Om det är mig du menar så är det en IKEA lack. Har inte satt hyllplanen i hålen utan de står fritt eftersom plasman tynger ner skivan. Detta gör att man får plats med centern.
Smart
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell Tråd - Monitor Audio Silver RS*
Startad av
Unregisteredf1616e6c
, Jun 30 2005 19:49
1309 svar till detta ämne
47 relaterade trådar
Postad 10 November 2005 - 15:05
Smart Postad 10 November 2005 - 15:52
Tack för rådet!
Mig veterligen finns det inte ngt ställe att få dessa demade, är lite på vippen att köpa grisen i säcken. Läskigt, men sant... Jag siktar nog in mig på ett par RS8, om inte annat så har jag då högtalare som kommer hänga med ett tag framöver inför andra eventuella uppgraderingar. Någon som vet ngt ställe i Östgöta trakten där man kan få dessa demade? Lefflers där jag bor (Norrköping) hade inte dessa, men däremot ett par nya Audio Vector. Jag kan inte mycket om högtalare men jag ska ge dem en chans, känns dock lite lurigt eftersom jag inte kan göra en direktjämförelse med ngn RS högtalare... Någon som vet något om Dessa, Audiovector K3? Jag har för mig att jag läste en jämförelse i denna tråden. de torde väl vara i samma "liga". Iaf med RS 6. Postad 10 November 2005 - 17:38
sebbe blebbe: Tror du lyckades "hoppa över" sida 17. alpha har skrivit ett ypperligt inlägg på den sidan som kanske hjälper dig lite på traven.
Postad 10 November 2005 - 18:14
Ah lysande! Tack... Jag hade läst denna, men registrerade inte att det var en K3 jag ska lyssna på i butiken. tackar! Postad 11 November 2005 - 08:15
Även en blind höna hittar ett korn då och då........*flinar* Postad 11 November 2005 - 18:23
Merger: Hur tycker du audio pro "cube" funkar tillsammans med monitor audio? Jag funderar själv på den kombinationen då jag skulle vara glad om jag slapp ha "fula" högtalare på väggen.
mvh / Ante Postad 12 November 2005 - 12:03
Det är svårt att svara på den för det beror lite på vad man föredrar. Min åsikt efter att ha prövat är att vid 5.1 så föredrar jag riktat ljud vilket innebär att jag föredrar RS 1 framför Qube. När jag körde 7.1 så passade det dock riktigt bra att köra qube som bakre surround för diffust ljud. Det jag sitter och funderar på nu är väl dels om jag skall köra 5.1 eller 7.1 och även om jag ska behålla mina qube till 7.1 eller om jag ska köra med mirage omnisat som bakre surround. Min lillebror kör ett helt system med mirage omnisat v1 och han har dessutom samma stärkare som mig (pioneer ax5ai) och jag måste säga att dessa högtalare är imponerande. Om jag skulle köra kompaktsystem så skulle jag inte köpa något annat. .......nu tappade jag tråden lite..........jo.......qube är en riktigt bra surround och den funkar alldeles utmärkt med MA. Det som man kanske också ska tänka på är om man har tänkt att köra SACD eller DVDAUDIO i flerkanalsläge. Om man lyssnar mycket på musik i dessa format så är nog RS 1:an ett bättre val i 5.1 läge. Postad 13 November 2005 - 02:22
Ingen som har lyssnat på stativaren i serien?
Funderar starkt på ett par av dessa i en tvåkanals stereo. Postad 13 November 2005 - 12:54
Jag har lyssnat en hel del på den och den låter riktigt bra. Å andra sidan är inte prisskillnaden mellan RS 1 och RS 6 enorm så om jag vore du skulle jag köpa golvaren. Postad 14 November 2005 - 08:41
Inte enorm men de kostar dubbelt så mycket!
För mig som student är det en avgörande faktor Hur upplevde du basresponsen, sett till storlek och bestyckning? Postad 14 November 2005 - 09:21
Relativt pris och storlek så är det en mycket bra högtalare......det är inte samma bas och mellanregister som i RS 6 men det är ändå inte dåligt så ett köp är ingen dålig affär. Mitt råd är dock fortfarande RS 6 särskilt om du ska köra 2 kanals. Om du har möjlighet så spara lite till........jag har pluggat själv så jag vet att det är aptråkigt men jag tror att du skulle vara nöjd i slutänden..... Postad 14 November 2005 - 22:36
Component har lagt upp bilder från hemmabiomässan i Malmö. Där finns det två bilder på MA, en av dom är en närbild på RS6 diskanten. Men diskanten saknar galler och så ser det ut som guld ytan är större än dom som jag har lyssnat på. Kan högtalaren vara någon specialare som har bättre diskant
Postad 14 November 2005 - 23:07
Det är samma diskant, enda skillnaden är att dom har monterat bort skyddsgallret för att få bättre spridning på diskanten. Postad 15 November 2005 - 01:36
Jag har precis kastat in en beställning på RS 1:orna, olyssnade bör tilläggas. Har läst mycket gott om Monitor Audio i varje reportage/test dom dykt upp i och trånat efter Gold seriens stativare. Ekonomin lyckas inte ända upp till Gold så nu drog jag en rövare på silver och hoppas på iaf en nedärvd egenskap. Anledningen till att jag valde stativaren är att egenskaperna hos stativaren brukar vara än bättre än på golvhögtalaren , basen undantaget. Mitt rum är dessutom av den sorten som kräver ytterst flexibel baskälla (läs subwoofer) så det är ytterligare ett skäl.
Kan inte undgå att se alla kritiska inlägg gällandes Fronttyg och plinten. Plinten har förutom utseendet en funktion till och det är att ytterligare isolera vibrationer så att dom inte skall nå ner till golvet, alltså montera plinten. Fronttyg på en högtalare i denna klass skall lämnas kvar i kartongen och aldrig användas vid lyssning så hur det ser ut är ganska ovesäntligt. Postad 15 November 2005 - 07:57
Jag har ungefär samma förutsättningar som dig, widescreen, och ett par golvare skulle bli alldeles för dominerande i mitt rum på blotta 15 kvadratmeter.
Hör gärna av dig efter inspelning och avlyssning! Postad 15 November 2005 - 08:14
Högtalaren från mässan står hemma hos mig och jag kan med säkerhet säga dig att det är samma som i alla andra. *flinar*........tom jag verkar finnas med på en av bilderna från Component........... Redigerat av Unregistered32f0b602, 15 November 2005 - 08:22. Postad 15 November 2005 - 10:48
Hej!
Var ute i helgen och provlyssnade dessa högtalare och kan nu inte göra mer än att räta in mig i det nöjds ledet. Detta är mina reflektioner: Jämförelsetest Monitor Audio högtalare. Provade i följande ordning: MA Silver RS6 MASilver RS8 MA Gold GR20 Kringutrustning: Förstärkare Arcam A80 CD spelare Arcam ? Biwiring RS6 Vi började med RS 6:an och det slog mig direkt hur hög upplösningen i det övre registret är och hur fast den är. Den spelar musikaliskt och levande med tight bas. En riktig finlirare. Hela registret är väldigt samspelt och känns homogent och dynamiskt. Dock får jag känslan av att den är lite kapad i botten och jag saknar den riktiga djupbasen även om den går tillräckligt långt ner för att jag förmodligen skulle vara nöjd. Däremot är den väldigt bra inom sitt register. För ett mindre till medelstort rum skulle den vara idelisk, speciellt om man premierar detaljnivå. RS8 Nu får vi till djupbasen och både Metallica och Justins T basgångar börjar komma till sin rätt. Jag upplever den precis som en RS6 fast med ett extra tillägg med djupbas och därmed ökad dynamik. Djupbasen skapar givetvis en mindre överskuggning av toppen som alla högtalare och den upplevs därför något mindre samspelt mellan bottenregistret och toppen. RS8 upplevs lika lättdriven som RS6 och skulle jag välja idag skulle det nog bli en RS8:a. Jag vill ha en högtalare med mycket dynamik och fullregister samtidigt som den är detaljrik på toppen. Djupbasen som läggs till är värt så mycket mer än samspeltheten vi tappar. Gold GR20 Jag börjar lyssna och GR 20 känns ännu mer homogen och lite luftigare i mellanregistret. Däremot upplevs den som lite segare i basen och efter en snabb överkoppling till RS8:a inser vi att förstärkaren förmodligen inte hänger med. Jag är övertygad om att Gold serien kommer låta större och bredare med samma detaljnivå med rätt elektronik tillkopplad. Lyssnade kort på GR20 med en Arcam A90 och det lät mycket bättre. Detta var dock bara en kort stund när jag kom in i butiken så det var mer en iaktagelse än test. Provade mest denna för att det var ett demoex som gick för 16.000 och hamnade i samma intervall. Sammanfattning Mitt totala intryck är att RS seriens styrka är just detaljupplösning och fasthet. Jag blev mycket förtjust i RS serien främst för att den verkar så lättdriven och kan ta fram bättre kvalitét i tvåkanal från dagens hemmabioförstärkare av medelklass. Man får förmodligen en mycket bra helhetslösning både inom hemmabio och tvåkanal för en rimlig peng. Det som håller mig ifrån Goldserien är nog främst att den totalt sett skulle bli rejält dyrare för hemmabio. Hade jag siktat på enbart tvåkanal hade den helt klart varit mer intressant. Postad 15 November 2005 - 12:38
Är det ingen som vågat sig på att testa RS6:orna tillsammans med Pioneer AX4AVi eller någon annan Pioneer-förstärkare? Lite nyfiken på hur detta skulle kunna låta då jag kan få ett bra pris på den förstärkaren!
Och när man bor i en håla mitt ute i småland så är det inte lätt att bege sig till någon butik för att lyssna! Postad 15 November 2005 - 21:37
Det känns bra att veta, trodde för ett ögonblick att dom hade bytt ut till nått värre bara för att det ska låta extra bra på mässan. Postad 16 November 2005 - 18:45
Undrar om de är 2 st rena baselement och ett rent mellanreg. på RS 8orna eller om de är 2st bas/mellanreg och ett rent mellanreg?
Postad 16 November 2005 - 21:18
På Gold 60 som är Gold seriens motsvarighet till Rs8 så är det två basar och ett bas/mellanregister. Är övertygad om att det är lika på Rs8. Alla 3 elementen spelar bas och det översta spelar även mellanregister. Postad 16 November 2005 - 22:22
>>>Booster
tack tack min gamle vän, men varför äre så att de är så ltie mellanregister för egentligen? Finns de några fördelar med delat som Bas/mellan? Tycker de vore bäst om ett element tog hand om mellanregisret helt själv Postad 16 November 2005 - 22:52
Hej!
Jag skall köpa MA RS6 5.1 system + reciver. Valet står mellan Pioneer AX4i och Denon 3806. Vilken av dessa recivrar tror ni är bäst till MA Postad 17 November 2005 - 00:39
Primare i21: "Precis som föregångaren I20 märker man direkt att förstärkaren låter kraftigare än vad man skulle kunna tro. Den pulveriserar dom flesta 100-wattare vi känner till när det gäller ren kraft, mycket tack vare den kraftiga och stabila strömförsörjningen, och den kan spela högre och renare med bra kontroll än många av sina konkurrenter i prisklassen." Detta skrevs i senaste Bild & Ljud Hemma. Postad 17 November 2005 - 07:50
jag har lyssnat på Rs8, RS6, diverse audiovector med Naim och det låter alldeles alldeles utmärkt. RS8 blommar ut med naim
Största skälet till att "många" tyckte att RS6 läl bättre än 8orna var antagligen att RS6orna kommycket tidigare till butik. Och när de var inspelade kom RS8, och 8 orna låter förfärligt innan de är inspelade. Vidare var det inte många som lyssnade på 8 orna i början pga de spränger den magiska 10 000 vallen, så det tog lång tid innann butiksexen var inspelade. Postad 17 November 2005 - 09:52
Fördelen med kombinerat bas/mellan är väl att det blir billigare eftersom det inte behöver användas två enskilda element och delningsfiltren blir inte lika komplicerade. Nackdelen är väl att det inte blir lika rent ljud som vid enskilda element. Sen tycker jag inte att en 6" är för lite mellanregister. Jämför man med högtalare som har enskilda mellanregister så är dessa oftast väldigt små i förhållande till baselemneten. Mellanregister kräver inte så stora element, och därför är det fullt tillräckligt att en 6" av tre spelar mellanregister, tycker jag. Dessutom så justerar tillverkarna in allt så elementen spelar så samspelt det bara går med så rak frekvenslinje som möjligt över hela registret. Postad 17 November 2005 - 21:27
>>>Booster
jaha okej blir de renare ljud med ensamt mellanreg., ja då kanske de är en ltien förklaring till varöfr RS 8 spelade ltie finare än Rs 6 då. Rs 8 har nämligen ett eget mellanreg element och x2 baselement. kika spec. här. Postad 17 November 2005 - 21:29
>>>Booster
jaha okej blir de renare ljud med ensamt mellanreg., ja då kanske de är en ltien förklaring till varöfr RS 8 spelade ltie finare än Rs 6 då. Rs 8 har nämligen ett eget mellanreg element och x2 baselement. kika spec. här.
Untitled_11_.jpg 337.96K
108 Antal nerladdningar
Redigerat av Graziano, 17 November 2005 - 21:30. Postad 18 November 2005 - 00:37
Jag tror ändå att det är feltryck och att den översta 6":aren spelar bas, precis som Rs6 övre 6". Kan ingen med Rs8 tala om hur det ligger till? Postad 18 November 2005 - 11:39
Har tyvärr inte min instruktionsbok närvarande för tillfället, men mellanregistret i RS8:orna skiljer sig från RS6:orna. I RS8:orna spelar inte mellanregistret de lägsta frekvenserna, som i exempelvis RS6:orna. Jag tycker däremot att de går förhållandevis djupt, för att vara mellanregister.
http://www.monitorau.../techspecs1.htm Postad 18 November 2005 - 12:31
så här står det i owners manual:
2x6" C-Cam Bass Drivers, 1x6" C-Cam Mid Range. Min gode vän Tompa_Trainer gjorde följande, kopplade ut sina kablar till LF på högtalaren o testade. Detta resulterade i att mellanregistret spelade ändå, de går alltså inte på samma delningsfilter vilket borde betyda att mellanregistret, den översta 6" inte spela ngn bas. Postad 18 November 2005 - 12:39
Helt korrekt...men var går gränsen för vad som är bas? 60, 80, 100 hz? Jag har då ingen aning...det enda faktum vi kan bidra med är att de iaf inte spelar lika djupt som de två dedikerade C-cam bass drivers. Det översta är ett enkelt mid-range element! RS6:an har ett bass mid-range. Hmm undrar om ngn blev klokare?
Postad 18 November 2005 - 14:51
Det är väl bara att sätta i en skiva med basdunk, vrida upp volymen lite och se om den övre 6" rör sig med de andra två så vet man snabbt om den spelar bas eller inte. Postad 18 November 2005 - 15:39
Okej ja undrar varför de är såhär? Skulle vara kul å få höra ifrån Monitor Audio om de är bättre att ha som de är i Rs 8an, eller varför de inte har delat mellanreg./bas. Man tycker ju att de knappast kan vara sämre med tanke på priset jämfört med Rs 6!
Booster antydde ju på att de var bättre med ensamt mellanreg. iaf Postad 18 November 2005 - 16:16
Då får du nog ta och ringa/maila dem i England Postad 18 November 2005 - 16:32
Asch de orkar jag inte, hehe. Jag tror iaf att de är bättre när mellanregister får spela för sig och bas för sig själv, tror de blir renast ljud då, låter iaf mest logsikt.
Postad 18 November 2005 - 16:35
Måste man inte ha fler och bättre filter då, vilket höjer prisnivån rätt väsentligt, så att man egentligen får mer krut för pengarna om man lyckas hålla ihop det såhär?
Postad 18 November 2005 - 16:42
Mid-elementet hos RS8:orna spelar definitivt bas. Det rör sig i takt med baselementen.
Elementkonfigurationen är därför identisk med RS6:orna, förutom det extra baselementet. Postad 18 November 2005 - 16:58
å herregud, så man kan säga att av 3 element är det är 2,5 bas och 0,5 mellanregister, hehe låter som om de bara är bas i denna högtalaren isf och inte alls ngt tydligt ljud
men varför står de sådär i manualen då? Postad 18 November 2005 - 17:03
Tack! Det var dit jag ville komma Postad 18 November 2005 - 17:14
mne hur kan de vara så mkt bas i en högtalare? 2 och ett halv med bas och ett halvt med mellanreg. bara!!!???´Borde ju låta väldigt basrikt då å spela otydligt?
Postad 18 November 2005 - 17:17
Nu resonerar du lite konstigt Sen är det ju så att Rs8 spelar knappt nå starkare än Rs6 på specen, skiljer bara 0,5 db. Däremot 5 hz djupare och till detta krävs mer membranyta för bas, för att bibehålla samma tryck med 5 hz djupare kapacitet. Alltså, det är olika avstämning på Rs6 och Rs8 och Rs8 spelar inte bas med just nå högre tryck däremot djupare, så detta betyder inte att den blir mindre tydlig. Postad 18 November 2005 - 17:23
nej men tänkte bara på mellanregistret där, fast de är väl lika på alla högtlare förstår jag, men känns så knepigt att högtalare kan spela så tydligt när de ändå är relativt ltie mellanregister i dem?! Om någon förstår hur jag menar
Postad 18 November 2005 - 21:40
Mellanregistret spelar midbas men går inte lika djupt som dom dedikerade baselementen. Högtalarna är identiska sånär på som någon redan skrivit att RS8:an har ett extra baselement för att få större total konarea = flytta mera luft och därigenom få en djupare basåtergivning och inte MER bas.
Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 18 November 2005 - 21:42. Postad 18 November 2005 - 23:05
Men de måste ju sitta något mer i RS 8 som gör att folket upplevt de som så mkt bättrre än RS 6???!!! Kan ju inte bara gälla djupbasen!
Postad 19 November 2005 - 00:01
Förmodligen skiljer filterkonstruktion sig på dom båda men det är nog bara på basdelen. Tänk på att en högtalare som får en ordentlig botten kan ändra ljudbilden ordentligt så det kan mycket väl tänkas vara det som gör skillnaden. Värt att nämna är att en stor golvare kanske inte alls trivs i ditt rum. Ofta bökigare att placera.
Postad 19 November 2005 - 00:08
>>>widescreen4
jag ska ha golvare, Rs 8 är väl inte den största precis! Stativare skulle jag aldrig kunna tänka mig, golvare är mäktigt Postad 19 November 2005 - 00:55
Graziano: Konstigt resonemang men visst dom är större. Stativare är ofta det jag fastnar för men åker ofta hem med en golvare när det handlas. Man är lite skadad på det sättet. Men nu blir det stativare 2kanalare och Infinity Kappa sub
Postad 19 November 2005 - 11:13
>>>widescreen
Jo kanske lite konstigt resonemang men jag tycker helt enkelt de är snyggare med golvare, de passar lite bättre hemma hos mig och lite mer ungdomligt om man ska ha fester åså 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |