![]() |
10 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 18 oktober 2007 - 16:45
Postad 18 oktober 2007 - 21:14
Nu orkade jag inte vänta längre, får beställa en uppgraderingsskiva så fort jag fått hem minin. Ska bli skoj att se hur den funkar som HTMAC!
Grattis! Hoppas du blir nöjd!
Postad 20 oktober 2007 - 17:26

Postad 21 oktober 2007 - 11:44
Så sant, speedfan borde funka på minin oxå... Tackar!Antar att speedfan fungerar lika bra ^^

Postad 21 oktober 2007 - 12:54
Har några frågor, hoppas inte de är besvarade 100ggr redan...

- Med DVI till S-video+komposit adaptern, skickas det ut signal samtidigt i både s-video och komposit?
- Det går inte fixa BÅDE DVI och någon annan utgång? (tex DVI och S-video/komposit) Eller går det och lösa?
- För att föra över Jpeg, DVD filmer etc på sin PC, är det enkelt? Tex tanka på en USB hårddisk och bara plugga in i Mac mini? Eller är det krångligt?
Postad 22 oktober 2007 - 06:27
både mac och pc klarar FAT32 utan problem, så de e inga bekymmer(så länge du inte hanterar filer >4GB då FAT32 inte klarar det. annars kan du formatera disken som XFS(mac-filsystemet) så kan man fixa så att windows klarar de också.
Postad 22 oktober 2007 - 10:16
Jag tänkte med DVI till S-video/komposit adaptern som finns och köpa till från Apple. Om det skickas signal via båda utgångarna då (dvs S-video och komposit samtidigt).
En DVI splitter funkar ju också, då får man ju 2st DVI ut.
Men jag tänkte köra mot TV och Projje samtidigt.
Läste om en prg vara man lägger på PC så läser den Mac diskar, det låter enklast!
Postad 26 oktober 2007 - 12:57
Jag har tänkt investera i ett par hyffsat bra stativhögtalare och det lutar åt att det blir en stereoförstärkare till dessa. Jag har främst tänkt använda Mac:en till filmvisning, men kanske även för musikuppspelning. Nu till min fråga:
* Vad får man för ljudkvalitet från den analoga utgången på en Mac Mini? Om jag köper en stereoförstärkare (som oftast inte har digitalingångar) så blir jag ju beroende av D/A omvandlaren i Mac:en. Någon som har erfarenhet av detta?
Vore tacksam om någon har input på detta, då jag ska iväg till HiFi-klubben i em. :-)
Postad 29 oktober 2007 - 17:09
Jag kollade på en 1080P film utan problem med DTS så jag tror inte det är minin som är för långsam.
Postad 30 oktober 2007 - 08:03

någon mer som har första synpunkter?

Postad 30 oktober 2007 - 09:14
Postad 30 oktober 2007 - 10:13
kolla här. Vet inte om det är samma sak för VLC till Mac men det är värt ett försök.
MVH Kribban
Tack för tipset, tyvärr funkade det inte. Är det ingen som har haft liknande problem på macen som jag nu upplever?
jaha, nu har man haft leopard i snart ett dygn
snyggt, bra, underbart!
någon mer som har första synpunkter?
Det är snyggt och verkar ha en del nya bra grejer, kör det bara på min HTMAC (minin) än så länge så jag har inte hunnit testa så mycket. Den här quickpreview-funktionen är grymve iallafall, slappa space och vad som helst visas.
Funkar din fjärris till VLC nu efter installation av Leopard? För mig har den slutat funka förutom i FrontRow och iTunes

På tal om FrontRow; slutar musiken spela för er om man går tillbaka till skrivbordet? Skitkasst om det ska vara så imho, då var det bättre förr

Postad 30 oktober 2007 - 10:28
kolla här. Vet inte om det är samma sak för VLC till Mac men det är värt ett försök.
MVH Kribban
Tack för tipset, tyvärr funkade det inte. Är det ingen som har haft liknande problem på macen som jag nu upplever?
Jag har bara upplevt det problemet i QuickTime på min Mac Mini. Gick igenom ljudguiden som postades i den här tråden en gång till och problemet var löst. Kanske inte vad du var ute efter, men det kan vara värt ett försök!
Postad 30 oktober 2007 - 15:37
Kul, vad har de för moms i staterna?
Beror på stat.. Men det brukar vara mellan 5-8%
Jag betalade lite drygt 5600 för min 2.0Ghz-variant (som jag precis kopplat in). Ska nog sova lite innan jag kopplar in den i hemmabioanläggningen!
Detta har kanske varit uppe förut men är det inga problem med strömförsörjningen Svea VS USA?
MVH Kribban
P.S har en kompis som bor i Miami och dollarn står lågt

Postad 30 oktober 2007 - 15:41
Funkar din fjärris till VLC nu efter installation av Leopard? För mig har den slutat funka förutom i FrontRow och iTunes
På tal om FrontRow; slutar musiken spela för er om man går tillbaka till skrivbordet? Skitkasst om det ska vara så imho, då var det bättre förr
min fjärr funkar inte heller i vlc, och nu startar itunes om jag använder mediaknapparna på tangentbordet(Logitech S510).
inte alls bra, men kanske fixas i någon VLC-update, vad jag vet annars så fungerar min K850 att styra med

en annan tråkig sak är att musiken stannar när man öppnar front row, förut fortsatte den spela tills man öppnade en film eller annan musik... konstiga saker som de borde tänkt på, eller hur? iofs kanske inte VLC-grejen eftersom de vill att man använder quicktime.
Postad 30 oktober 2007 - 15:54
- Otroligt lång tid att installera, inklusive verifieringen av skivan så tog installationen drygt 2 timmar. Kändes lite drygt.. ville ju komma igång....
- Front Row fungerar! Har tidigare haft problem med att jag inte kunde använda fjärren till att sätta minin i viloläge (har startat upp igen utan anledning) och att jag inte har kunnat spela musik från Itunes (har sagt att musiken inte var köpt via Itunes Store men det kan ju inte Apple begära även om dom säkert skulle vilja detta) Dessa problem är nu borta. Front Row har dessutom mer funktionalitet och speciellt att man kan se vilka foton som är i vilken mapp innan man går in i mappen gillar jag.
- sedan har jag inte testat så mycket mer ännu.
Postad 30 oktober 2007 - 19:49
Spännande

Postad 30 oktober 2007 - 20:26
Det är inga problem. Nätagget klarar 120-230V och 50hz/60Hz. Det enda man behöver fixa är sladden mellan nätuttaget och själva nätagget eftersom kontakten ser annorlunda ut.Detta har kanske varit uppe förut men är det inga problem med strömförsörjningen Svea VS USA?
MVH Kribban
P.S har en kompis som bor i Miami och dollarn står lågt
Redigerat av clnr, 30 oktober 2007 - 20:27.
Postad 30 oktober 2007 - 23:09

Postad 31 oktober 2007 - 07:04
finns nu en fix till VLC så att remoten fungerar, inte officiell, men den finns i ett av deras forum, de sa att man inte fick länka via nedladdningssajter och nyhetssajter så jag är osäker på om jag får länka, men googla efter det så bör ni hitta. skönt att de fixar så snabbt
I Leopard, menar du?
Postad 31 oktober 2007 - 08:26
Postad 31 oktober 2007 - 08:34
ja, i leopard. det fanns ju inga problem i tigerfinns nu en fix till VLC så att remoten fungerar, inte officiell, men den finns i ett av deras forum, de sa att man inte fick länka via nedladdningssajter och nyhetssajter så jag är osäker på om jag får länka, men googla efter det så bör ni hitta. skönt att de fixar så snabbt
I Leopard, menar du?

jag fick upgrade-skiva eftersom jag köpte min mini i oktober, jag fick inte välja vad jag minns nu, men minnet e ju inte i toppNär man installerar Leopard får man då välja om man vill göra en installation där man tömmer allt på datorn och installerar på nytt eller bara lägga in Leopard och spara sina bilder, musik mm.?

Postad 31 oktober 2007 - 10:25
När jag läste denna (delen om frontrow)...
http://www.idg.se/2.1085/1.128744
...fick jag hjärtat i halsgropen.
Kan någon som har Mac Mini och Leopard installerat bekräfta motsatsen, dvs att det går bra att visa filmer i frontrow (med Leopard) mot en Plasma /LCD-tv
Jag hoppas verkligen att idg har fel här. Annars skjuter sig Apple i foten... och då måste jag ta och avbeställa kvickt.
Postad 31 oktober 2007 - 12:30

Postad 31 oktober 2007 - 13:00
Har precis gjort slag i saken och beställ mig en Mac Mini som jag tänkt använda som mediaburk, främst för filmvisning och som musikserver.
När jag läste denna (delen om frontrow)...
http://www.idg.se/2.1085/1.128744
...fick jag hjärtat i halsgropen.
Kan någon som har Mac Mini och Leopard installerat bekräfta motsatsen, dvs att det går bra att visa filmer i frontrow (med Leopard) mot en Plasma /LCD-tv
Jag hoppas verkligen att idg har fel här. Annars skjuter sig Apple i foten... och då måste jag ta och avbeställa kvickt.
Som jag förstår det så fixar man detta genom att stänga av skärmsläckaren i front row
MVH Erik
Postad 31 oktober 2007 - 13:48
Postad 31 oktober 2007 - 14:41
När man installerar Leopard får man då välja om man vill göra en installation där man tömmer allt på datorn och installerar på nytt eller bara lägga in Leopard och spara sina bilder, musik mm.?
Default så ville den uppgradera. Finns dock en "Alternativ" knapp i början av installationen där man kan välja om man vill wipa allt på disken och börja om från scratch om jag inte minns fel. =)
Fasen, installerade Leopard igårkväll men hann inte prova. Nu sitter man på jobbet och vill hem hehe.
/mc
Postad 31 oktober 2007 - 15:06
MVH Erik
Postad 31 oktober 2007 - 16:14

Postad 31 oktober 2007 - 21:25
En RIKTIGT trevlig funktion jag upptäckte i Frontrow är att den numera flippar bilden när man spelar musik för att undvika "statisk" bild som kan ge inbränningar på plasman. Störde mig lite på just de statiska bilderna i FR i Tiger och var noga med att dra igång skärmsläckaren. Nu slipper man det

Känns som om man skulle koppla loss minin och ta med den till jobbet ett par dagar så man får tid att i detalj utforska Leopard. Tidsluckorna mellan Greys Anatomy och Äntligen hemma då jag kan flippa över och leka med den är inte långa nog. Eller så kanske man skulle skicka iväg sambon på spahelg eller nåt?

Postad 01 november 2007 - 02:52
Kor med Tiger tills detta ar lost !, hoppas pa update inom kort !
Postad 01 november 2007 - 09:30
Varje gång jag stänger av min Mac så får jag nu en fråga om vart EyeTV finns. Detta har uppkommit efter jag uppgraderade till Leopard. Tidigare har jag valt att starta upp DVD assist automatiks när datorn startar. Det visade sig nu att det vara DVD assist som orsakade denna fråga. Nu har jag valt att inte starta DVD assist automatiskt och nu får jag inte upp frågan. Å andra sidan så måste jag nu starta upp DVD assist manuellt varje gång jag vill kolla på en *.iso fil. Någon mer som känner igen detta? DVD assist kanske inte är helt kompatibelt med Leopard.... än :-)
Har även hört prat om att nya Front Row ska klara av att spela upp video_ts direkt. Betyder det i så fall att man kan köra iso filer utan att behöva DVD assist??? HUr gör man annars får att få loss video_ts mappen från ISO filen??Någon som testat det? Please advise! ;-)
Postad 01 november 2007 - 11:46
//P
Postad 01 november 2007 - 12:01
DVD assist och ISO filer i LEOPARD
Har även hört prat om att nya Front Row ska klara av att spela upp video_ts direkt. Betyder det i så fall att man kan köra iso filer utan att behöva DVD assist??? HUr gör man annars får att få loss video_ts mappen från ISO filen??Någon som testat det? Please advise! ;-)
DVD Decrypter fixar biffen med VIDEO_TS

MVH Kribban
Postad 01 november 2007 - 12:03
En enkel fråga, har Mac Mini SPDIF ljudutgång? Går det att köra ut DD, DTS 5.1 ljud där? Behövs kanske 3.5mm till toslink adapter?
//P
Den har optisk ut via ett 3,5 mm jack så du behöver en kabel med Toslink och 3,5mm plugg.
Du får ut DD & DTS.
MVH Kribban
Postad 01 november 2007 - 12:37

Postad 01 november 2007 - 12:58
Och PC HTPC sidan har ju AnyDVD prg varan för att by-passa copy skydd, HDCP som annars stoppar de flesta. Men den (AnyDVD) finns ju inte till Mac OS...
Så drömmen om att komplettera med en extern USB 2.0 spelare för HD kanske förblir en dröm?!
Postad 01 november 2007 - 20:07
Har två frågor angående mac minin. Hur tyst är den? Idag har jag en så tyst dator (windows burk) som det går skulle jag tror om man inte ska skaffa vattenkylning och jag tycker min dator låter för mycket. Hur tyst är hårddisken i mac minin. Den jag har nu är på 26decibel och det är för mycket. Finns det några siffror på hur många decibel hårddisken ger ifrån sig från mac minin ?
Och sen andra frågan

/mvh Krille
Postad 01 november 2007 - 22:47
har inga siffror ang. dB tyvärr... 2 skärmar samtidigt blir nog svårt då det mig veterligen inte fungerar med DVI-splitter då.. kanske om man kan ha en skärm via USB?

Postad 01 november 2007 - 23:01
Redigerat av MGU, 01 november 2007 - 23:07.
Postad 01 november 2007 - 23:57

/mvh Krille
Postad 02 november 2007 - 08:32

Postad 05 november 2007 - 21:05
Tänkte dela med mig ett litet tips för att få DTS att fungera ordentligt!
1) Ladda ner senaste nightlyn av Mplayer OS X från http://www.haque.net...ayerosx/builds/
2) Öppna en terminal och skriv (förutsatt att du installerat Mplayer i /Applications) : cd /Applications/MPlayer\ OSX.app/Contents/Resources/External_Binaries/mplayer_intel.app/Contents/MacOS/
3) Starta en film genom att skriva ./mplayer /Sökväg/till/din/film -ao macosx -ac hwdts
Hoppas det hjälper någon!
//Edvard
Postad 07 november 2007 - 20:25
En liten fråga till

Jag vet att man kan rippa ner filmer på hårddisken men det händer ju att man hyr filmer

MVH Kribban
Postad 08 november 2007 - 07:02
Postad 08 november 2007 - 08:13
Postad 08 november 2007 - 11:26
Sökte inom tråden på ordet "region" och hittade följande:Kanske finns svar i tråden men den är trots allt på 20 sidor... men går det att göra Mac Mini´s dvdspelare regionsfri?
http://forum.macworl...mp;hl=regionfri
http://forum.macworl...p;hl=regionsfri
http://lasvegas.rpc1.org/
Hittade även ett inlägg från dig där du frågar samma sak.

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar