![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 10 mars 2014 - 12:53
Postad 10 mars 2014 - 13:29
Såg att steget hade mer effekt än i32 stor skillnad? Nån som gemfört??
Musik här hemma kommer oftast från wimp eller spotify det klarar väl inte primares app?
Så mina frågor är väl för att förtydliga
Är dac i mm30 bättre eller lika bra som en dac i 5000kr klassen? För och nackdelar i mm30 och separat dac?
Skinnader mellan primares steg och i32 ljud mässigt?
Postad 10 mars 2014 - 17:06
Spotify fungerar på MM30, med Spotify Remote eller direkt från iPhone/iPad med Music Flow appen. Med Andoid-appen fungerar det med Spotify Remote. MM30 fungerar både som en vanlig konventionell DAC och som en streamer och man kan byta mellan ingångsvalen med applikationen.Dildoe, nej jag kör faktiskt 5.1 med system audio mantra och audio pros image 44 som bak tankar på att köpa mantra bak med men lyssnar främst på musik så det är inte lika hög prioritet.
Såg att steget hade mer effekt än i32 stor skillnad? Nån som gemfört??
Musik här hemma kommer oftast från wimp eller spotify det klarar väl inte primares app?
Så mina frågor är väl för att förtydliga
Är dac i mm30 bättre eller lika bra som en dac i 5000kr klassen? För och nackdelar i mm30 och separat dac?
Skilnader mellan primares steg och i32 ljud mässigt?
Postad 10 mars 2014 - 19:25
Vad jag förstår så är det samma dac i MM30-kortet som i primares fristående streamer/dac NP30 som i dagsläget ligger på 20 lök och är topptestad lite här och var (dock med separat påkostad nätdel i NP30 som höjer kvallan ytterligare). Audioactive får väl rätta mej om jag har fel =)
Postad 13 mars 2014 - 19:57
Jag har skickat ett mail till primares support. Är det någon som borde veta så är det väl dom? =)
Om jag hinner ska jag pipa in till stan imorrn på lunchen och låna en annan xlr-kabel...
Fick svar från Audioactive(?) idag. Hans gissning var att dvd30 skickar ut likström på den balanserade utgången och att jag skulle prova med en annan spelare. Fortsättning följer...
Postad 29 mars 2014 - 17:44
5.1 Receivern jag har stödjer ext 2 channel men då ska det vara "fixed level input" på förstärkaren som ska köra frontarna, är det bara med I32 detta funkar eller går det med I22?
Postad 29 mars 2014 - 17:56
To set input 4 to fixed level
Input 4 can be configured to provide high-quality amplification of the main channels of a surround- sound processor, with volume control provided by the processor.
Note:This will give full-volume output.
• Configure the IN4 option on the settings
menu to SSP.
Enligt ovan går det bra att sätta input 4 till maxvolym så att du kan använda den som ett slutsteg, precis som man kan med I32.
Postad 29 mars 2014 - 18:18

Postad 29 mars 2014 - 18:53
Hade du inte haft den inställningen hade du behövt höja volymen till max varje gång du ville köra receivern som försteg, det hade varit lite otrevligt om du då bytt input till någon annan aktiv källa om vi säger så...
Postad 04 april 2014 - 08:19
Jag har inte varit aktiv på minhembio på flera år, men i och med nyinvestering av stereo förstärkare Primare I32 med mm30 DAC skall det bli ändring på detta. Jag måste säga att denna förstärkare med DAC modulen är en grym maskin. Jag har hållit på med hi-fi till och från sedan 1983 när jag köpte min första egna stereo. Jag har ägt en hel del olika märken och Primares ljudfilosofi är helt i linje som jag uppskattar att musik ska låta. Tillsammans med mina Systemaudio 60 mantra högtalare skapas musik och känsla på en hög nivå. Dessa är helt enkelt svåra att slå i detta prisegment.
Postad 08 april 2014 - 17:44
Övrig utrustning är en Primare i 21 och ett par Audiovector ki3 Signature.
Postad 08 april 2014 - 18:10
Hur pass bra står sig en cd 21 i dagens konkurrens bland spelare? Jag har för tillfället en Marantz UD 5005 som spelare, skulle jag tjäna något på att köpa en begagnad cd 21?
Övrig utrustning är en Primare i 21 och ett par Audiovector ki3 Signature.
Inget ont om CD21, men jag hade satsat på en extern DAC i stället att koppla till din Marantz (och andra eventuella signalkällor). Jag har själv en gammal D30.2 (toppmodellen i serien innan) som agerar transport till en Hegel HD20 vilket gav ett lyft. Och D30.2 är en ganska ambitiös konstruktion.
Postad 27 april 2014 - 10:01
Postad 27 april 2014 - 18:20
Om det inte var för värmen skulle jag kommit, tom. förköpt biljetter. 39 grader gör att man inte är så uppkäftig. Se om man kan lyssna på nya delarna i närtid om de finnsför demo. Mycket nyfiken på framför allt slutsteget.För er som bor i närheten av Jönköping kom till Hifi-mässan Sweetspot i Jönköping idag (10-16) så kan ni lyssna på Primare 60-serien ihop med Raidho D1 stativhögtalare (160.000kr) med diamantcoatade element. Högtalarna är ihopkopplade med Ansuz-kablar. Maken till dynamiskt, öppet och distorsionsfritt ljud har ni aldrig hört för de pengarna. Välkomna!
Läs på Component.se var en av besökarna skrivit:
http://www.component...85&p=195000
Postad 06 maj 2014 - 17:45
Postad 08 maj 2014 - 19:12
Postad 08 maj 2014 - 20:06
Kanske helt ute och cyklar här, men om det är en std Primarefjärr måste man aktivera vilket device den skall styra. I ditt fall antar jag att man skall trycka på PROC ( om jag minns rätt ). Sen bör den funka.Äntligen! Allt fungerar bra, men får inte fjärrkontrollen (c24) att fungera? Händer inget. Batterierna är fräscha och jag har kontrollerat att ir porten är inställd på front. 1 av ca 10 klick går det att stänga av men inget annat. Något tips? Har ingen multifjärr liggandes så jag kan inte prova en annan.
Postad 09 maj 2014 - 18:52
Kanske helt ute och cyklar här, men om det är en std Primarefjärr måste man aktivera vilket device den skall styra. I ditt fall antar jag att man skall trycka på PROC ( om jag minns rätt ). Sen bör den funka.
Det kan nog stämma, vet när jag fick hem min i32 så trodde jag också att fjärren var trasig

Postad 12 maj 2014 - 08:23
Då var det löst. Är tvungen att hålla in "pre" samtidigt som jag sätter på. Lite långsökt att man ska förstå det utan någon beskrivning. Sen måste jag säga att kontrollen som följer med känns otroligt billig
Det kan nog stämma, vet när jag fick hem min i32 så trodde jag också att fjärren var trasigMen iom att jag har i32 så fick jag trycka på AMP knappen först innan allt funkade.
Postad 09 juni 2014 - 11:55
Testade SPA22 hemma för några år sedan och var väldigt imponerad på musik. Det var den bästa integrerade enheten jag någonsin hört på just musik, och den var så befriande enkel att använda, samt med goda inställningsmöjligheter. Film var lite av en besvikelse, men då jag var insnöad på EQ-system (Audyssey) var jag allt för snabb att döma. Idag värdesätter jag ett ärligt, transparent ljud med driv och vitalitet som inte behöver förlita sig på EQ.
Ska driva nya Ken Kreisel Q125 högtalare med DXD-12012 subwoofer. Då dessa inte säljes av någon återförsäljare i landet har det varit omöjligt att dema, men jag hoppas på att detta ska rocka fett! Är på hel-spänn...!!!

Postad 19 juni 2014 - 13:07
Redigerat av jln, 19 juni 2014 - 13:11.
Postad 21 juli 2014 - 12:29
Jag är i stort sett nöjd med min SPA23. Den kommer inte upp i samma tryck och attack på film som med NuForce AVP-18 och MCH-300SEC7 men med tanke på att den uppsättningen går på nästan det dubbla är det fel att jämföra. Primare SPA23 med Ken Kreisel Q125 systemet ger en väldigt sammanhållen och välbalanserad återgivning med bra dynamik. Ljudet är rent och snällt och det är lätt att man blir fartblind när det gäller volymen. Musikaliteten är det inget fel på, vilket går igen när man ser på film.
Fördelar:
+ detaljerad musikalitet funkar för både film och musik
+ stor ljudbild med kraft och luftighet
+ snabb låsning av HDMI signaler (till skillnad från sin föregångare)
+ flexibla inställningar
+ gedigen konstruktion som osar kvalitét
+ underbart vacker att se på
Nackdelar:
- aningen mer attack och bett i ljudet hade inte skadat
- signalen till subwoofern är lite tam och återhållsam
- något krånglig uppdatering av mjukvara
- grov volymkontroll (0.5b steg hade varit bättre)
- inte OLED display (som sitt stereo-syskon I32)
- blir lika varm som de flesta andra integrerade
Postad 25 juli 2014 - 09:00
Postad 25 juli 2014 - 09:22
Har Primare svarat dig gällande ditt förslag? De brukar vara bra på feedback.
Redigerat av RickyDeg, 25 juli 2014 - 09:23.
Postad 25 juli 2014 - 09:45
Men eftersom du har stativhögtalare så blir det lite svårare eftersom det blir en större kompromiss eftersom dessa måste du ställa till SMALL om du vill kunna spela högt och inte belasta dem med basfrekvenser samt det kan låta lite sämre när de får frekvenser som de inte var designade för. Höjer du frekvensen för subben så blir dem mer riktningskänslig. Men det är bara och testa och se vad som händer. Börja med att testa med att skicka LFE signal från en BD-skiva och lyssna vad som händer. Efter det testa med film och musik.
Primare svarade på det men det viktigaste var att bugga av mjukvaran. Efter det kanske de skulle ta en titt på detta.
Har du senaste MCUv3.40, DSPv1.05, ABTv1.28? De har en jättebra logg som talar om vad de uppdaterat mellan versionerna.
Har du frågor om andra inställningar så fråga så förhoppningsvis kan jag svara på dessa. Om du inte läst igenom tråden så gör det för jag har skrivit lite andra saker som kan vara matnyttigt om SPA23/SP33.
Redigerat av jln, 25 juli 2014 - 09:46.
Postad 25 juli 2014 - 10:43
Jag ska åtminstonde testa höja frekvensen för subwoofer-signalen lite grann, steg-för-steg. Hittils har jag kört allt delat vid 80Hz, rakt av. Det är inte basfattigt på något sätt men jämfört med min processor NuForce AVP-18 som jag hade innan Primare SPA23 (med exakt samma högtalare och övrig utrustning) är det tydlig skillnad i tryck och volym från subwoofern. Och då har jag kablibrerat nivåerna manuellt med ljudtrycksmätare till 75db i bägge situationer. Det kan vara Primare's sätt att hantera signalen som helt enkelt är annorlunda jämfört med NuForce. Inte helt osannolikt kanske? Men NuForce är precis lika avskalad och minimal som Primare så där delar de samma konstruktion. Dock har de ju olika DSP och DAC etc.
Har f.d. mjukvaran installerad. Såg i loggen att MCUv3.40, DSPv1.05, ABTv1.28 inte hade något speciellt som påverkar mig så har ännu inte uppdaterat till den, men lika bäst att göra det. Och ja - det är en bra logg när de talar om vad som är ändrat. Bra att de jobbar på att bugga av mjukvaran för fulla muggar!
Ok - då har jag lite läsning i hängmattan att göra om jag ska hitta dina inlägg!

Redigerat av RickyDeg, 25 juli 2014 - 10:45.
Postad 13 augusti 2014 - 09:16
Sitter själv med Primare PRE32MM30 idag och dubbla bryggade Primare A34.2 och funderar på om det kan vara lönt att uppgradera?
Skall ta hem och lyssna vid tillfälle, men tänkte om någon lyssnat lite närmare så länge.
Postad 13 augusti 2014 - 09:37
Postad 14 augusti 2014 - 22:03
Någon här som har koll på vad det är för uppstartstid på Primares Blu-ray BD32?
Syftar på Blu-ray skivor främst men om någon har koll på övriga som tex CD och DVD uppspelning så skulle jag även vilja ha info om detta

Tacksam för svar!
Redigerat av Unregistered2294, 14 augusti 2014 - 22:06.
Postad 17 augusti 2014 - 19:13
Köper gärna din PRE32 om du skulle få för dig att uppgraderaNån som lyssnat närmare på Primares nya PRE- och A60 för- och slutsteg?
Sitter själv med Primare PRE32MM30 idag och dubbla bryggade Primare A34.2 och funderar på om det kan vara lönt att uppgradera?
Skall ta hem och lyssna vid tillfälle, men tänkte om någon lyssnat lite närmare så länge.
Postad 19 augusti 2014 - 12:44
Från standby tills skivsläden är helt ute: 6 sek
CD-skiva på släden tills musiken startar: 11 sek
Har tyvärr bara tider med CD-skiva men det är förmodligen det som längst tid.
Postad 16 september 2014 - 22:44
Någon som har information om den nya efterföljaren till BD32? Hittar ingenting, men den är tydligen på väg in snart...
Postad 17 september 2014 - 13:50
Någon som har information om den nya efterföljaren till BD32? Hittar ingenting, men den är tydligen på väg in snart...
Inte för att låta tråkig men är det verkligen smart att satsa nu på ny Blu-ray spelare (av denna kaliber) när 4K Blu-ray spelare lär komma om ca 1 år. Vore ett idiotiskt drag av vilken producent som helst att släppa nya spelare i detta läge. Iallfall i högre kvalitét/prisklasser. Bättre att invänta och se, både för konsument och producent. Helt klar!
Postad 17 september 2014 - 14:08
Inte för att låta tråkig men är det verkligen smart att satsa nu på ny Blu-ray spelare (av denna kaliber) när 4K Blu-ray spelare lär komma om ca 1 år. Vore ett idiotiskt drag av vilken producent som helst att släppa nya spelare i detta läge. Iallfall i högre kvalitét/prisklasser. Bättre att invänta och se, både för konsument och producent. Helt klar!
Håller helt klart med där, om det nu kommer fysiska spelare för 4K (UltraHD)? Antar att man då syftar främst på spelare som skalar upp till 4K, för det finns väl inget definierat format för äkta 4K på blurayskivor i dagsläget? Dessutom lär det ju bli ett himla skyfflande med skivor p.g.a. datamängden. Man undrar ju verkligen hur 4K-material ska distribueras till slutkunden i sin fulla prakt, d.v.s. inte något sönderkomprimerat á la dagens Netflix utan verkligen det yttersta som formatet kan prestera.
Postad 17 september 2014 - 15:15
Följer nog rådet att vänta och se.
Postad 17 september 2014 - 17:18

Nyheten offentliggjordes på nätet för någon dryg vecka sedan. De slutgiltiga specifikationerna ska (enligt planerna) vara helt klara sommaren 2015 och de första spelarna och 4K discarna ska (enligt planerna) finnas ute i handeln innan 2015 års slut. Det handlar alltså inte om spelare som skalar upp till 4K, sådana finns ju redan idag, utan tvättäkta 4K alltså. 4K discar till dessa maskiner kommer INTE kunna spelas på de standard Blu-ray maskiner vi har idag. Just därför tycker jag det är märkligt om producenter satsar på att ta fram nya standard Blu-ray maskiner i detta läge. Helt menlöst, enligt min åsikt. Och har man en fullt fungerande spelare (Primare eller annan) skulle jag avråda till nyköp. Då kan det hända att du vill byta igen om bara något år.
http://www.ultrahdtv...d-players-2015/
http://www.techradar...-closer-1180129
http://www.techradar...-reveal-1180491
Postad 18 september 2014 - 07:19

När det gäller alternativ så hade väl Oppo någon ljudtrimmad variant som skulle spela musik på ett bra vis? Och visst är det Oppo som har levererat grundplattformen för BD32 (även om den är förbättrad)?
Postad 18 september 2014 - 07:29
Jag har inget intresse av bild-delen i spelaren egentligen. Vill bara åt Blu-ray Audio (även trevligt med DVD Audio iof) och 2-kanalsljud, så att det även är en BD-spelare är bara bonus, men jag lyckas inte hitta något bättre alternativ till CD-spelare som klarar både SACD och blu-ray audio än BD32. Nu när efterföljaren dyker upp när som helst så är det väl läge att invänta den. Tänkte bara om någon hade mer information om spelaren och vad som är förbättrat
Då är ju BD32 ett säkert kort. Ingen aning vad Primare kan tänkas ha ändrat/förbättrat i ev uppföljare när det gäller ljud-delen. Kanske är det bara andra saker de satsar på? Personligen skulle jag fortfarande rekommendera både konsumenter och producenter att invänta 4K Blu-ray standarden nästa år.
Postad 18 september 2014 - 07:36
Intressant och kul att det kommer ett nytt blurayformat! Frågan är ju när affärer typ Hemmakväll kommer att ha ett utbud att räkna med, det är ju först nu det börjar bli hyffsad ordning på klassisk bluray efter alla år.
Folk hyr fortfarande DVD märkligt nog.
När det gäller alternativ så hade väl Oppo någon ljudtrimmad variant som skulle spela musik på ett bra vis? Och visst är det Oppo som har levererat grundplattformen för BD32 (även om den är förbättrad)?
Visst är det spännande! Äkta 4K på disc och säkerligen ännu bättre ljud också, om man får tro spekulanterna. Detta lär bli något som inget nuvarande streaming-alternativ kan konkurera med iallafall. DISC IS STILL KING! (för oss entusiaster, iallafall). Jag kan inte heller fatta att folk fortfarande håller på med DVD om det nu är discar de ändå vill syssla med. Underligt.
Ja, Primare BD32 är i grunden baserad på en föredetta Oppo maskin, men med väsentligt förbättrade detaljer i flera led. Oppo har ju idag BDP-105 (som även har versioner med modifierad analog ljud-del av exempelvis Audiocom; http://www.audiocomi...blu-ray-players). Hoppas Primare med sitt kunnande och sin fokus på kvalité hoppar på 4K Blu-ray spelare härnäst! Men vi lär få vänta ett tag.
Postad 18 september 2014 - 08:00
Visst är det spännande! Äkta 4K på disc och säkerligen ännu bättre ljud också, om man får tro spekulanterna. Detta lär bli något som inget nuvarande streaming-alternativ kan konkurera med iallafall. DISC IS STILL KING! (för oss entusiaster, iallafall). Jag kan inte heller fatta att folk fortfarande håller på med DVD om det nu är discar de ändå vill syssla med. Underligt.
Ja, Primare BD32 är i grunden baserad på en föredetta Oppo maskin, men med väsentligt förbättrade detaljer i flera led. Oppo har ju idag BDP-105 (som även har versioner med modifierad analog ljud-del av exempelvis Audiocom; http://www.audiocomi...blu-ray-players). Hoppas Primare med sitt kunnande och sin fokus på kvalité hoppar på 4K Blu-ray spelare härnäst! Men vi lär få vänta ett tag.
Otroligt spännande var ordet.

Utöver att hålla fin kvalitet så är ju Primares grejer vackra också.

Postad 18 september 2014 - 08:28
Otroligt spännande var ordet.
Utöver att hålla fin kvalitet så är ju Primares grejer vackra också.
Definitvt bland de vackraste elektronik-skapelser jag sett! De vinner poäng på det!
Postad 18 september 2014 - 13:05
Postad 09 oktober 2014 - 12:02
Även en Bluetoothmodul till MM30, NP30 och PRE30 har lanserats.
Postad 29 oktober 2014 - 13:29
Synd bara att äkta 4K Blu-ray maskiner ska komma om något år! BD32 MKII skulle kännas som en onödig investering i detta läge.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar