Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sony VPL-HS50 *

1887 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 januari 2005 - 01:49

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Hann bara kika på den ca en timme men den skulle då varit kalibrerad av personalen på plats (kunniga killar IMO - har varit där ett flertal tillfällen).
De hade tyvärr bara gain1 dukar.
Har sett screenshots på nätet tagna med digicam där vitt ser tokvitt utmen det måste ha något med kameran att göra för i jämförelse med en DLP med bilderna överlappande såg man mkt tydligt att DLP vitt var vitt medans Sonyn var MKT grå och drog svagt åt brunt.
Vet inte om de har lirat med gamman skall kika med dem nästa gång jag är på besök - skall då jämföa mot nya sharpen som beräknas vara färdigkalibrerad på torsdag (de fick den idag XVZ-2000 :) ).

Men absolut - Sonyn är mkt ljussvag - vi snackar CRT område när det gäller ljusstyrka nästan. Finns hur mkt som helst att läsa på AVS - såg det precis och det jag såg verkar stämma rätt bra tycker jag.

Forskar vidare för kan man få upp det vita rejält så är det en HS50 som sen julklapp som gäller till "pappa" :(

Boogie

Postad 12 januari 2005 - 02:31

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Det där med cropping i 720P finns både på komponent- och HDMI-ingången. Det verkar faktiskt vara pixelmappat enligt den "officiella" tråden på AVS-forum. Sony har valt just pixelmappat, men ändå ha overscan, lösningen är att blanka bildens kanter. Något som inte går att ta bort än (vad jag vet), men Sony skulle kanske komma med en ny firmware för detta problem.

Det kan även noteras att bildprocessorn alltid verkar vara aktiv, även vid detta läge, och bland annat mjukar till bilden lite. Inte heller det går att stänga av.

Man kommer runt både problemen genom att använda VGA-porten i COMPUTER-läge.

Om man bara vill ha bort blankningen kan man använda sig av en källa som ger ut 1080 istället, då måste ändå bilden skalas om och då fyller den hela bildytan trots en rätt rejäl overscan.

Peter.M: När beställde du från Gultronics? Beställde i fredags och känner mig som ett barn på dagen före julafton...

Postad 12 januari 2005 - 09:22

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Gud va oroliga ni gör mig med att snack om hur ljussvag den är! Kan den verkligen va SÅ pass svag? Någon som vet hur den står sig mot sin föregångare HS20 rent ljusmässigt!?

Postad 12 januari 2005 - 09:39

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Tibby, att den är så ljussvag är en överdrift. Jag har inte under hela tiden jag haft den, på en 1.0 gain duk, önskat att jag hade mera lumens.

Postad 12 januari 2005 - 09:42

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Tibby, att den är så ljussvag är en överdrift. Jag har inte under hela tiden jag haft den, på en 1.0 gain duk, önskat att jag hade mera lumens.

Skönt att någon kunde lugna ner mig lite! Som jag sagt tidigare så är ju inte HS20 heller direkt någon ljuskanon, helt klart slagen av både AE700 och Z3. Å så länge som HS50 är i samma klass som HS20 är jag nöjd!

Postad 12 januari 2005 - 10:55

Keyser_S
  • Keyser_S
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Suck!

Kommer nog aldrig förstå mig på dessa forum.
För det första så är 90% av det som skrivs spekulationer och fakta hämtat från ingenstans.
För det andra så om någon väl skriver nånting så hänvisas det sällan till någon slags referens utan det är liksom bara "Oj vad bra den här är lr vad är det här för skit"
För det tredje hur kan man ens jämföra LCD mot DLP HUR?!?! Två helt olika projektionstekniker är olika FATTA. Som att jämföra Bensin och Diesel motorer, finns alltid en för och nackdel.
För det fjärde om man tänker uttala sig om nånting så bör man ha provat det själv med samma prylar (kablar, dvd, duk etc.etc ) med lika bra kalibrering och samma förhållanden.

Till saken.

Sony HS50 är och kommer att vara, det närmaste året i varje fall, den överlägset bästa LCD projektorn för 32000:- .

(Tittar regelbundet på en Sony Qualia 004 om ni undrar vilken referens jag har. Fast det vet ni väl inte vad det är för nåt.)

MVH
Fredrik Lindman

Postad 12 januari 2005 - 10:56

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0

Lite mera info om fäste till HS50

3 Screws (M5 x 12mm)
3 Flat washers (installed on M5 screws)
3 Lock washers (installed on M5 screws)

Baksidan av projektorn

O--------163mm--------O
|
|
|
179.1mm
|
|
|
--81.5mm--O

Framsidan av projektorn

/JohnH  :)

OBS! 179.1 mm-måttet stämmer INTE på HS50an. Iaf inte den jag fått från england. Måttet mellan de tre främre hålen (163 mm) stämmer dock bra.

Jag borrade fel. He he. :(

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 13 januari 2005 - 12:18.

Postad 12 januari 2005 - 11:13

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

Suck!

För det första så är 90% av det som skrivs spekulationer och fakta hämtat från ingenstans.
För det andra så om någon väl skriver nånting så hänvisas det sällan till någon slags referens utan det är liksom bara "Oj vad bra den här är lr vad är det här för skit"
För det tredje hur kan man ens jämföra LCD mot DLP HUR?!?! Två helt olika projektionstekniker är olika FATTA. Som att jämföra Bensin och Diesel motorer, finns alltid en för och nackdel.
För det fjärde om man tänker uttala sig om nånting så bör man ha provat det själv med samma prylar (kablar, dvd, duk etc.etc ) med lika bra kalibrering och samma förhållanden.

Till saken.

Sony HS50 är och kommer att vara, det närmaste året i varje fall, den överlägset bästa LCD projektorn för 32000:- .

(Tittar regelbundet på en Sony Qualia 004 om ni undrar vilken referens jag har. Fast det vet ni väl inte vad det är för nåt.)

MVH
Fredrik Lindman

sony qualia 004 är väl sonys flaggskepp projje för över 100.000, och visst kan man jämföra DLP mot LCD i slutändan är det ju en bild som man ser precis som en dieselmotor och en bensinmotor i slutändan driver bilen och givetvis finns det för och nackdelar mellan båda teknikerna, man om man inte kan jämföra då är det ju bara till att lägga ner utvecklingen på teknikerna eftersom dom då inte konkurrerar med varandra. men eftersom nu båda teknikerna har ett mål och det är att producera en bild så kan man jämföra i allra högsta grad tycker jag i alla fall.

du skriver även att HS50 är och kommer vara den mest överlägsna LCD projjen detta året hur vet du det, vet du vad dom andra har i görningen eller är det bara spekulationer och fakta hämtat från ingenstans.

Redigerat av ZoomAir, 12 januari 2005 - 11:48.

Postad 12 januari 2005 - 11:41

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Jag tycker att folks subjektiva värderingar kan vara rätt bra, det gör att man vet vad man ska kolla efter när man går och tittar och jämnför projektorerna själv..För det SKA man göra, kan inte för mitt liv förstå någon som köper en projektor utan att ha sett den, eller åtminstone en väldigt lik projektor specifikationsvis.

Sen så qualia...hehe..."avundsjukt fnittrande".. Jo jag har koll på exakt vad qualia är, sonys SXRD maskin som enligt utsago (finns ju inte direkt för visning i Sverige så jag kan inte säga att jag sett den) ska vara det bästa man kan som projektor i dagsläget.

Sen tycker jag att din kommentar var lite väl nervärderande, för de som generellt är här på prisjakt har en hög kompetens och vetenskap om projektorer och deras teknologi.

Postad 12 januari 2005 - 11:55

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Så nu över till en helt annan kommentar :(

Det diskuteras väldigt mycket på avsforum om en IMX lins, som man fäster på vanliga linsen på projektorn. Orsaken till att jag skriver om den här är att den största diskussionen där har handlat om IMX och HS50, däremot fungerar den på så gott som alla projektorer och skulle nog göra underverk med Z3.

Iaf, vad är det?

Det är en optisk lins som tar bilden som kommer ut från projektorn, processar den och skapar en skuggbild där i princip all screendoor är borta. Det gör att man kan få en bild via LCD, eller för den delen DLP, där screendoor är borttaget och bilden blir mjuk som en LCOS (eller SXRD för den delen).

Eftersom det görs helt optiskt får man inte en försämrad bild, där panelerna ställts lite ur fas (smoothscreen ala AE700) utan helt enkelt en bild utan SDE. Man slipper även tappa detaljrikedom och generell focus som man gör när man bara ställer projektorn aningens off focus för att få en slätare bild.

Se bifogad bild:
Postad bild

Tänker förmodligen beställa en själv till min HS50, dem kostar just nu $499 (3500kr)

Mer info: IMX Lens

Postad 12 januari 2005 - 12:06

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Inte alla som gillar sting i det vita och visst vänjer man sig snabbt vid vad man har men kör man en side by side comp så syns ljussvagheten tydligt och mycket vill ha mer som det heter :)

För att ytterliggare underbygga min egen uppfattning angående ljussvaghet kommer här en länk till ett svar på AVS forum
Förvisso en estimering men jo ung som CRT

Jämför du side by side mot DLP så är skillnaden ABNORM.
Fick inte testat mot Z3 eller AE700 men har sett dessa tidigare mot DLP och de upplevedes inte på långa vägar lika dim som HS50.

Men som sagt har jag inte lekt med den själv - endast kollat på färdigkalibrerad bild på TheRock.
Jag hoppas mer än ni anar att man kan få upp stinget i vitt / ljusa partier då jag i övrigt älskar bilden från HS50 - men jag antar att man inte kan få allt från en sub 30K projektor :( Särskilt inte med den byggkvaliteten.

Redigerat av bigbadboogie, 12 januari 2005 - 12:07.

Postad 12 januari 2005 - 12:19

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
En annan sak som spelar en stor roll e ju hur pass stor bild man tänkt att köra, som i mitt fall där jag kör en bild på 89" som kanske jag har "råd" med en lite ljussvagare proj! Någon som vet vart jag kan kolla på en HS50 i närheten av Helsingborg?

Postad 12 januari 2005 - 12:36

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0
När det gäller vitheten så tycker jag att det blev en klar förbättring på den punkten när jag ställde om Color Temp. från Low (som var förvalt) till Middle. Som det står i manualen:

Color Temp.
High: Gives the white colors a blue tint.
Middle: Gives the white colors a neutra tint.
Low: Gives the white colors a red tint.
Custom 1, Custom 2, Custom 3: Enables you to adjust, set and store the favorite color temperature.

Postad 12 januari 2005 - 12:45

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Suck!

Till saken.

MVH
Fredrik Lindman

Har du jämfört och kalibrerat HS50 och Qualia med samma utrustning och jämfört side by side - kanske tom mot andra projar i samma prisklass (eller tittar du regelbundet på Qualian i ett reklamblad :)) eller detta vara bara ett inlägg för att reta upp medlemmarna med ditt första inlägg här på forumet?

Föreslår att ditt inlägg flyttas till slasktunnan tillsammans med mitt svar då ingen relevant information framkommit i inlägget eller detta svar *sorry kunde inte hålla mig*

Postad 12 januari 2005 - 13:00

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0

Så nu över till en helt annan kommentar :)

Det diskuteras väldigt mycket på avsforum om en IMX lins, som man fäster på vanliga linsen på projektorn. Orsaken till att jag skriver om den här är att den största diskussionen där har handlat om IMX och HS50, däremot fungerar den på så gott som alla projektorer och skulle nog göra underverk med Z3.

Iaf, vad är det?

Det är en optisk lins som tar bilden som kommer ut från projektorn, processar den och skapar en skuggbild där i princip all screendoor är borta. Det gör att man kan få en bild via LCD, eller för den delen DLP, där screendoor är borttaget och bilden blir mjuk som en LCOS (eller SXRD för den delen).

Eftersom det görs helt optiskt får man inte en försämrad bild, där panelerna ställts lite ur fas (smoothscreen ala AE700) utan helt enkelt en bild utan SDE. Man slipper även tappa detaljrikedom och generell focus som man gör när man bara ställer projektorn aningens off focus för att få en slätare bild.

Se bifogad bild:
Postad bild

Tänker förmodligen beställa en själv till min HS50, dem kostar just nu $499 (3500kr)

Mer info: IMX Lens

Nääää, det där tror jag inte ett smack på. Hur ska en optisk lins kunna ta bort de svarta linjerna utan att förstöra detaljskärpan?
Omöjligt.
Du kan lika gärna sätta optiken lite ur fokus - den saken är helt klar.

Det här måste vara den moderna varianten av nylonstrumpan över den svartvita teven som skulle ge färgbild...:(

Postad 12 januari 2005 - 14:03

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Havocsi skrev nog lite luddigt i sin beskrivning av linsen. Man får alltså inte en skuggbild utan screendoor, utan en skuggbild. Denna skuggbild kan man sedan förskjuta 45 grader så mycket som man önskar för att eliminera en del av den SDE som ens projektor har.

Tekniken är egentligen rätt "straight forward" om man tänker lite på det. Naturligtvis förlorar man skärpa, men inte alls på samma sätt som med att ställa projekorn ur fokus.

Jag tror att linsen faktiskt gör nytta, men $500 är lite väl mycket i min mening.

Du borde kunna simulera effekten av linsen i Photoshop. Ta en bild på din projektorn såpass nära att du ser screendoor:en. Att ställa linsen ur fokus resluterar i en gaussisk blur, så det är bara att göra i PS rakt av. Linsens effekt får du genom att duplicera bilden i ett lager ovanför, sätt det lagret till 50% opacitet, och förskjut det lagom mycket i förhållande till det undre lagret.

Om du inte har Photoshop skulle jag kunna göra ett exempel åt dig när jag kommer hem ikväll, men jag behöver ett testfoto att behandla. Skicka gärna ett till lunkwill_snabel-a_lysator.liu.se! =)

Postad 12 januari 2005 - 14:05

carlozzz
  • carlozzz
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag har problem med att koppla in xboxen via komponent till min HS50a, projjen får signal men bilden är svart och efter ett tag står det "frequency is out of range!" nån som vet vad felet kan vara?

Postad 12 januari 2005 - 14:30

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Jag har problem med att koppla in xboxen via komponent till min HS50a, projjen får signal men bilden är svart och efter ett tag står det "frequency is out of range!" nån som vet vad felet kan vara?

Jag har samma problem med min HS20 från min comhem-box, men bara när jag tittan på TV4, bilden kommer och går, och jag får samma felmeddelande som du! Som sagt bara när jag matar den med komponent. Mycket märkligt!

Postad 12 januari 2005 - 15:22

maharadja
  • maharadja
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
...om någon har missat det finns trådens objekt för SEK 23 647.31 på www.salesonnet.com. Dyrare än Gultronics men billigt med svenska mått.

Postad 12 januari 2005 - 18:44

Unregistered998cf521
  • Unregistered998cf521
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Är det nån som vet om SMS Unislide passar till HS50 ?

/Joachim

Postad 12 januari 2005 - 20:50

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5 022 inlägg
  • 0
Suck! :P

Kommer nog aldrig förstå mig på dessa inlägg.

Då blir man genast nyfiken på hur du kommit fram till att omkring 540 000 av de nära 600 000 inlägg som skrivits tillhör denna kategori? Det kan väl inte vara så att den siffra du anger i din kritik egentligen bara bygger på spekulationer och/eller fakta från ingenstans? :(

Då har man på ett forum att ta ställning till om man vill lägga någon vikt vid det som skrivs eller inte. Om inte så är det bara att gå vidare till nästa inlägg. Förresten, vad fyller en subjektiv referens för funktion när det gäller subjektivt tyckande? -Jag gillar inte kalvsylta och som referens vill jag gärna tala om att jag är mycket förtjust i grillad lax :P Eller jag tycker aprikos är en skitful färg och som referens tycker jag även att lila är en ful färg.

För det tredje hur kan man ens jämföra LCD mot DLP HUR?!?! Två helt olika projektionstekniker är olika FATTA.

Tycker du att det är bekvämare att resa med flyg till punkt B jämfört med att ta bussen dit? Ooops, går visst inte att jämföra eftersom dessa färdsätt bygger på olika tekniker! En teknik är inget annat än just en teknik. Det är oftast slutresultatet och upplevelsen som räknas och den kan man jämföra för de flesta tekniker som strävar mot gemensamma eller liknande mål.

"Samma" kanske är att ta i men även om man menar likadana prylar så kommer antalet inlägg att reduceras till noll eftersom ingen på detta forum har likadana prylar eller förutsättningar. Glöm förresten inte att det kräver att upplevelsen leder till likadana förnimmelser och att man har liknande smak när det gäller det man upplever. Tycker man inte om samma saker så finns det ju inget anledning att jämföra vad som är bäst :D

Nu faller ju denna utsaga direkt eftersom man redan idag kan köpa den för omkring 26 000 kr men bortsett från det så undrar man ju om den baserades på något du visste eller var det bara spekulationer? Ditt inlägg handlar ju just om denna typ av uttalanden och för att föregå med gott exempel så bör du ju förklara vilka fakta det baserades på. Du efterfrågar ju även någon slags referens för denna typ av uttalanden men vad är syftet med att som du ange en referensprodukt (Sony Qualia 004) som du redan vet att de du "talar" till inte har vetskap om eller erfarenhet av? Att denna referens sedan utnyttjar helt andra tekniker (både vad gäller konstruktion och tillverkningsprocesser) gör ju att den, enligt dig själv, inte är möjlig/lämplig som jämförelse och då följaktligen inte heller som referens.

Välkommen till forumet förresten :)

Redigerat av Tomas_D700, 13 januari 2005 - 01:02.

Postad 13 januari 2005 - 00:25

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Här är en sida med massa screenshots från HS50:

Screenshots

Postad 13 januari 2005 - 08:36

micm
  • micm
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Väntar nu på Sony VPL-HS50 från Gultronics, fick bekräftat i tisdags att betalningen gott i genom, lev 10-12 arbetsdagar. Ska även köpa en panna 97,
samt en hdmi kabel. Fungerar det med en 12m hdmi kabel mellan sonyn-pannan?
Någon med erfarenht? vilket märke i så fall? Vill ju kunna köra i 1080 utan störningar.
Ej erfaren på detta område tacksam för svar :)

Postad 13 januari 2005 - 10:20

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0
Jag kör själv en 10m HDMI-kabel (Oehlbach) mellan min DVD (Denon 3910) och HS50 utan problem och eftersom HDMI ska kunna skickas avsevärt längre än 12m utan problem så tror jag inte du ska ha några problem. I alla fall inte så länge du väljer en någorlunda hyfsad kvalitetskabel. Det kan kanske uppstå problem med en no-name kabel från Nisses Gummi & Hemmabio, men om du kör med en Oehlbach, Monster, Marcus eller Lindy tror jag inte det är något att vara orolig för. Vad jag hört ska Supra ha problem med sina HDMI-kablar, så de är väl kanske inte de första du ska titta på.

Redigerat av Horrabin, 13 januari 2005 - 10:20.

Postad 13 januari 2005 - 10:41

Keyser_S
  • Keyser_S
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Suck!

Då blir man genast nyfiken på hur du kommit fram till att omkring 540 000 av de nära 600 000 inlägg som skrivits tillhör denna kategori? Det kan väl inte vara så att den siffra du anger i din kritik egentligen bara bygger på spekulationer och/eller fakta från ingenstans?

Just precis.

Då har man på ett forum att ta ställning till om man vill lägga någon vikt vid det som skrivs eller inte. Om inte så är det bara att gå vidare till nästa inlägg. Förresten, vad fyller en subjektiv referens för funktion när det gäller subjektivt tyckande? -Jag gillar inte kalvsylta och som referens vill jag gärna tala om att jag är mycket förtjust i grillad lax  Eller jag tycker aprikos är en skitful färg och som referens tycker jag även att lila är en ful färg.

Kan tyvärr inte riktigt hålla med på att bild är subjektivt tyckande, lite lite lite lite lite grann kanske. 9.5 av 10 skulle se skillnaden på en sanyo Z3 och en HS50. Förutsatt att bägge är kalibrerade till sitt yttersta givetvis och använder samma elektronik. En bra bild är liksom en bra bild det ser man ju!

Tycker du att det är bekvämare att resa med flyg till punkt B jämfört med att ta bussen dit? Ooops, går visst inte att jämföra eftersom dessa färdsätt bygger på olika tekniker! En teknik är inget annat än just en teknik. Det är oftast slutresultatet och upplevelsen som räknas och den kan man jämföra för de flesta tekniker som strävar mot gemensamma eller liknande mål.

Hahaha vilken bisarr jämförelse tror inte du förstår vad jag menar.

"Samma" kanske är att ta i men även om man menar likadana prylar så kommer antalet inlägg att reduceras till noll eftersom ingen på detta forum har likadana prylar eller förutsättningar. Glöm förresten inte att det kräver att upplevelsen leder till likadana förnimmelser och att man har liknande smak när det gäller det man upplever. Tycker man inte om samma saker så finns det ju inget anledning att jämföra vad som är bäst.

Ehh va?!? Är det inte det som är själva poängen med en sån här klubb för inbördes beundran. Det finns 3 stycken dvd-spelare som är i en egen klass vad gäller bild just nu, Pioneer DVR-920H-S, Pioneer DV-868AVi-S och Onkyo DV-SP1000E. Observera att jag menar bild via hdmi utgången (inte ljud eller nånting annat). Om du då använder någon av dessa spelare och kopplar en projektor i andra änden och kalibrerar den till sitt yttersta. Så får du ju den absolut bästa bild som projektorn kan ge från en dvd-film ELLER ?!?!?!

Nu faller ju denna utsaga direkt eftersom man redan idag kan köpa den för omkring 26 000 kr men bortsett från det så undrar man ju om den baserades på något du visste eller var det bara spekulationer? Ditt inlägg handlar ju just om denna typ av uttalanden och för att föregå med gott exempel så bör du ju förklara vilka fakta det baserades på. Du efterfrågar ju även någon slags referens för denna typ av uttalanden men vad är syftet med att som du ange en referensprodukt (Sony Qualia 004) som du redan vet att de du "talar" till inte har vetskap om eller erfarenhet av? Att denna referens sedan utnyttjar helt andra tekniker (både vad gäller konstruktion och tillverkningsprocesser) gör ju att den, enligt dig själv, inte är möjlig/lämplig som jämförelse och då följaktligen inte heller som referens.

Att HS50 skulle vara den bästa LCD-projektor för 32000:- i minst ett år till är en gissning, dock en mycket kvalificerad gissning. Skulle faktiskt kunna slå vad om att det inte kommer att komma en LCD-projektor före nyår som är bättre än Sony HS50 för max 32000:-. Gör det det så slutar jag skriva i detta forum.

Vad gällande referens så kan jag hålla med om att det inte går att jämföra en Sony Qualia 004 med en HS50. MEN jag skrev det bara för att poängtera att jag vet vad jag pratar om.

Välkommen till forumet förresten

Tackar

*** Hej, jag lovar att jag endast varit inne och fixat till dina citat så att det blir mer lättläst :) /Tomas ***

Redigerat av Tomas_D700, 13 januari 2005 - 12:26.

Postad 13 januari 2005 - 10:46

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Supra verkar ha rykt upp sig lite. Testade en ny version av Supra HDMI>HDMI på 8 meter mellan en Pioneer 668 och Panasonic PT-AE700 för några dagar sen. Inga problem med 576p iaf. Iofs så skalar ju inte 668 upp bilden och kabeln var kort, men ändå.

Sorry för OT. Back to HS50! :)

Edit: Bra att ni kunde komma överens grabbar. :D Nu lägger vi ner stridsyxan.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 13 januari 2005 - 10:48.

Postad 13 januari 2005 - 12:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Att HS50 skulle vara den bästa LCD-projektor för 32000:- i minst ett år till är en gissning, dock en mycket kvalificerad gissning. Skulle faktiskt kunna slå vad om att det inte kommer att komma en LCD-projektor före nyår som är bättre än Sony HS50 för max 32000:-.

En undran bara, varför är det en kvalificerad gissning? För att du brukar kika på Qualia eller? :) Eller har du några kloka belägg för en sådan gissning?

Med tanke på att det endast är den 13:e januari så är det iaf en väldigt vågad gissning. Vore dock trist om det dök upp en "HS60" ihöst. :D

Postad 13 januari 2005 - 12:37

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
jag tror kanske inte att det kommer en HS60 men jag tycker att panasonic och sanyo borde matcha HS50 och till och med vara lite bättre. dom kommer att ha D5 samt så borde dom kunna fixa en liknande iris som på sonyn så jag tror att det kommer bättre LCD modeller detta året i alla fall.

föresten vad tycker du nu peter har du hunnit testa den lite nu :)

Postad 13 januari 2005 - 12:46

gyllis
  • gyllis
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0

Kan tyvärr inte riktigt hålla med på att bild är subjektivt tyckande, lite lite lite lite lite grann kanske. 9.5 av 10 skulle se skillnaden på en sanyo Z3 och en HS50. Förutsatt att bägge är kalibrerade till sitt yttersta givetvis och använder samma elektronik. En bra bild är liksom en bra bild det ser man ju!

Men hallå! En bild är väl i högsta grad subjektivt tyckande. Precis som ljud. Det finns inget facit. En del föredrar mer kontrast, en del vill ha en lugnare bild osv osv.

Postad 13 januari 2005 - 13:20

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Finns det INGEN som njuter av filmerna längre!!!
Ni klagar på brister över allt och alla projektorer som finns!
Är det ingen förutom jag som bara slår sig ner och njuter av äkta hemmabio utan att leta efter defekter!!!

Grrr :)

Detta är mitt intryck : HS 50 är bäst, och detta är en HS 50 tråd, så de så!

Postad 13 januari 2005 - 13:56

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Min vanliga tur. Satte upp HS50an i min hylla nyligen och när jag skulle köra igång den för första gången så lös Sonylampan på ovansidan upp, men det var bara ett svaaaagt fläktljud från projektorn. Ca fem sekunder senare stägde projektorn av sig själv och lampan "Temp/fan" började blinka! :) Provade med att dra ut strömkabeln och göra samma procedur igen, men samma sak hände. :D

Ringde Gultronics, men de sa att jag skulle kolla med Sony här i sverige först.

Jag tycker min olycka är ganska komiskt just nu. Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Postad 13 januari 2005 - 13:59

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0
"Finns det INGEN som njuter av filmerna längre!!!"

Håller principiellt med och kan förresten nämna att det tog mig typ något år innan jag kunde "slappna av". Har man liksom grävt runt, jämför, kört samma testscen 157ggr, läst 23 manualer... så blir man liksom lite suddig i bulan med skruvade referenser. :lol:

När JAG köpte projektor - vilket var för några år sedan och det blev en Toshiba TLP-MT7* - var det samma surr, men det toppades av funktionalitetsbrister.
Nu verkar dessa vara borta... nästan.
Det är fortfarande så att alla inte fatta vilka orpon de är som inte stoppar in lensshift i sina maskiner.
Utan lensshift - inget köp är min milda reflexion :D

Hursom är jag i färd med att gradera upp till HS50 och läser därför med intresse de mer matnyttiga inläggen (sen har vi det gamla vanliga tjabbet om vad som är bra).

Förresten, eftersom det är en HS50 tråd så kan jag tillägga :
När man "slappnat av" så blir de "vanliga" slagsmåls-diskussions-egenskaperna som kontrast etc. inte lika viktiga utan då seglar ljudnivån upp som en jättepunkt. Vad jag förstår är den himla bra på denna maskin (var ju inte så bra på förserieex.) ?
En annan punkt - som kanske förefaller otroligt banal - är fjärrkontrollens funktion. Måste man vara Ragnar Skanåker eller är det lite sändastyrka i fjärren (kombinerat med mottagarkänslighet) ?
Åsså undrar jag huruvida de andra ingångarna som S-Video är någe å ha, eller har de lagt allt krut på komponent och HDMI. Är demodulering, skalning och deinterlacing bra... eller ?

en gammal :) bystander vid namn Håkan

* Skitbra då och fortfarande himla bra men med tydliga brister i de mörka scenerna... åsså är den ljusstark... huga... men nu kan jag göra rummet svart som i ett xxxxarxle.
Eftersom projjarna fortfarande var dyra då kunde "baselektroniken" hålla hög kvalitet och jag har tex utmärkt skalning etc. på Composit och S-Video vilket jag befarar inte är fallet nu... därav min sista fråga.

PS. Jag gillar HS50'an och en anledning till att det blev den är konstruktionen... bara det att den har ett "riktigt" iris och inte några fladdrande vingar (som Pannan) eller flärpar (som Mitsubishin... DLP'n asså) framför lampan är MYCKET mer förtroendeingivande.

Postad 13 januari 2005 - 13:59

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Jag lider med dig, asså så irriterande :)

Postad 13 januari 2005 - 15:23

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Vilken osis! Återkom gärna med rapport om vad alla parter du har kontakt med har att säga, och vad eventuella frakter skulle kosta. Principiellt viktigt fall det här (för alla oss som beställt via Gultronics).

Postad 13 januari 2005 - 15:30

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Ser mörkt ut för min del. Sony här i sverige säger att de inte har någon egen projektorsupport! :P Va i helsike är det för snack! Har ringt en fyra/fem olika nummer och de skickar bara ärendet vidare till någon annan. De bollar över problemen till lokala serviceverkstäder och de (i sin tur) säger att jag ska snacka med Sony. :lol: Blev förbannad till slut efter alla telefonköer och "byråkratisafari" och sa att NÅGON måste ju kunna hjälpa mig och säga vad jag ska göra!? Skickar jag den till en av de verkständerna får jag betala frakt. Skulle lämna in den där jag köpt den sa de. Blir lite svårt i mitt fall. :P

Detta måste ju Sony fixa. Projen är ju DOA (Dead On Arrival) så då borde den bytas ut direkt tycker jag! BenQ m.fl gör det och det borde Sony ta lärdom av tycker jag.

Ringde Gultronics och de sa att jag skulle skicka ett mail med problembeskrivning till en kille. Väntar på svar från honom...... Hoppas på ett bra svar där.

Skulle ha köpt den svenskt ändå. :D Sony Europagaranti. Yeah right! :)

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 13 januari 2005 - 18:35.

Postad 13 januari 2005 - 15:34

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Du får se det som att du faktiskt köpte den 6kkr billigare än billigaste i Sverige. Så länge frakter och strul inte uppgår till över det har du ju tjänat på det trots allt...

Postad 13 januari 2005 - 15:41

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
lunkwill: Så klart! Jag kan vara utan proje nu ett tag. Har ju vart projelös i två månader så det är inga problem. :) Vill ju bara veta vad jag ska göra.

Hörde med mitt gamla jobb där det ha legat en HS50a som kom fast jag avbeställde den. Tänkte höra med Sony om man kunde göra ett byte där, men den skickades tillbaka till Sony i morse! :D Fy fasen vad man ska ha otur hela tiden! Kanske inte kunde byta mot den, men ändå. Sen skicka den jag har nu på service till Sony.

Postad 13 januari 2005 - 15:44

soren
  • soren
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Sony är väl ökända för sin sunkiga support och att de inte lyssnar på sina kunder och återförsäljare...

Jag minns en diskussion med en handlare här i stockholm som funderade på att aldrig mer göra affärer med sony.

Jag har själv ingen erfarenheter (än!) av sonys projetorer ..

/Sören

Postad 13 januari 2005 - 15:51

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Min vanliga tur. Satte upp HS50an i min hylla nyligen och när jag skulle köra igång den för första gången så lös Sonylampan på ovansidan upp, men det var bara ett svaaaagt fläktljud från projektorn. Ca fem sekunder senare stägde projektorn av sig själv och lampan "Temp/fan" började blinka!  :)  Provade med att dra ut strömkabeln och göra samma procedur igen, men samma sak hände.  :D

Ringde Gultronics, men de sa att jag skulle kolla med Sony här i sverige först.

Jag tycker min olycka är ganska komiskt just nu. Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Hmmm, jag har haft en Toshiba proj som gjorde likadant ibland. Den gick igång om man tog ut lampan och satte in den igen. Glapp...

Postad 13 januari 2005 - 15:52

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Det är inge snack om saken.. ony har ju redan fått betalt för denna projje, så det är bara för sony att leverera en ny åt dig. Ska inte behövas någon kontakt med återförsäljaren(gultronics i detta fall) för att du ska få en ny projje utskickad till dig. Är den DOA så är det bara att be dom skicka ut en ny..
Va samma visa med min digitalkamera, den va oxå DOA så jag ringde återförsäljaren och ville ha en ny kamera, men se så påstod dom att dom inte kunde ge mig en nya kamera för att dom hade hittat 2t mikroskopiska repor på kameran. Då rinde jag olympus och sa som det va, och gensvaret där va att vi skickar en ny kamera på engång.
Så Peter.M stå på dig.. Denna produkt är den samma i hela Europa så därför ska inte Europagarantin vara nå problem, dessutom om den är DOA så det ska inte vara nå snack från Sony.. Det är bara att tjata på dom...
Hoppas det ordnar sig, och lider med dig(trodde det bara va jag som hade sådanhär otur).

Mvh
A

Postad 13 januari 2005 - 16:11

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Peter.M>> Tro mig när jag säger att jag lider med dig. :)
Hoppas det löser sig! *Håller tummarna*

Postad 13 januari 2005 - 16:13

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Peter.M>> Tro mig när jag säger att jag lider med dig.  :)
Hoppas det löser sig!  *Håller tummarna*

Hmm, verkar som Peter fått sig en släng av gammal klassisk Sage-otur. :D

Lider med dig Peter! Fasen vicken osis!

Postad 13 januari 2005 - 16:16

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Har fått lite mer klara besked nu. Pratade med en sjysst kille på Infocare Workshop. Han sa att de skötte servicen på HS50orna, men inte DOA-service. Det gjorde Sony själva sa han.

Ringde så klart Sony igen efter detta angående att min projektor är DOA, men de har INTE DOA-support på deras projektorer. Det har de bara på dataskärmar sa de. :)

Vill jag få den servad (alltså INTE utbytt) så får jag stå för frakten IN till Infocare Workshop, sen betalar Sony frakten ut tillbaka till mig.

Helt sinnessjukt! :D

Jaja, får väl betala frakt till InfoCare. Vill inte skicka projen till england med tanke på att den kan komma bort osv. Väntar dock fortfarande på svar från Gultronics, men jag tror jag skickar in den till Infocare här i sverige. Känns tryggare helt enkelt.

Postad 13 januari 2005 - 16:29

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Hmm, verkar som Peter fått sig en släng av gammal klassisk Sage-otur.  :D

Lider med dig Peter! Fasen vicken osis!

Tänk inte ens tanken!! :)
Ett öde värre än döden!!! :lol:

Postad 13 januari 2005 - 16:39

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
sånt här är riktigt dåligt är en produkt trasig vid leverans så skall den snabbt bytas ut med en ursäkt från sony för besväret.

jag hadde inte gillat att skicka in den på service då jag tycker att när jag betalat full pris för en ny produkt så känns den inte ny om den servas och hela "ny" känslan försvinner tycker jag.

mycket dåligt skött av sony.

Postad 13 januari 2005 - 17:05

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Någon lampa som är glapp är det inte heller. Den är skruvad med tre skuruvar inne i projektorn under locket. Står i bruksen. Lyfte försiktigt på locket och såg att lampan satt fint fast. Skruvade inget där. Hade felet legat där så finns det en lampa som varnar just för "Lamp/Cover". :D

I bruksanvisningen så står det att om "Temp/Fan" blinkar så är det fel på fläktarna inuti projektorn och de ska man vända sig till "qualified Sony personnel". Tyvärr finns inte dom i sverige då Sony själva inte servar projektorer. :)

InfoCare Workshop kan fixa det, dock genom service. Inte utbyte.

Ska ringa till Gultronics för klartecken först.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 13 januari 2005 - 17:18.

Postad 13 januari 2005 - 17:05

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Europa garanti - bah.
Har haft med det att göra en gång tidigare då jag köpte en Toshiba CRT från Tyskland (frakt 1200).
Problem med scanlinjer som inte hamnade i synk utan om lott så bilden blev taggig när man kollade nära.

Pratade med min ÅF och de tog in den (tur jag känner dem) och skicka på service.
På service var den i 2 mån innan jag blev tokig och åkte direkt till serice versktad.
Där visade det sig att Toshiba först levererat fel kort och sedan sade att deinte kunde leverera det som behövdes - de fanns bara i Tyskland (JAMEN BESTÄLL FRÅN TYSKLAND DÅ :lol: ).
Det gick ytterligare en månad men fortfarande ingen ny TV eller reparerad så jag åkte in igen - då skicka de TVn till en verkstad i stockholm som sade sig ha bra kontakt med tyskarna och kunde Toshiba.
Fick tillbaka TVn efter totalt ca 4 månader och då var bilden helt åt h.vete.
Prata med Toshiba men de hade lagt ner TV verksamheten i Sverige så de kunde inget göra.

Skrev sedan ett email till deras support och kräkta av mig rejält - hade tur att hamna hos en mkt bra kille som svarade att givetvis skall de lösa detta. Jag fick välja pengar tillbaka eller en Ny TV till slut - tog pengarna med tanke på strulet (samt att Panna PD30an hade dukit upp då :)

Conclusion - service av många leverantörer suger.

När jag ser samma sak om Sony blir jag mkt sugen på att köpa en Projection Desing One Mk3 och helt glömma HS50 (även om jag blev impad av svärtan och lugnet) - de är killar som VERKLIGEN är service minded. Deltar aktivt på forum och plockar upp brister. Släpper nya mjukvaror allt eftersom de fixar till grejer. Dessutom så kan man uppgradera sing proj allt eftersom nya tekniker tillkomer (tex seanste uppgradering är DC3 till deras one Mk3 och kostar rimliga 6000 vid upgrade från Mk2).

En eloge till PD som LYSSNAR på kunderna och deltar AKTIVT i utvecklingen inte bara drar blindsnöret på och kör sitt eget rejs och skiter i kunden så fort de kammat in lite stålar.

ps
Hoppas du får rätt på din Sony Peter - prova att maila och kontakat olika personer - min erfarenhet inom allt från försäkringar till produktservice har visat att det hänget till mkt stor del på VEM man pratar med. Sen finns det ju firmor där alla är trevliga också :D
ds

Redigerat av bigbadboogie, 13 januari 2005 - 17:10.

Postad 13 januari 2005 - 17:43

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Jaja, får lägga ner det hela för idag. Projektorn är nerpackad igen då jag kommit fram till att det inte går att lösa av mig.

Ringde Gultronics och de sa att de (eller Mr. Lal) behandlar ärendet och återkommer till mig imorgon. Ska prata med KonsumentEuropa imorgon också då de har telefontid mellan 09.00 och 13.00. Har min mentor Tomas_D700 på Messenger också. :) :lol:

Undrar om Sonys garantier skiljer sig mellan Sony Sverige och Sony England? Med projektorn i kartongen låg det en lapp som säger att det är "3 years on-site warranty on LCD TFT Displays". Varför skulle de skicka med en sådan lapp i kartongen om det bara gäller dataskärmar?? :D Räknas HS50an in som "LCD TFT Displays"?

Sedan står det iofs så här:

"The Sony On-Site/Exchange Services apply to UK and Irish mainland only. The Return to Base Service applies to offshore locations."

Postad 14 januari 2005 - 09:25

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Jaja, får lägga ner det hela för idag. Projektorn är nerpackad igen då jag kommit fram till att det inte går att lösa av mig.

Ringde Gultronics och de sa att de (eller Mr. Lal) behandlar ärendet och återkommer till mig imorgon. Ska prata med KonsumentEuropa imorgon också då de har telefontid mellan 09.00 och 13.00. Har min mentor Tomas_D700 på Messenger också.  ;)  :D

Undrar om Sonys garantier skiljer sig mellan Sony Sverige och Sony England? Med projektorn i kartongen låg det en lapp som säger att det är "3 years on-site warranty on LCD TFT Displays". Varför skulle de skicka med en sådan lapp i kartongen om det bara gäller dataskärmar??  :)  Räknas HS50an in som "LCD TFT Displays"?

Sedan står det iofs så här:

"The Sony On-Site/Exchange Services apply to UK and Irish mainland only. The Return to Base Service applies to offshore locations."

Peter!!!! Du ska f*n inte ge dig, du SKA ha en ny!!!!

Postad 14 januari 2005 - 09:41

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Hmmm...... Var iväg och kollade på HS50 igår, å attans va paff jag blev! Hade aldrig trott att ´det skulle va SÅ pass lite kräm i lampan. Så nu vet jag inte riktigt vad jag känner för den!

PS. I övrigt var det helt klart den bästa LCD jag någonsin sett, klår många DLP med råge också, MEN VARFÖR SÅ MÖRK???? Har LCD-tekniken nått sin gräns?
Svart och mörk bild eller ljus och grå bild!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.