Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Subwoofer mest för musik

624 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Martin Logan Dynamo 1000w (Subwoofers) 6 (0) Inga priser
Velodyne SPL-1200 Ultra (Subwoofers) 8 9.347826 (22) Inga priser
REL Acoustics T-9 (Subwoofers) 3 8.833332 (5) Inga priser
BK Electronics XXLS400-DF (Subwoofers) 4 8.5 (5) Inga priser
Heco Music-Style Sub 25A (Subwoofers) 1 7.5 (1) Inga priser
SVS SB-2000 (Subwoofers) 5 8.692306 (12) Inga priser
Denon AVR-X4100W (Förstärkare) 1 9.249998 (11) Inga priser
DALI Rubicon 6 (Golvhögtalare) 1 9.285714 (6) 56 998:-
REL Acoustics T9i (Subwoofers) 1 8.249998 (3) Inga priser
40 relaterade trådar
Vilken sub ska jag köpa? (180 inlägg) 2 år sedan
Nytt Biorum / Lyssna på musik rum (3 inlägg) 6 år sedan
Velodyneklubben! (126 inlägg) 6 år sedan
Dali Rubicon (162 inlägg) 6 år sedan
2 St Nya Subwoofers från SVS. SVS PB2000 och SVS SB2000 (679 inlägg) 6 år sedan
Velodyne SPL- 800/1000/1200 Ultra (89 inlägg) 7 år sedan
Kampanjer på Receivers! (370 inlägg) 8 år sedan
Förb@annade HDMI CEC, hur lösa hdmi dropout? (9 inlägg) 8 år sedan
Hjälp till början av ett nytt 5.1.2 (minst) system. (26 inlägg) 8 år sedan
Velodyne SPL-1200 Ultra? Bra eller anus? (79 inlägg) 9 år sedan
Denon receivrar 2014 (334 inlägg) 9 år sedan
Dali Fazon LCR (7 inlägg) 9 år sedan
Vad är mina begagnade högtalare värda? (9 inlägg) 9 år sedan
ML Klubben! (Martin Logan). (7 inlägg) 9 år sedan
hur mycket kan man sälja denon avr x4100 för (6 inlägg) 10 år sedan
ljudet kommer och går (2 inlägg) 10 år sedan
Heco ALeva GT 602 (1 inlägg) 10 år sedan
Dali Rubicon 6 eller rubicon 8?? (65 inlägg) 10 år sedan
Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand (27 inlägg) 10 år sedan
Subwoofer-tips | Allround | Max 15k? (2 inlägg) 10 år sedan
Subwoofer för Musik <8'000kr (58 inlägg) 11 år sedan
1xPV1D vs 1xSVS PB13 Ultra vs 1xSVS PC13 Ultra VS 2xSB2000 VS 1xSB13 Ultra (145 inlägg) 11 år sedan
Ny subb! (67 inlägg) 11 år sedan
Receiver runt 10K. 4 alternativ. Vilken ska jag välja? (15 inlägg) 11 år sedan
Byta ut svs pc13-u mot 2 subar, Tips&förslag mottages. (45 inlägg) 11 år sedan
Anti-Mode 8033 till HK 3490. Konstigt med icke eq:at fullregister i frontar (3 inlägg) 11 år sedan
svs klubben (13 inlägg) 11 år sedan
Fattig bas i mitt vardagsrum? (40 inlägg) 11 år sedan
Erfarenheter av Heco music style sub 25A? (0 inlägg) 11 år sedan
B&W DB1 eller Velodyne ultra (19 inlägg) 11 år sedan
REL klubb (12 inlägg) 12 år sedan
Audiovector subwoofer, eller svs? eller annat fynd? (39 inlägg) 12 år sedan
Köp av (dubbla) subwoofers, SVS, XTZ, annat? (5 inlägg) 12 år sedan
2 st Velodyne SPL-1200 Ultra eller 1 st Velodyne DD12Plus? (12 inlägg) 12 år sedan
Tonsor AB , ny butik med BK Electronics bas sortiment! (77 inlägg) 12 år sedan
Köpa REL-sub. Vilken? (31 inlägg) 13 år sedan
Earthquake sounds minime? (5 inlägg) 14 år sedan
Subwoofern skakar och rör sig! (18 inlägg) 14 år sedan
Velodyne SPL-1200 Ultra VS DALI Ikon Sub MK2 (17 inlägg) 14 år sedan
Musiksubbar - finns det några bra? (73 inlägg) 15 år sedan

Postad 30 June 2016 - 10:37

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0
Min förstärkare sätter alltid basen på minus 12 DB, brukar höja ett par db tills jag är nöjd :)

Postad 30 June 2016 - 12:41

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Golvarna kanske går ner till 38Hz, men det säger inget om vilket ljudtryck de ger där nere.

Praxis brukar vara -3dB. Om man skulle ange vid vilket ljudtryck som helst så går ju alla element ner till 1Hz ;)

Postad 30 June 2016 - 13:54

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Tillverkarna vill ju inte presentera dom siffror som det blir om man skruvar upp ;)

Postad 30 June 2016 - 15:50

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

• 397 inlägg
  • 0

Praxis brukar vara -3dB. Om man skulle ange vid vilket ljudtryck som helst så går ju alla element ner till 1Hz ;)

-3dB anger bara relativa ljudtrycket vid mätning i okänd ljudnivå (och ospecifierat rumsstöd). Vid hög volym på små element skalar basen ofta inte längre linjärt mot volymen högre upp.

Och "vilket ljudtryck som helst" används ju av en viss liten boll som går ner till 7 Hz ;)

Redigerat av mudde, 30 June 2016 - 15:58.

Postad 30 June 2016 - 16:02

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

-3dB anger bara relativa ljudtrycket vid mätning i okänd ljudnivå (och ospecifierat rumsstöd). Vid hög volym på små element skalar basen ofta inte längre linjärt mot volymen högre upp.

Och "vilket ljudtryck som helst" används ju av en viss liten boll som går ner till 7 Hz ;)

Frekvens spec ær ju mer eller mindre uteslutande med 1W @ 1met i ett døddæmpat rum.

Postad 30 June 2016 - 16:36

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

• 397 inlägg
  • 0

Frekvens spec ær ju mer eller mindre uteslutande med 1W @ 1met i ett døddæmpat rum.

Det låter som önsketänkande att hela branschen använder samma standard för mätning, speciellt som fristående frifältsmätningar kan ge helt annorlunda resultat. Känslighet anges för 1w@1m, men även den siffran skiljer sig för vissa mellan spec och fristående mätningar.

Det är säkert en gammal standard, men många struntar i sånt när man istället kan ange ospecificerade "bättre" siffror.

Sen säger även korrekt uppmätt värde vid 1W inte allt om basens beteende och avrullning vid 100W.

Redigerat av mudde, 30 June 2016 - 16:38.

Postad 30 June 2016 - 18:43

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Det låter som önsketänkande att hela branschen använder samma standard för mätning, speciellt som fristående frifältsmätningar kan ge helt annorlunda resultat. Känslighet anges för 1w@1m, men även den siffran skiljer sig för vissa mellan spec och fristående mätningar.

Det är säkert en gammal standard, men många struntar i sånt när man istället kan ange ospecificerade "bättre" siffror.

Sen säger även korrekt uppmätt värde vid 1W inte allt om basens beteende och avrullning vid 100W.

Jag skulle nog påstå att för passiva högtalare så använder nog dom flesta det och lättare kan ju en högtalare inte få det!

Annars kan man som Loco skrev ovan kunna presentera vilket hokuspokus resultat som helst.

Frifält och ekofritt rum ger mer eller mindre samma resultat, basen kan avvika något men det tas med i beaktning.

Jag hade ett längre snack med Christoph Cabasse om just det ämnet då dom bytade lokaler.

I dom gamla hade dom Europas största ekofria rum (+100kvm om jag minns rätt) medans i dom nya lokalerna var rummet bara 20kvm.

Dom mätte upp det dom kunde av äldre modeller och med korrigeringen som var framräknad så vart det lika i basen.

Titta på mätningarna som data-bass.com har gjort i frifält och tillverkarnas så ser man att dom mer eller mindre är identiska.

På Pro sidan används 1w @ 1 meter om inte annat anges.

Postad 30 June 2016 - 18:55

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Käkar middag med frugan och lyssnar på musik och bara njuter! Nu går det att lyssna på låg volym och ändå ha en skön basgrund i musiken! Detta är så j*vla gött! Bästa köp jag gjort sen Rubicon 6:orna! En högst oväntad bonus är att frugan hör skillnaden och gillar den! Vågar knappt tänka på hur bra det hade blivit med 2😉!

Postad 30 June 2016 - 20:22

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

En högst oväntad bonus är att frugan hör skillnaden och gillar den! 

Haha. Ett "frugan hörde tydlig skillnad från köket"-inlägg. Bevisa det i ett blindtest!!*  :lol:

Skitkul att det blev bra. Två st hade troligen blivit bättre, men inte dubbel så bra. Sannolikt bara lite.

* kabeltrådsskämt om det var oklart.

Postad 30 June 2016 - 21:33

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Hehe! Här är det äkta skillnad, ingen Monstercable skillnad😉

Postad 30 June 2016 - 21:40

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Min förstärkare sätter alltid basen på minus 12 DB, brukar höja ett par db tills jag är nöjd :)

Då var volymkontrollen på subben troligtvis för högt ställd vid kalibreringen.

Angående nivå på subbarna så beror det på humör, och ibland öl  :rolleyes:

Postad 30 June 2016 - 22:13

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0

Då var volymkontrollen på subben troligtvis för högt ställd vid kalibreringen.

Angående nivå på subbarna så beror det på humör, och ibland öl :rolleyes:

Brukar skruva ner den på hälften ungefär när jag skulle kalibrera.. Sen åker steget upp på Max igen :)
Ja öl och bas är ingen bra kombo 😄

Käkar middag med frugan och lyssnar på musik och bara njuter! Nu går det att lyssna på låg volym och ändå ha en skön basgrund i musiken! Detta är så j*vla gött! Bästa köp jag gjort sen Rubicon 6:orna! En högst oväntad bonus är att frugan hör skillnaden och gillar den! Vågar knappt tänka på hur bra det hade blivit med 2😉!

Vänta en vecka sen vill du ha mer .. Hehe

Redigerat av Anton9101, 30 June 2016 - 22:14.

Postad 30 June 2016 - 22:31

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Jag är impad av hur bra Velodynes rumskorrektion funkar. Jag har avgrundsdjup bas nu och det blir inga obehagliga resonanser vad har hört än så länge. När jag kör i Pure läge (endast frontar, ingen Audessey) kan det vid nån frekvens durra lite oskönt i öronen. Audesseys lösning på det problemet var att ta bort typ all bas. Nu är det problemet bortblåst!

Jag hade Celine Dions "because you love me" som referens för problemfrekvensen i mitt rum. Första bastonen direkt i början av låten måste komma från en 5-strängad bas för det är en galet djup ton för att komma från en elbas. Låter perfekt nu.

Postad 30 June 2016 - 22:47

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
En fråga som dök upp:
I Audessey finns det en post som heter MultEQXT32.
Jag har den på "Reference". Måste man ställa den på "Av" för att dom manuella inställningarna av delning, stora eller små högtalare osv skall gälla?

Postad 01 July 2016 - 06:59

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

En fråga som dök upp:
I Audessey finns det en post som heter MultEQXT32.
Jag har den på "Reference". Måste man ställa den på "Av" för att dom manuella inställningarna av delning, stora eller små högtalare osv skall gälla?

Nej, den gäller parallellt med den inställningen. Om du sätter den på AV så är Audyssey helt avaktiverat. "Reference" är för film och "Music" kan du gissa dig till :)

Postad 01 July 2016 - 11:54

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Tackar!

Postad 02 July 2016 - 09:18

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0

Har ägnat timmar åt att kolla upp SVS och kan jag bara vänja mig vid svart pianolack så verkar det som att det finns några snygga och oerhört prisade subbar jag kan tänka mig. Om lsound.com är så seriösa som det ser ut så känns det inte så farligt att beställa därifrån ty dom skryter om bra support. Bas är svårt, jag är kass=support kommer behövas.
SVS SB2000. Sluten kub. Rätt kompakt. 12". Galet prisvärd, har råd med 2.
SVS PC12-Plus. Cylinder. Portad. 12". Högt pris, men ok.
SVS SB13-Ultra. Liten sluten kub. Får plats. 13.5". Rätt snygg ändå. Dyr
SVS PC13-Ultra. Cylinder. Portad. 13.5". Dyr
Tankar kring ovanstående?
Nu ska jag ägna några timmar åt dessa BK som många tipsat om.

Jag började med 2st SVS PB1000 men tyckte inte de levererade mer än den lägsta basen. Lät helt subjektivt inte som de spelade över 40Hz. Bytte till en SVS PC13-Ultra och fick allt! Lsound är seriösa och har gett mig bra och utförlig hjälp med bytet.

Största bristen med cylindern är väl att den är FÖR diskret och intetsägande för att kosta 18k. En stor sub med baselementet framåt kan alla se vad det är, men när jag ska visa cylindern för folk så får man liksom förklara den.

- Men alltså det är en jättefet subwoofer, jag lovar! Baselementet är stort och sitter där under.
- Jaså jaha. Ok.

:(

Postad 02 July 2016 - 13:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Diskret? Det är en cylinder som är typ 130 hög och har en diameter på 35cm :D

Postad 02 July 2016 - 19:11

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0

Ok ja men när den står bredvid en Dali Ikon 8 som redan är 116 cm hög så blir den relativt diskret. Och i alla fall jämfört med jätteaset till box-varianten PB13-Ultra, som ytligt hade imponerat mer på folk trots att de låter i princip likadant. En större hifi-penis helt enkelt.  :P

Postad 02 July 2016 - 22:20

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Jag tvivlar inte på att SVS är det bästa man kan få för 17000kr. Iallafall inte rent prestandamässigt. Kan tycka det är märkligt att dom inte har fjärr bara. Det är sjukt mycket fippel och inställningar innan man tömt ut alla möjligheter och då är det skönt med fjärr. Det är även gött med fjärr under normal drift...volym och ljudmodes osv.

Än så länge sjukt nöjd med Velodynen, men det kanske bara är för att jag inte kan jämföra med nåt.

Postad 02 July 2016 - 23:38

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Tycker tvärtom att det låter super-onödigt med fjärr :D Volym styr man ju med försteg/förstärkare och ljudmodes.. nej. Det är inte så återgivning funkar.

Postad 02 July 2016 - 23:47

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Kan nu säga att jag haft en lyssningssession av subwoofrar och hade samma ursprungstanke som trådskaparen. Dvs. främst eller snarare - enbart till stereolyssning. Då ska det tilläggas att jag också har kravet att subwoofern ska vara snabb nog för att hänga med mina högtalare som är elektrostater. De som känner till elektrostater vet vad jag menar.

Har inte kravet att subben måste gå ned till 20 Hz. Det blir bara jäkligt irriterande med alla fläktljud, tunnelbana och lastbilar på tomgång som hörs i bakgrunden.Velodyne var ju på rea och verkade väldigt prisvärda. Lyssnade på de två mindre modellerna. För mycket muller oavsett vad man gjorde. Så låter det inte i en konsertsal. SVS (PC 2000) hos en bekant lät väldigt likt, gick kanske något djupare. Svårt att minnas 100%. 

Provade att stänga av och koppla in subben under lyssnandet. Bra stöd, t.o.m imponerande med samtidigt tyckte jag att ljudet slöade ner sig. Det hade förmodligen blivit en ännu större kontrastskillnad med elektrostaterna.

Skulle sedan testa XTZ men säljaren insisterade på en Heco istället. Den lät riktigt, riktigt bra. Ingen boomighet. Tänkte låna hem den, men först skulle jag lyssna på REL. Tänkte mig en R528 med den fanns inte utan det blev en S2. Utan tvekan den bästa hittills. Subben hördes inte alls. Kvalitet i material och finish som bara Hecon kunde tävla med. Men priset gjorde att jag tvekade.

Lyssande till sist på Martin Logans egen subwoofer hemma hos en annan elektrostat-entusiast. Fastnade direkt för denna sub; Dynamo 1000 med ett 12" element i sluten låda. Klass AB-steg på 500 W (1000 Peak). Mycket hög finish. Väldigt rapp och nyanserad återgivning. Vet inte hur djupt den gick men den verkade helt oansträngd (vilket inte SVS och Velodyne upplevdes). 

Borde kanske ha tänkt på det först. Att det är klart att en elektrostat-tillverkare inte skulle tillverka subbar som inte matchade. Hittade till slut ett demo-ex på nätet och slog till (5600 inkl. frakt). Enda nackdelen som jag ser det är att ML är ganska primitivt utrustad jämfört med Velodyne. Kan sakna en fjärr ibland. Å andra sidan så hjälpte inte alla kalibreringar och mikrofonen för att integrera Velodynesubbarna i mina öron. Hellre då att pengarna har lagts på annat.

I mina öron och för mina behov (och pengar) blev det alltså:

1. Rel S2/ Martin Logan Dynamo 1000         13990/9995  

2. Heco 25 A (mycket prisvärd och bra ljud)  4490, rekommenderas

3. SVS PC-2000 / Velodyne SPL800/1000    8500/12990 (ej rea)/14990 (ej rea)

Har nu kört några dagar hemma mot elektrostaterna och det blev ett lyft. Både djup, upplösning och diskant blev bättre. 

Intressant nog kan man köra den trådlöst också. Lite tråkigt kanske för då mister vi ju kabel-debatten.

Redigerat av 982jan, 02 July 2016 - 23:49.

Postad 03 July 2016 - 04:50

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Tycker tvärtom att det låter super-onödigt med fjärr :D Volym styr man ju med försteg/förstärkare och ljudmodes.. nej. Det är inte så återgivning funkar.

WLM systemet jag hade innan (mer info under gamla system) hade fjärr till det aktiva systemet vilket underlättade något helt otroligt när man skulle ställa in allt.

Samma med dagens setup som styrs från Pc.

Mer fjärrstyrda system till folket!!

Postad 03 July 2016 - 06:12

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Mindre fjärrstyrt. Vi håller ju på att bli landet "smällfeta" ju! :)

Postad 03 July 2016 - 10:03

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2126 inlägg
  • 0

Skulle satsa på en BK XXLS400. Äger den mindre varianten 200 vilket jag är mycket nöjd med.
Landar på drygt 5,5-6k, vilket är väldigt billigt med tanke på vilken kvalitets-sub man får.

Jag beställde två sådana från UK i veckan som gick. Kalaset går på under 12-tusen för två vita pianolackade ink frakt. De ska användas till idel musiklyssning. Återkommer med intryck.

Postad 03 July 2016 - 16:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Kan nu säga att jag haft en lyssningssession

...

Utan tvekan den bästa hittills. Subben hördes inte alls.

Antar att du inte menade det så, men är det inte lite svårt att lyssna på en sub som inte hörs?

Redigerat av Ageve, 03 July 2016 - 16:17.

Postad 03 July 2016 - 17:30

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Antar att du inte menade det så, men är det inte lite svårt att lyssna på en sub som inte hörs?

Tror han menar att det inte hördes som ett system med sub utan som en helhet med sömnlös övergång.

Postad 03 July 2016 - 17:53

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Jag vet att min sub i tester gör sig känd för att ha en "larger than life" karaktär, dvs den hörs för mycket i musik men funkar bra till film. Än så länge gillar jag att jag inte behöver undra ifall subben är på eller inte. Erkänner att jag provlyssnat pinsamt lite, men jag har bl.a lyssnat på Dalis 20.000kr sub. Hörde ingen eller mycket lite skillnad nör dom slog av och på den under några låtar. Samma sak med B&W bollen samt 2 billigare subbar på klubben.
Förstod aldrig vitsen med det.

Postad 03 July 2016 - 17:58

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Placeringen på subwoofern är kritisk. Jag kan till och med få min Rel-100Qe att låta Larger Than Life om jag ställer den i ett hörn.

Postad 03 July 2016 - 18:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 1

Tror han menar att det inte hördes som ett system med sub utan som en helhet med sömnlös övergång.

Jo, jag vet.

Det är bara lite humoristiskt att han utgår ifrån att han är den enda som lyssnar (då gärna fetstilat så att vi förstår) på subbar, medans vi andra bara läser mätdata.

Låta kan alla subbar göra, även den billigaste Andersson eller Proson. Med en eller flera bra subbar märks det däremot direkt att något saknas när de inte är igång. Annars är det liksom inte särskilt lönt att ha en sub. Den ska med andra ord höras, men inte låta illa, vilket många billiga subbar dessvärre har en tendens att göra.

Man ska dock inte vara så snabb att dissa en sub som han är. Rumsresonanser och dålig integrering med frontarna kan få den bästa subben att låta dåligt, och de subbar som kan återge djupbas ställer större krav på rummet helt enkelt.

Redigerat av Ageve, 03 July 2016 - 18:41.

Postad 16 July 2016 - 17:32

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Jag märker ett märkligt fenomen nu efter ett tag tillsammans med subben. Jag blir lite lyssningstrött när jag har på subben. Först trodde jag att det var för att volymen blev så mycket högre för samma värde på volymratten, som jag i början slentrianmässigt ställde på samma som alltid. Om jag sitter i sweetspoten och försöker utröna ifall pure eller audessey läget är bättre kommer jag fram till audessey, dvs subben på.

Märkligt.

Man får ha subben rätt lågt och på det direkta läget så den inte förstärker partyfrekvenserna så hjälper det mycket. Det låter bra, men jag blir tröttare i öronen än utan subben.

Detta verkar vara en mycket kraftfull sub jämfört med dom jag hört tidigare. Verkar finnas grymt med kräm innan dist.

Kanske skulle ta den från hörnet?

Postad 16 July 2016 - 17:47

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Jag tror du sitter i en resonansvåg som kan ger lite entoniga frekvenser. Jag skulle absolut flytta runt den, eller flytta dig själv en aning för att se om du blir mindre trött. Det är ju nästan det som är kul ibland. Att söka efter den optimala platsen menar jag. :)

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 16 July 2016 - 17:48.

Postad 22 July 2016 - 11:45

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Provade sänka delningsfrekvensen till 60Hz och slog på LFE+Main.
Upplever att de tröttande ljudfenomenen är borta!
Ska köra på denna inställning några dagar för att sen dela vid 80Hz.
Jag tror det var LFE+Main som fixade biffen.
Vad innebar det nu igen? Spelar högtalarna så lågt dom kan, dvs under den angivna delningsfrekvensen?

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpeg   101.13K   2 Antal nerladdningar

Postad 23 July 2016 - 07:52

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Med front som "stora" så spelar de så djupt de kan, ingen delning sker. Samt att med LFE+Main så spelar subben både LFE-kanalen samt frontarnas bas upp till den valda delningsfrekvensen.

Det som är lite otydligt är att det står "2kanals-uppspelning", där finns det ju aldrig något LFE spår så lite motsägelse fullt kan man tycka.

Postad 23 July 2016 - 08:18

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Full betyder som sagt att högtalarna klarar 20-20 khz. Är det för lite bas även om man har stora golvisar så behöver de flyttas i rummet. Jag håller med om att det är onödigt mycket jox i tvåkanalsläge. Jag hade delat högtalarna där de lät bäst, och flyttat runt subban. Men det är jag det.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 23 July 2016 - 08:20.

Postad 23 July 2016 - 10:04

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Med LFE+Main så får man alltså dubbel bas...hela golvarens range plus subben från delning och neråt? Detta är väl exakt som när man ansluter en REL sub med Neutrik kontakt till högnivå?

Postad 23 July 2016 - 12:49

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Med LFE+Main så får man alltså dubbel bas...hela golvarens range plus subben från delning och neråt? Detta är väl exakt som när man ansluter en REL sub med Neutrik kontakt till högnivå?

Exakt. Just därför denna funktion kallas för "doublebass" på vissa receivers. Det blir samma information i signalen som med högnivå-alternativet men det kan finnas andra parametrar som gör att det kan låta annorlunda med högnivå.

Postad 23 July 2016 - 14:24

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Kan nu säga att jag haft en lyssningssession av subwoofrar och hade samma ursprungstanke som trådskaparen. Dvs. främst eller snarare - enbart till stereolyssning. Då ska det tilläggas att jag också har kravet att subwoofern ska vara snabb nog för att hänga med mina högtalare som är elektrostater. De som känner till elektrostater vet vad jag menar.

Har inte kravet att subben måste gå ned till 20 Hz. Det blir bara jäkligt irriterande med alla fläktljud, tunnelbana och lastbilar på tomgång som hörs i bakgrunden.Velodyne var ju på rea och verkade väldigt prisvärda. Lyssnade på de två mindre modellerna. För mycket muller oavsett vad man gjorde. Så låter det inte i en konsertsal. SVS (PC 2000) hos en bekant lät väldigt likt, gick kanske något djupare. Svårt att minnas 100%. 

Provade att stänga av och koppla in subben under lyssnandet. Bra stöd, t.o.m imponerande med samtidigt tyckte jag att ljudet slöade ner sig. Det hade förmodligen blivit en ännu större kontrastskillnad med elektrostaterna.

Skulle sedan testa XTZ men säljaren insisterade på en Heco istället. Den lät riktigt, riktigt bra. Ingen boomighet. Tänkte låna hem den, men först skulle jag lyssna på REL. Tänkte mig en R528 med den fanns inte utan det blev en S2. Utan tvekan den bästa hittills. Subben hördes inte alls. Kvalitet i material och finish som bara Hecon kunde tävla med. Men priset gjorde att jag tvekade.

Lyssande till sist på Martin Logans egen subwoofer hemma hos en annan elektrostat-entusiast. Fastnade direkt för denna sub; Dynamo 1000 med ett 12" element i sluten låda. Klass AB-steg på 500 W (1000 Peak). Mycket hög finish. Väldigt rapp och nyanserad återgivning. Vet inte hur djupt den gick men den verkade helt oansträngd (vilket inte SVS och Velodyne upplevdes). 

Borde kanske ha tänkt på det först. Att det är klart att en elektrostat-tillverkare inte skulle tillverka subbar som inte matchade. Hittade till slut ett demo-ex på nätet och slog till (5600 inkl. frakt). Enda nackdelen som jag ser det är att ML är ganska primitivt utrustad jämfört med Velodyne. Kan sakna en fjärr ibland. Å andra sidan så hjälpte inte alla kalibreringar och mikrofonen för att integrera Velodynesubbarna i mina öron. Hellre då att pengarna har lagts på annat.

I mina öron och för mina behov (och pengar) blev det alltså:

1. Rel S2/ Martin Logan Dynamo 1000         13990/9995  

2. Heco 25 A (mycket prisvärd och bra ljud)  4490, rekommenderas

3. SVS PC-2000 / Velodyne SPL800/1000    8500/12990 (ej rea)/14990 (ej rea)

Har nu kört några dagar hemma mot elektrostaterna och det blev ett lyft. Både djup, upplösning och diskant blev bättre. 

Intressant nog kan man köra den trådlöst också. Lite tråkigt kanske för då mister vi ju kabel-debatten.

Trevligt inlägg, roligt att någon tar sig tid att jämföra och inte bara spekulerar utifrån spec siffror.

Bra också att du tar dig tid att delge sina åsikter.

Har varit lite intresserad av Martin logans subwoofer av den anledningen du nämner.
"borde vara anpassade för att hänga med en elektrostat då det är så den främst är konstruerade för att användas"

Skall hålla dessa i minnet inför framtida ändringar. Det blir antingen en REL till på sikt eller möjligen M.L. 

Postad 23 July 2016 - 16:26

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Trevligt inlägg, roligt att någon tar sig tid att jämföra och inte bara spekulerar utifrån spec siffror.

Igen?  :wacko:

Man är inte oerfaren eller spekulerar för att man är intresserad av låg dist och förstår mätresultat, och det betyder inte att man inte lyssnar, på samma sätt som att man inte behöver vara en dålig bilförare för att man vet hur motorn fungerar.

edit: För att förtydliga, jag är inte kritisk mot lyssningsintrycken, utan den fåniga attityden. "Vi som lyssnar vet att siffror inte spelar någon roll".

"Fiat Panda är ett monster. Jag vet att motorn inte är så stark, att ljudnivån är hög och att väghållningen är dålig, men det är bara siffror. Verkligheten upplever man bakom ratten. Det är något man lär sig när man kör bil och inte mäter.

:rolleyes:

Visst ska man köra bil och det är körupplevelsen som räknas, men det betyder inte att en Fiat Panda är snabb, och att en bil med bättre prestanda är meningslös. Med "mätningar" kan man alltså sortera bort de bilar som inte uppfyller ens krav, och sen provköra de som uppfyller kraven helt enkelt.

Redigerat av Ageve, 23 July 2016 - 16:44.

Postad 23 July 2016 - 21:36

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Med min utrustning är det definitivt LFE+main som gäller för 2-kanalslyssning. Blir mycket bättre ljud än med en ren "avskärning" av ljudet. Man kan ju lätt undra ifall inte REL är nåt på spåren här med sin högnivåkoppling osv...

Postad 23 July 2016 - 21:44

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Igen?  :wacko:

Man är inte oerfaren eller spekulerar för att man är intresserad av låg dist och förstår mätresultat, och det betyder inte att man inte lyssnar, på samma sätt som att man inte behöver vara en dålig bilförare för att man vet hur motorn fungerar.

edit: För att förtydliga, jag är inte kritisk mot lyssningsintrycken, utan den fåniga attityden. "Vi som lyssnar vet att siffror inte spelar någon roll".

"Fiat Panda är ett monster. Jag vet att motorn inte är så stark, att ljudnivån är hög och att väghållningen är dålig, men det är bara siffror. Verkligheten upplever man bakom ratten. Det är något man lär sig när man kör bil och inte mäter.

:rolleyes:

Visst ska man köra bil och det är körupplevelsen som räknas, men det betyder inte att en Fiat Panda är snabb, och att en bil med bättre prestanda är meningslös. Med "mätningar" kan man alltså sortera bort de bilar som inte uppfyller ens krav, och sen provköra de som uppfyller kraven helt enkelt.

Ooops! ber om ursäkt om jag förstört din lördag.

"igen?"

Har aldrig sagt att specen saknar betydelse, jag läser sådana dagligen både hemma och professionellt just för att initialt hitta intressanta objekt/projekt men ibland behöver man ge sig ut i verkligheten inte minst för att kunna skriva sin egna kravspec och förankra sina faktiska behov?

I bland blir man förvånad över hur små behov man har och tyvärr måste jag också säga att det inte så sällan låter bättre och smäller högre om enheter som inte framstår som bäst i specen.

Tolkade inte in så mycket i det jag skrev som du gjorde, det kom bara som en spontan reaktion på att man fick lite livs levande rapportering istället för hjälp att läsa datablad vilket nog de flesta här är kapabla att göra själva. Kändes rätt befriande att någon vågade lita på sina intryck och prata om det. 

Jag tycker helt enkelt att fler egna intryck skulle fungerar minst lika bra som vägledning vs. en massa "experter och noviser" som försöker tolka samma spec utifrån sina egna preferenser om vad man egentligen behöver ha i prestanda för att bli nöjd. 

Angående billiknelser så är det ganska intressant att de bilar som på pappret har bäst prestanda förmodligen är de absolut sämsta köpen en privatperson kan göra ur i princip alla avseenden förutom möjligen pojkdrömmen om att köra riktigt fort. 

Alltså jag tror på att göra båda delar, läsa specar och testa olika alternativa lösningar/fabrikat. Jag tillhör inget renodlat lyssningsläger och om det finns ett krig att vinna så borde det vara ett mot trångsynthet. 

Postad 23 July 2016 - 22:13

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

När man har egna lyssningsintryck bör man givetvis väga in dessa, som du säger så har man (iaf jag) ganska små behov. Det vet jag av erfarenhet och egna intryck. Vet man inte och måste chansa, mer eller mindre, utifrån en viss budget så bör man som Ageve säger sålla bort sånt som har sämre tekniska specar. Det är den logiska/rationella vägen framåt eftersom någon annans intryck är svåra/omöjliga att översätta till ens egna förutsättningar. Roligt är det ju förstås om positiva intryck från någon annan och bra specar sammanfaller. Ännu bättre om man vet om att personen har stor erfarenhet, en sund inställning till ljudåtergivning och visar motståndskraft mot säljsnack och suggestionseffekter.

Redigerat av Unregisterede82735a2, 23 July 2016 - 22:13.

Postad 24 July 2016 - 07:20

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Lyssnar man i en butik så ska man ta resultaten med en stor container salt. Ska man testa olika högtalare bör man göra det i samma rum. Jag har egentligen inget emot att provlyssna på olika högtalare i samma butik, men det blir ju en gissningslek om hur det kommer låta hemma. Därför är det enklare att låta bli att säga hur en viss högtalare kommer att passa till någon jag aldrig har varit hemma hos.

Ska man rekommendera en subwoofer får man vara rätt generell. Gärna en stor låda så den inte behöver så mycket ström för samma låga frekvenser. Bort går också yta och hur bra den gör sig som en möbel. Jag vill han en subwoofer, inte en designpryl som gör sig bra i en heminredningstidning. :)

Postad 08 August 2016 - 10:28

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Jag centrerade hela anläggningen lite mer i rummet och gjorde en ny Audessey-kalibrering. Vilken skillnad! Jag gjorde dessutom Audesseymätningen mer rätt nu eftersom jag aldrig hade nån mätpunkt nörmare än 50cm från bakvägg. Hade inte fattat det förut...pga att jag har soffan direkt mot bakre väggen.

Nu är det ej längre mindre bas i Audesseyläget än i Pure Direct vilket det milt sagt var innan.

Subben integrerades i musiken ytterligare ett snäpp bättre. Det går framåt😀

Postad 08 August 2016 - 10:54

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0
Har upptäckt att höjden är väldigt viktig vid kalibrering med, det är ju många som upplever stor skillnad när man ställer sig upp. Jag har lyckats rätt bra nu känns det som, man lär sig allt eftersom så att säga.

Postad 08 August 2016 - 16:36

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Är det någon som experimenterat med höjden på subwoofern/na?

Postad 08 August 2016 - 17:29

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0
Jag förtydligar min text lite, menar höjden på micken. :)

Jag testade att sätta min 12" på 18" som dd1812, kalibrerade och det vart väldigt bra. Satte sen ner 12" bredvid andra fronten och kalibrerade igen, vart inte riktigt samma "klipp" i basen. Kan ju bero på placeringen, men just att ha dem som 1812 funkade väldigt bra.

Har tidigare satt ett par 10" subbar på stativ, men det vart inte alls bra.

Det är iaf mina erfarenheter. Stöter ofta på just saken att basen blir markant starkare när jag ställer mig upp, när jag är ute på demo-runda. Oftast ingen bra bas då alls.

Postad 19 August 2016 - 08:16

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0
har nu testat att sätta 12" på varsin stol, en vid varje högtalare, vart rätt bra faktiskt. De kom upp som sagt, och basen blir annorlunda, till det bättre.

Ser ju inte klokt ut, men ska börja leta efter lämpliga "stativ" nu. Borde testa höja 18" med, men den väger ju mer än mig, så det får vänta. Skulle ju se coolt ut.....

Nån som vet av lämpligt stativ passande en DD12+???? :)

Postad 19 August 2016 - 18:25

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Bättre på vilket sätt? Mer distinkt kanske?
Jag har efter massa lyssnande kommit fram till att min Velodyne SPL-1200Ultra kommer ner djupt och starkt, men med en diffust "luddig" känsla ibland. Absolut inte dåligt, men jag tror att ett distinktare ljud hade förbättrat upplevelsen något. Dock har jag bara lyssnat spotify. Känns som att filmljudet är svinbra som det är, men det är ju mer högupplöst också.

Låter kul som ett test...att få upp basen en halvmeter!

Postad 20 August 2016 - 04:59

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Jag tänker mig att basen inte direktstudsar mot golvet. Jag har faktiskt aldrig själv provat bas på höjden. Mycket intressant att ni provar. Kanske man kan få se mätningar på bas på golv, och bas på höjd? :) 

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.