Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-XW5000ES, VPL-XW7000ES

1210 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-XW5000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 41 900:-
Sony VPL-XW7000ES 4K (Projektorer) 1 (0) 95 000:-
1 relaterade trådar

Postad 03 September 2022 - 08:18

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

Kan ni kort berätta om vad en vertex gör? Är det en scaler? Blir nyfiken!

Postad 03 September 2022 - 08:36

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Den här forumtråden har jag följt och första inlägget beskriver grunderna - https://www.avforums...rs-yes.2254350/

Det är alltså din spelare som måste kunna återge DV i form av LLDV och Vertex talar om för spelaren att projektorn klarar av LLDV. Utan Vertex sänder spelaren HDR10 eftersom projektorn inte har stöd för DV.
Viktigt att komma ihåg att det är i spelaren som DTM görs, projektorn återger bara vad spelaren sänder.
Blev det begripligt?

Postad 03 September 2022 - 12:39

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

Jag ska läsa på där! Jag tror jag är med. Så din spelare har alltså möjligheten att utföra DTM internt? Vilken modell hade du? 

Tack för svaret!

Postad 03 September 2022 - 13:59

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Jag ska läsa på där! Jag tror jag är med. Så din spelare har alltså möjligheten att utföra DTM internt? Vilken modell hade du? 

Tack för svaret!

Jag har Reavon x100.

Postad 05 September 2022 - 07:15

DPC
  • DPC
  • Beroende

• 1077 inlägg
  • 0

Suget efter trådprodukterna blev inte mindre när jag bytte rum och duk. Ok, med fullt öppen iris för min Sony 570 så ser det bra ut i sdr, men det fattas lite ljustryck. I HDR med höga lampläget så är det ok också. Men anar verkligen vilket lyft det kan bli med en 5 eller 7000. 

Postad 05 September 2022 - 12:15

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

Jag har inom väldigt kort en XW7000 hos mig som ersätter VW790 - men skulle också vilja slå ett slag för en videoprocessor - fördel med den kontra LLDV-lösningar och HTPC är att du får en processor till alla dina källor, TV, Apple TV, UHD samt Mediaspelare. 

Du får inte enbart världens bästa DTM - som i alla fall rent objektivtär det enda du få en HDR-liknande bild på en projektor, du får även auto aspect - dvs jag rör aldrig zoom på projektorn utan Videoprocessorn hanterar allt själv. Du får en otroligt krisp och ren bild, skalning i världsklass.

Det verkar ta fart ordentligt i Sverige nu - då t ex Lumagen går att köpa av svenska återförsäljare - jag köpte min från UK. 

Sony's enligt mig svaga punkt är att de skapat en DTM-lösning för att ge en jäkla skjuts i vissa bildsekvenser för att sedan bränna ut i andra - och fokus ligger på pop. en videopocessor jobbar ju med spektrat som finns i materialet och mappar in det i det angivna nits som projektorn ger. Förvisso mappas ju eller komprimeras ljuset pga att dert bara en 1/10 av behövt ljus, men å andra sidan har ingen ingenjör subjektivt satt ngn slags konstig standrard över hur HDR ska upplevas. Jag föredrar allstå 7 dagar av 7 en "riktigt" DTM snarare än Sony's implementation.

hade varit superkul att se din lösning Pär, och hur den står sig mot en tonmappning! Har du jämfört och sett?

Postad 05 September 2022 - 13:45

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

• 401 inlägg
  • 0

du får även auto aspect - dvs jag rör aldrig zoom på projektorn utan Videoprocessorn hanterar allt själv. Du får en otroligt krisp och ren bild, skalning i världsklass.

Men det skjuter väl fortfarande en ljus ram i golvet/taket, eller finns det någon funktion som stänger av en del av ljuset?

Postad 05 September 2022 - 14:15

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0
Lumagen kostar skjortan? Vilka sv återförsäljare finns det?

Postad 05 September 2022 - 15:19

Mikael.Arvidsson
  • Mikael.Arvidsson
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Grattis grabbar kul att ni är nöjda

Nu har Kris D mätt klart en full produktions xw7000 enhet, inte så imponerande siffror..

Tolkar jag det rätt:

Static = "native" kontrast

Limited = dynamisk konstrast med inställning limited

Full = dynamisk kontrast med inställning full

Är det vanligt att det blir lägre kontrast med dynamisk iris/laser dimming på allt utom Full On/Off samt Single Pixel? Antar det kommer sig av att de prioriterat att sänka black floor på stor bekostnad av ljuset i riktigt mörka scener och sänka black floor "kostar" väldigt mycket i så ration sjunker?

Postad 05 September 2022 - 16:10

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
Sony XW7000ES har ett riktpris på $28.000 i USA. Kommer vi få se amerikaner sätta sig på planet till Sverige för att istället köpa sin projektor för $15,000 här? Förmodligen inte, men ändå intressant att på deras marknad jämförs XW7000 med JVC’s värsting NZ9 som där kostar $26.000 och här kr 289.900. I det ljuset ter sig kr 159.900 för XW7000 i Sverige som rena klippet!

Edit: ser att detta avhandlas redan tidigare i tråden.

Redigerat av Saturnus, 05 September 2022 - 16:18.

Postad 05 September 2022 - 21:21

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

hade varit superkul att se din lösning Pär, och hur den står sig mot en tonmappning! Har du jämfört och sett?[/quote]

Håller med, skulle gärna göra en jämförelse. Jag bor i Uppsala så det är inte helt lätt att få till kanske.
Hur som så så får jag Vertex2 att styra upp Sony så man slipper ”burntouts whites” och får bra detaljer i mörka scener. Det jag ff inte vet är ju hur filmskaparen har tänkt sig att det ska se ut och hur det ser ut i förhållande till din lösning.

Postad 06 September 2022 - 08:53

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

Men det skjuter väl fortfarande en ljus ram i golvet/taket, eller finns det någon funktion som stänger av en del av ljuset?

Inget som jag jag överhuvudtaqet lägger märke till eller störs av och jag är ändå sjukt petig

Lumagen kostar skjortan? Vilka sv återförsäljare finns det?

I förhållande till vad? Jag skulle ärligt hellre leva med VW590 och Lumagen än XW7000 stand alone. Eftersom HDR är en viktig parameter skulle jag inte kunna tänka mig projektor utan en vettig DTM-lösning. Att du dessutom i övrigt får en fantastiskt balanserad bild och andra bra features är en fin bonus. 

Postad 06 September 2022 - 09:03

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

hade varit superkul att se din lösning Pär, och hur den står sig mot en tonmappning! Har du jämfört och sett?[/quote]

Håller med, skulle gärna göra en jämförelse. Jag bor i Uppsala så det är inte helt lätt att få till kanske.
Hur som så så får jag Vertex2 att styra upp Sony så man slipper ”burntouts whites” och får bra detaljer i mörka scener. Det jag ff inte vet är ju hur filmskaparen har tänkt sig att det ska se ut och hur det ser ut i förhållande till din lösning.

Vet att du tittate lite på MadVR, men antar att du sitter sjukt nöjd i båten med din lösning? :)

Postad 06 September 2022 - 09:35

CriCri
  • CriCri
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Inget som jag jag överhuvudtaqet lägger märke till eller störs av och jag är ändå sjukt petig

I förhållande till vad? Jag skulle ärligt hellre leva med VW590 och Lumagen än XW7000 stand alone. Eftersom HDR är en viktig parameter skulle jag inte kunna tänka mig projektor utan en vettig DTM-lösning. Att du dessutom i övrigt får en fantastiskt balanserad bild och andra bra features är en fin bonus. 

Har ganska nyligen fått hem XW7000 och är mer och mer nyfiken på Lumagen men har svårt att hitta information. Vet du vem som är svensk åf och vad priset ligger på? Inte lyckats "googla" fram det.

Postad 06 September 2022 - 10:39

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

Har ganska nyligen fått hem XW7000 och är mer och mer nyfiken på Lumagen men har svårt att hitta information. Vet du vem som är svensk åf och vad priset ligger på? Inte lyckats "googla" fram det.

The Rock i Lund t ex. Jag köpte min från UK innan svenmsk distributör. Bor du nära västkusten kan du alltid ta en kika hos mig också. Jag gav 50k för min importerad från UK hösten 2020.

Redigerat av lirsa, 06 September 2022 - 10:41.

Postad 06 September 2022 - 12:29

CriCri
  • CriCri
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

The Rock i Lund t ex. Jag köpte min från UK innan svenmsk distributör. Bor du nära västkusten kan du alltid ta en kika hos mig också. Jag gav 50k för min importerad från UK hösten 2020.

Tack! Så bra att The Rock säljer dessa nu. Mindre bra är att priserna verkar ha gått upp rejälr sedan du köpte din. 50k är betydligt humanare än vad jag förstått att dagens nivåer ligger på :)

Postad 06 September 2022 - 14:37

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

Tack! Så bra att The Rock säljer dessa nu. Mindre bra är att priserna verkar ha gått upp rejälr sedan du köpte din. 50k är betydligt humanare än vad jag förstått att dagens nivåer ligger på :)

Klart att det är en väldans tuff investering - det tyckte jag med och jag våndades rejält. Detta höjer upplevelsen flera nivåer så jag idag fattar kunder i USA som tar med detta i budget från start och kanske går ner i projektor för att totalen bir bättre. Nu ger ju XW7000 och den nya generationen så galet mycket mer ljus än tidigare så svårt att rättfärdiga att gå på äldre generation. 

Skulle du bli väldigt sugen och undra hur det är så är du förstås välkommen att kolla hos mig

Postad 06 September 2022 - 21:47

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Vet att du tittate lite på MadVR, men antar att du sitter sjukt nöjd i båten med din lösning? :)

Absolut. Men det finns alltid lite att skruva på för att nå ”perfektion” .
Jag har ännu inte hittat riktigt rätt i vitbalansen, lite svårt med bl.a. ADL-scener att få till svärtan, lite för mycket av en gråaktig hinna för att jag ska vara nöjd.
Någon som har något tips?

Postad 10 September 2022 - 00:04

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 2
Har mätt kontrasten på min XW5000ES nu.

Kör med HCFR, calibrite colorchecker plus.

Mätt mot duk (react 3) med Bright cinema i default men all bildförbättring samt dynamisk svärta avstängd.
Laser på max, kontrast max och ljusstyrka på min.

13500:1, varierande mellan 13400 och 13700.
175.5 nits på full white och 0.013 på full black.
Läste att man skrev att det räckte med en single white dot på black för att minska kontrasten avsevärt. Har ibgen sån bild idag men körde en rymdbild med många rörliga vita prickar från Spears & Muncil UHD-skivan, black level klev upp till 0.015. Det är måbga vita prickar som rör sig så det känns inte orimligt att se på 0.015 där, 11500:1.

175.5 nits på full gas, 119 med lasern på lägsta.
Det är inte så dåligt omfång ändå på laserstyrkan.

Redigerat av AAKEE, 10 September 2022 - 11:55.

Postad 10 September 2022 - 06:39

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

Absolut. Men det finns alltid lite att skruva på för att nå ”perfektion” .
Jag har ännu inte hittat riktigt rätt i vitbalansen, lite svårt med bl.a. ADL-scener att få till svärtan, lite för mycket av en gråaktig hinna för att jag ska vara nöjd.
Någon som har något tips?

Jag körde med dynamisk iris och laser på VW790 och där märkte jag betydligt bättre svärta än utan. Ganska nära den JVC N5 jag hade före VW790. Kör du med det på XW7000? Förstått det som att de inte kör med dynamisk iris längre pga av alla problem med VW790..

Efter många om och ganska många men så landar min XW7000 i nästa vecka när jag typiskt är i New Delhi. Bara det faktum att man har att göra med Sony Premium Support är värt att verkligen överväga Sony som brand. Även om det inte alltid är spikrakt - eller tidsmässigt optimalt så har de verkligen ett kundfokus som är värt att hylla.

Ska bli otroligt kul att se prestanda i min bio jämfört med VW790 - nu kör jag ju Lumagen så är inte så intresserad av dess HDR - men mer ljus kommer ge Lumagen ännu mera spännvidd att jobba med.

Redigerat av lirsa, 10 September 2022 - 06:40.

Postad 10 September 2022 - 14:15

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 1

I det ljuset ter sig kr 159.900 för XW7000 i Sverige som rena klippet!

Prisnivån över dammen, absolut Här en jämförelse mellan närmaste konkurrenten det till priset här hemma

https://youtu.be/lzWF_CuTIHM

Redigerat av mcmike, 10 September 2022 - 14:17.

Postad 10 September 2022 - 14:46

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Jag körde med dynamisk iris och laser på VW790 och där märkte jag betydligt bättre svärta än utan. Ganska nära den JVC N5 jag hade före VW790. Kör du med det på XW7000? Förstått det som att de inte kör med dynamisk iris längre pga av alla problem med VW790...

Jag använder dynamisk laser på Limited och då tycker jag att det ser bra ut. Blir för mörkt med Full.

Postad 12 September 2022 - 08:00

Mikael.Arvidsson
  • Mikael.Arvidsson
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Har mätt kontrasten på min XW5000ES nu.

Kör med HCFR, calibrite colorchecker plus.

Mätt mot duk (react 3) med Bright cinema i default men all bildförbättring samt dynamisk svärta avstängd.
Laser på max, kontrast max och ljusstyrka på min.

...

Tack för att du delar med dig av dina mätningar!

Bra siffror, kan tänka mig att det är grymt tryck i bilden. 

Får jag fråga - när man säger "mätt mot duk", betyder det att man sätter sensorn framme vid duken men riktad rakt mot projektorn?

Postad 12 September 2022 - 09:41

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0

Får jag fråga - när man säger "mätt mot duk", betyder det att man sätter sensorn framme vid duken men riktad rakt mot projektorn?

Nej, jag har mätt mot duken, dvs den kontrast jag själv ser.

Det går mäta mot projektorn, då ska sensorn vara nära projektorn tror jag. Men jag har inte gjort det förut så jag hade lite dubier om det blir fel. Syftet var egentligen att mäta kontrasten initialt och sedan med lite jämna mellanrum för att se om det beryktade problemet med minskande kontrast är kvar. Då fungerar mätning mot duken minst lika bra. Detta var alltså bara initiala mätningen och framtiden får visa resten.

(ANSI kontrast mot ett schackrutemönster är nog mer represantativt för att se den kontrasten som kan upplevas under filmtittning men där påverkar mina vita väggar och tak en del och detta skulle troligen maskera en del av skillnader i projektorns eventuellt förlorade förmåga till hög kontrast.
Jag fick uppåt 7000:1 i HCFR ON/OFF-kontrast, där är det vita siffror i den svarta bilden vilket sänker kontrasten på XW-serien.)

Postad 12 September 2022 - 10:55

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Poängen med att mäta mot projektorn är att se hur projektorns fungerar oberoende av duken. Något man kan använda ibland i syfte att lära sig mer om själva projektorn oberoende av duken. Samt även få jämförande siffror på hur rummet och duken inverkar på bilden. 

All normal mätning och kalibrering sker med mätaren vänd mot duken eftersom duken är den bild du ser och det som har betydelse för hela upplevelsen.

Postad 12 September 2022 - 11:02

Mikael.Arvidsson
  • Mikael.Arvidsson
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Förlåt en dumbom, men jag antar man vill ha sensorn vinkelrätt mot duken, täcker den inte ljuset från projektorn och skuggar duken då? Hur stor är "bränvidden" på sensorn, måste den inte vara nära duken för att den "tar in allt ljus" i rummet annars?

Postad 12 September 2022 - 12:25

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 1

Poängen med att mäta mot projektorn är att se hur projektorns fungerar oberoende av duken. Något man kan använda ibland i syfte att lära sig mer om själva projektorn oberoende av duken. Samt även få jämförande siffror på hur rummet och duken inverkar på bilden.

Precis.

Just här var ju frågan från någon i tråden om jag kunde kolla hur projektorns kontrast ändras med tid. Gissar att det då vore bäst att mäta mot projjen så man utesluter felkällor som ströljus mot duken etc som i teorin kan skilja från nu och om ett år eller två. Man kannibte ens garantera attvggar är samma färg då bioföresyåndaren bestämmer sånt och inte jag :-)

Jag kommer sannolikt byta till en aningen bredare mörkläggningsgardin på ena sidan, då det i så fall maskar lite av den vita väggen vid sidan av duken. Det blev uppenbart med högre ljusstyrka att det är bättre på andra sidan där det redan sitter en bredare.

Hur gör man mätning mot projjen? Hur långt ifrån ska sensorn vara?

Förlåt en dumbom, men jag antar man vill ha sensorn vinkelrätt mot duken, täcker den inte ljuset från projektorn och skuggar duken då? Hur stor är "bränvidden" på sensorn, måste den inte vara nära duken för att den "tar in allt ljus" i rummet annars?

Ca 30cm ifrån duken är det jag lärt mig, och sikta mitt på duken men underifrån lite vinklad så att sensorn inte skuggar duken där sensorn mäter.

Här är en länk som beskriver lite enkelt för nybörjare:
https://rehders.de/b...fuer-anfaenger/

Redigerat av AAKEE, 12 September 2022 - 12:27.

Postad 12 September 2022 - 12:55

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Idealiskt för en kalibrering är en mätare mot duken med snävt mätområde likt en kon som mäter i linje med betraktarens position så att man får det ljus som kommer tillbaka mot ögonen. Klein K10 med en 6-gradig kon fungerar ofta för det och den har en laser med vilken man kan sikta in mätområdet.

Andra mätare har en bredare vinkel, det är sällan specificerat utan man får experimentera sig fram. Typiskt en 20–30 grader. Att mätaren skymmer sig självt är inte nödvändigtvis ett problem. Man tappar kanske ett par nits eftersom mätområdet inte är 100% fyllt. Men det påverkar inte färgerna och hur man sätter exempelvis vitbalans.

Större problem då att vinkla mätaren beroende på hur duken riktar om ljuset, särskilt med högkontrastdukar som kan skifta en hel del även färgmässigt i vinkel. Med den typen av duk kan man ofta behöva låta mätaren skymma lite av sitt eget mätområde för att inte få sämre kvalitet på mätningen. Mätaren nära duken underifrån kan fungera på en vit och helt netural duk, men kommer med en Firehawk eller liknande att mäta det ljus som det ser ut när du ligger på golvet framför duken.

Så det blir som med alla andra tumregler och "ett stenkast bort": Vems tumme tänker du på? Vem kastade stenen? Och så vidare. Varje situation har sitt svar och man måste lära sig förstå helheten. Projektorn, duken och rummet.

Postad 17 September 2022 - 17:41

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 1
Då fick jag också - äntligen - hem och upp XW7000 som blir en direkt ersättare från VW790 för min del. Ett antal VW790 som gått sönder och all eloge till Sony som löste det fint och att jag nu sitter med en helt ny XW7000.

Två saker som är en frapperande skillnad mot VW790 är ljusstyrka och skärpa. Har inte hunnit kolla så mycket men oj vilket tryck i både skärpa och ljus. På min 304 cm breda 2.35-duk drog jag ner lasern till 10 och förstås subjektivt - men ligger i nivå med vad jag fick ut 30 på av VW790 dvs runt 15 fL för SDR.

Den högre ljusstyrkan gör också susen för HDR - Lumagen för mycket mer ljusdynamik att jobba med och det syns - riktigt nice. Nu har jag inga exakta värden - i o m okalibrerad och inga mätare med med lasern på 90 bör jag ju få ut minst 2500 lumen iaf.

Skärpan är också galet mycket vassare än vw790.

Den absoluta bottensvärtan upplevs ngt sämre - men det är ju inte märkligt med signifant mycket mer ljus. Dynamik-kontrollen på full bättrar på men inte riktigt så vass som 790 - men inte långt ifrån heller.

XW7000 är en klar uppgradering även om om jag hade haft en hel VW790 inte hade bytt - det är inte enbart fördelar med enormt mycket mer ljus.

Ska kolla en hel film ikväll och har nog en ännu bättre känsla efter det.

Postad 19 September 2022 - 09:53

Mikael.Arvidsson
  • Mikael.Arvidsson
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Grattis, kul med ny proj!

Får man fråga på vilket sätt VW790 gick sönder? Du har inte kvar den hemma antar jag så du kan använda en luxmätare och kontrollera hur mycket ljusstyrkan skiljer sig?

Låter mäktigt att du upplever skärpan som så mycket bättre! Tycker att just skärpan är en av styrkorna hos VW-serien så imponerande att de tar märkbara kliv på den fronten.

Hur är skillnaden i fläktljud?

Postad 19 September 2022 - 15:56

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 1

Grattis, kul med ny proj!

Får man fråga på vilket sätt VW790 gick sönder? Du har inte kvar den hemma antar jag så du kan använda en luxmätare och kontrollera hur mycket ljusstyrkan skiljer sig?

Låter mäktigt att du upplever skärpan som så mycket bättre! Tycker att just skärpan är en av styrkorna hos VW-serien så imponerande att de tar märkbara kliv på den fronten.

Hur är skillnaden i fläktljud?

Min första VW790 gick sönder efter tre dagar - HDMI-kortet

Min andra VW790 gick sönder efter knappt fyra månader - IRIS som klickade och lät hela tiden

Min tredje VW790 höll ett år då den visade samma symptom som nummer två - fick detta också bekräftat av Sony Premium support idag

All heder åt Sony Premium support dock som verkligen är kundorienterande och försöker minimera impact på slutkund, mycket bra och en anledning att lite på Sony.

Skärpan är på en helt annan nivå med XW7000 än VW790 som när jag testade den första gången hösten 2020 var ngt i hästväg då. Men det sitter ju riktigt bra optik i XW7000, som jag förståd det samma fina optik  (AFC ngt) som i VW890. Så det kan jag verkligen konfirmera - sjukt skarpt!

Jag kör med laser på 10 jämfört med 30 på VW790 och får upplevt ungefär samma tryck som då. Okalibrerad dock. Fläkten är hyfsat tyst men inte märkbart tystare än VW790. Kör lasern 90 på HDR (kör tonmapning via en extern videoprocessor) och då väsnas den en del. Skulle säga ungefär i samma härad som VW790.

Men ett betydligt mindre chassi så har de tryckt in galet mycket ljus och en oändlig skärpa till VW7000 fördel. Men med så mycket ljus introdcerar man svårigheter också - jag kör en scope screen 2.35 och i mörka partier är dert ljusspill utanför duk som jag kunde styra med dynamic control som styrde Iris och Laser - men med XW7000 så styr den bara laser - antar att detta var en akkilshäl för VVW760 och VW790 då Sony hade grymt många returer på Iris, varav jag returnerade två. 

Så klart att svärta får ta lite stryk med detta ljusflöde - men gör ju susen med HDR. Upplevd kontrast är ungefär lika - kanske aningen fördel VW790. 

Så om man som i mitt fall vill uppgradera till större duk än de 3.04 m breda 2.35-duk jag har idag så finns det inte så många val utanför JVVC Z1 under 500k, men det är inte alls givet att om man idag sitter på VW790 att den i alla parametrar ger dig en bättre upplevelse. 

Redigerat av lirsa, 19 September 2022 - 15:58.

Postad 23 September 2022 - 16:07

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
En del med xw7000es tycks få ”spilljus” i kanterna av bilden, jag ser inget av detta. Nu använder jag iofs Vertex2 och LLDV. Jag får en makalöst bra bild med denna metod och DTM fungerar utmärkt i kända kritiska scener i filmer som 1917, Meg och Aquaman. Gäller bara att få tid att se om alla favoritfilmer :)

Postad 24 September 2022 - 15:54

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0

Läste testen i senaste Hemmabio. Kontrast på 4000:1 vid full laser (80 alltså) och betydligt sämre vid mindre pådrag som behövs i kolgruva med 100´´skärm låter ju inte direkt som en förbättring. Vad är felet?

Postad 25 September 2022 - 13:10

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Läste testen i senaste Hemmabio. Kontrast på 4000:1 vid full laser (80 alltså) och betydligt sämre vid mindre pådrag som behövs i kolgruva med 100´´skärm låter ju inte direkt som en förbättring. Vad är felet?

Skrev det i brasklappen på slutet i artikeln. Sony har skickat ett tidigt exemplar (förmodligen den i ordningen nionde tillverkade exemplaret) och flera av de tidiga exemplaren har haft olika fel. Senare exemplar har inte visat samma låga on/off-kontraster. 

Tack och lov har jag fler informationskällor runt XW7000 än enbart låneexemplaret. :)

Postad 25 September 2022 - 14:48

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 1

Läste också Ytterberg test, tänkte vad är detta !!

Är det någon som mätt upp kontrasten på xw7000, pålitlig källa?

Det enda som jag inte riktigt kan förlika mig med är just i scener där bottensvärtan inte går riktigt dit jag "vill".

Hade en Jvc innan bytet, typiskt.

Allt annat på xw7000 är underbart, optik, flyt, färger (som är mättade trots tryck i ljuset), ljudnivå m.m.

Jvc:n innan på "högt lampläge" lät betydligt mer, ändå tyckte jag inte, när jag hade den, att det var så farligt. 

Redigerat av Duddits1, 25 September 2022 - 16:22.

Postad 26 September 2022 - 07:02

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 1

En del med xw7000es tycks få ”spilljus” i kanterna av bilden, jag ser inget av detta. Nu använder jag iofs Vertex2 och LLDV. Jag får en makalöst bra bild med denna metod och DTM fungerar utmärkt i kända kritiska scener i filmer som 1917, Meg och Aquaman. Gäller bara att få tid att se om alla favoritfilmer :)

Fast ingen LLDV eller annan lösning kan göra ngt åt svärtan. Har du högt ljustryck dvs laser på högt eller lite duk eller annan parameter så får du ljusspill. Min ram äter upp det spillet med inte tyget riktigt på baffelvögg. Därför kommer jag satsa på sammet eller liknade när jag bygger om inom kort.

Jag har brightness på 52 - det blir alltså inte mörkare när jag sätter digital black. Så XW7000 förmåga att släcka ner pixlar har alltså inget med vilken DTM-lösning man kör.

Nu ska ju inte denna tråden bli ngn slag mätning - utan var och en salig på sin lösning.

Jag tycker - subjektivt förstås - att vid en rimlig dukstorlek dvs som t ex min 2.35 3.04 m bred att XW7000 är lika bra men inte outstanding VW790. Upplevd kontrast kanske t o m ngt sämre. Men skärpa och möjligheten att plocka ur ljus är på pluskontot. Där jag körde 30 i laser på VW790 kör jag 0 i laser och 95 i kontrast för runt 15 fL på SDR. För 75 nits på HDR kör jag laser 30 och 100% kontrast och ser en aning ljusspill enbart vid extremt mörka partier. Att jag drog ner ljusstyrkan hade så ledes två bonus - spill och ljusstyrka på subtitles.

Postad 26 September 2022 - 09:01

Morgan T
  • Morgan T
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Den här äter mest ljus om du tänker klä större ytor runt din duk.

Lite felaktigt kallas den för Plysh/Velour - men är i själva verket flockad!

Denna varianten finns på Bauhaus

”Dekorplast D-C Fix svart plysh/velour 45x100cm.

Nu blir det Vardagsrum bio med nya xw5000.

Postad 26 September 2022 - 10:09

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

Den här äter mest ljus om du tänker klä större ytor runt din duk.

Lite felaktigt kallas den för Plysh/Velour - men är i själva verket flockad!

Denna varianten finns på Bauhaus

”Dekorplast D-C Fix svart plysh/velour 45x100cm.

Nu blir det Vardagsrum bio med nya xw5000.

Snyggt! Tack - ska kolla in detta! Just nu sitter det ett ljudtransparent typ på baffelväggen.

Postad 26 September 2022 - 12:57

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
Dekorplast D-C Fix svart plysh/velour finns även i 5 meters rulle på Amazon. Jag klädde in en vit dörr i biorummet med detta vilket blev jättebra!

Dock testade jag att sätta en remsa på ramverket som håller takets akustikplattor på plats. Det blev mindre lyckat då jag upplevde att velouren lystes upp av ljuset från duken.

Postad 28 September 2022 - 07:33

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 2

Skrev det i brasklappen på slutet i artikeln. Sony har skickat ett tidigt exemplar (förmodligen den i ordningen nionde tillverkade exemplaret) och flera av de tidiga exemplaren har haft olika fel. Senare exemplar har inte visat samma låga on/off-kontraster. 

Tack och lov har jag fler informationskällor runt XW7000 än enbart låneexemplaret. :)

Vore intressant med en uppföljning i nästa nummer då med mer representativa värden för kontrasten. Med 4000:1 så är man väl närmare en leksaks-DLP-laser för någon tusenlapp än JVC med runt 50.000:1. 

Postad 28 September 2022 - 09:35

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 2

Vore intressant med en uppföljning i nästa nummer då med mer representativa värden för kontrasten. Med 4000:1 så är man väl närmare en leksaks-DLP-laser för någon tusenlapp än JVC med runt 50.000:1. 

Ser nog att diskussionsforum som dessa är bättre plats för den typ av nörderi. :) 

Generellt är siffror bortom 10.000:1 i kontrastförhållande mest en siffer- och mätexercis. När det är nere på hundradelar och tusendelar av en nit i ljus kommer reflektionerna mot mitt bleka ansikte ha större inverkan i praktiken på hur bilden ser ut. Om tjugo år är jag nog också vithårig och får då ännu sämre siffror. Kanske ska köpa en svart rånarluva inför framtida tester? :D 

Postad 28 September 2022 - 09:52

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 1

Som ett inlägg i ovan, dock utan siffror utan subjekltiv bedömning så är upplevelsen att XW7000 har sämre kontrast än VW790. Det är en av två saker jag tycker VW790 var upplevt bättre på, kontrast och svärta.

Kan det vara så enkelt att det extrem skillnad i ljusflöde och att eftersom stänga iris saknas på XW7000 utan enbart laserdimning regleras i t ex Dynamic Control gör att det inte går att komma närmare svart och att därmed kontrasten blir lägre.

det är ju rätt logiskt att om man dänger på med så mycket mer ljus och inte har möjlighet att stänga ner i den mån man vill att både svärta och kontrast blir sämre - det är ju rent logik.

Efter att spenderat mer än 2000 timmar med VW790 så säger jag igen: det är ite helt självklart att en setup blir bättre med XW7000. Mer ljus ja, men behöver du så galet mycket ljus? Jag behöver det inte med en videoprocessor som hanterat DTM t ex. Men på köpet en ngt sämre svärta. 

Jag är supernöjd med XW7000 och efetrsom jag ska på en dukstorlek som VW790 inte hade klarat hade jag inget val. Ngt sämre upplevd kontrast och svärta är kompromisser jag är villig att ta för upplevelsen med galet stor duk. Så totalen blir en uppgradering.

Postad 29 September 2022 - 22:33

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Jag mätte ju min XW5000 till mellan 13400-13700:1 mot duken.

Mätte just mot projjen med diffusor, ca 70cm mellan lins och senaor och fick 14958:1.
Använde spears and munsil 0% samt 100% window.
0.970 lux med 0% och ca 14550 med 100%.

Gör jag något fel när jag mäter?

Kom på att även prova en billig mätare jag köpte på clasolson.
Visade cirka 0.5 lux för 0% samt mellan 15000-18000lux vid 100%.

Settings
Bright cinema, 100% laser
RC off
Dynamic controll off
Contrast max
Brightness 50%
Nr off
Smooth grad off

Var noga med att inget ljus slank in i rummet, har dock inte dolt displayer från receiver och blurayspelaren. Projjens gröna led, påverkar den svärtan mätbart?

Redigerat av AAKEE, 29 September 2022 - 22:43.

Postad 30 September 2022 - 08:55

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Var noga med att inget ljus slank in i rummet, har dock inte dolt displayer från receiver och blurayspelaren. Projjens gröna led, påverkar den svärtan mätbart?

En fråga du endast kan besvara själv. Alla kommer att nå lite olika siffror beroende på metod, utrustning och miljö.

När man upprepat i mätningarna kan märka effekt av ströljuset från receiverns display, då kan man i alla fall dra den svepande slutsatsen att det är tillräckligt djup svärta för filmtittandet. :)

Postad 30 September 2022 - 11:39

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0

Alla laserprojektorer har väl oändlig on/off-kontrast då de kan stänga av lasern helt?

Det är för övrigt ett bra test att köra. Om man har Full Dynamic On på VW790 kan man tydligt se att rummet blir helt mörkt när det är helt mörk bild medan man får klart mer ljus i bakgrunden med en liten logga eller dylikt igång. 

Sedan är det ju frågan om man vill ha oändlig kontrast eller inte. Jag tycker det är vilsammare för ögonen att titta på projektor med ca 500:1 i ansi-kontrast än att titta på en OLED med oändligheten:1. Det är OK med en OLED-TV som ändå inte fyller hela synfältet men motsvarande i 120'' på tre meter vill jag nog inte ha. Av samma anledning är det inte intressant med 2000-3000 lumen då man bara blir bländad i ljusa scener. 

Postad 30 September 2022 - 13:47

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 1

Alla laserprojektorer har väl oändlig on/off-kontrast då de kan stänga av lasern helt?

VW790 blir definitivt inte helt mörk när det projiceras en mörk bild. Däremot kan det svarta i bilden mycket väl uppfattas som "helt mörk" beroende på rummet, dukens storlek, vad man jämför och hur mycket individens pupiller kan vidga sig, något som blir sämre med åren. Det är knappast OLED-nivåer utan svärtan är synbar (efter förutsättningarna) och konsekvent mätbar på de här projektorerna. 

Laserljuskällan är baserad på en laserdiod som typiskt exciterar ett fosforlager på ett roterande hjul. Inte helt olikt de vita lysdioderna i princip, bara att det är skalat till helt andra nivåer. Fosforlagret har en efterglöd och även om man kan modulera lasern är det knappast som en OLED där man släcka ned per pixel.

En s.k oändlig OLED-kontrast är lika "vilsam" som en gråmjölkig 500:1-kontrast. Man kan aldrig ha för högt kontrastförhållande. Tycker man det är för "hög kontrast" är det något annat som inte stämmer, likt att bilden är felinställd på andra sätt. Fel gamma och ofta för ljusstark för rummet. Det förekommer också att personer med olika ögonproblem, till exempel gråstarr, kan uppleva starkt ljus och stark kontrast som mer ansträngande.

Postad 30 September 2022 - 15:14

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0

Japp, default släcker den lyset helt när det är helsvart mellan scenerna.
Iom att den inte håller i närheten lika hög svartnivå i scenerna tycker jag att det inte tillför något och är väl möjligen gjort för att kunna skriva ”kontrast: oändlig” i specen.

Rent krasst visas ju exakt noll bild när lasern är avstängd. Det är inte för de scenerna jag köpte laserprojj :-)

Jag har ställt ned friheten att släcka lampan till mellannivån, det funkar okey.

För kontrastmätningen har jag stängt av funktionen helt men någon/några beskrev i någon tråd någonstans att projjen fortfarande ändrar ljusstyrrka till del mellan ljusa och mörka scener.

Redigerat av AAKEE, 30 September 2022 - 18:30.

Postad 30 September 2022 - 15:47

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 1

Japp, default släcker den lyset helt när det är helsvart mellan scenerna.
Iom att den inte håller i närheten lika hög svartnivå i scenerna tycker jag att det inte tillför något och är väl möjligen gjort för att kunna skriva ”kontrast: oändlig” i specen.

Rent krasst visas ju exakt noll bild när lasern är svstängd. Det är ibte för de scenerna jag köpte laserprojj :-)

Jag har ställt ned friheten att släcka lampan till mellannivån, det funkar okey.

För kontrastmätningen har jag stängt av funktionen helt men någon/några beskrev i någon tråd någonstans att projjen fortfarande ändrar ljusstyrrka till del mellan ljusa och mörka scener.

Det gör den med den dynamiska cotrol - helt klart släcker den ner till helt svart då. Tyvärr fungerar inte Dynamic Control lika "bra" på XW7000 då den enbart jobbar med laserdimmninng och inte samverkan med Iris. Jag förstår varför Sony till slut valde bort den featuren då både 760 och 790 haft enorma problem med trasiga iris. Bara jag själv har fått utbytt två 790 pga det. 

Postad 30 September 2022 - 17:11

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 2

Även en LG UQ7500 släcker ned helt mellan scenerna och ger alldeles fantastiska on/off-mätningar. Betyder inte att bilden är särskilt bra för det. Ingen egenskap man bör hålla allt för högt, utan det viktigaste är att man kan stänga av det.

Postad 01 October 2022 - 07:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Ja helt sjukt att man skickar ut enheter med denna prestanda. Har själv inte inte läst, så vad jag egentligen tycker skriver jag inte😊

Redigerat av mcmike, 01 October 2022 - 07:43.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.