08 mars 2015 - 09:41.

Postad 10 mars 2015 - 11:17

apkungen89
  • apkungen89
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Har just köpt Jvcs x35 och kommer använda typ full 80% lens shift. Ändras den om man zoomar eller är lensshiften fortfarande 80% av bildhöjden från cenrtumlinje efter zoomning?

Postad 11 mars 2015 - 18:10

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 269 inlägg
  • 0

Varför ska du zooma, har du inte en duk med bestämd höjd? Ja den påverkas i centimeter om du zoomar, men det är alltid 80% av bildens höjd. 1m hög bild ger 80 cm och 2m hög bild ger 160cm.

Ska du använda 80% lensshift så måste du placera projjen exakt i mitten av duken, vid full lensshift i höjdled finns det ingen möjlighet att juster i sidled. Jag skulle också föreslå att du inte går över 70% både för eventuell felmarginal och att slippa använda linsens ytterkanter.

Postad 02 april 2015 - 11:34

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3 116 inlägg
  • 0

Det verkar som att Art på Projector Reviews diggar JVC DLA-X500 rätt skarpt :)

Omfattande test hära;  http://www.projector...ojector-review/

Postad 03 april 2015 - 11:59

RoMe
  • RoMe
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Ja, han gillar den verkligen. Dock är det i detta test som han skriver "As noted above, the projector claims 1300 lumens. In the past we’ve criticized some JVC’s for measuring far below their claim. Not this time. In the brightest mode (Animation – not your first choice), the RS4910 actually beat claim slightly, but even after the projector was calibrated, it was still over 1200 lumens! Sweet!"
Detta har diskuterats flitigt i olika forum eftersom X500 verkar ligga runt 900-1000 kalibrerade lumen i högt lampläge. Art's kompis som kalibrerar och mäter verkar ha bytt mätinstrument i den vevan.

Redigerat av RoMe, 03 april 2015 - 12:01.

Postad 13 maj 2015 - 18:43

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3 116 inlägg
  • 0
Ja bla.Cine4home.de har mätt upp den till ~950 lumens i kalibrerat läge med balans ibland alla färger på duken,men det räcker ju till en rätt så bra dukbredd.Kanske ~300 cm bredd med 16 Footlamberts ljusstyrka på filmduken i en anpassad biosalongs miljö ☺.

Postad 06 juli 2015 - 17:58

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Fast jag kör med duk som suger ljus och lampan på ca halv effekt, tycker jag ljusstyrkan räcker till vid total mörkläggning :) Har lite andra inställningar vid användande av sidoljus/lampor och 3D..Men visst gör sig Jvc projektorerna "bäst" i batcave, där man kan plocka ut det bästa ur det bästa :P

Redigerat av mcmike, 06 juli 2015 - 17:58.

Postad 08 juli 2015 - 10:29

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0

Min X-35 uppförde sig konstigt häromdagen.

När jag startade den så gick fläkten på full hastighet och det luktade "varmt strykjärn" efter en halvminut så upphörde det det och fläkten gick normalt och lukten försvann.

Projektorn har gått 1800 timmar har någon en förklaring varför den gjorde så?

Postad 08 juli 2015 - 11:10

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Jag hade kontaktat Åf först.. dels för att göra ett ärende om det skulle uppstå igen eller bli ett problem framöver. För du har väl garanti kvar? Annars kan du också kontakta assist Linköping, vem vet du kanske får ett svar :rolleyes:

http://www.assistworkshop.se

Postad 08 juli 2015 - 11:18

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0

Jag hade kontaktat Åf först.. dels för att göra ett ärende om det skulle uppstå igen eller bli ett problem framöver. För du har väl garanti kvar? Annars kan du också kontakta assist Linköping, vem vet du kanske får ett svar :rolleyes:

http://www.assistworkshop.se

Köpte den 2013 så garantin har väl löpt ur? men ska kolla med assist.

Postad 08 juli 2015 - 11:39

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Köpte den 2013 så garantin har väl löpt ur?

Beror på var du köpt den? Annars använder du dig av konsumentköplagen (3år) ..

http://konsumentköplagen.se

Redigerat av mcmike, 08 juli 2015 - 11:45.

Postad 09 juli 2015 - 13:15

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Edit

Redigerat av spuj, 09 juli 2015 - 14:09.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.